XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Vergeet niet om meer dan 15 jaar vuil er uit te halen, anders ben je dat vuil aan het vetten. :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

8) Wasbenzine :?: :?: :?: :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Nee, ben je helemaal. Dat moet je met terpentine doen. :twisted: Dat ruik je over 15 jaar nog. :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het oppervlakkige en ingetrokken vuil kun je perfect eruit krijgen met AutoGlym leathercleaner, een soort leerzeep.

Door dit op het leer te sprayen en met de hand te verdelen, in laten trekken voor 2 minuten en met warm water afnemen. Ik bleef wel 10x met warm water het leer afnemen want het vuil bleef eruit komen :shock: . Het leer droogmaken met en katoenen doek.

Daarna met AutoGlym leathercreme de boel goed insmeren (met de hand), vooral de plekken die erg droog zijn. Ruim een uur laten intrekken en uitwrijven met een katoenen doek.
Herhaal dit totdat de stoelvullingen hun oorspronkelijke vorm aannemen, het leer neemt het creme op en zet geleidelijk uit.

Dit leer is echt zwart, terwijl het oorspronkelijke leer grijs was (geworden?). Het kleurverschil was aanzienlijk :shock: .

Ook zijn deze stoelen en de bank qua vulling veel zachter dan mijn vorige leer interieur en geven wat meer het oude karakteristieke CX stoelcomfort 8) .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mijn eerste pagina is ook weer wat bijgewerkt 8) .

Volgens mij kun je nergens zoveel XM 24v ZPJ4 info vinden op het internet 8) .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Weer wat bijgewerkt??? :shock:

D'r staat gewoon een hele Wikipedia pagina over de ZPJ4! Goed hoor!!!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Misschien maken we er wel een Sticky van.

wimb
afbeelding van wimb

Geweldig verhaal JP. Ga vooral zo door. En de andere forummers ook. Met deze bijdrages krijgen we een heel mooi en waardevol naslagwerk. Top :!:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bedankt voor de complimenten 8) .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanmiddag mijn HD pomp v-snaar vervangen. Met het kleine ratelsetje heb ik het makkelijk kunnen fixen :D .

De batterijen van de camera zijn snel leeg, dus morgen maak ik foto`s hoe de HD pomp v-snaar vervangen moet worden bij een V6 ZPJ.

Ik heb wel foto`s van de oude v-snaar gemaakt, ik ben net op tijd met vervangen :shock: . De scheuren tussen de tanden zitten er diep in :shock: .
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0037.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0038.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0039.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0040.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0041.jpg

Zoals ik al eerder zei, was de oude v-snaar 700mm lang en de nieuwe 675mm. Het spannen van de v-snaar gaat nu ook veel beter, met de oude snaar was het niet strak te stellen.

Mijn hydrauliek reageert nu veel beter/sneller en de HD pomp hoor ik nu iets beter inslaan.
Straks nog even een ritje maken :wink: .

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ja dat krijg je als je als V-snaar de hele dag rond moet draaien in die hitte, arm arm snaartje.

wimb
afbeelding van wimb

Bedoel je dat JP een snarenbeul is? Net zoiets als een dierenbeul? :mrgreen:

Die snaar ziet er inderdaad niet al te best uit. :shock:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zojuist proefritje gemaakt, het verschil in vering, Diravi stuurbekrachtiging en remmen was niet eerder zo groot geweest :D . Ben blij met mijn nieuwe HD pomp v-snaartje 8) . Ik vraag me af hoe oud die vorige 700mm v-snaar is, moet wel een keer vervangen zijn geweest want origineel zijn ze 675mm lang.

Het is dat ik het ratelsetje heb gekocht, anders kon ik de v-snaar niet zelf vervangen :roll: . Het enige vreemde blijft met de 675mm v-snaar dat je die niet normaal over de poulies kunt zetten, ondanks dat die volledig ontspannen was. Ook bij Frank Bekker zijn XM 24v hadden we de v-snaar bij de onderste poulie volledig eromheen gedaan en zo ver mogelijk over de bovenste poulie gezet. Vanaf de distributiezijde gezien draait de motor rechtsom, dus de v-snaar aan de achterkant in de bovenste poulie gedaan en de motor even gestart, dan zit de v-snaar perfect in beide poulies :wink: .

Ondanks dat ik vorige week de banden had opgepompt bij een tankstation, vond ik de banden te zacht :roll: . Dus met mijn Michelin voetpompje de bandenspanning flink hoger gezet. Toen werd het alleen maar beter met rijden 8) , vooral bochten nemen gaat veel makkelijker.

Officieel moet er voorin 2.2bar en achter 1.9bar, ik heb voorin op 2.5bar gezet en achter op 1.9bar gelaten zoals het voorgeschreven is bij een serie2 24v met de ZPJ4 motor. Het oogt ook gelijk beter 8) , anders lijken de voorbanden veel te zacht alsof ze lek zijn :? .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

eXpelliarMus zegt:

Ja dat krijg je als je als V-snaar de hele dag rond moet draaien in die hitte, arm arm snaartje.

Normaal gesproken worden de ZPJ(4)`s loeiheet, niet normaal gewoon :shock: . Dan slijt ook alles veel sneller in en om de motor.

Met de betere koude lucht voorziening (JPen) en de 0W40 motorolie zijn de temperaturen gelukkig drastisch vermindert :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Toch begrijp ik het niet helemaal met die motorolie. Het getal voor de letter geeft toch de viscositeit bij koude temperatuur aan? Dan maakt het niet uit welke olie je gebruikt, zolang het maar W40 is. Of ben ik nu abuis?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De SAE (Society of Automotive Engineers) grade beschrijvingen zijn heel basic, het wordt aangehouden om de typen van elkaar te onderscheiden voor de consument meer niet. Een SAE grade zegt ook niks over de kwaliteit.

