Djidde's 2.0i 16v '95

518 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
detlev
afbeelding van detlev
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Maar één spruit, maar wát voor een! En van een leeftijd dat ze nog niet zelf aan auto's klust maar vermaakt wil worden. En daarbij zit ik natuurlijk erg onder de plak, blijft weinig tijd over dan (en nee, ze leest niet mee :wink: )

En een handtekening!!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Ben benieuwd, deze storing kwam ineens hardnekkig aanzetten :lolno:
Misschien is het een sensor die schoon te maken is? Nu maar ff verder rijden met wat stuggere vering.
Vanmiddag eens met de bedrading bezig van 'ze airco.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Djidde, ik heb het in de pocketbijbel voor XM-beuners, aka de Vraagbaak van Olving opgezocht:
Controle van de sensor van de carrosserie-uitslag bij storingscode 25
- Zet de voltmeter over de aansluitingen 13 (+) van de zwarte steker en 8(-) van de witte steker. Start de motor en laat de wagenhoogte variëren bij draaiende motor.
- U dient een spanning te meten van 0,1 volt en vervolgens van 5,5 volt.
- Herhaal deze meting voor de aansluitingen 14 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Super Wim! Ik had zelf ook gezocht in de vraagbaak maar kon het niet zo gauw vinden :oops:
Voor nu laat ik het nog even zo, de storing blijft nu weg, als die fout toch terugkomt ga ik die sensor eens even onder handen nemen.

Voor de rest. Ik heb nu goed werkende elektrische middenconsole :dans:
Was nog even uitzoeken met de bedrading, maar het geheel werkt nu goed. Zelfs de verlichting van het knopje :mrgreen:

Relais in de lege relaisvoet gepropt voor de airco, en morgen wil ik de rest van de bedrading doen.
Morgen ook een nieuwe droger bestellen, is het geheel gelijk goed.
Ik heb het verhaal uitgelegd aan een garage hier in de buurt, en die hadden zeer veel bewondering voor me dat ik dat had aangepakt. En op het moment dat het klaar was, wilden ze gratis voor me kijken of het systeem goed is en lekvrij. Het bedrijf is ook gespecialiseerd in airco, dus daar ben ik wel heel blij mee.

Wat minder leuk is: mijn kabelboom onder het dashboard is het aan het opgeven. Ik krijg allemaal vreemde storingen aan de lopende band. Dan vallen er delen licht van het interieur uit, dan de snelheidsmeter, dan verlichting van het dash. Dashboardkastje weggehaald en ff gekeken: allemaal draden die aan het smelten zijn. Ik had al iets dergelijks gezien onder het tapijt bij de bestuurderskant, maar dat was een klein stukje. Na dit te hebben gezien eens wat meer dingen opengetrokken, en een aantal draden zijn compleet weggesmolten. Zekeringen bekeken, allemaal goed. Aansluitingen ook goed.
Het valt waarschijnlijk wel te fixen, maar dat is meer gedoe dan een andere kabelboom pakken.
Nu moet ik dus op zoek naar een type 2 Exclusive kabelboom. Heb ik gelijk de bedrading voor alle opties die ik nog wil er in zitten.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Huh?

Als de kabels gaan wegsmelten dan moet er toch ergens een oorzaak in zijn?

Citroën das très bien!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Dat klopt, maar die kan ik dus niet vinden omdat de kabels overal over en onderdoor gaan. Uitzoeken van de oorzaak en vervangen van kabeltjes gaat even lang duren als de boel opentrekken en alles vervangen denk ik. Vergeten te vermelden dat ik er ook een nieuwe zekeringenkast in wil zetten, nieuwe relais. Ik weet ook niet waarom de kabeltjes 1 voor 1 aan het smelten zijn :(

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Wat een ongelukkige tegenslag! Net nadat je die pluim vd garage hebt ontvangen. (zie je wel dat je bijzondere beungenen hebt!)
Maar ook hier kom je wel weer uit :twisted:

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

That sucks, Djidde. Oppassen dat je geen fik krijgt; dat zou echt zonde zijn!

