,
Gauw stel ik me even voor: Felix, 28 jaar, Belg in Zuid Frankrijk. Binnenkort papa van een leuke tweeling en citrofiel van kleins af aan.
In het bijzonder gepassioneerd door de XM want daarin ben ik opgegroeid. eerst een zilvergrijze Phase 1 injection, daarna een zilvergrijze Phase 2 TurboDiesel. Van zodra ik mijn rijbewijs haalde was 1 ding zeker: ik moest en zou een XM hebben. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik mijn "goesting" gevonden had, het moest en zou en Brun Castor of Bleu Olympe V6 worden... en daar zijn er niet zoveel van [angry] (indien iemand ooit een V6 Bleu olympe in de aanbieding heeft: denk aan mij!)
Ondertussen zijn we 10 jaar later en heb ik eindelijk het model gevonden waar ik mijn zinnen op zette: Een Citroen XM V6 12s Ambiance in Brun Castor
De aankoopbon eerder deze week getekend en nu wachten op het einde van de lockdown om mijn speeltje te gaan halen. Wat is er van geweten? Wel niet veel. Ik heb de auto nooit gezien, heb mijn akkoord gegeven nadat ik de verkoper 5 minuutjes aan de telefoon had en de enige beelden die ik van de auto heb zijn degen die bij het zoekertje gepost waren, deze dus:
Natuurlijk zijn er wat technische problemen:
- ABS geeft foutcode
- (LHM)lek nabij achterwiel
- Airco doet het niet
- pook en klepje van digicode ontbreken.
We zien wel
Welkom, mooie wagen, zie je niet vaak deze kleur !
Inderdaad : welkom Zijn niet onoverkomelijke reparaties zo te lezen. Succes ermee.
Gefeliciteerd en welkom! Brun Castor, een van de mooiste kleuren op een XM.
Welkom en veel plezier en succes met de dame!
Michael
Gefeliciteerd met je aanschaf. Prachtige wagen hoor! Deze kleur is helaas nooit in Nederland geleverd.
__________
Crepuscule
Hallo iedereen, inderdaad een zeldzame kleur op deze auto (of eender welke citroen eigenlijk, voor Fransen is een bruine wagen een teken van geen stijl). Maar vind dat ie er erg goed mee staat op foto in ieder geval. Heb ze nog nooit in het echt gezien.
Wou iets anders dan alweer een grijze of groene v6 dus dit bruin was perfect. Had nog liever bleu olympe gehad zoals de injection van Timo. Maar die is echt onvindbaar in V6. Denk niet dat de mensen die zich een xm v6 konden veroorloven in die tijd een licht blauwe wagen konden appreciëren... Jammer.
Ik denk dat ze ze zelf ook wel mooi vinden hoor. In het Citroen-museum Conservatoire staan 3 XM's, een Multimedia, een blauwe verlengde en een V6 in Brun Castor.
__________
Crepuscule
Je hebt gelijk. Het is een injection met een bruin (Havanna) dashboard.
__________
Crepuscule
Dit is wel een hele vroege met zo'n rood logo op het stuur. 1989 of 90?
xxxxxxm
We hebben een clublid die haar blauwe S2 aan de buitenzijde grotendeels heeft omgebouwd naar S1 Brun Castor. Binnenin zit beige leer.
__________
Crepuscule
Volgens het XM-boek van Citrovisie is Brun Castor in Frankrijk alleen met een bruin Havanne-interieur geleverd. Dat klopt blijkbaar niet helemaal.
Of, dit is een XM die eerst buiten Frankrijk is geleverd.
xxxxxxm
Ze is de paravan en de spiegels vergeten
xxxxxxm
Als we echt willen prullen zijn ook alle bumpers "fout". In 89 werden alle XM's met grijze bumpers geleverd. Deze zwarte zijn van een later model.
Heb je de naam van dit clublid? zou wel eens wat foto's van het totaalplaatje willen zien. Vind het echt een fijne ombouw!
Geen idee. de enige die ik ben tegengekomen de laatste 10 jaar kwamen van Portugal, zwitserland en weet ik veel welk ander land. Ze hadden allemaal het interieur van de mijne.
Hoop vooral dat de kleur geen optische illusie op de foto's was... Ik zal het pas zeker weten als de auto geleverd wordt...
Dit is een oorspronkelijke S2, die omgebouwd is aan de buitenkant tot Brun Castor (oftewel, gewoon gespoten). Dus.....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het is een clublid in Japan. Er heeft over haar een artikel gestaan in ons clubblad. (AE74)
Die voeg ik hieronder even toe...
__________
Crepuscule
Het verhaaltje begint hier al stevig aan te slepen... Iedere week een andere smoes om maar geen foto's van de auto op te sturen of het keuringsbewijs door te mailen.
De verkoper is steeds wel heel vriendelijk aan de telefoon en zou énorm veel werk hebben de laatste tijd.
Ben eens benieuwd wat ervan terecht komt. Nog 1 week en de lockdown is hier over... dus in het slechtste geval ga ik hem gewoon zelf ophalen.
Kan je dat er niet uitslopen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Op zich is LPG natuurlijk niet verkeerd. Hier op het forum zijn er kort geleden nog twee V6-en naar LPG omgebouwd. In Nederland moet je dan wel flink rijden om het financieel uit te laten kunnen maar in Frankrijk heb je natuurlijk andere regels. De boel verwijderen is inderdaad ook mogelijk.
Ik heb zelf een ES9J V6 op LPG en vind het heerlijk. De tank in de kofferbak is wel wat jammer inderdaad, maar gelukkig hoeven daar bij mij geen kinderwagens meer in ;-)
__________
Crepuscule
Voor mijn XM lag het omslagpunt bij 9.000 km jaarlijks bij zelf inbouwen of bestaande installatie en 12.000 km bij volledig uitbesteed. LPG kan echt al heel snel uit.
En ik vind LPG auto's altijd net wat fijner rijden, de motor loopt mooier rond en is wat soepeler. Ondanks dat je heel iets vermogen mist. Denk dat dat komt door de iets tragere verbranding van LPG. Kortom, ik geef graag gas :-)
Hangt er vanaf hoe het geplaatst is. Ik heb een hele grote tank tegen de achterbank en daardoor een halve kofferbak over. Chris heeft 'm dwarsgeplaatst tegen de zijkant en dat is al iets voordeliger. Maar een ringtank onder de auto is ook mogelijk. Dat ze je hier in Nedeland vrij veel.
__________
Crepuscule
Pagina's