Das Blaue Boot - Zender Skirts en bollen vullen

178 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Das Blaue Boot

Volgens mij is alleen de bestuurdersportier bepalend of de boel weer openschiet als het slot daar weigert; de rest kun je gerust open laten staan (cq kunnen defect zijn), zonder dat dat invloed heeft op de rest.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

De rest van de sloten reageerde wel. Dus dat sloot die kiekert in ieder geval uit.

De andere sloten reageren alleen op het sleutelslot van de bestuurdersdeur, niet het sleutelslot van de passagiersdeur.
Wel reageren de andere sloten op bediening van de passagierdeur van binnenuit. Op en van slot doen. De deurklink van binnenuit gebruiken laat de sloten ook automatisch open gaan.
  
Oók horen de sloten weer open te springen  als de bijrijdersdeur problemen geeft. Behalve dan in mijn geval...  

De contacten van de 4polige stekker waarmee de kiekert de 'status' van het deurslot doormeet waren zodanig gecorrodeerd dat de kiekert het hele slot niet meer 'zag'. Zeg maar, alsof de stekkers er af liggen.
Na die contacten schoon te hebben gemaakt, deed het slot het nog steeds niet. Maar nu sprongen wel al m'n sloten weer open als ik ze bediende met de afstandsbediening. De wagen kon dus niet meer centraal op slot. Dit dus vanwege het vastzittende motortje (2polige stekker).

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Niet alle voorpassagiersdeuren hebben een sleutelslot. Soms ook gewoon dicht, zoals bij de achterdeuren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Das Blaue Boot

Heu???  Echt      Dat heb ik nog nooit gezien.......

__________
Crepuscule

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Das Blaue Boot

die versie heb ik ook nog niet gezien.

Maar gezien je relaas zal ik toch de kiekert blijven verdenken.

Mechanisch gaat mijn bestuurdersdeur prima open, afstand bediening doet het helemaal niet meer, en centrale vergrendeling werkt (inclusief bestuurdersdeur) alleen via de bijrijdersdeur. nog te volgen?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Well..., fak.  

 

 Zo ziet 825gr verse koudemiddel er uit. Dan zeggen ze dat geld niet stinkt. Maar ik kan jullie verzekeren dat er aan deze 150eu best een rotte eieren-lucht en een nare nasmaak zat.  Dat zal me leren om ff 'vlugvlug' de pressostaat van de airco te willen vervangen. Breek ik gewoon 'ff' het ventiel van het droger/filter af.
Goed.., na enkele uurtjes met de brandslang spuiten, water uit hoekjes/bougiegaten zuigen en het restant met compressor-lucht droogblazen zie je er bijna niets meer van. 


De reactie van m'n beste maat op deze foto is dan wel weer goud waard. Die dacht dat ik dan eindelijk met 'tuning' begonnen was. 
(en ergens moet ik 'm nageven.., de kleuren-combinatie spreekt me wel aan. )

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Das Blaue Boot

Dat is flink balen. Zoeits heb ik nog nooit gezien. Had je die droger niet kort geleden gemonteerd?

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Zit er ook al weer een jaartje op. Dit is trouwens het gevolg van een breuk in het ventiel tussen de pressostaat en de droger/filter. Gebeurde dus toen ik de pressostaat er op draaide. Zou kunnen dat ik teveel kracht heb gezet, maar naar mijn weten tikte ik net tegen 'vingervast' aan. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Weer even een beetje 'bijpraten'. 

De airco die niet aansloeg bleek te worden veroorzaakt door een 'slechte' temperatuursensor van het motorkoelwater. Hierdoor ging de zogenoemde cartier/bitron unit in noodloop, wat inhoud dat de airco wordt uitgeschakeld. Dit wordt gedaan omdat de Cartier/Bitron unit niet zeker meer is van de koelwatertemperatuur en dus uit voorzorg niet meer wil dat er warme lucht van de airco-condensor door de radiateur stroomt.

Dus jeej.., met werkende airco op vakantie. Daar uiteraard lekker de vering benut op de prachtige oost-europese wegen. Resultaat daarvan was dat er vanaf dag 3 elke keer een mooie vlek LHM onder de wagen lag. Bij thuiskomst bleek er een knietje van een retourslang gescheurd te zijn. Vorige keer was het de retour van de drukverdeler, deze keer de hoogteregelaar. Afijn.., ook weer gehad. 

