Nu wil ik nog wel toevoegen dat het er volgens mij om gaat dat de velg niet te veel 'open' moet zijn. Zijn de originele namelijk ook niet. Maarja.., alles wat er 'gesloten' genoeg uit ziet om misschien te kunnen passen, blijkt een stalen velg met wieldop te zijn. En dat ga ik er toch echt niet onder monteren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hahaha! Dat is heel mooi om te horen. Heb 'm nog niet gesproken, dus ik vroeg me al af of hij ze ook daadwerkelijk had meegenomen.
Maar zo te horen kan ik dus van de week ff een paar bandjes over gaan zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo.., al een tijdje niets meer gemeld hier. Maar in de tussentijd wel het een en ander aan de wagen aangepakt.
Door een mooi buitenkansje heb ik aan een beige interieur weten te komen. Helaas onverwarmd, dus dat ben ik dan maar gaan loshalen uit de zwarte set die al in mijn wagen zat. Behoorlijk klusje wat nu even op pauze staat omdat stoelverwarming tijdens de zomer niet heel noodzakelijk is natuurlijk.
Mooie bijkomstigheid van dit klusje was dat ik er achter ben gekomen dat blijkbaar de rugleuning ook verwarmd hoorde te zijn. Deze waren namelijk niet aangesloten, wat waarschijnlijk was om te verdoezelen dat de rug-mat in de bestuurdersstoel het niet meer deed. Gelukkig werd dat veroorzaakt door een simpele draadbreuk welke ik heb weten te herstellen.
Omdat ik het beige tapijt nu toch los in handen had heb ik maar meteen de gelegenheid genomen om het eens grondig te reinigen.
Eerste stap: Grondig uitborstelen / stofzuigen.
Tweede stap: Met de hogedrukreiniger al het 'los' zittende vuil wegspoelen.
Resultaat: Als nieuw. (En dan jezelf realizeren hoeveel besmettelijker zo'n licht tapijt is tijdens het sleutelen.)
Het enige wat op dit moment nog overgezet moet worden is de zwarte plafondbekleding. Ik was op dat moment wel even klaar met het verbouwen en wilde wel weer gewoon kunnen rijden met de wagen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nu door naar de rij-ervaring.
Uiteraard is het genieten om jezelf voort te bewegen in zo'n prachtige wagen. Maar het bleef me storen dat de wagen niet over een rotonde of door een bocht te krijgen is zonder het gevoel te hebben dat ie liever rechtdoor gaat dan de weg te volgen. Toen ik op de snelweg over een paar op één volgende hoogteverschillen reed en het leek alsof ik met het vliegtuig in een luchtzak kwam was de maat vol. Tijd om de veerbollen eens van dichtbij te gaan bekijken. Productiedatum 2013 en verrek.., comfortbollen. Dat was me tijdens de bezichtiging niet duidelijk gemaakt. Dus niet alleen een tekort aan vering, maar ook nog eens een te slappe demping op de momenten dat de wagen dat nodig heeft.
Omdat ik in de onderhoudshistorie ook niks terug kon vinden over LHM verversing besloot ik eerst maar eens lekker te gaan spoelen met Hydraurincage voordat ik nieuwe bollen er op ging draaien.
Vandaag was het dan eindelijk zover dat het er uit mag. Om het leukste voor het laatst te bewaren ben ik maar als eerste begonnen met bollen vervangen. Tot mijn verbazing komen ze tot nu toe allen vrij makkelijk los. Enige wat me opviel en eigenlijk ook de aanleiding is van dit hele verhaal is dat ik het achtercircuit niet drukloos heb gekregen. Terwijl ik toch netjes de methode die wordt genoemd in de abonements uitbreiding van citroën voor sc/mac systemen.
Wagen met draaiende motor in de laagste stand laten zakken.
Motor afzetten
Ontlastbout bij de voorraadbol openen en daarna weer sluiten.
De deur heeft tijdens deze handelingen de gehele tijd opengestaan.
De voorraad bol voor en hydractief bol voor waren netjes drukloos. Maar toen ik de sc/mac bol van z'n leiding ontdeed werd ik toch mooi getrakteerd op een LHM douche. Ook de achterse hydractief bol begon behoorlijk te lekken nadat ik deze wat losser had gedraait (draaien ging behoorlijk zwaar). Deze laat ik dus maar ff lekker een nachtje uitlekken.
Maargoed.., mijn vraag is dus nu eigenlijk of dit zo hoort dat het achterste gedeelte niet drukloos is te krijgen ofdat ik vergeten ben iets te doen?
Moet trouwens zeggen dat het me alleszins mee valt met hoeveel gedoe het is om die sc/mac bol te vervangen. Had de impressie dat dat een helse klus zou worden toen ik las over een uitlaat demonteren / achterbrug laten zakken. Neemt niet weg dat dit niet iets is wat je even kan doen op de stoep voor de deur. Denk dat ik dus maar van de gelegenheid gebruik maak om de diverse hydrauliek componenten die achter de uitlaat verstopt zitten even los te halen en van binnen te gaan reinigen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je methode 'drukloos' maken is goed mist je de ontlast bout een tijdje geopend laat. Ik heb dan ook geen flauw idee waarom dan achter vol op druk blijft staan.
Als een bol zich met losdraaien 'leegpist' is die ook kaduk, dus weet je zeker dat dat niet de oorzaak is?
Voor wat betreft de comfortbollen, die zijn nooit ontworpen voor een XM, ik zou ze er subiet afgooien en vervangen voor originele XM bollen. Wat je wel kan doen om je comfort vering te verbeteren is de middenbol 10% laten overvullen, zo heb je een optimaal veercomfort als het kan en stugge vering als het moet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De ontlastbout heb ik gesloten nadat er enkele seconden geen gesis meer uitkwam. Zou dat wellicht te kort kunnen zijn?
Of de membramen van de bollen gescheurd zijn zal ik morgen eens controleren. Toen ik de sc/mac bol los had bleef het daar in ieder geval wel aardig uit lekken. Maar dat kan denk ik ook komen als zo'n ding 0,0 bar druk heeft? Dan kan ie ook aardig vol worden gepompt met LHM.
En inderdaad. Ik wilde al nooit comfortbollen en als ik 't me correct was verteld dat die krengen gemonteerd zaten had ik dat nog van de prijs afgedongen, maar nu ik er mee heb gereden weet ik ook uit de praktijk wat voor ellende het is. Hydractief bollen wat overvullen staat ook nog op de verlanglijst. Maar ik wil eerst even uitzoeken wat het financiële plaatje is van de bollen zelf te vullen zonder ze onder de wagen vandaan te hoeven halen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vullen zonder demonteren inderdaad. Google maar eens op "Tecnosir C720" ;)
@Mark. Met 'leegpissen' bedoel je gewoon een slap stroompje wat langs de draad gaat lopen? Want hier begint het goed te spuiten.
