Mijn luchtfilterpakket is eindelijk binnen, ik was de laatste van de bezorging :roll:.
Enfin, het is gelukkig precies wat ik besteld heb en ben erg benieuwd hoe dat straks gaat passen op mijn motor :wink: en hoe de motor erop reageert :P.
Ik ben de hele avond bezig geweest met de ashoes en bakolie vullen :roll: .
Eerst nog snel gekeken of de luchtfilters pasten, maar moet kleine aanpassingen doen en dan past het heel mooi 8) . Groter hadden ze niet moeten zijn :wink: .
Met de ashoes vervanging ging alles goed totdat ik de homokineetkom van de as los moest zien te krijgen.
Met de losse as in de bankschroef en een zware hamer heb ik die los weten te tikken, alles netjes gemonteerd en vet erin gedaan en dan kom je weer dat klote borgveertje tegen als je de homokineetkom wil plaatsen :evil:.
Heel veel tijd mee verloren, het is zeg maar een metalen ringetje waar een stukje uit is en naar buiten toe moet veren om de kom te borgen. Na het meest ideale positie van het veertje weten te vinden ging de kom er eindelijk makkelijker erop, met een schroevedraaier o.i.d. kun je niet bij het ringetje bij om te begeleiden of in te drukken.....
Voordat ik de as weer in de bak wilde doen, controleerde ik of de keerringen pasten..niet dus :evil: dat waren keerringen voor een XU type :roll:. Gelukkig ging mijn oude keerring niet lekken na het plaatsen van de as en het vullen van de bak.
Da's zwaar balen. Maar goed dat je oude ringen niet lekken.
Red je het qua tijd allemaal wel? Ik neem aan dat je pas maandag die juiste ringen kunt bestellen.
Het stationair gasklep filtertje ging er redelijk makkelijk erop zonder de zwarte "motorafdekplaat" ring er af hoeven te halen. Het blauwe stekkertje heb ik uit de houder gehaald en ligt nu los, anders was het filtertje niet te plaatsen. http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0012.jpg
Het resultaat is subliem, beter dan ik had verwacht. Het motorkarakter is nu versterkt en geeft een duidelijker, beter resultaat dan met alleen de katvervangers.
Stationair klinkt de motor hetzelfde als voorheen en ook bij lage snelheden tot ongeveer 60km/h klinkt de motor niet anders dan voorheen. Dat is ook een fijne bijkomstigheid :D .
Bij volgas en hogere snelheden komt er een duidelijke ouderwetse zware 6 cilinder geluid tevoorschijn 8), oh wat klinkt dat verslavend......
Het koppel is over het hele toerengebied toegenomen 8). Vooral onderin miste ik nog wat koppel, maar dat is nu ruimschoots goedgemaakt. Het pakt veel makkelijker op en de koppelopbouw is veel beter waarneembaar bij lage toerentallen.
Met het doortrekken in zijn toeren is nog veel leuker en een stuk sneller geworden, mede ook door het prachtige motorgeluid 8) . Maar ik moet nu weer meer beter opletten op mijn snelheid :roll:.
Mijn water- en olietemperaturen bleven rond de 70gr hangen met de deze buitentemperaturen, normaal zit het watertemperatuur tussen de 80gr en 90gr en soms richting de 90gr.
Pas toen ik harder ging rijden met veel optrekken en doortrekken ging mijn water richting bijna 90gr en mijn olie richting bijna 100gr.
Kortom ik ben erg blij dat ik deze filters heb gekozen en voor de liefhebbers is het een aanrader 8), ondanks dat het niet goedkoop is.
Volgende week APK en daarna weer de katvervangers eronder.......ik kan niet wachten :lol:.
Inderdaad een mooie uitleg. En prachtig dat het zoveel merkbaar resultaat geeft.
zegt:
Die slang met die luchtsplitter doet me denken aan die aliens uit War of the Worlds. Weet je zeker dat er geen dodelijke groene stralen uitkomen? :mrgreen:
Ziet er 1 netjes uit, en mooi dat je resultaat bemerkt!
maar 2, je motor zal nu veel hete lucht moeten ademen tijdens stilstand en filerijden(immers geen luchttoevoer van buitenaf en geen vacuum) geeft dit geen nadelige gevolgen??
