Ik ben Guy, 67 jaar, en woon zowat tussen halverwege tussen Antwerpen en Turnhout.
Zo’n 24 jaar geleden heb ik me voor het eerst een oldtimer aangeschaft en na veel wikken en wegen werd het een Citroën Dsuper5 uit 1974. Daarna heb ik nog regelmatig van wagen gewisseld : er volgden o.a. nog 3 DS’sen, een GS, een Xantia en in 2006 een XM TCT. Die laatste reed ik als dagelijkse wagen maar wegens het hoge verbuik in 2008 van de hand gedaan (daarover maak ik nog een aparte topic).
Over alle mogelijke vervoersmiddelen die ik ooit in mijn bezit had, heb ik een website gemaakt : https://guysgarage.jimdofree.com/
Een sleutelaar ben ik niet ; ik heb nooit enige opleiding gevolgd en ook in mijn omgeving was iedereen even onhandig. Toch heb ik deels vanuit interesse en deels vanuit noodzaak gaandeweg een en ander opgestoken. Enkele jaren geleden, bij het uitbreken van Covid, heb ik een verre droom waargemaakt : ik heb me een sleutelruimte gezocht, materiaal aangekocht (compressor, straalkast enz) of geleend van vrienden (motortakel, poelietrekker, klophamer….) en op een veiling een Peugeotje 204 gekocht. Op 2 jaar tijd heb ik dit wagentje helemaal uiteengehaald en gerestaureerd – behalve de motor, daar waag ik me niet aan.
Wegens de hoge kosten heb ik de huur van deze ruimte opgezegd en moet ik het nu doen met een garagebox achter het appartement, zonder elektriciteit of water. Je zal begrijpen dat mijn mogelijkheden om te knutselen tot een minimum beperkt zijn. Temeer daar ik ook niet vóór die garagebox kan werken wegens hinder voor de buren. Ik hoop dat ik voor één en ander een beroep op jullie zal kunnen doen.
In maart l.l. heb ik me een standaard grijze 2.0i aangeschaft, die toch wel wat aandacht behoefde en toen die eindelijk rijklaar was kwam ik een automaat 3.0 12V tegen – waarnaar ik zo lang had uitgekeken.
In een volgende post zal ik op al deze wagens wel wat dieper ingaan. En wat vragen stellen ; a ja, ’t blijft een XM
Beste groet uit België / Bons baisers de Belgique !
Leuk verhaal!
Welkom, de 3.0 V6/12 met 4HP18 is een prima combinatie!
Hallo, ook uit belgie, ook tussen Antwerpen en Turnhout(westerlo) ook 67 jaar en al lang citrofiel. Maar ik sleutel al mijn hele leven als hobby aan Citroen, laatste vele jaren XM. Heb 3 turbo diesels en 1 16 keeper, allemaal met werk aan. Groetjes Walter.
Walter xm1990
Na het nodige sleutelwerk en vooral het urenlang uitpluizen van dit geweldige forum resten me nog volgende problemen die ik in 3 categoriëen zou kunnen opdelen : de verwarming, de sensor op de versnellingsbak en de displays.
Vooreerst het alom gekende probleem van het slecht starten bij warme motor (’t is een V6 he). Ook bij secondenlang doorstarten wil ie niet. Ondertussen heb ik de injectoren gereinigd – ultrasoon en met impuls, de ontstekingsmodule en pasta vervangen, nieuwe boegies, luchtfilter, alle vloeistofen zijn vernieuwd en op peil, geen lekkages, massa-verbindingen aangepast, alle connectoren gereinigd…
Nu heeft iemand me gezegd dat de oorzaak een sensor (stift) zou zijn, die midden in het blok tussen de 2 rijen cylinders zit. Maar, en ik herhaal maar wat me verteld werd, die zit vast met 1 boutje en als dat verroest is en afbreekt, heb je kans dat dit in het blok valt. Is jullie dat bekend ?
Wat me ook enkele keren is voorgevallen - en dat houdt blijkbaar ook verband met de temperatuur – is dat de wagen na enkele minuten rijden, stilvalt. Hij is dan nog niet op bedrijfstemperatuur (70° of zo). Omstaanders hielpen me dan steeds de wagen opzij te duwen en dan kan ik enkel een kwartiertje of zo afwachten vooraleer hij terug wil aanslaan.
Kan het zijn dat er een sensor is die denkt dat de wagen al op temperatuur is, de brandstoftoevoer beperkt en meer lucht toelaat ? Is zo maar een bedenking van me.
Als jullie aanbevelingen zouden hebben ??
De andere issues behandel ik wel in een volgende topic.
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Deed 'ie dit ook al met de oude ontstekingsmodule? Anders is dat het eerste waar ik aan denk. Een kapotte bobine zou ook wel eens kunnen. Je zou eens kunnen kijken of je wel vonk hebt nadat je bent stilgevallen.
Dat probleem met niet willen starten met warme motor komt me bekend voor. De oplossing weet ik niet meer zeker, maar volgens mij komt dat vaak ook door een sensor. Die sensor zit, of ook op de automaatbak, of vooraan bij de koplampen. Wat nog wel eens wil helpen als deze niet wil aanslag is de pook van de versnellingsbak even door alle versnellingen halen en dan opnieuw proberen te starten. Succes.
