Klopt, maar kan wel tijdelijk het probleem oplossen, zodat je weet dat dat het probleem was. Mijn punt is dat het allemaal oud en brak is en als je er al naar kijkt breekt het af. Behandel het voorzichtig. Voor je het weet heb je het ene draadje vervangen en het andere draadje breekt.
Uiteraard heb je gelijk. Goed dat je er weer bent.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Gewoon met een draaiende motor even dit gele draadje met een pincet pakken en wat bewegen, kijken wat het doet. Mocht dit een definitieve diagnose opleveren (verergeren of oplossen problemen, afhankelijk van de stand van de draad), dan is microchirurgie op deze draad de therapie.
Ik ben alleen niet zo handig met solderen en zo.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Heb vanochtend kapje er nog eens afgehaald en grondig gekeken. Draadje lijkt toch wel goed intact. Kon er met pincet en later punttang aanzitten zonder verdere schade. Bij draaiende motor geen verschil bemerkt bij het in verschillende standen houden van deze draad. Voor de zekerheid er een klein tape-je omheen gedraaid en de boel weer dichtgeschroefd.
Vanmiddag dan aan de slag met de inmiddels verkregen BDP-sensor. Eerst twee turboslangen eruit en 1 los en weggedraaid om een beetje ruimte te creëren. Mijn garagist wilde het wel doen, maar zei dat ik het ook heel goed zelf kon. Wel de motor laten afkoelen.
Daarna met hand voelen waar het ding zit. Zoals het vaker is bij onze dames: wel zien, niet erbij kunnen of andersom. Dus alles op de tast. Met enige moeite boutje los kunnen draaien (telkens 1/8 slagje maken met een klein ringsleuteltje) en de sensor eruit kunnen krijgen. Nieuwe sensor kon het gat ook makkelijk vinden, maar toen: boutje terug, ja. Waarom zit hier in vredesnaam een HD-leiding net boven? Zo kan je toch niet fatsoenlijk werken? Half uur geprutst, gevloekt en blijven proberen in de ijzige kou. Gelukkig wel droog, maar in de zomer zijn dit soort klusjes toch fijner. Tot de ellebogen in de smeer en twee ergens in de motorruimte weggeraakte boutjes verder de handdoek in de ring gegooid en wanhopig mijn garagist gebeld: "ja dat boutje, hè!". Hij is gelukkig wel zo aardig om morgenochtend even langs te rijden en een helpende hand toe te steken. Ik ben niet thuis om zijn sardonische lach te horen als hij het boutje er binnen 2 minuten indraait.
Ik heb definitief te grote handen voor dit soort werk. Hopen dat het probleem hiermee is opgelost (de oude sensor zag er behoorlijk geblakerd uit).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Nou nieuw BDP sensor zit erin en guess what: nog immer hetzelfde gedrag. Het had overigens voor mijn garagist ook wat meer voeten in aarde dan 2 minuten. Nog een extra turboslang moeten demonteren om erbij te kunnen.
Volgende stap is denk ik de 4e verstuiver vervangen. Maar morgen eerst maar eens op en neer naar Groningen. Ik had nog een filmpje gemaakt gisteren, dat ik hier zal posten, zodra Youtube het heeft upgeload (nu 11% na enkele minuten), nog 59 minuten te gaan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Tijd voor een update.
Zoals verwacht en gedacht, maar niet gehoopt was de Lucas Epic toch de boosdoener. Gelukkig is dit opgelost door voor een schijtbedrag een goed draaiende donor aan te schaffen vorige week, waaruit gisteren de pomp is overgezet met nog wat kleinigheden, die nu toch bloot lagen en bij mijn dame er slechter aan toe waren dan in de donor. Starten, draaien, stabiel stationair en alle bijgeluiden weg!
Donor staat nu nog bij de garage en gaat over 2 weken zoveel mogelijk kaal.
O.a. de complete neus gaat over (ziet er veel mooier uit dan mijn huidige), spiegels worden overgezet (idem) en diverse andere zaken die handig zijn om op voorraad te leggen worden eraf gehaald.
