XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
PBO
afbeelding van PBO

Die melding had ik 's morgens na een koude start, kort voordat de oude LHM (bruine drab) werd vervangen door verse: "Hydraulisch systeem, let op remdruk".

Hierna was de melding weg, maar krijg ik nu een paar maanden verder nu en dan weer op het scherm (zonder remdrukwaarschuwing).

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanochtend heb ik met vol goede moed en vertrouwen mijn XM gestart en naar Frank Bekker gereden. Ik moest toch nog een klein beetje wennen aan de directere en lichtere Diravi 8) , ook het veel sneller omhoog komen van de rijhoogte stemt mij gelukkig 8) .

Vandaag ben ik in Zuid Limburg geweest bij de CXclub meeting 8) . Onderweg in Limburg bij een pompstation zagen we al diverse CXen tanken en onderweg kwamen we steeds meer tegen :wink: .

Op een gegeven moment passeerden we een CX GTI Turbo tussenmodel in Bleu Romantique precies zoals die van Frank Bekker 8) . Die was van een bekende CX liefhebber en die reed achter ons aan, Frank trapte het gas voluit open tot 200km/h tot een aantal keren toe :D 8) .

Wat ging dat lekker zodra de turbo erin komt en de CX als een speer wordt afgeschoten 8) . De andere CX Turbo volgde ons en hield ons goed bij :wink: , zo goed zelfs dat we de hele navigatie apparaat vergeten waren en te ver door waren gereden :lol: :lol: :lol: . Vlak voor de grens vroegen we aan die andere CX Turbo rijder of hij wist hoe we moesten rijden en die ging ons maar achterna omdat ze het ook niet wisten :lol: . Uiteindelijk heeft de navi ons naar het kasteel gebracht.

Ook een VW Phaeton hebben we lekker het leven zuur gemaakt en die ging wel opzij toen hij 2 CX Turbo`s zag aankomen :twisted: .

Trouwens Glenn heb ik daar ook nog ontmoet en hij heeft een mooie donkergrijze CX 2.5GTI 8) gekocht.

Op de terugweg reed mijn XM wederom erg lekker en ben erg blij dat ik de (juiste) HD-pomp snel heb kunnen regelen :wink: . Verder geen rare meldingen meer gehad op het dashboard :wink: . Wel een partij vogelpoep over de hele auto :evil: :evil: :evil: :cry: :cry: :cry: , bij de wasbox alles weer schoongespoten :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

mooi dat ie weer beter is.
de melding hydraulic pressure heb ik ook regelamtig, maar nog steeds niet kunnen traceren waar het vandaan komt... wellicht verouderde pomp? te weinig toeren bij start waardoor er te langzaam druk-opbouw is?
Wllicht dat dit verholpen is na een bezoekje aan renard....

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Goh, dat was vast even schrikken, zo'n kapotte poelie. Niets gehoord tijdens het rijden?

@Stooftaker, functioneert je peil-schoteltje nog goed?

En ik maar denken, wat is het stil in de XM-hoek van het CitFo. Zitten jullie met z'n alle hier te posten. 8)

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Jeroen, wie weet dat jouw probleem mogelijk aan de HD pomp ligt. Renard is een goede garage :wink: , die zal snel erachter kunnen komen wat het is.

@Lampje, leuk dat je je hier ook hebt aangemeld :wink: . Nu wordt de XMClub forum weer aangevuld met een XM ZPJ4 24v :D :D :D :D .

Tijdens het rijden heb ik geen vreemde geluiden gehoord, de melding "pression hydraulique" kwam voor mij uit het niets :roll: .

De melding "pression hydraulique" verwar je met "niveau hydraulique", die laatste heeft met het peil schoteltje te maken :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Hey Lampie er ook nog bij? Niet te veel quatrevingt soupapes hier hè, ander wordt ik jaloers :lol:

Leuk dagje JP. Wel blijven opletten hè, de navigator heeft een belangrijke taak! :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Met 200km/h kon ik de borden niet meer goed lezen :lol: .

Van mij mogen er nog veel meer vingt quatre soupapes 8) bijkomen op het forum, die zijn nog te weinig vertegenwoordigd :wink: .

Ik vraag me nu echt af of een CX Turbo nou echt zoveel sneller is dan een XM 24v met de ZPJ4 motor :roll: .

Onderin is de CX Turbo sneller, maar in het midden kan het even snel zijn en in het bovengebied is de XM de onbetwiste topper 8) .
Op Cifo had ik een keer gelezen dat er al mensen dit hadden uitgetest en dat de CX Turbo t/m 190km/h sneller was en dan pas is de XM 24v sneller en aan 1 stuk doortrekt tot 235km/h.

Misschien is mijn XM al wat sneller qua acceleratie dan standaard....? Qua top heb ik al 243km/h bereikt en dat gaat nu echt beter worden 8) .

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Dat ken ik, in Duitsland heb ik ook wel eens max. snelheidsbordjes gemist omdat ik 200+ reed ...