De aanduiding gebeurt in 2 series, het eerste getal met de letter W (winter) geeft de maximale laagste temperatuurviscositeit. Dit geeft de laagste temperatuur aan waarbij de olie nog kan worden rondgepompt. De andere serie, het getal na de W geeft de laagste viscositeit bij 100 gr C aan.

I.g.v. een 0W40 (gegevens zijn nog van 1993):

0W is gedefinieerd als:
max. viscositeit 3250 mPa*s bij -30gr C (vastgesteld, maar mag beter gekozen worden)
max grenspomp temperatuur -35 gr C (vastgesteld, maar mag beter gekozen worden)
kinematische viscositeit minimaal 3,8 mm^2/s bij 100gr C (vastgesteld, maar mag beter gekozen worden)

40 is gedefinieerd als:
kinematische viscositeit minimaal 12,5 mm^2/s bij 100gr C
kinematische viscositeit maximaal 16,3 mm^2/s bij 100gr C
(geeft veel ruimte om te kiezen)

De minimale kinematische viscositeit eis wordt over het algemeen ruim overschreden, omdat daarmee het brandstofverbruik verlaagd kan worden.

Echter is i.g.v. 0W40, de kinematische viscositeit hoger dan bij een 5W40 en daarvan is het weer hoger dan bij een 10W40.
Een 10W40 valt eerder uit elkaar bij temperaturen boven de 100gr C dan een 5W40.
Een 0W40 geeft zowel bij zeer lage als zeer hoge temperaturen een stabiele structuur van de 40 reeks. Weer niet te verwarren met de sterkte van de smeerfilm :wink: .

Daarbij biedt een 0W40 de meest constante viscositeitsbereik van de 40reeks, dus koud als warm nagenoeg even dunvloeibaar.

De oliemaatschappijen hebben daarin min of meer zelf de keuze.
Hoe hoger de kinematische viscositeit wordt gekozen, hoe beter en duurder de motorolie.

Het is verwarrend en voor de consument niet na te gaan in welke mate de oliemaatschappij het zomergetal 40 heeft gekozen.
Een standaardregel is: zodra het wintergetal lager wordt worden de kinematische viscositeit beter gekozen, dus betere kwaliteit oliën :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

JP, voor de 12V, wat zou jij doen: 5W40 of 0W40?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

zowel een 5W40 als een 0W40 mogen toegepast worden, het beste is uiteraard een 0W40 maar is wel een stuk duurder :wink: .

In mijn vorige V6 12v werd de motor wakker geschud met de Mobil1 0W40, met 226km/h reed ik in Duitsland over de Autobahn 8) .

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

En voor een simpele 2.0i?

Ben wel benieuwd wat je daar voor zou kiezen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

In jouw 2.0i kan best een 10W40 in, maar een 5W40 zou ik prefereren :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

zucht..op naar de 0W40 dan maar. MOBIL bijvoorkeur??

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Citrophile zegt:

In jouw 2.0i kan best een 10W40 in, maar een 5W40 zou ik prefereren :wink: .

Is die 5W40 niet te dun??

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat mag je zelf bepalen uiteraard, maar Mobil staat jarenlang bekend om hun 0W40 8) . Andere oliemerken hebben ook een goede 0W40 hoor :wink: .

Bij http://www.protex.nl koop ik altijd mijn Mobil1, elders zijn ze peperduur :cry: . De prijzen op de site zijn trouwens incl BTW.
Verder heb ik geen aandelen bij dit bedrijf :shock: .

Ik hoop dat de XMclub nog met Protex wil samenwerken voor een clubkorting :) .

wimb
afbeelding van wimb

Dan zit ik goed met m'n 5W40. 8) En die betrek ik van Action: nog geen €4,- per liter. :shock:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

eXpelliarMus zegt:

Citrophile zegt:

In jouw 2.0i kan best een 10W40 in, maar een 5W40 zou ik prefereren :wink: .

Is die 5W40 niet te dun??

Als dat te dun was, had ik je dat niet aanbevolen :wink: . Het reinigt veel beter en bouwt veel minder vervuiling op in je motor. Jouw motor zal er lekkerder van lopen :wink: .

Een 5W30 bijv is wel veel te dun voor de meeste XM motoren :!:, op het laatste bouwjaar na dan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Dan zit ik goed met m'n 5W40. 8) En die betrek ik van Action: nog geen €4,- per liter. :shock:

Zoals ik al eerder gemeld heb, de grade aanduiding zegt niks over de kwaliteit,maar is wel beter dan een 10W40 :wink: .

Dat is trouwens geen geld voor een 5W40, van welk merk is het?

wimb
afbeelding van wimb

Hallo JP, ik heb het merk opgezocht: Techno. :? Specs: ACEA A3/B4 (Ja, ja, ik heb net de nieuwe AE binnengehad ;-) ).

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Staan er op jouw flacon ook API specs Wim? Die zeggen mij meer namelijk.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Speciaal voor jou opgezocht: SM/CF.
Maar volgens het artikel in AE mag ik niet naar API-specs kijken want die zijn Amerikaans. :wink: Soit.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Frank Bekker heeft naar aanleiding van mij en een goede vriend van mij die in de olie-industrie werkt als ingenieur, het olieverhaal in de AE geschreven :wink: .

Voor diegene die mij gezicht nog niet kennen, zie de nieuwste AE bij de onderste foto van de nieuwsjaasborrel bij Oldenhage. Ik ben de middelste goedlachse van de 3 :mrgreen:

Pagina's