10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jaap's nieuwe XM
Thermostaat zit op schier onmogelijke plek rechtsonder het blok; nauwelijks bereikbaar. Lees voor de lol maar eens het verslag van de sleutelmeeting in Borculo in de vorige AE. Maar voor ontluchten hoef je daar niet te zijn. De ontluchtingsnippels achter op de slang is de enige die je nodig hebt.
Vullen in voorraadvat en vooral de motor goed warm laten draaien; ontluchten via nippel. Als die goed lijkt een goed stukje rijden en dan nog eens bijvullen. Dan moet het goed zijn. Gaat zo'n 6 liter in, geloof ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Uh Oh, ik krijg GRATIS black turbo 2.liter auto aangeboden: met creme leer...afgekeurd op roest issues (sub frame) en versleten voorwiel ophanging en te hoge co2 waarden.. Ik denk dat ik dat toch maar wel aanneem al moet ik de auto laten ophalen het halve (Ierland) door laten brengen..
Een sloper dus maar wel een nette. De auto box wil ik wel hebben als reserve in elk geval. In mijn geval jammer dat het een tCT is maar gratis is altijd leuk :)
Welkom hoor, ik laat graag mensen voor me werken. Moet ik nog onderdelen van met name de motor cq TC gerelateerde onderdelen specifiek bewaren, of evt. nog andere onderdelen voor de club? Moet wel te vervoeren blijven, de motor is goed maar die mag dan afgehaald worden Heb inmiddels foto's gekregen, best jammer om die wagen te slopen..
Tsjah, roest is nou eenmaal een lastige. Een TCT motor is altijd leuk, maar Ierland is me net iets te ver.
Ik dacht dat Matthijs nog distributiekappen zocht, weet niet of hij al voorzien is..
Jammer om een XM te slopen inderdaad, maar je helpt je eigen XM's er wel een hele tijd mee vooruit! In ieder geval succes met het slopen. :)
Het heeft ook alleen maar zin om goede Xm's te slopen als je onderdelen wilt bewaren. Van een slechte komen maar heel weinig goed onderdelen af helaas....wel leuk dat je een gratis Xm krijgt aangeboden. Gebeurt mij helaas nooit
Beige leren stoelen in goede staat, radiateur en intercooler identiek aan 2.1 TD. Alloys met apk waardigen banden...and last but not least een OK automaat en 2 de beruchte rubberen strut tops.
Ik heb alleen foto's maar wat ik kan bekijken is nog erg netjes. Het is een vsx maar geen houten strips, die heb ik wel in mijn diesel maar is niet origineel geloof ik. Best wel ff werk denk ik al die bekleding evt. erbij overhevelen/schoonmaken. En dan nog electr. ramen achter (heeft de sx niet) en stoelen . En hou ik nog mooi stoffen meubles over ook, als nieuw maar bewaren...geen idee, ik denk van niet :)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jaap's nieuwe XM
Moet je ook de kabelboom uit die sloper jassen, natuurlijk, anders werken je stoelen en je ramen achter niet. Als je toch stoelen gaat wisselen is dat niet zo'n grote extra klus, gelukkig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Neuh, en als je de bank en stoelen wisselt moet je het tapijt natuurlijk ook even doen, en dan kun je er perfect bij!
Elektrische ramen achter weet ik niet hoeveel moeite het is om in te bouwen.. Bedrading in de auto en in de deur en een ander mechanisme, het KLINKT niet moeilijk. Ik heb ook beige leder, zonder houten strips, en dat vind ik eerlijk gezegd ook wel netjes staan.
Nou uh, ik heb er nou 3 :) De volvo XC 90 had er toch wel een klein beetje moeite mee, geen slechte kar overigens.
Gelijk vragen vragen.....ha ha - 't ding is best nog mooi! OK, ik heb de onderkant nog niet bekeken maar de dorpels lijken nog toppie. Eigenlijk gaat dit me moeite kosten dit ding te slopen. De 2 liter TCT spint als een naaimachientje...
Airco heeft ie ook (niet over te bouwen denk ik :( De auto is geheel compleet en alles, behalve de spiegels, doet 't....na 2 jaar stilstand buiten.
OK, de bollen moeten gevuld en 1 wiellager is compleet gaar, not a big problem. Morgen maar eens beter gaan kijken.
Is met de lexia die ik heb gekocht maar nog niet heb ontvangen overigens, de blip in sleutel van de ene in de andere auto in te leren?
