How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Pagina's

194 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Hoi Dirk-Pieter, dat is minder. Is de massa van de VC goed? Heb zelf onlangs mijn VC vervangen voor een gereviseerde. Wel eerst moeten uitlezen & resetten. Maar daarna weer heerlijk zweven. Maar heb wel eens gelezen dat massa ook een ding kan zijn (helemaal gezien je revisie gedaan hebt). Heb je hem ook kunnen uitlezen/resetten?

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Klinkt meer als een kapot-gesoldeert PCB helaas :( . 

Als je lid bent van de club dan kan je er eentje via het magazijn kopen. Degene die we daar hebben liggen zijn getest en van diodes (en zonodig dus ook van nieuwe VN05N's) voorzien.

't Magazijn kan je per mail bereiken via magazijn@xmclub.nl

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

En foutcodes uitlezen en resetten na montage, eenmaal van de sap af geven ze altjd foutcodes.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

@Dirk Pieter

Wat is het citroen nummer wat op je veercomputer staat. Ik heb wel een VC liggen maar dit is om conflicten/discussis te voorkomen.....

Dirk-Pieter
afbeelding van Dirk-Pieter
  • Citroen XM V6 24 exclusieve ('97) '05 t/m heden kleur ETW gris silex
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Hoi Jongens,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en of aanbieding van een VC! Omdat ik de auto vrijwel dagelijks gebruik en snel iets nodig had, heb ik er uiteindelijk dezelfde dag één op Ebay gevonden en uit Duitsland laten komen. Was exact dezelfde qua nummer en code (73811302 / 9624217180 / 12V / H5 / S2J2G) en verzegeld met een mooi hologram stickertje. Ondanks dat toch maar even opengemaakt. Zag er uit als nieuw (zat vrij dik in de verzegel lak), maar zonder diodes, dus die heb ik er meteen maar even op gesoldeerd.

Daarna plus kant van de accu los gehaald, de boel weer teruggezet in de auto, accu er weer op en starten. Geen sportstand lampje bij starten helaas en dus nog steeds een plank en raar onvoorspelbaar veergedrag (de kleppen lijken dus wel te werken).

Helaas heb ik geen uitlees apparatuur en ken ook niemand in de omgeving van Purmerend op wat garages na, maar ik heb het een keer bij de lokale Citroen dealer laten doen (toen nog Lanting = nu van Mossel) en die rekende daar toen doodleuk € 45 voor... blush.. dus dat laat ik me niet meer overkomen.

Morgen (3-12) echter ga ik voor de APK keuring naar de garage in Wormer waar ze ook in onderhoud is en die jongens hebben een apparaaatje uit China waar ze wel wat mee kunnen denken ze, dus ik ben benieuwd.

Overigens op mijn oude printplaat zat aan de achterkant 2 snoertjes die ik bij die Duitse niet zag zitten? En ook op een merkwaardige plek op de soldeerpunten van de witte stekker

Ik neem nu dus aan dat dat niet "af fabriek" was (ik had dat ook nooit eerder gezien natuurlijk) heb dat krimpspul even weggekrabt en dat lijken wel dezelfde diodes te zijn... Zoals ik al eerder aangaf had ik het vermoedde dat er al eerder in gesoldeerd was (en héél slordig) en dit is een tweede bevestiging.

Nu heb ik jaren geleden een kastje gekocht via Ebay in Engeland wat ik met speciale stekkertjes op de bedrading van de VC kon zetten om doorbranden van de VN05N's te voorkomen, maar wellicht (vrijwel zeker denk ik) bleek het er dus al in te zitten.

Kan dat wel eigenlijk? Ik bedoel dubbel? Dus én in én aan de buitenkant van de VC? Gaat het elkaar dan niet in de weg zitten misschien?

Zo zag het eruit voordat ik ging solderen overigens, nog een wonder dat de auto redelijk goed heeft geveerd al die jaren;

Printplaat is wel naar de kl.te nu denk ik..

Maar goed, even morgen afwachten. en ook op naar het volgende probleem, de kachel blaast ondanks een hoop herrie nauwelijks lucht en lijkt wel niet warm te worden... zucht, het is ook altijd wat .....

