XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Gunst knul.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Deze week verwacht ik ook mijn sportluchtfilters :D , ben zo benieuwd hoe mijn motor erop gaat reageren :mrgreen:.

De bobine heb ik al zo laag mogelijk geplaatst, om de voorste luchtfilter zoveel mogelijk ruimte te geven.

Nu rijdt mijn XM al als een schijnheilige racemonster 8) . Het uiterlijk is nog steeds origineel maar de eenvoudig aangepaste motor maakt er een snelle feest van :lol: .

Voor alle duidelijkheid, ik rij niet continu snel en hard. Ik heb echt momenten dat ik in alle rust van mijn zweefcomfort wil genieten en iedereen me voorbij laat gaan :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Maar het idee dat je die beamers en platgeslagen Kevers bij kunt houden, geeft ook een kick. Toch?

Mijn ouder hadden vroeger (dus echt vroeger) het eerste model Polo. Was een GLS met een 1100 motor. Die auto woog niets, dus het was een beest. Menige sprint met beamers én politie gewonnen. :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: de politie eruit trekken bij het stoplicht :lol: , dat zou pas echt goed fout zijn :mrgreen:

Het idee dat je tot een bepaalde grens van de snellere BMW`s, Mercedessen, Audi`s, Lexus etc bij kunt houden of soms nog sneller bent is heel leuk.

Vorige week vrijdag zat een vrij nieuwe vorig model E klasse met 2 jonge knapen erin te blazen over de A12 richting Gouda. Ik zag ze in de verte iedereen wegbumperend al aankomen in mijn binnenspiegel, ik gaf vol gas in mijn 5 tot de 190 km/h. Toen liepen ze niet op mij in maar ook niet uit, dus het ging aardig gelijk op :mrgreen:.

Totdat de verkeerssituatie dat niet meer toeliet door een naderende wegversmalling ging ik ruim van te voren al naar rechts en die 2 gasten moesten later vol in de remmen :shock: nadat ze mij met overmacht koste wat kost moesten inhalen.

Dit soort gevaarlijke situaties hoeven voor mij niet... :roll:

wimb
afbeelding van wimb

Zo is het maar net. Autorijden moet leuk zijn en geen spel op het randje van leven en dood.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Morgen ga ik naar het dorpje Zeeland om 2 redelijk gave voordeuren te kopen. Op foto`s van de advertentie zien ze er mooi uit, morgen zullen we het zien.

Vandaag met het autowassen ook de motor afgespoten :wink: , door al die stoomontwikkeling kon ik weer niet zien waar ik nog moet afspuiten :wink: . Het is alweer wat schoner geworden, maar ik ga de motor nog een keer afspuiten dat geeft een vertrouwenwekkend en een verzorgd gevoel 8) .

Tijdens de rit naar huis viel me meteen op dat de koelwatertemperatuur opliep naar 100grC :shock:, maar die zakte tijdens het rijden. Thuis aangekomen bleken beide ventilatoren niet aangestuurd te worden....airco aanzetten en ze gaan gelukkig draaien :wink: .

Morgenochtend wil ik de bruine koelwatersensor checken, als het goed is moeten beide fans gaan draaien zodra de stekker eraf ligt.
Dit kan met het afspuiten van de motor gebeurt zijn, welicht zit er water in de stekker van die bruine temperatuursensor en daardoor een kortsluitingsignaal afgeeft aan de Bitronmodule.

De laatste tijd ook wat geëperimenteerd met hogere bandenspanning. Officieel wordt er bij mijn XM in de deur als in het instructieboekje 2.2bar voor en 1.9bar achter aangegeven, net als bij de ZPJ 12v.
Echter bij deze bandenspanningen staan de wangen aan de onderzijde wat slap :( .
Vanaf de serie2 V6.24 wordt er voor 2.5bar en achter meen ik 2.2bar aangegeven, dat is al een stuk beter :D .