Achterste hydractief bol losgedraait en een nacht laten uitlekken. Nu met die bol geheel los de achterbollen van de wielen los gaan halen. Eerst rechts. Deze draait zwaar en gaat na enkele slagen lekken en spuiten langs de draad. Met ook die bol volledig weg de linker los gaan draaien. Zelfde verhaal als de rechter. Met als bonus dat nu uit de aansluiting voor de hydractief en rechter bol ook weer LHM gaat lopen.
Lijkt me toch dat als er een klep permanent vast staat dit te merken moet zijn tijdens het rijden? Echt geen idee waar ik dit nu in moet gaan zoeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog even als afsluitertje van het bollen-wissel verhaal.
Waarom er nog druk op het achtergedeelte stond heb ik niet meer uitgeplozen. Misschien binnenkort nog eens de oude bollen inspecteren om te zien of deze zoals Marc suggesteerde een gescheurd membraam hebben.
Tijdens de eerste rit met de nieuwe bollen werd het meteen duidelijk dat er nog iets niet in de haak was. 't Ding veerde nog steeds als een sportwagen. Een absolute verbetering voor de wegligging ten opzichte van de comfortbollen. Dat dan wel.
Rijdend met de Lexia naast me zag ik dat de VC gewoon netjes tussen stug en soepel wisselde en ook de elektrokleppen bediende. Wat me ook opviel was dat er gemeld wordt dat het rempedaal constant ingedrukt is. Ook de stuurhoek was niet consequent met het aantal graden dat 't stuur gedraait werd. (Kwam niet in de 0-stand. Bij rechtuit 16 / 44 graden als meting.)
Dan maar eens door het trainings document veercomputer bladeren wat hier in de downloads sectie voor handen was. Achterin een mooi schema met de functie/invloed van de sensors en wat de VC doet in geval van een defect. Hieruit geconcludeert dat de afwijking van de stuurhoeksensor pas op hoge snelheden een invloed gaat hebben. De remdruksensor daarentegen zet de zaak wat sneller op stug. Maar toch ook niet constant voor zover ik het verhaal goed begrijp. Dus toch twijfel of dat ding nu de boosdoener was.
Wat ik ook in dit mooie document las is dat de vering op stand soepel gaat als er een portier of kofferklep open is. Deze regel overschrijft alle input van de andere sensors. Ideaal dus om uit te proberen of in ieder geval de elektrokleppen nog werken. Dus..., forse slof tussen het kofferdeksel zodat op je linkerdisplay gemeld wordt dat hij open staat en rijden maar.
En ja, heerlijk soepel veren en in lange/snelle bochten een stuk moelijker onder controle te houden. (Mevr. liet duidelijk merken opeens een stuk liever gewoon rechtdoor te willen.)
Op de brug dus met dat ding. Remdruksensor gemeten welke inderdaad vast stond in standje 'remmen'. Vervangen voor een goed exemplaar en voor de zekerheid de stuurhoeksensor ook mar vervangen voor een ander schoongemaakt exemplaar.
Conclusie: De XM veert weer lekker soepel en is, wanneer wenselijk, met gemak en gillende banden over een klaverblad te jagen.
2 puntjes nog.
De lexia meld nog steeds een constant ingedrukt rempedaal. Ook in m'n vaders wagen. Dit is dus blijkbaar een uitleesfout. Heeft waarschijnlijk iedereen?
Af en toe krijg ik de melding dat het rechtervoorportier open staat. Slecht contact wat ik op kan lossen. Maar dat houdt dus in dat gedurende die periode de wagen niet op stugge vering over zal gaan. Iets om rekening mee te houden als je van stevig rijden houdt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo heb ik in een serie 1 ook eens de test gedaan maar dan middels portier open portier dicht al rijdend. De vering sprong na 30 a 40 steevast op stug en die kon je dmv de deur open te doen weer zacht krijgen. Lag uiteindelijk in de stroomvoorziening naar de VC. Tis wat met de dames
Die lexia melding vh remcontact krijg je die tijdens de rit? Ik ken hem nl niet maar ik heb ook nog nooit rijdend met een lexia in de auto gezeten.
Al met al een goeie excersitie geweest!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Bij deze: Das Blaue Boot
blaueboot zegt:
<p>...en voor de zekerheid de stuurhoeksensor ook mar vervangen voor een ander schoongemaakt exemplaar.<br />
</p>
Ik heb ook zo'n muitende stuurhoeksensor, die bijna elke 100 km in de storing schiet. Waar zit dat ding en is het makkelijk te wissen c.q. schoon te maken of te vervangen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Maar dan kan je 'm nog niet verwijderen om schoon te maken. Daarvoor moet je:
Stuur in rechtdoorrij stand zetten.
Middenplaat/Airbag van het stuur loshalen. (2x Torx 25 op de achterkant van het stuur)
Moer M24 van de stuuras loshalen.
In geval van Airbag/radiobediening zit hierachter wat elektronica bijbehorende grijze sleepring die er af moet. (Let op de 2 witte pijltjes die bovenop tegenover elkaar staan. Dit moet ook zo weer staan bij terugmonteren.
Stuur er af trekken. (Zit redelijk goed vast op een vertande as. Ook hierbij weer opletten bij terugplaatsen dat je 'm netjes recht terug zet. Mijne's staat momenteel net een paar graden verdraaid door dit grapje.)
Als het goed is zie je nu een grijs kastje om de stuuras heen zitten. Bovenkant is rond, onderkant heeft hoeken. Dit is de sensor welke je zo van de as af kan trekken. Openmaken wijst zichzelf redelijk. Opletten hoe de schijf met gaatjes er in ligt. Deze is niet aan beide zijdes gelijk.
Dit is ff uit m'n geheugen van wat je ongeveer kan verwachten. Zou kunnen zijn dat ik iets vergeten ben. Of schoonmaken zin gaat hebben durf ik niet te zeggen. Nu na zo'n 2000km heb ik toch helaas weer de bekende stuurhoeksensor fout mogen wissen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dit is 'm in open gewerkte staat. Helaas de enige foto die ik heb. Maar laat wel de vorm van de behuizing zien en hoe de ring er in moet liggen. Andere zijde van de behuizing bevat een klein printplaatje met daarop de 2 leds waar de ring met gaten tussendoor draait. Alles goed schoonblazen, meer valt er eigenlijk niet aan te doen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo. Nu ook de zwarte hemel geplaatst is om de interieur wissel compleet te maken, is het tijd om de technische kant eens wat aandacht te geven. Momenteel is de distributieriem aan z'n laatste 2000km toe en mevrouw begint meer en meer kuren te vertonen bij het starten en draaien met 'lauwe' motor (wanneer de olietemp. rond de 50 graden zit). Af en toe een goede 'stoot' alsof de brandstof afgekapt wordt en daarna weer vol ingespoten wordt en licht onrustig lopen. Starten rond die temperatuur is alsof de motor verzopen is. Ook hangt er een zoetig koelvloeistof luchtje binnen als de kachel aangaat. Daarnaast zuipt mevrouw LHM omdat er een afdichtring op de pomp niet meer afdicht. Sowieso veert ze nogal nukkig. Maar daar kom ik later op terug aangezien dat nog wel een apart verhaal gaat worden.
