Zoals Wim ook al zegt, je rijdt nu eenmaal in een auto uit het H-segment. De aanschafwaarde mag dan minimaal zijn, de operationele kosten blijven gewoon op niveau.
Kwestie van kiezen waar je je geld (of, als je het zelf kan, je uren) aan wilt uitgeven. Dus niet zielig doen maar gewoon lappen.
@René: Mocht ik je met mijn tekst uit balans gebracht hebben dan was dat niet de bedoeling.
XM's zijn en blijven dure dingen in onderhoud. Met genoegen volgde ik jouw naar mijn smaak wat ver doorgevoerde "voorzorg". Maar smaken verschillen.
Met misschien nog wel meer interesse volgde ik de bakoliewisselprocedure. Op papier ziet dat er erg safe uit, maar het feit blijft dat overal in die bak het vuil loskomt door de nieuwe olie. En dat vuil gaat gewoon zijn route door de hele bak tot het door de koeler naar buiten gaat en daar wordt het dan ingevangen.
Ik heb een keer zo'n brein uit elkaar gehaald en dan zie je de speldenprik-gaatjes waar die olie door moet om het schakelen soepel te laten verlopen. Als zo'n gaatje dicht raakt met een microscopisch vuiltje wordt er niet meer geschakeld.
Daar sta je dan met je pracht-olie-omloop-filter verhaal.
Olie verversen bij een goed schakelende bak is en blijft een pure gok. Gaat het mis dan sta je en dan is goede raad weer duur.
Ik overweeg nu een oliefilter op te nemen in het oliekoelcircuit. Daar vang je rondlopend vuil mee op. Nu gebeurt dat niet. Het vuil wordt geacht netjes uit te zakken op de bodem, de metaaldeeltjes plakken aan het magneetje in de aftapdop.
Maar ook met dat filter weet je niet wat er gebeurt met een oliewissel.
Eén van mijn XM's gaat te traag van 3 naar 4 na een oliewissel. Er is goed mee te rijden, dus ik doe nog even niets. Maar zodra ik een aanleiding heb om de motor er uit te tillen wissel ik de bak.
En dan haal ik het brein er uit om te zien waar het vuiltje zit.
Kwestie van tijd. Maar ik wil het gewoon weten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Heb zelf ook de bak laten doorspoelen bij Oldenhage.
Blijkt maar weer dat doorspoelen, volgens mij, toch een riskante zaak is.
Hoop dat mij dit bespaard blijft.
Ik heb wel eens navraag gedaan, voor het spoelen, wat het zou kosten om een gereviseerde bak er onder te laten zetten. (voor het geval dat)
Ik heb begrepen dat dit ongeveer 3500 euro kost. inclusief de-montage.
Meer dan de helft hiervan is, volgens mij, arbeidsloon voor het in en uitbouwen.
Is het niet een idee om hulp te vragen aan de leden?
Ik denk aan iemand die hier ervaring mee heeft en een of twee andere vrijwilligers? (bied me zelf aan)
Dan kan je de bak uitbouwen en naar een revisie bedrijf brengen. (wel een met een testbank!)
Dan kan je hem een weekje later weer met die hulp inbouwen.
En als je een goed revisie bedrijf hebt krijg je ruime garantie ( 1 tot 1,5 jaar)
Voor zover ik heb kunnen achterhalen ben je dan ongeveer 1500 euro kwijt voor de revisie.
Met een tweedehands bak weet je niet hoelang je daar plezier van zal hebben. Hebben meestal ook al heel wat km achter de kiezen en loop je dus een risico over een paar 10k km weer aan de beurt te zijn.
En als ik jou verhalen zo lees schat ik je in als iemand (zoals mijzelf) die liever wat meer uitgeven maar dan wel in een keer betrouwbaar en goed.
Misschien zijn hier nog andere leden die je willen/kunnen helpen.
Als je het een idee vindt hoor ik het wel.
Mijn ervaring met sleutel? lang lang geleden, maar kan zeker helpen :D
Kijk hier maar eens: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1224291/
Zo'n motorwissel is niet moeilijk, maar veel.
Als je goed de weg kent kan het in een dag.
Met een rustige en weloverwogen aanpak in goed gezelschap met een toegesneden en begripvolle catering twee dagen en dan heeft iedereen weer wat geleerd.
Essentieel is uitstekend gereedschap, een ruim assortiment is essentieel.
Gas- en zuurstof erg handig voor vastgerot spul.
Perslucht met slagmoersleutel spaart veel tijd.
Een brug is uiteraard handig, maar niet persé nodig. Evenals een dak boven je hoofd. Een partytent doet al wonderen.
Als je al die voorwaarden niet zelf hebt moet je iemand zien om te lullen met een goed verhaal en een bijdrage in de gereedschapspot.
En anders.....? In een Opel Condoom gaan rijden (past als een tweede huid).
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Als het in Oss is, bied ik mijn hulp aan.
Ook durf ik te zeggen dat ik een redelijk assortiment aan goed gereedschap kan meebrengen. Goed gereedschap bekort de benodigde tijd van (met name snert)klussen aanzienlijk.
Als je geluk hebt komt er ook nog een 4-jarig, leergierig en bijdehand hulpje mee! :wink:
Het uitbouwen van een motor bij een XM is wonderlijk eenvoudig omdat alles (motor, bak, aandrijving) ineen zit en het redelijk bereikbaar is. Verder verbaas ik me er nog steeds over (lees: ben ik er blij mee) dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt of niet-courante maten. Goede kwaliteit is wel een must maar dat spreekt voor zich. Ik zie bij de beunclub toch nog steeds mensen die op dit punt met andere auto's enorm aan het klootviolen zijn.
Ik stel voor dat we verder de discussie even laten voor wat het is en René nu aan het woord laten wat hij gaat doen. Het is duidelijk dat er genoeg forummers zijn (waaronder ikke) die hem actief willen helpen mocht hij besluiten tot een grootscheepse operatie.
Ben onder de indruk van het enthousiasme en de bereidheid om mij te helpen mocht ik beslissen tot een ingrijpende operatie en/of bak transplantatie. Beeke, Wim B, Citroën das pas fën, Mike, Furrie Gurrie, Jansr bedankt jullie reacties en alvast bedankt voor de aangeboden hulp. Voelt goed. Mocht ik tot een ingrijpende operatie beslissen dan is jullie hulp natuurlijk erg welkom.
Maar de beslissing tot het nemen tot een ingrijpende beslissing heb ik nog niet genomen.
Heeft met name/vooral te maken met de centenkwestie...bakrevisie kost een hoop geld en in als je puur naar de auto sec kijkt is deze dat in economische zin niet waard. Een ruil automaatbak zie ik niet zo zitten want de kans is dan best groot dat je weer ellende hebt. In dat opzicht heeft Jansr natuurlijk gelijk...wil je het goed oplossen dan moet je hoogst waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Hoewel mij de ironie wel wat ontging is wat dat betreft de boodschap wel duidelijk Jan. Enne ik snap best dat je het goed bedoelde..dat kwam in je tweede bericht wel helder over. No hard feelings! Zag dat jij ook de nodige bakproblemen in het verleden hebt gehad dus je kent deze onprettige ervaring zullen we maar zeggen.