Och, ik moet zeggen dat we er vorig jaar toch een aantal 24V's bij elkaar gescharreld hadden. :o

Overigens had ik met de 12V automaat type 2 ook al 230 echte km's gehaald, met nog gas over ... Voor zover ik weet moet de 24V 250 km/u kunnen, dan loopt-ie de toerenbegrenzer in.

Als je echt op wilt voeren moet je aan een 6-bak denk ik, JP. :lol:

Groetjes Erik

wimb
afbeelding van wimb

Je gaat nu toch niet naast je schoenen lopen JP? :lol: :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vorig jaar met de mini 24v meet inderdaad aardig wat weten op te trommelen :wink: , maar dan moeten zich nog meer met een XM 24v zich hier aanmelden :wink: .

@Wim, nee ik ga niet naast mijn schoenen lopen :lol: .
Heb je al eens met een XM 24v gereden? Volgende week vrijdag mag je wel een stukje mee rijden :wink: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Lampie, weet je het zeker dat jouw 12v automaat 230km/h heeft gereden op GPS? Dat is dus wel serieus snel voor zo`n automaat :shock: . Met mijn vorige 12v handbak kwam ik niet verder dan 226km/h op GPS :wink: .

Ik hoop dat mijn 24v 250km/h redt op GPS en anders helpen mijn Pipercross filters en de katvervangers om dat doel te bereiken :wink: . De 6bak zal inderdaad tot nog betere prestaties leiden, maar ik hou het hier wel bij :wink: .
Op dit moment is mijn 24v geheel standaard, op die waardeloze extra aanzuigbuizentroep na :lol: :lol: :lol: .

Gisteren heb ik met die ene vriend de HD-pomp getest na de montage en reden de Zeeuwse polders in en over de dijkjes....wat een heerlijke acceleratie :shock: . Hierbij werden we ook in onze stoelen gedrukt :wink: .

Het lijkt wel of de motorolie mijn motor steeds verder aan het schoonmaken is want de motor wordt steeds feller 8) .

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Gaaf!

Nee sorry, 224 aangetikt op de GPS met nog gas over, zat tegen de kickdowngrens aan, hoewel die kickdown niet zoveel meer doet op die snelheid. :P
De 230 was met m'n huidige 24V, ook niet de max trouwens - het is tegenwoordig best lastig om topsnelheid te rijden in Dld.

Trouwens, die V6 type 1 van Blooper1963 liep toch ook zo belachelijk hard? Dat was toch ook een automaat?

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het is goed uitkijken :!: met zulke snelheden, ook al is het in Duitsland. Ook niet overal in Duitsland mag je topsnelheid meer rijden.

Vooral de ZPJ4 24v heeft heel veel potentieel, dat niet wordt benut :wink: . De opgegeven topsnelheid van 235km/h kan makkelijk iets overschreden worden in standaardvorm :P .

Ik heb geen idee hoe hard de V6 12v automaat van ex Blooper, is nu van Stalsie gaat.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Ben benieuwd, ben je al eens op een rollenbank geweest?
Als alles wel is organiseren we dit jaar of volgend jaar weer een rollenbanksessie.
ik kwam afgelopen jaar tot een respectabele 204.75 pk tjes
zo ook nog op youtube te vinden moeten zijn.. eens zoeken....
EDIT: en gevonden zie mij onderschrift 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Nee nog geen enkele keer op de rollen bank geweest :D .
Dit lijkt me heel gaaf 8) om te kunnen zien of er daadwerkelijk nog wat koppel en vermogen uit mijn motor komt :lol: .

Eigenlijk zou ik mijn XM moeten testen met kats en met katvervangers :P . Voor mijn gevoel komt er zomaar 15 tot 20 pk door de 2 katvervangers erbij.
Met de 2 Pipercross luchtfiters moet ik toch ook weer wat koppel en pk`s erbij snoepen :D .

Jouw youtube rollenbank filmpjes heb ik gezien 8) 8) 8) .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jeroen, wat is het maximale koppel van jouw motor tijdens de rollenbanktest? Officieel zou dat 260Nm zijn, maar wellicht is dat bij jouw motor ook al meer :wink: .

Typisch is wel dat jouw motor net zoveel vermogen ontwikkeld als die van Benny, toen Rob haar nog had :wink: .

Dat jullie ZPJ4 motoren dik 204-205pk leveren zegt dus dat jullie motoren nog in perfecte staat zijn :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zal thuis eens op de data sheet kijken wat het max koppel was.
Is wel met het vervangende filer van K&N gemeten.
Ben benieuwd wat er een volgende keer uitkomt met een 0w40 en een ge-JP'de luchthapper install.
Wie weet moet ook ik nog eens aan de katvervangers.... :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De 0W40 motorolie en het JPen hebben zeker invloed :wink: , ook al is het maar net 2 of 3 pk :wink: . Iedere Nm en pk extra merk je goed.

