Ik zal dan wel even kijken, was ook van plan om die kant op te komen met de sloopmeet en een beetje te pakken wat er over blijft..En tja..ik wil dan uiteraard meteen een bumper in Gris Quartz als het mogelijk is.. Anders moet ik die blauwe weer over laten spuiten, en mijn vader is nou ook weer niet zó vrijgevig dattie dat voor niks doet :wink:
Je kunt ook de ophangpunten zelf vervangen op de bumper.. Heb ik bij mijn bumper ook gedaan. Na 1 keer losdraaien hele beugels aan gort. De ondingen verwijderd van de bumper, nieuw beugeltje er in geschroefd (samen met wat kit) en in plaats van de originele constructie (vast schroeven) heb ik er een boutje moertje constructie van gemaakt met een boutje en een moertje die niet roesten. :lol: Het gedeelte van aan de kant van de auto viel nog redelijk mee, alleen het plaatje van de bumper was bij mij echt niet meer te redden. Verder heeel erg goed bezig!!
@Mark: Ik neem dat je de nieuwe boutjes een likje kopervet geven bedoeld ipv niet roestende exemplaren? :|
Ook de ouden hoor, tenzij ze heel erg aangevreten zijn anders goed schoon borstelen en dan een likje kopervet. Of koop je ook elke keer nieuwe wielbouten? :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wat een dag...! Veel kunnen doen; zoveel zelfs dat ik een dag eerder klaar ben dan geraamd! 8)
Het begon vanmorgen zoals gister geëindigd met een verse laklaag over het voorste subframe. Even mooi de boel gereinigd, alles zoveel mogelijk afgeplakt en hop, laagje lak erover. Hierna op de verstevigingen bij de wielen nog een extra laag Bitac eroverheen gezet tegen de steenslag en hardnekkige roest. Dit in combinatie met de Rustox moet toch wel voor een paar jaartjes de roest tegenhouden.
Laklaag lokaal verwijderen voor betere hechting van de Bitac:
Terwijl de Bitac aan het drogen was met de verlichting begonnen, en de stadsverlichting gemonteerd. Nu had ik alle vier de aanwezige stadslichten kunnen laten branden zodat er ten alle tijde 6 lampen branden aan de voorkant, maar dan krijg je weer geneuzel met de keuring etc, en daar had en heb ik geen zin in. Dus jammer maar helaas; twee stadslichten aan de voorzijde: links één en rechts één.
Na dit gedaan te hebben alle zekeringen nagelopen en andersoortig grut. Zaten allemaal mooi vast aangedrukt zoals verwacht, en ook met het invetten kwam ik geen verrassingen tegen. Ondertussen was de Bitac droog genoeg, en meteen even de losse bout van de uitlaat vastgezet.
Hierna het koelsysteem afgevuld met verse vloeistof, en het zootje flink warm laten worden. Geen lekkages geen rook meer uit hoeken en gaten: Mission succes! Vloeistof pomp mooi rond, bouwt goede druk op, en beide ventilatoren springen afhankelijk omstandigheden op het juiste moment aan. Wat is het toch heerlijk als alles gewoon doet wat het moet doen! :clap:
Toen was het tijd voor de lunch, en met de volle maag en een frisse koffiekick begonnen met de voorzijde weer te monteren. Aangezien ik lekker de tijd kon nemen deze keer, eens flink wat energie gestoken in het uitlijnen en bijschaven van de Morette's.
Na uitgebreide bestudering van de situatie ben ik wat tikken uit gaan delen op de bumperbalk, zijn er wat gaatjes iet ruimer gemaakt om te kunnen schuiven en zijn de voorschermen even los geweest.
Alles bij elkaar toch ruim een uur aan het schuiven geweest, maar goei werk heeft tijd nodig zoals ze zeggen.