ToDo-lijstje:
Distrubutieriem/Spanrollen/Waterpomp vervangen.
Multiriem vervangen.
Bougies vervangen.
Brandstof verstuivers laten reinigen.
Kachelradiateur vervangen.
HDpomp van nieuwe O-ringen voorzien.
Als eerste ben ik dus maar aan de bougies begonnen. Dat was altijd zo'n makkelijk klusje bij m'n Corolla. Nah.., welkom in de wereld van de V6. Gelukkig dat de verstuivers er ook uit moesten. Dan sta je tenminste niet voor niets de halve bovenkant van het blok af te bouwen.
Wat betreft de verstuivers was het geen verkeerde beslissing om die eens te laten reinigen. Dat ze lekte als een vergiet kreeg ik al bevestigd toen ik de druk van de brandstofrail moest halen. Compleet geen druk namelijk. Verklaart goed waarom de motor verzopen aanvoelde bij het 'lauwe' starten. Volgens het bedrijf waar ik ze heb laten reinigen waren ze ook echt goed vies.
Helaas moet ik nog wel even geduld hebben om te weten te komen of dit nu ook het gehele probleem was. Morgen pas tijd om de verstuivers terug te bouwen en dan wil ik toch echt meteen door voor de distributie riem.
Hoewel.., misschien toch nog even testen. Weet ik in ieder geval of de motor nog wilde werken voordat er aan de distributieriem geprutst werd.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gezien een uit de hand gelopen verbouwing aan het huis een tijdje niet gesleuteld aan de wagen. Madame heeft de distributie wissel overleefd en ook het comfortabele veren was weer terug gekeerd na de wissel naar de hydractief regelblokken van de Xantia. Klein puntje wat nog steeds opgelost moet worden is dat daar nog steeds de demperplaatjes van een Xantia Activa inzitten. Niet aan gedacht dat die lekker sportief 'stug' zouden zijn.
Ondertussen kwam de APK datum in de buurt en op de parkeerplaats begonnen 2 mooi grote LHM vlekken zich te ontwikkelen. Waarschijnlijk een gevolg van 10W40 als LHM vervanger gebruiken. Maarja..., je moet toch wat met een leeg lopend veersysteem in het midden van Polen.
Dus.., 2 dagen prutsen en we hebben nieuwe O-ringen in de HD-regelaar en voor een groot gedeelte ook in de HD-pomp. Helaas niet alle plunjers kunnen los krijgen omdat de er 3 zo vast zaten dat de kop dol draaide. Maar gelukkig waren deze ook niet aan het lekken.
Nu ik sinds deze winter op Michelin Alpin 5's heb gereden wist ik ook zeker dat er onder geen beding meer de Continental zomerbanden onder de wagen zouden komen. Michelins moesten en zouden het worden. Maar dan niet de de EnergySaver+, da's een eco-band en dat is niet goed genoeg. Jammer dat die Primacy 4 niet.., ah wacht ff. Primacy 4 wordt geleverd in de maat 195/65R15! Kleine domper dat de 91V al nergens meer te krijgen valt. Maarja.., hoe vaak rijdt ik eigenlijk boven de 210? Dus lekker de 91H versie besteld. En op het moment dat je zo'n band dan vast hebt en er een beetje aan trekt en duwt weet je ook meteen waarom je ze wilde.
De ultrasoepele wang. Tot nu toe nog geen andere band in m'n handen gehad die je zo 'binnenstebuiten' kan trekken. En rijden doen ze ook heerlijk.
Goed.., kleinere bandenmaat dus. Dan krijgen we een afwijking op de kilometerteller. Die was al niet zuiver met de 205/65, maar met 195/65 werd het wel erg bont. Gelukkig blijkt na wat rekenen, online speuren en praktijktesten dat het kleine tandwiel in de telleropnemer uit te wisselen valt voor een met 1 tandje meer. 21 tandjes in plaats van de standaard 20. (onderdeelnr Citroën/Peugeot 264952)
Even een spannend momentje omdat nergens staat geschreven dat dit zou passen.., maar het nieuwe tandwieltje gleed zo op z'n plaats en werkte. Háár-zuiver. Geen km/u afwijking meer in vergelijking met GPS.
Tijd voor de APK. Je zou dus denken dat je vrolijk ff snel daar doorheen fiets en daarna weer verder met je verbouwing kan. Helaas..., niet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Om meteen lekker te beginnen faalde mevrouw voor de uitlaatgassentest. Niet heel erg ver buiten de perken, maar genoeg om vast te stellen dat hoogst waarschijnlijk de katalysator er nog weinig zin in heeft.
Top! Nu dan nog even verder kijken en 2 kapotte stuurhuishoezen en wat kleine dingetjes zoals witte knipperlichtjes en te hoog afgestelde mistlampen vinden.
Op naar huis dan maar om de nodige onderdelen te gaan bestellen en een sleuteldagje (of 2) in te plannen.
Als eerste maar begonnen met de stuurhuishoezen. Al snel tot de conclusie kunnen komen dat ik met m'n suffe kop verschillende versiesa voor links heb besteld ipv. links en rechts. Dus op de sleuteldag zelf nog gelukkig een rechter kunnen ritselen.
Nu heb ik meteen ook ondervonden waarom je die hoezen het liefst van Citroën zelf origineel wil hebben.
Links ging vrij makkelijk. Deze bleef ook goed zitten omdat ze bij Febi door hadden dat er aan de binnenzijde van de hals een rubber kraaltje hoort wat valt in een gootje op de hals van het stuurhuis waardoor de hoes na het plaatsen van de klemband niet meer er af kan schuiven.
De andere linker versie was van Monroe welke dit kraaltje niet had. De rechter hoes was van het merk SKF. Ook deze heeft dat kraaltje niet. En dat.., dat heb ik geweten ook.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zonder dat kraaltje blijft de hoes gewoon met geen mogelijkheid zitten. Hoe strak je de klemband of ty-rap ook trekt, bij maximale stuuruitslag floepte het kreng er gewoon weer vanaf.
De oplossing? Een dun metaaldraadje. Door dit om de hals te binden en strak te 'vlechten' / 'op te draaien' trek het samen met het rubber van de hoes in het geultje dat Citroën gemaakt heeft op de hals van het stuurhuis.
