Uit België... mijn 3e XM !

Pagina's

34 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
Uit België... mijn 3e XM !

Dag allemaal,

Ik ben Guy, 67 jaar, en woon zowat tussen halverwege tussen Antwerpen en Turnhout.

Zo’n 24 jaar geleden heb ik me voor het eerst een oldtimer aangeschaft en na veel wikken en wegen werd het een Citroën Dsuper5 uit 1974. Daarna heb ik nog regelmatig van wagen gewisseld : er volgden o.a. nog 3 DS’sen, een GS, een Xantia en in 2006 een XM TCT. Die laatste reed ik als dagelijkse wagen maar wegens het hoge verbuik in 2008 van de hand gedaan (daarover maak ik nog een aparte topic).

Over alle mogelijke vervoersmiddelen die ik ooit in mijn bezit had, heb ik een website gemaakt : https://guysgarage.jimdofree.com/

Een sleutelaar ben ik niet ; ik heb nooit enige opleiding gevolgd en ook in mijn omgeving was iedereen even onhandig. Toch heb ik deels vanuit interesse en deels vanuit noodzaak gaandeweg een en ander opgestoken. Enkele jaren geleden, bij het uitbreken van Covid, heb ik een verre droom waargemaakt : ik heb me een sleutelruimte gezocht, materiaal aangekocht (compressor, straalkast enz) of geleend van vrienden (motortakel, poelietrekker, klophamer….) en op een veiling een Peugeotje 204 gekocht. Op 2 jaar tijd heb ik dit wagentje helemaal uiteengehaald en gerestaureerd – behalve de motor, daar waag ik me niet aan.

Wegens de hoge kosten heb ik de huur van deze ruimte opgezegd en moet ik het nu doen met een garagebox achter het appartement, zonder elektriciteit of water. Je zal begrijpen dat mijn mogelijkheden om te knutselen tot een minimum beperkt zijn. Temeer daar ik ook niet vóór die garagebox kan werken wegens hinder voor de buren. Ik hoop dat ik voor één en ander een beroep op jullie zal kunnen doen.

In maart l.l. heb ik me een standaard grijze 2.0i aangeschaft, die toch wel wat aandacht behoefde en toen die eindelijk rijklaar was kwam ik een automaat 3.0 12V tegen – waarnaar ik zo lang had uitgekeken.

In een volgende post zal ik op al deze wagens wel wat dieper ingaan. En wat vragen stellen ; a ja, ’t blijft een XM

Beste groet uit België / Bons baisers de Belgique !

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Leuk verhaal!
Welkom, de 3.0 V6/12 met 4HP18 is een prima combinatie!

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Hallo, ook uit belgie, ook tussen Antwerpen en Turnhout(westerlo) ook 67 jaar en al lang citrofiel. Maar ik sleutel al mijn hele leven als hobby aan Citroen, laatste vele jaren XM. Heb 3 turbo diesels en 1 16 keeper, allemaal met werk aan. Groetjes Walter.

Walter xm1990

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Na het nodige sleutelwerk en vooral het urenlang uitpluizen van dit geweldige forum resten me nog volgende  problemen die ik in 3 categoriëen zou kunnen opdelen :  de verwarming, de sensor op de versnellingsbak en de displays.

Vooreerst het alom gekende probleem van het slecht starten bij warme motor (’t is een V6 he). Ook bij secondenlang doorstarten wil ie niet. Ondertussen heb ik de injectoren gereinigd – ultrasoon en met impuls, de ontstekingsmodule en pasta vervangen, nieuwe boegies, luchtfilter, alle vloeistofen zijn vernieuwd en op peil, geen lekkages, massa-verbindingen aangepast, alle connectoren gereinigd…

Nu heeft iemand me gezegd dat de oorzaak een sensor (stift) zou zijn, die midden in het blok tussen de 2 rijen cylinders zit.  Maar, en ik herhaal maar wat me verteld werd, die zit vast met 1 boutje en als dat verroest is en afbreekt, heb je kans dat dit in het blok valt. Is jullie dat bekend ?

