Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Helaas lukt het me niet om de VN05N's te vinden (ook niet bij ROTOR of farmell), wel in China maar daar is de minimum hoeveelheid 1000 stuks.
Wel zie ik hier en daar de VN05N E etc,
Mijn electronica kennis is echter Zero 0,0, maar ik neem aan dat elke letter een betekenis heeft en dat deze niet zonder meer uitwisselbaat zijn.
Is er iemand die hier verstand van heeft ???
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Via de fabrikant STM kun je leveranciers in Nederland zoeken: http://www.st.com/stonline/contactus/index.html
Volgens STM is er maar 1 versie; op zich maakt het niet uit. Wel is het zo dat degene die het makkelijkst te monteren zijn, gebogen pootjes hebben.
Of doe het nog makkelijker en bel die toko in Eindhoven: 040-2509600.
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Even een update.
De beroemde VN05N's zijn inderdaad niet meer te leveren.
Maar de verwarring onstaat doordat niet iedereen zijn systeem up to date heeft.
STM blijkt een fabrikant te zijn en heeft voor de verkoop in nederland dealers, maar deze geven niet thuis.
Maar de clou iblijkt dat de VN05N's niet meer gemaakt worden, maar vervangen zijn door
de VN05N E !!.
Deze schijnen voor wat de werking betreft identiek te zijn. Het enige verschil schijnt de RoHS certificering te zijn ( de E betekent zoiets als Enviromental of Ecological o.i.d.)
Als je nu zoekt naar de VN05N's geven de bestanden van de electronica leveranciers simpelweg de melding "obsolete" en de heren verkopers zeggen dat de VN05N en de VN05N E niet hetzelfde zijn maar ze weten wat het verschil zou moeten zijn.
Kortom als je zoekt op de VN05N E, zijn deze makkelijk te vinden.
Ik heb ze nu gekocht bij RS-online. Alleen gaan ze hier per 5 stuks en de diodes per 10 stuks.
Dus 5 SSR's + 10 diodes gisteren ontvangen voor de somma van 14,54 incl. BTW en verzendkosten.
Ik kan er dus wel eentje verknoeien en ga binnenkort maar eens proberen om ze in te bakken.
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
HenkvanT zegt:
Maar de clou iblijkt dat de VN05N's niet meer gemaakt worden, maar vervangen zijn door
de VN05N E !!.
Deze schijnen voor wat de werking betreft identiek te zijn. Het enige verschil schijnt de RoHS certificering te zijn ( de E betekent zoiets als Enviromental of Ecological o.i.d.)
Correct, er staat inderdaad een remark in de datasheet, de E versie is idd RoHS, verder is hij hetzelfde. Voor de insiders, de die is dus hetzelfde, maar de package niet ;)
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Jawel, maar bedoel je dat die behuizing een andere pin out heeft of van een ander materiaal is? Dat RoHS slaat toch alleen maar op de vertinning van de pinnetjes?
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
zoals ik het lees is het het zelfde dingetje dat hetzelfde doet, maar dan groen en milieuvriendelijk. duurzaam en verantwoord in een ander doosje of zakje verpakt :mrgreen:
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Modedit: quoten van vorige bericht is ongewenst
Die RoHS certificering betekend een compleet nieuwe validatie van je package, voor automotive betekend dat duizenden uren aan testen voordat je zeker kan stellen dat er niets aan de hand is. Zie ook de AEC-Q100, mag er binnenkort weer mee verder voor mijn werk ;)
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Even een vraag ik heb vandaag mijn veercomputer eruit gehaald en inderdaad zoeen eindtrapje is doorgebrand.
Ik wil dit soldeer werk e.d door iemand er in laten zetten met iets meer ervaring. Maar die is deze week met vakantie en nu de vraag: Kan ik nu gewoon door rijden zonder veercomputer??
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Veer computer gerepareerd en verbeterd. Volgens verschillende verhalen zou als de computer nu goed werken als eerst het controle lampje gaat branden bij het contact inschakelen. En dat doet ie dus niet. Volgens mij heb ik het hydraactief II systeem er in. ik weet dat het lampje zelf wel werkt want in sportstand zetten is het functioneel. Wat betekent dit dan als hij niet brand??
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Exact! Daarom hebben redelijk wat forumleden inmiddels inderdaad de goedkope Chinese variant.....
als je langs wilt komen wil ik je VC wel even resetten hoor. Tussen Breda en Roosendaal.......
