Marc's 2.1TD's

753 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Zo, bevestiging gelast, stoel zit weer vast:


Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Dat ziet er weer stevig uit zo te zien. Nu niet meer teveel wiebelen onderweg.

Nog even over die draden bij je dieselpomp. Blijf ervan af, want ze zijn door de jaren heen broos geworden. Zo zag het er bij mij ook eerst uit en na het vervangen van de O-ringen onder dat ding brak de isolatie er links en rechts vanaf. Met Plasti Dip Liquid Tape weer enigszins kunnen fatsoeneren.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Heb nu 2x melding gehad, bij normaal stadsverkeer, dat watertemperatuur te hoog is, terwijl meter in dash gewoon 85-90 graden aangeeft. Koelvinnen gaan dan loeien en quasi-verontrustend STOP lampje. Bij even stilstaan is het wel. Heb de stekker van de sensor in het koelvat al geinspecteerd, maar die lijkt ongeschonden en zit goed vast. KVS in voldoende mate aanwezig. Niet recent gewisseld dus geen luchtbellen. Welke sensor is verdacht? Er zijn er meerdere voor KVS-temperatuur dacht ik (en waar zitten deze bij een 2.1TD, serie 2). Of kan het zijn dat ik met het Bitron kastje onder het handschoenenvak heb zitten rommelen, dat ze nu af en toe muit?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Je hebt bij het dieselfilter 2 sensoren zitten. Blauw: die meet de temperatuur en Bruin: die gaat naar de bitron. Er is ook nog een groene (nummer 10). Op tekeningen staat die vaak net achter de filterpot, maar het ding zit aan de rechterkant van je blok. Die meet volgens mij wat met de inspuitpomp.

 

 

Meestal zit het probleem in de blauwe en maakt de stekker slecht verbinding. Dat rommelen aan de bitron zou ook nog kunnen.

Zoek anders even op het citroenforum naar temperatuursensor.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Thanx, Ik heb de sensor van het KVS vat gisteren ook maar even eruit gehad: was erg vies, dus misschien zit daarin de oorzaak. Ik zal die blauwe en bruine ook eens inspecteren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Die KVS sensoren zijn vervelend soms, ik zou het eerst daar in zoeken.

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Van het KVS vat meet alleen of er voldoende in zit. Je zult echt die sensoren die jabaar noemt moeten aanpakken. Als het probleem in de stekkerverbindingen zit is het simpel oplossen, schoonmaken en vaseline in de stekker!  Watertemperatuur te hoog melding komt alleen bij echt hogere temperaturen, een fatsoenlijke XM toont dit ook bij een tijdje stilstaan niet. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Dat komt omdat bij een fatsoenlijke XM de koelvinnen hun werk doen en alles relatief koel houden. angel

Ik heb alle drie stekkers, die Jabaar noemde losgehad en schoongemaakt met WD40 en een beetje ingevet. De bruine sensor er ook maar eens uitgedraaid: hier kon ik het makkelijkst bij. Zag er niets aan, behalve dat het nippeltje een beetje beslagen was, maar wat wil je na 17 jaar in de KVS gehangen te hebben. De blauwe en groene zitten wat onhandiger, dus heb ik maar even gelaten, in afwachting van het effect van mijn actie van vandaag.

Overigens zijn alle sensoren nog niet NFP en niet eens zo duur: 2 tot 3 tientjes per stuk.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Update:

de KVS temperatuur te hoog melding niet meer gehad sinds schoonmaken 1 sensor en 3 stekkers. Opgelost dus. **kloptaf**

Ruim 2 maanden geleden brandstoffilterhuis vervangen door een ander exemplaar. In aanvang nog enkele stuipen en 1 maand geleden nog 1x een hikje. Sindsdien (intussen dus zo'n 10000 km verder) geen ongeregeldheden meer. Lijkt dus ook opgelost **kloptnogheftigeraf**

Deze week bollen gecontroleerd en voor twee dooie of bijna dooie bollen. Logisch dat ze wat harder voelde de laatste tijd. Zijn vervangen en rijdt weer zalig. ***groteglimlach***

Winterbanden gelijk gemonteerd.

Nu nog akkefietje met knipperend airbaglampje oplossen (zie mijn post in een airbagtopic hierover).

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Vandaag de zwarte langs de APK geloodst, met ruim 5 ton, 21 jaar oud, zonder één enkele opmerking!



Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Netjes hoor, gefeliciteerd!! 

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

You're two heroes, truly! Petje af!

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's
Mooi Marc! Op naar de 7 en een halve ton!!!
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Wat is die Break toch een heerlijke werkauto! 

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Vreemde surfplank heb jij

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Marc's 2.1TD's

Breaks rule...

Luceo non uro....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

wink

Net met hele grote moeite en verschillende keren afslaan op mijn werk in Gouda beland. Versnellingsbak (handgeschakeld) lijkt de geest te hebben gegeven. Gewoon opschakelen van 1->2->3 lukt al niet. Moet soms de motor laten loeien om hem een versnellinkje hoger te krijgen. Onderweg bij tanken ook al eenmalig zulke trubbels, maar daarna gewoon opgeschakeld en de snelweg weer op. In zijn 5 blijft ie gewoon lopen, één keer terug naar 4 en weer naar 5 ook geen probleem, maar snelweg af en in de stad alleen maar narigheid.

