In Polen en de Baltische staten is men ook behoorlijk fan van bollengeveerde Citroëns. Zal wel met het wegdek te maken hebben. ;-)
Een startmotor moet toch te regelen zijn. Anders ANWB misschien?
Aanduwen ging altijd prima, onderweg naar Wroclaw nog een bougie met schroefdraad en al eruit geploft...gerepareerd in een half uurtje door Franse auto specialist in Opole voor 140 zloty, 200 met fooi (50 euro) :)
Wel een mooie uitstulpende deuk in de motorkap..
Het was een nogal forse man met zelf 3 V6 XM's in zijn bezit, 2 V6.24 en 1 ES9J4.
Hij deed nog even op alle hoeken een bollentest, 4 x "No gas", dus binnenkort bij Martin langs.
Verder op de terugweg de aangepaste grill eruit gevlogen, en rechtsvoor de plastic beschermkap van de wielkast kwijt geraakt bij 200+,
best geluk gehad denk ik nu :p
Vandaag de startmotor losgehaald, maar is er dus niet zo uit te krijgen, begrijp dat het hele front en uitlaatspruitstuk er af moet...
Ook leuk bedacht van Citroen om inbuus te gebruiken voor de 2 achterste bouten, uiteindelijk met een beitel los gekregen.
Morgen maar aan de grote klus., motor zelf is in ieder geval goed, 4400 km gereden waarvan veel 180+.
Wat een mooi land is dat aan het worden, Polen, het verkeer is ook al heerlijk relaxed, is even wennen dat je soms met 4 auto's naast elkaar over een 90 weg rijdt, maar het werkt wel :) (2x2)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Mijn 4e XM
Ik heb denk ik nog wel een kapotte grill liggen, waar dat middengedeelte nog goed is. Zal niet jouw kleur zijn, maar je komt toch frequent bij de spuiter, lees ik. PB maar als je interesse hebt; dan kijk ik een keer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jij hebt een type twee XM, ik weet niet of dat ding in de grill los is bij een type 2. Ik vermoed dat er een type 1 grill in kleur is gespoten, en daar het balkje van weg is gehaald. Bij een type 1 weet ik dat dat kan. Het magazijn heeft er misschien nog een paar op voorraad. Niet in jouw kleur denk ik, die is toch wat zeldzamer. Wel leuk om te zien dat je er zo mee bezig bent, daar was die XM duidelijk aan toe.
Ziet er nu weer mooi uit. Ik ben geschrokken van de roestvorming bij jouw XM. Ik dacht tot nu toe dat Xm,s hier niet zo gevoelig voor waren, maar nadat ik op internet wat verder gekeken heb blijkt het tegendeel waar. Ik heb mijn auto nu bij Wijnhoven staan (voor de distrubutie)en hij vertelde mij delaatste 3 jaren wel meer XMen gezien te hebben met ernstige roestvorming. Zo veretelde hij mij ook dat Citroën vanaf 1997 is gestopt met het galvaniseren van de spatborden. De spatborden vam mijn XM 1998 V6 (altijd in de garage gestaan) berline vertonen aan de randen eveneens roest plekjes en blaasjes. Dus zo gauw als ik ruimte heb in mijn garage en het wat warmer weer wordt ga ik zeker het een en ander demonteren en herstellen als het tenminste binnen mijn vermogen ligt. Lassen en zo kan ik niet.
Groet, Peter van Litsenburg. Sinds 2 weken een tot nu toe gelukkige bezitter van een heerlijk rijdende XM
Is inderdaad met automaat. Nadat ze zolang stilgestaan had schokte de automaat bij het terugschakelen naar de eerste versnelling, niet heel erg maar toch... Nu na enkele dagen rijden heb ik daar geen last meer van. Lijkt toch of dat enigszins moest loskomen. Ik wilde de automaat eigenlijk laten spoelen bij Oldenhage in Nieuw-Vennep maar zowel Wijnhoven (Boxmeer) als van Gompel (Eindhoven) zien daar niets in. Er is geen enkel bewijs dat de automaat daardoor langer meegaat, aldus hen. Ik weet niet wat dat spoelen kost, maar als,ie nu zo soepel blijft schakelen dan denk ik dat ik het voorlopig maar zo laat. Eigenlijk kijk ik uit naar zo'n clubsleuteldag zodat de meer deskundigen een kritisch naar mijn XM kunnen kijken.