Voor de liefhebbers: de deuren zijn prachtig strak (passen helaas niet op mijn Break), maar eigenlijk zonde voor de sloop. Dus als er nog iemand een setje Bleu Mauritius berline deuren kan gebruiken hoor ik het graag. Ik kan ze voor je demonteren en kortdurend bewaren en afhankelijk waar je zit in NL, komen er wel uit hoe ze bij je komen en hetzelfde geldt voor de prijs. Hetzelfde geldt voor de achterklep.
Heb je nog iets specifieks nodig van deze 1999 2.1TD laat het dan even weten hier in de reacties of via PM, dan neem ik dat ook gelijk mee, voorzover ik dat zelf niet nodig heb. Ik heb de sleutelmeeting van 22-4 ook al in de agenda staan. Misschien helpt dat bij vervoer van onderdelen.
Ga me nu richten op het verder verfraaien van deze dame, waaronder het schoonmaken en inbouwen van een beige leren interieur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lijkt mij haast een imperiaal van een CX break. Is dat niks voor op je eigen break? Handig hoor voor je tripjes naar Italië. Kun je heel veel reserve-onderdelen op meenemen
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Update: de Lucas Epic is maandag overgezet en - *klopthetafopongelakthout* - de 2088cc's aan diesel draaien weer als vanouds als een naaimachientje. Lijkt nu zelfs meer power in de motor te zitten dan eerder (ook nog zonder storingen).
Wel zag ik vanochtend opeens mijn plafondbekleding bollend naar beneden hangen. Gelukkig heb ik de plaat met nieuwe bekleding uit mijn vorige Break netjes bewaard, dus die gaat er van het weekend in.
En dan wordt het tijd om, nu de motorische problemen over zijn (en hopelijk een hele tijd weg blijven), het interieur te gaan pimpen. De bedoeling is om een serie 1 beige leer interieur, lichte vloerbedekking (inclusief zijpanelen middenconsole) in te bouwen. En oh ja, de achterdeurramen moeten van handbediend naar electrisch. Ik heb gelukkig ook nog wat kabelbomen liggen. Moet alleen kijken of ik de serie 1 kabelboom die ik bij het interieur heb bewaard kan gebruiken in combinatie met de airbags uit mijn serie 2; die zullen ook op één of andere wijze aangesloten moeten worden. In het beige interieur zit trouwens ook nog stoelverwarming voor èn achter; in de hoop dat dat nog werkzaam is. De boel is nog wel stevig vervuild, dus daar moet een flinke schoonmaakbeurt overheen voordat de inbouw plaats vindt.
Paar kleine puntjes dan nog: motorkap netjes uitlijnen (ligt nu tikje schuin); nog een rubber zijstrip rechts voor de voorruit versieren (is er een keer afgewaaid op de snelweg); zomerbanden vervangen door 4 veel betere die ik nog heb liggen.
En intussen voor een Maastrichtse mede-XM-er nog een interieur uitgraven uit mijn garagebox, die ik hem toegezegd heb.
Overigens kwam er uit de Back-to-the-future XM nog een redelijk gaaf serie 2 (met zij-airbags) handbediend beige leer interieur met zijpanelen, waarvan achter met gat voor handbediening. Achterbank in één stuk. Dus als iemand nog daarin geïnteresseerd is....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Nou, afgelopen dagen druk geweest met pimp operatie.
Ik heb een serie 2 kabelboom gebruikt en de gordelspanners uit mijn oude stoelen naar de serie 1 stoelen overgezet. Dat zorgt in ieder geval dat de airbags netjes zonder foutmelding blijven. Probleem is alleen nog de electrische bediening van de stoelen. De serie 2 kabelboom was al voorbereid op bediening van serie 1 stoelen (volgens mij kwam ie uit de Noir Désir van Roel); er liggen 3 losse polen uit met een nul, 12V en 3.5V (de laatste een dun draadje). De stoel heeft een witte driepolige stekker voor de stroom. Maar hoe ik de losse polen ook combineer op de stekker, de stoel geeft geen enkele sjoege. Ik blijf wel stroom meten. Met directe 12V en nul op de motoren apart doen ze het wel. De knoppen heb ik al met meerdere anderen uitgewisseld. Ook de relais onder de stoel heb ik vervangen voor anderen, maar niente. Ik heb de bestuurdersstoel nu maar zo goed mogelijk in rijdbare stand gezet, maar ik wil dit wel oplossen.
Daarom even de volgende vragen: wie weet hoe de pinout van de witte hoofdstekker onder de stoel is?