- Het geultje waar ik over spreek:
En dan hoe het er uit ziet als de hoes geplaatst is met het ijzerdraadje:
Het enige wat een klein beetje lastig kan zijn is plaatsing van het ijzerdraadje. Omdat de hoes al over het geultje heen ligt zal je een beetje moeten gokken waar het ongeveer zit. 'Trial and Error' zeg maar.
Als het eenmaal strak op z'n plek zit kan je het uitsekende stuk draad kort afknippen en plat drukken. (parallel met de rest van het draad).
Om het hele zaakje dan definitief te fixeren leg je er een slangenklem of ty-rap omheen.
Als je 't goed hebt gedaan blijft nu de hoes bij maximale stuuruitslag op z'n plek.
Maar mocht je van te voren weten dat je aan de klus begint. Doe jezelf een lol..., probeer de originele Citroën hoezen te bemachtigen. edit:De hoezen van het merk Sasic hebben dat kraaltje ook. Alleen is het materiaal meer een kunststof dan een rubber.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ondanks dat ik niet elk klusje wat er aan de wagen gebeurt hier meld heb ik de laatste tijd voornamelijk in de wagen gezeten in plaats van er onder gelegen.
Dat houdt wel in dat er zich enkele problemen opsparen. Met als resultaat een steeds groter wordend aantal parkeervakken in de straat welke heel toevallig hetzelfde patroon oliedruppels vertonen. Nu ook al een tijdje de bak niet heel lekker schakelde werd het tijd voor actie.
Hydraulisch koppelingsmechanisme geïnspecteerd ivm. het rotte schakelen, maar helaas. Die was goed.
Dan maar de bakolie verversen. Helaas ook geen resultaat.
Schakelstangen gecontroleerd en ook dit voelde allemaal correct aan.
Ondertussen wilde ik ook de kleppendeksels van nieuwe pakking voorzien in de hoop dat dit de olielekkage van het blok zou verhelpen (want je zit er niet op te wachten dat het bij de naar horen zeggen bekende achterste nokkenas-keerring vandaan komt) en de hydrauliek pomp eens nader inspecteren wegens vermeend zweten of lekken.
Eenmaal een stukje onderweg met de klepdeksels vrij maken kwam ik snel tot het besef dat ik al best een stukje richting motoruitbouw aan het werken was. Met in het hoofd dat de versnellingsbak toch ook op een of andere manier er onder uit moest gaan komen was de omschakeling snel gemaakt. "We gaan gewoon dat hele blok er uit halen." De ruimte en tijd heb ik en er stond een vers gepoetste XM klaar als 'tijdelijk' vervoer.
Om een beetje inzichtelijk te maken voor anderen wat het ongeveer behelst qua tijd, fouten en vergissingen om dit te doen, wil ik er hier een beknopt dagboekje van maken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aan diezelfde draadboom zit ook een relais welk boven de koplamp aan die zijde geplaatst is.
De ronde schroefstekker boven de koplamp (bestuurderszijde) losnemen
Enkele stekkers (of alle) van de zekeringenkast daar losnemen. (Stekkers vergrendeld dmv. gele schuiven)
Aan beide zijden van de wagen één massa-punt op het chassis
De kabel tussen het CCvacuümpompje en relais is langs de onderzijde van het front gemonteerd.
Kabel van de motorkapvergrendeling losnemen / weghalen
De 2 zwarte veerhaken bovenop het Condensor/Radiator pakket losmaken.
Front kan weggenomen worden na het verwijderen van de bouten. Bij het verwijderen hoef je alleen nog er op te letten dat je codenser/rad-pakket niet aan de 2 zwarte clips blijven hangen.
Het losnemen van het relais boven de koplamp en de draad van de CC noem ik expleciet omdat ik die in eerste instantie over het hoofd had gezien. Niet zo handig om daar het gewicht van het gehele front aan te hebben hangen.
Koelvloeistof uit de radiateur aftappen. Eventueel ook uit het motorblok. Deze heeft voorop een slangpilaar zitten hiervoor. Géén luchtdruk zetten op een ontluchtingspunt denkend dat je het systeem dan gecontroleerd leeg kan spuiten. Dachten wij wel met als resultaat dat de halve motorruimte nu kleeft van de koelvloeistof en we een halfuurtje troep konden ruimen.
Condensor en Radiateur demonteren.
Luchtfilterbak verwijderen incl. buis naar de gasklep
Accu en accubak demonteren
Hydrauliek voorraadvat verwijderen en aanzuigbuis van de pomp verwijderen
En ook hier tijdverlies. Want wie hydrauliek wil demonteren moet het systeem drukloos maken. En dat wil niet met de wagen in de hoogste stand. En wegens het prachtige Anti-Zinksyteem hebben we ook een draaiende motor nodig. Dus... Radiateur snel terugplaatsen en aansluiten, nodige stekkers weer aan de computer en zekeringenkast, accu aansluiten en snel de wagen laten zakken / drukloos maken.
Als dat alles dan gedaan is staat het er zo bij:
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hoeveel heeft de motor gedraaid?
De motor gaat op dit moment richting de 240.000
Vandaag niet heel veel tijd gehad. Tijdsduur: 3 uur
Uitlaat losgekoppelt. (Koppeling tussen spruitstuk en katalysator. Dit via de onderzijde want we staan op een brug. Via de bovenzijde heb ik 't ook eens gedaan. Toen lag wel al het gasklephuis er af waardoor ik beter over de motor heen kon werken.
Versnellingsbakolie aftappen. Daarna de vloer schoonmaken. 0.5 Liter per seconde past niet door een trechtertje een flesje je in. Uiteindelijk wel het grootste gedeelte van de olie opgevangen.
Kabelboom die over het blok ligt weggehaald. Niet helemaal noodzakelijk omdat deze geheel van het chassis los word gekoppeld. Namelijk bij de Computerbak, onder het LHMvat en lamdasonde stekker. Maar moet uiteindelijk toch verwijdert worden om bij de klepdeksels te kunnen. Dus nu meteen gedaan om wat orde te creeëren.
Gaskabel en CruiseControlkabel losnemen van de gasklep.
Ordenen van de motorruimte en werkplek. Denk hierbij aan het netjes aan de kant leggen van de CC- en gaskabel, draadbundels, en ander spul dat vast zit aan het chassis. Ook gereedschap weer een beetje schoonmaken en sorteren. Al met al een half uurtje.
Tot nu toe worden trouwens alleboutjes en moertjes weer terug gedraait op hun plek. Ervaring leert dat mijn geheugen een zeef is en dit de enige mogelijkheid is om over 2 weken nog te weten wat waar zat. En dat er überhaupt iets zat.