Omdat de winter nadert heb ik ook maar besloten om eens de stoelverwarmings-transplantatie af te ronden. 
 


Toch wel lekker om nu ook zelf in een warme stoel te zitten en de pizza's op de achterbank weer warm gehouden kunnen worden. 

Ook de lichtshow aan de voorkant was toe aan uitbreiding. Nu de dimlichten van halogeen geel naar led geel was omgezet was er een fors kleurverschil ontstaan. Het led-geel is veel fletser en laat geel gekleurde halogeen lampjes (het klassieke geel) er bijna oranje uitzien.

Na lang speuren op internet en een paar miskopen dan toch eindelijk echt bij de dimlichten passende ledjes gevonden waarna natuurlijk de mistlampen ook niet meer achter kunnen blijven.


Voordat die mistlampen er in zaten heb ik ook nog wel wat trucjes mogen uithalen... Maar hé, je wil wat.



Als laatste was het ook weer eens tijd om de veerbollen hun 'periodieke' controle te geven. Vorig jaar heb ik een vulset aangeschaft en heb toen mij 2 jaar oude veerbollen weer op druk gebracht. Voordat ik ze ging vullen heb ik de bollen getest. Ze waren toen zo'n 10 tot 15% van hun druk verloren, met als uitschieter de voorste hoekbollen. Die waren al 25% kwijt.

Ook deze meting was de score ongeveer hetzelfde. Weer 10-15% verlies en 25% op de voorbollen.
Wegens een gat in míjn geheugen heb ik de middenbollen nog iets verder overvuld dan vorig jaar. Nu zit voor 450cc@90bar en achter 400cc@60bar.
Dit heeft als resultaat dat de achterkant nu zo zacht is dat ik deze met de hand tegen de aanslagrubbers geduwd krijg.., dus daar twijfel ik nog over of dat niet iets te is. Als ik het wil houden zal de voorzijde ook nog wel iets meer druk moeten krijgen. Die voelt nu een beetje uit balans met de achterzijde.

En als laatste en meest recente... heeft het 'tjoening'-virus toch weer een beetje grip gekregen. Het was als experimentje bedoelt, maar ik ben bang dat ik hier toch wel aardig snel aan ga wennen.

(de spiegel lijkt helaas een iets lichtere grijs door de lichtval.) 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Goed bezig Tobias, zo wordt je XM steeds mooier en confortabeler.

Ik kan je tuning-werkzaamheden even niet vinden? Kijk ik er overheen?

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Herinner je je de kleur van de laatste sloper bij het magazijn nog? Iets met EYCC. Kijk nu eens naar m'n paravaan/kapjes/spiegels.  

Uiteindelijk wil ik de stootstrips voor en achter ook meepakken. Soort van serie1, alleen dan met een twist. "Back to the Future..." 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Das Blaue Boot

Goed bezig. Welke leds heb je in de stadslichten zitten?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ah ja, nu zie ik het.  Als de S1 kleurstelling zoals Bertone het zo mooi bedacht had. Het visueel verlengen van de voorruit om de wagen nog wigvormiger te maken....

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Chris B zegt:

<p>Goed bezig. Welke leds heb je in de stadslichten zitten?</p>



Via (helaas) Amazon. Merkloos China-spul volgens mij. Dus ik ben benieuwd hoe lang ze het uithouden.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Das Blaue Boot

Ok thx. Hou wel ff rekening met apk, stadslicht mag alleen wit zijn.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Dat heb ik vaker gehoord ja.
Maar mijn apk-meester en de RDW denken daar gelukkig anders over. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Das Blaue Boot

He, dat is dan veranderd. Wat goed! Zal eens lampies bestellen.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Vandaag de winter van de Blaueboot af gespoelt. Zomerbandjes komen er van de week weer onder.

Helaas kom je er dan achter dat die 2 weekjes winter die we dit jaar hebben gehad zo'n beetje het laatste zetje hebben gegeven om dan toch maar eens de bekende 'dorpelhoekrot' in te laten treden.