Wat me ook enkele keren is voorgevallen - en dat houdt blijkbaar ook verband met de temperatuur – is dat de wagen na enkele minuten rijden, stilvalt. Hij is dan nog niet op bedrijfstemperatuur (70° of zo). Omstaanders hielpen me dan steeds de wagen opzij te duwen en dan kan ik enkel een kwartiertje of zo afwachten vooraleer hij terug wil aanslaan.

Kan het zijn dat er een sensor is die denkt dat de wagen al op temperatuur is, de brandstoftoevoer beperkt en meer lucht toelaat ? Is zo maar een bedenking van me.

Als jullie aanbevelingen zouden hebben ??

De andere issues behandel ik wel in een volgende topic.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Deed 'ie dit ook al met de oude ontstekingsmodule? Anders is dat het eerste waar ik aan denk. Een kapotte bobine zou ook wel eens kunnen. Je zou eens kunnen kijken of je wel vonk hebt nadat je bent stilgevallen. 

xmturboct
afbeelding van xmturboct
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Dat probleem met niet willen starten met warme motor komt me bekend voor. De oplossing weet ik niet meer zeker, maar volgens mij komt dat vaak ook door een sensor. Die sensor zit, of ook op de automaatbak, of vooraan bij de koplampen. Wat nog wel eens wil helpen als deze niet wil aanslag is de pook van de versnellingsbak even door alle versnellingen halen en dan opnieuw proberen te starten. Succes.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

"Nu heeft iemand me gezegd dat de oorzaak een sensor (stift) zou zijn, die midden in het blok tussen de 2 rijen cylinders zit.  Maar, en ik herhaal maar wat me verteld werd, die zit vast met 1 boutje en als dat verroest is en afbreekt, heb je kans dat dit in het blok valt. Is jullie dat bekend ?"

De enige sensor die ik tussen de cillinderbanken weet te vinden is de klopsensor. (Of zijn 't er nou 2? Weet ik ff zo snel niet)

Maar of de motor nu volledig dienst gaat weigeren bij een defecte? Zou eerder verachten dat ie gewoon heel conservatief de onsteking afstelt zodat de motor niet kan pingelen, minder vermogen heeft, maar nog wel draait.

"Kan het zijn dat er een sensor is die denkt dat de wagen al op temperatuur is, de brandstoftoevoer beperkt en meer lucht toelaat ? Is zo maar een bedenking van me."

Ook niet echt. Of eigenlijk gewoon niet. Er wordt wel inlaattemperatuur en/of druk gemeten om de juiste inspuiting te berekenen, maar dat kan niet zoi rigoreus ingrijpen zoals jij beschrijft. 

Sowieso heeft 't ook weinig met de automaat pook en relais te maken. Die voorkomen dat de startmotor niet rond gaat. EN dat is niet het probleem dat je beschrijft.

Wat ik zo snel nog kan verzinnen is het brandstof / injectierelais dat kuren vertoont of slechte bedrading heeft.
Dat zit zo'n beetje vooraan de ECU bak. Een breed bruin relais.
Zonder dat relais geen injectie en de brandstofpomp mag dan dacht ik ook niet meedoen.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

blaueboot zegt:

[...]de klopsensor. (Of zijn 't er nou 2? Weet ik ff zo snel niet)

Ja, het zijn er twee. Ik vermoed dat een 90 graden-v6 te breed is om met eentje toe te kunnen. De ES9 heeft er wel ééntje. Daarover gesproken: als ik die bij m'n ES9 loskoppel, slaat 'ie niet aan. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Bedankt !

Ik ga alvast beginnen met alle relais te vervangen door exemplaren met een steuntje zodat ik die aan de ECU-bak kan hangen. Nu liggen ze gewoon los achter de koplamp.

Een 'breed bruin' relais vooraan de ECU-bak zoals jij het beschrijft  heb ik wel niet - ik heb daar in de buurt 1 paars en 4 groene vierkante blokjes - maar misschien moet ik iets verder zoeken. Als ik ze allemaal vervang en de stekkers nog eens flink met contactspray inspuit, kunnen we dat als oorzaak al uitsluiten.