Hallo, Wat namen betreft snap ik er nog niet zo veel van, want waarom kan je eigenlijk voor je gebruikersnaam niet je eigen naam noteren.
Op allerlei sites verzin ik weer wat nieuws. Is je compliment voor wat betreft mijn gebruikersnaam sarcastisch bedoeld? Mijn vrouw vond het namelijk maar niets omdat het teveel leek en praktisch dezelfde letters waren als de naam voor een vrouwelijk lichaamsdeel.
Maar om terug te komen op het onderwerp van onze gezamelijke interesse: De XM. Waarom voor jou geen automaat meer?
Ik rijd sinds 6 jaar een c5 automaat en ik vind het heel relaxed rijden. Heb je er problemen mee gehad?
Even de dunne draad van de startmotor af, en dan met een draad direct op de + van de accu.
Als ie dan vlot rond gaat, dan is het niet de startmotor.
Check ook even de relays boven de rechter en linkerkoplamp.
Bij een automaat werken die als een startbeveiliging om er voor te zorgen dat je alleen kan starten als de bak in P staat.
(je hebt de bak in P staan... toch? ;-) )
Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen dan wil ik best een keer komen kijken, mocht je er zelf niet uitkomen.
Inmiddels is de auto weer bij de spuiter geweest,voor schade rechtsachter, gelijk de beide bumpers, deurgrepen en afgebladderde blanke lak van de rechterbuitenspiegel en nog iets origineel gemaakt...
In Polen en de Baltische staten is men ook behoorlijk fan van bollengeveerde Citroëns. Zal wel met het wegdek te maken hebben. ;-)
Een startmotor moet toch te regelen zijn. Anders ANWB misschien?
__________
Crepuscule
Gaat wel lukken denk ik, ANWB of in mijn geval Unive vind ik te vroeg :)
Eerst morgen maar zien.
Heb tot nog toe slechts 2 XM's gezien, en 2 205's.
Heb ook wegen gereden waarbij de 205 geen uitlaat meer had gehad, of uit elkaar was gevallen :)
Vandaag de zoutmijnen bezocht,
starten is eigenlijk geen probleem dus ik denk dat ik maar zo laat tot we weer thuis zijn,
het is even rekening houden met waar we parkeren, klein duwtje, jump in en ze start.
Heb thuis reserve startmotor liggen.
Vanmorgen de lampjes in het dash vervangen op 1 na die achter een zwart kapje zit, voor de verlichting.
Als bonus doen beide knippers het nu bij het gebruik van de CV ?
Gisteravond weer geprobeerd de ABS uit te lezen met het knipperkastje,
de bruine 30 polige stekker zit op een nogal onhandige plek...blijkt er geen pin E1 te zijn..
Foto uploaden vanuit Polen lukt even niet.
Heb je hier wat aan?
__________
Crepuscule
En weer thuis, niet zonder probleempjes :p
Aanduwen ging altijd prima, onderweg naar Wroclaw nog een bougie met schroefdraad en al eruit geploft...gerepareerd in een half uurtje door Franse auto specialist in Opole voor 140 zloty, 200 met fooi (50 euro) :)
Wel een mooie uitstulpende deuk in de motorkap..
Het was een nogal forse man met zelf 3 V6 XM's in zijn bezit, 2 V6.24 en 1 ES9J4.
Hij deed nog even op alle hoeken een bollentest, 4 x "No gas", dus binnenkort bij Martin langs.
Verder op de terugweg de aangepaste grill eruit gevlogen, en rechtsvoor de plastic beschermkap van de wielkast kwijt geraakt bij 200+,
best geluk gehad denk ik nu :p
Vandaag de startmotor losgehaald, maar is er dus niet zo uit te krijgen, begrijp dat het hele front en uitlaatspruitstuk er af moet...
Ook leuk bedacht van Citroen om inbuus te gebruiken voor de 2 achterste bouten, uiteindelijk met een beitel los gekregen.
Morgen maar aan de grote klus., motor zelf is in ieder geval goed, 4400 km gereden waarvan veel 180+.
