Die komma ontbreekt zeker niet. Een collega van me heeft een jaar of vier geleden van zijn Ford HDI de verstuivers laten vervangen door gereviseerde en dat geintje kostte 'm 'slechts' €1.500,-.
Probleemloos dieselrijden is nu eenmaal duur. :lolno:
Het gaat de goede kant op, er is een leverancier die ze nieuw, voor c.a. € 400 per stuk kan leveren.
Ik zoek echter nog verder, heb nog niet alle uitstaande offertes binnen.
Ik heb er nu geen problemen mee, maar als ik er niets aan doe, kan het blok in de soep draaien.
Bij een direct ingespoten motor, kan de olie-film van de wand afgespoten worden als deze opzij staat te pissen, de rest kun je wel raden.
Het kost wat geld, gelukkig had ik een rondje verstuivers ingecalculeerd voordat ik ermee ging rijden, ik hou niet van verassingen :P
Vandaag per ongeluk de aanvoerslang van het vat naar de HD-Pomp gesloopt.
Niet leuk, maar met een prijskaartje van € 180 wat ik ooit gehoord heb voor een 1.8-16V, dacht ik, dat is te doen.
Wat zie ik op SC, het is een complete bundel van 2 slangen, met een stalen stuk in het midden en allerlei vertakkingen, met een prijskaartje van € 335,- / Artikel nr. 5270PT (Onderdeel 1).
Nu dacht ik, jullie XM rijders hebben hier wel ervaring mee, iemand suggesties, adressen of links waar ik een geschikt stukje slang kan kopen? Ik zal iets moeten maken met een verloop, want het stuk tussen het staal en pomp heeft een andere diameter dan tussen het vat en het stalen gedeelte. Het stalen gedeelte is blijkbaar in de latere type-2 verzonnen, want voorheen was het compleet flexibel en wilde het daar weleens doorschuren, tussen het luchtfilterhuis en de accu-bak.
Als het nummer 1 is dan zal daar niet al teveel druk op staan volgens mij.
Heb zoiets wel eens gerepareerd met een tussenstukje (koperen pijpje van de juiste diameter) en wat slangenklemmen in mijn BX-tijd en dat heeft heel lang lekvrij gezeten totdat ie naar de sloop ging.
Het probleem is dat de aanvoerslang waarschijnlijk ook ergens een klein gaatje heeft, er komt namelijk steeds lucht in mijn remmen.
Gezien de staat en prijs van deze auto, en dat ik ruim 50K per jaar rij, liever geen beunoplossing, als het moet dan maar een nieuwe, maar liever alleen dit stuk een andere slang tussen. Dus tussen het vat en de pomp, waar dan een verloop in zit, ivm verschillende diktes op het vat en pomp.
Ik ben bij de Hebu in Rotterdam geweest, dat is ook een slangen & hydro boer.
2x 1,5m slang (9 en 12mm), een verloopkoppeling en 4 slangklemmen, ga ik morgen proberen erop te klussen.
Daarna de remmen weer ontluchten, want daar is het mee begonnen, er komt steeds lucht in de remmen.
Waarschijnlijk aangezogen door de aanvoerslang, ik wilde uitsluiten dat het niet de aanzuigbuis in het vat is, dus had ik een doorzichtige slang gemonteerd om te kijken. Bij het demonteren van de aanvoerslang op de pomp, brak mijn klusmaat deze. Het vervelende is dat dit kan gebeuren en hij verder best wel zorgvuldig is, dus ik kan niemand even lekker uitfoeteren voor het breken van die slang :lolno:
Viel weer reuze mee, de slang van de pomp naar de stalen leiding, zat met een kunststof krimpring vast.
In de lengte doorgezaagd en ik trok de slang er zo af, de nieuwe en veel sterkere slang er op.
Nog effe snel LHM bijvullen, en ontluchten, dat effe snel werd een complete LHM wissel en goed doorspoelen met verse LHM.
Een domme assistent gooide er 200ml koelvloeistof in, i.p.v. LHM, die flessen lijken ook allemaal op elkaar :?
En toen vroeg de startmotor om een klap met de hamer, om uit de weigerstand te komen, komende week effe een nieuwe er op klussen.
