Marc's 2.1TD's

753 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Je bedoelt die Duitser? die zat meende ik op ruim 900.000

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Nee was een verhaal dat ik ooit ergens had gelezen over een vertegenwoordiger. Maar kan dat niet terug vinden. Die Duitser kwam ik al zoekend wel tegen op CiFo: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1518729/ 

Dat haal ik denk ik niet: 1.7 miljoen km. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Er rijdt een diesel rond in Duitsland die schijnbaar 1.7 miljoen kilometers heeft (of meer inmiddels). Om door de Tüv te komen was er wel wat staal nodig voor de krokante stukjes.. Mooie uitdaging.

 

[Standard] AW: Wer hat die meisten Kilometer auf dem Citroen oder Xantia?

1.687.727km hat mein 1994er xm break 2.1er gelaufen, dann aufgrund fehlendem tüv abgemeldet und zur seite gestellt...

freue mich jetzt schon auf das gesicht des tüvprüfers bei der h-abnahme... ;-) (übrigens immer noch 1.motor mit erstem kopf bzw. erster kopfdichtung (wie ich das geschafft habe... keine ahnung)). ;-)

(Für neuen Tüv braucht er nun allerdings: rund 2qm Rep-Blech, neuen Auspuff, neue Hinterachse (x-Beine) und neue Bremsen hinten. Anspringen tut er sofort und besser als mein V6...)

Fernbeziehung (450km einfache Strecke), Arbeitsweg (110km einfache Strecke) + Aussendienst (täglich so 500-700km) und mindestens wöchentlich nach Frankreich um Oldies zu holen... Ja, war eine anstrengende Zeit...

Mein Rekord liegt bei 270tkm in einem Jahr... Habe den Wagen übrigens 7,5 Jahre und habe ihn mit 198tkm gekauft... Also im Schnitt 197 tkm im Jahr... Wenn ich daran denke, wieviel Geld ich an Sprit ausgegeben habe, wird mir schlecht.... Zum Glück habe ich jetzt nur noch 40km einfache Strecke Arbeitsweg und lebe mit meiner Holdenmaid zusammen.. ;-)

Aber nach Frankreich gehts trotzdem immer noch regelmässig...

Mooi dat je alles aan hebt gepakt, dat rijdt straks weer met een fijn gevoel!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Oh ik zie al dat ik oud nieuws post

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

wel top dat je het hebt laten repareren ipv te zwichten voor een nieuwbakken citroen ;) Over die synchromesh zou ik me geen zorgen maken, ik heb jaren met een kapotte gereden alleen dan van een 3e versnelling, lastig maar dat kan gewoon dus. Meestal sloeg ik die hele versnelling dan maar over ;) Overigens kwam dat door een echte monteur die wel even de auto naar de garage zou rijden met een gebroken koppelingskabel, kon best wel. Nou niet dus ;)

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's
Mooi man! Gefeliciteerd. Nog op- en/of aanmerkingen?
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Marc's 2.1TD's

Gefeliciteerd Mark!

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

lampje vervangen,

lekkage schokdemper hydro LA (is kennelijk de bol, maar gaat ie wel gewoon mee door de keuring)

kleine (< 1,0 mm) speling op fusee rechts.

Volgende week gaat ie voor revisie van de versnellingsbak (synchromesh 1-2); dan maar gelijk die bol laten nakijken.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Nieuwe synchromesh is binnen:

Via een Belgische Peugeotdealer... was 100 euro goedkoper dan via Citroen NL.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Marc's 2.1TD's

Mooi, bijna zonde om in te bouwen....

______________

L' éminence grise

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Schakelt denk ik toch wat prettiger dan met de huidige. Zal die ook eens fotograferen ter vergelijk als ie eruit ligt.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Dat is nog eens investeren, chapeau!

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Met 60.000 km per jaar haal ik dat er wel uit, JJ.  Bovendien is het een zakelijke auto en betaalt de fiscus mee. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Dat verklaart. 60k dat is  nog meer als ik ;) Hoe vaak vervang jij je gloeibougies? Ik kan er nog steeds niets over vinden. Mijn XM start nog steeds perfect maar ik vraag me af of ze ook bij al te lang gebruik, motorschade kunnen oplevern omdat er eentje afbreekt ofzo. 

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Ik vervang de gloeibougies alleen als het starten lastiger gaat. Meestal manifesteert zich dat bij koude; dus niet zo.