"Nu heeft iemand me gezegd dat de oorzaak een sensor (stift) zou zijn, die midden in het blok tussen de 2 rijen cylinders zit. Maar, en ik herhaal maar wat me verteld werd, die zit vast met 1 boutje en als dat verroest is en afbreekt, heb je kans dat dit in het blok valt. Is jullie dat bekend ?"
De enige sensor die ik tussen de cillinderbanken weet te vinden is de klopsensor. (Of zijn 't er nou 2? Weet ik ff zo snel niet)
Maar of de motor nu volledig dienst gaat weigeren bij een defecte? Zou eerder verachten dat ie gewoon heel conservatief de onsteking afstelt zodat de motor niet kan pingelen, minder vermogen heeft, maar nog wel draait.
"Kan het zijn dat er een sensor is die denkt dat de wagen al op temperatuur is, de brandstoftoevoer beperkt en meer lucht toelaat ? Is zo maar een bedenking van me."
Ook niet echt. Of eigenlijk gewoon niet. Er wordt wel inlaattemperatuur en/of druk gemeten om de juiste inspuiting te berekenen, maar dat kan niet zoi rigoreus ingrijpen zoals jij beschrijft.
Sowieso heeft 't ook weinig met de automaat pook en relais te maken. Die voorkomen dat de startmotor niet rond gaat. EN dat is niet het probleem dat je beschrijft.
Wat ik zo snel nog kan verzinnen is het brandstof / injectierelais dat kuren vertoont of slechte bedrading heeft.
Dat zit zo'n beetje vooraan de ECU bak. Een breed bruin relais.
Zonder dat relais geen injectie en de brandstofpomp mag dan dacht ik ook niet meedoen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja, het zijn er twee. Ik vermoed dat een 90 graden-v6 te breed is om met eentje toe te kunnen. De ES9 heeft er wel ééntje. Daarover gesproken: als ik die bij m'n ES9 loskoppel, slaat 'ie niet aan.
Bedankt !
Ik ga alvast beginnen met alle relais te vervangen door exemplaren met een steuntje zodat ik die aan de ECU-bak kan hangen. Nu liggen ze gewoon los achter de koplamp.
Een 'breed bruin' relais vooraan de ECU-bak zoals jij het beschrijft heb ik wel niet - ik heb daar in de buurt 1 paars en 4 groene vierkante blokjes - maar misschien moet ik iets verder zoeken. Als ik ze allemaal vervang en de stekkers nog eens flink met contactspray inspuit, kunnen we dat als oorzaak al uitsluiten.
Het truukje om alle versnellingen eens door te lopen neem ik ook mee, je weet maar nooit
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Nee, 't klopt dat je die bruine niet hebt. Die is later pas gekomen als vervanging van de vier die je nu beschrijft.
(Die bruine is 2 of 3 relais in één. Dus gedaan om 't spul wat te versimpelen)
4 relaisvoeten zijn zwart en eentje wit als 't goed is.
De 4 relais in de zwarte voeten zijn standaard relais, die in de witte voet is wat specialer en heeft nog iets van een diode intern zitten. (paars relais)
Die paarse regelt dat de startmotor niet mag draaien als de auomaathandel in de verkeerde stand staat en onderbreekt ook de cruisecontrol in bepaalde gevallen.
De overige 4 kan ik zo snel niet voor je identificeren omdat er een breed scala aan schema's is afhankelijk van wel/geen automaat, airco, uitstootnormering en ORGAnr.
Maar 't komt er op neer dat de brandstofpomp, verwarming o2-sensor, Motor-ECU, en airco-compressor door dat handeltje geschakeld worden.
Verder start zowel mijn ZPJ4 al ES9 vrolijk zonder klopsensor, maarja dat zijn dan geen ZPJ's en al zeker niet dezelfde generatie ECU's.
Toch ben ik er vrij zeker van dat ook een ZPJ dus vast ook wel zonder kan. ;)
Nu zit ik nog aan twee dingen te denken.
Bedoelde degeen die het over de BDP-sensor? Die voldoet ook wel een beetje aan de beschrijving. Zit wel in de hartlijn van het V-blok, maar dan op de automaat boven de kopppelomvormer. Als die er niet is, dan doet de motor ook niets. Heeft 't ding een halve draadbreuk, dan verandert ie in een 'willekeurig aan/uit' schakelaar voor 't blok.
En daarmee kom ik op vraag twee. Heeft er al iemand de ECU uitgelezen voor storingscodes? Kan zomaar zijn dat die gewoon het antwoord voor je uitspuugt over 'die en die sensor tijdelijk/permanente' storing.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even wat info over mijn monteur, die de wagen al eens onderhanden heeft genomen (ik ga zijn naam niet vernoemen) : officieel Citroën-verdeler, een heel sympathieke kerel, altijd bereid te helpen, schappelijk met de kosten, werkt vooral aan oudere modellen (2PK, DS, GS...) en bezit ook heel wat recup-onderdelen , maar ... werkt al heel zijn leven op z'n eentje, stelt niet altijd de juiste diagnose, en is wel wat slordig (zo heeft hij bij het hermonteren mijn versnellingspook andersom gezet (knopje staat nu rechts ), de schakelaar van de sportstand stond ook andersom en er waren een heleboel krassen op 1 van de houten paneeltjes).