En weet iemand of je via de knoppen zelf ook kan testen door hier 12V en nul op te zetten; welke gaten moet ik dan hebben? en moet het relais dan blijven zitten of eruit??
Ik moet de zijpanelen nog doen, dan wordt het nog mooier, maar die moet ik nog in elkaar zetten. Is een serie 2 ondergrond (om aan te sluiten aan het dashboard), serie 1 beige leer en een houten serie 1 strip uit een andere (zwartleren) deur. is nog een heel gepriegel om alles netjes te krijgen (serie 1 en 2 omvang van de bekleding van het paneel is net niet hetzelfde). Als dat klaar is, zal ik wel een fotoreportage posten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Oh, oh.
Vanmiddag plots een zwaar stuur; met enige moeite naar huis gestuurd (kwam van Ikea met een nieuw matras achterin). Alle bochten alsof ik nog in een oude bak zat zonder stuurbekrachtiging.
Thuisgekomen even onder de kap; maar er kwam al een plas onder de auto, groen. Oorzaak was ook snel gevonden: sprits-druppels bij de HD-pomp, waar de poelie-as eruit komt, de pomp stinkt ook wat en na afzetten van de motor een fijne druppelstroom uit de as en een kapot gaande multiriem. Damn!
Gelukkig heb ik nog een HD-pomp liggen; zelf gedemonteerd uit de Back-to-the-future XM. Maar er zelf inzetten is zeg-maar-niet-mijn-ding.
Morgen even garage bellen en kijken hoe we de dame daar krijgen.
Fijn dat zij weer rijd, met iedere keer een ritje Gouda moet je toch wel een wagen hebben waar je op kan vertrouwen en niet dat zij halverwege het even laat afweten.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Met 6 XM's in 17 jaar ben ik ondertussen wel gewend aan af en toe een telefoontje naar de Wegenwacht. Maar het is inderdaad nooit leuk.
Aan de andere kant, als je het afzet naar het aantal kilometers dat de dames me NIET in de steek hebben gelaten, valt het reuze mee.
(***zoektnaarstignaarhoutomaftekloppen***)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
en intussen weer maanden verder.
De dame heeft ons de afgelopen twee dagen naar midden Italië gereden over een dikke 1300 km. En heeft zich braaf gedragen tussen de te dikke BMW's, sterren, Porsches en ander Germaans spul op de Autobahn, Zwitserse wegen en Autostrada.
Enige minpunt is dat de airco, die een paar weken geleden gevuld is, al niet meer koelt. Ondanks dat de druk bij een test van 2 uur niet terugliep, ben ik bang dat het gas er toch niet in blijft zitten.
Ze staat nu te rusten aan voet van de villa, waarvandaan dit uitzicht:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klopt, maar kan wel tijdelijk het probleem oplossen, zodat je weet dat dat het probleem was. Mijn punt is dat het allemaal oud en brak is en als je er al naar kijkt breekt het af. Behandel het voorzichtig. Voor je het weet heb je het ene draadje vervangen en het andere draadje breekt.
Uiteraard heb je gelijk. Goed dat je er weer bent.
Gewoon met een draaiende motor even dit gele draadje met een pincet pakken en wat bewegen, kijken wat het doet. Mocht dit een definitieve diagnose opleveren (verergeren of oplossen problemen, afhankelijk van de stand van de draad), dan is microchirurgie op deze draad de therapie.
Ik ben alleen niet zo handig met solderen en zo.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb vanochtend kapje er nog eens afgehaald en grondig gekeken. Draadje lijkt toch wel goed intact. Kon er met pincet en later punttang aanzitten zonder verdere schade. Bij draaiende motor geen verschil bemerkt bij het in verschillende standen houden van deze draad. Voor de zekerheid er een klein tape-je omheen gedraaid en de boel weer dichtgeschroefd.
Vanmiddag dan aan de slag met de inmiddels verkregen BDP-sensor. Eerst twee turboslangen eruit en 1 los en weggedraaid om een beetje ruimte te creëren. Mijn garagist wilde het wel doen, maar zei dat ik het ook heel goed zelf kon. Wel de motor laten afkoelen.
