Als je hiervoor gaat lijkt me dat een nog betere beslissing dan de opties die wij samen hebben doorgenomen René.
Laat het doen, of regel ruimte en catering en clubleden zullen je helpen.
Heel mooi dat er weer een voiture voor de sloop wordt behoed!
Als je bij de bakwissel ook meteen een oliepeilstokwissel overweegt kom ik ook graag assisteren :grijns:
Ik had al doorgegeven dat er een grote kans bestond dat ik mijn XM/Yvette zou laten maken. Welnu..ik heb de knoop gistermiddag doorgehakt en de auto van mijn garage naar een andere garage/ook citroen specialist laten afslepen. Deze garage is er voortvarend mee aan de slag gegaan want toen ik vandaag een kijkje ging nemen was men al met haar bezig. De motor hing al bijna in de takels. De baktransplantatie zal dus op korte termijn plaats gaan vinden. Wellicht is de auto zelfs het einde van deze week weer klaar. Maar ik heb liever dat het langzaam en goed gebeurd dan snel en niet goed dus wacht het wel af. Nu motor er toch uitmoet heb ik deze kans ook maar aangegrepen om ditributie en waterpomp te laten vervangen. Is natuurlijk wel stukje preventief onderhoud en komt er qua kosten wel weer bij. Maar goed, nu kan men er mooi bij en scheelt hoop werkloon als dit later nog eens zou moeten gebeuren. Nu maar hopen dat deze baktransplantatie goed uitpakt en ik straks weer als vanouds in mijn xm kan zweven. En mocht het toch misgaan dan heb ik er voor mijzelf qua financiële mogelijkheden tenminste alles aan gedaan om haar op de weg te houden en kan ik mijzelf niets verwijten. Tuurlijk een revisie is altijd beter...maar dan moet je er a) het wel er voor over hebben en b) wel de financiële draagkracht voor hebben. En dat heb ik in beide gevallen niet.
Over de ruilbak even het volgende
De bak is volgens garage afkomstig uit een zelfde xm 2.1 td; oude motor zat nog aan ruilbak vast dus dat klopt en kon ik mooi zien. De oude auto zou aangereden zijn; motor en bak zouden nog goed zijn want auto kon nog wel rijden maar was niet meer verkeersveilig. De bak schijnt zo'n 70.000 km geleden gereviseerd te zijn maar dat is vooralsnog niet aangetoond. Historie bak c.q. gegevens vorige eigenaar probeer ik overigens nog te achterhalen. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Beide bakken van Bart Ebben (nog bedankt voor de tip Micheline! :wink:) zouden ook al gereviseerd zijn maar ook bij Bart Ebben kan dat niet worden aangetoond d.m.v. van een factuur of zo. Omdat Bart Ebben helemaal in Malden zit en ik in Friesland woon heb ik vanwege het kostenaspect maar gekozen voor de ruilbak van deze goed bekend staande garage/citroen specialist (Stoebo) in Friesland. Ben zoals gezegd vandaag langs geweest bij deze garage. Bak was in tegenstelling tot mijn bak aan buitenkant vrij vies en hier en daar een beetje roestig maar dat zegt natuurlijk ook niet zo veel. Effin, als het inwendig met ruilbak maar goed zit. Het deksel van bak had wel een klein deukje en het oog van peilstok automaatbak was deels afgebroken. Olie was al deels afgetapt dus kon dat niet goed bekijken. Wel peilstok eruit gehaald en bekeken...zat nog een klein beetje in. IK zag geen hele vieze/zwarte olie maar ook geen helder rode atf olie...zat er wat tussen in..meer wat roodgrijzig. Als bak van oude motor wordt gescheiden komt er wellicht wat olie vrij dus heb gevraagd of men dat wil opvangen. Ga er morgen sowieso kijken en probeer een monster van de bakolie te scoren. Jp/Citrophile heeft al aangeboden de olie kostenloos te onderzoeken waarvoor alvast mijn dank.
Van de aangeboden hulp in verband met een bakswap zal ik dus geen gebruik maken. Wel wil ik iedereen/mede xm leden bedanken voor de steun en aangeboden hulp aangaande mijn bakproblematiek. Dat iedereen zo mee leeft heeft mij in ieder geval veel goed gedaan.