Vwb de katvervangers, ik had 2 oude kats gekocht en erin laten slijpen en rechte rvs buizen ertussen laten lassen 8) .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

wat getalletjes:

Column maximums\
DIN corrected wheel power vs rpm
range: 1401 RPM - 6499 RPM
Engine speed: 6521 @ 6521 RPM
DINWhp:171.4CHp @ 5761 RPM
DIN Ehp: 203.6 hp @ 5785 RPM
DINEnm: 256.6 Nm @ 3731 RPM
Losses: 39.4 hp @ 6474 RPM
DINCor: 0971 Factor @ 1401 RPM
ElpsTM: 21,3 Secnds @ 6499 RPM
Speed: 149.1 kmh @6521 RPM
A/FRat: 0 AFR @ 1401 RPM

Ik heb het gehele bestand erbij gekregen maar daar heb je een progje voor nodig. 10 pagina's met data van bovenstaande resultaten.
Ook natuurlijk een mooie grafiek erbij met de verlopen.
Lijkt mij dat het koppel omhoog zou kunnen gaan bij meer lucht ook?
We hebben natuurlijk als 24 klappers al weinig te klagen, maar als er meer is wil je het halen ook natuurlijk :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx 8) .

Het ziet er goed uit :wink: , het maximum koppel kan alsnog overeenkomen met de opgegeven maximum koppel (256,6Nm@3731tr/min vs 260Nm@3600tr/min).

Zoals in de vermogens-koppelkromme te zien is, zakt het koppel ongeveer met 5Nm om daarna weer iets toe te nemen tot net onder de 260Nm. Dit gedeelte kan wel gezien worden als een constant koppel, ondanks dat het niet recht loopt :wink:

Vermogens-en koppelkromme ZPJ en ZPJ4:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/VermogenskrommeZPJ4.jpg

Als je gaat JPen dat moet het maximum koppel 260Nm@3600tr/min ruimschoots gehaald kunnen worden, juist hiermee haal je meer lucht binnen. Zodra de cilindervulling toeneemt, neemt de gem. effectieve druk in de cilinders toe :arrow: koppel neem toe :wink: .

Algemene relatie over de druk:
luchtdruk p [N/m^2] = kracht F [N] / zuigeroppervlak A [m^2]

Arbeid verricht door de luchtdruk over het cilindervolume:
delta W [arbeid Nm] = F [kracht N] . ds [afgelegde zuigerweg m]
delta W [arbeid Nm] = p [luchtdruk N/m^2] . A [zuigeroppervlak m^2]. ds [afgelegde zuigerweg m]
delta W [arbeid Nm] = p [luchtdruk n/m^2] . dV [cilindervolume m^3]

Arbeid W [Nm] = Integraal[ODP tot BDP] luchtdruk p . dVolume

ODP=Onderste Dode Punt
BDP=Bovenste Dode Punt

Arbeid is gelijk aan koppel in Nm :wink: .

M.a.w. hoe meer (koude) lucht in de cilinders wordt aangezogen, hoe groter de druk is dat op de zuigerbodems komt te staan.
Om deze reden hebben turbomotoren altijd heel veel koppel, daarmee krijg je zelfs een groter volume lucht in de cilinders terwijl de cilinders een kleinere volume hebben.

Bij de ZPJ4 is de drukvulling bereikt met het ACAV systeem, maar met sportluchtfilters of JPen i.c.m. sport inlegfilter en koude luchtaanvoer is het ACAV systeem te verbeteren om een hoger koppel 8) te bereiken :wink: .

Daarbij geldt ook:
Vermogen P [kW] = koppel T [Nm] . toerental n [tr/sec]

Dus het vermogen neemt toe bij een toenemende koppel :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Jij gaat dus komende keer ook rollenbanken denk ik zo..
Of wellicht aardig met de xm club te doen bij voldoende interesse?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik wil heel graag meedoen met de rollenbanken :D .

Bij CS zal er meer animo zijn dan bij de XMClub, maar we kunnen altijd vragen of er interesse is :wink: .

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

+1 ! :D

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Goed zo Lampie :D

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ik ga de volgende keer ook op de rollenbank. :D

De afgelopen keer had ik de motorwissel van de BX nét niet op tijd klaar. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok leuk :D

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Rollenbanken! I'm in!

Ben benieuwd wat er nog uit een gewone tweeliter zestienklepper komt met ruim 3 ton op de klok... En ook hoe groot het verschil is op LPG - ik merk het vooral bij hogere toerentallen duidelijk namelijk. Zou me niks verbazen als ik 110 pk op gas heb en 135 op benzine..

En als ze stukloopt, dan heb ik een reserveblokje om in te bouwen :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hé :D , als dit zo doorgaat dan kunnen we als XMclub ook betaalbaar rollenbank metingen gaan doen 8) 8) 8) 8) .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

eens voorleggen aan de evenementencommissie?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ja dat is goed, jullie van CS hebben al ervaring en connecties met rollenbanken instanties :wink: .

Pagina's