Wel vet die filters, hoor JP. En wat een VET geluid komt eruit :!: :!: en alleen op het juiste moment, als je het gas intrapt :mrgreen:
Het is alleen jammer dat die aanzuigbuis er niet diect aan past. :roll:
En je raam doet het ook weer nu er nieuwe kabels in zitten, alleen nog een keer wat aan het trommeltje doen.
@Jeroen, tijdens het filerijden wordt er idd voornamelijk warme lucht aangezogen. Het is niet anders :wink:, maar vacuüm heerst er altijd in het inlaatspruitstuk.
De motor zuigt nu met veel minder weerstand veel meer warme als koude lucht aan.
Het accelereren gaat nu sneller dan voorheen, dus er wordt gelukkig genoeg koude lucht aangevoerd tijdens het rijden :wink:.
@Lampje, nogmaals bedankt voor het herstellen van mijn raammechanisme :D, het trommeltje ga ik nog eens uitvijlen of vervangen door een betere exemplaar :wink:.
Ik vind het motorgeluid nu ook über 8). Zoals je zegt, op het juiste moment tijdens het accelereren hoor je het diepe/zware 6cilinder geluid 8) . Voor de rest hoor je geen verschil, lekker stil tijdens een constante snelheid :wink:.
En ik heb het ook mogen ervaren :wink: :wink: (Zie mijn topic) En het werkt echt verslavend. Heerlijk geluid, maar je bent wel geneigd om nu constant het gaspedaal in te willen trappen :wink: :wink:
@Erik en JP, het was voor mij weer een leerzame dag, maar wel met een big :mrgreen: :mrgreen: on my face. Hiervoor nogmaals mijn dank :P :P
Vanavond heb ik mijn bandenspanning vóór van 3,0bar naar 2,8bar terug gezet, ik vond klinkers en scherpe richels te hard genomen worden. Op de snelweg voelde het wel goed aan.
Met 2,8bar vóór en 2,0bar achter is het nu qua comfort als wegligging helemaal in balans 8) . Het specifieke Citroën comfort is nu verenigd met sportiviteit :wink:.
Daarna mijn XM nog even afgespoeld bij een wasbox en ook nog even genoten van mijn open lucht filters 8) op de snelweg.
Wat is het doortrekken in de toeren nu nog veel leuker geworden dan het al was :D, helemaal met volgas want dan komt er brute maar beschaafde diepe 6cilinder te voorschijn.
Vooral voorbij de 5000tr/min met beide ACAV klepjes open klinkt het alsof de luchtfilters in het dashboard zitten zo duidelijk is het motorgeluid :lol:. Daarbij wordt je ook nog gelanceerd :wink:.
Donderdag APK en ik zie dat met vertrouwen tegemoet :wink:.
Enige aandachtspunten voor in de toekomst zijn de handremkabels, tijdens de remmentest was er een verschil van 25% en 30% is het max.
De rammel uit de voortrein was niet te vinden bij de spoor- en fuseekogels. Ik vermoed uit de draagarmrubbers en de veerschotels.
Op de terugreis naar huis reed ik de file in en liepen de temperaturen flink omhoog :shock:, de airco werd ook niet koud :roll:.
Bij een pompstation bekeken wat er nou aan de hand was, bleek dat 1 van de 2 ventilatoren niet draaide. Na het checken van de relais en de zekeringen kwam ik erachter dat de kabelboom naar de ventilatorrelais geen goed contact maakte. Bij het bewegen ervan draaide de 2e ventilator wel mee. Met een tie wrap die kabelboom een beetje onder spanning gezet zodat er contact wordt gemaakt.
Waarom mijn airco nu niet koud wordt snap ik niet :(, het heeft het altijd erg goed gedaan. Erik en Benny hebben dat afgelopen zondag kunnen ervaren.
Suc6 :!:
Thnx :wink:
Mijn luchtfilterpakket is eindelijk binnen, ik was de laatste van de bezorging :roll:.