Een XM voor een fles whiskey is weer eens wat anders :)
OK, de Diesel gisteren is in 1 keer goedgekeurd, geen opmerkingen. Very nice!
Maar nou dacht ik dat als ik een auto heb met een werkende afstandsbediening, ik dit over moet kunnen bouwen. Texton kastje onder het handschoenenkastje omwisselen en hup, knopje op sleutel in drukken nou nee dus he, dat werkt niet....Ik dacht dat dat kastje de ontvanger was toch..Typisch weer iets wat ik niet snap :(
het texton kastje met de witte stekker dat onder het handschoenenkastje zit is inderdaad de RF module en vormt een eenheid met de sleutel(s).
Dit geeft een signaal naar een andere module, de Kiekert, die vervolgens de deurmotoren aanstuurt.
Als je wel een texton hebt met werkende sleutel, maar geen (aangesloten) Kiekert gebeurt er alsnog niets. Die Kiekert module is grijs, zit een bruine stekker in en zit ook onder het handschoenenkastje maar dan meer naar rechts en beter in het zicht....
die hoeven niet bij elkaar te blijven, de Kiekert en de RF zijn geen setje zo gezegd. Maar het zou kunnen dat je geen Kiekert hebt in de auto waar je het in stopt of dat deze niet goed is of de stekker los ligt....
Er zijn vervangings setjes die je plug en play op de plek van de Kiekert kunt inpluggen. Deze combineren het RF gedeelte met het aansturen van de deurmotoren in 1 module. Maar dan heb je zo'n extra ding aan je sleutelbos hangen.
De 'ontvangende' XM had, een werkend systeem. De sleutel die werkte, heeft mijn lief helaas verloren en de andere, is kapot. Maar het werkte ooit wel en dus moet ik dan ook dat ding wat jij beschrijft hebben...Vervangingssetje is dus misschien dan een goede optie als het plug en play is :)
zorg ook even voor verse batterijen. Het feit dat het rode ledje brandt is geen 100% garantie dat er voldoende vermogen is om het RF signaal te sturen heb ik al meerdere malen ondervonden...
Dat kan ik inderdaad nog even checken. Bij de kapotte sleutel blijft het rode lampje constant aan dan gaan de batterijen niet te lang mee. Ga de texton nog ff terug monteren naar de originele auto en kijken of het dan weer werkt. Anders weet ik het ff niet meer :)
Van de sleutel zou het ook nog de microswitsch kunnen zijn, je kunt proberen de solderingen ervan (4 pootjes) even opnieuw goed door te solderen anders de microswitsch vervangen. Ze zijn makkelijk via verschillende chinezen op ebay voor 1 euro te verkrjgen. Zelfs zonder verzendkosten.
Met de defecte sleutel zou je wel kunnen testen of de CV werkt, haal eerst de batterijen eruit, ga naast de auto staan en doe de batterijen er dan pas weer in. Vliegt je auto open en gelijk weer dicht (of andersom) dan heb je een kapotte sleutel.
Het IR lampje van de afstandbediening kun je testen met de foto camera van b.v. een smartfone. Zet de camera functie aan, als ben je naar een te fotograferen beeld aan het zoeken, als je dan de sleutel bedient dan zie op het scherm van de camera een licht paars lampje oplichten. Zie je niks dan is die stuk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op mijn texton kastjes die helemaal rechts gemoneteerd in beide auto's, gaan 2 stekkers in; een witte en een bruine maar ik vond op ebay inderdaad ook een ander model texton. Beide wagens komen uit bouwjaar 1996.
Weet niet zeker of je wel de juiste t pakken hebt dan.
Op het kastje moet ook een nummer staan. Op het printplaatje in de sleutel staat dit nummer ook. Staat me bik dat er inderdaad nog een zwart kastje is maardan met 2 stekkers. Degene die je moet hebben zit uit het zicht, onder het ijzer van het dashboard. De kiekert is meestal grijs met een bruine stekker....
Huray, ik ben een sukkel :) Maar hij doet't. Mijn verwarring is simpel te verklaren: het Texton kastje met de 2 stekkers, naast alle relais etc. is voor het alarm maar het texton kastje wat jullie allemaal bedoelden, daar kom je dus alleen bij door het handschoenenvakje eruit te halen!:) Daar is NOT een texton kastje en dat was het kastje wat ik hoorde te wisselen.
anyway het ding doet' t en dat is toch weer leuk. Helaas regent het dus veel aan slopen van de TCT kom ik weer niet toe...straks maar eens de achterbank demonteren:~)
Dat klopt ja, twee verschillende modules en daar heb ik me ook een keer in vergist. Mooi dat het werkt nu!