Van de verdere ontwikkelingen houd ik jullie op de hoogte.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Waarom vingers kruizen? Zo'n riskante onderneming is het toch niet? Ik heb er vertrouwen in dat het met Yvette goed komt. Sterker nog, ik weet het zeker. 8)
Succes René. Ik zit meer op de lijn van Wim, weet eigenlijk wel zeker dat je straks weer lekker in je Xm kunt rijden. Na een paar honderd kilometers vervaagt het "unheimische Gefühl" vanzelf en stap je weer onbezorgd in je Xm....
Bedankt voor jullie (positieve) reactie's. Mike, Micheline, Wim, Wes, Jans sr en iedereen die ik wellicht nog vergeten ben..erg bedankt voor jullie steun. :clap: Die steun kan ik zeker goed gebruiken. Meeduimen stel ik uiteraard zeer op prijs en ben ik zelf ook hard aan het doen Micheline. Het blijft altijd een gok en ben het met Jan sr eens dat er een zeker risico aan kleeft. Maar ja, als je zo redeneert zit overal een risico aan..that's life mensen. Elke keuze heeft veelal een keerzijde..kan zowel positief als negatief uitvallen..dat is nu eenmaal zo.
Hmm..Wellicht heeft Wim inside information :wink: ha, ha want hij is wel heel erg overtuigd dat het goed komt. Geeft niks Wim, ik kan een voorbeeld nemen aan je optimisme maar je moet het mij maar niet kwalijk nemen dat ik een beetje terughoudend optimistisch ben..beetje van eerst maar zien en dan geloven.
Jansr..bedankt voor de tip m.b.t. krukaskeerring. ik zal het in in ieder geval aan de garage gaan doorgeven.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik had net mijn bericht gepost en zag daarna pas jullie reacties.
Ook erg bedankt voor jullie reactie en de steun aan mijn persoontje. Ik hoop ook dat ik straks weer onbezorgd kan en mag zweven is mijn XM. Het zal inderdaad straks wel weer even wennen worden maar hoop dat het vertrouwen in de bak/auto weer snel terug komt. Uiteraard is de bedoeling dat ik nog veel onbezorgde kilometers met Yvette kan maken en hoop jullie snel weer eens te ontmoeten tijdens een xm (sleutel)meeting.
En misschien heb ik je hulp in de nabije toekomst nog wel nodig Gerrie, mijn vorige garage heeft het linker raam wel gemaakt maar reparatie bleek toch niet geheel te zijn gelukt. Raam doet het ineens niet meer. Raammotor doet het wel maar raam gaat niet naar beneden of naar boven. Misschien is het maar een kleingheid want er is wel een nieuwe kabel in gekomen. Ik zal je topic binnenkort dus er weer eens er op naslaan. Effin, dan maar even zonder beweegbaar linker voorraam rijden..raam heeft mijn vorige garage in ieder geval weer dicht gekregen. De kosten van reparatie wilde men eigenlijk niet rekenen maar vanwege de goede verstandhouding heb ik toch een gedeelte daarvan betaald. Kan altijd nog wel weer gerepareerd worden. Eerst madame Yvette maar weer rijdend zien te krijgen.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Als ze de reparatie met een kabel en een tonnetje hebben gedaan is wellicht het tonnetje van de kabel afgeschoten omdat het niet strak genoeg heeft gezeten. Of er is natuurlijk iets anders aan de hand. Ik geloof dat Wes ooit eens opmerkte dat het tandwiel zelf weleens de boosdoener is. Het hart breekt dan uit het tandwiel waardoor de motor wel draait, maar de draaiing niet meer overgebracht wordt op de rest van het mechanisme....dit zul je alleen maar kunnen checken door de boel weer open te trekken....
Ik denk dat nieuwe olie niet zo'n probleem is, het flushen onder druk haalt waarschijnlijk in één keer heel veel troep los terwijl dat met alleen verversen minimaal is. :wink:
In jouw geval zou ik mijn boerenverstand gebruiken en gewoon bijvullen met ATF en dan gaan rijden.
Als de bak soepel schakelt vooral zo laten zitten en niets doen.
Flushen kan altijd nog.
Hoi René. Ook ik denk, zoals ik in onze PB-wisseling al meldde, dat het wel los zal lopen.
Als de olie grijstint bevat wil dat simpelweg zeggen dat er vocht is bijgekomen. Niet te voorkomen bij langere stilstand.