Na plaatsing van de twee koplampen de grille erbij gepakt. Ook hier weer het nodige geschuif nodig, aangezien ook deze compleet opnieuw uitgelijnd moest worden. Weer een drie kwartier kwijt :roll: Waar ik me bij de grille al vanaf dag één aan stoorde was dat ik destijds vanwege tijdgebrek niet de mogelijkheid had om de randen netjes af te werken. Er waren nogal groffe overblijfselen van het aanpassen, en die stoorde in de vloeiende lijn van de zijkant, alsook aan de voorkant bij de grille. Dit kwam ook de evenwijdigheid niet ten goede.
Nadat de randen netjes afgerond waren met een luchttol, het zaakje afgeplakt en met een fris laagje zilver afgewerkt. Na het drogen weer gemonteerd, en alles weer strak vastgezet.
Getracht de grille zoveel mogelijk de lijn van de Morette's laten volgen, maar 100% is welhaast onmogelijk. Desondanks zijn links en rechts nu elkaars spiegelbeeld, en lopen de naden nu over de gehele voorzijde mooi evenwijdig en zoveel mogelijk in lijn met de rest van de auto.
Zo. Enige wat ik nu nog ga doen is morgen even naar de garage om even een code uit te laten lezen en resetten van de vering. Het euveltje van vorig jaar dat de linkervoorpoot niet ver genoeg inveert met drempels en dergelijke is met het koude weer terug gekomen. Aangezien het toen een storing betrof, zal het nu ook weer een storing betreffen. If so: easy fix. Hoe dan ook; over een paar maanden daadwerkelijk de bumperbalk vervangen, en dan gaan we ook het veersysteem even rigoreus aanpakken.
Tsja erik, als je auto er van buiten spic en span uitziet, kun je alleen nog maar verder met de onderkant! :mrgreen:
Ziet er goeduit, als nieuw :thumbup:
Kom je je onderkant nog laten zien op de magazijn meeting?
Iedere sleutelaar heeft zo wel eens het moment dat 'ie helemaal klaar is met zijn wagen. Hoeveel er ook vergoeilijkt wordt onder het mom karakter: Soms worden de grenzen der koestering bereikt. Gisteravond half 12 was het moment dat ik even he-le-maal klaar was met Madame.
Zo relatief probleemloos als ze de eerste twee jaar was, zoveel ongemak geeft ze nu. En ja; het zijn relatief kleine zaken, en ja het is allemaal best te fiksen.. Maar met 120 een rookpluim trekken van Den Bosch naar Eindhoven: K*T. Er was een dof plofje, met instant witte rook. Mijn eerste gedachte was: Nou..dit is het dan..het einde van Madame. In ieder geval theatraal, voor minder zou ik het ook niet doen.
Totdat GVD weer dat godvergeten koelingslampje begon te branden!!! Ik kan heel dat stomme lampje niet meer zien!
Al rookbrakend de XM op de (gelukkig) dichtbij zijnde vluchthaven gezet, en eerst maar even de rook wat op laten trekken.
Toen de rook optrok werd het probleem zichtbaar: Een slangenklem die losgesprongen was. Bovenop het blok, liters KV over het blok en de uitlaat; ergo: Genoeg rook om Ozzy tevreden te stellen bij een optreden in de Ahoy. Opgelucht de gereedschapskist opengetrokken en een kleine 4 liter KV bijgevuld. Alleen al het feit dat ik het altijd bij me heb....zucht. Overigens is hiermee waarschijnlijk (HOPELIJK!!) het kv-lekkage probleem opgelost.
Maar ach...als je dan weer start...en in een wolk van nadampende koelvloeistof de turbo weer hoort opspoelen...tja..we worden allemaal ouder zullen we maar zeggen.
Ik kan me voorstellen dat je er op zo'n moment helemaal zat van bent. Het komt me bekend voor! Zeker met die turbo's, waar die kvs slangen bij de turbo het nog eens willen opgeven. Ik had zelf ook zo'n los springende slang, en kwam volledig rokend en dampend aanrijden bij de jumbo. Hele parkeerplaats vol.. thuis alle slangenklemmen vervangen voor nieuwe betere exemplaren, en weer een slecht punt van het lijstje af! Zo kun je het ook bekijken namelijk. Wat beter voor je humeur!
