Goedemorgen
Al aangekondigd in het topic te koop. Maar ik heb de zilvergrijze V6 automaat 2000 gekocht. Bak / motor lijken goed. Erg vies en hoop te klussen maar een prima project voor de aanstaande lockdown. In ieder geval:
Lhm lekkage rechtsachter
Uitlaat goed bekijken
Aanjager blaast totaal niet
Erg smerig
Abs storing
Alles grote beurt geven omdat auto al erg lang niet heeft gereden
Eerst even een stekker bestellen voor de Lexia en lhm lekkage opsporen. Ik ga foto's posten hoor. Erg tof om weer een XM te hebben echt zo blij mee.
Gr sep
Nou, veel plezier er mee. :)
LHM lekkage rechtsachter? Hopelijk niet je remleiding. Die wil nog wel eens doorroesten op de plek waar deze op het achterste subframe bevestigd zit onder een klemmetje. Sowieso iets om naar te kijken akls je er toch bent. (zowel links en rechts).
Je hoogteregelaar en wat ander spul zit daar ook. Dus kan iets dergelijks zijn dat lekt. Gewoon eerst gaan kijken.
Olie is van origine 5w40 en zou ik ook zo houden (citroën is op een gegeven moment 5w30 gaan adviseren). Bij mij zit er nu Eurol Super Lite (vol syntheet) in. Merk maakt ook niet zoveel uit. Zolang 't spul niet van de Action komt. (Hoeweel dat misschien ook gewoon goed is. Vertrouwenskwestie)
Bougies voor jouw V6 zijn volgens Citroën de Bosch FR8KDC. Ik zou specifiek deze nemen. Niet dat andere merken niet goed zijn, maar er is een soort van onduidelijkheid bij leveranciers / kruisreferentie tabellen welke dan exact gelijk zijn aan die van Bosch.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Inderdaad een leuke lock-down bezigheid. Is toch geweldig dat je voor een habbekrats zo'n dikke Exclusive in huis haalt.
Hoe lang heeft deze wagen niet meer gereden?
__________
Crepuscule
Beste is misschien hele interieur demonteren (stoelen en achterbank; middenconsole en alle "plinten". zodat je overal goed bij kan en het tapijt kan optillen. Het is vaak nogal vervelend voorin onder de dash vast, dus eruit halen is een helse klus, maar op die manier kan je het wel goed schoon krijgen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heel veel plezier er mee! Inderdaad mooi lockdown vermaak.
Michael
Stomen is een goed idee. Ik kijk wel eens van die filmpjes op youtube. Het is zelfs een heel genre.
Daar stomen ze ook vaak.
https://youtu.be/UyTrkAqnkFI
https://www.youtube.com/watch?v=ilgnrUEOUUg
Erg leerzaam
xxxxxxm
Als je het tapijt eruit wil halen kun je 'm ook gewoon ff doorsnijden onder het dashboard. Is maar ca. 10 cm en je ziet er niets van.
Ik krijg ook zin in zo'n lockdown XM
__________
Crepuscule
Lexia niet aan de praat gekregen. moet ik nog even uitzoeken. ik denk een beetje de standaard XM punten ;). de distributieriem en uitlaat zijn natuurlijk wat minder gezellig maar goed. ze hoeft ook niet over 2 weken te rijden.
Lijst XM
Lekkage rechtsachter LHM olie
Middendemper / Uitlaat
Voorraad bol druppeltje LHM
Aanjager werkt niet
Ruitewissers voor en achter
Verlichting (stadslicht beide, koplampen en rechts achter remlicht
3e remlicht hangt los
Matrix schermpje
Dashboard verlichting aantal werken niet
2x knopje vergrendeling
Linksachter deur raam werkt niet
Beide voor ramen openen langzaam
Grote beurt
Distributieriem onduidelijk
ABS storing
Motorkap open signaal
hier hangt in ieder geval een druppel en lekt het stevig. ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken heeft iemand wellicht tips?
Ehhhh, die lockdown duurt nog wel ff hoor Doe rustig aan.....
Zou die groene drup niet gewoon bij de veerbol of het rubber ringetje zelf vandaan komen? Voel eens of die bol wel vastzit.
Hoe is de vering trouwens?
__________
Crepuscule
Een nieuwe motor is natuurlijk mooi meegenomen. Dan kun je je eerst op andere zaken richten.
Lijkt me dat je eerst maar eens een rondje hydrauliek moet doen. Om eventuele lekkages te dichten.
xxxxxxm
Kan zijn dat die achterste veerpoot lekt. Verklaart de druppels en slechte vering achter. Weet niet of die nog nieuw te verkrijgen is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Of de lekzak zelf lekt. Of de retourleiding daar.
Spuit het er echt uit, lijkt me niet gezien de droge plekken ook op de foto. Eerder druppelen?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Leuke aanschaf! Mooi prijsje ook. Veel plezier met klussen toegewenst!
Er komen 2 dunne slangetjes van deze hoes. Eentje die via bovenzijde subframe naar de bestuurderskant gaat en daar op een T-stuk met meerdere aansluitingen op de retourleiding naar LHM vat gaat. De andere is een ontluchtingsslangetje en hangt aan de bovenzijde van het subframe in de holle buis van het subframe die van links naar echts loopt.
