Goed nieuws. Vandaar een nieuw topic.
Ik heb een andere XM en weer een 2.1 TD. Zelfde kleur en nu met trekhaak.
Een vol jaar APK
337.000 km
Distributie kan nog 70.000 km mee.
Er staat Prestige op dus 13e ruit, elektrische ramen achter, gewoon velours interieur en een jaar geleden uit België geïmporteerd met complete staat van onderhoud.
Heb deze kunnen kopen voor een bedrag na lang onderhandelen dat de gebreken nog te overzien zijn. Breekpunt was voor eerst mij de zware koppeling. Ga hem eerst stellen en kabel smeren en in het ergste geval moet er een nieuwe koppeling in.
- Koelventilatoren slaan niet aan op halve kracht als de airco is ingeschakeld en dat hoort wel. Kortom een koelprobleem bij warm weer of bij zware belasting.
Dat kan een brak relais zijn, Bitron en anders heb ik nog wel de oude XM als vervanging van de kapotte onderdelen.
- Koppeling gaat zwaar en pedaal staat erg hoog. Hoewel de koppeling niet slipt.
Is wel een aandachtspunt, maar kan ook lang goed gaan en zo niet een nieuwe koppeling en drukgroep.
- Vering is niet in orde, waarschijnlijk vervuild LHM-veersysteem of bollen. De achterste hoogteregelaar blijft hangen. Achter veert hij erg slecht en niet zoals een Citroën hoort te doen. Ik verdenk de hoogteregelaar achter die blijft hangen.
Wordt schoonmaken, gymmen en anders rondje Chyparse.
- Airco moet gevuld worden of airco is helemaal stuk.
Vind ik niet zo erg. Kan ik mee leven. Krijg er toch droge ogen van als die het wel doet.
- Storing in de airbag. Lampje blijft branden.
Wordt even zoeken en is op te lossen.
- Voorbumper heeft een tik gehad en is gebarsten.
Kan vervangen worden door bumper oude XM.
- Klepje bij de startcode is afgebroken.
Heb ik van de oude XM.
- Pit in de voorruit die niet gerepareerd is.
Verzekeringskwestie.
Maandag kan ik hem halen.
Gefeliciteerd!
Luceo non uro....
Proficiat met je nieuwe dame.
Meest dringende lijkt het koelventilatorprobleem, zeker gezien de huidige temperaturen. Relais zijn de hoofdverdachte. Alle drie eruit (goed uitkijken dat je geen pootje afbreekt van een rotte relais); goed schoonmaken en nieuwe relais erin (voor een tientje heb je bij Conrad gloednieuwe relais; de volgende dag al in huis). Al dat zijn werk doet ben je eigenlijk al rijklaar.
Airco een keertje laten controleren op lekjes kan geen kwaad; is wel zo netjes al deze werkt bij een exclsive, niet? Droge ogen kun je voorkomen als je instelt op lucht van buiten af, in plaats van recirculatie; dan blijft de geproduceerde lucht vochtiger dan bij recirculatie.
Succes en veel rijplezier.
(NB: ben ook benieuwd naar je eigen foto's!)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Airco idd relais of bitron. Slaan ze wel aan als de auto te heet word? Zonder bitron draaiden ze bij mij ineens volle kracht als die te heet werd!
Gefeliciteerd trouwens!
Gefeliciteerd! Ben blij dat je weer een fraai exemplaar hebt kunnen vinden.
Genoemde mankementen lijken mij alleszins overzichtelijk voor een gemiddelde XM! De meesten hebben een hoop meer kleine en grotere makken.
Airco: idd eerst relais nakijken. Quick short term fix: pootjes schoonmaken. Helpt dit, doe jezelf dan een lol en wissel minstens de relais voor nieuwe. Preferably: doe de relaisvoeten ook nog.
EDIT: Ohja, en die achtervering; draai daar eerst eens goede bollen op. Tot die tijd hoef je verder niks te doen of na te kijken IMHO. Take it from there.
Ik neem maandag maar een busje WD40, vaseline voor de relais van de koeling en LHM mee om even wat los te halen en door te smeren.
