Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Pagina's

101 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sep
afbeelding van Sep
Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Goedemorgen Al aangekondigd in het topic te koop. Maar ik heb de zilvergrijze V6 automaat 2000 gekocht. Bak / motor lijken goed. Erg vies en hoop te klussen maar een prima project voor de aanstaande lockdown. In ieder geval: Lhm lekkage rechtsachter Uitlaat goed bekijken Aanjager blaast totaal niet Erg smerig Abs storing Alles grote beurt geven omdat auto al erg lang niet heeft gereden Eerst even een stekker bestellen voor de Lexia en lhm lekkage opsporen. Ik ga foto's posten hoor. Erg tof om weer een XM te hebben echt zo blij mee. Gr sep
Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Lexia stekker gevonden die vanmiddag even ophalen.
Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Welke olie is te adviseren voor een V6 es9j4 ? En eventueel welke bougies?
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Nou, veel plezier er mee. :)

LHM lekkage rechtsachter? Hopelijk niet je remleiding. Die wil nog wel eens doorroesten op de plek waar deze op het achterste subframe bevestigd zit onder een klemmetje. Sowieso iets om naar te kijken akls je er toch bent. (zowel links en rechts).
Je hoogteregelaar en wat ander spul zit daar ook. Dus kan iets dergelijks zijn dat lekt. Gewoon eerst gaan kijken.

Olie is van origine 5w40 en zou ik ook zo houden (citroën is op een gegeven moment 5w30 gaan adviseren). Bij mij zit er nu Eurol Super Lite (vol syntheet) in. Merk maakt ook niet zoveel uit. Zolang 't spul niet van de Action komt. (Hoeweel dat misschien ook gewoon goed is. Vertrouwenskwestie)

Bougies voor jouw V6 zijn volgens Citroën de Bosch FR8KDC. Ik zou specifiek deze nemen. Niet dat andere merken niet goed zijn, maar er is een soort van onduidelijkheid bij leveranciers / kruisreferentie tabellen welke dan exact gelijk zijn aan die van Bosch.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Inderdaad een leuke lock-down bezigheid. Is toch geweldig dat je voor een habbekrats zo'n dikke Exclusive in huis haalt.

Hoe lang heeft deze wagen niet meer gereden? 

__________
Crepuscule

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Afgaande op de verlopen apk bijna 4jaar muv half jaar geleden toen ze is opgehaald vanuit Den Bosch richting Zeeland. Lexia kabel is binnen alleen Lexia stond nog op de virtual machine op de pc ipv laptop. Vochtvreters liggen er al in. Motor en bak droog ook de hydrauliek pomp gelukkig. Veerboot voor (voorraad denk ik) en rechts achter wat lhm. En schimmel in het interieur dus de mondkapjes komen goed van pas. Stoomreiniger staat al klaar vanavond eerste klus ff interieur uitmesten.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Beste is misschien hele interieur demonteren (stoelen en achterbank; middenconsole en alle "plinten". zodat je overal goed bij kan en het tapijt kan optillen. Het is vaak nogal vervelend voorin onder de dash vast, dus eruit halen is een helse klus, maar op die manier kan je het wel goed schoon krijgen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Ik denk dat je gelijk hebt. Mooie klus voor een zonnige dag. Ik ga vanavond beetje schoonmaken en de vieste zaken verwijderen. Daarna goede inventarisatie maken en hulp vragen hier denk ik haha.
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Heel veel plezier er mee! Inderdaad mooi lockdown vermaak. 

Michael

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Stomen is een goed idee. Ik kijk wel eens van die filmpjes op youtube. Het is zelfs een heel genre.

Daar stomen ze ook vaak.

https://youtu.be/UyTrkAqnkFI

https://www.youtube.com/watch?v=ilgnrUEOUUg

Erg leerzaam  

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Als je het tapijt eruit wil halen kun je 'm ook gewoon ff doorsnijden onder het dashboard. Is maar ca. 10 cm en je ziet er niets van.

Ik krijg ook zin in zo'n lockdown XM  

__________
Crepuscule

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Lexia niet aan de praat gekregen. moet ik nog even uitzoeken. ik denk een beetje de standaard XM punten ;). de distributieriem en uitlaat zijn natuurlijk wat minder gezellig maar goed. ze hoeft ook niet over 2 weken te rijden.