Ik rij veel, maar start niet zo vaak.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Vanmiddag 2 uur bezig geweest om bak van mijn reserveblok af te halen. Dat is inclusief het uitgraven van het blok, dat helemaal achterin de opslaggarage ligt. Bij het uit elkaar halen van mijn eigen versnellingbak bleek niet alleen de nieuw aangeschafte synchromesh 1/2 kaduuk, maar eigenlijk veel meer slijtage: synchro 3/4 versleten, een tussenring kaduuk, slijtage op de secundaire as. Kortom: no fun.

Plan is om nu het tandwielen- en sec/primaire as uit de donorbak over te zetten naar mijn eigen bak. Dat scheelt lichten van het blok (en dus een fors aantal uren werk. Hopelijk niet te veel slijtage aan dit geheel (dat overigens nog maar zo'n 260.000 km heeft gelopen).

Betekent ook dat mijn nieuw aangeschafte synchro 1/2 misschien helemaal niet nodig is. Maar ja, heb ik weer wat op reserve.

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Marc's 2.1TD's

Goed plan Mark. Een opslaggarage met onderdelen is dan wel handig ;-)

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Gisterenavond na een week logeren bij de garage is de dame weer huiswaarts gekeerd. Gelukkig schakelt ze weer zoals de ontwerpers van Citroën het bedoeld hebben. Dankzij nieuwe LHM, kleine beurt en een kleine reparatie (lekzak achter vervangen; was opgemerkt bij de APK) rijdt ze ook weer top. Forse rekening erbij, vooral voor de arbeidsuren. Maar niet voor een bedrag waarvoor je een goede nieuwe TD Break zou hebben.

Kortom:yes

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Marc's 2.1TD's

Gefeliciteerd, nu maar weer een paar ton op de klok zetten

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Intussen al weer het een en ander meegemaakt met deze dame met karakter (de groene Break; de zwarte Berline blijft zich wonderschoon gedragen).

Na het vervangen van de lekzak bleef er LHM bij het linker achterwiel stromen; er kwam dus nogal veel LHM in de lekzak, die dit dan via een overloop in een holle buis van het subframe(?) loost. Conclusie: lekke veercylilnder achter. Is vervangen.

Met goede moed op vakantie gegaan: weer echter LHM-tekort onderweg. Lekke retourslang voor en dan gaat het snel met optrekken/stoppen/optrekken/stoppen in de file. Het relaas daarvan is al elders hier op het forum gemeld. Intussen is de retourslang vervangen en zit er hydrorincage in het systeem (filters waren al behoorlijk goor van de motorolie).

Voor aanvang van de terugreis Frankrijk -> Maastricht opeens melding van te weinig koelvloeistof. Half litertje bijgegooid en geen problemen meer. Wel een weeige, zoete lucht in het interieur, maar met de ramen open (mooi weer in Frankrijk) geen last. Bij regen in België echter meer beslaan van de ramen dan helderheid door de blower. Gisteren met een ritje Maastricht-Heerlen-Maastricht in de regen echt moeten vegen met doekjes en servetjes om enig zicht te houden. Kortom: waarschijnlijk lekke verwarmingsradiateur. Nog geen nattigheid op passagiersvloerkleed of in het luchtgat rechts van de middenconsole, maar genoeg signalen om de verwarmingsradiateur te vervangen. Is inmiddels besteld door de garage. Hij stelde voor te wachten met wisselen tot LHM-wissel (2500 km, ca. 2 weken bij mij), dan kan alles in één keer. Maar ik weet niet of dat verstandig is. Het weer knapt wel op (dus beslagen ramen is niet zo'n probleem), maar als ie echt knapt zit ik wel met een probleem. Alternatief zou ik de slangen naar de radiateur kunnen doorverbinden (onder de motorkap, net voor het schutbord). Heeft iemand daar ervaring mee?

Ondertussen gaan de blower (blijft op 1 snelheid draaien, ook als ik blower helemaal uit zet) en bediening van airco (lampje doet het soms wel, soms niet; andere lampjes overigens geen problemen) muiten, waarschijnlijk door koelvocht op de stekkers aldaar. Dus ook daarom wil ik niet te lang wachten, eigenlijk. (Alhoewel dat met een bypass ook opgelost zou zijn).

Gelukkig doet de wisselbak van mijn oude blok het perfect; schakelt steeds soepeler. En intussen veert ze ook weer een stuk soepeler dan op gedeeltelijk motorolie. Nu alleen nog een VC-foutje wissen (zal wel de stuurhoeksensor zijn  ). Waarom zit iedereen met een Lexia zo ver weg van Maastricht?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Vervelend dat soort pech en vooral op vakantie :( Die retourslangen preventief vervangen heb ik al wel geleerd. Paar jaar met een reparatiesetje rondgereden en nu gewoon de oude als reserve achterin liggen voor het geval dat. 