Alsof de HDI er alles aan deed om te voorkomen dat ik mijn klusmaat ging helpen met een Opel :P
En toen vroeg de startmotor om een klap met de hamer,
Vroeger hadden Wegenwachters een lijstje met handigheidjes om merkgebonden problemen op te lossen. Zo begonnen ze met niet startende FIAT's altijd met eerst een klap op de startmotor. Weet je echt zeker dat je in een Citroën rijdt? :mrgreen:
Volgens mij heb ik geroepen dat die Poolse revisie startmotor die er op zit, snel kapot zou gaan :lolno:
Effe opgezocht, zit er net 2 Jaar en 20K op, dat vraagt om een garantie claim :problem:
Of gewoon een nieuwe Bosch, tenminste als ik er uit kom welke ik nodig heb :?
Op SC worden nogal wat typen afgeroepen op chassisnr. :?
Zo heel veel verstand van die dingen heb ik helaas niet, als iemand zou kunnen adviseren, graag :P
Wat er nu op zit, daar staat op D6RA109 en eronder C188842A, dit lijkt mij op een Valeo.
Op SC, word afgeroepen o.a. D6RA661 (Citroen artikelnr. 581714)
Voor deze starmotor is een reparatieset (koolborstels) te koop, artikelnr. 582781
Op Misterauto vond ik een Bosch 0 986 013 240, deze heeft 1,7Kw startvermogen, de Valeo's maar 1,4.
Zou het kunnen dat er een verkeerde startmotor is gemonteerd, te weining vermogen en daardoor de koolborstels zo snel op zijn ?
Dat lijkt me niet want zoveel verschil in vermogen is het niet. Het gaat trouwens om het koppel dat die motor moet leveren. :wink: En het klopt dat je een hele lijst met startmotoren krijgt. Die dingen zijn in grote mate universeel, net als dynamo's.
Wat is wijsheid? Jou kennende wil je kwaliteit (= geen gezeik). Als het budgettair kan zou ik je adviseren voor de Bosch van Mister Auto te gaan.
Voor een diesel heb je wel een hoger koppel nodig om aan te slingeren :problem:
Zojuist de Bosch 0 986 013 240, besteld bij de plaatselijke automaterialenzaak, ze bevestigen dat deze geschikt is voor mijn auto.
Is 2 tientjes duurder, maar dan heb ik de startmotor straks in de middag al, vanavond er effe op klussen :P
De Bosch 0 986 013 240 is fors groter dan de Valeo die er af komt.
Ik dacht dat gaat niet passen, maar met een beetje wurmen toch gelukt, de kop en het aantal tanden zijn wel gelijk.
Wat start de motor nu toch snel zeg, als je naar de sleutel kijkt loopt de motor al, een heel klein tikje is al voldoende.
De vraag is of dit kwaad kan ?
Ik ben het met ome Wes eens. Sterker nog, doordat de motor veel sneller aanslaat belast je de startmotor veel minder. Dus minder slijtage aan je starterkrans en startmotor. Ik zou er mee in m'n nopjes zijn. 8)
Maar niet de hele tijd naar je sleutel kijken als de motor draait want dat is dus wel slecht voor je krans. :lol:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Mijn 2.0 HDI
Kan me het gevoel voorstellen: had een tijd met mijn vorige Break ook slecht starten en met de Berline als een speer. Is een wereld van verschil. Gewoon wennen; straks wil je niets anders meer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het gejank (lucht in de remmen) blijft maar terug komen :?
Morgen een nieuwe aanzuigbuis in het vat, en kijken wat de retourstroom uit de remservo doet.
Nieuwe aanzuigbuis kost overigens 8 tientjes, en word compleet met filters geleverd, kun je niet voor op de sloop gaan zoeken.
Hier en daar werd geroepen om de remservo te vervangen, het probleem is alleen dat die dingen NFP zijn en het best wel een rotklusje is om te vervangen. Van een sloper zal geen probleem zijn, want ze zijn op alle Xantia's gelijk, dus genoeg keuze.
Als iemand er eentje van een XM heeft liggen, mag defect zijn, dan heb ik wel interesse.
Niet dat het past in mijn Xantia, maar om te ontleden zodat ik kan zien wat er allemaal in zit.
Nieuwe aanzuigbuis zit er op, vreemd genoeg zat er geen dopje op de aansluiting van de aanzuigslang van de pomp.