Lijst XM

Lekkage rechtsachter LHM olie
Middendemper / Uitlaat
Voorraad bol druppeltje LHM
Aanjager werkt niet
Ruitewissers voor en achter
Verlichting (stadslicht beide, koplampen en rechts achter remlicht
3e remlicht hangt los
Matrix schermpje
Dashboard verlichting aantal werken niet
2x knopje vergrendeling
Linksachter deur raam werkt niet
Beide voor ramen openen langzaam
Grote beurt
Distributieriem onduidelijk
ABS storing
Motorkap open signaal

Sep
afbeelding van Sep
RE:

hier hangt in ieder geval een druppel en lekt het stevig. ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken heeft iemand wellicht tips?

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Raam linksachter en 3e remlicht gefixt. Dan heb ik in ieder geval het gevoel dat we vooruitgang boeken. Vanavond met stoomreiniger aan de slag. Stoelen liggen eruit
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ehhhh, die lockdown duurt nog wel ff hoor      Doe rustig aan.....     

Zou die groene drup niet gewoon bij de veerbol of het rubber ringetje zelf vandaan komen? Voel eens of die bol wel vastzit.

Hoe is de vering trouwens?

 

__________
Crepuscule

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Zo ff belletje met garage echt goed nieuws 5 jaar geleden is er andere motor ingekomen en zijn allen riemen etc vervangen. Hoppa. De vering is niet goed achterkant te laag en in hoogste stand zakt voorkant weer in naar normale stand.
Mica
afbeelding van Mica
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Een nieuwe motor is natuurlijk mooi meegenomen. Dan kun je je eerst op andere zaken richten. 

Lijkt me dat je eerst maar eens een rondje hydrauliek moet doen. Om eventuele lekkages te dichten.

xxxxxxm

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Kan zijn dat die achterste veerpoot lekt. Verklaart de druppels en slechte vering achter. Weet niet of die nog nieuw te verkrijgen is.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Of de lekzak zelf lekt. Of de retourleiding daar.

Spuit het er echt uit, lijkt me niet gezien de droge plekken ook op de foto. Eerder druppelen?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Druppelt inderdaad. Uiteindelijk lekt er dan toch stiekem best wat. Ik kan nu moeilijk onder de auto want garage staat vol dus ga vh weekend ff goed kijken. Dank iedereen
Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Even goed gekeken bol is droog de andere leiding ook. Alles droog gemaakt en doekje gelegd onder veercilinder waar de rubber hoes begint. Na ff starten en gymnastiek was mijn hele doek zeik nat. Vermoedelijk toch veercilinder ? Klopt die aanname? Verder wielkuip verwijderd was verder droog.
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Sep zegt:

<p>hier hangt in ieder geval een druppel en lekt het stevig. ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken heeft iemand wellicht tips?</p>

Leuke aanschaf! Mooi prijsje ook. Veel plezier met klussen toegewenst!

Er komen 2 dunne slangetjes van deze hoes. Eentje die via bovenzijde subframe naar de bestuurderskant gaat en daar op een T-stuk met meerdere aansluitingen op de retourleiding naar LHM vat gaat. De andere is een ontluchtingsslangetje en hangt aan de bovenzijde van het subframe in de holle buis van het subframe die van links naar echts loopt. 

Het eerste dat je kan doen is even die twee slangetjes eruit halen, de hoes leegknijpen en met lopende motor en hoogteregeling in rijstand kijken of er LHM uit de hoes loopt. Er mag af en toe een druppeltje uitkomen, maar niet meer dan dat. Komt er meer uit dan is de veercilinder er geweest.

Het andere euvel is dat het ontluchtingsslangetje dicht zit, de LHM wordt er dan uitgeperst. Even het slangetje dat in het subframe hangt voorzichtig doorblazen.

Ook de hoes kan stuk zijn. De hoezen zijn nieuw te koop maar deze passen eigenlijk niet goed, voor- en achteraan zijn ze te ruim. Achter aan de bolzijde is dat geen probleem, de klem drukt dat wel dicht. Voor is het een kwestie van een kabelbindertje op het platte deel van het kopje dat in de veerpootschotel rust. Laat het even weten als je de hoes moet vernieuwen, want dat is een niet te onderschatten klus waar ook echte pro's op stuk kunnen lopen omdat eea niet wil. (Wat je ook doet, wees zuinig op de klem die achteraan aan bolzijde zit. Die pas verwijderen als je de veercilinder op de werkbank hebt.)