Toch blijf ik de banden wat slapjes vinden en heb voor zelfs op 3.0bar en acher op 2.2bar gezet....de motor wordt nog wilder :mrgreen: en het veercomfort en de demping zijn zeer acceptabel :P , het veert/dempt als een echte Citroën :D . Ik was bang dat het stuiterig zou worden, maar niet dus :wink: .
Het bochtgedrag is ook weer link verbeterd en kan nu heel makkelijk bochten pakken.

Een XM V6.24 is volgens Citroën specificaties van 1990 qua asbelasting 935kg :shock: :shock: :shock: op de vooras en 530kg op de achteras. Verbaasd me dan ook niet 3.0bar in de voorbanden het heel goed doen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

"Breaky" doet het met 2.3bar rondom rijd prima.

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb voor ook 0,3 bar extra gedaan; het comfort is zonder meer goed te noemen, niet stuiterig wat ik verwachtte.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

JP, merk jij een verschil in motorprestaties bij 3.0bar ???

stooftaker
afbeelding van stooftaker

klinkt hard, ik heb 2.6 voor en 2.4 achter in de 18 inch 225 breed 40 hoge banden..

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike, het enige verschil is dat er minder energie naar de banden gaat om ze laten rollen en daardoor houd je meer energie over om de auto te laten accelereren :wink: . Dus ja de XM is ietsje sneller en rolt beter door bochten, de banden vervormen veel minder.

Voordat ik vertrok teste ik mijn ventilatoren door de bruine stekker van de bruine sensor eraf te halen en die gingen gelukkig loeien :wink: . Dus dan zal er water in de stekker gezeten hebben en het niet functioneren van de ventilatoren veroorzaakt hebben.

Vanochtend was ik op weg naar een vriend die mij wilde helpen met de deuren die ik in Zeeland wilde kopen. Ongeveer 10min, van zijn huis vandaan kreeg ik opeens de melding STOP "pression hydraulique" gevolgd door "....freinage", dat laatste is me ontschoten wat er met de remmen stond.

In elk geval was deze melding niet goed :( en gauw de eerst volgende parkeerplaats vlak voor de afslag Wouw/ De Wouse Plantage opgezocht. Daar viel me vrijwel meteen op dat de poulie van de HD-pomp kapot was :cry: . De v-snaar was gelukkig nog heel.
Qua schade lijkt het erop dat het lager van de HD-pomp is vast komen te staan en de poulie bleef door de v-snaar aangedreven. Dus het hart van de poulie zat nog aan de pomp vast en de rest van de poulie hing daar een beetje bij. De foto`s van de schade komen nog.

Ik had besloten om naar de vriend te rijden omdat ik er toch al in de buurt was. Heel voorzichtig ben ik weer de snelweg opgereden, maar moest erg oppassen met de uitgevallen diravi :shock: . Wat ging dat allemachtig zwaar zeg en met de ingebouwde speling in het diravi stuurhuis was het nu oppassen :shock: geblazen.

De zelfcentrering werkt niet meer en zit je als BA Baracus te sturen :lol: , dus het stuur telkens heen en weer verdraaien omdat er speling aanwezig is. Telkens net voorbij de speling was de XM een kant op te sturen, maar dan moest je flink terugsturen om de wielen weer recht te krijgen.

Gelukkig bleef de voorkant nog redelijk hoog staan en kon de vluchtheuvels en allerlei hobbels nog nemen zonder de carterpan en de bodem te raken. De achterkant stond wel snel heel laag. Dat moest wel een raar gezicht opgeleverd hebben voor andere weggebruikers :lol: .

Tijdens de rit naar het dorpje Zeeland de beste man opgebeld en gevraagd of hij nog een HD-pomp heeft en gelukkig zit die nog in beide XM`s ZPJ V6 (serie1 als 2).

