10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Vandaag afscheid moeten nemen van de Groene Break. Deze dame heeft mij in 5 jaar tijd trouw gediend met ruim 250k km tot een totaal van net iets meer dan 530k. Ze is nog een goede donor gebleken voor interieur, lampen, (recent vervangen) verstuivers, aircopomp, dynamo, ruitewissermotoren, LM-velgen, luchtinlaatservo's, aircobedieningspaneel, een superstrak beklede plafondplaat, raammotoren en diverse andere zaken. Intussen had ze ook al de uitlaat aan de nieuwe Break, La Dame Bleu gedoneerd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
En in verband met de vooruitgang: ik wil La Dame Bleu een heel net interieur geven. Eén van de zaken die ik graag wil is het beige lederen interieur, dat ik ooit uit een serie 1 sloopte overzetten. Moet ik alleen de deurpanelen ombouwen (zoals Mike dat een aantal jaren geleden met LNV heeft gedaan). Ik ben daarvoor op zoek naar 4 intacte velours serie 2 deurpanelen. De staat van de stof doet er niet toe, maar liever geen krassen of beschadigingen op het plastic. Heeft iemand zoiets nog ergens liggen of in een sloper zitten? (ja, ik heb in La Dame Bleu ook zulke panelen, maar die zijn eigenlijk zo mooi dat ik die wil bewaren. Bovendien is het nogal een klus en wil ik niet te lang rondrijden zonder panelen).
Verder ben ik geïnteresseerd in mensen die ervaring hebben met het schoonmaken en opknappen/verzorgen van beige leder. Welke middelen zijn hiervoor aanbevelenswaardig?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Is een klusje van niks, hoor.Stuk of 10 torxjes, 2 afdekklepjes, 1 loze knop en 1 afdekgedeelte tussen de blazers (niet per se in die volgorde). Voor het gemak maar ik dan ook nog eens alle stekkers los, omdat het anders zo pielen is om de display los te klikken zonder direct zicht erop.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Storing herken ik niet. Zolang de pomp niet lekt kan het van alles zijn. Gok zelf op vergane bedrading op de pomp zelf onder dat zwarte kapje waardoor de sensor geen goed informatie krijgt. Klink eigenlijk meer dat de timing van de distributie niet helemaal goed staat?
Schijnt dat de switch naar een Bosch wel kan, maar zou dat alleen laten doen door een goede monteur uiteraard.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Misschien dan eens voorzichtig he kapje lichten en kijken of ik iets afwijkend zie?
En mijn garagist is wel een ervaren monteur. Ik wacht nog even met ingrijpende aanpassingen. Misschien dat Matthijs nog een verstandig woord hierover kan roepen, maar die zit geloof ik niet zo vaak meer hier op het forum.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is inderdaad balen Marc. Matthijs is idd weinig actief hier, alhoewel hij wel weer een Citroën rijdt. Ik spreek hem regelmatig, ik zal eens vragen wat hij hiervan vindt.
Een 2e mogelijke verdachte is de needle lift sensor die in de 4e verstuiver zit. Hoewel de nederlandse vertaling daar niet helemaal bij aansluit kan ik het ook niet helemaal uitsluiten. Die zou je met geringe inspanning ff kunnen uitruilen met een reserve onderdeel (die je wellicht hebt met zoveel EPIC geschiedenis). BDP sensor / bekabeling is ook nog wel te controleren. Allebij minder dan een pomp vervangen.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Ik heb nog 4 redelijk recent vervangen verstuivers liggen. Als die needle lift sensor daarin zit, zou het vervangen van de verstuivers dus kunnen helpen?
Als ik mijn garagist nou eens vraag om verstuivers te vervangen en BDP sensor/bedrading ook. Lijkt me een aanvaardbare investering om te kijken of het daarmee opgelost is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Starten met enige moeite, veel rook, moet soms twee keer proberen voordat ie goed aanslaat. Stationair onregelmatig draaien. Eigenlijk altijd. Langer stilstaan maakt het erger, vooral met deze vrieskou.
Eenmaal draaiend lukt het wel, kan dan ook normaal rijden. Op de snelweg eigenlijk geen noemenswaardige klachten, soms lijkt ie iets in te houden, maar minimaal. Trekt goed door.
Bij terug in de stad dan weer wat (lichte) onregelmatigheid in stationair. In 1 en soms twee bij snel doortrekken in toerental krakend geluid, waarbij ook power een beetje terugvalt.
Geen lucht in brandstofsysteem; zat er wel, maar is al opgelost met een nieuw dieselfilterhuis.
Heeft die BDP-sensor geen invloed op mijn toerentalteller op de dash? Die doet het namelijk normaal.