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Dank je wel voor de goede uitleg. Ik ga ermee aan de slag. Ik vermoed zelf de cilinder omdat de rest erboven droog uit zag maar snap nu beter hoe het zit na deze uitleg. Is een veercilinder vervangen lastig? Ik las wel iets met de klem?
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Als de borgveer los wil dan is het een redelijk makkelijk klusje. Als de borgveer niet los wil, dan heb je een teringtakkeklus. Zorg dat je op een brug kunt werken, zonder is geen doen. Bij  mij zaten links en rest strak vastgerot en moest ik het kopje van de stang die uit de veercilinder komt aan beide zijden stukmeppen. 3 uur per kant voor alleen dat werkje. Bij voorkeur zorg je vooraf voor een reservesetje.

Het valt of staat met deze borgveer:

IMAGE(https://myalbum.com/photo/wEfw6oUGCcHT/360.jpg)

En de wartel van de HD leiding kan erg vast zitten, evenals het moertje van de grote hoesklem aan bolzijde.

In het kort, HD systeem drukloos (denk om het opendoen van een deur, want ook het hydractiefgedeelte moet drukloos), wiel en veerbol eraf, HD leiding en retourslang plus ontluchtingsslang van de hoes eraf, borgveer voorzijde eruit, borgklem veercilinder aan achterzijde losmaken en presto, veercilinder kan eruit.

Bij monteren wees dan zeer royaal met antiroestvet op de voorste borgveer, kopje van veerstang die uit de cilinder komt en de grote hoesklem.

De hoesklem is een speciaal model, het schroefdraad zit meestal vastgerot. Als je nieuwe hoezen hebt dan kun je het moertje (ook speciaal model) heetstoken en zo loskrijgen.

 

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

hoi Chris,

super dank je wel. kortom de XM is nu geschorst en staat in mijn garage. dan is dit dus een kansloze klus zonder brug.... ik heb een kant en klare veercilinder gevonden met hoes scheelt dat? kijk er niet echt naar uit nu haha..

 

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

andere vraag betreft de kachelmotor. uiteraard doet deze het niet. ik heb bij zekering F2 gekeken zo waar nog origineel dus de modificatie moet nog. wat ik me afvraag zonder zekering kan ik niks bedienen, met zekering werkt de ECC paneel wel alleen blaast de motor niet.

de motor op 12v aangesloten dan werkt het ding perfect. kan dit dan toch F2 zijn en modificatie doorvoeren of zit er ergens anders nog een addertje onder het gras? 

inmiddels is het complete interieur gestoomd, matt cleaner en weer behandeld. alle ramen werken al zijn de motoren denk ik niet meer de nieuwste... verder alleen de kachelmotor, afdek klepje en de lampjes vervangen dat valt mee. enfin we zijn pas 4 dagen op weg. en we hebben nog genoeg lock down weken dus ik ga eens ff goed nadenken over die klus van de veercilinder.... geen zin in merk ik ;)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

 zie onderwerp: Verwijderen pen van de veercilinder        

Zelf ook flink bezig geweest rechts ging zonde moeite, bij mij was links met geen mogelijkheid lost te krijgen.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000

Blaast de kachelmotor ook niet, aangesloten, en ECC paneel op voluit blazen?

Als ie het dan wel doet los aan de 12V, zit het hem idd in ergens de bedrading; en dat kan heel goed de F2 zekering zijn, maar ook een andere draadbreuk.

Ik zou beginnen de met de F2 modificatie (moet je veiligheidshalve toch doen) en dan kijken of het resultaat geeft.
Als ie het met ECC paneel op voluit blazen ook doet, moet je het eerder in de kachelblower zelf zoeken. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Sep
afbeelding van Sep
RE: Citroen XM 3.0 exclusive 2000
Blaast ook niet als je op ECC op vol blazen zet. Dus idd spulletjes besteld voor de F2 modificatie uit te voeren. Veercilinder is ook binnen dus we kunnen aan de slag komende dagen. Maar gaat beetje te snel in dit tempo haha.
Mica
afbeelding van Mica
RE:

Ik zou trouwens achter de beide koplampen ook alle relais er even uittrekken en opschuren en alle zekeringen er even uittrekken en bekijken.

Voor de blower zou ik ook de F2 er even uithalen want die ziet er van boven soms normaal uit maar is dan van onderen weg- of vastgesmolten.

Aan de accuubak hangen ook nog wat dikke zekeringen

xxxxxxm

Sep
afbeelding van Sep
RE:

Paar fotos van de XM , op transport en de bank before and after. en ook de bekleding. is daarna nog een keer gedaan en gestofzuigd. echt een vieze bak was het.

Pagina's