Rene's XM 2.1 TD automaat

392 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Nou, eind goed, al goed zou ik zeggen.
Ga lekker ermee rijden. Maak je ook geen zorgen over dat iets ruwe schakelen, dat doet mijn bak ook na een ATF-wissel.
Na 1500 km is de olie lekker overal rondgeweest en reageert de bak veel soepeler.

Ik wens jou heel veel prettige en veilige kilometers René.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste Citroën das pas fën/Roger,

Dank voor je reactie. Ik denk ook dat mijn automaatbak nog soepeler wordt naarmate deze aan de nieuwe olie is gewend. Ook jij nog veel veilige en prettige kilometers gewenst in jouw XM.

Overigens..welk interval hanteer jij voor het verversen van de ATF? 30000 km (Citroën voorschrift) of 60000 km (automaatbak specialisten)? En hoe ververs jij de ATF? Van het spoelen/flushen ben ik helemaal genezen en laat ik nooit meer doen...veel te riskant.
Hoor het graag van je.

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

ZF adviseert om de 30.000km te verversen en dat zou ik ook aanhouden. Citroën was erg onduidelijk over de verversing, wat opneer kwam dat het nooit werd ververst. Met als gevolg te veel slijtage van de automaten.

TOTAL AT42 is een oude en prima ATF, die wordt in het TOTAL gamma aangehouden omdat Peugeot Citroën dat blijft voorschrijven in hun instructieboekjes. Je zou eigenlijk voor de TOTAL XLD FE kunnen gaan, die is beter bestand tegen hoge temperaturen en heeft wrijvingsverlagers om de slijtage nog verder te beperken.
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE/edit

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Toen ik mijn XM kocht verdacht ik de bak van achterstallig onderhoud hebbend.
De ATF die eruit kwam mocht inderdaad wat roder zijn, maar rook gelukkig niet verbrand maar echt die typische ATF-geur.
Heb dus vlak achter elkaar 3 oliewissels gedaan met tussenpozen van ongeveer 3000-5000 kilometers.
De laatste is ongeveer 15000 km geleden.
Ik zou de richtlijnen van ZF volgen. Die mensen zijn gelukkig zeer benaderbaar en zien jou als gebruiker graag het maximum rendement uit je automaat halen, is mijn ervaring.
Dus bij een schone, goedwerkende bak zou ik de door ZF geadviseerde interval van 30.000 aanhouden.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Als collega van René heb ik de automaatbakellende, en dan met name de nasleep daarvan, van dichtbij meegemaakt. De dag dat de oude bak, naar later bleek, definitief de geest gaf kwam ik terug van m'n vakantie. Nadien heeft mijn madam gefungeerd als woon-werkmobiel.

Vandaag dan uiteindelijk de vuurdoop met de nieuwe bak, want hoe kun je beter vertrouwen terug opbouwen dan de auto te gebruiken waarvoor die is gemaakt: kilometers maken. En met een dagelijks woon-werkretourtje van > 200 km zit dat wel goed.

De door René geschetste eerste ervaringen kan ik 100% onderschrijven. De bak schakelt, behoudens een enkel schokje, vlot door. In dat overschakelen zat bij de vorige bak het grootste bezwaar: dat gebeurde t/m het 3e verzet gevoelsmatig aan de late kant, zo rond 2800-2900 toeren, naar 4 ging bij 2500 tpm. Met name bij koude motor niet echt lekker.

De nieuwe bak daarentegen schakelt rond 2400-2500 tpm over, een stuk beter in dat opzicht. Verder rijdt de Xm weer zoals een Xm hoort te rijden. Missie geslaagd dus :clap:

Te hopen is dat dat zich verder doorzet en dergelijke ellende in de toekomst achterwege blijft.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste Xm vrienden,

Wilde ik net een kleine update geven over de "vuurdoop" van vandaag, zie ik dat mijn collega en mede clublid PBO mij net voor is. Tja, ook xm rijder hè en hij wilde natuurlijk ook zijn visie en gevoel van de nieuwe bak in madame Yvette met jullie delen.

Ik ben als eigenaar misschien een beetje partijdig en/of bevooroordeeld dus dan is het altijd wel leuk en goed om te horen dat iemand anders je mening over de nieuwe bak deelt. Bovendien weet collega PBO als echte citrofiel en mede xm rijder precies hoe een xm rijdt c.q. moet rijden.