Het truukje om alle versnellingen eens door te lopen neem ik ook mee, je weet maar nooit smiley

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Nee, 't klopt dat je die bruine niet hebt. Die is later pas gekomen als vervanging van de vier die je nu beschrijft.
(Die bruine is 2 of 3 relais in één. Dus gedaan om 't spul wat te versimpelen)

4 relaisvoeten zijn zwart en eentje wit als 't goed is.
De 4 relais in de zwarte voeten zijn standaard relais, die in de witte voet is wat specialer en heeft nog iets van een diode intern zitten. (paars relais)

Die paarse regelt dat de startmotor niet mag draaien als de auomaathandel in de verkeerde stand staat en onderbreekt ook de cruisecontrol in bepaalde gevallen.

De overige 4 kan ik zo snel niet voor je identificeren omdat er een breed scala aan schema's is afhankelijk van wel/geen automaat, airco, uitstootnormering en ORGAnr.
Maar 't komt er op neer dat de brandstofpomp, verwarming o2-sensor, Motor-ECU, en airco-compressor door dat handeltje geschakeld worden.

Verder start zowel mijn ZPJ4 al ES9 vrolijk zonder klopsensor, maarja dat zijn dan geen ZPJ's en al zeker niet dezelfde generatie ECU's.
Toch ben ik er vrij zeker van dat ook een ZPJ dus vast ook wel zonder kan.  ;)

Nu zit ik nog aan twee dingen te denken.
Bedoelde degeen die het over de BDP-sensor? Die voldoet ook wel een beetje aan de beschrijving. Zit wel in de hartlijn van het V-blok, maar dan op de automaat boven de kopppelomvormer. Als die er niet is, dan doet de motor ook niets. Heeft 't ding een halve draadbreuk, dan verandert ie in een 'willekeurig aan/uit' schakelaar voor 't blok.
En daarmee kom ik op vraag twee. Heeft er al iemand de ECU uitgelezen voor storingscodes? Kan zomaar zijn dat die gewoon het antwoord voor je uitspuugt over 'die en die sensor tijdelijk/permanente' storing.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Even wat info over mijn monteur, die de wagen al eens onderhanden heeft genomen (ik ga zijn naam niet vernoemen) : officieel Citroën-verdeler, een heel sympathieke kerel, altijd bereid te helpen, schappelijk met de kosten, werkt vooral aan oudere modellen (2PK, DS, GS...)  en bezit ook heel wat recup-onderdelen , maar ... werkt al heel zijn leven op z'n eentje, stelt niet altijd de juiste diagnose, en is wel wat slordig (zo heeft hij bij het hermonteren mijn versnellingspook andersom gezet (knopje staat nu rechts frown), de schakelaar van de sportstand stond ook andersom en er waren een heleboel krassen op 1 van de houten paneeltjes). 

Dus het is steeds met gemengde gevoelens dat ik er naartoe ga.

Toen hij het over die sensor had wees hij naar de rechterkant van de motor, zowat de richting waar de waterpomp zit.

Uitlezen kon hij blijkbaar niet. Volgens eigen zeggen bezat hij geen Lexia, maar een vroeger model (...). En dat is nu 1 van de redenen dat ik eens graag tot in Arkel wou komen. Misschien wel volgende week zaterdag.

Ik was nog bezig met die relais en met die gele massa-stekkers maar ik ga even pauzeren tot het iets warmer is (ik moet alles zowat buiten doen, brrr.)

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ohw.., maar dan zitten we aan de passagierskant van het blok, toch?

Daar ga je onder de afdekkap 2 temperatuursensors aantreffen. (overigens zit er aan de andere zijde van het blok nog een derde)
1 daarvan is de meter op het dashboard, een ander regelt de radiateurf-fans/airco-pomp en de derde gaat naar de Motor-ECU.
Bij de ES9 is het zo dat de motor subiet uitvalt als je die van de Motor-ECU los trekt. Of dat bij de ZPJ ook zo is weet ik niet, maar 't zou me niets verbazen.

