Mijn benzine berline, is toe aan wat nieuwe bollen achter. Dat is niet zo gek na 3 jaar zoeven, Ook het inzakken na (korter) parkeren is erger aan het worden. De bol op de pomp voor, lijkt nog goed te zijn in de zin dat hij op ongeveer de correcte wijze tikt.
Maar wat ik nu niet goed snap, is waarom de auto vandaag keurig hoog blijft staan nadat ik een zware lading had vervoerd en uitgeladen. Hoe kan het dat ie nu da niet inzakt, een vervuilde hoogteregelaar misschien, of heeft dit met het hydractief gedoe te maken?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jaap's nieuwe XM
De zware lading geeft extra druk naar beneden. Om de hoogte te corrigeren moet er dus extra druk in de bollen achter gepompt worden. Ik ga er even van uit dat je de wagen uitlaadt met motor uit, contact uit. Op moment dat je de motor uitzet is de druk nog aanwezig. De auto zal iets inzakken, zoals altijd na uitzetten en dan de klepjes sluiten. Bij het uitladen van de lading zijn klepjes al dicht, dus dan krijgt de wagen minder tegendruk dan waar de bollen op gevuld zijn. De wagen blijft dan hoger staan.....
Althans zo heb ik het altijd begrepen. Correct me if I'm wrong.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Fijn nieuws weer, en wederom in 1x door de NCT. (de 2.016v)
Had geen idee wat er niet goed (genoeg) zou zijn dus eigenlijk alleen maar even kort nagekeken en schoongemaakt. En de xenon verlichting tijdelijk verruild voor gewone lampjes.
Prachtige waarden gemeten, eigenlijk als nieuw. Remmen, emissie, uitlijning en vering. Ik ben weer blij. Binnenkort die veerbollen laten vullen, heb inmiddels een adres hiervoor in Ierland! :) En een nieuwe achterste demper zien op te scharrelen, die zijn niet goedkoop :)
Precies, zo leuk vind ik het nou ook weer niet om onder een XM te liggen:)
Tochgaikdatnogweldoen, abs draadvervangen en stuurkolomrubber hoe heetzo'n ding ook al weer. Maardan op de Diesel, ikbedenk net dathetstukjefietsbinnenbanddusvandaag is goedbevonden. Zit ook perfect nog, dat had ikgisterennog even bekeken.
Ik heb er geen foto's van:) maar die wil ik wel maken hoor. Geen flauw idee hoe LHM bestendig een fietsband is. Ik geef toe dat ik de reparatie toen maar als tijdelijk beschouwde en het daarna min of meer vergeten ben.
In elk geval van mijn 'te doen' lijstje had geschrapt. Het betreft hier de makkelijke kant en ik ga wel een nieuwe kopen voor deze XM. Dan neem ik het wel een keer mee als ik weer eens wat groot onderhoud moet doen maar nu voorlopig niet. De diesel draait 2x zoveel kilometers vanwege haar aangenamere verbruik dus die heeft voorrang. De benzine doet dus nu geen buitenlandse trips en draade afgelopen jaar iets van 20.000 km.
Met een beetje onderhoud kan deze XM volgens mij nog jaren mee.
Oh mooi dat van die LHM, ik dacht het al. Hopelijk wenst niemand mij LHM lekkages toe :)
De fietsband nou ja een klein stukkie, had ik over de sorry guys I'm an expat -hoe heet dat nou.....stuurhuisrubber? gefrot. Er zat een scheur in en ik heb de fietsband van een sportfiets er overheen gefrot. Het 'stuurt' lekker mee en is volgens mij gewoon dicht. 2 verschillende typen rubbers die over de stuurstangen op je stuurhuis schuiven. Sorry voor de onduidelijk uitleg, ik word slechter in technisch Nederlands dan in technisch Engels soms. Maar in elk geval: het werkt goed en blijft perfect zitten.
Ja het is je stuurhuishoes ;) In principe hoeft die geen LHM binenn te houden, alleen de stof buiten. Pas als je stuurhuis interne lekkages heeft gaat daar LHM in komen en dan is de houdtbaarheid van een fietsband in LHM wel je laatste zorg.
Vandaag dacht ik slim te zijn om de veerbollen van mijn inmiddels gesloopte XM te demonteren. De 2 achterste die nog op het losse subframe zaten, bleven onder grote druk gedurende enige tijd LHM uit het gaatje spuiten.
Nou heb ik al we een aardig aantal veerbollen vervangen door de tijd heen maar dit heb ik nog nooit zo meegemaakt .