Maar goed ben nu eenmaal een gevoelsmens en emotie speelt ook een grote rol. Ben aardig aan mijn xm/Yvette gehecht dus geef de hoop niet zo maar op. Heb daarnaast ook het nodige aan haar gespendeerd dus dan neem ook weer niet zo maar afscheid. Dat is mijn eer te na. Ik heb mijn vakantieplannen er voor dit jaar zelfs voor opzij gezet dus dat zegt genoeg lijkt mij.
Ik wil het pragmatisch aanpakken...eerst wat overige en kleinschalige oorzaken uitsluiten voordat ik überhaupt een baktransplantatie/bakrevisie overweeg c.q. denk.
Met mij en vele anderen (vooral en niet te vergeten Mike) wijzen in dat kader naar losgekomen vuil in het brein als een potentiële boosdoener. Dit omdat ik een oliespoelbeurt heb laten uitvoeren. Ook oliekoeler is een verdachte. Overweeg dus eerst een reinigingsactie voor oliekoeler en bak. Koeler schoonmaken met speciaal reinigingsmiddel en doorblazen met perslucht. Bij bak wellicht reinigingsgmiddel (voor automaatbak) bij de olie te gooien om te kijken of dat gaat helpen. Daarna olie af tappen, bakfilter reinigen en 3 l verse olie bij vullen en en automaatbakolie treatment bij voegen om te kijken of er verbetering optreedt. Natuurlijk zou het beste zijn om bak weer te laten spoelen (misschien met reinige) maar goed..ik zit in Friesland en Oldenhage in Nieuw Vennep. Transport daarnaar toe is lastig en ook kostbaar. Dus dan maar wellicht in fasen /paar keer aftappen en bijvullen herhalen. Of mobiel flush mannetje laten komen; kan ook nog.Mocht dat niet het gewenste resultaat leiden..misschien brein reiniging laten uitvoeren. Ultimum remedium is dus bakrevisie/transplantatie.
Garage opperde zelfs om er een schakelbak in te hangen. Weet niet of dit zo maar kan en hoe ingrijpend dat is. Is ook een optie maar ook dat zal wel kostbaar zijn gok ik. Afgezien van de bureaucratische papierwinkel bij de RDW zie ik die optie op voorhand eerlijk gezegd niet zo erg zitten. Maar echt uitsluiten doe ik deze optie ook weer niet.
Iemand ervaring met conversie van een automaatbak naar handbak? Ik houd mij aanbevolen voor tips!
Moet zelf deze week nog werken en heb dan drie weken vakantie. Ik hoop auto dit weekend/begin volgende week bij garage te krijgen. Dan gaan we plan de campagne /verder aanpak bespreken. Misschien kan ik zelfs meehelpen en ben bereid om zelf ook handen uit te mouwen te steken. Zag dat meer xm rijders (par example, tammo) helaas dezelfde problemen hebben en kijk dus ook welke aanpak zij gaan kiezen.
Ik houd jullie van de verdere ontwikkelingen op de hoogte. Zodra mogelijk, bericht ik nader. Groeten, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Je had geen aandrijving vooruit meer hé? In dat geval lekt hoogstwaarschijnlijk de afsluitring van de eerste trap. Daar zit alles 'achter' zeg maar, zodat als deze ring lekt, de hele bak voorwaarts niet meer in beweging komt.
Als je er 2 tientjes voor over hebt, zou je nog LecWec bij je bakolie kunnen mikken en hopen dat de boel tijdelijk iets verbetert.
Persoonlijk denk ik dat je niet moet gaan pappen en nathouden nu. Face the facts, maak je beslissing en kies een goede tweedehands bak (goedkope optie) of laat deze reviseren (dure optie). Maak gebruik van de bereidheid hier om je te helpen. Later kun je iemand anders weer helpen, en zo blijven we allemaal gelukkig. Hier hoef je je niet voor te schamen.
Ik wil je echt niet voor het hoofd stoten, maar ik denk dat je gewoon de moeilijke knoop door moet hakken, en moet accepteren dat jouw bak in de huidige configuratie aan z'n eind is.
Alleen als je voor weinig geld een breinwissel/reiniging kan laten uitvoeren, zou ik dat nog overwegen.
Everything else is money wasted, IMHO.
Ben ik opzich wel met je eens. Brein reiniging van bak laat ik ook alleen doen als dit voor relatief weing geld kan. Anders is het inderdaad zonde geld...kun je eventueel beter in een andere/gereviseerde bak stoppen.
By the way..ik had toen motor en bak warm waren in het geheel geen aandrijving meer; niet voorruit...niet achteruit...niet in D, R of in 1,2 en drie. Na afkoeling motor en blok was de vooruit (D) en de achteruit tijdelijk weer terug tot dat boel weer opwarmde en er weer de brui er aan gaf. Heb dit weekend olie overigens zelf geprobeerd bakolie te peilen. Om juist te peilen moet motor en bak wel 80 graden zijn. Kwam met motortemp wel aardig in de buurt, bak temp kan ik niet meten. Auto reed wel in 1 en bleef rijden. Heb paar rondjes om mijn huis gereden (totale afstand 5 km) en motor daarna 15 min stationair laten lopen. Motor op temp met draaiende koelvinnen en toen bak gepeild. Lijkt erop dat er misschien toch wat te veel olie in bak zit. Maar voor juiste peiling moet bak in d staan en op hand/voetrem en dat durfde ik niet aan. Ben bang dat ik dat misschien nog meer dingen stuk maak. Ga olie peiltest bij garage nogmaals laten uitvoeren..misschien is de oorzaak wel heel simpel..te veel olie. Maar dat zal wel niet en te veel olie kan bak ook stuk maken dus houd rekening met doem scenario c.q. nwe bak.
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Nu je de symptomen zó beschrijft zou ik idd toch nog eens kritisch kijken naar je olieniveau.
Overigens hoeft peilen bij mijn weten niet per sé in de D, met de handrem erop. Na olie bijvullen is het wel belangijk dat je ff alle versnellingen doorschakelt, maar peilen heb ik daarna altijd gewoon in P gedaan.
Qua olieniveau kan ik kort zijn: liever te weinig dan teveel, net zoals bij de motor zelf. Alleen voor een automaat geldt dit nog sterker.
En er staan 2 peilpunten op de peilstok hé: 1 voor koude olie, en 1 voor warme olie. Ik dacht 40 en 80 graden, maar dat is uit het hoofd dus kijk dit ff na en vaar er niet blind op.
Succes! Ik hoop dat je dit goedkoop kunt oplossen.