Over dat xm rijden even het volgende.
Wij rijden dagelijks 250 km woon-werk verkeer en rijden om en om in elkaars xm (mijn xm 2.1 td automaat en zijn xm 2.1 td met handbak) dus wij kunnen de auto's/xm's onderling mooi met elkaar vergelijken. Zijn xm is qua accelaratie wel iets vlotter en koppelt daaraan een gunstiger brandstofverbruik. Maar qua vering is deze iets "straffer" geveerd dan de mijne. Mijn madame/Yvette is daarentegen iets trager en dorstiger door de automaatbak. Maar mijn madame is toch wel wat soepeler geveerd (ik vermoed t.g.v comfortbollen) en in dat opzicht iets meer een relaxte cruiser. Hoewel...zijn xm heeft (after market) cruise control en de mijne weer niet. Effin alles bij elkaar opgeteld en qua weg en veergedrag bezien ontlopen beide auto's elkaar niet veel. Als collega's en xm rijders hebben wij dus momenteel weer een luxe probleem: beetje "the best of both worlds" zeg maar.

Effin, ik dwaal weer wat af...dus weer even on topic. Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn de eerste voortekenen van de nieuwe bak erg gunstig. De auto rijdt beter dan voorheen dus ben nu al tevreden. Maar een echt goed oordeel kan pas na zo'n 5000 km worden gegeven dus jullie moeten wat dat betreft nog even geduld hebben. Als het betere schakelpatroon van de bak ook nog resulteert in een gunstiger brandstofverbruik ben ik helemaal tevreden. Of dat zo is kan ik op dit moment nog niet zeggen. Aan het einde van de week maak ik wat dat betreft "de balans op" en kan ik die vraag wellicht beantwoorden.

groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:thumbup:

Luceo non uro....

PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoewel ik met de veerkarakteristiek van m'n eigen madam best tevreden ben, veert Yvette toch net effe soepeler. Het meest merk je dat op licht glooiend wegdek. Ik durf zelfs te stellen dat die qua vering richting CX kruipt. I.c.m. de automaat met recht dus een relaxte cruiser.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

CX Turbo dan toch! :lol:
Proficiat René, operatie geslaagd, patient leeft nog!

PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Qua vering ja, snelheid/acceleratie hebben we het dan ff niet over :lol: :wink:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Micheline, PBO en La Noir Verni (Mike), allereerst dank voor jullie reacties.

PBO bedankt voor het compliment omtrent het veergedrag van madame Yvette..ben het helemaal met je eens. Maar eerlijk is eerlijk...jouw cx gti turbo 2 veert nog een tikkie soepeler. Mike heeft wat dat betreft helemaal gelijk.

En nu we toch over het veergedrag bezig zijn...Mike's oude blauwe ds was wat dat betreft wel de meest soepele Citroën waarin ik ooit heb mogen (mee) rijden. Wat een fijne wagen was dat. Heel erg jammer dat je deze, net als La Noir Verni, hebt moeten verkopen Mike. Verder heb ik via via begrepen (correct me if i am wrong) dat je de witte cx nu wellicht ook noodgedwongen te koop moet zetten. Ik hoop voor jou dat de meubelmarkt weer snel weer mag aantrekken zodat je jezelf weer kunt en mag verwennen met een mooie citroën. Dat is je van harte gegund!

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:wink: komt goed hoor René! Er komt echt nog wel een grote Troen terug!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

ZX Breaks gaan voor een schijntje tegenwoordig...

:twisted:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:schater:

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

RTH zegt:

Bovendien weet collega PBO als echte citrofiel en mede xm rijder...Wij rijden dagelijks 250 km woon-werk verkeer en rijden om en om in elkaars xm

:shock: hoe groot is de kans dat je een collega treft die ook 100 km van zijn werk woont, En dan ook uit dezelfde richting, en dan ook nog eens XM liefhebber is?!!! :thumbup:

Anyway, Gefeliciteerd met je goed werkende automaat en bak probleemloze km's toegewenst!