Gelukkig is 't op alle vier de hoeken allemaal nog vrij oppervlakkig. Denk dat ik om 't proces ff te vertragen mezelf er makkelijk vanaf ga maken door gewoon roestomvormer er overheen te spuiten. Dan kunnen  we 't echt netjes maken op het moment dat de LMN weer in rijbare staat en van de brug is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Das Blaue Boot

Ik heb zojuist mijn banden gewisseld en heb precies hetzelfde euvel geconstateerd. Ook oppervlakkig gelukkig.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Om naar van te worden... Maar opzich zijn die flapjes/randjes redelijk snel gedaan denk ik.

Ff de roest er af, goede zinkspray er op, MoTip Anti-Gravel en daarna netjes de juiste kleur lak er op.

Maar ik heb al een tijdje m'n twijfels over de staat van mijn pvc-coating over de gehele onderrand. Ik heb iets te vaak nu met m'n bodem over de grond/stoeprand gegaan. 
Dus als ik dan toch er iets aan ga doen wil ik meteen over de gehele lengte dat aanpakken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Binnenkort wordt het eens tijd voor groot onderhoud.

Als eerste een vraag. Heeft iemand hier voor de ES9J4 HANDBAK wel eens de tripode en homokineten los vervangen en weet diegene daarvan nog de onderdeelnummers. Bij citroën vind ik alleen nummers voor de aandrijfas als geheel. En die liggen ook niet voor het oprapen.

Voor de rest staat er op het lijstje om eens lekker preventief gewoon alle ophangrubbers en silentblocs van de wielophanging te gaan vervangen. 
Daarnaast lijkt er een wiellager richting het eind van z'n leven te gaan. Dus ook de wiellagers zijn op de bestellijst gegaan.

Eerder had ik wat last van slecht lopen in de lagere toeren. Dus verdachte 1 was de stationair lucht mengesel klep (stappenmotor). Bougies zijn behoorlijk vers. Dus de ontsteking leek me wel in orde. 
De stappenmoter was okay, maar dat rubberen knietje...

Die hebben we maar lekker met PU-kit dichtgesmeerd. Eens kijken of dat houdt.

Enkele dagen later tijdens een plezierrit (dat zijn ze eigenlijk allemaal met een Xm) begon mevrouw opeens wel heel slecht te lopen. (Vlak na de APK, dus dat scheelt weer de stress van een ongeslaagde 4-gassen test).
Om het onderbuik-gevoel van een stervend boubineblok te bevestigen even de Lexia er aan gehangen en als dubbelcheck het boubineblok van m'n vader er in geschroefd. 
Ja, dus. Tijd voor een nieuw boubineblok. 

Ben nu eigenlijk heel benieuwd of er met het dichtsmeren van het rubberen knietje en het vervangen van het boubineblok een ouwe irritatie van mij opgelost is. Namelijk het gevoel dat er een turbo opkomt op het moment dat je de 4000 toeren berijkt. Daar zit op dit moment een hard punt dat je echt een extra douw in je rug krijgt. Niet echt iets wat ik verwacht als ik kijk naar de koppelcurve van de motor.
Of is dat normaal? Bij een automaat heb ik dat in ieder geval nog nooit meegemaakt. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Das Blaue Boot

Jep, da's normaal bij een ES9 handbak. Het kan wel erger worden doordat je pingelsensor iets te gevoelig is afgesteld vanuit de fabriek. Vanaf 4000rpm is die minder gevoelig. Ik zal het betreffende draadje er dit weekend eens bij zoeken. Iemand op French Car Forum met een Xantia v6 heeft er een uitgebreid stuk over geschreven. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Graag het linkje inderdaad. 
Als ik er zin in heb dan voelt het wel lekker. Maar met passagiers erbij vindt ik het altijd zo ongecontroleerd overkomen. Dt is niet de impressie van rijkunsten die ik wil geven. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?p=523585&sid=79ff1e2e6c40666fac4105c564030034#p523585
Kijk eens. Ik denk dat je in moet loggen om het te kunnen zien, maar op FCF staat m.i. genoeg info om dat er wel voor over te hebben 