Djidde zegt:

Voor de rest. Ik heb nu goed werkende elektrische middenconsole
Was nog even uitzoeken met de bedrading, maar het geheel werkt nu goed. Zelfs de verlichting van het knopje

Ik heb de mijne ook recent aangesloten, en goed werkend. In principe komt het er op neer dat je 3 aansluitingen nodig hebt: een contactgeschakelde plus, een nul en een lichtgeschakelde plus. Mijn armsteun functioneert nu wel, maar andersom aan wat de knopjes aangeven en de knopverlichting werkt alleen als het licht uit is en gaat uit als je het licht aan doet. Dus ik heb zo het idee dat ik de plus en de nul moet omwisselen. :mrgreen:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Wat marc zegt, ik raad je aan als je de dame verlaat de accupool eraf te halen.
Ben je al met het aansluiten van de airco begonnen?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Accupool haal ik er idd af als die een tijdje niet gebruikt wordt.
Ik was nog niet begonnen met het aansluiten van de airco.
Dat ga ik wel snel doen, want dan kan het systeem gevuld worden.
Als daarna de kabelboom vervangen word kan de airco gewoon opnieuw aangesloten worden!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Djidde,

Heel erg vervelend en zuur om te horen dat jij nu kampt met serieuze bedradingproblemen aan je XM. Vooral nu je al zo ver met je xm bent gevorderd c.q. na wat je er allemaal al aan hebt gedaan. Ik heb met met veel plezier je topic gelezen en vind het bewonderingswaardig wat jij allemaal al aan je XM hebt gedaan. En dat voor zo'n jong broekie. Sorry hoor..ben al de veertig gepasseerd. No offence intended!

Ik hoop dat jouw problemen ook definitief kunnen worden opgelost. Maar smeltende bedrading is nu niet iets wat je effe oplost. Schuurt er wellicht een + draad langs een scherpe metalen rand waardoor er kortsluiting optreed? Of heb je misschien te veel gebruikers /apparaten op een draad aangesloten? Kan ook smeltende bedrading veroorzaken. Het is inderdaad dan wel wat gek dat de zekeringen nog wel intact zijn. Een nieuwe kabelboom lijkt dan wel de veiligste oplossing. En de kabeldoorvoeren langs scherpere raden vermijden. Als dit toch moet dan de bekabeling omwikkelen in rubber en/of tape. Bij later/aftermarket acessoires (denk aan versterker etc) dikke bekabeling gebruiken. Nooit bezuinigen op bekabeling; liever iets te dik dan te dun. De juiste diameter bekabeling (qua stroomverbruik) kun je overigens uitrekenen en/of laten uitrekenen. Gelukkig ben je van huisuit al met veel xm kenners omringd dus hulp is onder hand bereik. Ik wens je vanaf deze plaats in ieder geval heel veel succes!

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Ik zou toch echt eerst gaan zoeken waar het 'spontane' smelten vandaan komt, straks hoeft het niet meer.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

+1

Mark heeft natuurlijk hardstikke gelijk.

Net als Mark ben ik voor het "voorkomen is beter dan genezen principe"' De oorzaak opsporen is natuurlijk het aller belangrijkste en moet eerst gebeuren. Anders krijg je hetzelfde weer als je een nieuwe kabelboom hebt gemonteerd. Daar doelde ik ook op met mijn suggestie van het schuren van bekabeling langs scherpe metalen randen en/of smeltende bedrading door overbelasting. bekijk de oude kabelboom en check of hiervan sprake zou kunnen zijn.

Maar nu de bedrading toch al zover heen is, lijkt mij voor de toekomst een nieuwe kabelboom de meest veilige oplossing. Ter voorkoming van kortsluiting e.d. dan preventief bekabeling op kritische punten extra ommantelen als ruimte dit toelaat.
Het zekere voor het onzekere nemen en zoveel mogelijke oorzaken proberen weg te nemen en uit sluiten.

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Een nieuwe kabelboom maken is typisch iets voor lange saaie winteravonden. :roll: Maar dan nog, de zekeringen piepen er niet en dat is vreemd. De meeste bedrading in de XM is namelijk dik genoeg om behoorlijke vermogens te kunnen verwerken.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Zou het probleem komen door het airco inbouw?

