Jabaars XM 2.1 TD

353 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Jabaars XM 2.1 TD

jabaar zegt:

Heb wel de remklauw schoongemaakt en geleidepen en de remzuiger voor het terugdraaien ingesmeerd met wat LHM en alles is goed gangbaar.
Die kabeltjes niet meer gemonteerd. Remblokken voor gaan toch gemiddeld 30.000 km mee.
Toch even in de gaten houden en over 10.000 km inspecteren.
Airbagstoring is ook weer weg na wat gefriemel aan de stekkers onder de stoel.

Wordt een saaie auto, nog maar een paar dingen. Kan gaan poetsen.
- Kriksteun linkerkant is brak. Bij het opkrikken boog die nog meer naar binnen.
- Als de tank half leeg is blijft de brandstofmeter op nul staan.
- Een paar dashboardlampjes vervangen.
- Een keertje olie verversen. Iemand suggesties voor goedkope, goede motorolie?
- Een keertje LHM vervangen en bollen eventueel vullen.
- Rechter sleepoogkapje mist.
- LHM-pomp lekt heel iets, zal wel een o-ring zijn. Moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga aanpakken, want dat ding zit boven de dynamo.
- Airco testen en laten vullen.
- Pit in voorruit.
- Heb een 40A zekering in F2 zitten voor de airco. Volgens mij was dat een modificatie bij de latere XM's. Klopt dat? Zekering is nog helemaal gaaf en de zekeringhouder ook.

Hoewel deze ook niet verkeerd is.
Deze heeft wel een aircopaneel met 2 schuifregelaars. :D

Vraagje:
Kan ik straffeloos de dynamo even met remmenreiniger schoonmaken (gewoon rondom flink inspuiten en uit laten lekken) om die LHM-drek te verwijderen?

-Benzinemeter: ff vlotter uitwisselen met je oude XM.
-Dashboardlampjes: doe jezelf een lol en vervang ze meteen allemaal.
-Olie: ik gebruik Okar van de Makro. Goede olie voor niet teveel geld (Hoewel ik me blijf afvragen waarom olie hier in NL altijd zo duur moet zijn? Als ik ff de grens over rij naar Bocholt heb ik merkolie voor de helft van de prijs... Maar da's een andere discussie)
-LHM vervangen bollen vullen: zie mijn eerdere suggestie m.b.t. Chyparse of Renard
-Missend sleepoogkapje: Join the club of many! ;)
-Lekkende LHM-pomp: controleer de wartels. Aanzuigpijp lekt niet, in principe
Als aandraaien wartels niet helpt zou ik de hele boel ff loshelen, terwijl je nieuwe leidingrubbertjes bij de hand hebt.
-Airco en pit voorruit zijn specialistenwerk
-Modificatie op 40A zekering kan ik je niks zinnigs over vertellen.

Haal ff je accupolen los en je kunt straffeloos je dynamo in remmenreiniger douchen. LHM doet veel meer kwaad daar dan remmenreiniger.
Wel goed laten drogen voor je de boel weer aansluit!

Succes ermee!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Vandaag een poets- en prutteldag. Ook leuk.

Motorruimte gereinigd is zo'n washok en daarna met siliconenspray (Action) mooi blinkend en schoon gemaakt.
De dynamo gedouched met remmenreininger (Action) en zie nu dat de HD-pomp iets zweet bij de dikke 6-kantige bout. Aangedraaid en in de gaten houden, anders o-ring vervangen.
Koelvin is weer helemaal gangbaar dankzij hamer en WD40 (Action).
Dashboardlampjes vervangen.

Had aan de hemelbekleding aan de randen rondom het weer erin zitten leek het wel.
Met Textielcleaner (Action) randjes ingespoten, 2 minuten wachten, uitborstelen en natte doek erover. En helemaal schoon.
Randen zijn nu schoner dan de rest. :roll: Toch binnenkort de hele hemel doen.

Bumpers en deurhendels ingespoten met Bumperblack (alweer van de Action).