De catch voor nu is, dat ik uit m'n hoofd niet weet welke welke is. Dat kan ik je morgen pas vertellen of je moet toevallig aan de bekabeling kunnen zien dat er maar duidelijk eentje richting de ECU gaat.

Maar je bent sowieso welkom in Arkel voor een uitlees-sessie.
In dat geval neem ik juist óók de oudere E.L.I.T.  mee, want de Lexia en Xm van jouw generatie uit laten lezen ervaar juist ik als problematisch. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ha guy, welkom! Fijn om te horen dat deze wagen in goede handen terecht is gekomen. Het probleem dat je beschrijft heb ik nooit ervaren toen ik de auto had, maar het is wel een bekende klacht natuurlijk. Mijn garagist had destijds een XM staan met hetzelfde probleem (afslaan bij warme motor), waar hij overigens slecht uitkwam. Probleem is natuurlijk ook dat de onderdelen niet voor het oprapen liggen. Je zult het veelal moeten doen met gebruikte stukken waarvan de werking ook niet 100% bewezen is.

Als ik mijn monteur spreek, zal ik hem nog even vragen of hij het probleem met die andere uiteindelijk heeft op kunnen lossen en zo ja, waar dat aan lag.

Verder vroeg ik me af of het nog gelukt is om een vervangende motorsteun te vinden i.v.m. de trilling op het optrekken? Er van uitgaande dat het daaraan lag natuurlijk.

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

ha de Mark !

stilaan beginnen al de ergernissen opgelost te geraken wink. Ik had een to-do lijstje van wel zo'n 50 punten (van prullaria tot iets ernstiger dingen) en daarop is het meeste nu doorgehaald.

Dat slecht starten en stilvallen, tja, ik had de indruk dat het nu al wat beter gaat, nadat ik al wat dingetjes had vervangen. De buitentemperatuur zal ook wel zijn invloed hebben. Wat ie ook doet is dat vanuit het niets de oranje/rode lampjes/melding voor te hoge temperatuur aangaan - terwijl die temp. niet hoger dan 90°C uitkomt, radiator en expansievat zijn gespoeld. Op aanraden van Blaueboot heb ik nu ook een nieuwe temperatuursensor besteld...

Die motorsteun heeft mijn monteur (ja, diezelfde dus) opgelapt met een stuk rubber (...), maar ik voel nog wel een lichte trilling bij 120 km/h.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Hoe bedoel je een stuk rubber? Heeft hij een nieuw rubber in de steun geperst? Of is het wat meer beunerij geweest? Overigens is het natuurlijk best denkbaar dat er meer motorsteunen slecht zijn. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

"...
Op aanraden van Blaueboot heb ik nu ook een nieuwe temperatuursensor besteld..." 


Hoho., hier moet ik even corrigeren.  wink


Die groene temperatuur-sensor is een gok om het uitvallen en dan slecht starten op te lossen. En die gok neem ik omdat het een relatief goedkope en makkelijk uit te voeren handeling is. Die heeft verder niets met de melding van de temperatuur te maken.

Als 't mijn eigen Xm betrof dan had ik de injectoren naar een testbank gebracht om te kijken wat het sproeibeeld is en of er een of meerdere lekken. Want de symptomen zijn wat mij betreft "klassiek lekkende injector".

Voor dat motorlampje van "te hoge temperatuur", moet je in het circuit van de bruine temperatuursensor zijn. Dat betekent dus of de sensor, fan-module en/of bedrading ertussen.

@Feije 
"Opgelapt." Ik zet m'n geld in op 'een prop rubber er in beunen'.  
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Die "spookmelding" van de te hoge termperatuur heb ik ook wel eens gehad - maar was ook gelijk weer weg dan. Waarschijnlijk een slecht contact? Ik dacht dat dit er gewoon bij hoorde als je een vroege XM rijdt...

