Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

168 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Als je de rubberen ondervloer nog wil wisselen: vandaag heb ik (met hulp) het Alcantara interieur inclusief vloer gescoord. De onderliggende rubbervloer ziet er nog netjes (en droog!) uit. Dus als je die wilt hebben, meld je bij het magazijn.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Dank je Marc. Lijkt erop dat de eigen matten mooi droog zijn, met dank aan de lentezon. Achterste mat was als eerste droog (ander soort schuim) en ligt er alweer in.

Voorste mat mag nog weekje verder drogen, dan kan ik met een Facebook-Citrofiel-lasser gaan kijken hoe we de boel definitief dicht krijgen. Daarna pas gaat die voorste mat er weer in!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Zo we blijven nog even bezig met de half ontmantelde (maar wel rijdbare) XM. Donderdag met de lashulp geconcludeerd: het gaatje in het schutbord is zo klein en onbereikbaar - beter om dit schoon/kaal te maken, te behandelen en met kit te dichten.

Zodoende:
- Kachelventilator ook nog verwijderd
- Later ook nog de veerbol rechtsvoor (okee, nu even niet meer rijdend dus, maar dat is zo weer verholpen)
- Met een lamp van bovenaf in het dash-kastje én de motorkap open (en richting zon) is het zicht dan minimaal maar aanwezig.

Schoonmaken met de dremel, zo goed en zo kwaad als ik erbij kon. Daarna Fertan ontroester erover. Blijft vreemd spul: daarvóór moet je het blanke staal vochtig maken. Chemisch klopt het, maar het voelt zo onnatuurlijk!

Vanuit interieur, afbeelding wil helaas niet kwartslag rechtsom draaien:

Vanuit motorruimte, nauwelijks te fotograferen. Hier was ik nog niet klaar met dremel!

Gelijk deze licht aangetaste dop schoongemaakt, als je toch bezig bent...

Na de Fertan ontroester overal de bijbehorende lichtgrijze epoxy-coating op gespoten. 
Nu in de smerige, lelijke dikke kitlaag. Je komt er zo slecht bij, mooier dan dit lukt me niet :-(
Als het maar dicht is straks!

Hier moet het onderste randje over de wielkast morgen nogmaals, daar kan wellicht nog water in kruipen zo:

Als alles 100% dicht lijjkt, gaat het doorvoerrubber weer terug op z'n plek. Of met vaseline, of wellicht ook gewoon met kit?

Daarna testen met kannetjes water. Als het dicht is en blijft: 
- een spuitbus op kleur laten aanmaken (heb bewust nog een zijkap van de paravan apart gehouden, matchen wordt bij oudere lak vaak mooier dan puur op kleurcode mengen)
- De gekitte plekken overspuiten
- En meteen het danig verkleerde kapje boven het achterste ruitje links overspuiten. Lelijker dan de huidige doffe staat kan ik het niet verkloten ;-)

En daarna: opbouwen van het interieur, man man man, wat zie ik er naar uit om weer een nette XM voor de deur te hebben!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Hoi Rogier, er lijkt iets niet goed te zijn gegaan met de foto's uit je laatste post. Heb jij die zelf gewijzigd of is er iets misgegaan met de fotomodule in ons forum? Deze module hebben we voor de zekerheid nu even aangepast.

Misschien kun jij de tekst even kopieren en de foto's opnieuw ertussen zetten? 

Excuses voor het ongemak  

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Goed bezig Rogier.

Doorvoerrubbers niet vastkitten, die dichten zelf af. Klein beetje vaseline kan helpen om het weer goed op zijn plek te krijgen.

Zet de behandelde plekken goed in het Mike Sanders Fett, waar nodig ook inwendig in de holle ruimten. Dan weet je zeker dat het goed blijft.

Qua verven is het denk ik beter om te kwasten ipv spuiten. Geeft minder rommel en de aangebrachte laag is net wat dichter. Zelf heb ik goede ervaringen met Brantho Korrux, onze Volvo 240 met 750.000km houd ik met MS fett en Brantho al zeker 10 jaar  in dagelijks gebruik roestvrij.

Hier kun je Brantho Korrux in de juiste kleur bestellen: https://www.korrosionsschutz-depot.de/rostschutz-und-lacke/chassislack/brantho-korrux-3in1/brantho-korrux-3in1-750ml-ksd-extrafarbtoene

Bij mijn XM kwam de kleur exact overeen.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier - lekdicht!?

Apart Veen, in de preview en direct na het posten waren ze prima zichtbaar. Wellicht een MacOS issue, daar had ik nét een update van gedraaid?