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Als het je vooral om 'ruzie' met de veercomputer gaat, kun je ook voor zo'n 2 tientjes zelf een knipperkastje maken.
Ik heb dat ding altijd bij me en als ik weer 'ns zie dat het lampje niet gaat branden, lees ik de computer 'ff' uit, reset 'm en klaar is Klara. Het is nog geen 2 minuten werk. :wink:
Oké, ik geloof dat ik hier nu ook mee aan de slag mag. Vandaag tijdens het clubevenement is door Gerrie en later door Arthur vastgesteld dat het veelvuldige geklik onder mijn XM wijst op een diode probleem. Kan het zijn dat ik dat ook heb geroken? Een tijdje hing er een wat vage smelt/brandlucht rond de auto die ik na een korte rit duidelijk kon ruiken.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Hij veert niet zoals het hoort in ieder geval. Storingen uitgelezen en gereset.
Maar het is een getik/klik van jewelste. Elke paar seconden aan/uit. De mijne had dat ook toen ik die kocht.
Echt een kwestie van de solid state relais vervangen en diodes plaatsen of een al gerepareerde en aangepaste veercomputer plaatsen.
Op weg naar huis was het veertcomfort opeens ook een stuk slechter. Of zat dat tussen mijn oren :-)
Hoe dan ook: kan iemand van jullie beta-handigerds niet ff een handeltje beginnen in het modificeren van veercomputers?
Een soort plug and play / ruilsysteem zullen we maar zeggen. De laatste keer dat ik namelijk een soldeerbout heb vast gehad was ergens in 1981.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Zolang je nog het geklik van de stugheidsregelaars hoort is het misschien nog niet te laat. Je kunt dan extern, dwz niet in de VC maar daarbuiten in de bedrading eenvoudig diodes installeren. Daar heb je geen speciale vaardigheden voor nodig. E-crofting heeft een kit met 2 diodes die je aansluit op de draden in de ECU doos, de draden van de VC naar de regelaars. Een kind kan de was doen. Te kopen op ebay, produkt # 200345138590. Titel: CITROEN XM SPHERES? HYDRACTIVE II SUSPENSION REPAIR KIT.
Ik zou niet door blijven rijden met de klik-klak van de regelaars, want de MOSFETS of switching transistors verbranden dan en dan ben je verder van huis.
Ik heb deze modificatie zelf 7 jaar geleden gedaan uit voorzorg. Elektronisch is alles nog steeds perfekt, maar het klik-klakken kan ook worden veroorzaakt door een te lage druk in het hydraulisch circuit of door aangezogen lucht. Daarover kan ik meer vertellen als er vragen zijn.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
quote:Op weg naar huis was het veertcomfort opeens ook een stuk slechter. Of zat dat tussen mijn oren :-)unquote
Ja, dat kan kloppen, stuiterende vering. Door de niet (goed) functionerende diodes oververhitten de MOSFETS en schakelen zich zelf uit. De solenoids worden niet bekrachtigd en de middelste bol wordt uit het circuit gehaald. Resultaat: vering alleen met de hoekbollen, dus hard. Wat je krijgt is dat de MOSFETS die de solenoids bekrachtigen herhaaldelijk aan en uit schakelen hetgeen hoorbaar is door het klik-klakken.
Je moet echt wel een handige jongen zijn met enige ervaring in solderen van PCB en het juiste gereedschap hebben. Een bout voor het bouwen van een kristal ontvanger, als je weet wat dat is, doet het niet echt. Ik hoop dat je er uit komt. Ik had hetzelfde probleem met mijn vorige XM, V6-12 van 1995, nieuw gekocht en wist toen niet hoe het probleem op te lossen en heb toen de auto na 9 jaar afgestoten, ofschoon ik wel de MOSFETS heb vervangen. Ik weet nu iets meer.
BTW, ik kocht toen in 2004 een voorraadje VNO5N heel goedkoop. Nu zie ik ze nog te koop op ebay voor wat heftiger prijzen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Helaas lukt het me niet om de VN05N's te vinden (ook niet bij ROTOR of farmell), wel in China maar daar is de minimum hoeveelheid 1000 stuks.
Wel zie ik hier en daar de VN05N E etc,
Mijn electronica kennis is echter Zero 0,0, maar ik neem aan dat elke letter een betekenis heeft en dat deze niet zonder meer uitwisselbaat zijn.
Is er iemand die hier verstand van heeft ???