En ga even flink gymmen.
Heb natuurlijk altijd de oude XM op de oprit staan voor onderdelen.
Weet nog niet wat ik daar mee moet gaan doen. In iedere geval schorsen en onderdelen eraf halen. Weet ook uit ervaring dat je van alles op reserve kunt hebben en dan nog heb je een onderdeel nodig die je net niet hebt. Heb helaas geen weiland om de XM te laten staan.
Gefeliciteerd! Ik vond toch al dat je veel te lang bleef rondtobben met die vorige rampenbak. Welkom voor een Lexia test.
Verwen jezelf en je auto met een rondje Chyparse.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Proficiat en op naar de volgende 500.000.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gefeliciteerd! Dus toch de knoop doorgehakt ondanks de koppeling.
Komt goed. Zeker met de donor achter de hand.
Gauw uit elkaar halen dan. Past het allemaal in de schuur... :D
Proficiat Jabaar!!! :clap:
Waar zat ook al weer die bitron. Staat mij bij dat deze onder het handschoenkastje zit.
Heb de 3 relais al schoongemaakt en heeft geen effect.
De ventilatoren gaan beide wel draaien zo rond de 100 graden dus die doen het gelukkig wel.
Staat eigenlijk wel leuk 2 van die grijze XM's voor de deur.
Heb de volledige onderhoudshistorie mee kunnen nemen.
Uiteraard branden er wat dashboardlampjes niet.
Vervuild LHM-systeem. De achterkant komt niet omhoog als deze vanuit de laagste stand in de rijstand wordt gezet.
Heb nu wel, naast een goede lopende motor:
- Goed werkende binnenverlichting
- Werkende buitentemperatuurmeter
- Elektrische ramen achter
- Mistlampen voor
- Trekhaak
- 13e ruit
- Een startcode
- Geen spatlappen
- Wat achterstallig onderhoud (filters, olie, LHM), en een zware koppeling.
En dat voor € 600. Schandalig eigenlijk voor een TD met ongeveer 340.000 km. Helaas voor de verkoper ligt de handel stil in de XM en vooral een diesel. De man heeft deze een jaar gehad en met pijn in zijn hart weg moeten doen.
Kortom ben er blij mee en eerst het koelprobleem aanpakken.
Total Quartz 9000 is toch 5W40?
Yup. Als je het handschoenenkastje weghaalt hangt 'ie recht voor je.
TOTAL QUARTZ 9000 is idd een 5W40 :wink:
Vandaag bezig geweest.
- Accu gewisseld.
- Codeklepje vervangen
- Melding airbag is weg kunnen halen, dus opgelost
- Lampjes paneel airco en wat meer van dat gefrut met lampjes.
- Relais en Bitron omgewisseld en helaas geen resultaat. Er zat geen Bitron in maar een Cartier. Ventilatoren lopen nog steeds niet op halve kracht.
- Flink gymmen, LHM bijvullen en auto veert nu goed.
Helaas merk ik nu dat de koppeling toch slipt. :(
En ik heb wat LHM-lekkage bij de pomp. Ondanks dat er recentelijk een o-ring is vervangen. Lekt iets op zich niet dramatisch, maar het lekt wel op de dynamo en dat is minder leuk.
Snel verhelpen anders kun je een nieuwe dynamo gaan zoeken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oh ja,
Heb geen Exclusive, maar een Prestige.
Dju, toch slippen? Die moet je dus (laten vervangen). Maar de pomp van XM 1 is toch nog goed?
Slipt wel.
Koppeling kan ik laten doen en kost € 650.
Zelf doen kan ook. Lijkt mij wel leuk en kan het niet alleen. Heb het verslag gezien van Timo en het moet te doen zijn.
Haak al af bij het verwijderen van de aandrijfas en toch zou ik het graag willen doen onder supervisie en hulp van anderen.
Leer ik veel van.
En in Almere is ook een Wokrestaurant.