Eenmaal op het terrein van ziekenhuis (mijn werk) vanaf de de slagboom in zijn 1 grote klonk en boem stil, motor afgeslagen. Met moeite op een parkeerplekje gekregen, veel geloei en moeizaam in zijn 1. Achteruit inparkeren lukte dan wel weer.

ANWB maar gebeld, dat ze direct na mijn werk ff komen kijken of er wat te fixen is.

Iemand een idee? Kan het zijn dat een drooggelopen bak (bakolie gelekt?) zulke grappen geeft. Ik heb overigens geen evidente lekkage gezien. Geen slippende koppelinglucht en koppelen lijkt ook goed te gaan.

We wachten maar af, hoe laat we vanavond thuis zijn.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Marc's 2.1TD's

Ik heb eens soortgelijke problemen gehad; dan krijgt hij hem niet uit zn 4 of 5 intern bijvoorbeeld. Dan lijkt hij in zn 1 te staan maar dan ook in de 4 en dat is wel zwaar wegrijden natuurlijk

Droog lopen kan, maar dat hoor je wel eerder en die zweet zichzelf zo 123 niet leeg via een keerring. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Niet zozeer dat ie blijft hangen, maar moeizaam in en uit versnellingen, alsof alle tandwielen een beetje los in de bak hangen. Misschien iets losgetrild in de loop der tijd? Ik heb zoiets ooit gehad met een losse 5de versnelling: reed ik lekker, floept ie er opeens spontaan uit naar zijn vrij. Zou toen een losgetrild tandwiel zijn.....

Maar ja, ik heb nog nooit een open bak in mijn handen gehad en daarbij is het ook een moeizaam voor te stellen hoe e.e.a. precies in elkaar steekt en werkt. Niet mijn kopje thee, zeg maar.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Marc's 2.1TD's

Ik zou eerst maar `es naar je schakelstangen kijken , wie weet , kan ook dat de bevestiging van een van die stangen is losgeschoten of iets dergelijks.

Wanhoopt niet 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Dank Jos, maar denk het niet. Dat fenomeen ken ik en uit zich als een losse pook die je alle kanten op kan bewegen zonder weerstand. Nu juist moeizaam naar alle kanten.

En ik wanhoop niet, maar baal wel.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Marc's 2.1TD's

Oei, dat is slecht nieuws Marc. Hopelijk valt het mee...

__________
Crepuscule

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Marc's 2.1TD's

balen Marc, al wat verder gekomen?

 

Luceo non uro....

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Heel vervelend. Meestal gaan versnellingsbakken toch wel erg lang mee, ik hoop dat het meevalt.

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Net thuis. Van 20.15 tot 21.30 op WW gewacht. Deze heeft uitgebreid gekeken en gerammeld, maar vond zo 1-2-3 geen rariteiten. Bak lijkt OK, want maakt geen herrie. En in koude toestand weer gewoon schakelbaar. Meest waarschijnlijke optie is dat de drukgroep, wanneer warmer, minder goed functioneert en dus feitelijk op het randje zit.

ANWB-meneer is achter me aan gereden tot en met op de snelweg. (waarbij alleen in de stad 1 naar 2 nog lastig ging; daarna opschakelen eigenlijk probleemloos). Eenmaal een tijdje gereden in 5, uiterst voorzichtig en uiterst rechts wat meer durven gassen en nadat alles goed ging bij De Meern telefonisch afscheid genomen.

Bij afrijden snelweg in Maastricht extra hard op koppelingspedaal gedrukt om zoveel mogelijk druk uit de drukgroep te persen en ook dit ging wonderwel goed. In grotendeels zijn 3 restje stad naar huis gereden en simpelweg vooruit ingeparkeerd. Morgenochtend maar eens naar de garage ermee om te kijken of het echt de drukgroep is en zo ja te laten vervangen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Marc's 2.1TD's

Nasty... als je de drukgroep laat vervangen raadt dr D aan om meteen de plaat en het lager te vervangen. De boel is dan toch open en los. Hebben wij ook op de to do lijst staan, aangezien het loeder koppelingskabels voor het ontbijt nuttigt.. ...

Succes!!

 

 

Luceo non uro....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Koppeling gaat meteen mee, idd.

Net het tochtje Maastricht-Heerlen overleefd. Terug in de oranje leenbak-Xant ging een stuk fijner.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Na een weekje bij de garage gelogeerd te hebben is de Break voorzien van een nieuwe drukgroep en kopppeling. Interne van de versnellingsbak was nog goed, op de synchromesh 1-2 na, die iets slijtage vertoont. Vooralsnog laten zitten; als die slechter blijft schakelen van 1 naar 2 moet deze alsnog vervangen worden. Olie zat nog netjes in de bak, dus geen lekkage. Deze is uiteraard wel vervangen en voorzien van een additief voor soepeler schakelen. Paar weekjes mee rijden en even aanzien nog.

Een baksteun moet nog vervangen worden (krijg nu telkens een klap op de pook bij het loslaten van het koppelingspedaal). Er zijn ook gelijk nieuwe schakelstangen geplaatst omdat deze al wat rotter werden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Marc's 2.1TD's

Ik zat het mij vanmiddag net af te vragen... maar mooi dat het weer is gerepareerd. Op naar het miljoen ;-)

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Ik geloof dat het maximum dat een XM ooit gedraaid heeft 7.5 ton is. En dat was nota bene een benzine. Ben nog wel van plan om dat record een keer te breken.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Pagina's