Via de fabrikant STM kun je leveranciers in Nederland zoeken: http://www.st.com/stonline/contactus/index.html
Volgens STM is er maar 1 versie; op zich maakt het niet uit. Wel is het zo dat degene die het makkelijkst te monteren zijn, gebogen pootjes hebben.
Of doe het nog makkelijker en bel die toko in Eindhoven: 040-2509600.
Maar Farnell heeft ze toch gewoon?
http://nl.farnell.com/stmicroelectronics/vn05n-e/ic-ssr-hi-side-60v-pentawatt/dp/1739387?Ntt=VN05N
Ja, dat had ik ook al gepost.
Ze zijn alleen wel duur daar, en je kan er niet prive (zonder omwegen) bestellen.
Even een update.
De beroemde VN05N's zijn inderdaad niet meer te leveren.
Maar de verwarring onstaat doordat niet iedereen zijn systeem up to date heeft.
STM blijkt een fabrikant te zijn en heeft voor de verkoop in nederland dealers, maar deze geven niet thuis.
Maar de clou iblijkt dat de VN05N's niet meer gemaakt worden, maar vervangen zijn door
de VN05N E !!.
Deze schijnen voor wat de werking betreft identiek te zijn. Het enige verschil schijnt de RoHS certificering te zijn ( de E betekent zoiets als Enviromental of Ecological o.i.d.)
Als je nu zoekt naar de VN05N's geven de bestanden van de electronica leveranciers simpelweg de melding "obsolete" en de heren verkopers zeggen dat de VN05N en de VN05N E niet hetzelfde zijn maar ze weten wat het verschil zou moeten zijn.
Kortom als je zoekt op de VN05N E, zijn deze makkelijk te vinden.
Ik heb ze nu gekocht bij RS-online. Alleen gaan ze hier per 5 stuks en de diodes per 10 stuks.
Dus 5 SSR's + 10 diodes gisteren ontvangen voor de somma van 14,54 incl. BTW en verzendkosten.
Ik kan er dus wel eentje verknoeien en ga binnenkort maar eens proberen om ze in te bakken.
Ooohhh, da's goedkoper dan 2x2 stuks bij Conrad. :wink:
Correct, er staat inderdaad een remark in de datasheet, de E versie is idd RoHS, verder is hij hetzelfde. Voor de insiders, de die is dus hetzelfde, maar de package niet ;)
Is het een andere package? of bedoel je dat het ding nu rohs compliant is?
En welke package is het?
Spreken jullie geen Nederlands? :) :(
Jawel, maar bedoel je dat die behuizing een andere pin out heeft of van een ander materiaal is? Dat RoHS slaat toch alleen maar op de vertinning van de pinnetjes?
zoals ik het lees is het het zelfde dingetje dat hetzelfde doet, maar dan groen en milieuvriendelijk. duurzaam en verantwoord in een ander doosje of zakje verpakt :mrgreen:
Modedit: quoten van vorige bericht is ongewenst
Die RoHS certificering betekend een compleet nieuwe validatie van je package, voor automotive betekend dat duizenden uren aan testen voordat je zeker kan stellen dat er niets aan de hand is. Zie ook de AEC-Q100, mag er binnenkort weer mee verder voor mijn werk ;)
Even een vraag ik heb vandaag mijn veercomputer eruit gehaald en inderdaad zoeen eindtrapje is doorgebrand.
Ik wil dit soldeer werk e.d door iemand er in laten zetten met iets meer ervaring. Maar die is deze week met vakantie en nu de vraag: Kan ik nu gewoon door rijden zonder veercomputer??
Ja, dat kan gewoon.
Je rijdt dan alleen wel continue in de sportstand.
Mooi bedankt voor je antwoord en wat de sportstand betreft daar reed ik voor de helft al in, voorste hydraactief bol deed toch niet meer mee.
Veer computer gerepareerd en verbeterd. Volgens verschillende verhalen zou als de computer nu goed werken als eerst het controle lampje gaat branden bij het contact inschakelen. En dat doet ie dus niet. Volgens mij heb ik het hydraactief II systeem er in. ik weet dat het lampje zelf wel werkt want in sportstand zetten is het functioneel. Wat betekent dit dan als hij niet brand??
Dat er nog een storing is opgeslagen, ff uitlezen en storing wissen.
Het begint zo langzamerhand goedkoper te worden zelf een lexia aan te schaffen. moet ieder keer naar de dealer voor uit lezen. wordt en beetje duur!
Exact! Daarom hebben redelijk wat forumleden inmiddels inderdaad de goedkope Chinese variant.....
als je langs wilt komen wil ik je VC wel even resetten hoor. Tussen Breda en Roosendaal.......