Zo we blijven nog even bezig met de half ontmantelde (maar wel rijdbare) XM. Donderdag met de lashulp geconcludeerd: het gaatje in het schutbord is zo klein en onbereikbaar - beter om dit schoon/kaal te maken, te behandelen en met kit te dichten.

Zodoende:
- Kachelventilator ook nog verwijderd
- Later ook nog de veerbol rechtsvoor (okee, nu even niet meer rijdend dus, maar dat is zo weer verholpen)
- Met een lamp van bovenaf in het dash-kastje én de motorkap open (en richting zon) is het zicht dan minimaal maar aanwezig.

Schoonmaken met de dremel, zo goed en zo kwaad als ik erbij kon. Daarna Fertan ontroester erover. Blijft vreemd spul: daarvóór moet je het blanke staal vochtig maken. Chemisch klopt het, maar het voelt zo onnatuurlijk!

Vanuit interieur, afbeelding wil helaas niet kwartslag rechtsom draaien:

Vanuit motorruimte, nauwelijks te fotograferen. Hier was ik nog niet klaar met dremel!

Gelijk deze licht aangetaste dop schoongemaakt, als je toch bezig bent...

Na de Fertan ontroester overal de bijbehorende lichtgrijze epoxy-coating op gespoten. 
Nu in de smerige, lelijke dikke kitlaag. Je komt er zo slecht bij, mooier dan dit lukt me niet :-(
Als het maar dicht is straks!

Hier moet het onderste randje over de wielkast morgen nogmaals, daar kan wellicht nog water in kruipen zo:

Als alles 100% dicht lijjkt, gaat het doorvoerrubber weer terug op z'n plek. Of met vaseline, of wellicht ook gewoon met kit?

Daarna testen met kannetjes water. Als het dicht is en blijft: 
- een spuitbus op kleur laten aanmaken (heb bewust nog een zijkap van de paravan apart gehouden, matchen wordt bij oudere lak vaak mooier dan puur op kleurcode mengen)
- De gekitte plekken overspuiten
- En meteen het danig verkleerde kapje boven het achterste ruitje links overspuiten. Lelijker dan de huidige doffe staat kan ik het niet verkloten ;-)

En daarna: opbouwen van het interieur, man man man, wat zie ik er naar uit om weer een nette XM voor de deur te hebben!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier - lekdicht!!

Het doorvoerrubber had ik gisteren al terug geduwd, wel voor de zekerheid met een laagje kit op de aansluitrand. Heb daar ook een hekel aan, maar het gat heb ik ook lichtelijk met de dremel moeten bewerken en ik vertrouwde het toch niet zonder. 

Vandaag de lektest gedaan: succesvol! Geen druppel meer binnen op schutbord, of ik nu via de voorruit/paravan of via de motorkap/spatbord/schutbord de boel met kannen water tegelijk natmaak. Zou 't dan echt!?!?

Veerbol weer terug geplaatst, nadat ik de spuitbus met Vert Vega ERYcr eroverheen had gehaald (en veel afgeplakt en ingepakt daar, eigenlijk van te dichtbij gespoten - maar ja, kwasten wordt ook niet ideaal daar).

Die spuitbus had ik toch al nodig (al vind ik die Brantho Korrux er goed uitzien Chris, antiroest-op-kleur!!): het roemruchte paneeltje boven het achterste zijraam links was helemaal dof geworden. Beyond Commandant repair had ik al gemerkt:

 

En wat een gedoe altijd, voor een klein stukje spuitwerk. Wel handig dat ik nog zo'n rol uitvouwfolie-met-plakband had liggen van de verbouwing een paar jaar geleden hier, werkt ook prima op een XM:

Na het opbrengen van de kleurlaag werd ik ongerust. De ergste sinaasappelhuid trok bij drogen van iedere laag wel aardig weg (blijft buiten in de zachte wind spuiten), maar het was wel erg donker en mat. Gelukkig werd dat met twee lage blanke lak in ene een stuk helderder:

 

Hierboven was kort na het spuiten, vanavond zag het er al iets strakker uit, zelfs met strijklicht. Foto moet ik daar nog van maken. Al met al niet ontevreden: lekdicht, vloerschuim ligt er weer in, spuitklus gedaan (als dit bevalt, doe ik de bovenrand van de voorbumper ook nog een keer, is ooit nogal lelijk gedaan). Opbouwen geeft voldoening!

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Had je nog een peilstok nodig voor je automaat? Heb er eentje over.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Dat zou top zijn Chris!