Zelf stoor ik me niet echt aan dat sprongetje bij 4000 rpm, maar wellicht is die van mij onderin ook iets sterker, gezien het bovenstaande verhaal. Mijn v6 heeft geen last van het probleem dat 'ie omschrijft. Je kunt de ontsteking wel aardig uitlezen met de Lexia. Ik heb dat eens gedaan na een reset van de ECU met losgekoppelde pingelsensor. De waarden waren behoorlijk vergelijkbaar en gevoelsmatig was hij zonder de pingelsensor ook niet sneller. Het gedrag leek mij precies hetzelfde, nog steeds met een subtiel sprongetje bij 4000rpm. Zo'n grap zou ik trouwens alleen maar uithalen als je zeker weet dat er enigszins klopvaste benzine in zit (in mijn geval denk ik V-Power). 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Bij FCF heb ik wel een accountje, want zoals je zegt, zeker de moeite waard.

Goed verhaal daar. Ik ga als ik eens wat tijd heb de scope er aan hangen om te zien of de klopsensor zoals gesteld wat te conservatief uitgelezen wordt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Zo, de jaarlijkse poestbeurt zit er weer op. Net zoals de Zenders... en deze keer mogen ze blijven. Nu alleen nog even sparen voor een set fatsoenlijke Primacy's. 


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Het voordeel van een stugge Chinese band is dat er allerlei rammels aan de wagen beginnen op te vallen. Tijd dus om eens wat rubbers van de wielophanging te gaan vervangen. 

De rubbers waar de voorste draagarmen in torderen zien er in ieder geval niet zo fris meer uit. De vakjes zijn ingescheurd en ook de binnenbus begint al van het rubber los te komen. 




Op de foto valt het niet te zien, maar dit zijn al niet meer de originele rubbers. Op de andere zijde staat een productiedatum van 2009 geprint.

De voorste bussen (het scharnierpunt) zagen er beter uit, maar ach we zijn er toch, dus vervangen maar. (Helaas alleen een foto van de assemblage)



Daarna weer netjes in de juiste stand terugmonteren (draagarm moet in lijn liggen met het subframe wanneer je de achterste torsie-rubbers vastzet) en we kunnen door voor de wiellagers.



Want dat wiellager rechtsvoor heeft een beetje speling. Naar goed gebruik gaan we dan ook maar meteen degeen aan de linkerkant ook meepakken. 

Het loskrijgen van het fusee zelf is niet zo heel spannend. En met een pers (10-tons porkrik) is de naaf ook redelijk makkelijk uit het lager te persen.



 Maar als je diezelfde 10-tons krik loslaat op het lager om deze uit het fusee te krijgen dan gebeurt er precies.., niks.

Na wat creatieve tot wanhopige pogingen met warmstoken van het fusee toch maar bij Google ten rade gegaan.
Blijkt dat het lasapparaat wel eens een oplossing zou kunne bieden.

Dus netjes zoals geadviseerd het binnnewerk uit het lager gesloopt, 2 dikke rupsen helemaal rond in de overgebleven lagerschaal gelast..,



... en na wat af laten koelen was de lagerschaal er zo goed als met de hand uit te drukken.

Om de naaf zelf blijft ook een stukje lager zitten. Dat zou er volgens WPHboeken zo vanaf te trekken zijn. 
Uiteindelijk toch maar de slijptol er bij gepakt.

Zo dicht mogelijk langs de naaf insnijden zodat je een stukje kan wegbreken van het lager restant.


En dan op het overgebleven vlak haaks de slijptol zetten om het vlak steeds dunner te slijpen tot deze barst.


Montage van het nieuwe lager is ook weer minder spannend. Dat komt gewoon neer op het lager in de fusee persen en daarna de naaf in het lager.
Wat wel helpt is dat ik de koffer 9010-T bij de hand had. Daar zitten verscheidene hulpstukken in (schijven/bussen) om de lagers en rubber bussen te ondersteunen. Zonder zal ook gaan, alleen zal je dan zelf op zoek moeten naar dergelijke schijven en bussen die de goede ondersteunen bij het persen/trekken kunnen bieden.

Nu had ik ook al een nieuwe set silentblocs voor de achterzijde op de plank liggen. Het vervangen daarvan had ik nog niet helemaal in de planning staan, maar aangezien het in niet al te veel tijd kan heb ik dat toch ook maar gedaan.

