Veerschotel voorzien van nieuw rubber

152 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ik weet niet of Aad ze nog maakt, maar in het buitenland zijn er een aantal initiatieven.

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Via het magazijn of direct via Aad.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Super, dank voor de antwoorden!

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Hallo XM'ers, long time no see! Ik rij nu sinds een half jaartje in de XM, en bij mij zijn ook de veerschotels aan vervanging toe. Waar kan ik Aad bereiken hiervoor?

Ik zal m'n topic ook nog wel een (hoognodige) update geven. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Rubavo Gouda: 
0182-513585

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Aad maakt ze niet meer begreep ik. In Frankrijk is er weleen nieuwe leverancier, maar dan is met meer mensen bestellen voordeliger.

Had er met Tobias over afgelopen zaterdag. Is het een plan vanuit de club t kijken of we er een aantal kunnen bestellen?

 

 

Jaap

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Bij deze heb ik een setje laten opsturen :

https://elastomer.eu/index.php/en/citroen-strut-mounts

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Heb je die al binnen? Gerucht gaat dat het materiaal waar ze van genmaakt zijn ze erg stug maakt

Jaap

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Die had ik 2 jaar geleden al binnen en gemonteerd. 275 euro voor 2 stuks. Niks mis mee  

Je kan natuurlijk ook even wachten en verder zoeken..............

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Bemoedigende foto's :)

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

JaapSt zegt:

Heb je die al binnen? Gerucht gaat dat het materiaal waar ze van genmaakt zijn ze erg stug maakt

Als ik de Franse Activaclub mag geloven klopt dat ook, maar ik kan hun experimentje helaas niet terugvinden. Wat ik me ervan herinner is dat ze een bepaald gewicht op de veerpootschotels legden en daarbij keken hoeveel de schotels inzakten. Merk op dat geen enkele veerpootschotel binnen de officiële specificaties van Citroën viel, óók een nieuwe originele veerpootschotel (van pakweg twintig jaar oud dus) niet. In hoeverre je dat merkt vraag ik me dan weer af. Die polyurethaan veerpootschotels zijn dan wel stugger, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de auto er ook stugger van ging rijden. 

Overigens is er in Spanje ook iemand die veerpootschotels reviseert: 
https://reparatelotu.com/repuestos-3rg-45216-cojinete-columna-suspension
https://reparatelotu.com/repuestos-3rg-45217-cojinete-columna-suspension

Deze twee zijn voor Xantia's, maar misschien reviseren ze ze ook wel voor XM's. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Even voor de duidelijkheidheid.

In principe hebben we de mal voor de veerschotels nog niet in de vuilbak gemikt. 

Maar aangezien de veerschotels binnenkort bij Mecaplace.com in productie gaan en deze naar originele specificaties compleet worden ge-herproduceerd (dus ook de stalen delen zijn nieuw) leek het ons niet heel zinnig om nu zelf nog veerschotels te maken.

Het is immers een behoorlijk bewerkelijke klus.

Over andere reproducties kan ik kort zijn. Die zijn gedaan met PU. 
En PU is een prachtig duurzame kunststof, lekker goedkoop, maar gewoon niet de beste keus voor een trillingsdempende functie.

Maar in ieder geval wilde ik zoals Jaap al zei toch nog een poging wagen om eens te zien of er binnen de club nog animo is om een grotere bestelling te plaatsten. Dat kan zo'n 10% korting opleveren vanaf 10 sets en wellicht meer als we echt een grote groep mensen bij elkaar krijgen. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Deze zien er mooi uit ...................

https://www.andre-citroen-club.de/forums/topic/148739-domlager-f%C3%BCr-xantia-und-xm-aus-nachproduktion-bald-verf%C3%BCgbar/#comment-1761009

Op pagina 16 (19 maart 2023 !!) hebben ze het erover dat ze eindelijk ook voor de XM gaan produceren :

Genau, soweit ich es verstanden habe, werden die XM Lager bei der selben Firma hergestellt und da wollte man zuerst die Xantia Geschichte fertig machen. Jetzt dürfte es also mit dem XM los- bzw. weitergehen.

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Wat blaueboot schrijft is het exact-----

"Over andere reproducties kan ik kort zijn. Die zijn gedaan met PU. 
En PU is een prachtig duurzame kunststof, lekker goedkoop, maar gewoon niet de beste keus voor een trillingsdempende functie."

------>

Het probleem van deze versie, de PU is te hard waardoor de soepele beweging  en demping niet meer dat moet zijn wat nodig is.

Er liggen twee stuks met PU in het magazijn en enkele met de door mijn gereviseerde schotels met rubber.

Test het verschil maar. 

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Nog even een kleine aanvulling op wat feije schrijft.

Voor de Activa-club hebben ze dmv. de veerschotels smen te drukken met 500kg gekeken hoe ver het rubber indrukt.
Ze hebben vergeleken;
Een 25 jaar oude gebruikte: 2.21mm indrukking
Een uit Letland gemaakt van PU: 1.99mm indrukking
Een NOS van citroën 15 jaar oud: 2.11mm indrukking
En degeen van Mecaplace / 3RG: 4.37mm indrukking

Originele Citroën specs voor die schotel zouden zijn 4.1±1.5mm bij een belasting van 410kg.
(De bron voor deze specifiecaties komen rechtreeks uit de archieven van Stellantis. Dus ik geloof best dat ze die voor de Xm ook hebben. Het initiatief voor de reproductie komt van dezelfde personen.)