Enfin, het is gelukkig precies wat ik besteld heb en ben erg benieuwd hoe dat straks gaat passen op mijn motor :wink: en hoe de motor erop reageert :P.
Alvast foto's van de losse onderdelen:
2 x open luchtfilter diameter 90mm:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0004.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0005.jpg
1 x stationair regelklep filter:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0002.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0003.jpg
1 x koude lucht toevoerbuis diameter 80mm:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0006.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0007.jpg
1 x mini schoonmaaksetje (cleaner & oilspray):
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0008.jpg
Dat zul je altijd zien: zit je er op te wachten, ben je de laatste in de rij. ;-)
En? Het is hier bijna half negen, ben je al begonnen?
Ziet er goed uit! 8)
Ben benieuwd als het straks gemonteerd zit.
Ik ben de hele avond bezig geweest met de ashoes en bakolie vullen :roll: .
Eerst nog snel gekeken of de luchtfilters pasten, maar moet kleine aanpassingen doen en dan past het heel mooi 8) . Groter hadden ze niet moeten zijn :wink: .
Met de ashoes vervanging ging alles goed totdat ik de homokineetkom van de as los moest zien te krijgen.
Met de losse as in de bankschroef en een zware hamer heb ik die los weten te tikken, alles netjes gemonteerd en vet erin gedaan en dan kom je weer dat klote borgveertje tegen als je de homokineetkom wil plaatsen :evil:.
Heel veel tijd mee verloren, het is zeg maar een metalen ringetje waar een stukje uit is en naar buiten toe moet veren om de kom te borgen. Na het meest ideale positie van het veertje weten te vinden ging de kom er eindelijk makkelijker erop, met een schroevedraaier o.i.d. kun je niet bij het ringetje bij om te begeleiden of in te drukken.....
Voordat ik de as weer in de bak wilde doen, controleerde ik of de keerringen pasten..niet dus :evil: dat waren keerringen voor een XU type :roll:. Gelukkig ging mijn oude keerring niet lekken na het plaatsen van de as en het vullen van de bak.
Morgen ga ik de luchtfilters doen 8) .
Da's zwaar balen. Maar goed dat je oude ringen niet lekken.
Red je het qua tijd allemaal wel? Ik neem aan dat je pas maandag die juiste ringen kunt bestellen.
Ik ga wel voorlopig zo rijden, zolang het niet lekt is het even best zo :wink:.
Op zo`n avond ben ik altijd maar met 1 ding bezig, maar mag het nooit eens even meezitten met het sleutelen :cry:.
Ik krijg mijn auto wel altijd af zodat die niet op de brug hoeft te staan :D.
Eigenlijk ben je wel hardleers: vrijdag is GEEN goede sleuteldag. :lol:
In ambtenarentaal is dat dus een vrijedag ipv vrijdag :lol:
De Pipercross open luchtfilters zitten erin :D . Ik heb nog wat kleine aanpassingen moet doen om de 2 filters te kunnen plaatsen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0009.jpg
Voor de achterste van de twee heb ik een bruin stekkertje uit de houder gehaald en los ernaast laten hangen. Het bruine stekkertje zat naast het witte stekkertje
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0020-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0021-1.jpg
Bij de voorste van de twee heb ik het metalen plaatje waarop het ontstekingsmodule en bobine eraan zitten naar onderen verplaatst. De grote zwarte metalen plaat die met de 2 bouten boven en 1 onder de accubak zit verwijdert en de blanke metalen plaat direct aan de accubak gemonteerd.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0019.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0018.jpg
Het stationair gasklep filtertje ging er redelijk makkelijk erop zonder de zwarte "motorafdekplaat" ring er af hoeven te halen. Het blauwe stekkertje heb ik uit de houder gehaald en ligt nu los, anders was het filtertje niet te plaatsen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0012.jpg
De koude luchtbuis op de plaats van het luchtfilterhuis gezet met daaraan de oude luchtsplitter. Die splitter heb ik diverse keren verzaagd voordat ik het goed had. Toen die nog volledig intact was en op de plek tussen het LHM reservoir en de accu zat kon de motorkap niet dicht.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0010.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0011.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0022-1.jpg
Nu het is die zodanig verzaagd dat ieder filter alsnog zijn eigen luchtstroom pakt.