Het is ook botte pech, maar die kleine dingen volgen elkaar momenteel erg snel op. En die kleine dingen zijn veel irritanter dan die grote zaken..
Maar goed, een goede liefdesrelatie kan wat deukjes hebben.
Ik weet hoe je je voelt Erik, ik heb ook zo'n relatie met regelmatig een ruzietje. Samen lachen, samen huilen... Halverwege de week heb ik gedreigd haar te koop te zetten. Nu zijn we weer helemaal verliefd...
Het houdt het spannend, en zoals Djidde zegt, betere klemmen er op en dan wordt de relatie er alleen maar beter van!
If it's any consolation, de TCT die ik nu moet slopen heeft dan toch de laatste 80K van haar leventje geen noemenswaardige pech gehad :) Jammer dat de roestduivel niet wegging.,...
Eindelijk weer eens gewoon goed nieuws te melden over Madame!
Vandaag naar de keuring geweest, en binnen een kwartier zonder horten en stoten door de keuring!! Nog geeneens aandachtspunten! Een mooie beloning voor de grijze haren die de gevalletjes pecht en het klussen me de afgelopen maanden gegeven heeft.
Nou...madame heeft weer nukken. Ze wil niet starten. Bij het ontgrendelen springt het code-kastje niet naar groen. Nu is dit normaal gezien logisch, want je moet eerst de code invoeren. Maar ik heb het code-kastje een anderhalf jaar geleden volgens handleiding ingesteld dat ik niet meer elke keer de code hoe in te toetsen. Bij het ontgrendelen met de AB springt het lampje op groen, en dan heb je een bepaalde tijd om de auto te starten. Start je niet, springt het weer op rood en zul je alsnog de code in moeten toetsen.
Nou..en dat groen worden doettie dus niet, en ook niet het naar rood springen om daarna handmatig met code te starten. Rot kastje? En is deze er tussenuit te halen met de accu er af zodat ik toch kan starten? Of moét de auto draaiende motor hebben voor ik los kan koppelen? Want dan moet ik even wat buren lastig gaan vallen :P
De motor moet draaien als je de loskoppel truuk wilt doen.
Storing kan in codepaneeltje, bedrading of in de ecu zelf zitten. Probeer eens om de accu los te halen en een minuut of 10 te wachten. Daarna weer aansluiten en proberen te starten.
Ik heb eventueel nog wel een (aantal) codepaneeltjes liggen om te proberen. Een tct ecu om even te proberen heb ik niet...
Dank je wel Gerrie! Heb de accu-truuk gister als eerste geprobeerd, geen soelaas. Vorige keer dat ze dit had hebben een paar mensen even geduwd, meteen aanslaan bij koppeling op. Want er wordt wel contact gemaakt, en je hoort de relais schakelen. Wat testen met paneeltjes zou erg fijn zijn! Pilsje er bij? ;)
Je bent van harte welkom. Wellicht kunnen we e.e.a. combineren met MarcelKa. Ik denk dat hij nog wel een reserve ECU voor een tct heeft liggen. Ik zal hem eens appen...
Hmm tja. ..klinkt als een plan!..ware het niet dat madame voor de deur staat, en ik ben een beetje huiverig om haar daar weg te halen met het risico dat ze dadelijk in the middle of nowhere de geest geeft.
Dat werkte vorige keer wel. Zal vanavond kijken of de buurman zover krijg dat hij even duwt, gaat ik eind rijden en zet ik haar weer voor de deur neer. Doet ze dan weer gewoon starten hebben we een plan.