Creatief met bokjes en een brug, en je kan het subframe ver genoeg laten zakken om de blokken er tussen uit te trekken.


Op zich waren de silentblocs nog best oké. Ietwat roestig, maar het rubber zit nog netjes vast. Wel zijn ze ten opzichte van de nieuwe (zelfde merk) al ietwat ingezakt. 


Vooruit maar, die oude gaan nog even op de plank. Die zijn nog wel op te knappen en te gebruiken voor het geval er echt nergens meer iets nieuws te regelen valt.

Dan als kers op de taart... de banden.


We hebben maar gewoon de portomonaie getrokken en een set e.primacy's in de maat 205/55r17 91V aangeschaft. Deze maat zou volgens de calculatoren 1 á 2 procent afwijking omlaag op de teller moeten geven ten opzichte van de originele 205/65r15. En laat die originele maat nu net 1 á 2 procent teveel snelheid op de teller laten zien. Resultaat is dus dat de teller nu loepzuiver de GPS-snelheden weergeeft.
En tja, 't is toch net weer een centimetertje extra wang ten opzichte van de 225/45r17. 
Qua zuinigheid lijkt de e.primacy het ook wel waar te maken. Heel betrouwbaar heb ik nog niet kunnen meten, maar voorlopig lijk ik bij 100 km/u ergens bij 7.2L/100km uit te komen. Dat was met de vorige set Primacy 4 (toen ook loepzuiver op de gps-snelheid) 7.6L/100km.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

De Blaueboot blijft een 'bijzondere' wagen. 
Eerder nog klaag ik hier over die vreemde 'turbo-kick' die bij de 4000 toeren er in klapte. En nu vanuit het 'niets' is dat opgelost. 'Niets' omdat ik er niet bewust iets aan gesleuteld heb.
Het enige dat gedaan is,
- de accu heeft een nacht los heeft gelegen (ECU reset),
- de koppelingen van uitdelen NA de katalysator/lambda-sonde zijn afgedicht met kit.
- daarna de motor stationair draaiend op temperatuur laten komen (wegens geknutsel aan hydrauliek), olie-temp 100c.

En nu vliegt mevrouw soepel, zonder 'overgangen', door de toeren. Heel benieuwd of dat zo blijft, want 't is wel lekker.

Voor de rest zijn we nog steeds lekker op het spook van de opvliegende achterkant aan het jagen.
Dat heeft als voordeel dat nu:
- Alle hydraulische componenten (met uitzondering van de hydractief regel blokken) gecontroleerd zijn op interne lekkage, schoongemaakt zijn, en beproeft werken zoals ze horen.  
-Rem-circuit tot in den treure ontlucht/doorgespoeld. 

Blijft over dat er nog iets kan schelen in de hydractief regel blokken zelf (de elektrokleppen zijn al gecontroleerd), of de aansluiting hierop. 

Als laatste vandaag nog wat verwennerij voor de dame binnen gekregen en meteen geplaatst.

Er uit met het Valeo luchtfilter, plaats voor een mooi K&N stofdoekje. 

ps. Voor de duidelijkheid. Dat K&N filter is NIET de reden dat de motor weer soepel door de toeren gaat. Dat was al voor het plaatsen van dit filter.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Laat het 'spook' gewoon lekker spoken. Das veel leuker dan alles verklaren en 'oplossen'

Noem het 'charme', 'karakter', 'temperament' of 'eigenzinnigheid'. Het is de heerlijke wereld van onverklaarbare en onvoorziene hydractief-2 genoegens.

__________
Crepuscule

Feije
afbeelding van Feije
RE: Das Blaue Boot

blaueboot zegt:

Eerder nog klaag ik hier over die vreemde&nbsp;'turbo-kick' die bij de 4000 toeren&nbsp;er in klapte. En nu vanuit het 'niets' is dat opgelost. 
Ik ken nog een XM ES9 die daar de laatste tijd ineens geen last meer van heeft. Ook mijn eigen Xantia v6 leek er veel minder last van te hebben vandaag, al was het daarbij altijd al redelijk subtiel. Je zou bijna gaan denken dat er iets in de zomerse lucht zit dat het beter maakt .

Pagina's