Onderin bij de voorbumper heb ik een rode kelk aan de slang gemonteerd en achter de mist-knipperlichtunit geplaatst. Ik heb de slang met de kelk nog niet helemaal recht in rijrichting kunnen plaatsen maar die pakt nu al lekker veel koude rijwind. Het gat onder de mistlicht zit er standaard in bij de serie1, bij de serie2 dacht ik van niet. Maar dat gat is zelf te maken.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0017.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0015.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0016.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0014.jpg
Het resultaat is subliem, beter dan ik had verwacht. Het motorkarakter is nu versterkt en geeft een duidelijker, beter resultaat dan met alleen de katvervangers.
Stationair klinkt de motor hetzelfde als voorheen en ook bij lage snelheden tot ongeveer 60km/h klinkt de motor niet anders dan voorheen. Dat is ook een fijne bijkomstigheid :D .
Bij volgas en hogere snelheden komt er een duidelijke ouderwetse zware 6 cilinder geluid tevoorschijn 8), oh wat klinkt dat verslavend......
Het koppel is over het hele toerengebied toegenomen 8). Vooral onderin miste ik nog wat koppel, maar dat is nu ruimschoots goedgemaakt. Het pakt veel makkelijker op en de koppelopbouw is veel beter waarneembaar bij lage toerentallen.
Met het doortrekken in zijn toeren is nog veel leuker en een stuk sneller geworden, mede ook door het prachtige motorgeluid 8) . Maar ik moet nu weer meer beter opletten op mijn snelheid :roll:.
Mijn water- en olietemperaturen bleven rond de 70gr hangen met de deze buitentemperaturen, normaal zit het watertemperatuur tussen de 80gr en 90gr en soms richting de 90gr.
Pas toen ik harder ging rijden met veel optrekken en doortrekken ging mijn water richting bijna 90gr en mijn olie richting bijna 100gr.
Kortom ik ben erg blij dat ik deze filters heb gekozen en voor de liefhebbers is het een aanrader 8), ondanks dat het niet goedkoop is.
Volgende week APK en daarna weer de katvervangers eronder.......ik kan niet wachten :lol:.
Weer lekker bezig geweest dus...
Ziet er allemaal erg netjes uit! :wink:
Goed dat je het altijd zo goed en duidelijk uitlegt en fotografeert, dat is altijd leuk om te lezen.
Dank je Coen :wink:.
Soms heeft mijn camera kuren en dan zegt die dat de batterijen op zijn terwijl dat niet zo is :roll:. Die ga ik ook eens vervangen door een goede.
Gisteren wilde ik de ashoes vervanging ook fotograferen maar die melding over de batterijen bleef maar komen, misschien waren ze ook bijna op....
Inderdaad een mooie uitleg. En prachtig dat het zoveel merkbaar resultaat geeft.
Die slang met die luchtsplitter doet me denken aan die aliens uit War of the Worlds. Weet je zeker dat er geen dodelijke groene stralen uitkomen? :mrgreen:
Als ik een LHM lekkage heb, ben ik wel bang voor groene stralen :lol:
Godallemachtig mooi werk JP! Mes compliments!!!. Wat hou je lekker veel ruimte over nu die schoenen-doos weg is :lol:
Ik meld me bij deze aan voor een hernieuwde proefrit!!!
Merci 8).
Tuurlijk jij mag weer een proefrit ermee maken :wink:.
Morgen zal Lampie de eerste zijn die deze modificatie mag ervaren :wink: .
Ziet er 1 netjes uit, en mooi dat je resultaat bemerkt!
maar 2, je motor zal nu veel hete lucht moeten ademen tijdens stilstand en filerijden(immers geen luchttoevoer van buitenaf en geen vacuum) geeft dit geen nadelige gevolgen??
Wel vet die filters, hoor JP. En wat een VET geluid komt eruit :!: :!: en alleen op het juiste moment, als je het gas intrapt :mrgreen:
Het is alleen jammer dat die aanzuigbuis er niet diect aan past. :roll:
En je raam doet het ook weer nu er nieuwe kabels in zitten, alleen nog een keer wat aan het trommeltje doen.