Omdat ik de deuren uit de serie1 Exclusive haalde, nam ik ook van die XM de HD-pomp. Hij gaf aan dat de HD-pomp nog goed was en geen gekke geluiden maakte maar wel 2 jaar stil heeft gestaan. Dus op goed vertrouwen 50 euro ervoor gegeven. Voor de deuren wilde hij 100 euro per deur, maar dat feestje kon wat mij betreft nog niet beginnen :P .
Ik bood 200 euro voor de 2 deuren met de HD-pomp aan, daar ging hij niet mee akkoord. Toen ging ik twijvelen of ik dan maar 1 deur nam en de HD-pomp en dat zag hij ook niet zitten :lol: , dus hij vroeg of ik de buitenspiegels en het raammechaniek nodig had. Niet dus, die dingen eraf/eruit gehaald en heb ik toch voor 200 euro de 2 deuren en de HD-pomp :P . Later werd hij toegevelijker en zei als ik nog iets van een afwerkingsrand/strip van het interieur nodig had, dat kon meenemen. Ik kon zo niet bdenken wat ik nog nodig had, dus dat laten staan.

Bij de vriend thuis aangekomen direct de HD-pomp gewisseld, wat ook niet zo makkelijk ging als ik zou willen maar het is wel gelukt. Verder is de goede HD-pomp volledig van metaal 8) , terwijl mijn vorige HD-pomp voor een gedeelte van kunststof was :roll:
Het viel ons toen pas op dat de poulie van de goed HD-pomp een stuk kleiner is, maar dat geeft niet want dan komt de pomp eerder op gang door het hogere toerental :wink: . .

Dit uit zich met de rijhoogte verandering en de veel lichtere bediening van de diravi 8) . Nu net zo licht en direct als een CX diravi, alleen komt die sterker terug dan bij een XM diravi.

Nu is het nog even oppassen met bochten insturen, maar het voelt geweldig aan :D . Ook met het stilstaand verdraaien gaat het nog lichter dan nadat ik de v-snaar had vervangen.

De deuren hoop ik gauw te kunnen vervangen, dan ziet die er ook weer strak uit en is dan roestvrij 8) . Dan maar weer hopen dat die sukkels :evil: :evil: :evil: niet weer tegen mijn auto aanrijden en de portieren openslaan :cry: :cry: :cry: .

Morgen weer vroeg opstaan, maar dan ga ik mee met de CXclub toerrit in Zuid Limburg 8) .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

stooftaker zegt:

klinkt hard, ik heb 2.6 voor en 2.4 achter in de 18 inch 225 breed 40 hoge banden..

Dat kan heel goed kloppen, met de ballonbanden 205/60 R15 91V is er kennelijk meer druk nodig dan met 18 inch banden. Daarbij hebben grotere diameters dan 15 inch van zichzelf al hogere belastingindex en snelheidsindex :wink: . Dus de bandenspanning komt ook minder nauw :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

stooftaker zegt:

klinkt hard, ik heb 2.6 voor en 2.4 achter in de 18 inch 225 breed 40 hoge banden..

Ik rondom 2.5 in dezelfde maat, maar ga dat voor eens verhogen naar 2.6!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dus eigenlijk vandaag alleen maar verbetering na een moeilijke start!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zo kun je dat stellen :wink: .
Het is allemaal een geluk bij een ongeluk en het heeft zo moeten zijn :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Maar zat er dan een kwalitatief mindere kunstof hd pomp in... zou het immitatie kunnen zijn? fijn dat je een goeie hebt nu!

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Goed bezig!

En dat waren zeker die XM's uit deze advertentie:
http://link.marktplaats.nl/334081853

Was die '95 ook in Vert Vega?
En is dat überhaupt wel een type 2?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Mike, nee de oudere types HD-pompen zijn volledig van metaal en vanaf modeljaar `93 zoals de mijne deels van kunsststof. Dit zal wel een kunststof kap zijn, maar de pouliediameter van de "volledig metalen typen" is echt kleiner :wink: .
Zo te zien zijn de poulies niet uitwisselbaar, op een of andere manier zitten ze muurvast aan de as.
Het lijkt er op dat de oudere XM modellen met sommige onderdelen betere spullen aan boord hadden :wink: .

