Marc's 2.1TD's

753 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Ik zet in op verbouwingsstof.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Mark zou zo maar eens goed kunnen zitten. De laatste weken in afnemende mate last gehad en motor draait merkbaar soepeler dan voorheen. Ik heb nu al meerdere malen de tankinhoud ververst en laatste echte last dateert al van meer dan een week geleden. Jl. dinsdag nog 1 hikje gehad.

Het wordt dus tijd om te richten om belangrijker zaken. Als het morgen een beetje lekker sleutelweer is maar eens even dashboard onder handen nemen: linker display wisselen, tellerblok voorzien van een aantal nieuwe lampjes en een een scheurvrije plexiglas voorzijde en kijken of een loshangende lexia-ingang weer netjes gemonteerd kan worden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Het is helaas, helaas. Toch nog geen oplossing voor het inhouden. Afgelopen week begon ze weer te horten en van het weekend heb ik alles goed kunnen testen omdat ik zaterdag heen naar en zondag terug van Nantes ben gereden (het waarom zal ik jullie besparen). Toch nog zeer regelmatig inhouden, waarbij een aantal zaken opvallen:

- als het optreedt is loslaten van gas eventjes genoeg om het te doen stoppen. Vasthouden van gaspedaal maakt dat het langer duurt, maar het stopt uiteindelijk ook.

- de duur van het fenomeen varieert van een fractie van, tot ca. een hele seconde. Nooit veel langer.

- optreden is zeer wisselend, soms meerdere keren achter elkaar en blijven rommelen gedurende een 20 minuten, soms tot 3 uur toe achtereen niet.

- vaker last bij inhalen, heuvelop rijden en accelereren

- soms mis ik wat vermogen.

- geen duidelijke lekkages; hooguit een heel lichte olieverbrandingsgeur, maar dat kan natuurlijk ook een zwaar belaste (8 uur rijden) iets zwetende diesel van 17 jaar oud zijn.

Al met al dwalen mijn gedachten nu af naar een haperende turbo, met name door het vermogensverlies en verdwijnen bij loslaten gas en verschijnen bij acceleratie. Iemand een idee hoe hier zekerheid over te krijgen? kan ik zelf ergens naar kijken, aan ruiken etc. Zou het misschien moeten verdwijnen als ik de turbo slang los maak (ik weet: dan heb ik geen turbo vermogen meer, maar zou het inhouden ook misschien weg zijn). Iemand nog andere ideeën?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Zou kunnen, als je lagers van de turbo gaar zijn heb je er meer speling op en krijg je olie in je inlaat: olie geur. 

Alleen als hij echt daardoor zou stotteren zou het ook betekenen dat hij al aan het vastlopen / stilstaan is. Je zou eens een turbodruk meter binnen in de auto moeten leggen, dan kan je meteen zien of dit wel of niet zo is. Ik vond het altijd wel fijn te zien wat er gebeurde qua druk. 

Turbo slang los is een no-go, dan gaat hij teveel toeren draaien en weet je iig zeker dat hij stuk is maar weet je nog steeds niet of het aan de turbo lag ;)

Het kan ook dat je druk sensor rot is: als deze geen druk registreert spuit hij ook niet extra diesel bij: hik hik, stotter Kabelbreukje? Op sterven na dood? Lijkt me redelijker. Turbodruk meter + lexia eraan. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

ik had in mijn vorige Break (serie 1) een turbodrukmeter in het tellerblok zitten, maar die is in serie 2 verdwenen. Mis m nu idd. Morgen maar eens mijn garage bellen of ie dit kan uitzoeken voor me. ik heb zelf geen losse turbodrukmeter noch lexia.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Garage gebeld; daar kan ze volgende week woensdag naar toe.

Ondertussen zelf nog wat gekeken: turboslang los gehad en met draaiende motor komt hier in ieder geval gewoon een fijne brom uit en een stroom lucht. Geen gekke luchtjes uit de slang.