Blok is origineel en heeft zo'n 290.000 km aan ervaring. Bak waarschijnlijk ook maar zie wel een sticker met barcode zitten. Kan dus al een gereviseerd exepmplaar zijn maar kan dat in onderhoudshistiorie niet terug vinden. Blok en bak zijn er wel eens uit geweest om keerringen bij automaatbak te vervangen. Zou bij 170.000 km zijn gebeurd.
Citroen das pas fën,
ik ga olie niveau nog eens peilen. Heb liever ook een wat lager oliepeil dan een te hoog oliepeil. Maar goed laatste keer heeft garage olie bijgevuld en gepeild en dat zou goed zijn geweest. Ik heb dat niet meer gecontroleerd en heb er toen als zo'n 750 km mee gereden. Toen begonnen de problemen. Hoop nog steeds op goedkope oplossing maar houd sterk rekening mee met een dure reparatie.
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
ik ga olie niveau nog eens peilen. Heb liever ook een wat lager oliepeil dan een te hoog oliepeil. Maar goed laatste keer heeft garage olie bijgevuld en gepeild en dat zou goed zijn geweest. Ik heb dat niet meer gecontroleerd en heb er toen als zo'n 750 km mee gereden. Toen begonnen de problemen. Hoop nog steeds op goedkope oplossing maar houd sterk rekening mee met een dure reparatie.
gr René
Een te hoog oliepeil is funest voor je bak, liever onder peil dan erboven.
80 graden is na een stukje rijden of 15 minuten stationair warm draaien echt wel bereikt.
Bij het vullen altijd alle versnellingen met de hand doorlopen en dan het peil (in de P stand) nogmaals controleren.
Als er te veel olie inzit haal je dat eruit met een grote injectiespuit met een stuk siliconenslang aan de tuit todat het wel op peil is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oh, je hebt een 4HP20... (Ik blijf op het verkeerde been gezet worden door die spoiler van jou :lol: )
Alleen de allereerste types 4HP20 hadden nog een peilstok. Als je voor de auto staat, links naast je accu.
Is felgeel. Maar als je een 4HP20 hebt is de kans klein, helaas.
Deze bak laat zich wel (beperkt) uitlezen met de Lexia IIRC. But I might be wrong, het is alweer een tijdje geleden dat ik een C5 automaat onderhield.
Ik heb een treurige mededeling. Ik moet jullie helaas mededelen dat het einde van mijn xm in zicht is. :cry: Dit had ik al eerder aangekondigd maar is nu een definitief oordeel geworden. Net als de xm van Par Example heeft de automaatbak flush zeer waarschijnlijk het einde van de bak bespoedigd. Operatie geslaagd...patIënt overleden. Hoewel het oliepeil mij aan de hoge kant leek was dat volgens de garage niet zo. Effin, daar kunnen wij lang over discussiëren maar dat lost toch weinig meer op. De garage heeft de atf weer afgetapt en het filter bekeken. Ik heb het met eigen ogen gezien...er zat heel veel slijpsel op de magneten dus dat betekent einde bak. De bak spoelen met verse atf en oliekoeler flushen (ik had verse atf en zelfs al speciale spuitbus/cooler flush aangeschaft) lijkt dus zinloos en heb ik vooralsnog niet (meer) laten uitvoeren. :thumbdown:
De conclusie van het verhaal is dus dat de automaatbak is overleden. Auto is afgezien van automaatbak in een zeer goede staat van onderhoud. Ik sta dus op een tweesprong: wat ga ik /kan ik nog doen?
Ik heb m.i. dus 3 opties:
1 automaatbak revisie
2 ruilbak
3 verkoop/sloop met defecte bak.
Automaatbakrevisie is zeer prijzig en valt (zeer waarschijnlijk) af. Ik heb veel in deze auto geïnvesteerd en heb dus maar een beperkt budget. Een revisie door een goed bekend revisie bedrijf kost 3000 euro. Dat is mij te prijzig. Goedkoper kan wel maar kans op goedkoop=duurkoop verhaal. Kreeg een offerte van onder de 2000 euro incl inbouw maar plaats daarbij wat kantekeningen. Lees ook slechte recensies over dit bedrijf. Tips over goed bekend staande revisiebedrijven stel ik overigens wel op prijs.
Een ruilbak is een gok; kan goed en slecht uitpakken. Ik heb een aanbod gekregen van een ruilbak maar deze komt uit een benzine auto/xm. Of het aanbod nog steeds geldt moet ik nog verifiëren. Verder weet ik niet zeker of dit past en of bak sterk genoeg is voor mijn 2.1 diesel blok. Dit nog afgezien van afwijkend schakelpatroon waar ik mij zoregn om maak. Daarnaast probleem van uitbouw en inbouw maar dit kan wellicht met hulp van xm clubleden worden opgelost. Als iemand nog een goede 4 hp18 automaatbak uit een 2.1. td diesel (al dan niet met motor) te koop weet dan houd ik mijn natuurlijk van harte aanbevolen. Qua optie gaat mijn voorkeur naar deze optie/een bakswap uit. Iemand met betrekking tot deze optie nog andere/nadere tips? Ik hoor ze graag!
De laatste optie is verkoop van auto (met defecte bak) en/of in onderdelen. Dat doe ik uiteraard liever niet. Auto is daar nog veel maar dan ook veel te goed voor. Maar zal misschien/ noodgedwongen toch moeten. De auto verkeert (afgezien van de automaatbak) verder zoals gezegd in zeer goede staat van onderhoud. Garage rekeningen zijn ter inzage. Bruikbare onderdelen zijn er volop. Motor is perfect..weliswaar 290.000 km achter de kiezen maar loopt zoals deze lopen moet. Lederen interieur is ook nog prima, 13e ruit aanwezig. Auto staat rondom op mooie Monte Carlo velgen met goede Michelins Energy banden. Winterbanden op stalen wintervelgen zijn eveneens beschikbaar.
Op mijn topic kunnen jullie de foto's bekijken. Mocht iemand belangstelling hebben voor onderdelen en/of de gehele auto zoals deze er momenteel bijstaat (met defecte bak) dan kun je mij altijd een vrijblijvend aanbod doen. Liefst dan even via een pb tje.
Tot slot nog even dit. Als iemand nog andere optie/opties heeft waaraan ik niet heb gedacht dan hoor ik dat even eens graag. Alle hulp is uiteraard van harte welkom!
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Heel zuur Rene! Ik zou op zoek gaan naar een gebruikte bak met bekende herkomst/historie in jouw geval.