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Goed bezig!
Fijn dat er niet gesleuteld hoeft te worden en dat het er allemaal weer mooier van wordt.
Een echte doe het zellever ken niet zonder de Action :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ik breek me nek hier ook over de spullen van de action! :lol:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ik wil de spoiler van de oude XM (die is nog gaaf) wisselen met de nieuwe XM. Beiden type 2.
Alleen: Hoe krijg ik dat ding eraf zonder deze te beschadigen.
2 schroefjes en wat pluggen en toch muurvast.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ik heb een type II spoiler nog niet eerder los gehaald maar kan me voorstellen dat er iets van een kit tussen zit.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Jabaars XM 2.1 TD

D'r zitten wel meer dan 2 schroeven en pluggen in

Zo uit m'n hoofd waren het 4 pluggen en 5 schroeven.
En dan natuurlijk nog die 2 dotten kit op de hoeken.

Kijk zelf maar:
IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-Q7mq_Anti80/TBTrMSRUxZI/AAAAAAAAC6g/29bGVnTS7eg/s640/DSC00705%2520%2528Small%2529.JPG)

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Dank je. Zat op deze foto te wachten.
Wist dat die ergens bij Jouw XM rondzwierf.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ik heb het pas nog gedaan. Haal gewoon de binnenbekleding van de achterklep los, en de rest wijst zich vanzelf.
Zorg dat je enkele van die klemmetjes paraat hebt, hetzelfde type als waar de deurbekleding mee vast zit.
Succes, het is een klusje van een uurtje. Misschien anderhalf, als je van 2 XM's de achterklepbekleding moet strippen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Morgen de O-ring vervangen van de HD-pomp. Die van de 6-kantige bout lekt wat en natuurlijk precies op de dynamo.
Misschien een hele voor de hand liggende vraag.
Hoe krijg ik het systeem drukloos?

Bij en BX of een Xantia kom je heel goed bij de ontlastschroef. Dus auto in laagste stand en dan deze ontlastschroef een beetje losdraaien. Pf.... en klaar.
Bij de Xm is deze ontlastschroef in de laagste stand moeilijk bereikbaar van bovenaf vind ik.
Hoe doen jullie dat?

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Volgens mij hoeft je systeem niet drukloos voor deze actie :?: De pomp zit namelijk voor de drukregelaar...
Waar je wel voor moet zorgen is dat je de aanzuigleiding even losmaakt van de pomp en met een touwtje boven het niveau van het lhm vat hangt/opknoopt. Anders hevelt je lhm door het open gat van de pomp.
Ik heb dat trouwens ooit ook wel gedaan(drukloos maken). De schroef zit inderdaad erg onhandig als de auto op zijn buik ligt. Ik heb 2 behoorlijke dikke einden hout genomen en daar de auto met de voorwielen op gereden. Dan hou je in de laagste stand nog ruimte om er vanaf onder bij te kunnen.

Succes!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ik zet hem op as steunen, dan in geval van anti inzak met draaiende motor in de laagste stand, en dan drukloos maken. Vervolgens paar tegels of blokken hout onder de banden, en dan kun je alsnog de as steunen er onder vandaan halen. :)

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Wat een gedoe zeg. Het is niet anders.
Eigenlijk is de XM de laatste auto van Citroën met de lol van de constructeurs die hebben bedacht: hoe moeilijk kunnen wij het maken.
Alhoewel de plaats van de Bitron bij de Xantia verdient wel de hoofdprijs volgens mij.
Zie hier.

Van onder erbij?
Moet ik eerst die beschermplaat eraf halen. Tja, een 2.1 TD en die hebben nu eenmaal zo'n beschermplaat onderop tegen het geluid en vangt alle lekkage op, zodat je het niet ziet.
Ga toch maar proberen op de tast van bovenaf die ontlastschroef te lossen in de laagste stand.
Anders volg ik jullie suggesties wel op.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Toen ik laatst met marcel die o ring vervangen heb is het systeem niet drukloos gemaakt. Was ook niet nodig
. Wel even afstoppen oid zoals Marcel al aangeeft

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Vandaag niet aan toegekomen om die O-ring te vervangen. Was bezig met het gat van een ander. :lol:

Is dat de slang van rubber die loopt vanaf de pomp naar het LHM-vat?

