Vandaag auto op de brug gehad voor inspectie achter. Ziet er allemaal prima uit. Wat oppervlakkige roest bij de afwateringsgaten in de balken, maar binnenin niets. Subframe is hard. Ik zocht de stekker voor de hydractief klep? Stond een foutmelding in lexia.
Daarnaast de aandrijfriem accesoires vervangen door 1 van een cm korter. Stond stationair nogal te klapperen. Kortere met veel moetie gemonteerd, klappert ook :(
Kan het zijn dat de aircocompressor die leeg is, te zwaar draait? Dynamo, HD pomp?
O ja, ik heb een reservewielhouder die geheel intact is, de beschermplaat achter de hydreauliek daarentegen was behoorlijk bros
De poelie van de airco-compressor moet vrij ronddraaien als de airco uit staat. En dan bedoel ik dat je de poelie zonder riem er op zonder kracht kan laten rondgaan. Die is dan namelijk niet aan de compressor 'gekoppeld'.
Of 't systeem verder in orde is doet er niet toe.
Het lijkt me eerder dat de riem gewoon niet goed gespannen staat en door slipt/klapt. Of te vet/vuil is wat hetzelfde veroorzaakt. Uiterst raar geval zou zijn dat een andere poelie teveel weerstand geeft.
"Stekker van de hydractief-klep" is te vaag.
Afhankelijk van HA1 of HA2 heb je er één of twee.
HA1 geeft een aparte 'klep' op het voorste subframe. HA2 heeft de 'kleppen' direct op de hydractief-regelblokken (die met de bol)
En dan heb je natuurlijk nog het elktronische traject van de hyrdractief-ECU naar die 'klep(pen)'. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tsja, volgens het WPH is de spanning van de riem goed. Ik snap t niet zo goed. Riem is dus een cm korter, zou het mogelijk zijn dat een poelie aftermarket iets kleiner is dan origineel?
Het is nogal een heisa om riem erop en eraf te halen, er is eigenlijk te weinig ruimte
Ik zocht de electrische aansluiting aan de hydractiefklep achter om even los te halen en schoon te maken. Zag m zo gauw niet.
Aftermarket zou de maat van de poelie gewoon correct moeten zijn. Maar er is een mogelijkheid dat er gewoon niet het correcte type geplaatst is en dus een afwijkende maat poelie.
Zo'n pomp komt in meerdere uitvoeringen, waarbij de pomp hetzelfde blijft en een sub-nummer krijgt die aangeeft wat voor maat poelie er op zit. Maar ergens vind ik 't ook weer vergezocht dat iemand dat zou doen. Alsnog misschien een eerste makkelijke stap om het product-nummer van de pomp eens op te zoeken om te zien of ie wel echt op het blok hoort.
HA2 dus. Dan kan je de stekker terugvinden op de achterste hydractief-regelaar (middenbol)
Achterste dempers en hitteschild van de uitlaat weg en je kijkt er zo op als het goed is. Er zit in ieder geval maar één zo'n aansluiting op dat blok, dus dat kan niet missen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ben even bij Enting in Zwartsluis geweest. De oplossing is nabij. Op dynamo van de XM zit geen vrijloop. Met die lange snaar geeft dat vaak problemen. Ik heb nu een losse poelie van een Renault dynamo gekocht, eens kijken of dat werkt.
Overigens hebben ze in Zwartsluis de nodige XM's te koop staan, maar ook nog wel een aantal slopers met nuttige onderdelen
Maar hoe geeft de poelie dan het probleem? Dan is het probleem toch eerder dat de dynamo te veel weerstand geeft en dus toe is aan een schoonmaakbeurtje?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat was mijn andere gedachte. HD-pomp, aircocompr of dynamo die te zwaar lopen. Maar ik hebt t eerder met deze auto gehad, en Eddy Pool ook, die heeft zelfs een 3 cm kortere riem erop gezet. Ik demonteer dynamo en kijk hoe die draait.
Ik weet wel van mijn Espace, toen daar t vrijlooplager t begaf, begon de snaar ook te klapperen
Vandaag dynamo er even af om poelie te wisselen. Zag dat de riemspanner van de multiriem een stukje teruggelopen was, dat kan ook het geklapper hebben veroorzaakt?
Poging fuseekogel vervangen, zit voorlopig te vast.
Poging abs-sensor vervangen: wederom afgebroken. Dat wordt weer uitboren
De 2.5TD staat n beetje bekend om rammelen van de multiriem bij stationair draaien. Ik had nu de originele riem gemonteerd, die kon ik eigenlijk niet op spanning krijgen, toen maar een 1 cm kortere, beter, maar niet goed. Kreeg toen de tip om de poelie van de dynamo te vervangen door 1 met een vrijloop. Als volgt
De oude poelie, met slagschroevendraaier los te draaien zonder hem vast te houden.