______________

L' éminence grise

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Friesland?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mark en Roel,

Dat het zo gelopen is feitelijk puur toeval. Zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

PBO en ik kennen elkaar van een vorige werkgever. PBO was daar in vaste dienst en ik kwam daar toevallig terecht via detachering. Als autoliefhebber zoek je dus tijdens de pauze's een gesprekpartner en zo leerde ik PBO akennen. Toen was ik echter nog geen citrofiel.; ik verplaatste me nog in een vrij saaie japanse wagen. Door omgang met PBO is het citrofilisme er stilletjes ingeslopen. Een xm vond ik toen al een mooie auto maar kende de auto verder niet echt. Afgezien van dat ik een xm qua model een mooie wagen vond kon het merk Citroën mij nog niet echt bekoren. Eenmaal via PBO een paar keer meegeweest naar (sleutel)meetings van de xm club voelde ik mij daar door het warme welkom en het clubgevoel gelijk thuis. Er was geen weg meer terug. Ik was met het citroën (xm) virus besmet en daar kom je niet zo snel meer van af zoals jullie weten. :wink:

Vervolgens ging de oude werkgever waarvoor wij beiden dus destijds werkten reorganiseren en onze vestiging zou op termijn gaan sluiten. PBO oriënteerde zich qua loopbaan en solliciteerde vervolgens bij onze huidige werkgever en werd daar vrij snel aangenomen. Ook ik zocht een nieuwe baan en polste bij hem of zijn nieuwe werkgever wellicht nog een openstaande vacature had. Dat was niet het geval maar ik mocht uiteraard wel een open sollicitatie sturen. Dat heb ik gedaan en ook ik werd kort daana aangenomen. Zo kwam ik dus te werken voor dezelfde werkgever als PBO in Noord Holland. We zijn de enige twee Friezen in het bedrijf en da's wel grappig. We woonden toevalligerwijs ook nog relatief dicht bij elkaar in de buurt dus het plan om te gaan carpoolen kwam al gauw ter sprake. Om en om rijden en liefst met gesloten beurzen werd het ultieme uitgangspunt. Wel zo gezellig en bovendien ook nog voordelig. PBO had al een xm diesel dus zijn vervoermiddel qua woon-werk verkeer was al (dik) voor elkaar. Nu ik nog. Tja...eenmaal in zijn xm diesel gereden wilde ik er natuurlijk dus ook één. Heb tijden gezocht naar een exemplaar met een handbak naar mijn zin maar vond die niet. Toen liep ik tegen mijn huidige xm (Yvette) aan; kleur en uitrusting waren dik in orde...maar ja , geen handbak maar een automaat. Ik viel voor het lederen interieur en was na een korte proefrit "verkocht". De rest van het verhaal is bekend. :mrgreen:

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste Xm vrienden,

De eerste 1000 km met de nieuwe automaatbak zitten er al weer op dus de hoogste tijd voor een update.

De bak schakelt gelukkig nog steeds goed en ben daarover zeer tevreden. Ik denk af en toe een bijgeluidje te horen maar dat zal wel verbeelding zijn. Het vertrouwen in auto en bak is al weer aardig aan het terug komen. Het is er nog niet voor de volle honderd procent maar 90% is er zeker wel. Het "gevoel" van de bak is dus goed en ben met name te spreken over de gunstigere schakelmomenten ten opzichte van de oude bak. Wat ook een pluspunt is is het verbruik. Dat wil zeggen..na de eerste tankbeurt. Reed de auto met oude bak maximaal 1:14 (slechts 1 keer gehaald; meestal 1:13 tot 1:13,5), met de nieuwe is dat 1:14,5 geworden. :clap: Misschien komt dit door het gunstige schakelmoment maar kan ook wat aan mijn iets rustigere rijstijl liggen. Nu maar hopen dat dit zo blijft. Vebruik is misschien iets vertekenend omdat ik 4 dagen wwon-werk verkeer (lees lange afstand) achter elkaar heb gereden. Straks weer om en om rijden en dat rijdt de xm ook weer wat kleinere stukjes waardoor verbruik wat minder gunstig kan uitpakken. Verder probeer ik zo constant mogelijk te rijden maar in dat opzicht is nog wel wat qua resultaat te behalen. Cruise control zou nog wel eens wat zijn maar zit er qua financien voorlopig niet in. Vandaag maar weer eens olie en kvs gecheckt en beide iets bijgevuld. Niet noemenswaardig hoor maar moest wel een klein beetje bij. KVS kan door bakoperatie wel zijn ontstaan; kan lucht in systeem zitten dat er nu uit is gegaan en zou lager vloeistofpeil kunnen verklaren. Effin, houd ik wel nauwlettend in de gaten de komende tijd.

Heb Madame daarom vandaag maar eens verwent met een goede was - en shampoo poetsbeurt bij de lokale wasbox. Ze staat er weer mooi glimmend bij maar die staat zal wel van korte duur zijn gezien de voorspelling van veel regen voor de komende week. Bandjes ook weer op juiste bandenspanning gebracht. Effin...alles is dus weer tip top.. op naar de volgende 1000 kilometer! :)

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Poetsen is voor mij altijd een teken dat de rest wel goed zit. Anders is er de behoefte helemaal niet om dat te gaan doen.
Misschien de volgende keer met de hand gaan doen? Zie je meteen alle plekjes. Kost wel een paar uurtjes.
Vind het zelf altijd heerlijk rustgevend werk.