Dus van de oude eraf gehaald, zit daar een O-Ring tussen, waar wat barstjes in zitten :shock:
Met wat teflontape in de nieuwe aanzuigbuis gepropt, aangezien ik geen geschikte O-Ring bij me had.
Daarna weer de remmen goed ontlucht, hopelijk is dat zeehondje nu morsdood.
De oude aanzuigbuis heeft een flinke barst, nadat ik deze heb laten stuiteren :problem:
Nieuwe tips vandaag, ik kreeg een aanbod van een nieuwe remservo voor een BX.
Blijken die dingen bijna identiek te zijn met die van de Xantia, met een kleine aanpassing, zou het moeten passen.
Echter de tekening van de BX-remservo op SC, geeft meer details, zo is die rare bout aan de onderkant, dus een ontluchtingsbout. Op de BX zoals een rem ontluchtingsnippel, bij de Xantia (en XM) is het alleen een bout zoals op de HD-Regelaar. Binnenkort maar een proberen dat zaakje te ontluchten door een nippel van een BX-remservo er op te zetten.
En daarom rij je een Xantia, anders ben je veel te snel klaar met een kachelradiateur wissel :-)
Vreemd genoeg zag ik geen sporen van lekkage aan de kachelradiateur, maar de bak waar deze ingestoken zat, rook duidelijk naar koelvloeistof. Wellicht een heel klein gaatje, normaal gezien laat koelvloeistof een zoutachtige aanslag achter, SP14 koelvloeistof doet dat echter niet.
In iedergeval hoef ik me er voorlopig niet meer druk over te maken.
Uiteraard met dank aan Marco en Wim, voor hun hulp.
Het beruchte TEXTON kastje, waar sommige XM rijders naar op zoek zijn :-)
Die komma ontbreekt zeker niet. Een collega van me heeft een jaar of vier geleden van zijn Ford HDI de verstuivers laten vervangen door gereviseerde en dat geintje kostte 'm 'slechts' €1.500,-.
Probleemloos dieselrijden is nu eenmaal duur. :lolno:
Het gaat de goede kant op, er is een leverancier die ze nieuw, voor c.a. € 400 per stuk kan leveren.
Ik zoek echter nog verder, heb nog niet alle uitstaande offertes binnen.
Ik heb er nu geen problemen mee, maar als ik er niets aan doe, kan het blok in de soep draaien.
Bij een direct ingespoten motor, kan de olie-film van de wand afgespoten worden als deze opzij staat te pissen, de rest kun je wel raden.
Het kost wat geld, gelukkig had ik een rondje verstuivers ingecalculeerd voordat ik ermee ging rijden, ik hou niet van verassingen :P
Vandaag per ongeluk de aanvoerslang van het vat naar de HD-Pomp gesloopt.
Niet leuk, maar met een prijskaartje van € 180 wat ik ooit gehoord heb voor een 1.8-16V, dacht ik, dat is te doen.
Wat zie ik op SC, het is een complete bundel van 2 slangen, met een stalen stuk in het midden en allerlei vertakkingen, met een prijskaartje van € 335,- / Artikel nr. 5270PT (Onderdeel 1).
Nu dacht ik, jullie XM rijders hebben hier wel ervaring mee, iemand suggesties, adressen of links waar ik een geschikt stukje slang kan kopen? Ik zal iets moeten maken met een verloop, want het stuk tussen het staal en pomp heeft een andere diameter dan tussen het vat en het stalen gedeelte. Het stalen gedeelte is blijkbaar in de latere type-2 verzonnen, want voorheen was het compleet flexibel en wilde het daar weleens doorschuren, tussen het luchtfilterhuis en de accu-bak.
Als het nummer 1 is dan zal daar niet al teveel druk op staan volgens mij.
Heb zoiets wel eens gerepareerd met een tussenstukje (koperen pijpje van de juiste diameter) en wat slangenklemmen in mijn BX-tijd en dat heeft heel lang lekvrij gezeten totdat ie naar de sloop ging.
Het is wel een beunoplossing.
Het probleem is dat de aanvoerslang waarschijnlijk ook ergens een klein gaatje heeft, er komt namelijk steeds lucht in mijn remmen.
Gezien de staat en prijs van deze auto, en dat ik ruim 50K per jaar rij, liever geen beunoplossing, als het moet dan maar een nieuwe, maar liever alleen dit stuk een andere slang tussen. Dus tussen het vat en de pomp, waar dan een verloop in zit, ivm verschillende diktes op het vat en pomp.