Mag ik concluderen dat ze kapot zijn doordat het nog overgebleven gas in de bol door het membraan heen lekt? Dat lijkt mij wel logisch alleen begrijp ik dan niet waarom de bol dan al niet lang geleden (bij het slopen toen alle leidingen los gemaakt waren) het spulletje eruit gooide.
Omdat ik binnenkort de veerbollen van de diesel ga laten vullen, dacht ik de oude bollen mee te nemen en te laten hervullen indien mogelijk.
De voorste bollen kunnen die ook als achterste bollen gebruikt worden met de juiste druk?
Een pissende bol is defenitief einde oefening.Dat die voor die tijd niet lekte zal gelegen hebben aan het feit dat je de hydractiefklep er nog aan had hangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
3 jaar dacht ik er mee te doen, de dame is afgeschreven!
. Elk jaar extra is dus bonus en dat gaan er nog wel een hoop worden denk ik.
Alleen nu toch maar ns snel die veerbollen gaan doen. De laatste 3 jaar in elk geval bijzonder weinig echte problemen gehad correctie: geen enkel echt probleem met deze auto. Ik weet nog dat ik me wel wat druk maakte over die storingsgevoelige XM's :)
Typisch XM? Of iets wat ik ergens niet goed gedaan heb, ik weet het niet. Alleen: mijn linker achterportier, gaat niet meer open ??? Wat ik ook probeer, ding zit en blijft potdicht. Het voelt niet of de stang van het openingsmechanisme los is geschoten. Ik denk dat ik nu maar de binnenbekleding er af moet gaan halen in de auto met het portier dicht, anders weet ik geen oplossing. Heb ik alleen ff helemaal geen zin in :)
Hetachterportiergingdagenlangniet open en nu ineensweerwel. :)
Stonddaarnaergensvoorgektoen de achterklepniet open wilde en ikietsmoestgaanpakken via de achterbank. Een boel goede kruipolie en vooralsnog lijkt dat ook weer opgelost.
Een wild goose chase van 382 mijl om veerbollen te laten vullen op een vrije dag mislukte ook specatulair. Betrokken eenmansgarage eigenaar was stom dronken dus maar weer naar huis. En de bollen maar weer terug gemonteerd. Nieuwe besteld online om vervolgens een mail te krijgen dat ze 'out of stock' waren. Schiet lekker op, niet dus.
Boodschappen doen met de diesel was ook al vervelend: een hoog snerpend geluid ontwikkelde zich bij het linker voorwiel, alsof er iets aanliep. Allen vanaf +- 60km per uur..Wielen er af: niets te vinden. voorwielen van de grond dan maar en 1e keer weer dat snerpende gierende geluid. What the...s kan dat zijn? Het zal een raadsel blijven want het is ook vanzelf opgehouden. Misschien een klein steentje tussen de remklauw, hoop ik nu maar.En fijn dat er door deze toestand nu vast gesteld is dat er een gat in mijn 2 maanden oude aandrijfashoes zit. Geen originele hoes maar zo'n uitrekbaar geval. Nu maar nieuwe besteld bij jawel de Citroen dealer...Ook hier weer 2 verschillende typen, net als bij de hoezen voor het stuurhuis die ik nog moet ophalen. Alle 2 maar gekocht alhoewel ze verschillend zijn. Rare auto's die citroens. (aldus de citroen onderdelen meneer) Er bestaan dus plastic en rubber hoezen aldus zijn info. We zullen het zien.
Ik zal nu de homokineet van de as moeten slaan en heb dat nog nooit gedaan. Ik hoop maar dat dat gaat lukken, zonder 'm te mollen want ik heb geen reserve as.
Nou ja, kan niet altijd vlekkeloos verlopen zullen we maar zeggen. Ben ik wel weer een paar uur zoet mee van't weekend.
Ik ga't proberen Mathijs. Voor alles een eerste keer. Die borgring hoeft er niet uit? Ik moet het nog even gaan bestuderen. Ik meende dat er iets van een borgring in zo'n homokineet zat die de helften aan elkaar houdt? Sorry als dit een domme vraag is, zoals gezegd is dit nog ff onbekend voor mij.
Die ring zit op de as, daar tik je de kop overheen. Stelt niets voor.
Het is ook mee dat het het spul bij montage bij elkaar houdt dan iets anders want als je as eenmaal in de auto zit kan hij geen kant meer op.
Dat stelt inderdaad niks voor, de kop lag er al af voordat ik het wist. Wel vreemd dat de oude ring maar half was. Bij de nieuwe hoes zit een nieuwe bijgeleverd. Ik heb gezocht of ik nog overgebleken stukjes ring kon vinden maar dat bleek niet het geval.