Ik heb de verstuivers er even bij gepakt; ik zie welke je bedoelt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Inderdaad, was me in real life niet opgevallen (wordt ook al een dagje ouder en kan de krant niet zonder leesbril lezen ), maar groot op het scherm, zie je idd. een manco aan het gele draadje.
Morgen anders maar even met sterke lamp en leesbril op nader onderzoek uit!
Thanx voor de opmerkzaamheid.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vooral niet aankomen, want de isolatie breekt onder je handen af. Heb toen plastidip gebruikt na eerst met isolatietape aan de gang te zijn geweest. Foto bij deze komt mij heel bekend voor. Ziet er bij jou nog netjes uit.
proficiat!
Heb je nu alle kleuren al eens gehad?
__________
Crepuscule
Neuh,
Rood, zwart, heel veel groen (3x break), en nu blauw.
Ik mis nog zeker wel wit en zilver.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi Marc! Veel fijne kilometers!
Vandaag afscheid moeten nemen van de Groene Break. Deze dame heeft mij in 5 jaar tijd trouw gediend met ruim 250k km tot een totaal van net iets meer dan 530k. Ze is nog een goede donor gebleken voor interieur, lampen, (recent vervangen) verstuivers, aircopomp, dynamo, ruitewissermotoren, LM-velgen, luchtinlaatservo's, aircobedieningspaneel, een superstrak beklede plafondplaat, raammotoren en diverse andere zaken. Intussen had ze ook al de uitlaat aan de nieuwe Break, La Dame Bleu gedoneerd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En in verband met de vooruitgang: ik wil La Dame Bleu een heel net interieur geven. Eén van de zaken die ik graag wil is het beige lederen interieur, dat ik ooit uit een serie 1 sloopte overzetten. Moet ik alleen de deurpanelen ombouwen (zoals Mike dat een aantal jaren geleden met LNV heeft gedaan). Ik ben daarvoor op zoek naar 4 intacte velours serie 2 deurpanelen. De staat van de stof doet er niet toe, maar liever geen krassen of beschadigingen op het plastic. Heeft iemand zoiets nog ergens liggen of in een sloper zitten? (ja, ik heb in La Dame Bleu ook zulke panelen, maar die zijn eigenlijk zo mooi dat ik die wil bewaren. Bovendien is het nogal een klus en wil ik niet te lang rondrijden zonder panelen).
Verder ben ik geïnteresseerd in mensen die ervaring hebben met het schoonmaken en opknappen/verzorgen van beige leder. Welke middelen zijn hiervoor aanbevelenswaardig?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kun je je Bas nog herinneren met zijn CX Prestige ? Kijk eens bij dag 6 http://home.versatel.nl/patserij/prestige.htm
__________
Crepuscule
Oh nee bij 'interieur restauratie' Staat tot in detail beschreven...
__________
Crepuscule
En weer een ergernis verholpen: display vervangen en gelijk maar even op gewoon Nederlands gezet.
https://youtu.be/l3ZhywWFTvw
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi , daar zit ik ook tegen aan te hikken moet ik ook nog doen.
Mooi dat ook de hydro aktief goed werkt
Is een klusje van niks, hoor.Stuk of 10 torxjes, 2 afdekklepjes, 1 loze knop en 1 afdekgedeelte tussen de blazers (niet per se in die volgorde). Voor het gemak maar ik dan ook nog eens alle stekkers los, omdat het anders zo pielen is om de display los te klikken zonder direct zicht erop.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De blauwe dame begint nu ook te bokken.
Slecht lopen en volgens mijn garage is het de EPIC;
Lexia eraan en die zegt:
Volgens mijn garage is het een oplossing om een oude Bosch pomp erin te fabrieken met bijbehorende verstuivers en een gaskabel.
Iemand hier ervaring met deze storing en/of de oplossing?
En iemand die nog een Bosch pomp ter overname heeft liggen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is balen Marc, zo geraak je van de regen in de spreekwoordelijke drup.
Hopelijk is het wat anders...
__________
Crepuscule
Storing herken ik niet. Zolang de pomp niet lekt kan het van alles zijn. Gok zelf op vergane bedrading op de pomp zelf onder dat zwarte kapje waardoor de sensor geen goed informatie krijgt. Klink eigenlijk meer dat de timing van de distributie niet helemaal goed staat?
Schijnt dat de switch naar een Bosch wel kan, maar zou dat alleen laten doen door een goede monteur uiteraard.
Misschien dan eens voorzichtig he kapje lichten en kijken of ik iets afwijkend zie?
En mijn garagist is wel een ervaren monteur. Ik wacht nog even met ingrijpende aanpassingen. Misschien dat Matthijs nog een verstandig woord hierover kan roepen, maar die zit geloof ik niet zo vaak meer hier op het forum.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is inderdaad balen Marc. Matthijs is idd weinig actief hier, alhoewel hij wel weer een Citroën rijdt. Ik spreek hem regelmatig, ik zal eens vragen wat hij hiervan vindt.