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Gewoon een poetsdag gehad.
Zaakje aan de buitenkant schoon gemaakt en in de cleaner en was gezet. Gewoon om alles gezien te hebben. Binnenkant schoon gemaakt en met cockpit-spray glimmend-mat gemaakt.

Even geen gesleutel. O-ring, brandstofmeter en spoiler kunnen wel even wachten. Heb via dealer nieuw setje O-ringen besteld en al thuis. Maak na lange rit gewoon de pomp onderaan schoon.

Ben wel benieuwd of die na de vervanging van de O-ring nog steeds gaat zakken na de start.

Anders zelf LHM vervangen en filters schoonmaken. Vind het altijd een klus die heel veel rommel geeft. Niet moeilijk eigenlijk.
Wat overigens ook geldt voor olie en koelvloeistof verversen.

Zag wel bij de Action olie 5W40 met dezelfde specificaties als nodig is. Is dat wat?

RTH
afbeelding van RTH
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Jabaar,

Heb mijn madame ook weer gepoetst..is inderdaad effe eenklusje maar geeft veel voldoening. Resultaat kan van korte duur zijn ten gevolge van slecht weer maar dit terzijde...een diesel moet er slot van rekening rijden nietwaar?

Effin, ik zag je reactie met betrekking tot de Actionolie en moest als mede xm dieselrijder gewoon even reageren. Die Action olie moet je in mijn ogen niet doen. Veel spul van de action is van goede kwaliteit (gebruik zelf altijd tyre shine, siliconen spray, garagezeep etc ) van de Action maar die motorolie van de action is géén aanrader. In mijn ogen is dat een beetje "goedkoop is duurkoop". Ik ben persoonlijk van mening dat je op veel kunt bezuinigen bij een auto maar nooit maar dan ook nooit op onderhoud en zeker niet op olie voor je motorblok. Kies daarvoor altijd bij voorkeur motorolie van een bekend merk/kwaliteitsmerk. Shell, Total, Elf, Castrol, Mobil, Valvoline etc bestaan al bijvoorbeeld al erg lang en zijn van prima kwaliteit. Dat kun je niet bepaald zeggen van de Action en andere supermarkt motorolie. Budget motorolie kun je misschien eens gebruiken als spoelolie bij een olie flush maar dan heb je het wel ook gehad. Ik rijd zelf nu ook met een 5W40 olie (van het iets minder bekend staande Nederlandse merk Eurol) en dat bevalt op zich goed. Met betrekking tot Motorolie viscociteit voor een dieselblok lopen de meningen uiteen. Veel dieselrijders rijden met een 10W40 (voorheen ik ook van Total) en beviel op zich ook goed. Een 5w40 is echter een zgn vol syntheet en deze olie houdt zich veelal beter bij een hoger kilometerage. Een 5w40 olie is in koude toestand ook iets dunner dan een 10 W40 olie en zou dus in theorie voor een betere smering bij koude temperaturen zorgen en dus koude start in de winter vergemakkelijken. Maar goed...dat is theorie. Al mijn vorige auto's (behalve mijn oldtimer mini) reden op 10W40 en dat beviel erg goed. Starten in de winter was ook nooit een probleem...maar dat was niet te danken de olie maar aan het feit dat ik altijd een iets zwaardere accu in mijn auto's monteer dan de fabrikant voorschrijft. Zit je altijd "safe" zeg maar. Gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Olie:schijnt uit de grond te komen. Onze XM's zijn oud. Dus de huidige nieuwe olie is veel te goed ervoor.
Specificaties voldoen aan de norm van toen.
Vraag is of iemand deze olie al een keer gebruikt heeft. Hoef geen discussie over olie te beginnen hier, want dat is al zo vaak gedaan.
Even wat anders.

Is dit wat.
Leren interieur.