Gister dus dymano weer geplaatst. Was me al opgevallen dat op de nieuwe geleiderollen wat rubber zat. Nieuwe riem geinspecteerd, leek toch wel goed. Wat bleek, de oude riem, die dus 13 jaar had stilgestaan, had een gedeelte van zijn rubber achtergelaten in de poelies van HD-pomp en aircopomp. Toch maar even schoongemaakt.
ABS-sensor vervangen, en nee Aad, die kwam er niet in 1 stuk uit. Maar met aandrijfas eruit wel n stuk eenvoudiger.
Fuseekogel vervangen, en vervolgens een half uur bezig geweest dat beschermkapje op zijn plek te krijgen :( Iemand een tip?
"File is missing" krijg ik ook wel eens als foutmedling. Geen idee wat het veroorzaakt, maar als je de foto even in Paint opent, iets verkleint (99% bijvoorbeeld) en zo opslaat pikt 't forum de foto dan opeens wel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag de andere fuseekogel vervangen. Had alleen een frans wph bij me, Daar staat opeens in dat de fuseekogel in fusee, met 250Nm vast moet. In de Olving staat 25. Dat is nogal een verschil.
Lexia geeft nu een permantente storing veiligheidsrelais in het ABS rijtje. Alle sensoren zijn storingsvrij. Waar moet ik zoeken
Tijdens het sleutelen merkte ik iets op linksonder bij de B-stijl: Het roestspook. Had ik nog niet eerder ontdekt :(
Onder de bitumen had t zich een weg gezocht. Kijken of t zonder laswerk kan
Klinkt als aardig veel.., maar 't is toch echt 250 Nm. Die andere vermelding in "25" is in decaNm. Fractie 10 verschil.
Dat plekje roest ziet er nog wel beheersbaar uit. Dus dat zal wel goed komen. ;)
ABS fout opzoeken is even afhankelijk van het ORGAnr. (ik neem aan dat je het latere Teves systeem hebt)
Voor 8029 heb je dat veiligheids-relay zitten op het ABSblok zwarte 9-polige stekker.
8029 en verder zou dit relais ingebouwd hebben in de ECU zelf. (Ik zeg zou want mijn 8488 heeft toch echt nog dat relais op het blok zitten)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
<p>Die fuseekogel: draait er makkelijk in, en dan zit tie ook vast. Hoe je die met 250Nm vastkrijgt?</p>
Met een momentsleutel, een dop 35 en deze dop?
https://www.sealey.co.uk/product/5637202228/lower-ball-joint-socket-peugeot-405citroen
Dop 35 heb je nodig voor je naafmoer van het voorwiel en voor die dop van Sealey. Heb 'm zelf niet maar wil er wel 1 hebben. Morgen even nameten of ie ook de goede maat is, maar een alternatief krijg ik zo snel ook weer niet gevonden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb die ball join socket. Dop 36 voor de naafmoer, deze is 1 maat kleiner dacht ik(iig niet hetzelfde), ik heb een Engelse die past.
Ik ga m vastdraaien met mijn slagmoersleutel, als je een grote momentsleutel erop zet, draai je de aandrijfas uit de bak rechts, en links zit je 250Nm op het tussenlagger te zetten. Dan is vast ook een keer vast. Borgen en klaar
Op het tussenlager zet je dan zo'n 12kg zijwaartse druk. Moet ie toch wel kunnen hebben lijkt me.
Vwb het er uit trekken van de aandrijf-as zou ik dan eerder even iets verzinnen om het fusee gewoon vast te zetten zodat 't niet verdraait terwijl je het spul aandraait. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, de voorzijde met lampen, ventilatoren ed
Jaap
Onderzijde heeft ook nog minimaal 2 bouten.
Ik zal morgen ff spieken als ik er aan denk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hier staan ze wel op.
https://xmclub.nl/sites/default/files/Xm%20Workshop%20Manual-Front%20verwijderen.pdf
__________
Crepuscule
Ze is weer tot leven gewekt. Het koste moeite en een hoop kwade dampen. 15 jaar oude banden rijden niet echt lekker.
Vering is ook wat bumpy, zal ik maar zeggen. Maar, we zweven weer
Jaap
Haha, mooi Jaap! Een set verse Michelins doet meestal wonderen.
__________
Crepuscule
Er was er 1 half leeg. maar t reed erg raar :)
Jaap
Vandaag auto op de brug gehad voor inspectie achter. Ziet er allemaal prima uit. Wat oppervlakkige roest bij de afwateringsgaten in de balken, maar binnenin niets. Subframe is hard. Ik zocht de stekker voor de hydractief klep? Stond een foutmelding in lexia.