2,5 uur sleutelen... Zoek de verschillen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Koelvloeistofslangen die naar de Kachelradiator lopen loskoppelen. Lekker rommelen achter het blok met snelkoppelingen die niet los willen. Waardoor we besluiten tot..;
Gasklephuis verwijderen. Hierdoor kan je een stuk lekkeder werken aan spullen bij het schutbord. En het moet er toch wel vanaf uiteindelijk.
Koelvloeistofslangen die naar de Kachelradiator lopen loskoppelen. Nog steeds geen beweging in de snelkoppelingen. Dan maar los aan de zijkant van het motorblok en een beetje opzij leggen.
Benzineleidingen loshalen van de brandstofrail.
Drukregelaar Hydrauliek incl. daarop gemonteerde leidingen demonteren. Losgekoppeld door 2 leidingen op het ABS blok en 2 leidingen op de HDpomp los te maken. De dikke retour leiding op de regelaar zelf losgenomen.
Slangen van de Airco-pomp losgenomen en afgedopt
Schakelstangen van de versnellingsbak losnemen. Zat redelijk stevig vast. Dus toch een tijdje 'zoeken' hoe het los te wippen vant zonder schade. (Wat uiteindelijk gewoon een beetje kracht durven zetten is).
Op dit punt werd het tijd om de wielen los te gaan halen. Het liefst wil je natuurlijk de brug lekker op werkhoogte kunnen stellen. Dat houdt in er bokjes onder de voorste krikpunten van de dorpels moeten gaan komen. Met een uurtje gedoe was dit uiteindelijk gedaan. De wagen hangt wel extreem achterover, met als gevolg dat er de nodige vloeistoffen alsnog weer uit gaan lekken. Dus ook weer de vloer netjes maken.
Aandrijfas bijrijderszijde verwijderen.
Als eerste een uurtje besteed aan een centraal moer op de wielas los te krijgen. Sowieso geen dop 35 in bezit en voor de 36 hadden we geen sleutel die pastte. Na een half uur gepruts naar de winkel om een verloop en dop 35 te halen. Door het verloop was het mogelijk om de lucht slagsleutel te gebruiken. Nu kwam ook aan het licht waarom het met de niet loskwam. Iemand heeft de OEM borgpin van de moer niet vertouwd en er lekker iets van LocTite tussen gedaan.
Dan wil je de as uit de bak trekken. Vleugeltjes van de borgrin netjes opzij gedraait zoals de sleuteldocumentatie zegt, maar geen beweging te krijgen. Naja.., wel op de binnenste homokineet. Die floept zo naar buiten. Met iets over naaldlagertjes die rondstuiteren en een nieuwprijsje in gedachten de hoes aan de motorkant losgemaakt en de as er uit getrokken. De hoes houdt de lagertjes netjes op hun plek en kan later zo weer netjes teruggeprikt worden.
Inderdaad Marc.., dat heb je goed uitgeplozen.
Nu wil ik nog wel toevoegen dat het er volgens mij om gaat dat de velg niet te veel 'open' moet zijn. Zijn de originele namelijk ook niet. Maarja.., alles wat er 'gesloten' genoeg uit ziet om misschien te kunnen passen, blijkt een stalen velg met wieldop te zijn. En dat ga ik er toch echt niet onder monteren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Er ligt inderdaad een set Etoiles, zien er nog redelijk uit ook en de kapjes in het midden zitten er ook bij
En volgens mij word je door je pa gematst
Hahaha! Dat is heel mooi om te horen. Heb 'm nog niet gesproken, dus ik vroeg me al af of hij ze ook daadwerkelijk had meegenomen.
Maar zo te horen kan ik dus van de week ff een paar bandjes over gaan zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zou ze eerst even goed schoonmaken en misschien zelfs een opknapbeurtje geven waardoor je er veel langer plezier van hebt.
Zo.., al een tijdje niets meer gemeld hier. Maar in de tussentijd wel het een en ander aan de wagen aangepakt.
Door een mooi buitenkansje heb ik aan een beige interieur weten te komen. Helaas onverwarmd, dus dat ben ik dan maar gaan loshalen uit de zwarte set die al in mijn wagen zat. Behoorlijk klusje wat nu even op pauze staat omdat stoelverwarming tijdens de zomer niet heel noodzakelijk is natuurlijk.
Mooie bijkomstigheid van dit klusje was dat ik er achter ben gekomen dat blijkbaar de rugleuning ook verwarmd hoorde te zijn. Deze waren namelijk niet aangesloten, wat waarschijnlijk was om te verdoezelen dat de rug-mat in de bestuurdersstoel het niet meer deed. Gelukkig werd dat veroorzaakt door een simpele draadbreuk welke ik heb weten te herstellen.
Omdat ik het beige tapijt nu toch los in handen had heb ik maar meteen de gelegenheid genomen om het eens grondig te reinigen.
Eerste stap: Grondig uitborstelen / stofzuigen.
Tweede stap: Met de hogedrukreiniger al het 'los' zittende vuil wegspoelen.
Resultaat: Als nieuw. (En dan jezelf realizeren hoeveel besmettelijker zo'n licht tapijt is tijdens het sleutelen.)
Het enige wat op dit moment nog overgezet moet worden is de zwarte plafondbekleding. Ik was op dat moment wel even klaar met het verbouwen en wilde wel weer gewoon kunnen rijden met de wagen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nu door naar de rij-ervaring.
Uiteraard is het genieten om jezelf voort te bewegen in zo'n prachtige wagen. Maar het bleef me storen dat de wagen niet over een rotonde of door een bocht te krijgen is zonder het gevoel te hebben dat ie liever rechtdoor gaat dan de weg te volgen. Toen ik op de snelweg over een paar op één volgende hoogteverschillen reed en het leek alsof ik met het vliegtuig in een luchtzak kwam was de maat vol. Tijd om de veerbollen eens van dichtbij te gaan bekijken. Productiedatum 2013 en verrek.., comfortbollen. Dat was me tijdens de bezichtiging niet duidelijk gemaakt. Dus niet alleen een tekort aan vering, maar ook nog eens een te slappe demping op de momenten dat de wagen dat nodig heeft.
Omdat ik in de onderhoudshistorie ook niks terug kon vinden over LHM verversing besloot ik eerst maar eens lekker te gaan spoelen met Hydraurincage voordat ik nieuwe bollen er op ging draaien.
Vandaag was het dan eindelijk zover dat het er uit mag. Om het leukste voor het laatst te bewaren ben ik maar als eerste begonnen met bollen vervangen. Tot mijn verbazing komen ze tot nu toe allen vrij makkelijk los. Enige wat me opviel en eigenlijk ook de aanleiding is van dit hele verhaal is dat ik het achtercircuit niet drukloos heb gekregen. Terwijl ik toch netjes de methode die wordt genoemd in de abonements uitbreiding van citroën voor sc/mac systemen.
De deur heeft tijdens deze handelingen de gehele tijd opengestaan.