Als mij dit zou overkomen met mijn 4HP20 (en dat is niet denkbeeldig) dan weet ik nog niet precies wat ik zou doen. Ik denk bak eruit halen en omruilen voor een revisie exemplaar met bijbetaling bij de fabriek van ZF. Dit schijnt namelijk mogelijk te zijn....kostenplaatje is dan wel stevig lijkt me
Beste xm vrienden,
Een ruilbak is een gok; kan goed en slecht uitpakken. Ik heb een aanbod gekregen van een ruilbak maar deze komt uit een benzine auto/xm. Of het aanbod nog steeds geldt moet ik nog verifiëren. Verder weet ik niet zeker of dit past en of bak sterk genoeg is voor mijn 2.1 diesel blok. Dit nog afgezien van afwijkend schakelpatroon waar ik mij zorgen om maak. Daarnaast probleem van uitbouw en inbouw maar dit kan wellicht met hulp van xm clubleden worden opgelost. mvgr,
René
Ik zou voor deze optie gaan, misschien nog even verifiëren of bekend is hoe de bak reed.
De verschillen tussen die bakken is minimaal. Zeker ten aanzien van maximaal koppel is er geen enkele reden tot zorg.
De ligging van de schakelpunten wijkt ook niet drastisch af.
Wel even opletten of er een (te) groot lengteverschil is tussen de kickdown kabels.
Maar ook dat is vrij simpel te verwisselen, zolang de bak nog naast de auto staat.
Het verwisselen van een 4HP20 en een 4HP18 zou ik niet aan beginnen, alleen al de bedrading is radicaal anders.
Maar... gezien jouw focus op zekerheid vrees ik dat je nachtenlang wakker blijft liggen na deze eventuele swap, uit vrees dat er stiekem toch nog iets mis kan gaan.
Je ziet waar die zekerheid toe kan leiden. Die prachtige oliefrats van Oldenhage heeft nu in korte tijd al twee bakken het leven gekost...
Mijn eigen Roode Gevaar had ook te leiden onder een oliewissel: van 3 naar 4 duurt te lang. Er is mee te rijden, maar de kick-down heb ik in verband daarmee losgekoppeld.
Ik wissel geen olie meer bij automaten die het goed doen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Live Help ! Click Here
Jaar Kilometers Kleur Opmerkingen Prijs Kies onderdeel Aanvraag Bied
1999 238 N/A 75.000KM SCHAKELD OK 20GZ5D 0 BEL
1999 339 N/A 25.000KM GELOPEN NA REVISIE BE BEL
In dit geval zou ik voor een ruilbak kiezen.
Met behulp van clubleden bak overzetten en de bak bij Jan Sr. achterlaten.
Die schroeft het brein open, maakt deze schoon en er is weer een nieuwe schone ruilbak ter beschikking. Waar jij dan de eerste optie voor hebt.
Wil je zekerheid dan kies je voor een gereviseerd exemplaar. Dan heb je garantie en als die dan toch niet goed blijkt te zijn na een half jaar dan krijg je wel een andere bak, maar zit je wel weer tegen een bakwissel aan te kijken.
Of natuurlijk een andere XM op de kop zien te tikken en dit keer met een handbak. Helaas loop je dan tegen achterstallig onderhoud aan
Allereerst wil ik langs deze weg Gerrie (furrie gurrie), Mark, Micheline , Citrophile, Jan sr, Jabaar en iedereen die ikm nog vergeten ben bedanken voor de opbeurende reacties en tips aangaande de bakproblematiek van mijn xm. In het bijzonder wil ik Micheline bedanken voor de tips inzake de automaatbakken bij Bart Ebben. Super!. Ik heb gelijk gebeld en de prijzen van de bakken vallen mij best mee. Via via had ik gisteren ook nog een andere specialist gebeld en deze had ook nog een goede automaatbak liggen. Ook die bak komt uit een xm 2.1 td en zou nog goed schakelen. Dus er zijn gelukkig nog wel wat automaatbakken voorhanden. Ik ga er mee "aan de slag".
Volgens de techneuten op dit forum en op CIFO schijnt een motor+bak swapt echter wel makkelijker te zijn dan alleen een bakswap. Maar dat is in mijn geval niet aan de orde. Ondanks de hoge kmstand van 290.000 is mijn motor gewoon nog hardstikke goed..alleen de bak is slecht.
Kortom, er is nog hoop. Ik had zoals aangekondigd min of meer de verkoop van de auto ook al overwogen maar dat ging mij eigenlijk al erg aan het hart. En als je dan hoort wat men over het algemeen biedt dan wordt je er daar ook niet vrolijk van. Het is en blijft natuurlijk een auto van 12 jr oud met een bak kilometers op de teller en als die dan ook niet rijdt vanwege een defecte bak dan kan ik de lage prijzen ook wel weer begrijpen. Maar goed.. als eigenaar weet ik hoe goed de rest van de auto is. Ik ben dus feitelijk al "om"; de kans is zeer groot dat ik de auto toch laat repareren. Het is nu nu zaak om uit te vinden waar ik op korte termijn een bakswap vakkundig en zo voordelig mogelijk kan laten uitvoeren. Wordt vervolgd.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Mooi om te zien dat je het toch wilt aanpakken! Voordeel is dat als je het laat doen je er (waarschijnlijk dan) ook garantie op krijgt. De V6 van mijn moeder (Micheline) schakelt ook soepel nu en is een fijne bak. Het is niet moeilijk werk, gewoon heel veel werk :lol: Veel succes met het vinden van een goed adresje, en anders heb je ook de mensen hier die je vast wel willen helpen (mijzelf meegerekend 8))
Zoals ik al eerder had gemeld, bied ik ook mijn hulp aan als dat gewenst is.
Ben het echter niet eens met JanSr.
Het verversen van een auto maat is bedoeld als prefentief verhoogde slijtage voorkomen door verouderde en vervuilde olie.
Mede gezien de opmerking veel ijzerslijpsel was, sorry te zeggen, deze bak binnen korte termijn waarschijnlijk toch overleden.
Hiervoor wordt vaker melding van gemaakt, een bak met problemen (merkbaar of niet) is niet te redden door een olie wissel.
Ik zelf heb deze olie verversing ook laten doen, en ben nu zo een 5 duizend km verder en loopt nog steeds als een zonnetje.
Nogmaals, ik leef als mede automaat rijder erg met je mee en hoop dat dit me bespaard blijft.
@René: Mocht ik je met mijn tekst uit balans gebracht hebben dan was dat niet de bedoeling.
XM's zijn en blijven dure dingen in onderhoud. Met genoegen volgde ik jouw naar mijn smaak wat ver doorgevoerde "voorzorg". Maar smaken verschillen.
Met misschien nog wel meer interesse volgde ik de bakoliewisselprocedure. Op papier ziet dat er erg safe uit, maar het feit blijft dat overal in die bak het vuil loskomt door de nieuwe olie. En dat vuil gaat gewoon zijn route door de hele bak tot het door de koeler naar buiten gaat en daar wordt het dan ingevangen.
Ik heb een keer zo'n brein uit elkaar gehaald en dan zie je de speldenprik-gaatjes waar die olie door moet om het schakelen soepel te laten verlopen. Als zo'n gaatje dicht raakt met een microscopisch vuiltje wordt er niet meer geschakeld.
Daar sta je dan met je pracht-olie-omloop-filter verhaal.