Info via PB of mail?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

berichten via dit forum krijg ik niet verstuurd. cboessenkoolapenstaartlive.nl

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

De XM is terug van de APK en:

  • Stuurkogels voor + uitlijnen --> dat rijdt weer veel fijner!
  • Wat laswerk aan paravan/spatscherm/dorpel
  • Nieuw stuk alcantara in bestuurdersstoel
  • Nieuwe dynamo
  • En wat check aan het (naar blijkt toch al H2!!) veersysteem

Nog zelf aan 't klooien: toch weer lekkage in de achterbak. Zowel onder de scharnieren als bij het rechterachterlicht. 

Bij de scharnieren: leek vanuit achterkleprubber te komen, al ziet dat er dicht uit.
Bij het achterlicht: komt bóven het achterlicht vandaan, kwam ik vandaag achter (na het achterlicht al los gehad te hebben, het rubber schoon en in verse vaseline terug gezet te hebben). Lijkt bij de gele cirkel tussen de twee plaatdelen daar te druppen:

Hele rubber eraf gehad, plaatwerk rondom droog en schoon gemaakt en isolatietape over de naad. Bij GSA/CX zit dit preventief af (tegen lekkages en roest), dus kan geen kwaad om bij XM ook te doen:

Maar helaas. Nog steeds de lekkage.

  • Bij scharnieren verdenk ik nu de dakantenne achter, een klein blokje op het dak. Met een oude groezelige kitrand...:
  • Voor boven het achterlicht weet ik het even niet meer. Komt dat wellicht uit onderstaande plaatverbinding? Die drogen en dichtkitten?

Iemand goede ideeën hier?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Ja, die lekkage komt door de laatste foto. Was bij mij ook oorzaak van lek. Zie deze post: https://www.xmclub.nl/comment/70361#comment-70361

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Ah dank je! 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Wat heb je moeten lassen onder de paravan/spatscherm/dorpel? Met name het laswerk aan de paravan: was hier lekkage (in de auto)?

Michael

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Foto's van het laswerk is nu even lastig, komen later zeker!

Wel nog kleine eigen updates.

De accu bleek vorige week plat. En zowel de snellader als de druppellader werkten er niet meer op - maar wel op de GSA-accu. De spanning van de XM-accu werd alleen maar lager, van 6V naar 5 naar 4... Oftewel: accu overleden tijdens de korte vorstperiode. Geen punt, want dit was toch een oude, veel te kleine accu (noodoplossing ooit van vorige eigenaar, gok ik zo). Dus gelijk besteld bij autodoc/auto-onderdelen24 - pffff duurde 8 dagen voordat mijn "op voorraad" artikelen thuis bezorgd werden, dat ben ik niet meer gewend in deze Bol/Coolblue/... tijden hoor!

Nu zit er een flinke Varta Silver 77Ah-unit in:

Deze 47Ah (!) unit kwam uit de XM, die hoort echt niet in een dikke V6!

Daarnaast de lekkende naad bij de achterklep gekit:

Links ook meegenomen. Daarvoer moesten de gasveren los, die waren toch al niet meer 100%, zeker niet met kou - dus ook gelijk vervangen. Aan onderkant wel even klootviolen met die kleine borgveertjes, maar alles zit vast nu. De kit voor het moment nog ongelakt, het was buiten echt te koud. Doe ik in lente wel als alles ook echt droog blijkt te blijven, hoop ik dan.

Ook nog even rondom nieuwe ruitenwisserbladen en we zijn weer klaar voor komende maanden.

Of niet, want er lag na afloop een rozig drupje vocht onder de XM, ik denk onder waterpomp of thermostaat. Even goed op letten en anders wéér naar garage ermee :-( 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Damn... toch weer water in de kofferbak. De mat is aan de rechterkant zeiknat na een paar ritten door de sneeuw vorige week :-(

- Rubber van achterlicht is heel - en netjes voorzien van Vaseline terug gezet.
- Rubber van achterklep idem
- Kitnaad is vervangen (zie foto vorige bericht)

Nu weet ik even niet meer waar ik moet beginnen met kijken...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Mij viel ooit iets op toen ik mijn achterlichten opnieuw monteerde. Tijdens het vastdraaien van de boutjes leek de lampunit aan de buitenzijde weer iets 'open' te draaien. Ik zag het niet maar kon het voelen omdat ik toevallig mijn hand daarop had.

Die boutjes zitten aan de binnenzijde (kentekenplaatzijde) van de unit en als je ze te hard aandraait kan dat gebeuren.