Sohail, ik adviseer je om met die slang naar Pirtek (http://www.pirtek.nl) te gaan.
Ditto. Die gasten zijn de experts en kunnen vaak een maatoplossing bieden voor een nette prijs.
Ik ben bij de Hebu in Rotterdam geweest, dat is ook een slangen & hydro boer.
2x 1,5m slang (9 en 12mm), een verloopkoppeling en 4 slangklemmen, ga ik morgen proberen erop te klussen.
Daarna de remmen weer ontluchten, want daar is het mee begonnen, er komt steeds lucht in de remmen.
Waarschijnlijk aangezogen door de aanvoerslang, ik wilde uitsluiten dat het niet de aanzuigbuis in het vat is, dus had ik een doorzichtige slang gemonteerd om te kijken. Bij het demonteren van de aanvoerslang op de pomp, brak mijn klusmaat deze. Het vervelende is dat dit kan gebeuren en hij verder best wel zorgvuldig is, dus ik kan niemand even lekker uitfoeteren voor het breken van die slang :lolno:
Ja dat kan altijd. Bijvoorbeeld degene die de constructie ontworpen heeft. :lol:
Viel weer reuze mee, de slang van de pomp naar de stalen leiding, zat met een kunststof krimpring vast.
In de lengte doorgezaagd en ik trok de slang er zo af, de nieuwe en veel sterkere slang er op.
Nog effe snel LHM bijvullen, en ontluchten, dat effe snel werd een complete LHM wissel en goed doorspoelen met verse LHM.
Een domme assistent gooide er 200ml koelvloeistof in, i.p.v. LHM, die flessen lijken ook allemaal op elkaar :?
En toen vroeg de startmotor om een klap met de hamer, om uit de weigerstand te komen, komende week effe een nieuwe er op klussen.
Alsof de HDI er alles aan deed om te voorkomen dat ik mijn klusmaat ging helpen met een Opel :P
:lol:
Vroeger hadden Wegenwachters een lijstje met handigheidjes om merkgebonden problemen op te lossen. Zo begonnen ze met niet startende FIAT's altijd met eerst een klap op de startmotor. Weet je echt zeker dat je in een Citroën rijdt? :mrgreen:
:FU:
Hij begint al aardig op een Xm te lijken, geef mij maar Xsara. :mrgreen:
Volgens mij heb ik geroepen dat die Poolse revisie startmotor die er op zit, snel kapot zou gaan :lolno:
Effe opgezocht, zit er net 2 Jaar en 20K op, dat vraagt om een garantie claim :problem:
Of gewoon een nieuwe Bosch, tenminste als ik er uit kom welke ik nodig heb :?
Op SC worden nogal wat typen afgeroepen op chassisnr. :?
Zo heel veel verstand van die dingen heb ik helaas niet, als iemand zou kunnen adviseren, graag :P
Wat er nu op zit, daar staat op D6RA109 en eronder C188842A, dit lijkt mij op een Valeo.
Op SC, word afgeroepen o.a. D6RA661 (Citroen artikelnr. 581714)
Voor deze starmotor is een reparatieset (koolborstels) te koop, artikelnr. 582781
Op Misterauto vond ik een Bosch 0 986 013 240, deze heeft 1,7Kw startvermogen, de Valeo's maar 1,4.
Zou het kunnen dat er een verkeerde startmotor is gemonteerd, te weining vermogen en daardoor de koolborstels zo snel op zijn ?
Dat lijkt me niet want zoveel verschil in vermogen is het niet. Het gaat trouwens om het koppel dat die motor moet leveren. :wink: En het klopt dat je een hele lijst met startmotoren krijgt. Die dingen zijn in grote mate universeel, net als dynamo's.
Wat is wijsheid? Jou kennende wil je kwaliteit (= geen gezeik). Als het budgettair kan zou ik je adviseren voor de Bosch van Mister Auto te gaan.
Voor een diesel heb je wel een hoger koppel nodig om aan te slingeren :problem:
Zojuist de Bosch 0 986 013 240, besteld bij de plaatselijke automaterialenzaak, ze bevestigen dat deze geschikt is voor mijn auto.