Citroën das très bien!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Vanochtend een bezoekje aan Dr. Dibert, en ben een hoop wijzer.
Doorbranden van de kabels vond hij vreemd, omdat het niet zo snel kon gebeuren. Moest het ook niet in 1 oorzaak zoeken, maar in meerdere.
Dus alles van slechte massa's, klemmende draden, slechte contacten, tot te grote zekeringen.

Dus het instructieboekje er bij gepakt, met de zekeringentabel. En ja hoor. Verkeerde zekeringen op de plekken voor de verlichting (zowel tellerbak/aircopaneel als normale verlichting), omdat de boel eerder uitviel waarschijnlijk. Dus zijn er maar grotere in gezet. Met een normale zekering klapten ze gelijk door.

Omdat ik niet zo'n clue had waar ik moest zoeken, heb ik alle relais ook maar vervangen. Kans is klein dat het daarin zit, maar toch.
Daarna heb ik alle massapunten eens bekeken. Meeste zagen er redelijk uit, behalve eentje onder het dashboard kastje. Daar zaten 5 draden aan 1 punt aangesloten. Daar toch eens even andere plekjes voor gezocht.
Grote stukken doorgebrand draad vervangen voor zover ik kon. Er zijn nog een paar kleine stukjes over maar dat moet maar even. Zoveel mogelijk netjes weggewerkt.

Nieuwe zekering met de normale sterkte erin.. En succes! Het geheel blijft nu branden zoals het moet. Ook zit er minder verschil in hoe hard de verlichting gaat, het is nu eigenlijk constant. Dank Dr Dibert!

Voor de rest heb ik nog wat leuke dingen daar meegenomen :mrgreen: :mrgreen:
Met waar ik oa al lang naar op zoek was...

STUURBEDIENING!!
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LFMBAPFK.jpg)
En met de sleepring erbij!
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8F84NSB7.jpg)
Voor mam gelijk een nieuwe klep van het dampfilter meegenomen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZN7SOVGO.jpg)
En een nieuwe voorraadbol in een oud doosje :mrgreen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RNK7GG3X.jpg)

Het is een geslaagde dag voor onze XM's :D

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

:happy: :happy:

Luceo non uro....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Kijk dat is mooi opgelost. Heb je nu alle draden gehad denk je? Die normale zekerimg vliegt er niet zomar door.
en mooi dat je Dr.D je zo lekker op weg geholpen heeft.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Ik denk het zo'n beetje wel, alles wat in zicht was iig. Komende tijd kijk ik wel goed uit!
Als alles goed gaat ga ik een keer aan de stuurbediening beginnen. Word nog een leuke klus met de interface, maar het moet zelf te doen zijn met veel tijd en geduld :problem:

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Mooi man! Nu nog een airbag scoren..of ga je die uit je huidig stuur overzetten? Hoop ook dat je kortsluitings-issue nu voorbij is...zeker nu je er nog meer electronica in gaat bouwen :mrgreen:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

De stuurbediening zet ik over op mijn lederen stuurwiel, die al een airbag heeft :D
Maar heb net ff besloten dat de airco toch meer prioriteit heeft. Duurt al veel langer dan gepland :|

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Even wat info opgezocht over de stuurbediening. Het merk van mijn radio is Pioneer. Om precies te zijn een DEH-1420UB.
Er zijn een aantal mensen die een standaard interface kocht van Pioneer zelf, die vervolgens gewoon niet werkte.
Ook zijn er andere universele kastjes uitgebracht, waarbij je de functies kan leren per knop. Alleen zit hier vaak een flinke vertraging in.
Verder wil ik zelf de functies uit kunnen kiezen met de knoppen. Niet dat ik een functie heb die ik nooit gebruik :|

Omdat ik geen zin heb om geld uit te geven voor iets wat misschien niet eens (goed) werkt, wil ik zelf een interface gaan maken. How hard can it be :lol: ?
Als dit succesvol uitpakt is er gelijk een Howto, ik weet zeker dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben of hebben gehad, en die er ook geen geld aan willen spenderen om het uit te proberen.