En om je vraag over de airco te beantwoorden: alles is over te bouwen, maar dan heb je veel doorzettingsvermogen nodig en verstand van elektra. En die laatste is precies waarom de airco het bij mij ook nog niet doet.
Net terug van weg geweest met de Turbo diesel, tripje Ierland-UK-Frankrijk-Belgie-Duitsland-Nederland-UK en weer thuis :)
Gelukkig is het goed gegaan met de auto, want ik heb geen ANWB hulp of iets dergelijks, enkel in Ierland en Engeland.
Een achterraam kabeltje brak :( en in Belgie startte 't XM-pje ff niet meer Een tik op de startmotor en de starthulp erbij, kreeg de oude motor weer aan heet draaien en ook daarna ging het starten als vanouds, maar duidelijk was dat de startmotor einde verhaal aan het worden was.:)
Daarom bij DSA startmotoren in Dordrecht een nieuwe laten monteren, perfect bedrijfje! De oude startmotor deed het nog wel maar was uit de lagers gelopen en had een beschadigd startrelais. De nieuwe is veel krachtiger en nu is starten dus een feestje.
5600 km over veel snelweg gereden met een gemiddeld verbruik van 1:16 vind ik geweldig, en da's inclusief ff snel op de autobahn. Onder de 1op 15 komt het ding niet maar wel over de 1 op 17 - petje af voor die ouwerwetse dieselbak met automaat! Airco ook niet echt gemist en leer valt best mee wanneer het echt warm wordt.
Helaas maar weinig XM's verder op de weg, een paar oude in Frankrijk en eentje ergens in Oost Nederland.
Gevonden, 3 x overheen gekeken...:)
Ierse zoefmachine
Thermostaat zit op schier onmogelijke plek rechtsonder het blok; nauwelijks bereikbaar. Lees voor de lol maar eens het verslag van de sleutelmeeting in Borculo in de vorige AE. Maar voor ontluchten hoef je daar niet te zijn. De ontluchtingsnippels achter op de slang is de enige die je nodig hebt.
Vullen in voorraadvat en vooral de motor goed warm laten draaien; ontluchten via nippel. Als die goed lijkt een goed stukje rijden en dan nog eens bijvullen. Dan moet het goed zijn. Gaat zo'n 6 liter in, geloof ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Uh Oh, ik krijg GRATIS black turbo 2.liter auto aangeboden: met creme leer...afgekeurd op roest issues (sub frame) en versleten voorwiel ophanging en te hoge co2 waarden.. Ik denk dat ik dat toch maar wel aanneem al moet ik de auto laten ophalen het halve (Ierland) door laten brengen..
Een sloper dus maar wel een nette. De auto box wil ik wel hebben als reserve in elk geval. In mijn geval jammer dat het een tCT is maar gratis is altijd leuk :)
Ierse zoefmachine
Ierse sloopmeeting?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Welkom hoor, ik laat graag mensen voor me werken. Moet ik nog onderdelen van met name de motor cq TC gerelateerde onderdelen specifiek bewaren, of evt. nog andere onderdelen voor de club? Moet wel te vervoeren blijven, de motor is goed maar die mag dan afgehaald worden Heb inmiddels foto's gekregen, best jammer om die wagen te slopen..
Ierse zoefmachine
Tsjah, roest is nou eenmaal een lastige. Een TCT motor is altijd leuk, maar Ierland is me net iets te ver.
Ik dacht dat Matthijs nog distributiekappen zocht, weet niet of hij al voorzien is..
Jammer om een XM te slopen inderdaad, maar je helpt je eigen XM's er wel een hele tijd mee vooruit! In ieder geval succes met het slopen. :)
Het heeft ook alleen maar zin om goede Xm's te slopen als je onderdelen wilt bewaren. Van een slechte komen maar heel weinig goed onderdelen af helaas....wel leuk dat je een gratis Xm krijgt aangeboden. Gebeurt mij helaas nooit
Beige leren stoelen in goede staat, radiateur en intercooler identiek aan 2.1 TD. Alloys met apk waardigen banden...and last but not least een OK automaat en 2 de beruchte rubberen strut tops.