De nieuwe hoes, originieel PSA, is van jawel: plastic. En is dus reuze onwillend om over de verdikking van de as te schuiven. Straks maar weer verder.
Inmiddels rijden we dus met plastic hoes. 't Is geen aanrader wat mij betreft maar wel sterker dan die universele dingen die je met een plastic cone over de voorkant van de as kan schuiven.
Dat had ik de vorigekeerdusgedaanomdatikgeentijd had om op eenbestelling van de Citroen dealer tewachten. Datgaathierechtnietsnel, nomalitereen week. De bijgeleverdevastzetringkreegikechtniet vast, volgensmij je hiereenspeciale tang voornodigdusmaareenstandaardknijp ring d'r op, gaatookgoed.
Schrok wel dat ik 16000 km. mijl al weer op die winterbanden heb afgelegd :( Maar gewisseld met de Michelins nu. 2x naar France en terug - kan allemaal met zo'n ouwe bak dus :)
Dat van die ashoezen is mij ook opgevallen. Op de V6 zitten ook van die harde plastic hoezen. Met een tang daarvoor geprobeerd een nieuwe klem op te zetten, bleef totaal niet zitten. Uiteindelijk is er een grote slangklem opgekomen, zo'n eentje:
Werkt ook erg goed, mocht die ooit een keer los schieten! (zoals hier gebeurde..)
Volgens mij vult Citrouw in Dordrecht ook veerbollen bij...
hmm, kom ik net vandaan :-~ Maar een zeer goede tip, bedankt!
Ierse zoefmachine
Hoe zit het eigenlijk met cruise control en XM's. Wie heeft ervaring met het inbouwen van zo'n apparaat?
Ierse zoefmachine
Goeie ervaring met john gold wel de elektrische uitvoering.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn benzine berline, is toe aan wat nieuwe bollen achter. Dat is niet zo gek na 3 jaar zoeven, Ook het inzakken na (korter) parkeren is erger aan het worden. De bol op de pomp voor, lijkt nog goed te zijn in de zin dat hij op ongeveer de correcte wijze tikt.
Maar wat ik nu niet goed snap, is waarom de auto vandaag keurig hoog blijft staan nadat ik een zware lading had vervoerd en uitgeladen. Hoe kan het dat ie nu da niet inzakt, een vervuilde hoogteregelaar misschien, of heeft dit met het hydractief gedoe te maken?
Ierse zoefmachine
De zware lading geeft extra druk naar beneden. Om de hoogte te corrigeren moet er dus extra druk in de bollen achter gepompt worden. Ik ga er even van uit dat je de wagen uitlaadt met motor uit, contact uit. Op moment dat je de motor uitzet is de druk nog aanwezig. De auto zal iets inzakken, zoals altijd na uitzetten en dan de klepjes sluiten. Bij het uitladen van de lading zijn klepjes al dicht, dus dan krijgt de wagen minder tegendruk dan waar de bollen op gevuld zijn. De wagen blijft dan hoger staan.....
Althans zo heb ik het altijd begrepen. Correct me if I'm wrong.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Fijn nieuws weer, en wederom in 1x door de NCT. (de 2.016v)
Had geen idee wat er niet goed (genoeg) zou zijn dus eigenlijk alleen maar even kort nagekeken en schoongemaakt. En de xenon verlichting tijdelijk verruild voor gewone lampjes.
Prachtige waarden gemeten, eigenlijk als nieuw. Remmen, emissie, uitlijning en vering. Ik ben weer blij. Binnenkort die veerbollen laten vullen, heb inmiddels een adres hiervoor in Ierland! :) En een nieuwe achterste demper zien op te scharrelen, die zijn niet goedkoop :)
Ierse zoefmachine
Precies, zo leuk vind ik het nou ook weer niet om onder een XM te liggen:)
Toch ga ik dat nog wel doen, abs draad vervangen en stuurkolomrubber hoe heet zo'n ding ook al weer. Maar dan op de Diesel, ik bedenk net dat het stukje fietsbinnenband dus vandaag is goedbevonden. Zit ook perfect nog, dat had ik gisteren nog even bekeken.
Ierse zoefmachine
Ik heb er geen foto's van:) maar die wil ik wel maken hoor. Geen flauw idee hoe LHM bestendig een fietsband is. Ik geef toe dat ik de reparatie toen maar als tijdelijk beschouwde en het daarna min of meer vergeten ben.