Het eerste dat je kan doen is even die twee slangetjes eruit halen, de hoes leegknijpen en met lopende motor en hoogteregeling in rijstand kijken of er LHM uit de hoes loopt. Er mag af en toe een druppeltje uitkomen, maar niet meer dan dat. Komt er meer uit dan is de veercilinder er geweest.
Het andere euvel is dat het ontluchtingsslangetje dicht zit, de LHM wordt er dan uitgeperst. Even het slangetje dat in het subframe hangt voorzichtig doorblazen.
Ook de hoes kan stuk zijn. De hoezen zijn nieuw te koop maar deze passen eigenlijk niet goed, voor- en achteraan zijn ze te ruim. Achter aan de bolzijde is dat geen probleem, de klem drukt dat wel dicht. Voor is het een kwestie van een kabelbindertje op het platte deel van het kopje dat in de veerpootschotel rust. Laat het even weten als je de hoes moet vernieuwen, want dat is een niet te onderschatten klus waar ook echte pro's op stuk kunnen lopen omdat eea niet wil. (Wat je ook doet, wees zuinig op de klem die achteraan aan bolzijde zit. Die pas verwijderen als je de veercilinder op de werkbank hebt.)
Als de borgveer los wil dan is het een redelijk makkelijk klusje. Als de borgveer niet los wil, dan heb je een teringtakkeklus. Zorg dat je op een brug kunt werken, zonder is geen doen. Bij mij zaten links en rest strak vastgerot en moest ik het kopje van de stang die uit de veercilinder komt aan beide zijden stukmeppen. 3 uur per kant voor alleen dat werkje. Bij voorkeur zorg je vooraf voor een reservesetje.
Het valt of staat met deze borgveer:
En de wartel van de HD leiding kan erg vast zitten, evenals het moertje van de grote hoesklem aan bolzijde.
In het kort, HD systeem drukloos (denk om het opendoen van een deur, want ook het hydractiefgedeelte moet drukloos), wiel en veerbol eraf, HD leiding en retourslang plus ontluchtingsslang van de hoes eraf, borgveer voorzijde eruit, borgklem veercilinder aan achterzijde losmaken en presto, veercilinder kan eruit.
Bij monteren wees dan zeer royaal met antiroestvet op de voorste borgveer, kopje van veerstang die uit de cilinder komt en de grote hoesklem.
De hoesklem is een speciaal model, het schroefdraad zit meestal vastgerot. Als je nieuwe hoezen hebt dan kun je het moertje (ook speciaal model) heetstoken en zo loskrijgen.
hoi Chris,
super dank je wel. kortom de XM is nu geschorst en staat in mijn garage. dan is dit dus een kansloze klus zonder brug.... ik heb een kant en klare veercilinder gevonden met hoes scheelt dat? kijk er niet echt naar uit nu haha..
andere vraag betreft de kachelmotor. uiteraard doet deze het niet. ik heb bij zekering F2 gekeken zo waar nog origineel dus de modificatie moet nog. wat ik me afvraag zonder zekering kan ik niks bedienen, met zekering werkt de ECC paneel wel alleen blaast de motor niet.
de motor op 12v aangesloten dan werkt het ding perfect. kan dit dan toch F2 zijn en modificatie doorvoeren of zit er ergens anders nog een addertje onder het gras?
inmiddels is het complete interieur gestoomd, matt cleaner en weer behandeld. alle ramen werken al zijn de motoren denk ik niet meer de nieuwste... verder alleen de kachelmotor, afdek klepje en de lampjes vervangen dat valt mee. enfin we zijn pas 4 dagen op weg. en we hebben nog genoeg lock down weken dus ik ga eens ff goed nadenken over die klus van de veercilinder.... geen zin in merk ik ;)
zie onderwerp: Verwijderen pen van de veercilinder
Zelf ook flink bezig geweest rechts ging zonde moeite, bij mij was links met geen mogelijkheid lost te krijgen.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Blaast de kachelmotor ook niet, aangesloten, en ECC paneel op voluit blazen?
Als ie het dan wel doet los aan de 12V, zit het hem idd in ergens de bedrading; en dat kan heel goed de F2 zekering zijn, maar ook een andere draadbreuk.
Ik zou beginnen de met de F2 modificatie (moet je veiligheidshalve toch doen) en dan kijken of het resultaat geeft.
Als ie het met ECC paneel op voluit blazen ook doet, moet je het eerder in de kachelblower zelf zoeken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zou trouwens achter de beide koplampen ook alle relais er even uittrekken en opschuren en alle zekeringen er even uittrekken en bekijken.
Voor de blower zou ik ook de F2 er even uithalen want die ziet er van boven soms normaal uit maar is dan van onderen weg- of vastgesmolten.
Aan de accuubak hangen ook nog wat dikke zekeringen
xxxxxxm
Paar fotos van de XM , op transport en de bank before and after. en ook de bekleding. is daarna nog een keer gedaan en gestofzuigd. echt een vieze bak was het.
Pagina's