Ierse zoefmachine
En dat voor niks.. Daar heb je echt geluk mee. Zijn de leren deurpanelen ook nog in goede staat?
Ik heb alleen foto's maar wat ik kan bekijken is nog erg netjes. Het is een vsx maar geen houten strips, die heb ik wel in mijn diesel maar is niet origineel geloof ik. Best wel ff werk denk ik al die bekleding evt. erbij overhevelen/schoonmaken. En dan nog electr. ramen achter (heeft de sx niet) en stoelen . En hou ik nog mooi stoffen meubles over ook, als nieuw maar bewaren...geen idee, ik denk van niet :)
Ierse zoefmachine
Moet je ook de kabelboom uit die sloper jassen, natuurlijk, anders werken je stoelen en je ramen achter niet. Als je toch stoelen gaat wisselen is dat niet zo'n grote extra klus, gelukkig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Neuh, en als je de bank en stoelen wisselt moet je het tapijt natuurlijk ook even doen, en dan kun je er perfect bij!
Elektrische ramen achter weet ik niet hoeveel moeite het is om in te bouwen.. Bedrading in de auto en in de deur en een ander mechanisme, het KLINKT niet moeilijk. Ik heb ook beige leder, zonder houten strips, en dat vind ik eerlijk gezegd ook wel netjes staan.
Achterop het blok, bijrijderskant aan de rand, waar de waterpomp ook zit.
Nou uh, ik heb er nou 3 :) De volvo XC 90 had er toch wel een klein beetje moeite mee, geen slechte kar overigens.
Gelijk vragen vragen.....ha ha - 't ding is best nog mooi! OK, ik heb de onderkant nog niet bekeken maar de dorpels lijken nog toppie. Eigenlijk gaat dit me moeite kosten dit ding te slopen. De 2 liter TCT spint als een naaimachientje...
Airco heeft ie ook (niet over te bouwen denk ik :( De auto is geheel compleet en alles, behalve de spiegels, doet 't....na 2 jaar stilstand buiten.
OK, de bollen moeten gevuld en 1 wiellager is compleet gaar, not a big problem. Morgen maar eens beter gaan kijken.
Is met de lexia die ik heb gekocht maar nog niet heb ontvangen overigens, de blip in sleutel van de ene in de andere auto in te leren?
Een XM voor een fles whiskey is weer eens wat anders :)
Ierse zoefmachine
CV kun je bij een XM niet in leren. Alles overzetten anders werkt het niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is wel te doen dacht. Anyway, ik had gehoopt het klokje over te bouwen maar nou heb ik in eens een trip computer met klokje :)
Ierse zoefmachine
OK, de Diesel gisteren is in 1 keer goedgekeurd, geen opmerkingen. Very nice!
Maar nou dacht ik dat als ik een auto heb met een werkende afstandsbediening, ik dit over moet kunnen bouwen. Texton kastje onder het handschoenenkastje omwisselen en hup, knopje op sleutel in drukken nou nee dus he, dat werkt niet....Ik dacht dat dat kastje de ontvanger was toch..Typisch weer iets wat ik niet snap :(
Ierse zoefmachine
het texton kastje met de witte stekker dat onder het handschoenenkastje zit is inderdaad de RF module en vormt een eenheid met de sleutel(s).
Dit geeft een signaal naar een andere module, de Kiekert, die vervolgens de deurmotoren aanstuurt.
Als je wel een texton hebt met werkende sleutel, maar geen (aangesloten) Kiekert gebeurt er alsnog niets. Die Kiekert module is grijs, zit een bruine stekker in en zit ook onder het handschoenenkastje maar dan meer naar rechts en beter in het zicht....
Dank je wel Furriegurrie daar heb ik wat aan. Dus dat ding ook nog uitwisselen en dan moet ie 't doen! Ga't morgen uitproberen, thanks.
Ierse zoefmachine
die hoeven niet bij elkaar te blijven, de Kiekert en de RF zijn geen setje zo gezegd. Maar het zou kunnen dat je geen Kiekert hebt in de auto waar je het in stopt of dat deze niet goed is of de stekker los ligt....
Er zijn vervangings setjes die je plug en play op de plek van de Kiekert kunt inpluggen. Deze combineren het RF gedeelte met het aansturen van de deurmotoren in 1 module. Maar dan heb je zo'n extra ding aan je sleutelbos hangen.
Oh....nou word ik weer wat minder blij.