Compleet vervangen is dus het devies IMHO.
Neem aan dat de garage er net zo over denkt, aangezien zij toch een vorm van garantie moeten verlenen over het geheel.
Zodra ze de koppelomvormer loshalen loopt sowieso het grootste deel van de olie eruit (dat normaal gesproken achterblijft in de koppelomvormer)
Ben het met Mike eens dat verversen geheel iets anders is dan flushen.
Kortom: het gaat goed komen, ik duim ook mee hier. Relax, straks ga je weer van je XM genieten.
En dat raam tackelen we straks wel weer, als je je eerste zweefkilometers met de 'nieuwe' bak achter de rug hebt.
:wtf: Helemaal niet. Ik had me helemaal voorbereid op het vergaan van de wereld op 21 augustus maar dat is niet gebeurd, dus denk ik weer positief. :grijns:
Ben gisteren langs garage geweest en men vordert aardig met betrekking tot baktransplantatie. Heb met de desbetreffende monteur zaak doorgesproken. Is een rustige en serieuze jonge vent en heeft verstand van zaken. Had ook al aan vervangen krukaskeering (tip jan sr) gedacht. Maar Jansr en daarna ik waren hem net voor. Beide keerringen (bakzijde/motorzijde) alsmede de distributie, spanrollen en waterpomp worden dus preventief vervangen. Daar kan men nu mooi bij. Gisteren ook nog oliemonster bakolie gescoord en zal ik naar JP/citrophile opsturen ter analyse. Heb gisteren tevens beide bakken en typeplaatsjes van beide bakken op foto vastgelegd en zal eens met Autrans bellen om zij a.h.v deze gegevens kunnen nagaan of zij deze bakken hebben gereviseerd.
Als deze ruilbak wordt gemonteerd zal men nieuwe atf gaan bijvullen; het flushen laat ik na mijn slechte ervaring zeker niet/nooit meer doen. Is mij veel te riskant.
Mike, Jabaar, Citroën das pas Fën (Roger), Wimb..nogmals bedankt voor het vertrouwen/steun. Ik ben gematigd optimitisch maar word gaandeweg steeds wat positiever.
Enne Wim...wist niet dat jij zo'n gelovig type was :wink: . Effin gelukkig is de voorspelling niet uitgekomen en kunnen we rustig doorleven en doorzweven in onze zo geliefde voitures!
groeten René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik ben aan het meeduimen, maar we gaan er gewoon van uit dat het goed komt. Als de keerringen vervangen worden samen met de distributie en alles, en je merkt na de transplantatie dat het een goede bak is, rijd je wel heel relaxed de komende tig kilometers. Ik heb bewondering voor je dat je het geld er in steekt en het maar afwacht. Voor de rest kun je altijd rekenen op de XM clubleden natuurlijk :wink:
Allereerst dank voor je reactie. Ik snap je reactie/opmerking wat betreft je bewondering wel. Ik zie het maar als een compliment. Tja, als liefhebber en eigenaar van een Xm heb ik vrij veel voor mijn auto/xm over. Zover is denk ik wel duidelijk. Helaas beschik ik niet over ongelimiteerde financiële middelen waardoor ik prioriteiten moet stellen en helaas keuze's moet maken. Heb mijn zomervakantie naar het buitenland er zelfs voor afgezegd. Mijn vakantie staat dus voor een groot deel in het teken van mijn auto/xm. Is niet leuk maar is nu eenmaal de realiteit. Dat heb ik er wel voor over.
Over mijn baktransplantatie even nog het volgende.
Ben echt niet over een nacht ijs gegaan qua beslissing. Heb overal info ingewonnen over revisie van automaatbakken etc. Binnen mijn bugetaire mogelijkheden was een ruilbak de beste optie. En bak laten reviseren is natuurlijk beter maar die kosten kan en wil ik zoals gezegd niet meer opbrengen. Een goede revisie (met uitbouw motor en bak en inbouw motor en bak) kost namelijk zo'n 3000 euro. Met distributie etc wellicht al snel richting 3500 euro. Ik heb veel voor mijn auto/xm over maar dat gaat mij helaas niet lukken. Voor dat geld heb je..sorry dat ik het moet zeggen..ook een andere auto en/of een andere citroën. Mijn auto was nog veel te goed voor de sloop dus dat was eigenlijk geen optie.