Daarna met hand voelen waar het ding zit. Zoals het vaker is bij onze dames: wel zien, niet erbij kunnen of andersom. Dus alles op de tast. Met enige moeite boutje los kunnen draaien (telkens 1/8 slagje maken met een klein ringsleuteltje) en de sensor eruit kunnen krijgen. Nieuwe sensor kon het gat ook makkelijk vinden, maar toen: boutje terug, ja. Waarom zit hier in vredesnaam een HD-leiding net boven? Zo kan je toch niet fatsoenlijk werken? Half uur geprutst, gevloekt en blijven proberen in de ijzige kou. Gelukkig wel droog, maar in de zomer zijn dit soort klusjes toch fijner. Tot de ellebogen in de smeer en twee ergens in de motorruimte weggeraakte boutjes verder de handdoek in de ring gegooid en wanhopig mijn garagist gebeld: "ja dat boutje, hè!". Hij is gelukkig wel zo aardig om morgenochtend even langs te rijden en een helpende hand toe te steken. Ik ben niet thuis om zijn sardonische lach te horen als hij het boutje er binnen 2 minuten indraait.
Ik heb definitief te grote handen voor dit soort werk. Hopen dat het probleem hiermee is opgelost (de oude sensor zag er behoorlijk geblakerd uit).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een goede raad.
Met tape loop je het risico dat er toch vocht langs kan kruipen wat het koper aantast.
Ik gebruik altijd polyurethaan kit om een stroomdraad te repareren. Na het uitharden is het bijna gelijk aan rubber en blijft de draad soepel.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Nou nieuw BDP sensor zit erin en guess what: nog immer hetzelfde gedrag. Het had overigens voor mijn garagist ook wat meer voeten in aarde dan 2 minuten. Nog een extra turboslang moeten demonteren om erbij te kunnen.
Volgende stap is denk ik de 4e verstuiver vervangen. Maar morgen eerst maar eens op en neer naar Groningen. Ik had nog een filmpje gemaakt gisteren, dat ik hier zal posten, zodra Youtube het heeft upgeload (nu 11% na enkele minuten), nog 59 minuten te gaan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
https://youtu.be/jXIb4fBJRLQ
Hier het beloofde filmpje. Vanaf 20 seconden zie je duidelijk wat het manco is: onregelmatig stationair.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik kan je verder niet helpen via het internet denk ik. Als die melding terecht is heb je toch een defectje in je pomp, danwel de bedrading
Tijd voor een update.
Zoals verwacht en gedacht, maar niet gehoopt was de Lucas Epic toch de boosdoener. Gelukkig is dit opgelost door voor een schijtbedrag een goed draaiende donor aan te schaffen vorige week, waaruit gisteren de pomp is overgezet met nog wat kleinigheden, die nu toch bloot lagen en bij mijn dame er slechter aan toe waren dan in de donor. Starten, draaien, stabiel stationair en alle bijgeluiden weg!
Donor staat nu nog bij de garage en gaat over 2 weken zoveel mogelijk kaal.
O.a. de complete neus gaat over (ziet er veel mooier uit dan mijn huidige), spiegels worden overgezet (idem) en diverse andere zaken die handig zijn om op voorraad te leggen worden eraf gehaald.
Voor de liefhebbers: de deuren zijn prachtig strak (passen helaas niet op mijn Break), maar eigenlijk zonde voor de sloop. Dus als er nog iemand een setje Bleu Mauritius berline deuren kan gebruiken hoor ik het graag. Ik kan ze voor je demonteren en kortdurend bewaren en afhankelijk waar je zit in NL, komen er wel uit hoe ze bij je komen en hetzelfde geldt voor de prijs. Hetzelfde geldt voor de achterklep.
Heb je nog iets specifieks nodig van deze 1999 2.1TD laat het dan even weten hier in de reacties of via PM, dan neem ik dat ook gelijk mee, voorzover ik dat zelf niet nodig heb. Ik heb de sleutelmeeting van 22-4 ook al in de agenda staan. Misschien helpt dat bij vervoer van onderdelen.
Ga me nu richten op het verder verfraaien van deze dame, waaronder het schoonmaken en inbouwen van een beige leren interieur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een van mijn spatborden is niet heel fraai. Hoe zijn die van je donor? De motorkap heb je zelf overgezet toch?
Ik ben er ook bij de sleutelmeeting !
__________
Crepuscule
Spatborden zijn zeer fraai, maar die ga ik ook overzetten op de mijne.