Om dat plan meteen even uit te breiden; wilde jullie toch al benaderen om de hoogteregelaars en HA-blokken te reinigen..zouden jullie daar genegen toe zijn? Wimb heeft aangegeven ook te komen helpen als hij tijd heeft :)
Ik zal dan wel even kijken, was ook van plan om die kant op te komen met de sloopmeet en een beetje te pakken wat er over blijft..En tja..ik wil dan uiteraard meteen een bumper in Gris Quartz als het mogelijk is.. Anders moet ik die blauwe weer over laten spuiten, en mijn vader is nou ook weer niet zó vrijgevig dattie dat voor niks doet :wink:
Je kunt ook de ophangpunten zelf vervangen op de bumper.. Heb ik bij mijn bumper ook gedaan. Na 1 keer losdraaien hele beugels aan gort. De ondingen verwijderd van de bumper, nieuw beugeltje er in geschroefd (samen met wat kit) en in plaats van de originele constructie (vast schroeven) heb ik er een boutje moertje constructie van gemaakt met een boutje en een moertje die niet roesten. :lol: Het gedeelte van aan de kant van de auto viel nog redelijk mee, alleen het plaatje van de bumper was bij mij echt niet meer te redden. Verder heeel erg goed bezig!!
De boel een likje kopervet geven helpt altijd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Mark: Ik neem dat je de nieuwe boutjes een likje kopervet geven bedoeld ipv niet roestende exemplaren? :|
@ DjiddeL Thanks :) Ik ga er eens lekker over peinzen de komende tijd.
Genoeg ideeën, thanks allemaal! :D
Goed gewerkt Erik!
Was dus dezelfde slang als bij die van mij.
Mooi dat je ook de juiste bij vG hebt kunnen scoren!
Ook de ouden hoor, tenzij ze heel erg aangevreten zijn anders goed schoon borstelen en dan een likje kopervet. Of koop je ook elke keer nieuwe wielbouten? :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij dit soort problemen is Fluid Film your friend. En bij nog veel meer problemen :wink:
Wat een dag...! Veel kunnen doen; zoveel zelfs dat ik een dag eerder klaar ben dan geraamd! 8)
Het begon vanmorgen zoals gister geëindigd met een verse laklaag over het voorste subframe. Even mooi de boel gereinigd, alles zoveel mogelijk afgeplakt en hop, laagje lak erover. Hierna op de verstevigingen bij de wielen nog een extra laag Bitac eroverheen gezet tegen de steenslag en hardnekkige roest. Dit in combinatie met de Rustox moet toch wel voor een paar jaartjes de roest tegenhouden.
Laklaag lokaal verwijderen voor betere hechting van de Bitac:
Terwijl de Bitac aan het drogen was met de verlichting begonnen, en de stadsverlichting gemonteerd. Nu had ik alle vier de aanwezige stadslichten kunnen laten branden zodat er ten alle tijde 6 lampen branden aan de voorkant, maar dan krijg je weer geneuzel met de keuring etc, en daar had en heb ik geen zin in. Dus jammer maar helaas; twee stadslichten aan de voorzijde: links één en rechts één.
Na dit gedaan te hebben alle zekeringen nagelopen en andersoortig grut. Zaten allemaal mooi vast aangedrukt zoals verwacht, en ook met het invetten kwam ik geen verrassingen tegen. Ondertussen was de Bitac droog genoeg, en meteen even de losse bout van de uitlaat vastgezet.
Hierna het koelsysteem afgevuld met verse vloeistof, en het zootje flink warm laten worden. Geen lekkages geen rook meer uit hoeken en gaten: Mission succes! Vloeistof pomp mooi rond, bouwt goede druk op, en beide ventilatoren springen afhankelijk omstandigheden op het juiste moment aan. Wat is het toch heerlijk als alles gewoon doet wat het moet doen! :clap:
Toen was het tijd voor de lunch, en met de volle maag en een frisse koffiekick begonnen met de voorzijde weer te monteren. Aangezien ik lekker de tijd kon nemen deze keer, eens flink wat energie gestoken in het uitlijnen en bijschaven van de Morette's.
Na uitgebreide bestudering van de situatie ben ik wat tikken uit gaan delen op de bumperbalk, zijn er wat gaatjes iet ruimer gemaakt om te kunnen schuiven en zijn de voorschermen even los geweest.
Alles bij elkaar toch ruim een uur aan het schuiven geweest, maar goei werk heeft tijd nodig zoals ze zeggen.