De voorraad bol voor en hydractief bol voor waren netjes drukloos. Maar toen ik de sc/mac bol van z'n leiding ontdeed werd ik toch mooi getrakteerd op een LHM douche. Ook de achterse hydractief bol begon behoorlijk te lekken nadat ik deze wat losser had gedraait (draaien ging behoorlijk zwaar). Deze laat ik dus maar ff lekker een nachtje uitlekken.
Maargoed.., mijn vraag is dus nu eigenlijk of dit zo hoort dat het achterste gedeelte niet drukloos is te krijgen ofdat ik vergeten ben iets te doen?
Moet trouwens zeggen dat het me alleszins mee valt met hoeveel gedoe het is om die sc/mac bol te vervangen. Had de impressie dat dat een helse klus zou worden toen ik las over een uitlaat demonteren / achterbrug laten zakken. Neemt niet weg dat dit niet iets is wat je even kan doen op de stoep voor de deur. Denk dat ik dus maar van de gelegenheid gebruik maak om de diverse hydrauliek componenten die achter de uitlaat verstopt zitten even los te halen en van binnen te gaan reinigen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je methode 'drukloos' maken is goed mist je de ontlast bout een tijdje geopend laat. Ik heb dan ook geen flauw idee waarom dan achter vol op druk blijft staan.
Als een bol zich met losdraaien 'leegpist' is die ook kaduk, dus weet je zeker dat dat niet de oorzaak is?
Voor wat betreft de comfortbollen, die zijn nooit ontworpen voor een XM, ik zou ze er subiet afgooien en vervangen voor originele XM bollen. Wat je wel kan doen om je comfort vering te verbeteren is de middenbol 10% laten overvullen, zo heb je een optimaal veercomfort als het kan en stugge vering als het moet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De ontlastbout heb ik gesloten nadat er enkele seconden geen gesis meer uitkwam. Zou dat wellicht te kort kunnen zijn?
Of de membramen van de bollen gescheurd zijn zal ik morgen eens controleren. Toen ik de sc/mac bol los had bleef het daar in ieder geval wel aardig uit lekken. Maar dat kan denk ik ook komen als zo'n ding 0,0 bar druk heeft? Dan kan ie ook aardig vol worden gepompt met LHM.
En inderdaad. Ik wilde al nooit comfortbollen en als ik 't me correct was verteld dat die krengen gemonteerd zaten had ik dat nog van de prijs afgedongen, maar nu ik er mee heb gereden weet ik ook uit de praktijk wat voor ellende het is. Hydractief bollen wat overvullen staat ook nog op de verlanglijst. Maar ik wil eerst even uitzoeken wat het financiële plaatje is van de bollen zelf te vullen zonder ze onder de wagen vandaan te hoeven halen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bollen vullen zonder ze te demonteren?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, met een ventiel op de bollen, zie: http://www.tecnosir.com/attrezzature_c720.php?lang=en
Zie ook https://www.xmclub.nl/comment/62453#comment-62453
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Vullen zonder demonteren inderdaad. Google maar eens op "Tecnosir C720" ;)
@Mark. Met 'leegpissen' bedoel je gewoon een slap stroompje wat langs de draad gaat lopen? Want hier begint het goed te spuiten.
Achterste hydractief bol losgedraait en een nacht laten uitlekken. Nu met die bol geheel los de achterbollen van de wielen los gaan halen. Eerst rechts. Deze draait zwaar en gaat na enkele slagen lekken en spuiten langs de draad. Met ook die bol volledig weg de linker los gaan draaien. Zelfde verhaal als de rechter. Met als bonus dat nu uit de aansluiting voor de hydractief en rechter bol ook weer LHM gaat lopen.
Lijkt me toch dat als er een klep permanent vast staat dit te merken moet zijn tijdens het rijden? Echt geen idee waar ik dit nu in moet gaan zoeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog even als afsluitertje van het bollen-wissel verhaal.
Waarom er nog druk op het achtergedeelte stond heb ik niet meer uitgeplozen. Misschien binnenkort nog eens de oude bollen inspecteren om te zien of deze zoals Marc suggesteerde een gescheurd membraam hebben.
Tijdens de eerste rit met de nieuwe bollen werd het meteen duidelijk dat er nog iets niet in de haak was. 't Ding veerde nog steeds als een sportwagen. Een absolute verbetering voor de wegligging ten opzichte van de comfortbollen. Dat dan wel.
Rijdend met de Lexia naast me zag ik dat de VC gewoon netjes tussen stug en soepel wisselde en ook de elektrokleppen bediende. Wat me ook opviel was dat er gemeld wordt dat het rempedaal constant ingedrukt is. Ook de stuurhoek was niet consequent met het aantal graden dat 't stuur gedraait werd. (Kwam niet in de 0-stand. Bij rechtuit 16 / 44 graden als meting.)
Dan maar eens door het trainings document veercomputer bladeren wat hier in de downloads sectie voor handen was. Achterin een mooi schema met de functie/invloed van de sensors en wat de VC doet in geval van een defect. Hieruit geconcludeert dat de afwijking van de stuurhoeksensor pas op hoge snelheden een invloed gaat hebben. De remdruksensor daarentegen zet de zaak wat sneller op stug. Maar toch ook niet constant voor zover ik het verhaal goed begrijp. Dus toch twijfel of dat ding nu de boosdoener was.
Wat ik ook in dit mooie document las is dat de vering op stand soepel gaat als er een portier of kofferklep open is. Deze regel overschrijft alle input van de andere sensors. Ideaal dus om uit te proberen of in ieder geval de elektrokleppen nog werken. Dus..., forse slof tussen het kofferdeksel zodat op je linkerdisplay gemeld wordt dat hij open staat en rijden maar.
En ja, heerlijk soepel veren en in lange/snelle bochten een stuk moelijker onder controle te houden. (Mevr. liet duidelijk merken opeens een stuk liever gewoon rechtdoor te willen.)
Op de brug dus met dat ding. Remdruksensor gemeten welke inderdaad vast stond in standje 'remmen'. Vervangen voor een goed exemplaar en voor de zekerheid de stuurhoeksensor ook mar vervangen voor een ander schoongemaakt exemplaar.
Conclusie: De XM veert weer lekker soepel en is, wanneer wenselijk, met gemak en gillende banden over een klaverblad te jagen.
2 puntjes nog.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo heb ik in een serie 1 ook eens de test gedaan maar dan middels portier open portier dicht al rijdend. De vering sprong na 30 a 40 steevast op stug en die kon je dmv de deur open te doen weer zacht krijgen. Lag uiteindelijk in de stroomvoorziening naar de VC. Tis wat met de dames
Die lexia melding vh remcontact krijg je die tijdens de rit? Ik ken hem nl niet maar ik heb ook nog nooit rijdend met een lexia in de auto gezeten.