Olie verversen bij een goed schakelende bak is en blijft een pure gok. Gaat het mis dan sta je en dan is goede raad weer duur.
Ik overweeg nu een oliefilter op te nemen in het oliekoelcircuit. Daar vang je rondlopend vuil mee op. Nu gebeurt dat niet. Het vuil wordt geacht netjes uit te zakken op de bodem, de metaaldeeltjes plakken aan het magneetje in de aftapdop.
Maar ook met dat filter weet je niet wat er gebeurt met een oliewissel.
Eén van mijn XM's gaat te traag van 3 naar 4 na een oliewissel. Er is goed mee te rijden, dus ik doe nog even niets. Maar zodra ik een aanleiding heb om de motor er uit te tillen wissel ik de bak.
En dan haal ik het brein er uit om te zien waar het vuiltje zit.
Kwestie van tijd. Maar ik wil het gewoon weten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Beste Rene,
Dit is werkelijk ontzettend balen zeg.
Heb zelf ook de bak laten doorspoelen bij Oldenhage.
Blijkt maar weer dat doorspoelen, volgens mij, toch een riskante zaak is.
Hoop dat mij dit bespaard blijft.
Ik heb wel eens navraag gedaan, voor het spoelen, wat het zou kosten om een gereviseerde bak er onder te laten zetten. (voor het geval dat)
Ik heb begrepen dat dit ongeveer 3500 euro kost. inclusief de-montage.
Meer dan de helft hiervan is, volgens mij, arbeidsloon voor het in en uitbouwen.
Is het niet een idee om hulp te vragen aan de leden?
Ik denk aan iemand die hier ervaring mee heeft en een of twee andere vrijwilligers? (bied me zelf aan)
Dan kan je de bak uitbouwen en naar een revisie bedrijf brengen. (wel een met een testbank!)
Dan kan je hem een weekje later weer met die hulp inbouwen.
En als je een goed revisie bedrijf hebt krijg je ruime garantie ( 1 tot 1,5 jaar)
Voor zover ik heb kunnen achterhalen ben je dan ongeveer 1500 euro kwijt voor de revisie.
Met een tweedehands bak weet je niet hoelang je daar plezier van zal hebben. Hebben meestal ook al heel wat km achter de kiezen en loop je dus een risico over een paar 10k km weer aan de beurt te zijn.
En als ik jou verhalen zo lees schat ik je in als iemand (zoals mijzelf) die liever wat meer uitgeven maar dan wel in een keer betrouwbaar en goed.
Misschien zijn hier nog andere leden die je willen/kunnen helpen.
Als je het een idee vindt hoor ik het wel.
Mijn ervaring met sleutel? lang lang geleden, maar kan zeker helpen :D
Sterkte.
Gerard
Kijk hier maar eens: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1224291/
Zo'n motorwissel is niet moeilijk, maar veel.
Als je goed de weg kent kan het in een dag.
Met een rustige en weloverwogen aanpak in goed gezelschap met een toegesneden en begripvolle catering twee dagen en dan heeft iedereen weer wat geleerd.
Essentieel is uitstekend gereedschap, een ruim assortiment is essentieel.
Gas- en zuurstof erg handig voor vastgerot spul.
Perslucht met slagmoersleutel spaart veel tijd.
Een brug is uiteraard handig, maar niet persé nodig. Evenals een dak boven je hoofd. Een partytent doet al wonderen.
Als je al die voorwaarden niet zelf hebt moet je iemand zien om te lullen met een goed verhaal en een bijdrage in de gereedschapspot.
En anders.....? In een Opel Condoom gaan rijden (past als een tweede huid).
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Beste Jan,
Tja, of een brug huren, 10 euro per uur heb je er al een.
En dan heb je ook al het professioneel gereedschap te huur. (niet in die 10 euro natuurlijk)
Voor als je even vast loopt met je eigen gereedschap. :D
Voorbeeld:
http://www.doehetzelfgarageoss.nl/onder/prijzen.html
En een opel?
Dan nog liever me protomonee trekken :D
Groetjes Gerard.
Als het in Oss is, bied ik mijn hulp aan.
Ook durf ik te zeggen dat ik een redelijk assortiment aan goed gereedschap kan meebrengen. Goed gereedschap bekort de benodigde tijd van (met name snert)klussen aanzienlijk.
Als je geluk hebt komt er ook nog een 4-jarig, leergierig en bijdehand hulpje mee! :wink:
Dat is heel mooi.
Het is alleen aan Rene of hij het wil/aandurft.
We kunnen hoop ik nog wel iemand vinden, maakt het werk lichter. :D
Misschien is het een idee dat de club in een of andere loods een brug heeft?
Denk met een kleine vergoeding per gebruik dat het misschien wel uit zou kunnen.
Maar dat misschien iets voor de toekmst.
Ik hoor het wel of het iets gaat worden.
Heb je trouwens ervaring met het uitbouwen van een motor?
Groetjes
Gerard
Het uitbouwen van een motor bij een XM is wonderlijk eenvoudig omdat alles (motor, bak, aandrijving) ineen zit en het redelijk bereikbaar is. Verder verbaas ik me er nog steeds over (lees: ben ik er blij mee) dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt of niet-courante maten. Goede kwaliteit is wel een must maar dat spreekt voor zich. Ik zie bij de beunclub toch nog steeds mensen die op dit punt met andere auto's enorm aan het klootviolen zijn.
Ik stel voor dat we verder de discussie even laten voor wat het is en René nu aan het woord laten wat hij gaat doen. Het is duidelijk dat er genoeg forummers zijn (waaronder ikke) die hem actief willen helpen mocht hij besluiten tot een grootscheepse operatie.
Beste mede xm clubleden en xm liefhebbers,
Ben onder de indruk van het enthousiasme en de bereidheid om mij te helpen mocht ik beslissen tot een ingrijpende operatie en/of bak transplantatie. Beeke, Wim B, Citroën das pas fën, Mike, Furrie Gurrie, Jansr bedankt jullie reacties en alvast bedankt voor de aangeboden hulp. Voelt goed. Mocht ik tot een ingrijpende operatie beslissen dan is jullie hulp natuurlijk erg welkom.
Maar de beslissing tot het nemen tot een ingrijpende beslissing heb ik nog niet genomen.
Heeft met name/vooral te maken met de centenkwestie...bakrevisie kost een hoop geld en in als je puur naar de auto sec kijkt is deze dat in economische zin niet waard. Een ruil automaatbak zie ik niet zo zitten want de kans is dan best groot dat je weer ellende hebt. In dat opzicht heeft Jansr natuurlijk gelijk...wil je het goed oplossen dan moet je hoogst waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Hoewel mij de ironie wel wat ontging is wat dat betreft de boodschap wel duidelijk Jan. Enne ik snap best dat je het goed bedoelde..dat kwam in je tweede bericht wel helder over. No hard feelings! Zag dat jij ook de nodige bakproblemen in het verleden hebt gehad dus je kent deze onprettige ervaring zullen we maar zeggen.