De brandstofpomp nog maar eens goed schoongemaakt en gewreven om goed hiernaar te kijken. Onderkant is op wat vettige, maar geen diesel-, vlekken na kurkdroog. Wel aan de voorkant iets vochtigheid. Ook na droogmaken komt er toch weer wat vocht. Daarom even beschermkapje eraf gehad om precies te kijken waar dit vandaan komt en het lijkt hier:

​Er zit een zwart rond iets onder de koper plaatjes, waaronder weer een stukje koper. Tussen dit "bodemplaatje" en het voorste ronde ding uit lekt heel langzaam een klein beetje diesel. (Sorry, ik had geen fototoestel bij de hand, dus ik moest ff een plaatje via internet zoeken dat er het meest duidelijk op leek). Zou dit het euvel zijn of is dit bijvangst? Is dit een begin van het einde of oplosbaar.

In het bij het plaatje behorende topic op het Xantiaforum wordt redelijk makkelijk over deze lekkage gedaan. Het lijkt me dezelfde soort pomp (Xant was ook een 2.1TD in dat verhaal). Dus misschien nog hoop?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Dieselspecialist kan de 2 o-ringen vervangen die onder die koperen module zit voor je vervangen. dit kunnen zij doen zonder dat de pomp eraf moet. Als je mazzel hebt ben je dan klaar met de lekkage.

Of het bijvangst is weet ik niet

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Marc ik sprak vanavond een oud collega die een Pajero Diesel rijd. Had ook last van haperingen e.d. zijn vermoeden gammele brandstfpomp, Heeft een brandstof transportpomp aangeschaft en deze nabij de tank gemonteerd, 12 volt via contactslot erop (ding kan in de diesel zonder afname blijven draaien) en sindsdien geen happerende of stotterende motor meer gehad. Pompje komt gewoon bij een automaterialenzaak weg, en koste nog geen 90 tientjes.

Wellicht dat dit je oplossing is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Marc's 2.1TD's

90 tientjes!?

icon_mrgreen

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's

als je het snel zegt valt het best mee.....koop je 2 Xms voor tegenwoordig icon_eh

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Thanks voor de suggestie, Mark. Maar zou dat niet een lapmiddel zijn? Kennelijk is er toch iets in het brandstofsysteem, aandrijving, weet ik veel wat, waardoor het niet soepel loopt. Vanochtend ook weer een half uur gerommel, daarna in anderhalf uur slechts 1x een hortje. Dinsdag jl. 2 uur gereden zonder problems. Blijft vaag, maar alla het is Frans....  Volgende week maar eens de garagist laten kijken, misschien legt ie zo de vinger erop.

Ik hou je suggestie in het achterhoofd. En Furrie, 2 goede diesels zijn toch net iets duurder. 2.0's kan je idd bij de vleet kopen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Ah ja 9 tientjes.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Met zon pomp zorg je ervoror dat de mechanische pomp kan blijven aanzuigen en druk opbouwen. Vervolgens loopt het 2 keer zo hard langs je keeringen naar buiten. 

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Helemaal mee eens.

Marc kun je even vertellen wanneer de XM nu precies gaat inhouden en stotteren. De pomp van mij lekt en hield alleen in als ik de koppeling intrapte en voor een stoplicht stond en de XM stationair stond te pruttelen. Ook hikte die (en sloeg zelfs af) als ik bij een afrit was.

Achteraf had de XM weleens het gedrag dat die soms wat inhield.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Stationair geen probleem. Bij gas bijgeven meestal, of als het lastiger wordt, heuvel op. Gas loslaten op dat moment lost het altijd op.

Soms ook bij gewoon steady op 1 toerental rijden. Voelt als een terugslag. Bijna altijd gepaard met MM-lampje.