Mijn eigen rechter is nog wel redelijk netjes, de linker zit een deukje in.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kijk eens wat ik heb gekocht;
een vervangende Lucas Epic pomp met "iets" eromheen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ondanks eerdere juichende berichten toch weer troubles met de Lucas Epic. Motor valt zelfs uit in de file.
Daarom vandaag maar even de truuk van 3 maanden geleden herhaald.
De nu nog goed functionerende Lucas Epic (*duimtzichsuf*) wordt binnenkort overgezet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Balen, met al die brakke pompen. Hopelijk is deze beter. Rare XM trouwens
__________
Crepuscule
Hahaha, lijkt wel alsof ie hierop moest lijken:
Was het maar de echte, dan kon je terug in de tijd om een nieuwe Epic pomp te kopen...
Ze hebben het trouwens ook ooit geprobeerd met een BX
beter gelukt, compleet met vleugeldeuren.
Succes met de pomp marc,
______________
L' éminence grise
Haha. Ja dat moet het zijn, Roel. Die achterkant is idd. zoals bij die Bix.
En de originele kleur was Bleu Mauritius!. Gewoon met de zilverspuitbus eroverheen gegaan.
Iemand nog een imperiaal nodig?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lijkt mij haast een imperiaal van een CX break. Is dat niks voor op je eigen break? Handig hoor voor je tripjes naar Italië. Kun je heel veel reserve-onderdelen op meenemen
__________
Crepuscule
Update: de Lucas Epic is maandag overgezet en - *klopthetafopongelakthout* - de 2088cc's aan diesel draaien weer als vanouds als een naaimachientje. Lijkt nu zelfs meer power in de motor te zitten dan eerder (ook nog zonder storingen).
Wel zag ik vanochtend opeens mijn plafondbekleding bollend naar beneden hangen. Gelukkig heb ik de plaat met nieuwe bekleding uit mijn vorige Break netjes bewaard, dus die gaat er van het weekend in.
En dan wordt het tijd om, nu de motorische problemen over zijn (en hopelijk een hele tijd weg blijven), het interieur te gaan pimpen. De bedoeling is om een serie 1 beige leer interieur, lichte vloerbedekking (inclusief zijpanelen middenconsole) in te bouwen. En oh ja, de achterdeurramen moeten van handbediend naar electrisch. Ik heb gelukkig ook nog wat kabelbomen liggen. Moet alleen kijken of ik de serie 1 kabelboom die ik bij het interieur heb bewaard kan gebruiken in combinatie met de airbags uit mijn serie 2; die zullen ook op één of andere wijze aangesloten moeten worden. In het beige interieur zit trouwens ook nog stoelverwarming voor èn achter; in de hoop dat dat nog werkzaam is. De boel is nog wel stevig vervuild, dus daar moet een flinke schoonmaakbeurt overheen voordat de inbouw plaats vindt.
Paar kleine puntjes dan nog: motorkap netjes uitlijnen (ligt nu tikje schuin); nog een rubber zijstrip rechts voor de voorruit versieren (is er een keer afgewaaid op de snelweg); zomerbanden vervangen door 4 veel betere die ik nog heb liggen.
En intussen voor een Maastrichtse mede-XM-er nog een interieur uitgraven uit mijn garagebox, die ik hem toegezegd heb.
Overigens kwam er uit de Back-to-the-future XM nog een redelijk gaaf serie 2 (met zij-airbags) handbediend beige leer interieur met zijpanelen, waarvan achter met gat voor handbediening. Achterbank in één stuk. Dus als iemand nog daarin geïnteresseerd is....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jij gaat een mooie weekend tegemoet
Ja dat beige 'back to the future' interieur is wel fraai...
__________
Crepuscule
Nou, afgelopen dagen druk geweest met pimp operatie.