Lekke veercylinder achter is dat door slijtage?  nNar ik aanneem gaat dat dan dus langzaam en kom je er pas achter als dat rubber het begeeft of als het gaat overlopen? 

Met gedeeltiljke dunne motorolie kan je dus wel thuiskomen, goed om te weten.

 

 

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Die kachelradiateur stelt erg weinig voor. Het paneel aan de onderkant van het dashboard verwijderen, stoffen zijdeel van de middentunnel eraf en je ziet hem al zitten. Schroefje eraf waarmee de buizen bevestigd zitten en je kan hem er zo uit halen. Ik heb ook wel eens anderhalve week ermee rond gereden, maar het is echt ongelooflijk irritant. Vervangen is minder werk dan die slangen doorverbinden. Wel weer koelvloeistof bijvullen en zorgen dat de boel goed luchtvrij is. 

Ventilator draait slechts op 1 stand: inderdaad het beste om eerst die stekkers schoon te hebben en kijken of het daar beter van wordt. Kan ook wezen dat je koolborstels op zijn of je condensatoren muiten, maar one step at a time. 

De XM heeft je wel weer netjes thuis gebracht, om het verhaal een positieve draai te geven.  

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Klopt Djidde, ondanks alles toch nog vertrouwen in deze dame.

Zelf heb ik niet zo gek veel tijd; ik breng d'r morgen naar de garage, die de radiateur dan wisselt. Scheelt mij ook een hoop viezigheid. Gisteren wel alvast de schopplaat en middenconsolebekleding eraf gehaald. Je ziet hem idd. zo zitten. Zou je bijna toch de neiging krijgen om het zelf te doen. Toen ook bemerkt dat de boel al redelijk nat was, dus het luchtgat ernaast maar even opgevuld met keukenpapier, for what it's worth.

Vandaag nog 1x lange rit (2x 200 km), maar gelukkig is het droog, dus ramen kunnen open.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

 bevestiging op de radiateur  los maken  en met een dike laag plastic folie bijde pijpjes naar de radiateur afstoppen en weer vast schroeven en d zaak is dicht. Bij mij bleek een van de aluminium pijpjes van de radiateur in de bocht te zijn doorgeroest.

Door deze met een tangetje plat te knijpen was het ook opgelost.

Een nadeel is dat het in de winter minder warmte afgeeft.     Heb ik toch maar een nieuwe gekocht.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

Gisteren verwarmingradiateur vervangen door garage. Helaas toch geknoeid op tapijt, dus op naar de supermarkt voor kattegrind.

Stekkers nagekeken bij passagiersvoeten, maar hier niets geks. De blower draait maar op één snelheid; zal dan toch wel een kapotte condensator zijn. Vervangen voor een reserveexemplaar en hoppa; werkt weer. Idem met bedieningsknopje airco; geen effect van stekkercontrole/-schoonmaak, dus vervangen voor reserveexemplaar en hoppa. Ik weer helemaal blij nu.

Ter verhoging van het genoegen de binnenkant maar eens schoongemaakt: was nodig na de vakantie. En ramen natuurlijk schoongemaakt van de vette aanslag.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's

enlightened

De zwarte Berline is niet door de APK gekomen. Langsbalk aan één kant te ver doorgeroest; andere zijde ook al ver heen. Alle banden versleten, stuurkogel kapot, handremkabel kapot. Kortom: het wordt tijd om afscheid te nemen. Samen met de (nog niet aangepakte) buitenzijde (afgebladderde lak) en beperkte uitrusting (achterzijde nog handbediende ramen) is reparatie niet meer de moeite.

Met 509.000 km heeft deze dame haar best gedaan. Ze is 15 jaar in mijn bezit geweest (vanaf de 160.000 km). Vanaf dit weekend staat ze geschorst. Als er nog liefhebbers zijn om haar over te nemen voor een prikkie, meld je maar. Anders wacht haar een sloopmeeting komend voorjaar, als het wat warmer is.

Voor mijn vrouw ga ik op zoek naar een vervanger, maar dat zal geen XM meer worden en gezien haar rijbehoeftigheid ook geen diesel.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Marc's 2.1TD's

Met meer dan half miljoen op de teller is dat ook geen schande Marc. Toch jammer, maar het houdt een keertje op natuurlijk. 

__________
Crepuscule

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Marc's 2.1TD's

Inderdaad, met zulke kilometerstanden en zo'n waslijst aan dingen is het logischer om de handdoek in de ring te gooien. Tellerbak bewaren!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Marc's 2.1TD's

Dieselpomp ook ;-)

__________
Crepuscule

Pagina's