Wat een mooi land is dat aan het worden, Polen, het verkeer is ook al heerlijk relaxed, is even wennen dat je soms met 4 auto's naast elkaar over een 90 weg rijdt, maar het werkt wel :) (2x2)
Even een update.
Rijd nog steeds met veel plezier rond in de 4e XM.
Wat kleine probleempjes gehad, maar alle onderdelen liggen op voorraad :)
Dikke KVS slang gescheurd, en pakking achter oliekoeler gesprongen :/
Maar omdat de dame betrouwbaar is gebleken, naar de spuiter ermee om de motorkap, achterspoiler en dorpels weer netjes te maken.
Airco doet het nog steeds, en alle lampjes van het dash werken.
Ben op zoek naar het plastic deel wat in de grill hoort, er staan maar weinig XM's op de sloop hier in de buurt.
Zo staat ze er nu bij :
Mag nog een keer terug naar de spuiter voor de bumper achter en de linker spiegel, waar ook opeens de blanke lak heeft losgelaten.
Als dat allemaal gedaan is, eens zien hoe meer vermogen uit het blok te krijgen.
Ik heb denk ik nog wel een kapotte grill liggen, waar dat middengedeelte nog goed is. Zal niet jouw kleur zijn, maar je komt toch frequent bij de spuiter, lees ik. PB maar als je interesse hebt; dan kijk ik een keer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jij hebt een type twee XM, ik weet niet of dat ding in de grill los is bij een type 2. Ik vermoed dat er een type 1 grill in kleur is gespoten, en daar het balkje van weg is gehaald. Bij een type 1 weet ik dat dat kan. Het magazijn heeft er misschien nog een paar op voorraad. Niet in jouw kleur denk ik, die is toch wat zeldzamer. Wel leuk om te zien dat je er zo mee bezig bent, daar was die XM duidelijk aan toe.
.... en je laat 'm toch parelmoer-rood. Mooi, want het is ook een zeer bijzondere kleur.
__________
Crepuscule
Type 2 heeft inderdaad geen losse balk. Op zich vind ik het niet misstaan maar de dubbele chevron doet ook wel wat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mag sowieso weer naar de spuiter, betonrand meegepakt op parkeerplaats.....
Midenbalkje type 2 zou met 2 boutjes vastzitten, dus wie er een voor me heeft..PM ?
Twijfel nog wat met de zwarte V6 te doen, heb de blokjesvelgen naar poedercoat bedrijf gebracht, worden zwart.
Wellicht toch te koop zetten, heb geen ruimte binnen.
Teveel XM's dus? Wel goed voor een hele coole avatar-foto René
__________
Crepuscule
Ziet er nu weer mooi uit. Ik ben geschrokken van de roestvorming bij jouw XM. Ik dacht tot nu toe dat Xm,s hier niet zo gevoelig voor waren, maar nadat ik op internet wat verder gekeken heb blijkt het tegendeel waar. Ik heb mijn auto nu bij Wijnhoven staan (voor de distrubutie)en hij vertelde mij delaatste 3 jaren wel meer XMen gezien te hebben met ernstige roestvorming. Zo veretelde hij mij ook dat Citroën vanaf 1997 is gestopt met het galvaniseren van de spatborden. De spatborden vam mijn XM 1998 V6 (altijd in de garage gestaan) berline vertonen aan de randen eveneens roest plekjes en blaasjes. Dus zo gauw als ik ruimte heb in mijn garage en het wat warmer weer wordt ga ik zeker het een en ander demonteren en herstellen als het tenminste binnen mijn vermogen ligt. Lassen en zo kan ik niet.
Groet, Peter van Litsenburg. Sinds 2 weken een tot nu toe gelukkige bezitter van een heerlijk rijdende XM
Verder geen last van roest aan de carosserie, wel bij al mijn XM's gezien dat het subframe onder de dunne plaatjes roest die er op gelast zijn.
Over de avatar foto, er staat nog een 205 GTI binnen, waardoor er geen plek is voor de zwarte XM.
Geluk en plezier met je XM, 1998 V6 is met automaat ?