Kijk toch nog eens naar het achterlicht. Vooral nu het nog nattig is zie je misschien nog sporen. Vaseline is niet altijd voldoende. Ik heb ze zelf ook wel eens met een laag kit er weer in gezet.  (Niet zoals het hoort, maar het bleef wel droog ;-)

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

En vergeet de ruitenwisser op de klep niet. Daar komt bij mij nog best wat water binnen. Helaas kwam ik daar pas achter nadat er een ijsvloertje ligt in de XM, met een spoor richting de dader.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Dank heren! Achterlicht weer verwijderen ... en ik ben al zo'n fan van die #%%@$^ moertjes daar voor ;-)
Of bedoel je de binnenste achterlichten, Veen?

Ruitenwapper heb ik ook weer gecheckt laatst. Toen die vorig jaar los zat resulteerde dat trouwens in lekkage via het midden van de klep (logisch ook). Nu is de isolatie in de klep droog en alleen rechtsachter op de kofferbodem zeik. Dus iets aan die rechterkant vrees ik...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

En het lek is boven. Of eigenlijk: onder!!

Als ik van onder de auto met de tuinslang omhoog sproei, druppelt het in de kofferbak uit het omcirkelde gat omhoog! Het is dus spatwater dat de mat rechtsachterin de kofferbak zo nat maakt!

Nu vraag ik me af: wat is deze plaat - en hoe zit deze vast? Ik kan natuurlijk van bovenaf de boel dichtkitten (de 4 gaten en de rand om de plaat heen), maar ja, waar zal al het spatwater dan blijven, ergens lekker tussen plaatwerk...?

Iemand een idee?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Kun je ook wat verder uitzoomen?  Ik zie niet helemaal waar dit precies is.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Oh ik zie het al op een foto uit mijn eigen kofferbak. Deze variant van lekkage ken ik nog niet. Heb je dan een gaatje in je wielkast?

 

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Van onder bekeken: dat is waar het subframe aan de bodem vast zit. Niet echt iets om "eventjes" los te halen.

Op jouw foto Veen, zie ik ook een kitrand rondom die plaat. Alsof Citroën met de jaren wijzer is geworden daarin???

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Goed, omdat ik een subframe verwijderen voor een banale lekkage toch wat overdreven vond, vandaag de kitspuit maar weer eens ter hand genomen:

Daarna de voorbumper eindelijk eens onderhanden genomen: daar zaten flinke parkeerschades van de vorige eigenaar. Links krassen en de lak er tot de primer af. 

Rechts was de hoek ooit "hersteld": kleur niet goed - en wel héél lokaal gespoten, i.p.v. die hele bumperrand.

Opgeschuurd. Schoongemaakt. En dan afplakken. Veel afplakken. Nog meer afplakken. Hele front en de voorvelgen in het folie. En dan spuiten, net als natuurlijk de windstilte plaats maakt voor wat windvlagen. Gelukkig is sinaasappelhuid compleet origineel op XM-velgen :-)

Niet ontevreden over het resultaat:

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mica
afbeelding van Mica
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Mooi resultaat!  Dat bijspuiten van die hoekjes is makkelijk zelf te doen inderdaad. De lak van Motip droogt perfect glanzend op en er hoeft geen blanke lak o.i.d. overheen.

Het maakte een groot verschil in de hele uitstraling van de auto.

xxxxxxm

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Merci :)

Heb de hele bumperstrook gedaan. Kentekenplaathouder eraf. Alles afgeplakt vanaf de RVS-strip omhoog en vanaf zeg de knipperlichten omlaag - precies die horizontale strook gespoten. Helemaal van L naar R, om geen lelijke overgangen meer te hebben.

Lak is ook geen Motip - denk dat die foute kleurmatch dat wel was. Dit komt bij de lokale verfhandel uit. Ooit zo'n stukje dat tussen paravan en spiegel zit meegenomen om in te laten meten daar. 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Ah nog beter. De kleuren van Motip zijn inderdaad niet altijd perfect qua kleur en de oude kleuren zijn ook steeds minder vaak beschikbaar.

Gelukkig vaak nog wel online te bestellen.

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Nog even terug naar je lekkage. Waar dat gat in je bodem zit, zit ook de koker waar je subframe aan hangt. Die 4 zwarte doppen in de bodem geven toegang tot die koker (om de moeren van de silent-blocs los te kunnen halen).
 
Ik zou daar zeker nog even door naar binnen loeren en voelen. Want als je daar door de bodem heen aan het roesten bent zou ik toch ook wel een beetje benieuwd zijn naar het gebied waar het subframe aan vast zit.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Slim Blaue!

Net de 2 doppen aan de natte rechterkant verwijderd. Ziet er volgens mij keurig uit, zowel plaat als schroefdraad/moer zien er niet verrot uit:

Zou 't dan toch gewoon die oude kit zijn? Ben benieuwd, morgen vind ik de kit lang genoeg gehad hebben. Dan gaan we de tuinslangproef weer doen.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Pagina's