Maar goed ben nu eenmaal een gevoelsmens en emotie speelt ook een grote rol. Ben aardig aan mijn xm/Yvette gehecht dus geef de hoop niet zo maar op. Heb daarnaast ook het nodige aan haar gespendeerd dus dan neem ook weer niet zo maar afscheid. Dat is mijn eer te na. Ik heb mijn vakantieplannen er voor dit jaar zelfs voor opzij gezet dus dat zegt genoeg lijkt mij.
Ik wil het pragmatisch aanpakken...eerst wat overige en kleinschalige oorzaken uitsluiten voordat ik überhaupt een baktransplantatie/bakrevisie overweeg c.q. denk.
Met mij en vele anderen (vooral en niet te vergeten Mike) wijzen in dat kader naar losgekomen vuil in het brein als een potentiële boosdoener. Dit omdat ik een oliespoelbeurt heb laten uitvoeren. Ook oliekoeler is een verdachte. Overweeg dus eerst een reinigingsactie voor oliekoeler en bak. Koeler schoonmaken met speciaal reinigingsmiddel en doorblazen met perslucht. Bij bak wellicht reinigingsgmiddel (voor automaatbak) bij de olie te gooien om te kijken of dat gaat helpen. Daarna olie af tappen, bakfilter reinigen en 3 l verse olie bij vullen en en automaatbakolie treatment bij voegen om te kijken of er verbetering optreedt. Natuurlijk zou het beste zijn om bak weer te laten spoelen (misschien met reinige) maar goed..ik zit in Friesland en Oldenhage in Nieuw Vennep. Transport daarnaar toe is lastig en ook kostbaar. Dus dan maar wellicht in fasen /paar keer aftappen en bijvullen herhalen. Of mobiel flush mannetje laten komen; kan ook nog.Mocht dat niet het gewenste resultaat leiden..misschien brein reiniging laten uitvoeren. Ultimum remedium is dus bakrevisie/transplantatie.
Garage opperde zelfs om er een schakelbak in te hangen. Weet niet of dit zo maar kan en hoe ingrijpend dat is. Is ook een optie maar ook dat zal wel kostbaar zijn gok ik. Afgezien van de bureaucratische papierwinkel bij de RDW zie ik die optie op voorhand eerlijk gezegd niet zo erg zitten. Maar echt uitsluiten doe ik deze optie ook weer niet.
Iemand ervaring met conversie van een automaatbak naar handbak? Ik houd mij aanbevolen voor tips!
Moet zelf deze week nog werken en heb dan drie weken vakantie. Ik hoop auto dit weekend/begin volgende week bij garage te krijgen. Dan gaan we plan de campagne /verder aanpak bespreken. Misschien kan ik zelfs meehelpen en ben bereid om zelf ook handen uit te mouwen te steken. Zag dat meer xm rijders (par example, tammo) helaas dezelfde problemen hebben en kijk dus ook welke aanpak zij gaan kiezen.
Ik houd jullie van de verdere ontwikkelingen op de hoogte. Zodra mogelijk, bericht ik nader. Groeten, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Je had geen aandrijving vooruit meer hé? In dat geval lekt hoogstwaarschijnlijk de afsluitring van de eerste trap. Daar zit alles 'achter' zeg maar, zodat als deze ring lekt, de hele bak voorwaarts niet meer in beweging komt.
Als je er 2 tientjes voor over hebt, zou je nog LecWec bij je bakolie kunnen mikken en hopen dat de boel tijdelijk iets verbetert.
Persoonlijk denk ik dat je niet moet gaan pappen en nathouden nu. Face the facts, maak je beslissing en kies een goede tweedehands bak (goedkope optie) of laat deze reviseren (dure optie). Maak gebruik van de bereidheid hier om je te helpen. Later kun je iemand anders weer helpen, en zo blijven we allemaal gelukkig. Hier hoef je je niet voor te schamen.
Ik wil je echt niet voor het hoofd stoten, maar ik denk dat je gewoon de moeilijke knoop door moet hakken, en moet accepteren dat jouw bak in de huidige configuratie aan z'n eind is.
Alleen als je voor weinig geld een breinwissel/reiniging kan laten uitvoeren, zou ik dat nog overwegen.
Everything else is money wasted, IMHO.
Is deze bak hetzelfe als bij een TCT of ZPJ blok?
edit: of deze aanschaffen; met zijn allen slopen en het hele blok +automaat overzetten??
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/3884
Citroën das pas fën,
Ben ik opzich wel met je eens. Brein reiniging van bak laat ik ook alleen doen als dit voor relatief weing geld kan. Anders is het inderdaad zonde geld...kun je eventueel beter in een andere/gereviseerde bak stoppen.
By the way..ik had toen motor en bak warm waren in het geheel geen aandrijving meer; niet voorruit...niet achteruit...niet in D, R of in 1,2 en drie. Na afkoeling motor en blok was de vooruit (D) en de achteruit tijdelijk weer terug tot dat boel weer opwarmde en er weer de brui er aan gaf. Heb dit weekend olie overigens zelf geprobeerd bakolie te peilen. Om juist te peilen moet motor en bak wel 80 graden zijn. Kwam met motortemp wel aardig in de buurt, bak temp kan ik niet meten. Auto reed wel in 1 en bleef rijden. Heb paar rondjes om mijn huis gereden (totale afstand 5 km) en motor daarna 15 min stationair laten lopen. Motor op temp met draaiende koelvinnen en toen bak gepeild. Lijkt erop dat er misschien toch wat te veel olie in bak zit. Maar voor juiste peiling moet bak in d staan en op hand/voetrem en dat durfde ik niet aan. Ben bang dat ik dat misschien nog meer dingen stuk maak. Ga olie peiltest bij garage nogmaals laten uitvoeren..misschien is de oorzaak wel heel simpel..te veel olie. Maar dat zal wel niet en te veel olie kan bak ook stuk maken dus houd rekening met doem scenario c.q. nwe bak.
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
hoeveel km heeft jou bak nu gelopen en is dit de orginele bak nog?
Nu je de symptomen zó beschrijft zou ik idd toch nog eens kritisch kijken naar je olieniveau.
Overigens hoeft peilen bij mijn weten niet per sé in de D, met de handrem erop. Na olie bijvullen is het wel belangijk dat je ff alle versnellingen doorschakelt, maar peilen heb ik daarna altijd gewoon in P gedaan.
Qua olieniveau kan ik kort zijn: liever te weinig dan teveel, net zoals bij de motor zelf. Alleen voor een automaat geldt dit nog sterker.
En er staan 2 peilpunten op de peilstok hé: 1 voor koude olie, en 1 voor warme olie. Ik dacht 40 en 80 graden, maar dat is uit het hoofd dus kijk dit ff na en vaar er niet blind op.