Ik heb een mooie zwarte CT gespot...iemand interesse in deze ? :)
Is inderdaad met automaat. Nadat ze zolang stilgestaan had schokte de automaat bij het terugschakelen naar de eerste versnelling, niet heel erg maar toch... Nu na enkele dagen rijden heb ik daar geen last meer van. Lijkt toch of dat enigszins moest loskomen. Ik wilde de automaat eigenlijk laten spoelen bij Oldenhage in Nieuw-Vennep maar zowel Wijnhoven (Boxmeer) als van Gompel (Eindhoven) zien daar niets in. Er is geen enkel bewijs dat de automaat daardoor langer meegaat, aldus hen. Ik weet niet wat dat spoelen kost, maar als,ie nu zo soepel blijft schakelen dan denk ik dat ik het voorlopig maar zo laat. Eigenlijk kijk ik uit naar zo'n clubsleuteldag zodat de meer deskundigen een kritisch naar mijn XM kunnen kijken.
Groet, Peter
Ben wezen kijken bij een zwarte XM in Dongen, een 2.0 CT Turbo, even proef gereden,
op de terugweg extra blij met de rooie, rijdt zoveeel lekkerder !
Zou ook het reserve 24V blok kunnen inbouwen in de 12 klepper, zal daar eens op zoeken :)
Citrolits,
(leuke naam overigens)
Voor mij geen automaat meer,
Meende gelezen te hebben dat spoelen juist wel een goed idee is.
Hallo, Wat namen betreft snap ik er nog niet zo veel van, want waarom kan je eigenlijk voor je gebruikersnaam niet je eigen naam noteren.
Op allerlei sites verzin ik weer wat nieuws. Is je compliment voor wat betreft mijn gebruikersnaam sarcastisch bedoeld? Mijn vrouw vond het namelijk maar niets omdat het teveel leek en praktisch dezelfde letters waren als de naam voor een vrouwelijk lichaamsdeel.
Maar om terug te komen op het onderwerp van onze gezamelijke interesse: De XM. Waarom voor jou geen automaat meer?
Ik rijd sinds 6 jaar een c5 automaat en ik vind het heel relaxed rijden. Heb je er problemen mee gehad?
Groet.
Vorige week weer een probleem met de startmotor, de huidige was een 2e handsje, dus een nieuwe gehaald.
Na 4 dagen weer niet starten, weer de "klik"
Startmotor laten testen, lijkt OK..
Iemand een tip waar dat nog meer in kan zitten ?
Dat kan verschillende dingen zijn.
Als het automaat is, relais vervangen. (weet even niet meer uit mijn hoofd welke)
Bij mij was het een brak contactslot, is nog leverbaar via dealer waarbij je huidige sleutels blijven werken.
een zwakke accu... ?
__________
Crepuscule
Dat denk ik niet.
ik heb heel veel vervangen, maar bleek toch het contact slot te zijn.
maar accu kan je makkelijk testen.
Contact aan, veel stroom gebruikers aan, paar minuten wachten wachten dan starten.
Maar mijn idee is toch echt contact slot.
en prijs valt best mee.
Denk dan ook contactslot, accu is uitgesloten,
Wat is "valt mee" ?
Dinsdag maar eens informeren bij de Citroen garage.
Ik weet het niet precies meer, dacht inclusief montage enz rond de 150
Contactslot van mijn 2e XM gevonden, nu de sleutel nog :)
Even de dunne draad van de startmotor af, en dan met een draad direct op de + van de accu.
Als ie dan vlot rond gaat, dan is het niet de startmotor.
Check ook even de relays boven de rechter en linkerkoplamp.
Bij een automaat werken die als een startbeveiliging om er voor te zorgen dat je alleen kan starten als de bak in P staat.
(je hebt de bak in P staan... toch? ;-) )
Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen dan wil ik best een keer komen kijken, mocht je er zelf niet uitkomen.
Was toch gewoon de startmotor zelf.
Update :
Naar de spuiter, bumpers, schade hersteld.
Auto heeft eerste jaar erop zitten, APK tijd.
Verse bandjes voor, uitlijnen, paar hoesjes geen probleem.
Helaas CO te hoog...katalysators gaar ?
Al flesje injector cleaner in gedaan, nog steeds 0,5 CO :/
Nog geen APK dus bah
Inmiddels is de auto weer bij de spuiter geweest,voor schade rechtsachter, gelijk de beide bumpers, deurgrepen en afgebladderde blanke lak van de rechterbuitenspiegel en nog iets origineel gemaakt...
Meer foto's volgen :)
Pagina's