Zoals in het topic over mijn 3e XM al stond, wilde ik wat meer opties op de auto, en een sneller blok erin.
Deze is gewoon te traag ook al wil die best lekker op het gas :)
Deze zwarte XM heeft geen airco, boardcomputer en cc.
De bedoeling is in deze 10+ jaar te rijden, net als de 205
Toen kwam de XM van Benny langs, en deze aangeschaft.
Van binnen erg netjes, buitenkant maakt me niet uit, ze moest toch zwart gespoten worden.
Zo zag ze eruit na aankoop :
De velgen worden worstjesvelgen, sterker nog, ze zitten er al onder :
Sideskirts gaan er sowieso af, helaas lelijke verrassing bij de rechter wielkast voor, roest..(skirts)
Maar alles kan gefixed:)
Begin ook al te wennen aan de kleur, wie weet..
Later meer
Helaas wat lekkage van koelvloeistof ergens onder het inlaatspruitstuk,
dus er zal het eea los moeten, kan wel alles gelijk gecontroleerd en/of schoongemaakt worden voor het weer monteren.
Eens zien wat er lekt, en of die delen nog te verkrijgen zijn.
Dan gelijk nieuwe bougies, bougiekabels, verdeelkap even bekijken.
Verse 0w40 olie erin, nieuw oliefilter.
Knipperlampjes op zijschermen vervangen voor origineel, koplampen naar geel.
Deurklinken terug naar origineel.
Reflectorplaat achter eraf, strips oppoetsen en vervangen indien nodig.
Airco vullen.
Spuiten wacht ik eerst mee, kleur is misschien wel OK ook, mag langs bij de poetsmeneer :-)
Nee, nee, je zou hem overspuiten
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heeft iemand nog een setje Rouge Griotte Nacre onderbumpers ? :)
In dezelfde kleur een goed set vinden acht ik kansloos, zoals ik al zei, de kleur is zeldzaam want hij is maar 1 jaar zo uitgeleverd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
leuk om te zien dat deze Xm weer een baasje heeft gevonden.
Ken die gene die de deurklinken heeft gespoten redelijk goed, hij heeft altijd goed voor de XM gezorgd, nadat hij hem van de hand deed voor een C5 issie een tijd in een grijs circuit belandt totdat Benny hem kocht..... en de Xm hier weer opdook totdat ie weer op MP terecht kwam.
Vind dit wel een bijzondr mooie kleur.
Hoop dat hij in deze kleur in omloop blijft!
De kleur blijft nog wel even, totdat ze betrouwbaar is gebleken in ieder geval..
Op de terugweg van ophalen rook onder kap, na lang zoeken lijkt de waterpomp lek en sist er nog ergens iets ;/
Als ie zwart gaat worden, gebeurt het ook goed, dus alles demonteren, op de motorruimte na dan.
Blijkt dat de motor eruit moet, dan gaat de motorruimte wel al naar zwar
+t
Nu begint het onderdelen zoeken, wat de dame mist :
De V6.24 plaatjes op de spatborden..iemand deze over ?
Ben bezig met een reserve blok, die zou ook nog in een 1 van mijn 205's zou kunnen
Of in de zwarte 3e XM...pff keuzes, dan gaat deze rouge griotte nacre weer weg, ben de 3e erg dankbaar voor zijn gebleken robuustheid de afgelopen 2 jaar..
Staat een hoop ZPJ spul te koop aangeboden dor grijze activa aka Jan-Ybo... wellicht wat voor je?
Daar hintte ik al naar, ga zondag de spullen ophalen.
Vraag me wel af of dat blok wel achterin past..
De zwarte heeft weer een jaar APK, alleen aantekening voor stuurkogel met lichte speling, en een moertje van de accubak los.
Update, deze wagen is een halve miskoop :p
Vandaag eindelijk tijd er wat aandacht aan te besteden, ze heeft de afgelopen weken alleen maar binnen gestaan.
Kreeg brief van RDW over keuren voor 12 april, dus maar laten voorkeuren.
Technisch viel mee, remmen achter zijn slecht/remmen nauwelijks, verder wat kleine zaken.
Toen de brug op, bodem etc bekijken......en een klein hamertje erbij tik tik oh oh :/
Blijkt de hele rechterdorpel te zijn afgekit, een volle bus kit ertegen aan.
De kit eraf, mooie gaten, waarbij de beide hoeken zowat weg zijn..
Woensdag gaan de skirts er heel afgehaald worden dmv inductie,
dan is er pas echt te zien hoe slecht ze is daar..
Zal wel nieuwe dorpel worden.
Ondanks de lekkage toch even rondje snelweg gedaan, wat loopt ze hard :)
Zondag proberen de lekkage te vinden met een endoscoop.
Is wel de bedoeling, al vind ik de motor ook niet echt lekker lopen in vergelijking met de ZPJ 12 klepper in de zwarte..