Heb je ook de motorruimte schoon gemaakt? Sleutelt schoner en je kan goed zien als er wat lekkage is in de toekomst. Sommigen vinden dat een autohandelaarstruc om wat te maskeren. Zolang het jouw XM is kan ik het aanraden om te doen. Gewoon in de wasbox een speciaal programma ervoor. Vooral omdat een TD een beschermplaat heeft onderop. Hierdoor zie je altijd veel te laat lekkages. Ding sopt zich vol.

Je kan wel in een XM rijden die er mooi uit ziet aan de buitenkant. Het gaat toch om de binnenkant.
Verbruik: met een XM 2.1 TD en handgeschakeld :lolno: haal ik tussen de 1 op 14 of 15.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoe strakker je auto in de wax staat hoe beter deze bestand is tegen weersinvloeden.
Alleen wassen en vervolgens niks doen geeft een schrale lak waarop vuil zich uitermate goed hecht.

Mijn dame staat op moment zo mooi in de wax dat wassen met lauw water en een washmit volstaat om alle vuil er zo af te wassen.
Vervolgens weer een dun wax laagje op de horizontale delen en klaar is Kees.

Zo'n mooi gezicht om bij stevig gas geven achter de auto al dat water als een vloedgolf eraf te zien stromen 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Washmit?? :schater:

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Washmitt.... *bevestigendknikt*. Ideale dingen!

Luceo non uro....

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

La Noir Verni zegt:

Washmit?? :schater:

Zo noemt de poets elite een washandje :mrgreen:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste Xm vrienden,

Zag wat reacties voorbij komen dus weer de hoogste tijd om te reageren.

Poetsen is inderdaad altijd een rustgevende bezigheid Jabaar...tenminste als je voldoende tijd hebt. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat de laatste poetsbeurt van mij beperkt is gebleven tot het grondig wassen van de auto en daarna nog een keer maar dan met washoudende autoshampoo. En ja ...ook ik was meestal met zo'n elitaire washmitte monsigneurs! Tja je rijdt in een auto op stand en dan kan het wassen natuurlijk niet achterblijven.

Het is de laatste tijd ook weer niet zo bijster mooi weer dat ik madame met turtle wax of iets dergelijks te lijf kon gaan. Echt goed poetsen...daar ben je wel effe mee bezig en die tijd had ik de laatste keer helaas niet. Bovendien zit ze van de vorige echte goede poets beurt nog goed in de autowas dus goed wassen/spoelen met water en vervolgens nogmaals wassen maar dan met goede autoshampoo volstaat. Uiteraard is een correcte reiniging met vervolgens een echte poets beurt zoals Mark bedoelt uiteraard nog beter...maar ook bij mijn madame vloeit het water na snel optrekken wel van haar weelderige postuur af hoor Mark! :mrgreen:

Maar goed...echt mooi blijft ze meestal niet lang want vanwege toenemende drukte moet ik het laatste stuk naar het werk over binnenweggetjes afleggen...je weet wel waar ook die landbouwvoertuigen op rijden. Tja ..het is in het Noord Hollandse nu eenmaal bollencountry dus madame is voor je het weet weer flink vies. Maar goed..beetje bijhouden kan nooit kwaad en heb bovendien een hekel aan in een hele vieze auto te rijden. Dus elke weekend wordt ze sowieso schoon gemaakt. Ze is nu eenmaal een mooie madame...die eisen net als een echte vrouw gewoon aandacht op :wink: .

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:shock: Turtle wax? :woest: je maakt een geintje zeker.........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Jabaar,