Fijn dat je voortgang maakt trouwens! 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Even een kleine update :

Het reinigen van alle contacten, vervangen van de groene temp. sensor en de  relais, de massaverbindingen aanpassen... het heeft blijkbaar wel geholpen want die 'spookmelding : te hoge temperatuur' blijft uit en hij lijkt ook iets vlotter te starten warm :-).

Wel gaat ie naar de 100-105°C bij stilstand - ik ben benieuwd wat dit wordt bij zomerse temperaturen.

En ik heb mijn velgen/banden vervangen ! De reden : de meegeleverde velgen (met een ET van 35) raakten in de laagste stand net wel/ net niet de achterste spatborden. En de nieuwe kleur, na het zandstralen,  beviel me ook niet echt. Zilvergrijs ipv zilver matchten niet echt met het groen van de wagen. Deze set staat dus nu te koop op Marketplace : https://www.facebook.com/marketplace/item/480261421604281

Wat staat er nu onder ? 16' MSW-velgen ET45 - vind ik toch iets verfijnder dan die goedkope Borbetsets die je overal terugvind. Ik ben dus van 205 60 R15 naar 205 55 R16 gegaan. En Michelins Crossclimate2 erop. Het geeft 0,76% verschil in omtrek, wat aanvaard wordt door de technische inspectie. En het gaat weinig verschil maken op de snelheidsmeter ; die gaf toch al een groot verschil zoals ik al vermeld had. Sindsdien is tevens die lichte trilling in het stuur weg.

Tja, er zullen wel voor- en tegenstanders zijn zeker ?

Blijven als werkpunten  : de al of niet combinatie achteruitrijlampen/ cruisecontrol/ boordcomputer die niet werken. 

Groetjes !

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Tuimelaar zegt:

Wel gaat ie naar de 100-105°C bij stilstand - ik ben benieuwd wat dit wordt bij zomerse temperaturen.

Werken je koelventilatoren wel allebei? Op lage stand staan ze in serie, maar als er eentje stuk is, betekent dat dus dat ze beide niks doen tot de fans in de hoge stand worden aangestuurd (parallel geschakeld). 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Feije zegt:

Tuimelaar zegt:

Wel gaat ie naar de 100-105°C bij stilstand - ik ben benieuwd wat dit wordt bij zomerse temperaturen.

Werken je koelventilatoren wel allebei? Op lage stand staan ze in serie, maar als er eentje stuk is, betekent dat dus dat ze beide niks doen tot de fans in de hoge stand worden aangestuurd (parallel geschakeld). 

In het begin stonden ze allebei te loeien, ook bij lage (bedrijfs) temperatuur. Die relais is vervangen en de contacten proper gemaakt. Al rijdend kom ik aan 85-90°C.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Hoewel vijf-spaaks velgen niet op mijn favorietenlijste staan, vindt ik dit best mooie exemplaren. (ik heb een zwak voor getrapte/verdiepte velgranden. )
En ze staan de XM ook zeker wel.

Als beide fans uiteindelijk wel gewoon draaien zoals Feije aangeeft, zou ik verwachten dat de bruine temperatuur sensor die verantwoordelijk is voor de fan-regeling niet helemaal lekker is. Ergens bij de 96 randen zouden de fans volgens mij wel hard genoeg moeten draaien om de de KVS terug te koelen naar de ~90.

Hm.., kan natuurlijk ook zijn dat de blauwe sensor een afwijking omhoog heeft. Hoewel je rijdend wel op een 'normale' temperatuur uitkomt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik heb de wagen naar Garage Gerry Caers in Olen gebracht - iemand die ik nog kende van in mijn DS-tijd en die goed aangeschreven staat bij de clubs - om die te hoge temperatuur aan te pakken. Blijkt dat mijn radiator voor driekwart dicht zat en de termostaat te laat openging. Daar wordt nu aan gewerkt.

Het andere probleem (één van de...) betrof de combinatie achteruitrijlampen/ cruisecontrol/ boordcomputer.

