Hallo allemaal,
Met de zwarte ZPJ naar de keuring, oei oei, die is er slecht aan toe!
Diravi lek, veel kleine zaken, achteras doorgerot.
Dus nu met spoed de 4 jaar geleden aangeschafte ES9 de weg op helpen,
de onderdelen had ik al, op de gril na.
Dit was 4 jaar geleden:

Carterpan moet er nieuw onder, de vorige eigenaar had wat zaken eraf gehaald, zoals spiegels, en blijkbaar ook in de motorruimte..
Er zit wat laswerk aan onder de computerbak, en ik hou enkele stekkers over :/
Als iemand zou kunnen aangeven waar die horen..
Deze, komt uit de dikke kabelboom bij de computerbak..
Deze, witte, van de cruise control.
Welk relais hoort hier in ?
Dank alvast :)









Ik weet niet of je er veel aan hebt, want ik heb een V6 24V ZPJ4 type 1, maar toch wil ik delen wat ik hier kan plaatsen:
Die relais aan de bestuurders zijde voor de fans.
Dank je, maar dit is een heel andere motor/uitrusting..
Ik heb nu 2 computers in de bak, 1 is de ECU, 1 met de zwarte en witte stekkers voor de veercomputer..
De kleine witte van de cc gaat richting rempedaal, schat ik.
Ik heb nog een Valeo koppeling voor dit type liggen die voor een heel zacht prijsje van eigenaar mag wisselen als je interesse hebt...
Geweldige motor/bak combinatie! Beetje jaloers ben ik wel, leuk project!
Oeh, leuk. Midnight Puzzle Game.
Die zwart/paarse stekker gewoon los in de ECU bak. Is voor iets met de automaat.
Die kabel die je los hebt liggen loopt over de onderzijde van het front. De bruine stekker moet voor de ECUbak z'n maatje vinden.
De blauwe en zwarte aan de andere kant doorvoeren door het metaal-schot naar de CC-vacuümpomp en het stukje met de witte stekker omhoog doorvoeren zodat de stekker bij je zekering-kast komt te liggen. Verder niet aan sluiten, is ook weer iets voor de automaat.
Die losse oogjes met zekering eraan kan niet anders dan loodrecht op de plus van de accu. Zal wel de zekering-modificatie voor de kachel zijn.
En het missende relais moet dezelfde zijn als de twee andere op de foto. Tenminste, ik zie aan de stekker op de achtergrond dat dit de bestuurderszijde is, toch?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
En als XM205 gen belang heeft bij die koppeling, dan heb ik wel interesse. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag carterpan er weer onder gemaakt,
front er op geschroefd, koplampen er in gezet.
Morgen olie erin, en zien of het carter dicht is, spannend!

Heb ik nog 2 stekkers over, een 3 polige (19K9) en een 2 polige (42 / 27L9) die rechtsvoor samen met de richtingaanwijzer in het spatbord naar buiten gaat.
Even voor de vorm de onderbumper erop gezet, voorste spatbordsteunen zijn allebei weg zoals gebruikelijk.
Ook de accu erin gezet, knippers werken, achterlichten, remlichten, zijlichten vóór,
Koplampen NIET, maar heb nog 2 front kabelbomen liggen, morgen verder zoeken.
Die 2polige is loos. Wordt naar voren geleid langs het plaatwerk. Denk dat ie voor de sproeiermoter van de koplampen is.
Van die 3polige moet je een duidelijkere locatie geven. Daar zijn er meerdere van bij het front. (En ik lig in bed, dus ik ga niet even onder de motorkap op zoek naar waar die kleurcombi van draden te vinden valt. x) )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aan de bedrading te zien gaat het om de stekker voor de peilsensor van het KVS-vat.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Haha, klopt..
die zat er nog niet ingebouwd :)
Vandaag olie erin, kvs.
Ze LOOPT!
Weet de code echter niet, gelukkig met de CV lampje groen.
Nu wil ze niet omhoog komen, bah!
En de achterremmen blijken er niet op te zitten. De klauwen.
Lucht in het systeem / pomp?
Aanvoer slang van de pomp moet je vanaf het vat zoveel mogelijk afvullen alvorens te monteren. Een hydrauliek-pomp zucht vloeistof aan op vacuum. Met een lege slang kan ie dat eigenlijk niet.
Verder verpompt ie aanwezige lucht beter als ie druk op moet bouwen. De truc is dus eigenlijk om de ontlastbout op de druk regelaar 5 tot 10 maal kort open en dicht te draaien. (Je kan 'm ook dicht zetten, maar dan staat je pomp al die lucht de voorraad-bol in te pompen en daarna het systeem. Vandaar het korte ontlasten, zodat alle lucht terug naar het vat gaat.)
Maar de achterrem-klauwen is ook geen overbodige luxe om eerst even te regelen. xD
En van de startblokkering weet je dat je de stekker van het paneel moet lostrekken zodra de motor loopt, toch? En die stekker meteen af-tapen zodat niet iemand 'm per ongeluk weer aansluit.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
18 december pas het magazijn open, de 17 verloopt de APK van de zwarte ZPJ, diravi lekt erg, achteras rot en meer ellende.
Vorige eigenaar vd blauwe had ook de spiegels eraf gehaald, bedrading door gesneden :p Maar die heb ik al, jaren terug uit het magazijn :)
En ik heb een blauwe grill nodig, heb alleen een zwarte en een grijze.
De ontlastbout al geprobeerd, maar slechts 1 keer, morgen verder knutselen.
Filmpje van de lopende motor :
Via YT
https://youtube.com/shorts/xn8H3lADXwE?feature=share
Loopt als een zonnetje
__________
Crepuscule