In elk geval van mijn 'te doen' lijstje had geschrapt. Het betreft hier de makkelijke kant en ik ga wel een nieuwe kopen voor deze XM. Dan neem ik het wel een keer mee als ik weer eens wat groot onderhoud moet doen maar nu voorlopig niet. De diesel draait 2x zoveel kilometers vanwege haar aangenamere verbruik dus die heeft voorrang. De benzine doet dus nu geen buitenlandse trips en draade afgelopen jaar iets van 20.000 km.
Met een beetje onderhoud kan deze XM volgens mij nog jaren mee.
Ierse zoefmachine
Waar heb je die fietsband zitten dan?
LHM is trouwens een hele neutrale olie he, daar heeft rubber niet zoveel van te lijden :)
Waar heb je die fietsband zitten dan?
LHM is trouwens een hele neutrale olie he, daar heeft rubber niet zoveel van te lijden :)
Oh mooi dat van die LHM, ik dacht het al. Hopelijk wenst niemand mij LHM lekkages toe :)
De fietsband nou ja een klein stukkie, had ik over de sorry guys I'm an expat -hoe heet dat nou.....stuurhuisrubber? gefrot. Er zat een scheur in en ik heb de fietsband van een sportfiets er overheen gefrot. Het 'stuurt' lekker mee en is volgens mij gewoon dicht. 2 verschillende typen rubbers die over de stuurstangen op je stuurhuis schuiven. Sorry voor de onduidelijk uitleg, ik word slechter in technisch Nederlands dan in technisch Engels soms. Maar in elk geval: het werkt goed en blijft perfect zitten.
Ierse zoefmachine
Ja het is je stuurhuishoes ;) In principe hoeft die geen LHM binenn te houden, alleen de stof buiten. Pas als je stuurhuis interne lekkages heeft gaat daar LHM in komen en dan is de houdtbaarheid van een fietsband in LHM wel je laatste zorg.
Prima oplossing zo dan :)
Vandaag dacht ik slim te zijn om de veerbollen van mijn inmiddels gesloopte XM te demonteren. De 2 achterste die nog op het losse subframe zaten, bleven onder grote druk gedurende enige tijd LHM uit het gaatje spuiten.
Nou heb ik al we een aardig aantal veerbollen vervangen door de tijd heen maar dit heb ik nog nooit zo meegemaakt .
Mag ik concluderen dat ze kapot zijn doordat het nog overgebleven gas in de bol door het membraan heen lekt? Dat lijkt mij wel logisch alleen begrijp ik dan niet waarom de bol dan al niet lang geleden (bij het slopen toen alle leidingen los gemaakt waren) het spulletje eruit gooide.
Omdat ik binnenkort de veerbollen van de diesel ga laten vullen, dacht ik de oude bollen mee te nemen en te laten hervullen indien mogelijk.
De voorste bollen kunnen die ook als achterste bollen gebruikt worden met de juiste druk?
Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ierse zoefmachine
Een pissende bol is defenitief einde oefening.Dat die voor die tijd niet lekte zal gelegen hebben aan het feit dat je de hydractiefklep er nog aan had hangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
3 jaar XM...hoera. 60000 mijl gezoefd.
3 jaar dacht ik er mee te doen, de dame is afgeschreven!
. Elk jaar extra is dus bonus en dat gaan er nog wel een hoop worden denk ik.
Alleen nu toch maar ns snel die veerbollen gaan doen. De laatste 3 jaar in elk geval bijzonder weinig echte problemen gehad correctie: geen enkel echt probleem met deze auto. Ik weet nog dat ik me wel wat druk maakte over die storingsgevoelige XM's :)
Ierse zoefmachine
Oei, das gevaarlijk. De goden verzoeken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Tempting fate is driving around in 2 XM's (eentje afgeschreven,,,_) en een CX als reserve just in case..
Ierse zoefmachine
Je hebt dus toch gelijk :) Tempting fate....
Typisch XM? Of iets wat ik ergens niet goed gedaan heb, ik weet het niet. Alleen: mijn linker achterportier, gaat niet meer open ??? Wat ik ook probeer, ding zit en blijft potdicht. Het voelt niet of de stang van het openingsmechanisme los is geschoten. Ik denk dat ik nu maar de binnenbekleding er af moet gaan halen in de auto met het portier dicht, anders weet ik geen oplossing. Heb ik alleen ff helemaal geen zin in :)
Very strange indeed..
Ierse zoefmachine
Een rare XM week.
Het achterportier ging dagen lang niet open en nu ineens weer wel. :)
Stond daarna ergens voor gek toen de achterklep niet open wilde en ik iets moest gaan pakken via de achterbank. Een boel goede kruipolie en vooralsnog lijkt dat ook weer opgelost.