Een ruilbak kan nog wel; jouw moeder heeft ook een ruilbak in haar xm en qua kosten kom je dan richting een bedrag van ongeveer 1500 euro. Ik ben wellicht nog iets duurder uit vanwege vervangen distributie etc. Is ook een hoop geld maar is nog te doen. Nadeel is dan wel dat je dan geen garantie krijgt..geen enkele specialist durft dat bij een gebruikte automaatbak aan. Dat is dan wel de consequentie van deze keuze. Maar dat risico moet ik dus maar nemen..een andere keuze heb ik simpelweg niet. Om toch wat zekerheid te krijgen probeer ik zoveel mogelijk info omtrent de historie van de bak te achterhalen. Of dat gaat lukken is een tweede. Door middel van oliesample laat ik JP/Citrophile onderzoeken hoe het met bak is gesteld. Meer kan ik niet doen.
groeten, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik vind jouw keuze niet zo gek.
Het is altijd een optelsommetje en afweging qua kosten gedeeld door liefde en passie.
Heb je nu een ruilbak?
Als dat niet zo is dan zou je misschien de oude bak in de achterbak kunnen stoppen en deze doneren aan JanSr. om te kijken wat er nu aan de hand is met die automaatbak na de flush. Denk dat velen er hun voordeel mee kunnen doen.
Er zitten een boel dingen aan die oude bak, die iemand anders met 4HP20-problemen weer heel blij kunnen maken.
De magneetventielen bijvoorbeeld, en de multischakelaar schijnt ook nog weleens problemen te geven.
En wellicht kan na enig onderzoek inderdaad de hele bak nog gered worden. Dan heb je wel weer een heel gaaf bakje.
Nee heb je, ja kun je krijgen...
Laat René eerst maar weer eens lekker in zijn Yvette rondtuffen, dan kunnen we het over dit soort opties hebbe misschien...
Persoonlijk denk ik dat het qua bak niet veel verschil uitmaakt. Beide zijn automaatbakken dus risico van bakproblemen is altijd aanwezig. Zelfs handbakken, hoewel deze veel duurzamer zijn, kunnen stuk. Zelfs bij een xm. Ik meende dat clublid T. Ritsma dit is overkomen. Het valt en staat mijns inziens dus met de staat van het onderhoud. Als bak altijd stipt is onderhouden en op tijd verse olie heeft gekregen dan kun je denk ik wel lang plezier van een automaat hebben. Is dat niet het geval dan gaat de bak vroeg of laat stuk. Gezien mijn persoonlijke ervaring ben ik nu, zij het achteraf, van mening dat een flush/spoelactie dit proces versnellen. Mijn xm en de xm van par example zijn daar helaas voorbeelden van. Daarnaast heeft een 4hp18 wel een peilstok en een 4hp20 geloof ik niet. Misschien is een 4hp20 wel duurzamer dan een 4hp18.. kan best. Maar bij een 4hp18 kun je zelf wel controleren of er voldoende en/of te veel olie in bak zit. Bij een 4hp20 kan dit m.i. niet en dat is denk ik wel een nadeel. Niet alleen door slecht onderhoud maar ook door te veel en/of te weinig olie kan een automaatbak stuk gaan. Uiteraard hoop ik dat jij bespaard zult blijven van dergelijke (automaatbak) problemen. gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Daarnaast heeft een 4hp18 wel een peilstok en een 4hp20 geloof ik niet
Oh ja? Weet je dat zeker? Ik heb nu beide bakken staan maar op de 18 heb ik nog nooit een peilstok kunnen ontdekken. Sterker nog, uit eerdere topics begreep ik juist dat die niet bij te vullen zijn (officiëel dan).
Als je hiervoor gaat lijkt me dat een nog betere beslissing dan de opties die wij samen hebben doorgenomen René.
Laat het doen, of regel ruimte en catering en clubleden zullen je helpen.
Ik bied mijn hulp voor de bakwissel ook aan René :wink:.
Bij de volgende bak ook weer eerst goed spoelen met veel ATF om dit akkefietje te voorkomen.
Heel mooi dat er weer een voiture voor de sloop wordt behoed!