Na plaatsing van de twee koplampen de grille erbij gepakt. Ook hier weer het nodige geschuif nodig, aangezien ook deze compleet opnieuw uitgelijnd moest worden. Weer een drie kwartier kwijt :roll: Waar ik me bij de grille al vanaf dag één aan stoorde was dat ik destijds vanwege tijdgebrek niet de mogelijkheid had om de randen netjes af te werken. Er waren nogal groffe overblijfselen van het aanpassen, en die stoorde in de vloeiende lijn van de zijkant, alsook aan de voorkant bij de grille. Dit kwam ook de evenwijdigheid niet ten goede.
Nadat de randen netjes afgerond waren met een luchttol, het zaakje afgeplakt en met een fris laagje zilver afgewerkt. Na het drogen weer gemonteerd, en alles weer strak vastgezet.
Getracht de grille zoveel mogelijk de lijn van de Morette's laten volgen, maar 100% is welhaast onmogelijk. Desondanks zijn links en rechts nu elkaars spiegelbeeld, en lopen de naden nu over de gehele voorzijde mooi evenwijdig en zoveel mogelijk in lijn met de rest van de auto.
Zo. Enige wat ik nu nog ga doen is morgen even naar de garage om even een code uit te laten lezen en resetten van de vering. Het euveltje van vorig jaar dat de linkervoorpoot niet ver genoeg inveert met drempels en dergelijke is met het koude weer terug gekomen. Aangezien het toen een storing betrof, zal het nu ook weer een storing betreffen. If so: easy fix. Hoe dan ook; over een paar maanden daadwerkelijk de bumperbalk vervangen, en dan gaan we ook het veersysteem even rigoreus aanpakken.
Maar voor nu: Zoet rusten 8)
Tsja erik, als je auto er van buiten spic en span uitziet, kun je alleen nog maar verder met de onderkant! :mrgreen:
Ziet er goeduit, als nieuw :thumbup:
Kom je je onderkant nog laten zien op de magazijn meeting?
______________
L' éminence grise
Dank je Roel :D
En heb even overlegd, en we komen alsnog even naar de opening 8) Zal een matje voor je meenemen zodat je tenminste droog kunt liggen :lolno:
Erik, topwerk! Ik weet wie ik om raad moet vragen als ik mijn subframe netjes wil maken! :buig:
Mooi werk. Origineel zat er een soort van tochtstrip tussen de grill en de spatborden.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Iedere sleutelaar heeft zo wel eens het moment dat 'ie helemaal klaar is met zijn wagen. Hoeveel er ook vergoeilijkt wordt onder het mom karakter: Soms worden de grenzen der koestering bereikt. Gisteravond half 12 was het moment dat ik even he-le-maal klaar was met Madame.
Zo relatief probleemloos als ze de eerste twee jaar was, zoveel ongemak geeft ze nu. En ja; het zijn relatief kleine zaken, en ja het is allemaal best te fiksen.. Maar met 120 een rookpluim trekken van Den Bosch naar Eindhoven: K*T. Er was een dof plofje, met instant witte rook. Mijn eerste gedachte was: Nou..dit is het dan..het einde van Madame. In ieder geval theatraal, voor minder zou ik het ook niet doen.
Totdat GVD weer dat godvergeten koelingslampje begon te branden!!! Ik kan heel dat stomme lampje niet meer zien!
Al rookbrakend de XM op de (gelukkig) dichtbij zijnde vluchthaven gezet, en eerst maar even de rook wat op laten trekken.
Toen de rook optrok werd het probleem zichtbaar: Een slangenklem die losgesprongen was. Bovenop het blok, liters KV over het blok en de uitlaat; ergo: Genoeg rook om Ozzy tevreden te stellen bij een optreden in de Ahoy. Opgelucht de gereedschapskist opengetrokken en een kleine 4 liter KV bijgevuld. Alleen al het feit dat ik het altijd bij me heb....zucht. Overigens is hiermee waarschijnlijk (HOPELIJK!!) het kv-lekkage probleem opgelost.