Een wild goose chase van 382 mijl om veerbollen te laten vullen op een vrije dag mislukte ook specatulair. Betrokken eenmansgarage eigenaar was stom dronken dus maar weer naar huis. En de bollen maar weer terug gemonteerd. Nieuwe besteld online om vervolgens een mail te krijgen dat ze 'out of stock' waren. Schiet lekker op, niet dus.
Boodschappen doen met de diesel was ook al vervelend: een hoog snerpend geluid ontwikkelde zich bij het linker voorwiel, alsof er iets aanliep. Allen vanaf +- 60km per uur..Wielen er af: niets te vinden. voorwielen van de grond dan maar en 1e keer weer dat snerpende gierende geluid. What the...s kan dat zijn? Het zal een raadsel blijven want het is ook vanzelf opgehouden. Misschien een klein steentje tussen de remklauw, hoop ik nu maar.En fijn dat er door deze toestand nu vast gesteld is dat er een gat in mijn 2 maanden oude aandrijfashoes zit. Geen originele hoes maar zo'n uitrekbaar geval. Nu maar nieuwe besteld bij jawel de Citroen dealer...Ook hier weer 2 verschillende typen, net als bij de hoezen voor het stuurhuis die ik nog moet ophalen. Alle 2 maar gekocht alhoewel ze verschillend zijn. Rare auto's die citroens. (aldus de citroen onderdelen meneer) Er bestaan dus plastic en rubber hoezen aldus zijn info. We zullen het zien.
Ik zal nu de homokineet van de as moeten slaan en heb dat nog nooit gedaan. Ik hoop maar dat dat gaat lukken, zonder 'm te mollen want ik heb geen reserve as.
Nou ja, kan niet altijd vlekkeloos verlopen zullen we maar zeggen. Ben ik wel weer een paar uur zoet mee van't weekend.
Ierse zoefmachine
Gewoon met beleid de kop eraf tikken, niets aan de hand.
Ik ga't proberen Mathijs. Voor alles een eerste keer. Die borgring hoeft er niet uit? Ik moet het nog even gaan bestuderen. Ik meende dat er iets van een borgring in zo'n homokineet zat die de helften aan elkaar houdt? Sorry als dit een domme vraag is, zoals gezegd is dit nog ff onbekend voor mij.
Ierse zoefmachine
Die ring zit op de as, daar tik je de kop overheen. Stelt niets voor.
Het is ook mee dat het het spul bij montage bij elkaar houdt dan iets anders want als je as eenmaal in de auto zit kan hij geen kant meer op.
Dat stelt inderdaad niks voor, de kop lag er al af voordat ik het wist. Wel vreemd dat de oude ring maar half was. Bij de nieuwe hoes zit een nieuwe bijgeleverd. Ik heb gezocht of ik nog overgebleken stukjes ring kon vinden maar dat bleek niet het geval.
De nieuwe hoes, originieel PSA, is van jawel: plastic. En is dus reuze onwillend om over de verdikking van de as te schuiven. Straks maar weer verder.
Ierse zoefmachine
Inmiddels rijden we dus met plastic hoes. 't Is geen aanrader wat mij betreft maar wel sterker dan die universele dingen die je met een plastic cone over de voorkant van de as kan schuiven.
Dat had ik de vorige keer dus gedaan omdat ik geen tijd had om op een bestelling van de Citroen dealer te wachten. Dat gaat hier echt niet snel, nomaliter een week. De bijgeleverde vastzetring kreeg ik echt niet vast, volgens mij je hier een speciale tang voor nodig dus maar een standaard knijp ring d'r op, gaat ook goed.
Schrok wel dat ik 16000 km. mijl al weer op die winterbanden heb afgelegd :( Maar gewisseld met de Michelins nu. 2x naar France en terug - kan allemaal met zo'n ouwe bak dus :)
Blijven nog genoeg klussen over nog.
Ierse zoefmachine
Top!
Dat van die ashoezen is mij ook opgevallen. Op de V6 zitten ook van die harde plastic hoezen. Met een tang daarvoor geprobeerd een nieuwe klem op te zetten, bleef totaal niet zitten. Uiteindelijk is er een grote slangklem opgekomen, zo'n eentje:
Werkt ook erg goed, mocht die ooit een keer los schieten! (zoals hier gebeurde..)
Voel je dat nog in je stuur dan? Je kwakt een aardige onbalans op je as.
Voel ik verder helemaal niks van! Garage zag het met APK, en heeft dat even gedaan.
Pagina's