Groetjes Erik
@Jeroen, tijdens het filerijden wordt er idd voornamelijk warme lucht aangezogen. Het is niet anders :wink:, maar vacuüm heerst er altijd in het inlaatspruitstuk.
De motor zuigt nu met veel minder weerstand veel meer warme als koude lucht aan.
Het accelereren gaat nu sneller dan voorheen, dus er wordt gelukkig genoeg koude lucht aangevoerd tijdens het rijden :wink:.
@Lampje, nogmaals bedankt voor het herstellen van mijn raammechanisme :D, het trommeltje ga ik nog eens uitvijlen of vervangen door een betere exemplaar :wink:.
Ik vind het motorgeluid nu ook über 8). Zoals je zegt, op het juiste moment tijdens het accelereren hoor je het diepe/zware 6cilinder geluid 8) . Voor de rest hoor je geen verschil, lekker stil tijdens een constante snelheid :wink:.
En ik heb het ook mogen ervaren :wink: :wink: (Zie mijn topic) En het werkt echt verslavend. Heerlijk geluid, maar je bent wel geneigd om nu constant het gaspedaal in te willen trappen :wink: :wink:
@Erik en JP, het was voor mij weer een leerzame dag, maar wel met een big :mrgreen: :mrgreen: on my face. Hiervoor nogmaals mijn dank :P :P
Graag gedaan, maar Erik verdient de credits :wink:.
Vanavond heb ik mijn bandenspanning vóór van 3,0bar naar 2,8bar terug gezet, ik vond klinkers en scherpe richels te hard genomen worden. Op de snelweg voelde het wel goed aan.
Met 2,8bar vóór en 2,0bar achter is het nu qua comfort als wegligging helemaal in balans 8) . Het specifieke Citroën comfort is nu verenigd met sportiviteit :wink:.
Daarna mijn XM nog even afgespoeld bij een wasbox en ook nog even genoten van mijn open lucht filters 8) op de snelweg.
Wat is het doortrekken in de toeren nu nog veel leuker geworden dan het al was :D, helemaal met volgas want dan komt er brute maar beschaafde diepe 6cilinder te voorschijn.
Vooral voorbij de 5000tr/min met beide ACAV klepjes open klinkt het alsof de luchtfilters in het dashboard zitten zo duidelijk is het motorgeluid :lol:. Daarbij wordt je ook nog gelanceerd :wink:.
Donderdag APK en ik zie dat met vertrouwen tegemoet :wink:.
Ik niet: straks is de keurmeester gelanceerd. :lol:
:lol:
Nu wordt het tijd voor een mooi filmpje op You-tube JP. Staande accelleratie testje!! Gaan na donderdag de katvervangers eronder??
Na de APK keuring laat ik de kats verwisselen :wink:.
Helaas heb ik geen filmcameraatje :(, dus iemand moet me daarmee helpen :wink:.
Och, ik heb nog een videocamera liggen ...
Groetjes Erik
dan spreken we weer wat af :wink:.
Vandaag APK en goedgekeurd 8).
Enige aandachtspunten voor in de toekomst zijn de handremkabels, tijdens de remmentest was er een verschil van 25% en 30% is het max.
De rammel uit de voortrein was niet te vinden bij de spoor- en fuseekogels. Ik vermoed uit de draagarmrubbers en de veerschotels.
Op de terugreis naar huis reed ik de file in en liepen de temperaturen flink omhoog :shock:, de airco werd ook niet koud :roll:.
Bij een pompstation bekeken wat er nou aan de hand was, bleek dat 1 van de 2 ventilatoren niet draaide. Na het checken van de relais en de zekeringen kwam ik erachter dat de kabelboom naar de ventilatorrelais geen goed contact maakte. Bij het bewegen ervan draaide de 2e ventilator wel mee. Met een tie wrap die kabelboom een beetje onder spanning gezet zodat er contact wordt gemaakt.
Waarom mijn airco nu niet koud wordt snap ik niet :(, het heeft het altijd erg goed gedaan. Erik en Benny hebben dat afgelopen zondag kunnen ervaren.
Pagina's