Als je bij de bakwissel ook meteen een oliepeilstokwissel overweegt kom ik ook graag assisteren :grijns:
______________
L' éminence grise
Beste Xm vrienden,
Ik had al doorgegeven dat er een grote kans bestond dat ik mijn XM/Yvette zou laten maken. Welnu..ik heb de knoop gistermiddag doorgehakt en de auto van mijn garage naar een andere garage/ook citroen specialist laten afslepen. Deze garage is er voortvarend mee aan de slag gegaan want toen ik vandaag een kijkje ging nemen was men al met haar bezig. De motor hing al bijna in de takels. De baktransplantatie zal dus op korte termijn plaats gaan vinden. Wellicht is de auto zelfs het einde van deze week weer klaar. Maar ik heb liever dat het langzaam en goed gebeurd dan snel en niet goed dus wacht het wel af. Nu motor er toch uitmoet heb ik deze kans ook maar aangegrepen om ditributie en waterpomp te laten vervangen. Is natuurlijk wel stukje preventief onderhoud en komt er qua kosten wel weer bij. Maar goed, nu kan men er mooi bij en scheelt hoop werkloon als dit later nog eens zou moeten gebeuren. Nu maar hopen dat deze baktransplantatie goed uitpakt en ik straks weer als vanouds in mijn xm kan zweven. En mocht het toch misgaan dan heb ik er voor mijzelf qua financiële mogelijkheden tenminste alles aan gedaan om haar op de weg te houden en kan ik mijzelf niets verwijten. Tuurlijk een revisie is altijd beter...maar dan moet je er a) het wel er voor over hebben en b) wel de financiële draagkracht voor hebben. En dat heb ik in beide gevallen niet.
Over de ruilbak even het volgende
De bak is volgens garage afkomstig uit een zelfde xm 2.1 td; oude motor zat nog aan ruilbak vast dus dat klopt en kon ik mooi zien. De oude auto zou aangereden zijn; motor en bak zouden nog goed zijn want auto kon nog wel rijden maar was niet meer verkeersveilig. De bak schijnt zo'n 70.000 km geleden gereviseerd te zijn maar dat is vooralsnog niet aangetoond. Historie bak c.q. gegevens vorige eigenaar probeer ik overigens nog te achterhalen. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Beide bakken van Bart Ebben (nog bedankt voor de tip Micheline! :wink:) zouden ook al gereviseerd zijn maar ook bij Bart Ebben kan dat niet worden aangetoond d.m.v. van een factuur of zo. Omdat Bart Ebben helemaal in Malden zit en ik in Friesland woon heb ik vanwege het kostenaspect maar gekozen voor de ruilbak van deze goed bekend staande garage/citroen specialist (Stoebo) in Friesland. Ben zoals gezegd vandaag langs geweest bij deze garage. Bak was in tegenstelling tot mijn bak aan buitenkant vrij vies en hier en daar een beetje roestig maar dat zegt natuurlijk ook niet zo veel. Effin, als het inwendig met ruilbak maar goed zit. Het deksel van bak had wel een klein deukje en het oog van peilstok automaatbak was deels afgebroken. Olie was al deels afgetapt dus kon dat niet goed bekijken. Wel peilstok eruit gehaald en bekeken...zat nog een klein beetje in. IK zag geen hele vieze/zwarte olie maar ook geen helder rode atf olie...zat er wat tussen in..meer wat roodgrijzig. Als bak van oude motor wordt gescheiden komt er wellicht wat olie vrij dus heb gevraagd of men dat wil opvangen. Ga er morgen sowieso kijken en probeer een monster van de bakolie te scoren. Jp/Citrophile heeft al aangeboden de olie kostenloos te onderzoeken waarvoor alvast mijn dank.
Van de aangeboden hulp in verband met een bakswap zal ik dus geen gebruik maken. Wel wil ik iedereen/mede xm leden bedanken voor de steun en aangeboden hulp aangaande mijn bakproblematiek. Dat iedereen zo mee leeft heeft mij in ieder geval veel goed gedaan.
Van de verdere ontwikkelingen houd ik jullie op de hoogte.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Nou René, crossed fingers! :thumbup:
Indeed.
*duimtvoordezekerheidookmaarmee*
Luceo non uro....
Waarom vingers kruizen? Zo'n riskante onderneming is het toch niet? Ik heb er vertrouwen in dat het met Yvette goed komt. Sterker nog, ik weet het zeker. 8)
Vergeet niet ook het krukaskeerring te vervangen, je kan er nou bij.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Trouwens, als ik je verhaal zo lees komt er dus nieuwe olie in die bak.
