Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Volgens mij kan het systeem niet opmerken dat de schakelaar niet werkt. Het weet immers niet of de schakelaar niet werkt of de rem gewoon niet ingetrapt wordt. Waarschijnlijk is er een zekering kapot of gewoon een lampje. Massa probleem of een kabelbreuk kan ook....
Onder het handschoenenvak zit een kastje, waarover alle zaken lopen die als melding in je display terug komen. Dat kastje meet via een bepaalde schakeling de weerstand over een bepaalde draad, wordt die weerstand te grootm b.v. een defect lampje geeft geen stroom meer door waardoor de weerstand oneindig is, dan krijg je dus een melding in je scherm, b.v. 'defect remlicht'.
Ik vermoed dat door de lange stilstand van je auto zich condens heeft opgehoopt in je zekeringenkast, dat is gaan oxideren en daardoor weerstand is gaan opbouwen wat de melding weer als gevolg heeft.
Met het wisselen van de zekering heb je de corrosie 'verbroken' waardoor er weer stroom kan lopen en daardoor je melding dus weg is en je lampen het weer doen.
Een inspectie van de zekering aansluitingen in je zekeringenkast en deze voorzien van een likje vaseline tegen het coroderen kan denk ik zeker geen kwaad. En de volgende winterstalling een vochtslurper in je auto zetten, of een bak met kattegrid om ervoor te zorgen dat je geen vocht ophopingen krijgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De heen weg ging het prima, alleen de terugweg een schrok door de auto heen, en gesis en de melding: ABS out of use!...
De melding ging weer uit het gesis bleef, maar stopte toen ik de CC uitschakelde.
Auto aan de kant gezet en de motorruimte als onder de auto gekeken op lekkage… Niks! gevonden. Auto in de R gezet, kreeg weer een melding maar die verdween zo snel, dat ik niet weet wat er op stond?
Remmen deed ze prima, dus verder gereden met CC aan en rustig met 120km/h naar huis gereden.
Na wat reacties op het cifo is dit de theorie;
Achter de linkerscherm zit naast de vacuumpomp voor de CC ook de ABS-unit heb ik gezien vanavond.
Ik denk dat de CC onderbroken werd (vandaar de schok), waardoor alle lucht bij de vacuümpomp eruit geblazen werd. Hierdoor had dit een invloed op de ABS-unit (luchtdruk).
Zou het ook andersom kunnen zijn Gert? Een hydraullische of ABS-storing waardoor je CC uitschakelde. Dat een CC veiligheidshalve uitgeschakeld wordt als er een storing is bij de remmen lijkt mij vrij essentieel ;-)
Dat valt nog enigzins mee. De klus lijkt trouwens vervelender dan die is. Lekker een paar warme dagen voor nemen en dan kun je gelijk alle lampjes en dingetjes vervangen achter het dash.
-Snelheidssensor schoongemaakt.
- Alle relais/zekeringen de voetjes schoongemaakt en met vaseline ingesmeert
Definitief de trekhaak gedemonteerd:
Zat nog behoorlijk vast, maar uiteindelijk eronder uit gekregen en de andere bumper gemonteerd. Het is niet echt strak, maar beter dan een gat in de bumper.
Daarna een ritje naar Apeldoorn, waar het even mis ging… Dynamo kapot. Foutje van mij ik had eigenlijk de dynamo moeten reviseren toen ik haar uit de stalling haalde.. Een les voor in de toekomst.
Nadat de ANWB wel met succes de dynamo aan de praat kreeg gelijk naar huis gereden, dat moest wel lukken aldus de ANWB.. Nou die woorden waren nog niet koud en de accu lampje ging branden.. Thuisfront niet gehaald, maar wel de V6 op het werk gekregen.. Volgende dag met een andere accu de laatste kilometers naar huis gereden..
Reserve dynamo laten nakijken, en deze later ingebouwd:
Reserve Accu
Door de rechter voorwiel en de wielkuip te demonteren kun je er fatsoenlijk erbij.
Even wat over zetten en weer monteren..