Overigens vandaag heen en weer naar Rotterdam (2x200km) en niente problemen. icon_wtf

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Vandaag bij de garage laten uitlezen. Overigens maandag (400 km) dinsdag (400 km) en vandaag ( een schamele 40 km) geen enkel probleem ervaren. Soepel rijden en optrekken, geen inhouden meer. Lexia gaf een fout aan bij communicatie tussen rempedaal en gasklep (ik wauwel de garagist maar even na). Is gewist. We wachten af.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Haha, daar stond " cohesion between brake and thottle" 

Wat inhoudt dat je met je rem op gas en rem tegelijk hebt gestaan ;) 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Je bedoelt denk ik met voet op beide pedalen tegelijk. En dat veroorzaakt zo'n storing dat dat telkens terugkomt? Rare jongens die Fransen.

Maar zou zomaar eens kunnen met maatje 48. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Als je beide pedalen tegelijk aanraakt dan slaat hij deze storing op ja. Heeft overigens niets te maken met al je problemen (denk ik)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Volgens de garagist was het gevolg dat ie dan "niet meer weet hoe hoog/diep het gaspedaal staat", hetgeen het inhouden zou verklaren. Zo voelde het wel, moet ik zeggen, alsof ik gas even los laat en/of even rem aantik.

Het zou, als ik er nu zo over nadenk, ook nog een vuiltje ergens in de rempedaalsensor geweest kunnen zijn, misschien? Waardoor het herhaaldelijk optreden misschien verklaard kan worden.

Kortom afwachten en als het weer komt, de pedalen maar eens gaan inspecteren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Lijkt mij onzin. Gaspedaalsensor is gewoon een potmeter met een vaste baan.

Volgens mij laat hij de ecu wel inhouden zolang je de rem erop hebt terwijl je gas geeft om te voorkomen dat je de boek kapot trekt. Zodra je rem of gas loslaat gaat je MM lampje ook uit.

Het zou WEL kunnen dat hij dit verkeerd detecteert idd. Dan zou wel weer het een en ander kunnen verklaren. Slecht contact onder je rempedaal?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

D'r zat ooit een CC op deze auto, maar die werkt niet meer sinds er iets mis is met het gedeelte hiervan dat in het rempedaal zit. Misschien daarbij ook iets mis gegaan met het contact dat dit regelt?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Zou goed kunnen, die is ook heel afhankelijk van een goed werkend rempedaal. Het lijkt erop dat je iets op het spoor bent :)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Gelukkig heb ik nog wel een paar pedalen liggen in de garage. Zit vast ook wel een remmert bij.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's

Het gaat alleen om de "knop" die op het pedaal zit. Zit met een moertje en een klikvinger vast. Sleuteltje 10.

Hopelijk zit het wel handiger dan bij een V6 automaat (van het laatste type). Daar kan je de knop wel losschroeven maar het ding niet uit de auto halen omdat het draadboompje voor een gat in het pedaal loopt waar de stekker niet doorheen past smiley-violent001

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Heb je het over een knop voor remsensor in relatie tot mijn storing of over knop voor CC? Of is dat één.

In mijn auto zit een (niet meer werkende dus) aftermarket CC, dus dat verschilt dan misschien.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's

origineel zit dat in hetzelfde pedaal, contactje voor remlichten etc en contactje voor verbreken cc.

Hoe dat bij een aftermarket cc zit weet ik niet...

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Of ze hebben daar zitten rommelen voor je cc natuurlijk..

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Dit klink aannemelijk. Heb wel wat vaker gelezen dat een brede voet voor wat problemen kan zorgen en ineens het MM-lampje gaat branden.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

De laatste keer dat daar gerommeld is, is zeker een jaar geleden. Ik verdenk eerder, gezien het tijdsbestek van de symptomen, een semi-spontaan loslaten/vervuilen/ verschuiven of zo iets.

Nogmaals, het lijkt nu weg, dus ik wacht even af, voordat we onszelf in het vooronder gaan persen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Pagina's