Ik was nog vergeten te melden dat ik mijn motorruimte ook altijd reinig. Maar niet met een hoge drukspuit of zo want dat vind ik zo'n gedoe. Snap dat zo'n actie wellicht beter is maar mijn madame Yvette heeft dat niet echt nodig. Ze is als een ex belgische madame gewoon heel proper onder haar rok....uhmmm motor kap. Echte lekkage's...daar heeft mijn madame gelukkig niet echt last van. Effe knock on wood...hooguit lekt de hd pomp een beetje bij de onderste o-ring. Ik maak het motorblok (in koude toestand) natuurlijk waar nodig altijd schoon met wat ontvetter en droog dit na met een stofvrije doek. De zwarte plastic delen (o.a. LHM vat, luchtfilter, kvs reservoir, spruitstuk bovenop blok) spuit ik in met siliconenspray...en wrijf ik daarna in/uit met een pluisvrije schone doek.....daar gaat het plastic mooi van glimmen en door deze behandeling stoot dat ook nog vuil af. Werkt echt goed en dat kan ik je op mijn beurt weer aanraden. Géén dure siliconenspray bij automaterialenzaak en/of Halfords kopen hoor...gebruik altijd siliconenspray van de Action en dat werkt super. Kreeg tijdens de laatste sleutelmeeting van menig xm rijder en clublid complimenten over de staat van het blok onder de motorkap dus dat zegt al voldoende. Toen ik met de oude automaatbak met pech langs de weg stond en hulp kreeg van de Wegenwacht gaf deze mij complimenten over de staat van mijn XM. Zo'n goed exemplaar had hij zelden gezien. Bij controle van de bakolie dacht de beste man zelfs dat ik onlangs een nieuw blok erin had gelepeld ha, ha. :mrgreen: Ok...die reactie was misschien weer iets te veel van het goede maar geeft wel aan dat mijn "aanpak" met siliconenspray werkt. Dus doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen. Gr rené

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mark,

Ik maak helaas geen geintje. Is (vloeibare)turtle wax niet goed dan? Wist niet dat dit not done was.. :oops: I'am innocent...so don't shoot me!

Tuurlijk..je hebt altijd baas boven baas en misschien zijn er wel veel betere poetsmiddelen en autowas te verkrijgen. Maquire of iets dergelijks. Ieder zijn ding zeg maar.

Turtle wax bevalt mij op zich wel goed...heb de grijze kleurvariant/Colormagic en daarmee kun je bovendien kleine krasjes mee verbloemen. Effin, ik houd mij altijd aanbevolen voor betere alternatieven...

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Wassen, een keer goed kleien, ( he Mark :mrgreen: ), nog eens wassen, drogen, prime lite, en dan een mooie wax erop. ( banana wax is leuk, ruikt lekker naar ...bananuh...) Goed uitpoetsen en drie dagen spierpijn koesteren.

Yvette kan er dan vermoedelijk nog beter uitzien. Mark, ben ik iets vergeten? Kunststof delen mooi maken, bandjes netjes zwart, en klaar is madame....

Luceo non uro....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Ik zeg neus eens een uurtje rond op carclean en leef je daarna uit 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste Xm vrienden,

De tweede 1000 km sinds de montage van de donor automaatbak is al bijna weer een feit dus de hoogste tijd voor een update.

De bak blijft goed schakelen en het brandstofverbruik steekt nog steeds positief af ten opzichte van het verbruik met oude automaatbak. 2e keer tanken liet een verbruik van 1 op 14,1 zien. Daar zaten ook wat korte ritten bij dus dat verklaard het iets slechtere verbruik ten opzichte van de vorige tankbeurt (1 op 14,5). Niet slecht vind ik voor een 2.1 td met automaat. Ach ja..veel zuiniger zal het ook niet worden. De winter ligt alweer op de loer en de temperatuur daalt gestadig..dus betekent automatisch een wat hoger brandstofverbruik. Heel af en toe laat bak een klein bijgeluidje horen..valt mij op dat dit zich vooral nabij een schakelmoment voor doet en bak als het ware tegen het opschakelen "aanhangt". Effin, ik houd dat wel in de gaten maar maak mij daar niet echt heel erg druk over. Vertrouwen in bak en auto is inmiddels al aardig weer op oude niveau terug. Voorlopig vliegen de kilometers weer onder haar wielen door en geniet ik met volle teugen van haar fantastische weggedrag en comfort. De bak ontzie ik nog steeds wel een beetje maar heb laatst al weer eens wat vlotter opgetrokken en de 140 aangetikt op afsluitdijk. Ging probleemloos...dus dat zit wel goed.

Het enige minpuntje op dit moment is het linker voorportier raam. Dat wil niet meer open en dicht. Is misschien maar een kleinigheid want vorige garage heeft er al een nieuwe kabel ingezet. Is misschien wel een leuk beginners klusje voor mij en wil ik eigenlijk zelf proberen bij sleutelmeeting van 17 november a.s. Maar heb nog wel wat ondersteuning c.q. assistentie nodig. Dus alle hulp is welkom. gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Pagina's