@BasisBX, ja dat is hem :wink: . De `95 is een vert vega serie2 V6 Exclusive.
Het is jammer dat hij beide XM`s op een stapel stoeptegels heeft gezet. Daardoor konden we amper de rv deur van de serie1 eruit krijgen. Die man heeft zoveel ruimte :shock: , dat had makkelijk ruimer naast elkaar kunnen staan.

Beide XM waren niet op alle plaatdelen even mooi, sommige wel sommige absoluut niet :roll: .

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Oke bedankt. :wink:

Eventueel nog gezien of de voorspatborden van die type 2 nog een beetje toonbaar waren? :D

wimb
afbeelding van wimb

:shock: Que? Ik lees het nu net pas van je HD-pomp. Als ik het goed begrijp, heb je dus al die tijd met een verkeerde pomp rondgereden. De kleinere diameter (rond 100 uit m'n hoofd) is voor de V6.
Hoe dan ook, je het groene bloed stroomt weer door de dame. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Maar hoe kan het nu dat die poulie stuk is gelopen? Heb je de v-snaar niet te strak aangehaald........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

BasisBIX zegt:

Oke bedankt. :wink:

Eventueel nog gezien of de voorspatborden van die type 2 nog een beetje toonbaar waren? :D

Heel eerlijk gezegd heb ik niet zo op de serie2 spatborden gelet :oops: , de linker (bestuurderszijde) zag er netjes uit maar over de rechter kan ik niks zeggen helaas.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

:shock: Que? Ik lees het nu net pas van je HD-pomp. Als ik het goed begrijp, heb je dus al die tijd met een verkeerde pomp rondgereden. De kleinere diameter (rond 100 uit m'n hoofd) is voor de V6.
Hoe dan ook, je het groene bloed stroomt weer door de dame. ;-)

Wellicht is er in het verleden al een andere (verkeerde) HD pomp geplaatst :roll: . Zoals je zelf aangeeft moet het nu wel goed zijn.

Even nog op service.citroen.com gekeken, daar staat inderdaad een pouliediameter van 100mm voor de ZPJ(4) aangegeven. Dus ooit vervangen door een verkeerd type :roll: .
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/HD-pompZPJ4.jpg

Het opstijgen van de rijhoogte gaat nu behoorlijk snel :D en de diravi werkt zoals ik het altijd me had voorgesteld :wink: .

Nu wil iedereen zeker een HD-pomp van een ZPJ op hun non-ZPJ XM plaatsen voor meer debiet en het eerder op druk staan :lol: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark zegt:

Maar hoe kan het nu dat die poulie stuk is gelopen? Heb je de v-snaar niet te strak aangehaald........

Misschien wel :? Het vreemde vond ik dat tijdens het spannen van de imbusbout niet zwaarder werd, het bleef erg licht....

Bij Frank Bekker en Mike Becht voelde ik de imbusbout op een gegeven moment iets zwaarder worden en dan stop ik. De v-snaar moet een kwart verdraaid kunnen worden.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Als nu maar gdverdedgvdrerr mijn HD pomp binnekort maar niet de geest geeft!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik help het je hopen!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Pics van de dode HD-pomp:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/DSCN2496.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/DSCN2495.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/DSCN2494.jpg

Deze schade lijkt op afschuiving van het pouliemateriaal, de as is zwaarder gaan lopen en de v-snaar bleef de poulie aandrijven.

Als deze HD-pomp ooit later erin is gegaan en eigenlijk niet de juiste type is, dan blijft het gissen.

wimb
afbeelding van wimb

Welnee. Zolang je je V-snaar een kwart slag of meer kan draaien. ;-)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Jeezzz wat ziet dat ding er uit, wat is daar mee gebeurd?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

dit heb ik ook niet eerder meegemaakt.....hopelijk blijft het hierbij :roll: .

Mijn "nieuwe" HD-pomp pompt nu veel sneller door de kleinere poulie 8)

Pagina's