Als het je vooral om 'ruzie' met de veercomputer gaat, kun je ook voor zo'n 2 tientjes zelf een knipperkastje maken.
Ik heb dat ding altijd bij me en als ik weer 'ns zie dat het lampje niet gaat branden, lees ik de computer 'ff' uit, reset 'm en klaar is Klara. Het is nog geen 2 minuten werk. :wink:
Een ritje van Drachten en naar Breda en tussen Roosendaal is duurder dan uitlezen maar toch bedankt voor het aanbod.
Hierbij nog een link van hoe een VC te repareren :
http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?127994-Hydractiv-Steuerger%E4t-%FCberholen-%28XM-Xantia-Hydractiv-2%29
Oké, ik geloof dat ik hier nu ook mee aan de slag mag. Vandaag tijdens het clubevenement is door Gerrie en later door Arthur vastgesteld dat het veelvuldige geklik onder mijn XM wijst op een diode probleem. Kan het zijn dat ik dat ook heb geroken? Een tijdje hing er een wat vage smelt/brandlucht rond de auto die ik na een korte rit duidelijk kon ruiken.
__________
Crepuscule
Dat denk ik niet dat je dat geroken hebt, de diodes zitten goed weg gestopt onder de auto en hebben nog niet de grote van een stuiver.
Staat je vering in storing? is die hard? Trek anders je VC eens open dan zie je daar al snel meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op weg naar huis was het veertcomfort opeens ook een stuk slechter. Of zat dat tussen mijn oren :-)
Hoe dan ook: kan iemand van jullie beta-handigerds niet ff een handeltje beginnen in het modificeren van veercomputers?
Een soort plug and play / ruilsysteem zullen we maar zeggen. De laatste keer dat ik namelijk een soldeerbout heb vast gehad was ergens in 1981.
Ik zou er zeer dankbaar voor zijn.
__________
Crepuscule
Zolang je nog het geklik van de stugheidsregelaars hoort is het misschien nog niet te laat. Je kunt dan extern, dwz niet in de VC maar daarbuiten in de bedrading eenvoudig diodes installeren. Daar heb je geen speciale vaardigheden voor nodig. E-crofting heeft een kit met 2 diodes die je aansluit op de draden in de ECU doos, de draden van de VC naar de regelaars. Een kind kan de was doen. Te kopen op ebay, produkt # 200345138590. Titel: CITROEN XM SPHERES? HYDRACTIVE II SUSPENSION REPAIR KIT.
Ik zou niet door blijven rijden met de klik-klak van de regelaars, want de MOSFETS of switching transistors verbranden dan en dan ben je verder van huis.
Ik heb deze modificatie zelf 7 jaar geleden gedaan uit voorzorg. Elektronisch is alles nog steeds perfekt, maar het klik-klakken kan ook worden veroorzaakt door een te lage druk in het hydraulisch circuit of door aangezogen lucht. Daarover kan ik meer vertellen als er vragen zijn.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
quote:Op weg naar huis was het veertcomfort opeens ook een stuk slechter. Of zat dat tussen mijn oren :-)unquote
Ja, dat kan kloppen, stuiterende vering. Door de niet (goed) functionerende diodes oververhitten de MOSFETS en schakelen zich zelf uit. De solenoids worden niet bekrachtigd en de middelste bol wordt uit het circuit gehaald. Resultaat: vering alleen met de hoekbollen, dus hard. Wat je krijgt is dat de MOSFETS die de solenoids bekrachtigen herhaaldelijk aan en uit schakelen hetgeen hoorbaar is door het klik-klakken.
Je moet echt wel een handige jongen zijn met enige ervaring in solderen van PCB en het juiste gereedschap hebben. Een bout voor het bouwen van een kristal ontvanger, als je weet wat dat is, doet het niet echt. Ik hoop dat je er uit komt. Ik had hetzelfde probleem met mijn vorige XM, V6-12 van 1995, nieuw gekocht en wist toen niet hoe het probleem op te lossen en heb toen de auto na 9 jaar afgestoten, ofschoon ik wel de MOSFETS heb vervangen. Ik weet nu iets meer.
BTW, ik kocht toen in 2004 een voorraadje VNO5N heel goedkoop. Nu zie ik ze nog te koop op ebay voor wat heftiger prijzen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Ik blijf me altijd maar verbazen over feit dat die diodes origineel onder de auto zitten..
Waarom?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Pagina's