Dit zou te wijten zijn, en ik probeer het zo goed mogelijk te vertalen, aan een zgn. stuurmodule die bovenop de bak zit : een zwart kastje van het merk Marschal, maar zonder verdere referentienummers, waarin een potentiometer zit waarbij contact wordt gemaakt met verschillende strips die o.a. de achteruitrijlichten aanstuurt. Nu heeft die goede man dat kastje opengewrikt en die printplaat blijkt gewoon zo rot als snot te zijn : geen repareren aan !

Zijn verder onderzoek wees uit dat deze specifieke module op slechts heel weinig auto's toegepast werd, en bij navraag bij bevriende garagisten (o.a. Jan Van Gompel) bleek dit nergens nog verkrijgbaar. Er zouden wel andere, gelijkaardige modellen gangbaar zijn.

Hebben jullie hier een oplossing voor ? Die cruisecontrol en boordcomputer tot daar nog aan toe, maar wanneer de achteruitrijlichten niet gelijktijdig werken met de achteruitstand wordt ie afgekeurd op de technische keuring.

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Weet je dat laatste heel zeker? Ik heb natuurlijk geen idee hoe het in België zit, maar in Nederland worden er best wel eens XM's ten onrechte afgekeurd op achteruitrijlichten die niet werken: de werking daarvan is hier alléén verplicht op auto's die vanaf 1998 op kenteken zijn gezet. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Bij ons geldt (en niet alleen voor achteruitrijlichten) : als het er op staat, moet het werken !

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Probleem met het vinden van een geschikte radiator !

Nu belt de garage met de mededeling dat een nieuwe radiator voor mijn V6 12V zo'n 300 euro zou kosten, en dat die op bestelling in Frankrijk moet gemaakt worden, wat zeker een maand zou duren angry.

De oorspronkelijke heeft als  ref. 61298. Dit zou dan een Nissens moeten zijn.

Nu heb ik hier op het forum alle berichten ivm radiatoren al doorgenomen en ik heb begrepen dat ik het zwaarste model nodig heb : 

42 ipv 21 koelkanalen, 300mm dik en geen 228, de aansluitingen (diameter en richting) moeten kloppen, dikwijls wordt een verkeerd model opgestuurd.

Wanneer je googlet op '61298' kom je bij Nissens terecht, met slechts 21 koelkanalen.

Dus ben ik flink beginnen zweten : ik weet even niet meer waar beginnen te zoeken.

Kan iemand van jullie me een adres geven waar ik een correct passend model kan kopen ; of iemand die nog iets heeft liggen ?? Please !

Kan zo'n radiator-reviesiebedrijf dit aan, of behandelen die enkel koperen exemplaren (deze is alu + plastiek) ?

De airco-condensor is ook stuk is en zou vervangen moeten worden, maar als dan blijkt dat de andere componenten (radiator, pomp...) ook overleden zijn, heb ik besloten daar voorlopig geen kosten voor te maken en misschien zelfs de oude condensor te laten demonteren zodat de radiator wat vrijer kan ademen.

Ik kijk erg uit naar een duwtje in de goede richting wink

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Radiatorboeren zijn soms nog wel geneigd om te zeggen van "kijk, deze Nissens past ook gewoon!", dus daar moet je het maar net mee treffen. Maar de correcte radiateur is als het goed is hier ergens leverbaar: https://www.boutique-laventure-association.com/en/133-xm. Komt inderdaad uit Frankrijk en de prijs en levertijd kunnen wel eens kloppen... 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Over de radiator...

Ik heb hier al een radiatorboer aan de telefoon gesproken die onlangs een enkel exemplaar voor een Xm had gemaakt.
Kosten.., 1000 euro.

Het probleem is niet zozeer de kern... Die is universeel en ligt zo goed als op de plank.

Maar de kunststof zijkappen begeven het van ouderdom en zijn niet te herbruiken. Daar gaat dus de kosten inzitten.

Maarehh...
Ik heb er nog eentje staan op zolder. De originele van Valeo 810836 NOS.