En dat betekent risico. Eerst maar rijden en duimen dat het goed gaat.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Het hele leven is een gok..... :wink:
Succes René. Ik zit meer op de lijn van Wim, weet eigenlijk wel zeker dat je straks weer lekker in je Xm kunt rijden. Na een paar honderd kilometers vervaagt het "unheimische Gefühl" vanzelf en stap je weer onbezorgd in je Xm....
Fijn dat de beslissing is genomen en dat er actie is om weer verder te gaan met je XM.
Moet goed komen! :thumbup:
Beste xm vrienden,
Bedankt voor jullie (positieve) reactie's. Mike, Micheline, Wim, Wes, Jans sr en iedereen die ik wellicht nog vergeten ben..erg bedankt voor jullie steun. :clap: Die steun kan ik zeker goed gebruiken. Meeduimen stel ik uiteraard zeer op prijs en ben ik zelf ook hard aan het doen Micheline. Het blijft altijd een gok en ben het met Jan sr eens dat er een zeker risico aan kleeft. Maar ja, als je zo redeneert zit overal een risico aan..that's life mensen. Elke keuze heeft veelal een keerzijde..kan zowel positief als negatief uitvallen..dat is nu eenmaal zo.
Hmm..Wellicht heeft Wim inside information :wink: ha, ha want hij is wel heel erg overtuigd dat het goed komt. Geeft niks Wim, ik kan een voorbeeld nemen aan je optimisme maar je moet het mij maar niet kwalijk nemen dat ik een beetje terughoudend optimistisch ben..beetje van eerst maar zien en dan geloven.
Jansr..bedankt voor de tip m.b.t. krukaskeerring. ik zal het in in ieder geval aan de garage gaan doorgeven.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Beste Furrie Gurrie (gerrie) en Marcelka,
Ik had net mijn bericht gepost en zag daarna pas jullie reacties.
Ook erg bedankt voor jullie reactie en de steun aan mijn persoontje. Ik hoop ook dat ik straks weer onbezorgd kan en mag zweven is mijn XM. Het zal inderdaad straks wel weer even wennen worden maar hoop dat het vertrouwen in de bak/auto weer snel terug komt. Uiteraard is de bedoeling dat ik nog veel onbezorgde kilometers met Yvette kan maken en hoop jullie snel weer eens te ontmoeten tijdens een xm (sleutel)meeting.
En misschien heb ik je hulp in de nabije toekomst nog wel nodig Gerrie, mijn vorige garage heeft het linker raam wel gemaakt maar reparatie bleek toch niet geheel te zijn gelukt. Raam doet het ineens niet meer. Raammotor doet het wel maar raam gaat niet naar beneden of naar boven. Misschien is het maar een kleingheid want er is wel een nieuwe kabel in gekomen. Ik zal je topic binnenkort dus er weer eens er op naslaan. Effin, dan maar even zonder beweegbaar linker voorraam rijden..raam heeft mijn vorige garage in ieder geval weer dicht gekregen. De kosten van reparatie wilde men eigenlijk niet rekenen maar vanwege de goede verstandhouding heb ik toch een gedeelte daarvan betaald. Kan altijd nog wel weer gerepareerd worden. Eerst madame Yvette maar weer rijdend zien te krijgen.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Als ze de reparatie met een kabel en een tonnetje hebben gedaan is wellicht het tonnetje van de kabel afgeschoten omdat het niet strak genoeg heeft gezeten. Of er is natuurlijk iets anders aan de hand. Ik geloof dat Wes ooit eens opmerkte dat het tandwiel zelf weleens de boosdoener is. Het hart breekt dan uit het tandwiel waardoor de motor wel draait, maar de draaiing niet meer overgebracht wordt op de rest van het mechanisme....dit zul je alleen maar kunnen checken door de boel weer open te trekken....
Ik denk dat nieuwe olie niet zo'n probleem is, het flushen onder druk haalt waarschijnlijk in één keer heel veel troep los terwijl dat met alleen verversen minimaal is. :wink:
In jouw geval zou ik mijn boerenverstand gebruiken en gewoon bijvullen met ATF en dan gaan rijden.
Als de bak soepel schakelt vooral zo laten zitten en niets doen.
Flushen kan altijd nog.