Al met al een goeie excersitie geweest!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb ook zo'n muitende stuurhoeksensor, die bijna elke 100 km in de storing schiet. Waar zit dat ding en is het makkelijk te wissen c.q. schoon te maken of te vervangen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Onderste kap van de stuurconsole er afhalen dan moet je hem al haast zien zitten.
Maar nog beter is bovenkap en stuur er ook af, dan kun je er heel gemakkelijk bij.
Het is een grote grijze ring waar je naar zoekt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar dan kan je 'm nog niet verwijderen om schoon te maken. Daarvoor moet je:
Dit is ff uit m'n geheugen van wat je ongeveer kan verwachten. Zou kunnen zijn dat ik iets vergeten ben. Of schoonmaken zin gaat hebben durf ik niet te zeggen. Nu na zo'n 2000km heb ik toch helaas weer de bekende stuurhoeksensor fout mogen wissen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dit is 'm in open gewerkte staat. Helaas de enige foto die ik heb. Maar laat wel de vorm van de behuizing zien en hoe de ring er in moet liggen. Andere zijde van de behuizing bevat een klein printplaatje met daarop de 2 leds waar de ring met gaten tussendoor draait. Alles goed schoonblazen, meer valt er eigenlijk niet aan te doen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mocht na het treinigen het probleem toch weer terugkomen, kijk dan eens hier: https://www.xmclub.nl/forum/stuurwielsensor-fix
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Vooralsnog weer even goed. Klop, klop, klop op ongelakt hout.
Ik hou alle informatie hier even erbij, voor mocht het weer nodig zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo. Nu ook de zwarte hemel geplaatst is om de interieur wissel compleet te maken, is het tijd om de technische kant eens wat aandacht te geven. Momenteel is de distributieriem aan z'n laatste 2000km toe en mevrouw begint meer en meer kuren te vertonen bij het starten en draaien met 'lauwe' motor (wanneer de olietemp. rond de 50 graden zit). Af en toe een goede 'stoot' alsof de brandstof afgekapt wordt en daarna weer vol ingespoten wordt en licht onrustig lopen. Starten rond die temperatuur is alsof de motor verzopen is. Ook hangt er een zoetig koelvloeistof luchtje binnen als de kachel aangaat. Daarnaast zuipt mevrouw LHM omdat er een afdichtring op de pomp niet meer afdicht. Sowieso veert ze nogal nukkig. Maar daar kom ik later op terug aangezien dat nog wel een apart verhaal gaat worden.
ToDo-lijstje:
Als eerste ben ik dus maar aan de bougies begonnen. Dat was altijd zo'n makkelijk klusje bij m'n Corolla. Nah.., welkom in de wereld van de V6. Gelukkig dat de verstuivers er ook uit moesten. Dan sta je tenminste niet voor niets de halve bovenkant van het blok af te bouwen.
Wat betreft de verstuivers was het geen verkeerde beslissing om die eens te laten reinigen. Dat ze lekte als een vergiet kreeg ik al bevestigd toen ik de druk van de brandstofrail moest halen. Compleet geen druk namelijk. Verklaart goed waarom de motor verzopen aanvoelde bij het 'lauwe' starten. Volgens het bedrijf waar ik ze heb laten reinigen waren ze ook echt goed vies.
Helaas moet ik nog wel even geduld hebben om te weten te komen of dit nu ook het gehele probleem was. Morgen pas tijd om de verstuivers terug te bouwen en dan wil ik toch echt meteen door voor de distributie riem.
Hoewel.., misschien toch nog even testen. Weet ik in ieder geval of de motor nog wilde werken voordat er aan de distributieriem geprutst werd.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gezien een uit de hand gelopen verbouwing aan het huis een tijdje niet gesleuteld aan de wagen. Madame heeft de distributie wissel overleefd en ook het comfortabele veren was weer terug gekeerd na de wissel naar de hydractief regelblokken van de Xantia. Klein puntje wat nog steeds opgelost moet worden is dat daar nog steeds de demperplaatjes van een Xantia Activa inzitten. Niet aan gedacht dat die lekker sportief 'stug' zouden zijn.
Ondertussen kwam de APK datum in de buurt en op de parkeerplaats begonnen 2 mooi grote LHM vlekken zich te ontwikkelen. Waarschijnlijk een gevolg van 10W40 als LHM vervanger gebruiken. Maarja..., je moet toch wat met een leeg lopend veersysteem in het midden van Polen.
Dus.., 2 dagen prutsen en we hebben nieuwe O-ringen in de HD-regelaar en voor een groot gedeelte ook in de HD-pomp. Helaas niet alle plunjers kunnen los krijgen omdat de er 3 zo vast zaten dat de kop dol draaide. Maar gelukkig waren deze ook niet aan het lekken.
Nu ik sinds deze winter op Michelin Alpin 5's heb gereden wist ik ook zeker dat er onder geen beding meer de Continental zomerbanden onder de wagen zouden komen. Michelins moesten en zouden het worden. Maar dan niet de de EnergySaver+, da's een eco-band en dat is niet goed genoeg. Jammer dat die Primacy 4 niet.., ah wacht ff. Primacy 4 wordt geleverd in de maat 195/65R15! Kleine domper dat de 91V al nergens meer te krijgen valt. Maarja.., hoe vaak rijdt ik eigenlijk boven de 210? Dus lekker de 91H versie besteld. En op het moment dat je zo'n band dan vast hebt en er een beetje aan trekt en duwt weet je ook meteen waarom je ze wilde.
De ultrasoepele wang. Tot nu toe nog geen andere band in m'n handen gehad die je zo 'binnenstebuiten' kan trekken. En rijden doen ze ook heerlijk.
Goed.., kleinere bandenmaat dus. Dan krijgen we een afwijking op de kilometerteller. Die was al niet zuiver met de 205/65, maar met 195/65 werd het wel erg bont. Gelukkig blijkt na wat rekenen, online speuren en praktijktesten dat het kleine tandwiel in de telleropnemer uit te wisselen valt voor een met 1 tandje meer. 21 tandjes in plaats van de standaard 20. (onderdeelnr Citroën/Peugeot 264952)
Even een spannend momentje omdat nergens staat geschreven dat dit zou passen.., maar het nieuwe tandwieltje gleed zo op z'n plaats en werkte. Háár-zuiver. Geen km/u afwijking meer in vergelijking met GPS.
Tijd voor de APK. Je zou dus denken dat je vrolijk ff snel daar doorheen fiets en daarna weer verder met je verbouwing kan. Helaas..., niet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Om meteen lekker te beginnen faalde mevrouw voor de uitlaatgassentest. Niet heel erg ver buiten de perken, maar genoeg om vast te stellen dat hoogst waarschijnlijk de katalysator er nog weinig zin in heeft.