Succes! Ik hoop dat je dit goedkoop kunt oplossen.
Beste schaalmodel,
Blok is origineel en heeft zo'n 290.000 km aan ervaring. Bak waarschijnlijk ook maar zie wel een sticker met barcode zitten. Kan dus al een gereviseerd exepmplaar zijn maar kan dat in onderhoudshistiorie niet terug vinden. Blok en bak zijn er wel eens uit geweest om keerringen bij automaatbak te vervangen. Zou bij 170.000 km zijn gebeurd.
Citroen das pas fën,
ik ga olie niveau nog eens peilen. Heb liever ook een wat lager oliepeil dan een te hoog oliepeil. Maar goed laatste keer heeft garage olie bijgevuld en gepeild en dat zou goed zijn geweest. Ik heb dat niet meer gecontroleerd en heb er toen als zo'n 750 km mee gereden. Toen begonnen de problemen. Hoop nog steeds op goedkope oplossing maar houd sterk rekening mee met een dure reparatie.
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Een te hoog oliepeil is funest voor je bak, liever onder peil dan erboven.
80 graden is na een stukje rijden of 15 minuten stationair warm draaien echt wel bereikt.
Bij het vullen altijd alle versnellingen met de hand doorlopen en dan het peil (in de P stand) nogmaals controleren.
Als er te veel olie inzit haal je dat eruit met een grote injectiespuit met een stuk siliconenslang aan de tuit todat het wel op peil is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Daar zou ik dan sowieso eens mee beginnen!! Baat het niet etc.... Stel je voor zeg, dat het haasje daarna gewoon weer hoest zoals het moet!
Peilstok voor olie niveau controleren?
Ik heb een automaat type 4HP20.
Heeft die ook een peilstok dan?
En indien ja, waar zit dat ding dan :?:
Groetjes
Gerard
Oh, je hebt een 4HP20... (Ik blijf op het verkeerde been gezet worden door die spoiler van jou :lol: )
Alleen de allereerste types 4HP20 hadden nog een peilstok. Als je voor de auto staat, links naast je accu.
Is felgeel. Maar als je een 4HP20 hebt is de kans klein, helaas.
Deze bak laat zich wel (beperkt) uitlezen met de Lexia IIRC. But I might be wrong, het is alweer een tijdje geleden dat ik een C5 automaat onderhield.
Beste xm vrienden,
Ik heb een treurige mededeling. Ik moet jullie helaas mededelen dat het einde van mijn xm in zicht is. :cry: Dit had ik al eerder aangekondigd maar is nu een definitief oordeel geworden. Net als de xm van Par Example heeft de automaatbak flush zeer waarschijnlijk het einde van de bak bespoedigd. Operatie geslaagd...patIënt overleden. Hoewel het oliepeil mij aan de hoge kant leek was dat volgens de garage niet zo. Effin, daar kunnen wij lang over discussiëren maar dat lost toch weinig meer op. De garage heeft de atf weer afgetapt en het filter bekeken. Ik heb het met eigen ogen gezien...er zat heel veel slijpsel op de magneten dus dat betekent einde bak. De bak spoelen met verse atf en oliekoeler flushen (ik had verse atf en zelfs al speciale spuitbus/cooler flush aangeschaft) lijkt dus zinloos en heb ik vooralsnog niet (meer) laten uitvoeren. :thumbdown:
De conclusie van het verhaal is dus dat de automaatbak is overleden. Auto is afgezien van automaatbak in een zeer goede staat van onderhoud. Ik sta dus op een tweesprong: wat ga ik /kan ik nog doen?
Ik heb m.i. dus 3 opties:
1 automaatbak revisie
2 ruilbak
3 verkoop/sloop met defecte bak.
Automaatbakrevisie is zeer prijzig en valt (zeer waarschijnlijk) af. Ik heb veel in deze auto geïnvesteerd en heb dus maar een beperkt budget. Een revisie door een goed bekend revisie bedrijf kost 3000 euro. Dat is mij te prijzig. Goedkoper kan wel maar kans op goedkoop=duurkoop verhaal. Kreeg een offerte van onder de 2000 euro incl inbouw maar plaats daarbij wat kantekeningen. Lees ook slechte recensies over dit bedrijf. Tips over goed bekend staande revisiebedrijven stel ik overigens wel op prijs.
Een ruilbak is een gok; kan goed en slecht uitpakken. Ik heb een aanbod gekregen van een ruilbak maar deze komt uit een benzine auto/xm. Of het aanbod nog steeds geldt moet ik nog verifiëren. Verder weet ik niet zeker of dit past en of bak sterk genoeg is voor mijn 2.1 diesel blok. Dit nog afgezien van afwijkend schakelpatroon waar ik mij zoregn om maak. Daarnaast probleem van uitbouw en inbouw maar dit kan wellicht met hulp van xm clubleden worden opgelost. Als iemand nog een goede 4 hp18 automaatbak uit een 2.1. td diesel (al dan niet met motor) te koop weet dan houd ik mijn natuurlijk van harte aanbevolen. Qua optie gaat mijn voorkeur naar deze optie/een bakswap uit. Iemand met betrekking tot deze optie nog andere/nadere tips? Ik hoor ze graag!
De laatste optie is verkoop van auto (met defecte bak) en/of in onderdelen. Dat doe ik uiteraard liever niet. Auto is daar nog veel maar dan ook veel te goed voor. Maar zal misschien/ noodgedwongen toch moeten. De auto verkeert (afgezien van de automaatbak) verder zoals gezegd in zeer goede staat van onderhoud. Garage rekeningen zijn ter inzage. Bruikbare onderdelen zijn er volop. Motor is perfect..weliswaar 290.000 km achter de kiezen maar loopt zoals deze lopen moet. Lederen interieur is ook nog prima, 13e ruit aanwezig. Auto staat rondom op mooie Monte Carlo velgen met goede Michelins Energy banden. Winterbanden op stalen wintervelgen zijn eveneens beschikbaar.
Op mijn topic kunnen jullie de foto's bekijken. Mocht iemand belangstelling hebben voor onderdelen en/of de gehele auto zoals deze er momenteel bijstaat (met defecte bak) dan kun je mij altijd een vrijblijvend aanbod doen. Liefst dan even via een pb tje.
Tot slot nog even dit. Als iemand nog andere optie/opties heeft waaraan ik niet heb gedacht dan hoor ik dat even eens graag. Alle hulp is uiteraard van harte welkom!
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Heel zuur Rene! Ik zou op zoek gaan naar een gebruikte bak met bekende herkomst/historie in jouw geval.
Als mij dit zou overkomen met mijn 4HP20 (en dat is niet denkbeeldig) dan weet ik nog niet precies wat ik zou doen. Ik denk bak eruit halen en omruilen voor een revisie exemplaar met bijbetaling bij de fabriek van ZF. Dit schijnt namelijk mogelijk te zijn....kostenplaatje is dan wel stevig lijkt me
Oeh wat een naar verhaal René.. :thumbdown:
In mijn auto zit een gereviseerde van Bart Ebben, ( niet door mij erin gezet-bekostigd. ) Ik zal eens kijken wat dat verhaal daar kostte..