De 'ontvangende' XM had, een werkend systeem. De sleutel die werkte, heeft mijn lief helaas verloren en de andere, is kapot. Maar het werkte ooit wel en dus moet ik dan ook dat ding wat jij beschrijft hebben...Vervangingssetje is dus misschien dan een goede optie als het plug en play is :)
Ierse zoefmachine
zorg ook even voor verse batterijen. Het feit dat het rode ledje brandt is geen 100% garantie dat er voldoende vermogen is om het RF signaal te sturen heb ik al meerdere malen ondervonden...
Dat kan ik inderdaad nog even checken. Bij de kapotte sleutel blijft het rode lampje constant aan dan gaan de batterijen niet te lang mee. Ga de texton nog ff terug monteren naar de originele auto en kijken of het dan weer werkt. Anders weet ik het ff niet meer :)
Ierse zoefmachine
Van de sleutel zou het ook nog de microswitsch kunnen zijn, je kunt proberen de solderingen ervan (4 pootjes) even opnieuw goed door te solderen anders de microswitsch vervangen. Ze zijn makkelijk via verschillende chinezen op ebay voor 1 euro te verkrjgen. Zelfs zonder verzendkosten.
Met de defecte sleutel zou je wel kunnen testen of de CV werkt, haal eerst de batterijen eruit, ga naast de auto staan en doe de batterijen er dan pas weer in. Vliegt je auto open en gelijk weer dicht (of andersom) dan heb je een kapotte sleutel.
Het IR lampje van de afstandbediening kun je testen met de foto camera van b.v. een smartfone. Zet de camera functie aan, als ben je naar een te fotograferen beeld aan het zoeken, als je dan de sleutel bedient dan zie op het scherm van de camera een licht paars lampje oplichten. Zie je niks dan is die stuk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op mijn texton kastjes die helemaal rechts gemoneteerd in beide auto's, gaan 2 stekkers in; een witte en een bruine maar ik vond op ebay inderdaad ook een ander model texton. Beide wagens komen uit bouwjaar 1996.
Ierse zoefmachine
Huray, ik ben een sukkel :) Maar hij doet't. Mijn verwarring is simpel te verklaren: het Texton kastje met de 2 stekkers, naast alle relais etc. is voor het alarm maar het texton kastje wat jullie allemaal bedoelden, daar kom je dus alleen bij door het handschoenenvakje eruit te halen!:) Daar is NOT een texton kastje en dat was het kastje wat ik hoorde te wisselen.
anyway het ding doet' t en dat is toch weer leuk. Helaas regent het dus veel aan slopen van de TCT kom ik weer niet toe...straks maar eens de achterbank demonteren:~)
Ierse zoefmachine
Dat klopt ja, twee verschillende modules en daar heb ik me ook een keer in vergist. Mooi dat het werkt nu!
En om je vraag over de airco te beantwoorden: alles is over te bouwen, maar dan heb je veel doorzettingsvermogen nodig en verstand van elektra. En die laatste is precies waarom de airco het bij mij ook nog niet doet.
Net terug van weg geweest met de Turbo diesel, tripje Ierland-UK-Frankrijk-Belgie-Duitsland-Nederland-UK en weer thuis :)
Gelukkig is het goed gegaan met de auto, want ik heb geen ANWB hulp of iets dergelijks, enkel in Ierland en Engeland.
Een achterraam kabeltje brak :( en in Belgie startte 't XM-pje ff niet meer Een tik op de startmotor en de starthulp erbij, kreeg de oude motor weer aan heet draaien en ook daarna ging het starten als vanouds, maar duidelijk was dat de startmotor einde verhaal aan het worden was.:)
Daarom bij DSA startmotoren in Dordrecht een nieuwe laten monteren, perfect bedrijfje! De oude startmotor deed het nog wel maar was uit de lagers gelopen en had een beschadigd startrelais. De nieuwe is veel krachtiger en nu is starten dus een feestje.
5600 km over veel snelweg gereden met een gemiddeld verbruik van 1:16 vind ik geweldig, en da's inclusief ff snel op de autobahn. Onder de 1op 15 komt het ding niet maar wel over de 1 op 17 - petje af voor die ouwerwetse dieselbak met automaat! Airco ook niet echt gemist en leer valt best mee wanneer het echt warm wordt.
Helaas maar weinig XM's verder op de weg, een paar oude in Frankrijk en eentje ergens in Oost Nederland.
Kortom ik ben dik tevreden!
Ierse zoefmachine
Pagina's