Top! Nu dan nog even verder kijken en 2 kapotte stuurhuishoezen en wat kleine dingetjes zoals witte knipperlichtjes en te hoog afgestelde mistlampen vinden.
Op naar huis dan maar om de nodige onderdelen te gaan bestellen en een sleuteldagje (of 2) in te plannen.
Als eerste maar begonnen met de stuurhuishoezen. Al snel tot de conclusie kunnen komen dat ik met m'n suffe kop verschillende versiesa voor links heb besteld ipv. links en rechts. Dus op de sleuteldag zelf nog gelukkig een rechter kunnen ritselen.
Nu heb ik meteen ook ondervonden waarom je die hoezen het liefst van Citroën zelf origineel wil hebben.
Links ging vrij makkelijk. Deze bleef ook goed zitten omdat ze bij Febi door hadden dat er aan de binnenzijde van de hals een rubber kraaltje hoort wat valt in een gootje op de hals van het stuurhuis waardoor de hoes na het plaatsen van de klemband niet meer er af kan schuiven.
De andere linker versie was van Monroe welke dit kraaltje niet had. De rechter hoes was van het merk SKF. Ook deze heeft dat kraaltje niet. En dat.., dat heb ik geweten ook.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zonder dat kraaltje blijft de hoes gewoon met geen mogelijkheid zitten. Hoe strak je de klemband of ty-rap ook trekt, bij maximale stuuruitslag floepte het kreng er gewoon weer vanaf.
De oplossing? Een dun metaaldraadje. Door dit om de hals te binden en strak te 'vlechten' / 'op te draaien' trek het samen met het rubber van de hoes in het geultje dat Citroën gemaakt heeft op de hals van het stuurhuis.
- Het geultje waar ik over spreek:
En dan hoe het er uit ziet als de hoes geplaatst is met het ijzerdraadje:
Het enige wat een klein beetje lastig kan zijn is plaatsing van het ijzerdraadje. Omdat de hoes al over het geultje heen ligt zal je een beetje moeten gokken waar het ongeveer zit. 'Trial and Error' zeg maar.
Als het eenmaal strak op z'n plek zit kan je het uitsekende stuk draad kort afknippen en plat drukken. (parallel met de rest van het draad).
Om het hele zaakje dan definitief te fixeren leg je er een slangenklem of ty-rap omheen.
Als je 't goed hebt gedaan blijft nu de hoes bij maximale stuuruitslag op z'n plek.
Maar mocht je van te voren weten dat je aan de klus begint. Doe jezelf een lol..., probeer de originele Citroën hoezen te bemachtigen.
edit:De hoezen van het merk Sasic hebben dat kraaltje ook. Alleen is het materiaal meer een kunststof dan een rubber.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ondanks dat ik niet elk klusje wat er aan de wagen gebeurt hier meld heb ik de laatste tijd voornamelijk in de wagen gezeten in plaats van er onder gelegen.
Dat houdt wel in dat er zich enkele problemen opsparen. Met als resultaat een steeds groter wordend aantal parkeervakken in de straat welke heel toevallig hetzelfde patroon oliedruppels vertonen. Nu ook al een tijdje de bak niet heel lekker schakelde werd het tijd voor actie.
Hydraulisch koppelingsmechanisme geïnspecteerd ivm. het rotte schakelen, maar helaas. Die was goed.
Dan maar de bakolie verversen. Helaas ook geen resultaat.
Schakelstangen gecontroleerd en ook dit voelde allemaal correct aan.
Ondertussen wilde ik ook de kleppendeksels van nieuwe pakking voorzien in de hoop dat dit de olielekkage van het blok zou verhelpen (want je zit er niet op te wachten dat het bij de naar horen zeggen bekende achterste nokkenas-keerring vandaan komt) en de hydrauliek pomp eens nader inspecteren wegens vermeend zweten of lekken.
Eenmaal een stukje onderweg met de klepdeksels vrij maken kwam ik snel tot het besef dat ik al best een stukje richting motoruitbouw aan het werken was. Met in het hoofd dat de versnellingsbak toch ook op een of andere manier er onder uit moest gaan komen was de omschakeling snel gemaakt. "We gaan gewoon dat hele blok er uit halen." De ruimte en tijd heb ik en er stond een vers gepoetste XM klaar als 'tijdelijk' vervoer.
Om een beetje inzichtelijk te maken voor anderen wat het ongeveer behelst qua tijd, fouten en vergissingen om dit te doen, wil ik er hier een beknopt dagboekje van maken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goed idee. Als je met de achterste kleppendeksel aan de slag gaat dan moet je de halve motor toch al uit elkaar halen.
Hoeveel heeft de motor gedraaid?
__________
Crepuscule
Tijdsduur: 4,5 uur
Het losnemen van het relais boven de koplamp en de draad van de CC noem ik expleciet omdat ik die in eerste instantie over het hoofd had gezien. Niet zo handig om daar het gewicht van het gehele front aan te hebben hangen.
En ook hier tijdverlies. Want wie hydrauliek wil demonteren moet het systeem drukloos maken. En dat wil niet met de wagen in de hoogste stand. En wegens het prachtige Anti-Zinksyteem hebben we ook een draaiende motor nodig. Dus...
Radiateur snel terugplaatsen en aansluiten, nodige stekkers weer aan de computer en zekeringenkast, accu aansluiten en snel de wagen laten zakken / drukloos maken.
Als dat alles dan gedaan is staat het er zo bij:
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hoeveel heeft de motor gedraaid?
De motor gaat op dit moment richting de 240.000
Vandaag niet heel veel tijd gehad. Tijdsduur: 3 uur
Tot nu toe worden trouwens alle boutjes en moertjes weer terug gedraait op hun plek. Ervaring leert dat mijn geheugen een zeef is en dit de enige mogelijkheid is om over 2 weken nog te weten wat waar zat. En dat er überhaupt iets zat.
2,5 uur sleutelen... Zoek de verschillen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tijdsduur: 7 uur
Op dit punt werd het tijd om de wielen los te gaan halen. Het liefst wil je natuurlijk de brug lekker op werkhoogte kunnen stellen. Dat houdt in er bokjes onder de voorste krikpunten van de dorpels moeten gaan komen. Met een uurtje gedoe was dit uiteindelijk gedaan. De wagen hangt wel extreem achterover, met als gevolg dat er de nodige vloeistoffen alsnog weer uit gaan lekken. Dus ook weer de vloer netjes maken.
Alles wat losgekoppeld moet worden is nu los. Morgenmiddag kunnen we dan eindelijk het blok er uit gaan tillen.
Onder de kap ziet het er nog redelijk hetzelfde uit. Voor de verandering dus even een plaatje van wat er nu naast de wagen ligt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goed bezig Tobias. Ik heb destijds de hele voorkant er in één keer afgehaald. Dat houdt de boel wel handig bij elkaar.
__________
Crepuscule
Pagina's