Totaal toch wel bijna 4uurtjes zoet meegeweest. Het is krap qua ruimte, maar toch goed te doen. Ik kon gelukkig gebruik maken van een kolombrug, wat in dit geval erg prettig was.
En wat roest/zand tegen gekomen:
Dit losse roest verwijderd. En met bitum ingespoten ik had niks anders dan dat bij me..
Bij de achterbumper had ik ook wat roest ontdekt. Deze had ik thuis aangepakt met Fertan aangepakt en later bitum opgespoten.
En dit jaar Citromobile bezocht met de V6:
2015
2014
Fijne auto de V6 zelfs de automaat gaat beter schakelen merk ik..
Door aankoop van een huis had ik besloten om de V6 weg te doen.. Jammer maar helaas, met een huis werd de V6 te duur voor erbij.Het einde van een prachtige tijd met de V6..
Misschien dat er in de toekomst weer iets erbij komt.. Maar dat zal echter géén Xm worden..
Slotje erop..
Bedankt voor de tips en belangstelling maar hier eindigd het Xm avontuur voor mij..
Ai geen remlicht meer achter…
Op het display geeft hij continu aan, dat ik het rempedaal moet testen door in te trappen.
Ik denk dat dit het geval is:
http://www.xmclub.nl/forum/remlichtschakelaar-automaat-repareren
Dat gaan we even maar maken met Passen..
Citroën das très bien!!!
3weken geleden nog alles gecheckt qua verlichting Furriegurrie.
Vandaag de lampen vervangen en de zekering (10amp) gecheckt.. Nog niks….
Daarna de zekering vervangen, en weer remlichten.
Echter:
- Lampen zijn niet kapot.
- De ouwe zekering doorgemeten en ook die is niet kapot..
Echt vreemd….
Los contact, vuiligheid in de zekerkast?
Citroën das très bien!!!
Onder het handschoenenvak zit een kastje, waarover alle zaken lopen die als melding in je display terug komen. Dat kastje meet via een bepaalde schakeling de weerstand over een bepaalde draad, wordt die weerstand te grootm b.v. een defect lampje geeft geen stroom meer door waardoor de weerstand oneindig is, dan krijg je dus een melding in je scherm, b.v. 'defect remlicht'.
Ik vermoed dat door de lange stilstand van je auto zich condens heeft opgehoopt in je zekeringenkast, dat is gaan oxideren en daardoor weerstand is gaan opbouwen wat de melding weer als gevolg heeft.
Met het wisselen van de zekering heb je de corrosie 'verbroken' waardoor er weer stroom kan lopen en daardoor je melding dus weg is en je lampen het weer doen.
Een inspectie van de zekering aansluitingen in je zekeringenkast en deze voorzien van een likje vaseline tegen het coroderen kan denk ik zeker geen kwaad. En de volgende winterstalling een vochtslurper in je auto zetten, of een bak met kattegrid om ervoor te zorgen dat je geen vocht ophopingen krijgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is een goeie tip Mark!
Als ik mijn auto's in de stalling zit gaat er altijd 2 bakken vochtvreters in de auto. wellicht dat 1,5jaar stilstaan toch te vochtig is.
Citroën das très bien!!!
Zo gisteren de eerste lange rit met de V6 gedaan.
De heen weg ging het prima, alleen de terugweg een schrok door de auto heen, en gesis en de melding: ABS out of use!...
De melding ging weer uit het gesis bleef, maar stopte toen ik de CC uitschakelde.
Auto aan de kant gezet en de motorruimte als onder de auto gekeken op lekkage… Niks! gevonden. Auto in de R gezet, kreeg weer een melding maar die verdween zo snel, dat ik niet weet wat er op stond?
Remmen deed ze prima, dus verder gereden met CC aan en rustig met 120km/h naar huis gereden.
Na wat reacties op het cifo is dit de theorie;
Achter de linkerscherm zit naast de vacuumpomp voor de CC ook de ABS-unit heb ik gezien vanavond.