Eerst ben ik begonnen met informatie opzoeken. Ik heb nog geen multimeter, dus beginnen kan ik ook nog niet.
Ik vond op youtube een filmpje van iemand die zelf knopjes met weerstandjes op een bordje had gemaakt, en aan had gesloten. Werkte zonder vertraging. Filmpje is hier:

Er staat een linkje onder voor de schema's.
IMAGE(http://www.jvde.net/pioneer_wired_remote/images/values.jpg)
IMAGE(http://up.picr.de/11044290gr.jpg)

Mijn eerste vraag. Op de kabel van de stuurbediening zitten 5 pinnen. Waarvan 1 voor de verlichting I guess.
Blijven er 4 over voor de 8 knoppen.
Moet ik er vanuit gaan dat ik 2 verschillende signalen kan sturen via 1 pin?
Als voorbeeld Preset up/Folder up en Preset down/Folder down.
Kan ik die op 1 pin aansluiten met bijbehorende weerstanden? Dat 1 pin 2 signalen kan sturen naar de radio als de juiste weerstand er maar tussen zit? lijkt mij van wel.

Na het bekijken van de schema's snap ik nu ook waarom een 3.5 jack werkt, je hebt maar 3 kabeltjes nodig!

Verder over de weerstanden. Je ziet in het schema het de gekleurde gebieden, van min, average tot max.
Average is de ideale waarde om aan te houden, dus ik moet zo dicht mogelijk in het blauwe gebied komen.
Het ziet er eigenlijk heel simpel uit tot nu toe, gewoon heel logisch. (even afkloppen)

I think I'm on to something here :mrgreen:

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Ik kan je niet helpen Djidde maar ik vind het super dat je je er zo in vastbijt!

Succes en volgens mij komt het helemaal goed! :D

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Oei, dat ziet er interessant uit, snap er niks van, maar zoiets werkend krijgen wil ik ook wel
:clap:
of toch maar weer de originele radio terug, blijft een dilemma

______________

L' éminence grise

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Ik heb dit ook graag werkend! Heb nu de originele radio met wissellaar en dat bevalt wel. Maar ipod oid zou ik ook graag kunnen aansluiten en bedienen. Mocht je dit werkend krijgen dan zou ik een additionele radio achter het bovenste klepje monteren en de originele laten zitten. Overigens is de helemaal mooiste oplossing er 1 waarbij dwnl display info van de extra radio ook nog op het linker display komt te staan. Net als bij de originele radio....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

marcelka zegt:

Ik kan je niet helpen Djidde maar ik vind het super dat je je er zo in vastbijt!

+1 :thumbup:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Thanks voor de support jongens! :thumbup:
Vanavond of morgen bestel ik de weerstandjes en diodes, en ik ga nog een multimeter kopen!
RDS ben ik ook mee bezig, ik hoop dat dat iets makkelijker is. Schijnen maar 2 draadjes te zijn die de info doorgeven, dus misschien dat het afgetapt kan worden van het radioschermpje. Of dat er al een RDS kabeltje klaar ligt. (maar daar gaan we maar even niet van uit!)

Het zal heus nog wel tegenvallen om dit werkend te krijgen, ik moet goed opletten welke weerstandjes, diodes en draad ik nodig heb. Natuurlijk maak ik van alles foto's! :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Djidde, de vragen die je nu hebt kan ik op afstand niet beantwoorden. Immers: meten = weten (duh!). :wink: Voor nog geen 20 pietermannen scoor je bij Halfords een multimeter. Als je er eenmaal eentje hebt snap je niet hoe je ooit zonder hebt gekund. 8)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Mocht je een voorbeeld of hulp nodig hebben dan kan ik mijn adaptor wel een keertje openmaken en eventueel foto's maken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Djidde's 2.0i 16v '95

Dat zou ook mooi zijn! Multimeter, kabels, weerstandjes, diodes, stereo 3.5 mm jack en krimpkous net besteld 8).
Zal morgen wel binnen komen!

Pagina's