Hoi René. Ook ik denk, zoals ik in onze PB-wisseling al meldde, dat het wel los zal lopen.
Als de olie grijstint bevat wil dat simpelweg zeggen dat er vocht is bijgekomen. Niet te voorkomen bij langere stilstand.
Compleet vervangen is dus het devies IMHO.
Neem aan dat de garage er net zo over denkt, aangezien zij toch een vorm van garantie moeten verlenen over het geheel.
Zodra ze de koppelomvormer loshalen loopt sowieso het grootste deel van de olie eruit (dat normaal gesproken achterblijft in de koppelomvormer)
Ben het met Mike eens dat verversen geheel iets anders is dan flushen.
Kortom: het gaat goed komen, ik duim ook mee hier. Relax, straks ga je weer van je XM genieten.
En dat raam tackelen we straks wel weer, als je je eerste zweefkilometers met de 'nieuwe' bak achter de rug hebt.
:wtf: Helemaal niet. Ik had me helemaal voorbereid op het vergaan van de wereld op 21 augustus maar dat is niet gebeurd, dus denk ik weer positief. :grijns:
Beste xm vrienden,
Ben gisteren langs garage geweest en men vordert aardig met betrekking tot baktransplantatie. Heb met de desbetreffende monteur zaak doorgesproken. Is een rustige en serieuze jonge vent en heeft verstand van zaken. Had ook al aan vervangen krukaskeering (tip jan sr) gedacht. Maar Jansr en daarna ik waren hem net voor. Beide keerringen (bakzijde/motorzijde) alsmede de distributie, spanrollen en waterpomp worden dus preventief vervangen. Daar kan men nu mooi bij. Gisteren ook nog oliemonster bakolie gescoord en zal ik naar JP/citrophile opsturen ter analyse. Heb gisteren tevens beide bakken en typeplaatsjes van beide bakken op foto vastgelegd en zal eens met Autrans bellen om zij a.h.v deze gegevens kunnen nagaan of zij deze bakken hebben gereviseerd.
Als deze ruilbak wordt gemonteerd zal men nieuwe atf gaan bijvullen; het flushen laat ik na mijn slechte ervaring zeker niet/nooit meer doen. Is mij veel te riskant.
Mike, Jabaar, Citroën das pas Fën (Roger), Wimb..nogmals bedankt voor het vertrouwen/steun. Ik ben gematigd optimitisch maar word gaandeweg steeds wat positiever.
Enne Wim...wist niet dat jij zo'n gelovig type was :wink: . Effin gelukkig is de voorspelling niet uitgekomen en kunnen we rustig doorleven en doorzweven in onze zo geliefde voitures!
groeten René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik ben aan het meeduimen, maar we gaan er gewoon van uit dat het goed komt. Als de keerringen vervangen worden samen met de distributie en alles, en je merkt na de transplantatie dat het een goede bak is, rijd je wel heel relaxed de komende tig kilometers. Ik heb bewondering voor je dat je het geld er in steekt en het maar afwacht. Voor de rest kun je altijd rekenen op de XM clubleden natuurlijk :wink:
Djidde,
Allereerst dank voor je reactie. Ik snap je reactie/opmerking wat betreft je bewondering wel. Ik zie het maar als een compliment. Tja, als liefhebber en eigenaar van een Xm heb ik vrij veel voor mijn auto/xm over. Zover is denk ik wel duidelijk. Helaas beschik ik niet over ongelimiteerde financiële middelen waardoor ik prioriteiten moet stellen en helaas keuze's moet maken. Heb mijn zomervakantie naar het buitenland er zelfs voor afgezegd. Mijn vakantie staat dus voor een groot deel in het teken van mijn auto/xm. Is niet leuk maar is nu eenmaal de realiteit. Dat heb ik er wel voor over.
Over mijn baktransplantatie even nog het volgende.
Ben echt niet over een nacht ijs gegaan qua beslissing. Heb overal info ingewonnen over revisie van automaatbakken etc. Binnen mijn bugetaire mogelijkheden was een ruilbak de beste optie. En bak laten reviseren is natuurlijk beter maar die kosten kan en wil ik zoals gezegd niet meer opbrengen. Een goede revisie (met uitbouw motor en bak en inbouw motor en bak) kost namelijk zo'n 3000 euro. Met distributie etc wellicht al snel richting 3500 euro. Ik heb veel voor mijn auto/xm over maar dat gaat mij helaas niet lukken. Voor dat geld heb je..sorry dat ik het moet zeggen..ook een andere auto en/of een andere citroën. Mijn auto was nog veel te goed voor de sloop dus dat was eigenlijk geen optie.