Is 2 tientjes duurder, maar dan heb ik de startmotor straks in de middag al, vanavond er effe op klussen :P
De Bosch 0 986 013 240 is fors groter dan de Valeo die er af komt.
Ik dacht dat gaat niet passen, maar met een beetje wurmen toch gelukt, de kop en het aantal tanden zijn wel gelijk.
Wat start de motor nu toch snel zeg, als je naar de sleutel kijkt loopt de motor al, een heel klein tikje is al voldoende.
De vraag is of dit kwaad kan ?
Lijkt mij van niet, this toch een diesel!?
Ja een stinkdiesel is het :wink:
Het zit me op de één of andere manier toch niet helemaal lekker of dit nu wel goed is.
Heb geen zin in een versleten starterkrans ofzoiets.
Lijkt mij als je geen rare geluiden hoort en het start goed dat het gewoon oké is.
Ik ben het met ome Wes eens. Sterker nog, doordat de motor veel sneller aanslaat belast je de startmotor veel minder. Dus minder slijtage aan je starterkrans en startmotor. Ik zou er mee in m'n nopjes zijn. 8)
Maar niet de hele tijd naar je sleutel kijken als de motor draait want dat is dus wel slecht voor je krans. :lol:
Kan me het gevoel voorstellen: had een tijd met mijn vorige Break ook slecht starten en met de Berline als een speer. Is een wereld van verschil. Gewoon wennen; straks wil je niets anders meer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het gejank (lucht in de remmen) blijft maar terug komen :?
Morgen een nieuwe aanzuigbuis in het vat, en kijken wat de retourstroom uit de remservo doet.
Nieuwe aanzuigbuis kost overigens 8 tientjes, en word compleet met filters geleverd, kun je niet voor op de sloop gaan zoeken.
Hier en daar werd geroepen om de remservo te vervangen, het probleem is alleen dat die dingen NFP zijn en het best wel een rotklusje is om te vervangen. Van een sloper zal geen probleem zijn, want ze zijn op alle Xantia's gelijk, dus genoeg keuze.
Als iemand er eentje van een XM heeft liggen, mag defect zijn, dan heb ik wel interesse.
Niet dat het past in mijn Xantia, maar om te ontleden zodat ik kan zien wat er allemaal in zit.
Heb je hier wat aan? http://xmclub.nl/forum/topic?f=25&t=1053
Dat is geen remservo, maar een remdrukcontact :wink:
I know, I know.
Nieuwe aanzuigbuis zit er op, vreemd genoeg zat er geen dopje op de aansluiting van de aanzuigslang van de pomp.
Dus van de oude eraf gehaald, zit daar een O-Ring tussen, waar wat barstjes in zitten :shock:
Met wat teflontape in de nieuwe aanzuigbuis gepropt, aangezien ik geen geschikte O-Ring bij me had.
Daarna weer de remmen goed ontlucht, hopelijk is dat zeehondje nu morsdood.
De oude aanzuigbuis heeft een flinke barst, nadat ik deze heb laten stuiteren :problem:
Nieuwe tips vandaag, ik kreeg een aanbod van een nieuwe remservo voor een BX.
Blijken die dingen bijna identiek te zijn met die van de Xantia, met een kleine aanpassing, zou het moeten passen.
Echter de tekening van de BX-remservo op SC, geeft meer details, zo is die rare bout aan de onderkant, dus een ontluchtingsbout. Op de BX zoals een rem ontluchtingsnippel, bij de Xantia (en XM) is het alleen een bout zoals op de HD-Regelaar. Binnenkort maar een proberen dat zaakje te ontluchten door een nippel van een BX-remservo er op te zetten.
En daarom rij je een Xantia, anders ben je veel te snel klaar met een kachelradiateur wissel :-)
Vreemd genoeg zag ik geen sporen van lekkage aan de kachelradiateur, maar de bak waar deze ingestoken zat, rook duidelijk naar koelvloeistof. Wellicht een heel klein gaatje, normaal gezien laat koelvloeistof een zoutachtige aanslag achter, SP14 koelvloeistof doet dat echter niet.
In iedergeval hoef ik me er voorlopig niet meer druk over te maken.
Uiteraard met dank aan Marco en Wim, voor hun hulp.
Het beruchte TEXTON kastje, waar sommige XM rijders naar op zoek zijn :-)
Wim moest er zelfs van gaan huilen ;-)
Pagina's