Daarnaast de aandrijfriem accesoires vervangen door 1 van een cm korter. Stond stationair nogal te klapperen. Kortere met veel moetie gemonteerd, klappert ook :(
Kan het zijn dat de aircocompressor die leeg is, te zwaar draait? Dynamo, HD pomp?
O ja, ik heb een reservewielhouder die geheel intact is, de beschermplaat achter de hydreauliek daarentegen was behoorlijk bros
Jaap
De poelie van de airco-compressor moet vrij ronddraaien als de airco uit staat. En dan bedoel ik dat je de poelie zonder riem er op zonder kracht kan laten rondgaan. Die is dan namelijk niet aan de compressor 'gekoppeld'.
Of 't systeem verder in orde is doet er niet toe.
Het lijkt me eerder dat de riem gewoon niet goed gespannen staat en door slipt/klapt. Of te vet/vuil is wat hetzelfde veroorzaakt. Uiterst raar geval zou zijn dat een andere poelie teveel weerstand geeft.
"Stekker van de hydractief-klep" is te vaag.
Afhankelijk van HA1 of HA2 heb je er één of twee.
HA1 geeft een aparte 'klep' op het voorste subframe. HA2 heeft de 'kleppen' direct op de hydractief-regelblokken (die met de bol)
En dan heb je natuurlijk nog het elktronische traject van de hyrdractief-ECU naar die 'klep(pen)'. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tsja, volgens het WPH is de spanning van de riem goed. Ik snap t niet zo goed. Riem is dus een cm korter, zou het mogelijk zijn dat een poelie aftermarket iets kleiner is dan origineel?
Het is nogal een heisa om riem erop en eraf te halen, er is eigenlijk te weinig ruimte
Ik zocht de electrische aansluiting aan de hydractiefklep achter om even los te halen en schoon te maken. Zag m zo gauw niet.
Jaap
Aftermarket zou de maat van de poelie gewoon correct moeten zijn. Maar er is een mogelijkheid dat er gewoon niet het correcte type geplaatst is en dus een afwijkende maat poelie.
Zo'n pomp komt in meerdere uitvoeringen, waarbij de pomp hetzelfde blijft en een sub-nummer krijgt die aangeeft wat voor maat poelie er op zit. Maar ergens vind ik 't ook weer vergezocht dat iemand dat zou doen. Alsnog misschien een eerste makkelijke stap om het product-nummer van de pomp eens op te zoeken om te zien of ie wel echt op het blok hoort.
HA2 dus. Dan kan je de stekker terugvinden op de achterste hydractief-regelaar (middenbol)
Achterste dempers en hitteschild van de uitlaat weg en je kijkt er zo op als het goed is. Er zit in ieder geval maar één zo'n aansluiting op dat blok, dus dat kan niet missen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb je trouwens al je krukas-poelie gecontroleerd? (vette krijtstreep vanuit ht hard naar de rand zetten en de motor daarna even laten draaien)
De buitenring waar de riem over heen loopt komt soms los van het hart en gaat dan doorslippen. Dat is wat minder ver gezocht.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Krukaspoelie is ook nieuw. Ik verdenk nu de vrijloop van de dynamo
Jaap
Ben even bij Enting in Zwartsluis geweest. De oplossing is nabij. Op dynamo van de XM zit geen vrijloop. Met die lange snaar geeft dat vaak problemen. Ik heb nu een losse poelie van een Renault dynamo gekocht, eens kijken of dat werkt.
Overigens hebben ze in Zwartsluis de nodige XM's te koop staan, maar ook nog wel een aantal slopers met nuttige onderdelen
Jaap
Maar hoe geeft de poelie dan het probleem? Dan is het probleem toch eerder dat de dynamo te veel weerstand geeft en dus toe is aan een schoonmaakbeurtje?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat was mijn andere gedachte. HD-pomp, aircocompr of dynamo die te zwaar lopen. Maar ik hebt t eerder met deze auto gehad, en Eddy Pool ook, die heeft zelfs een 3 cm kortere riem erop gezet. Ik demonteer dynamo en kijk hoe die draait.
Ik weet wel van mijn Espace, toen daar t vrijlooplager t begaf, begon de snaar ook te klapperen
Jaap
Vandaag dynamo er even af om poelie te wisselen. Zag dat de riemspanner van de multiriem een stukje teruggelopen was, dat kan ook het geklapper hebben veroorzaakt?
Poging fuseekogel vervangen, zit voorlopig te vast.
Poging abs-sensor vervangen: wederom afgebroken. Dat wordt weer uitboren
Jaap
De ABS sensor verwijderen van buiten af met een tang er uit trekken leid tot afbreken .
De enige manier is het support vrijmaken door de aandrijfas te verwijderen.