Edit bak 400 euro, montage ed oliën enz ca 1400 euro bij Bart Ebben.
Succes
Luceo non uro....
Nou naar de verhalen die ik altijd hoor over dat BE altijd zo duur is lijkt me dit heel acceptabel.
Ik wens je veel wijsheid bij het nemen van de beslissing.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik zou voor deze optie gaan, misschien nog even verifiëren of bekend is hoe de bak reed.
De verschillen tussen die bakken is minimaal. Zeker ten aanzien van maximaal koppel is er geen enkele reden tot zorg.
De ligging van de schakelpunten wijkt ook niet drastisch af.
Wel even opletten of er een (te) groot lengteverschil is tussen de kickdown kabels.
Maar ook dat is vrij simpel te verwisselen, zolang de bak nog naast de auto staat.
Het verwisselen van een 4HP20 en een 4HP18 zou ik niet aan beginnen, alleen al de bedrading is radicaal anders.
Maar... gezien jouw focus op zekerheid vrees ik dat je nachtenlang wakker blijft liggen na deze eventuele swap, uit vrees dat er stiekem toch nog iets mis kan gaan.
Je ziet waar die zekerheid toe kan leiden. Die prachtige oliefrats van Oldenhage heeft nu in korte tijd al twee bakken het leven gekost...
Mijn eigen Roode Gevaar had ook te leiden onder een oliewissel: van 3 naar 4 duurt te lang. Er is mee te rijden, maar de kick-down heb ik in verband daarmee losgekoppeld.
Ik wissel geen olie meer bij automaten die het goed doen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Zeer vervelend om dit te moeten horen René :(. Uit de olie analyse bleek het al foute boel te zijn en is helaas waarheid geworden.
Veel succes met het nemen van een beslissing.
net even gekeken bij Bart Ebben: daar staat een automaat voor 2.1 TD, voor de prijs bellen:
Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot
Merk : CITROEN, XM, 2000
Gezocht naar : TRANSMISSIE, 1989 - 2002 AUTO/ DT 2.1/ 20GZ5D 20GZ6D/ 4HP18/ 1050000118
Live Help ! Click Here
Jaar Kilometers Kleur Opmerkingen Prijs Kies onderdeel Aanvraag Bied
1999 238 N/A 75.000KM SCHAKELD OK 20GZ5D 0 BEL
1999 339 N/A 25.000KM GELOPEN NA REVISIE BE BEL
Is dat misschien wat?
Luceo non uro....
Ik treur met je mee Rene.
In dit geval zou ik voor een ruilbak kiezen.
Met behulp van clubleden bak overzetten en de bak bij Jan Sr. achterlaten.
Die schroeft het brein open, maakt deze schoon en er is weer een nieuwe schone ruilbak ter beschikking. Waar jij dan de eerste optie voor hebt.
Wil je zekerheid dan kies je voor een gereviseerd exemplaar. Dan heb je garantie en als die dan toch niet goed blijkt te zijn na een half jaar dan krijg je wel een andere bak, maar zit je wel weer tegen een bakwissel aan te kijken.
Of natuurlijk een andere XM op de kop zien te tikken en dit keer met een handbak. Helaas loop je dan tegen achterstallig onderhoud aan
Beste xm vrienden/xm clubleden,
Allereerst wil ik langs deze weg Gerrie (furrie gurrie), Mark, Micheline , Citrophile, Jan sr, Jabaar en iedereen die ikm nog vergeten ben bedanken voor de opbeurende reacties en tips aangaande de bakproblematiek van mijn xm. In het bijzonder wil ik Micheline bedanken voor de tips inzake de automaatbakken bij Bart Ebben. Super!. Ik heb gelijk gebeld en de prijzen van de bakken vallen mij best mee. Via via had ik gisteren ook nog een andere specialist gebeld en deze had ook nog een goede automaatbak liggen. Ook die bak komt uit een xm 2.1 td en zou nog goed schakelen. Dus er zijn gelukkig nog wel wat automaatbakken voorhanden. Ik ga er mee "aan de slag".
Volgens de techneuten op dit forum en op CIFO schijnt een motor+bak swapt echter wel makkelijker te zijn dan alleen een bakswap. Maar dat is in mijn geval niet aan de orde. Ondanks de hoge kmstand van 290.000 is mijn motor gewoon nog hardstikke goed..alleen de bak is slecht.
Kortom, er is nog hoop. Ik had zoals aangekondigd min of meer de verkoop van de auto ook al overwogen maar dat ging mij eigenlijk al erg aan het hart. En als je dan hoort wat men over het algemeen biedt dan wordt je er daar ook niet vrolijk van. Het is en blijft natuurlijk een auto van 12 jr oud met een bak kilometers op de teller en als die dan ook niet rijdt vanwege een defecte bak dan kan ik de lage prijzen ook wel weer begrijpen. Maar goed.. als eigenaar weet ik hoe goed de rest van de auto is. Ik ben dus feitelijk al "om"; de kans is zeer groot dat ik de auto toch laat repareren. Het is nu nu zaak om uit te vinden waar ik op korte termijn een bakswap vakkundig en zo voordelig mogelijk kan laten uitvoeren. Wordt vervolgd.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Mooi om te zien dat je het toch wilt aanpakken! Voordeel is dat als je het laat doen je er (waarschijnlijk dan) ook garantie op krijgt. De V6 van mijn moeder (Micheline) schakelt ook soepel nu en is een fijne bak. Het is niet moeilijk werk, gewoon heel veel werk :lol: Veel succes met het vinden van een goed adresje, en anders heb je ook de mensen hier die je vast wel willen helpen (mijzelf meegerekend 8))
Sterkte met de overwegingen.
Er kan vast een legertje hulptroepen worden georganiseerd om dit op te lossen. :wink:
Heel veel sterkte bij het maken van de keuze.
Zoals ik al eerder had gemeld, bied ik ook mijn hulp aan als dat gewenst is.
Ben het echter niet eens met JanSr.
Het verversen van een auto maat is bedoeld als prefentief verhoogde slijtage voorkomen door verouderde en vervuilde olie.
Mede gezien de opmerking veel ijzerslijpsel was, sorry te zeggen, deze bak binnen korte termijn waarschijnlijk toch overleden.
Hiervoor wordt vaker melding van gemaakt, een bak met problemen (merkbaar of niet) is niet te redden door een olie wissel.
Ik zelf heb deze olie verversing ook laten doen, en ben nu zo een 5 duizend km verder en loopt nog steeds als een zonnetje.
Nogmaals, ik leef als mede automaat rijder erg met je mee en hoop dat dit me bespaard blijft.
Als ik kan helpen hoor ik het wel.
Groetjes
Gerard
Pagina's