Dus het is steeds met gemengde gevoelens dat ik er naartoe ga.
Toen hij het over die sensor had wees hij naar de rechterkant van de motor, zowat de richting waar de waterpomp zit.
Uitlezen kon hij blijkbaar niet. Volgens eigen zeggen bezat hij geen Lexia, maar een vroeger model (...). En dat is nu 1 van de redenen dat ik eens graag tot in Arkel wou komen. Misschien wel volgende week zaterdag.
Ik was nog bezig met die relais en met die gele massa-stekkers maar ik ga even pauzeren tot het iets warmer is (ik moet alles zowat buiten doen, brrr.)
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Ohw.., maar dan zitten we aan de passagierskant van het blok, toch?
Daar ga je onder de afdekkap 2 temperatuursensors aantreffen. (overigens zit er aan de andere zijde van het blok nog een derde)
1 daarvan is de meter op het dashboard, een ander regelt de radiateurf-fans/airco-pomp en de derde gaat naar de Motor-ECU.
Bij de ES9 is het zo dat de motor subiet uitvalt als je die van de Motor-ECU los trekt. Of dat bij de ZPJ ook zo is weet ik niet, maar 't zou me niets verbazen.
De catch voor nu is, dat ik uit m'n hoofd niet weet welke welke is. Dat kan ik je morgen pas vertellen of je moet toevallig aan de bekabeling kunnen zien dat er maar duidelijk eentje richting de ECU gaat.
Maar je bent sowieso welkom in Arkel voor een uitlees-sessie.
In dat geval neem ik juist óók de oudere E.L.I.T. mee, want de Lexia en Xm van jouw generatie uit laten lezen ervaar juist ik als problematisch.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ha guy, welkom! Fijn om te horen dat deze wagen in goede handen terecht is gekomen. Het probleem dat je beschrijft heb ik nooit ervaren toen ik de auto had, maar het is wel een bekende klacht natuurlijk. Mijn garagist had destijds een XM staan met hetzelfde probleem (afslaan bij warme motor), waar hij overigens slecht uitkwam. Probleem is natuurlijk ook dat de onderdelen niet voor het oprapen liggen. Je zult het veelal moeten doen met gebruikte stukken waarvan de werking ook niet 100% bewezen is.
Als ik mijn monteur spreek, zal ik hem nog even vragen of hij het probleem met die andere uiteindelijk heeft op kunnen lossen en zo ja, waar dat aan lag.
Verder vroeg ik me af of het nog gelukt is om een vervangende motorsteun te vinden i.v.m. de trilling op het optrekken? Er van uitgaande dat het daaraan lag natuurlijk.
ha de Mark !
stilaan beginnen al de ergernissen opgelost te geraken . Ik had een to-do lijstje van wel zo'n 50 punten (van prullaria tot iets ernstiger dingen) en daarop is het meeste nu doorgehaald.
Dat slecht starten en stilvallen, tja, ik had de indruk dat het nu al wat beter gaat, nadat ik al wat dingetjes had vervangen. De buitentemperatuur zal ook wel zijn invloed hebben. Wat ie ook doet is dat vanuit het niets de oranje/rode lampjes/melding voor te hoge temperatuur aangaan - terwijl die temp. niet hoger dan 90°C uitkomt, radiator en expansievat zijn gespoeld. Op aanraden van Blaueboot heb ik nu ook een nieuwe temperatuursensor besteld...
Die motorsteun heeft mijn monteur (ja, diezelfde dus) opgelapt met een stuk rubber (...), maar ik voel nog wel een lichte trilling bij 120 km/h.
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Hoe bedoel je een stuk rubber? Heeft hij een nieuw rubber in de steun geperst? Of is het wat meer beunerij geweest? Overigens is het natuurlijk best denkbaar dat er meer motorsteunen slecht zijn.
"...
Op aanraden van Blaueboot heb ik nu ook een nieuwe temperatuursensor besteld..."
Hoho., hier moet ik even corrigeren.
Die groene temperatuur-sensor is een gok om het uitvallen en dan slecht starten op te lossen. En die gok neem ik omdat het een relatief goedkope en makkelijk uit te voeren handeling is. Die heeft verder niets met de melding van de temperatuur te maken.
Als 't mijn eigen Xm betrof dan had ik de injectoren naar een testbank gebracht om te kijken wat het sproeibeeld is en of er een of meerdere lekken. Want de symptomen zijn wat mij betreft "klassiek lekkende injector".
Voor dat motorlampje van "te hoge temperatuur", moet je in het circuit van de bruine temperatuursensor zijn. Dat betekent dus of de sensor, fan-module en/of bedrading ertussen.
@Feije
"Opgelapt." Ik zet m'n geld in op 'een prop rubber er in beunen'.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.