Zoals je ziet halen de verouderde rubbers die soepelheid niet. Ondanks dat ze opgeslagen hebben gelegen. De PU variant scored zelfs ietsje slechter. Maar daarvan zou je dus kunnen stellen dat deze ongeveer even slecht presteerd als een verouderde veerschotel.
Wel is het natuurlijk zo dat je met de PU variant de komend tijd niet meer het risico loopt dat ie door de motorkap komt. (mits dat er niets is fout gegaan in het productie proces ;) )

Voor wie zich nog 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Op zich goed dat er alternatieven voor zijn. Mijne zijn ook stokoud dus ik heb evengoed interessen. Met de PU variant gaat ie wat harder op de baan liggen. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ik heb zeker ook interesse voor m'n 91er V6. Die van Mecaplace klinken goed.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Dankje blaueboot, da's inderdaad de post die ik zocht! Die schotels van 3RG zijn zo te zien wel keurig binnen spec. Zeker als je bedenkt dat Citroën er zelf iets minder gewicht op legde. Als je deze resultaten ziet, snap je ook meteen waarom niemand klachten heeft over de schotels van PU: die zijn weliswaar te stug, maar ze zijn nauwelijks stugger dan originele schotels inmiddels zijn. Ik geloof best dat je dat verschil van 0,22mm niet merkt. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Op zich is het niet heel moeilijk om de juiste zachtheid te verkrijgen. Je hoeft alleen maar te weten te komen welke hardheid (Shore) het rubber moet hebben en je moet de mal zuiver hebben zodat de afvulling van de rubber en de vrijgelaten gaten identiek is.

Een zuivere mal is wel te maken aan de hand van een oude veerschotel (en een zak geld)
Voor de originele hardheid heb je dan echt de archieven van Citroën nodig. (Of straks die van Mecaplace op indrukking gaan meten en dan schotels met verschillende Shores bakken totdat je er een hebt die dezelfde indrukking doet.
Een Shore-meter hebben we hier ook. Maar dan moet je zo'n schotel aan puin zagen om te kunnen meten.)

Anyway,
Ik heb een mail aan Mecaplace gestuurd met de vraag hoe lang er nog in te schrijven valt op de veerschotels. Zodra ik dat weet komt het inschrijvingstopic er. Als het langer dan 3 maanden duurt hoop ik ook nog op een oproepje in het clubblad. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Als die Franse of PU dingen besteld, is dat dan de nieuwe versie die bij falen niet direkt de motorkap meeneemt, of de oudere?

Of is het metalen stuk nieuw?

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Die PU-schotels uit Litouwen zijn gewoon gereviseerde originele. Da's dus maar net wat je naar ze toe stuurt denk ik? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ik ga er vanuit dat ze de stalen beveiligingsrand ook hebben overgenomen. Zoals ik zei, de info over het maken van die dingen komt uit de archieven van Stellantis/Citroën via een Stellantis medewerker. Het is dus geen 'reverse-engineering' projectje waarbij dat soort details over het hoofd gezien worden.

Die van Litouwen weet ik niet. Wel weet ik dat het toevoegen van zo'n rand aan bestaande schotels best een klus is. Dus denk dat 't gaat zoals Feije zegt.
En dan weet ik niet eens zeker of je terugkrijgt wat je stuurt. Dacht dat in Litouwen gewoon voorraad wordt gemaakt/gehouden.

Maar ook de versie met rand douwt nog een deuk in je motorkap. De kop kan nog steeds 10cm doorschieten. Scheelt wel dat je niet met je bodem op de grond ligt. Dus 't is iets minder gevaarlijk als 't tijdens het rijden zou gebeuren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber
Er is nu een setje gereviseerde op Leboncoin te koop voor 150 euro. Helaas voor mij de dunne variant

Jaap

mustangrider
afbeelding van mustangrider
  • XM 3.0 V6 Motorcode XFZ Bouwjaar 1999
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Hallo collega XM rijders,

Ik heb dit onderwerp helemaal gelezen omdat ik, bij het naar rechtsturen krakende en tikkende geluiden hoor. ik heb de uitleg voor het demonteren en monteren  geknipt geplakt in een document zodat ik dit kan gebruiken tijdens het sleutelen.

Nu heb ik samen met Google gezocht naar de schotels met rubber en gevonden maar ik vraag me af of dit de goede en juiste kwaliteit is.

https://www.auto-onderdelenexpert.nl/tedgum-16711394

 

Met vriendelijke groeten

Ben Bonouvrier

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Het zal denk ik best een prima veerpootschotel zijn, maar ze hebben hem niet op voorraad. Meestal houdt dat in dat ze ook geen voorraad meer krijgen. 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

de link naar https://www.auto-onderdelenexpert.nl/tedgum-16711394

dit is totaal niet de schotel voor een XM kijk maar in dit onderwerp bij pagina 3

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Tsja het rubber is straatsteenrood, maar dat maakt toch niet uit?

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Denk t niet. Maar de metalen ring die ontbreekt, waar je manchet omheen klemt is dat denk ik wel. Die ring moet ook het doorschieten van de veerpoot naar boven tegenhouden

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Feije zegt:

<p>Tsja het rubber is straatsteenrood, maar dat maakt toch niet uit?</p>



Er horen vakjes (lege ruimte) in te zitten om het torderen en kantelen tijdens sturen mogelijk te maken. Deze is gewoon masief.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Hmm, da's wel een probleem natuurlijk. Ben benieuwd of ze er dan misschien heel zacht rubber voor hebben gebruikt om dat op te vangen. Je zou toch zeggen dat het niet het doel van die fabrikant is geweest om een starre verbinding te maken. 

Pagina's