Het zijn alleen maar de stoelen en de armsteun.
Past dit of krijg ik gedoe met de aansluiting van de elektrische bediening en misschien weer een melding dat de zij-airbags het niet doen.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Het is wel wat, maar moet wel aangepakt worden denk ik. (lees schoonmaken) :lol:
Het is wel een type 2 waar het in zit volgens mij, maar omdat de deurpanelen niet leer zijn, kan het ook het geval zijn dat het een type 1 interieur is die er later in is gebeund.
De melding over de zij airbags kun je weg krijgen, dmv doorverbinden en evt een weerstand ertussen. Welke weerstand dit is weet ik niet precies.
Als het een type 2 interieur is heb je wel de gordelspanners, die kunnen wel aangesloten worden. Ik neem niet aan dat dit interieur zij airbags heeft.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Als het al een serie 2 interieur is, is het zeker zonder zij-airbags, die kwamen volgens mij pas in 1997 erbij of nog later. Het is wel een serie 2 auto, maar zoals Djidde zegt, kan het ook een erin gebeund serie 1 leerset zijn. In dat geval moet je ook de electrische aansluiting aanpassen, omdat die stekkers anders zijn dan serie 2. Anderszijds zal dit dan ws. al gebeurd zijn, toen het erin gebeund is.
En what the heck, je krijgt de hele auto er gratis bij! snif, snif, ik ruik een sloopmeeting.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Op nog een sloper voor de deur zit ik echt niet te wachten hoor.
Geen plek.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Het is een set uit een type 2 maar volgens mij een vroege dus zonder de zijairbags.
Volgens de wet kun je die niet zomaar naar een auto overbouwen waar nu zij airbags inzitten daar krijg je geen goedkeur op.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Yeah right! Volgens de wet.. pffft!
D'r is toch geen hond die weet of Jabaar's XM zijairbags heeft? Gewoon inbouwen dat spul! :thumbup:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Zeg ik dat hij het niet moet doen?
Ik wijs alleen maar naar de gevolgen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaars XM 2.1 TD

:lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Jabaars XM 2.1 TD

In geval van sloopmeeting: ik zie Vert Véga. DIBS op de linker achterportier!! 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Heb vandaag de O-ring van de pomp vervangen. Slang van het voorraadvat naar de pomp losgehaald (doeken erom heen om eventuele lekkage op te vangen). Ding omhoog vastgebonden met wat touw en daarna 6-kantige bout (met weer een doek eronder) los gehaald.
O-ring was vierkant. Nieuwe O-ring erop en klaar.
Zal wel dat de LHM niet groen is maar broen. Binnenkort LHM verversen. Denk dat ik het dit keer zelf ga doen, ondanks dat ik dat klusje altijd een hoop troep vind geven. Zal het vat wel in de afwasmachine stoppen. Schijnt daarvan heel erg schoon te worden.

En ik heb weer aan de voorkant spatlappen. Achter niet, want die waren stuk en eigenlijk staan ze wat oubollig. Eerst het zand achter de beschermplaat verwijderd. Tegelijk de kriksteun linksvoor terug kunnen buigen en in die zwarte troep gezet. Het ziet er weer fatsoenlijk uit. Blijft een zwak punt die kriksteun.

Toch handig zo'n extra XM op de oprit. Heb gaandeweg al verschillende onderdelen kunnen omwisselen. Blijft altijd weer opnieuw beginnen als je een nieuwe XM hebt.

Heb nog geen reactie gehad op het leren interieur van de aanbieder. Het is wel een garagebedrijf. Die reageren nooit op een bod denk ik.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Ja IRRI is dat, wel adverteren op het web maar er mee communiceren hoo maar.. :evil:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaars XM 2.1 TD

jabaar zegt:

Zal het vat wel in de afwasmachine stoppen. Schijnt daarvan heel erg schoon te worden.

Dat heb ik ook gehoord. Zelf ben ik helemaal aan de Dasty. Met dat spul krijg je dat vat in no time schoon en vetvrij. Evenals hoogteregelaars. En hydractiefblokken. En, en, en ....... 8)

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Jabaars XM 2.1 TD

Dasty rules! :thumbup:

Pagina's

Onderwerp gesloten