Sensor nokstand kan ik alleen herleiden naar de BDP sensor die de ECU nodig heeft voor een toerental.
HIj logt ook geen toerental in deze fout dus het zou met elkaar te maken kunnen hebben.
Ombouw naar bosch kan altijd nog. Opzich een mooie oplossing maar als de EPIC loopt heb je wel een mooi systeem.
Een 2e mogelijke verdachte is de needle lift sensor die in de 4e verstuiver zit. Hoewel de nederlandse vertaling daar niet helemaal bij aansluit kan ik het ook niet helemaal uitsluiten. Die zou je met geringe inspanning ff kunnen uitruilen met een reserve onderdeel (die je wellicht hebt met zoveel EPIC geschiedenis). BDP sensor / bekabeling is ook nog wel te controleren. Allebij minder dan een pomp vervangen.
Ik heb nog 4 redelijk recent vervangen verstuivers liggen. Als die needle lift sensor daarin zit, zou het vervangen van de verstuivers dus kunnen helpen?
Als ik mijn garagist nou eens vraag om verstuivers te vervangen en BDP sensor/bedrading ook. Lijkt me een aanvaardbare investering om te kijken of het daarmee opgelost is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Alleen de 4e heeft de needle lift sensor (klein zwart kabeltje, 2 polig). Dus omzetten is maar voor 1 verstuiver nodig.
Heb je trouwens meer details?
Is dit bokken tijdens het rijden? veel, weinig, soms, vaak, rook, hoe start hij, zeker met het koude weer, is hij nog te gebruiken ?
Starten met enige moeite, veel rook, moet soms twee keer proberen voordat ie goed aanslaat. Stationair onregelmatig draaien. Eigenlijk altijd. Langer stilstaan maakt het erger, vooral met deze vrieskou.
Eenmaal draaiend lukt het wel, kan dan ook normaal rijden. Op de snelweg eigenlijk geen noemenswaardige klachten, soms lijkt ie iets in te houden, maar minimaal. Trekt goed door.
Bij terug in de stad dan weer wat (lichte) onregelmatigheid in stationair. In 1 en soms twee bij snel doortrekken in toerental krakend geluid, waarbij ook power een beetje terugvalt.
Geen lucht in brandstofsysteem; zat er wel, maar is al opgelost met een nieuw dieselfilterhuis.
Heeft die BDP-sensor geen invloed op mijn toerentalteller op de dash? Die doet het namelijk normaal.
Ik heb de verstuivers er even bij gepakt; ik zie welke je bedoelt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=49050&start=15
Dit is nog wel interessant. De "cam" sensor zit op 4 en 5. Deze draadjes zijn vaak wel krokant:
https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=45980&start=15
Deze pomp is redeijk recent (ik geloof 2015) nog gereviseerd. Daarom geloof ik eigenlijk niet zo dat de pomp zelf een probleem is.
Ik heb mijn garage gebeld en die gaan een nieuwe BDP bestellen. Wacht dat even af.
Als dat niet helpt: 4e verstuiver vervangen.
Als dat niet helpt: verder kijken.
Ik laat in ieder geval weten wat er uitkomt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is die kabelboom ook vervangen dan? Of alleen de pakkingen intern? Je kan het zwarte kapje er zo afhalen, 2 schroefjes geloof ik
Kan niet de rekening opmaken of de kabelboom vervangen is; alles is wel "geprüft" toentertijd.
Zo ziet het er nu uit:
Best netjes volgens mij; en het valt ook niet direct uitelkaar bij aanraken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar als ik dit schema zie:
En dan op full screen naar jouw gele draadje kijk lijkt daar de mantel stuk. Net het gele draadje van de CAM sensor ?
Inderdaad, was me in real life niet opgevallen (wordt ook al een dagje ouder en kan de krant niet zonder leesbril lezen ), maar groot op het scherm, zie je idd. een manco aan het gele draadje.
Morgen anders maar even met sterke lamp en leesbril op nader onderzoek uit!
Thanx voor de opmerkzaamheid.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vooral niet aankomen, want de isolatie breekt onder je handen af. Heb toen plastidip gebruikt na eerst met isolatietape aan de gang te zijn geweest. Foto bij deze komt mij heel bekend voor. Ziet er bij jou nog netjes uit.
Stel nou dat dat draadje het probleem is; wat gaat plastidip dan nu voor je oplossen? Het is toch geen feeën-pis ofzo?
Dan zal je toch eerst een stuk moeten vervangen.. want als het nu al niet meer werkt dan is de verbinding al slecht.
Pagina's