Een ruilbak kan nog wel; jouw moeder heeft ook een ruilbak in haar xm en qua kosten kom je dan richting een bedrag van ongeveer 1500 euro. Ik ben wellicht nog iets duurder uit vanwege vervangen distributie etc. Is ook een hoop geld maar is nog te doen. Nadeel is dan wel dat je dan geen garantie krijgt..geen enkele specialist durft dat bij een gebruikte automaatbak aan. Dat is dan wel de consequentie van deze keuze. Maar dat risico moet ik dus maar nemen..een andere keuze heb ik simpelweg niet. Om toch wat zekerheid te krijgen probeer ik zoveel mogelijk info omtrent de historie van de bak te achterhalen. Of dat gaat lukken is een tweede. Door middel van oliesample laat ik JP/Citrophile onderzoeken hoe het met bak is gesteld. Meer kan ik niet doen.
groeten, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik vind jouw keuze niet zo gek.
Het is altijd een optelsommetje en afweging qua kosten gedeeld door liefde en passie.
Heb je nu een ruilbak?
Als dat niet zo is dan zou je misschien de oude bak in de achterbak kunnen stoppen en deze doneren aan JanSr. om te kijken wat er nu aan de hand is met die automaatbak na de flush. Denk dat velen er hun voordeel mee kunnen doen.
Er zitten een boel dingen aan die oude bak, die iemand anders met 4HP20-problemen weer heel blij kunnen maken.
De magneetventielen bijvoorbeeld, en de multischakelaar schijnt ook nog weleens problemen te geven.
En wellicht kan na enig onderzoek inderdaad de hele bak nog gered worden. Dan heb je wel weer een heel gaaf bakje.
Nee heb je, ja kun je krijgen...
Laat René eerst maar weer eens lekker in zijn Yvette rondtuffen, dan kunnen we het over dit soort opties hebbe misschien...
René (of Yvette :wink: ) heeft een 4HP18 in het motorruim volgens mij...
Furrie Gurrie (gerrie) heeft helemaal gelijk,
De bak van Yvette is inderdaad een ZF 4HP18 bak en geen 4HP20.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dan was het waarschijnlijk ook niet zo slecht afgelopen...
Marcelka,
Persoonlijk denk ik dat het qua bak niet veel verschil uitmaakt. Beide zijn automaatbakken dus risico van bakproblemen is altijd aanwezig. Zelfs handbakken, hoewel deze veel duurzamer zijn, kunnen stuk. Zelfs bij een xm. Ik meende dat clublid T. Ritsma dit is overkomen. Het valt en staat mijns inziens dus met de staat van het onderhoud. Als bak altijd stipt is onderhouden en op tijd verse olie heeft gekregen dan kun je denk ik wel lang plezier van een automaat hebben. Is dat niet het geval dan gaat de bak vroeg of laat stuk. Gezien mijn persoonlijke ervaring ben ik nu, zij het achteraf, van mening dat een flush/spoelactie dit proces versnellen. Mijn xm en de xm van par example zijn daar helaas voorbeelden van. Daarnaast heeft een 4hp18 wel een peilstok en een 4hp20 geloof ik niet. Misschien is een 4hp20 wel duurzamer dan een 4hp18.. kan best. Maar bij een 4hp18 kun je zelf wel controleren of er voldoende en/of te veel olie in bak zit. Bij een 4hp20 kan dit m.i. niet en dat is denk ik wel een nadeel. Niet alleen door slecht onderhoud maar ook door te veel en/of te weinig olie kan een automaatbak stuk gaan. Uiteraard hoop ik dat jij bespaard zult blijven van dergelijke (automaatbak) problemen. gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
:crazy: trap ik er wéér in... sorry :badday:
Oh ja? Weet je dat zeker? Ik heb nu beide bakken staan maar op de 18 heb ik nog nooit een peilstok kunnen ontdekken. Sterker nog, uit eerdere topics begreep ik juist dat die niet bij te vullen zijn (officiëel dan).
Bij de 20 moet ik nog kijken hoe het zit.
En een handtekening!!!!
Pagina's