Haal binnenkort een (hopelijk) ZPJ4 blok op, die ook nog in de zwarte kan, of in een 205 :)
Vandaag ondanks de KVS lekkage 80 km gereden (grote jerrrican water in de achterbak.
Wagen lijkt vooral in lage toeren niet lekker op te pakken, 5 poten -gevoel.
Veert ook niet zo fijn.
Voor het eerst met cruisecontrol gereden, nooit eerder gedaan, dan naar verbruikcijfer kijken, 9,5l op de 100 km.
Computer kan blijkbaar niet verder dan 30l op 100 km :)
Vandaag ook geprobeerd met de endoscoop de lekkage op te sporen, van bovenaf, lekt inmiddels behoorlijk, toch is het niet te zien waar het vandaan komt..morgen maar eens van onderaf bekijken, kan maar van paar delen komen..
Waterpomp, of 1 van deze buizen..
Tips en/of hulp welkom :)
De lak is trouwens vooral op de deuren en achterklep erg slecht
Vandaag garage opgeruimd, en het Griotje op oprijbokken gezet.
Met geen mogelijkheid te ontdekken waar de lekkage vandaan komt :/
Hee er is een slangetje doormidden !
En er valt van de week nog iets schoon te maken :)
Maar geen lekkage kunnen zien, moet dus bij de buizen vandaan komen tussen het blok..
Wat zonde zeg, van die roest.. Zit er inderdaad gauw in met die sideskirts, richt een hoop schade aan.
Lekkage is niet te vinden? Ook niet als iemand anders gas geeft en jij onder de kap/onder de auto kijkt?
Was alleen, garage eindelijk eens opgeruimd..nu nog alle kratten uitzoeken:p
Maar wat ligt het vol bij dit blok..
Hoeveel km staat er inmiddels op?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bijna 259000
Baksteen op het gaspedaal leggen en dan kijken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beschik je misschien over zo'n inspectie camera met een lens op een hals? Die pijpen (de pakkingen dan) in de V van het blok willen inderdaad wel eens lek gaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja heb wel zo'n camera, maar kon er ook niets mee zien, hielp natuurlijk ook niet dat ik alleen was.
Komend weekend maar eens herbekijken, eerst morgen de skirts eraf.
Succes, hopelijk valt het nog mee voor de rest!
Inmiddels zijn de skirts er heel af gekomen. en is te zien hoe ze er aan de rechterkant aan toe is..
Behalve de kit, zar er ook pur in de dorpel..
Al met al niet te best, en dan ook nog de lekkage van koelvloeistof.
Dit gaat wel gelast worden, zo eerst inlaatspruitstuk eraf halen om de lekkage op te sporen.
Bestaan er nieuwe dorpels voor XM's ?
Schadebedrijf kan deze niet krijgen.
Oei dat ziet er slecht uit zeg , suc6 !
Mijn garage-man maakt dit soort hoeken en dorpels gewoon zelf uit metaal. Is een beetje zijn specialiteit en is toevallig nu ook met mijn krikpunt bezig. Hij zit in Groningen.
__________
Crepuscule
Als er PUR in de dorpel zit, mag je nog wel uitkijken met lassen trouwens. Ik denk dat die rommel er eerst goed uit gehaald moet worden.
__________
Crepuscule
Jemig wat balen zeg! Wat een zooi.. Ik denk dat namaken uit metaal de beste optie is, kan me niet voorstellen dat je dit nog ergens kunt krijgen. Heb bij mijn XM ook al een stukje moeten namaken..
Oei wat balen zeg! Sterkte ermee..
Luceo non uro....
Nou,
Alles losgehaald, bij mijn garage setje geleend om koelsysteem op druk te zetten.
2 lekkages gevonden, het kvs vaatje en de dikke slang aan de voorkant.
Beide gerepareerd, op druk en geen lekkage meer.
Alles weer ingebouwd, starten, ja hoor, direct lekkage :/
Komende week maar weer alles loshalen dus.
Van de week weer op druk gebracht, en gelijk een was er een borrelgeluid te horen.
Inlaat spruitstuk weer losgehaald om te kunnen zien wat er lekt.
En het lek gevonden !
Het is de onderste buis die gedeeltelijk doorgeroest is.
Weet iemand hoe ik die pijp los krijg aan de waterpomp-kant ?
Verder vorige week al het kvs vaatje vervangen, net anders dan de originele.
Links de originele, de nieuwe 1 buisje afgedopt, klopt dit zo ?
Komende week gaat de dorpel gelast worden, 1 balk krijgt ook een nieuw stuk erin.
Dan weer in elkaar bouwen en eindelijk ermee rijden.
En dan hopen dat het blok goed is...ze zal regelmatig hard moeten werken :)
Pagina's