Groet en ik laat nog even weten hoe het afloopt,

Dirk-Pieter

GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Wat je op je oude printplaat ziet is een alternatieve manier van diodes plaatsen. Nog steeds een diode tussen pin1(sst)/pin2(sst) en pin19(massa). Alleen nu dus recht op de witte stekker gesoldeert ipv onze forum manier (sst-pootje naar massa-pin).

Of het storing kan veroorzaken dat je diodes dubbel hebt uitgevoerd denk ik niet. Dat doen we al bij het plaatsen van diodes in de VC. Er zitten immers ook diodes bij de elektrokleppen waarvan het niet zeker is of ze wel of niet in orde zijn. 
In jou geval zou je dus 3dubbel de diodes uitgevoerd te hebben.

MAAR.., ik zou dat kastje er resoluut tussenuit trekken. Het is in jouw geval totaal overbodig, en weet jij veel of het intern nog in orde is. Misschien is daar wel ergens een sluiting waardoor de elektrokleppen  niet meer hun benodigde spanning krijgen. Zit het uberhaupt op de juiste draden aangesloten? Mij heeft het aardig wat moeite gekost om de juiste te identificeren toen ik zelf iets dergelijks wilde doen.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Dirk-Pieter
afbeelding van Dirk-Pieter
  • Citroen XM V6 24 exclusieve ('97) '05 t/m heden kleur ETW gris silex
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Hoi Blaueboot,

Ja, zo'n gevoel bekroop mij ook al, dat kastje eruit trekken. Nu die diodes er toch op zitten kan dat er inderdaad af. Ga ik zeker doen en dan meteen even in dat kastje kijken hahaha, ben wel nieuwsgierig, misschien is het wel leeg..

Ik kan me niet meer herinneren, maar volgens mij was dat redelijk snel geplaatst hoor, er zat een duidelijke beschrijving bij weet ik nog.

Mijn auto is van november 1997, mijn vader kocht hem bij Oldehage in Nieuw Vennep. Het was oorspronkelijk een directie auto met chauffeur (heb ook een leeslampje achterin en er zat telefoon en internet voorbereiding onder de achterbank (2 UTP stopcontactjes) en in de achterbak (GSM kaart houder) :-)) Na 3 maanden ging dat bedrijf failliet en kocht mijn vader hem voor de helft van de nieuwwaarde. Ik heb hem halverwege 2000 ergens van hem overgenomen in ruil voor mijn Xara die mijn zusje toen kreeg, hijzelf kocht toen een C6. Ik vroeg mijn vader laatst of hij wel eens problemen had gehad met de vering, maar hij wist bijna zeker van niet, wat het raadsel van die reeds gemodifiseerde VS alleen nog maar groter maakte?

GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)

Dirk-Pieter
afbeelding van Dirk-Pieter
  • Citroen XM V6 24 exclusieve ('97) '05 t/m heden kleur ETW gris silex
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Hoi Tobias,

Net het kastje eruit gehaald en open gemaakt. Ik had wel zoiets verwacht, het is gewoon dezelfde oplossing, maar dan aan de buitenkant;

Aan materiaal nog geen tientje denk ik, heb er destijds behoorlijk wat voor betaald weet ik nog.

GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)

Mica
afbeelding van Mica
RE:

   Met kroonsteentjes ?  

xxxxxxm

Dirk-Pieter
afbeelding van Dirk-Pieter
  • Citroen XM V6 24 exclusieve ('97) '05 t/m heden kleur ETW gris silex
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Yep kroonsteentjes... en guess what.. heb die troep er dus afgehaald vanmiddag en ben vanavond boodschappen gaan doen en blijkt dat de auto een stuk aangenamer veert! Nou ja, nog steeds stug, maar geen rare bewegingen meer in bochten en bij drempeltjes en niet bij het "van een drempel afrijden" alsof de auto op haar "stuitje" valt..

Bedankt voor je tip Tobias, je had gelijk! Er moet iets verkeerd zijn geweest..

GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Heb je een multimeter? Meet dan eens de diodes door met de pieperstand.
Een diode kan namelijk op 2 manieren kapot. Meestal 'breken' ze. Ze laten in geen van beide richtingen meer iets door.
In hele zeldzame gevallen kunnen ze 'sluiten'. Dat zou dan in dit geval betekenen dat de 'voeding' voor de elektroklep direct wegstroomt naar de massa.

En anders moet er ergens ander op een zelfde wijze sluiting zijn geweest. Iets wat niet permanent is, dus misschien loszittende contactjes/bedrading?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Dirk-Pieter
afbeelding van Dirk-Pieter
  • Citroen XM V6 24 exclusieve ('97) '05 t/m heden kleur ETW gris silex
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Hoi Tobias,

Ik vond laatst de gegevens gelukkig weer van een oude kennis hier in de buurt. Mijn computer was een jaar geleden gecrashed en ik was alle gegevens kwijt, maar vond het papiertje weer waar jij ooit zijn emailadres op had geschreven gelukkig. Hij heeft super veel verstand van de techniek in Citroëns, bezit er ook heel veel en hij heeft een lexia wist ik nog. Na wat hernieuwd mailcontact en uitleg was hij er vrijwel zeker van dat er een bol was geploft. Ik sprak hem net telefonisch en hij legde uit dat je bollen ook beter niet kan vullen, maar gewoon moet vervangen elke 4 jaar en dan met name de middenbollen (accumulatie bol) omdat die de grotste klappen opvangen. Een nieuwe bol kost rond de € 35,- vullen € 20,- . Tja, die € 15 verschil..... dan moet/kan je beter niet in een XM gaan rijden zei hij.

Ook vertelde hij dat als je je VC vervangt deze opnieuw ingeleerd (aangemeld) moet worden met de lexia en dat dat dus sowieso moet gebeuren.

Hij besteld nu even 2 nieuwe achterbollen voor me en dan ergens eind volgende week ga ik bij hem langs in de Beemster om er naar te kijken en ze te vervangen.

Gaat goed komen dus, ik laat nog wel even weten hoe het afloopt, badankt voor alle tips hier! no

DP

GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Altijd handig om een Lexia adres in de buurt te hebben. Dus je zal er sowieso langs moeten om de VC te resetten.

Maar ik ben 't niet helemaal met 'm eens. Voor zover ik weet is het 'inleren' van HA2 veercomputer is alleen nodig als ie nieuw uit doos komt. Dan moet ie vertelt worden of ie een Xantia of een XM VC wordt. Tenzij hij met de Lexia dit achteraf ook weer kan veranderen.
In dat geval wordt ik opeens heel geïnteresseert. 

Zelf heb ik een behoorlijk antal keer een andere HA2 VC aan de auto gekoppeld om ze te checken en resetten. Dat een HA2 VC een tijdje op de plank ligt heeft geen enkele invloed op de werking ervan. Ofwel, in de nieuwe auto is ie precies zoals ie uit de oude auto kwam. Inclusief opgeslagen storingen of juist de afwezigheid ervan. (hoe dit met HA1 VC's zit weet ik dan weer niet. Zou ik ook eens uit moeten proberen.)

Bollen vullen ben ik wat genuanceerder over. Als een bol te leeg raakt is er een kans dat intern het membraam beschadigt. Als je ze dan nog vult dan heb je inderdaad redelijke kans dat ze binnen de korste keren klappen.
Van daaruit staat er dus bij mij een eigen vulapparaat. Kan ik ze gewoon netjes elk jaar/half jaar checken en op druk houden.
Een beetje als je autobanden. Die rijdt je ook niet leeg totdat ze onder je wagen vandaan scheuren om ze daarna te vervangen. 

Maar inderdaad, vullen van een bol in vergelijking met de aanschaf van een ifhs-bol is qua kosten een beetje onzinnig. Zeker dus als je niet eens weet hoe zwaar de te vullen bol het al te voorduren heeft gehad.

In ieder geval altijd mooi om te horen dat er weer iemand straks lekker verend over de wegen kan rijden. 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's