:food: Wanneer beginnen we? :mrgreen:
Zelf doen is leuk. Zet eens een boompje op hoe je een en ander gedacht had te organiseren. Jouw dorpje ligt onder de rook van mijn wereldstad Hilverdorp dus da's alvast geen probleem. :wink:
Koppeling wordt volgende week vervangen.
Slippen is wel ineens begonnen na aankoop. Snap nog steeds niet dat ik dat over het hoofd heb gezien bij aankoop. Zal wel een blinde vlek hebben gehad.
Na het smeren van de kabel is het slippen pas echt begonnen.
Geen probleem hoor.
Heb weer een mooie XM en met straks een nieuwe koppelling.
Samen het zelf doen was leuk geweest. Gezien de tijd die ik heb en het erge slippen iets teveel om het in korte tijd te organiseren en te doen.
Koelvinprobleem opgelost.
Grille verwijderd en bleek dat de rechtervin niet op gang kwam met ingeschakelde airco. Flink soppen met WD40, een zetje geven en het draait weer zoals het moet. De vins krijgen maar 6 Volt als ze op halve kracht draaien en moesten blijkbaar weer gangbaar gemaakt worden.
Uiteraard de meuk verwijderd onder de paravan.
Toch in de gaten houden de komende tijd.
De temperatuur blijft nu netjes op ongeveer 85 graden, zoals het hoort.
Xm staat nu in de garage voor een koppelingswissel.
Blijft over de airco die niet koud wordt.
Koppeling is vervangen en het gaat weer als een mes in zachte boter.
Ben zeer tevreden over het adresje wat ik heb gekregen via Beek3762. Dank je.
Gaandeweg komen er uiteraard weer dingen naar boven.
- Verwarming werkt niet. Wordt niet warm. Aircopaneel werkt wel, maar geen temperatuur verschil merkbaar. Ben nu aan het ontluchten en dan zal ik die servo wel bekijken.
- Bij remmen weer geluid rechtsvoor. Wordt dus weer remklauw gangbaar maken en ik wed dat de remblokjes aan de rechterkant ongelijk zijn afgesleten.
- Melding airbag komt weer vrolijk terug.
- Heb een 40A zekering op F2 bij het zekeringkastje bij de accu.
- LHM en bollencontrole. Geen idee. Kan ik niet achterhalen.
Tot 289.232 , Groot nazicht, is de XM perfect onderhouden door de Belg en daarna is die overgegaan naar een andere Belg die er 5000 km in gereden heeft en daarna heeft de vorige eigenaar hem overgenomen en op Nederlands kenteken laten zetten. De laatste 2 eigenaren hebben er gewoon in gereden volgens mij en gedacht pappen en nathouden.
Ondanks het lijstje ben ik wel blij met deze XM.
Het kan verkeren.
Lijstje is alleszins overzichtelijk IMHO. Zeker bij een XM die voor een zacht prijsje gekocht is.
De niet werkende verwarming ligt hoogstwaarschijnlijk aan de klepmotor. Deze dingen gaan nogal eens stuk. Zit aan bestuurderszijde achter de bekledingvan middentunnel, vrij ver bovenin.
Ze zijn zelf te repareren, maar geven vaak vrij snel daarna weer de geest.
Bij voorkeur nieuw motortje erin doen, dan doen ze het weer betrouwbaar. Is een standaard model motortje dat in van alles en nog wat gebruikt wordt, dus moet te vinden zijn.
Remklauw: je hebt het over 'weer', je hebt hier dus al aan gewerkt? Heb je toen een lik kopervet achter de remschoenen gedaan voordat je de boel weer monteerde? Zo niet: tja dan gaan ze nogal eens piepen. Typisch Citroën dingetje. Hoeft dus niet zo dramatisch te zijn als het lijkt, maarja de boel moet wel weer ff uit elkaar.
Melding airbag is vrijwel altijd slechte contacten bij stekkertjes. De stoelairbags zijn zeer berucht op dit vlak. Gewoon doorsolderen die shit.
40A zekering in zekeringkastje: Modificeren die hap. Tot die tijd gewoon 30A monteren.