Maar ach...als je dan weer start...en in een wolk van nadampende koelvloeistof de turbo weer hoort opspoelen...tja..we worden allemaal ouder zullen we maar zeggen.
Ik kan me voorstellen dat je er op zo'n moment helemaal zat van bent. Het komt me bekend voor! Zeker met die turbo's, waar die kvs slangen bij de turbo het nog eens willen opgeven. Ik had zelf ook zo'n los springende slang, en kwam volledig rokend en dampend aanrijden bij de jumbo. Hele parkeerplaats vol.. thuis alle slangenklemmen vervangen voor nieuwe betere exemplaren, en weer een slecht punt van het lijstje af! Zo kun je het ook bekijken namelijk. Wat beter voor je humeur!
Onzin, gewoon gevalletje pech. Het blijft nu eenmaal een mechanisch iets. Koop anders een knol, dan weet je wat zorgen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik weet hoe je je voelt Erik, ik heb ook zo'n relatie met regelmatig een ruzietje. Samen lachen, samen huilen... Halverwege de week heb ik gedreigd haar te koop te zetten. Nu zijn we weer helemaal verliefd...
Het houdt het spannend, en zoals Djidde zegt, betere klemmen er op en dan wordt de relatie er alleen maar beter van!
If it's any consolation, de TCT die ik nu moet slopen heeft dan toch de laatste 80K van haar leventje geen noemenswaardige pech gehad :) Jammer dat de roestduivel niet wegging.,...
Ierse zoefmachine
Eindelijk weer eens gewoon goed nieuws te melden over Madame!
Vandaag naar de keuring geweest, en binnen een kwartier zonder horten en stoten door de keuring!! Nog geeneens aandachtspunten! Een mooie beloning voor de grijze haren die de gevalletjes pecht en het klussen me de afgelopen maanden gegeven heeft.
Wordt weer rustig slapen vannacht!
proficiat Erik!
Nu ik!
Da's mooi idd... ;)
Nou...madame heeft weer nukken. Ze wil niet starten. Bij het ontgrendelen springt het code-kastje niet naar groen. Nu is dit normaal gezien logisch, want je moet eerst de code invoeren. Maar ik heb het code-kastje een anderhalf jaar geleden volgens handleiding ingesteld dat ik niet meer elke keer de code hoe in te toetsen. Bij het ontgrendelen met de AB springt het lampje op groen, en dan heb je een bepaalde tijd om de auto te starten. Start je niet, springt het weer op rood en zul je alsnog de code in moeten toetsen.
Nou..en dat groen worden doettie dus niet, en ook niet het naar rood springen om daarna handmatig met code te starten. Rot kastje? En is deze er tussenuit te halen met de accu er af zodat ik toch kan starten? Of moét de auto draaiende motor hebben voor ik los kan koppelen? Want dan moet ik even wat buren lastig gaan vallen :P
De motor moet draaien als je de loskoppel truuk wilt doen.
Storing kan in codepaneeltje, bedrading of in de ecu zelf zitten. Probeer eens om de accu los te halen en een minuut of 10 te wachten. Daarna weer aansluiten en proberen te starten.
Ik heb eventueel nog wel een (aantal) codepaneeltjes liggen om te proberen. Een tct ecu om even te proberen heb ik niet...
die heb ik ook nog wel een paar als reserve
Je bent van harte welkom. Wellicht kunnen we e.e.a. combineren met MarcelKa. Ik denk dat hij nog wel een reserve ECU voor een tct heeft liggen. Ik zal hem eens appen...
Mooi dat je voiture nog wel wilt aanspringen dan. Nu nog uitzoeken waarom je ECU op dat briljante idee kwam om tegen te werken.
Jazeker heb ik nog een ecu liggen. Hopelijk kan ik daar de startcode nog van vinden
We kunnen anders ook wat dingen van mijn TCT even uitwisselen om te kijken waar de storing zit.
Je krijgt haar toch aan door duwen? En hoe vaak slaat ze normaal gezien af? Nooit toch?
Pagina's