Ik denk dat de CC onderbroken werd (vandaar de schok), waardoor alle lucht bij de vacuümpomp eruit geblazen werd. Hierdoor had dit een invloed op de ABS-unit (luchtdruk).
Wordt vervolgt
Citroën das très bien!!!
Zou het ook andersom kunnen zijn Gert? Een hydraullische of ABS-storing waardoor je CC uitschakelde. Dat een CC veiligheidshalve uitgeschakeld wordt als er een storing is bij de remmen lijkt mij vrij essentieel ;-)
__________
Crepuscule
Gisteren de V6 maar eens gewassen en wat mooie plaatjes geschoten:
Van de week ook de airco laten vullen. Hij is lek, maar dat wist ik al vanaf het begin, maar het was nog de moeite waard om te vullen..
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Prachtige XM is het ook Gert. Waar lekt je airco?
Mooi hoor zo'n groene Exclusive.
__________
Crepuscule
Bij de verdamper, dus ik laat het zo voorlopig....
Citroën das très bien!!!
Oei, dat is idd een beste klus.
De lekkage is gelukkig niet extreem.
De vorige keer was het na 2seizoenen pas leeg..
Citroën das très bien!!!
Dat valt nog enigzins mee. De klus lijkt trouwens vervelender dan die is. Lekker een paar warme dagen voor nemen en dan kun je gelijk alle lampjes en dingetjes vervangen achter het dash.
doet me aan een andere groene denken
Goeie voorbeeld doet volgen Jeroen..
Citroën das très bien!!!
Ondertussen weer wat verder aan de V6 gewerkt:
-Snelheidssensor schoongemaakt.
- Alle relais/zekeringen de voetjes schoongemaakt en met vaseline ingesmeert
Definitief de trekhaak gedemonteerd:
Zat nog behoorlijk vast, maar uiteindelijk eronder uit gekregen en de andere bumper gemonteerd. Het is niet echt strak, maar beter dan een gat in de bumper.
Daarna een ritje naar Apeldoorn, waar het even mis ging… Dynamo kapot. Foutje van mij ik had eigenlijk de dynamo moeten reviseren toen ik haar uit de stalling haalde.. Een les voor in de toekomst.
Nadat de ANWB wel met succes de dynamo aan de praat kreeg gelijk naar huis gereden, dat moest wel lukken aldus de ANWB.. Nou die woorden waren nog niet koud en de accu lampje ging branden.. Thuisfront niet gehaald, maar wel de V6 op het werk gekregen.. Volgende dag met een andere accu de laatste kilometers naar huis gereden..
Reserve dynamo laten nakijken, en deze later ingebouwd:
Reserve Accu
Door de rechter voorwiel en de wielkuip te demonteren kun je er fatsoenlijk erbij.
Even wat over zetten en weer monteren..
Totaal toch wel bijna 4uurtjes zoet meegeweest. Het is krap qua ruimte, maar toch goed te doen. Ik kon gelukkig gebruik maken van een kolombrug, wat in dit geval erg prettig was.
En wat roest/zand tegen gekomen:
Dit losse roest verwijderd. En met bitum ingespoten ik had niks anders dan dat bij me..
Bij de achterbumper had ik ook wat roest ontdekt. Deze had ik thuis aangepakt met Fertan aangepakt en later bitum opgespoten.
En dit jaar Citromobile bezocht met de V6:
2015
2014
Fijne auto de V6 zelfs de automaat gaat beter schakelen merk ik..
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Zo zie je maar, stilstand is achteruitgang. Mooi verslag van een 'busy weekend' ;-)
__________
Crepuscule
Toch nog een laatste berichtje..
Door aankoop van een huis had ik besloten om de V6 weg te doen.. Jammer maar helaas, met een huis werd de V6 te duur voor erbij.Het einde van een prachtige tijd met de V6..
Misschien dat er in de toekomst weer iets erbij komt.. Maar dat zal echter géén Xm worden..
Slotje erop..
Bedankt voor de tips en belangstelling maar hier eindigd het Xm avontuur voor mij..
Citroën das très bien!!!
Pagina's