LHM en bollen: ff naar Chyparse of Renard, whoever has your personal favour. Zo grondig en snel als zij het doen kun je het zelf niet. En zeker niet voor het geld dat ze rekenen!
Succes.
Wat een k-klus is dat servomotortje eruit te halen en weer te plaatsen.
Zie hier de documentatie.
Je komt moeilijk bij die kruiskopschroeven van de servo bij demontage en de stand van het nokje is ook wat gezoek.
Heb de temperatuur op 30 graden gezet en alleen het nokje er apart in geduwd en met de hand de klep open gezet. Dit alles met lopende motor. Daarna nokje eruit, stand goed bekeken en toen weer het nokje in het apparaat gezet in de juiste stand.
Het was bij mij een kwestie van van binnen schoonmaken en van nieuwe vet voorzien en alles doet het weer zoals het hoort.
:dans:
Mooi zo. Ik hoop voor je dat dit standhoudt!
Een werkende klimaatcontrole is toch wel erg fijn.
Remblokken vervangen.
Verbazingwekkend hoe ongelijk ze waren afgesleten. Sinds de vervanging van de koppeling ging het lampje versleten remblokken steeds aan.
De monteur had de stekkers op de remblokken weer aangesloten, want die waren los (gehaald).
Vermoed dat de vorige eigenaar de melding ook al kreeg en gewoon bij verkoop de stekkers heeft los gehaald. Vind ik rare en onverantwoorde actie. Dat er versleten remblokken opzitten is niet zo'n probleem. Nieuwe kosten 40 euro en vervangen wat tijd en vieze handen.
Auto had bij aankoop net een verse APK?????????????
Heb al vaker bij een citroen dit gehad dat de buitenste remblokken veel harder slijten dan de binnenste, maar zo'n groot verschil heb ik nog niet gezien. Vraag mij toch af hoe dit nu kan.
Zie hier de foto's
Nog nooit een XM gezien die die melding gaf. Zal wel altijd afgekoppeld zijn. :lol:
Mijn remblokken waren ook ongelijk afgesleten, maar dit is idd extreem. Antwoord moet ik je schuldig blijven.
De klauw is zelfcentrerend dus je moet het daarin zoeken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb wel de remklauw schoongemaakt en geleidepen en de remzuiger voor het terugdraaien ingesmeerd met wat LHM en alles is goed gangbaar.
Die kabeltjes niet meer gemonteerd. Remblokken voor gaan toch gemiddeld 30.000 km mee.
Toch even in de gaten houden en over 10.000 km inspecteren.
Airbagstoring is ook weer weg na wat gefriemel aan de stekkers onder de stoel.
Wordt een saaie auto, nog maar een paar dingen. Kan gaan poetsen.
- Kriksteun linkerkant is brak. Bij het opkrikken boog die nog meer naar binnen.
- Als de tank half leeg is blijft de brandstofmeter op nul staan.
- Een paar dashboardlampjes vervangen.
- Een keertje olie verversen. Iemand suggesties voor goedkope, goede motorolie?
- Een keertje LHM vervangen en bollen eventueel vullen.
- Rechter sleepoogkapje mist.
- LHM-pomp lekt heel iets, zal wel een o-ring zijn. Moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga aanpakken, want dat ding zit boven de dynamo.
- Airco testen en laten vullen.
- Pit in voorruit.
- Heb een 40A zekering in F2 zitten voor de airco. Volgens mij was dat een modificatie bij de latere XM's. Klopt dat? Zekering is nog helemaal gaaf en de zekeringhouder ook.
Hoewel deze ook niet verkeerd is.
Deze heeft wel een aircopaneel met 2 schuifregelaars. :D
Vraagje:
Kan ik straffeloos de dynamo even met remmenreiniger schoonmaken (gewoon rondom flink inspuiten en uit laten lekken) om die LHM-drek te verwijderen?
waar zie jij een airco paneel :?:
Hier dus.
Ik geef toe dat het een flauwe opmerking is.
Sorry Schaalmodel. Hoop voor je dat je het paneeltje vindt.
Pagina's