Dus zonder aansluiting voor een olie-koeler, net zoals die nissens die je vermeldt.
Als 't 'm is zie ik wel een berichtje verschijnen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 2.0i Man Gris Dolmen
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik heb de garage gevraagd alvast de radiator te willen demonteren. Met dat spul in handen zal het al makkelijker zijn om naar een gelijkaardig model te zoeken ; kan ik evtl foto's ervan doormailen. Dan hoor je me wel blaueboot. Zou mooi zijn mocht die passen en je me die zou willen verkopen.

Ja, die garagehouder dekt zich natuurlijk in : al dat materiaal van Autodoc enz deugt niet, volgens hem moet de nieuwe thermostaat en thermocontact ook in Frankrijk op maat gemaakt worden (...), kosten elk 70€...

@Feije : op de site van boutique-laventure vindt ik ik er wel een, maar niet helemaal dezelfde referentie. Ze laten spijtig genoeg ook niet zien voor welke modellen die past.

En ook de radiatorboer uit de buurt gecontacteerd. Die zegt natuurlijk, kom maar eens langs en dan zien we wel.

Aaarghh crying

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Tuimelaar zegt:

...die garagehouder dekt zich natuurlijk in : al dat materiaal van Autodoc enz deugt niet...

Die radiateurs voor een XM v6 laten helaas precies zien waarom hij (meestal niet zij) dat zegt: als hij zulke spullen monteert op een auto van een klant, heeft hij het fout gedaan en moet hij het ook onder garantie herstellen. Tuurlijk, als liefhebber lees je je in en weet je dat het niet aan je monteur ligt, maar de doorsnee klant is geheid een ander verhaal...

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Zo zwart/wit is 't natuurlijk ook niet dat alles wat op autodoc staat niet deugt.
Je krijgt waar je voor betaald meestal, wat inhoudt dat je bij goedkoper spul wat beter moet opletten of het wel de kwaliteit/prestatie haalt.

Net zoals dus die radiator van Nissens. Die is een stuk goedkoper dan de originele omdat ie een stuk minder materiaal bevat. Maar er staat nergens dat ie het helemaal niet doet.
Hij is alleen wat onder bemeten waardoor je koelwater temperatuur iets hoger komt. Maar verre van in 't rood.
Dus zolang 't niet je hobby is om lang stukken boven de 160 te trappen in tropische klimaten... tja....

Maar dat verklaart dus ook waarom de garagehouder er niet aan begint. Die heeft helemaal geen zin om z'n klant uit te leggen dat ie allemaal niet zo zwaar moet tillen aan die paar graden. Laat staan dat ie zin heeft een cursus thermodynamica en bedrijfs-economie te geven om te verklaren waarom die goedkopere en dunnere radiator als passend wordt aangemerkt.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Daar ben ik het niet helemáál (maar wel grotendeels) mee eens: je komt ook onderdelen tegen op autodoc die identiek zijn aan originele, maar wel een stuk goedkoper dan bij de dealer. Bij BMW-onderdelen kun je dan zelfs zien waar ze het BMW-logo eraf gevijld hebben. Citroën giet ze meestal niet in het onderdeel, dus dan is het niet zo duidelijk. Toch ben ik ervan overtuigd dat bijvoorbeeld de slotset die ik een keer van Valeo heb gekocht sloten had die identiek zijn aan originele. Je moet alleen net het geluk hebben dat er semi-originele onderdelen op Autodoc staan. Een garagist gaat dat natuurlijk nooit allemaal uitzoeken, want dat kost veel te veel tijd. 

Ook bij een radiateur kan het goed gaan: de Nissens die in mijn Xantia v6 zit, koelt keurig, terwijl die maar zo'n €120 kostte: nog niet eens een derde van een originele. Toegegeven, een originele is van koper en deze van aluminium. 

Alleen met een XM heb je de pech dat Citroën zelf twee varianten van bijna dezelfde radiateur toepaste, waardoor aftermarket fabrikanten natuurlijk de goedkoopste namaken. Want "die past immers ook gewoon" bij de v6. 

Pagina's