Inspuiten met WD40 en met een dop 13mm. van binnen af er uit te tikken.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Dank, onthoud t voor de volgende keer
Jaap
De 2.5TD staat n beetje bekend om rammelen van de multiriem bij stationair draaien. Ik had nu de originele riem gemonteerd, die kon ik eigenlijk niet op spanning krijgen, toen maar een 1 cm kortere, beter, maar niet goed. Kreeg toen de tip om de poelie van de dynamo te vervangen door 1 met een vrijloop. Als volgt
De oude poelie, met slagschroevendraaier los te draaien zonder hem vast te houden.
Beetje groene loctite
Nieuwe poelie met freewheel
Speciaal tooltje, 33 tands gekocht
En klaar!
Jaap
Gister dus dymano weer geplaatst. Was me al opgevallen dat op de nieuwe geleiderollen wat rubber zat. Nieuwe riem geinspecteerd, leek toch wel goed. Wat bleek, de oude riem, die dus 13 jaar had stilgestaan, had een gedeelte van zijn rubber achtergelaten in de poelies van HD-pomp en aircopomp. Toch maar even schoongemaakt.
ABS-sensor vervangen, en nee Aad, die kwam er niet in 1 stuk uit. Maar met aandrijfas eruit wel n stuk eenvoudiger.
Fuseekogel vervangen, en vervolgens een half uur bezig geweest dat beschermkapje op zijn plek te krijgen :( Iemand een tip?
Jaap
Over radiateurs gesporken: kwam op mister auto een radiateur tegen die te goedkoop was. Dus maar besteld als reserve.
Is dus een alu exemplaar, waarbij de metalen behuizing aan de bovenkant ontbreekt. Daar zitten bij mij dus de brandstofslangen met een beugel aan vast
Gaat dat goedkomen?
Jaap
Probeer een foto van de oude te uploaden, krijg de melding: file are missing?
Jaap
"File is missing" krijg ik ook wel eens als foutmedling. Geen idee wat het veroorzaakt, maar als je de foto even in Paint opent, iets verkleint (99% bijvoorbeeld) en zo opslaat pikt 't forum de foto dan opeens wel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
beter!
Jaap
Vandaag de andere fuseekogel vervangen. Had alleen een frans wph bij me, Daar staat opeens in dat de fuseekogel in fusee, met 250Nm vast moet. In de Olving staat 25. Dat is nogal een verschil.
Lexia geeft nu een permantente storing veiligheidsrelais in het ABS rijtje. Alle sensoren zijn storingsvrij. Waar moet ik zoeken
Tijdens het sleutelen merkte ik iets op linksonder bij de B-stijl: Het roestspook. Had ik nog niet eerder ontdekt :(
Onder de bitumen had t zich een weg gezocht. Kijken of t zonder laswerk kan
Jaap
Klinkt als aardig veel.., maar 't is toch echt 250 Nm. Die andere vermelding in "25" is in decaNm. Fractie 10 verschil.
Dat plekje roest ziet er nog wel beheersbaar uit. Dus dat zal wel goed komen. ;)
ABS fout opzoeken is even afhankelijk van het ORGAnr. (ik neem aan dat je het latere Teves systeem hebt)
Voor 8029 heb je dat veiligheids-relay zitten op het ABSblok zwarte 9-polige stekker.
8029 en verder zou dit relais ingebouwd hebben in de ECU zelf. (Ik zeg zou want mijn 8488 heeft toch echt nog dat relais op het blok zitten)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
orga nr 8052, zal in de ecu zoeken. Er zit een extra draad op meen ik de witte stekker een beetje brak verbonden, zal s zoeken.
Die fuseekogel: draait er makkelijk in, en dan zit tie ook vast. Hoe je die met 250Nm vastkrijgt?
Staat in de Olving echt verkeerd, 25Nm..
Jaap
Met een momentsleutel, een dop 35 en deze dop?
https://www.sealey.co.uk/product/5637202228/lower-ball-joint-socket-peugeot-405citroen
Dop 35 heb je nodig voor je naafmoer van het voorwiel en voor die dop van Sealey. Heb 'm zelf niet maar wil er wel 1 hebben. Morgen even nameten of ie ook de goede maat is, maar een alternatief krijg ik zo snel ook weer niet gevonden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb die ball join socket. Dop 36 voor de naafmoer, deze is 1 maat kleiner dacht ik(iig niet hetzelfde), ik heb een Engelse die past.
Ik ga m vastdraaien met mijn slagmoersleutel, als je een grote momentsleutel erop zet, draai je de aandrijfas uit de bak rechts, en links zit je 250Nm op het tussenlagger te zetten. Dan is vast ook een keer vast. Borgen en klaar
Jaap
Op het tussenlager zet je dan zo'n 12kg zijwaartse druk. Moet ie toch wel kunnen hebben lijkt me.
Vwb het er uit trekken van de aandrijf-as zou ik dan eerder even iets verzinnen om het fusee gewoon vast te zetten zodat 't niet verdraait terwijl je het spul aandraait. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's