Ik heb een serie 2 kabelboom gebruikt en de gordelspanners uit mijn oude stoelen naar de serie 1 stoelen overgezet. Dat zorgt in ieder geval dat de airbags netjes zonder foutmelding blijven. Probleem is alleen nog de electrische bediening van de stoelen. De serie 2 kabelboom was al voorbereid op bediening van serie 1 stoelen (volgens mij kwam ie uit de Noir Désir van Roel); er liggen 3 losse polen uit met een nul, 12V en 3.5V (de laatste een dun draadje). De stoel heeft een witte driepolige stekker voor de stroom. Maar hoe ik de losse polen ook combineer op de stekker, de stoel geeft geen enkele sjoege. Ik blijf wel stroom meten. Met directe 12V en nul op de motoren apart doen ze het wel. De knoppen heb ik al met meerdere anderen uitgewisseld. Ook de relais onder de stoel heb ik vervangen voor anderen, maar niente. Ik heb de bestuurdersstoel nu maar zo goed mogelijk in rijdbare stand gezet, maar ik wil dit wel oplossen.
Daarom even de volgende vragen: wie weet hoe de pinout van de witte hoofdstekker onder de stoel is?
En weet iemand of je via de knoppen zelf ook kan testen door hier 12V en nul op te zetten; welke gaten moet ik dan hebben? en moet het relais dan blijven zitten of eruit??
Ik moet de zijpanelen nog doen, dan wordt het nog mooier, maar die moet ik nog in elkaar zetten. Is een serie 2 ondergrond (om aan te sluiten aan het dashboard), serie 1 beige leer en een houten serie 1 strip uit een andere (zwartleren) deur. is nog een heel gepriegel om alles netjes te krijgen (serie 1 en 2 omvang van de bekleding van het paneel is net niet hetzelfde). Als dat klaar is, zal ik wel een fotoreportage posten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ah, kijk! http://www.xmclub.nl/forum/howto-electrische-stoelen-aansluiten
Toch na wat zoeken gevonden wat ik zocht. Morgen nog maar eens gaan proberen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi toch ;-) Het valt mij ook regelmatig op hoeveel informatie hier voorhanden is.
__________
Crepuscule
En de stoelen bewegen!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oh, oh.
Vanmiddag plots een zwaar stuur; met enige moeite naar huis gestuurd (kwam van Ikea met een nieuw matras achterin). Alle bochten alsof ik nog in een oude bak zat zonder stuurbekrachtiging.
Thuisgekomen even onder de kap; maar er kwam al een plas onder de auto, groen. Oorzaak was ook snel gevonden: sprits-druppels bij de HD-pomp, waar de poelie-as eruit komt, de pomp stinkt ook wat en na afzetten van de motor een fijne druppelstroom uit de as en een kapot gaande multiriem. Damn!
Gelukkig heb ik nog een HD-pomp liggen; zelf gedemonteerd uit de Back-to-the-future XM. Maar er zelf inzetten is zeg-maar-niet-mijn-ding.
Morgen even garage bellen en kijken hoe we de dame daar krijgen.
NB: dit is nog een filmpje van de pomp, net na het uitzetten van de motor: https://drive.google.com/file/d/1Hw72U7D7qTwDyKH0n3m6X5oIfWKZo37A/view?usp=sharing
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ai ... dat is vervelend Marc. Het druppelt ook stevig door inderdaad.
__________
Crepuscule
Dat is meer pissen met prostaat problemen (nee ik ben geen kenner), niet echt fijn zo hou je geen lhm over......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tss, dames hebben geen prostaat, dat weet je toch.
Anyhow. Ze functioneert weer zoals het hoort met ruilpomp, nieuwe multiriem en 2 liter LHM.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Fijn dat zij weer rijd, met iedere keer een ritje Gouda moet je toch wel een wagen hebben waar je op kan vertrouwen en niet dat zij halverwege het even laat afweten.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Met 6 XM's in 17 jaar ben ik ondertussen wel gewend aan af en toe een telefoontje naar de Wegenwacht. Maar het is inderdaad nooit leuk.
Aan de andere kant, als je het afzet naar het aantal kilometers dat de dames me NIET in de steek hebben gelaten, valt het reuze mee.
(***zoektnaarstignaarhoutomaftekloppen***)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
en intussen weer maanden verder.
De dame heeft ons de afgelopen twee dagen naar midden Italië gereden over een dikke 1300 km. En heeft zich braaf gedragen tussen de te dikke BMW's, sterren, Porsches en ander Germaans spul op de Autobahn, Zwitserse wegen en Autostrada.
Enige minpunt is dat de airco, die een paar weken geleden gevuld is, al niet meer koelt. Ondanks dat de druk bij een test van 2 uur niet terugliep, ben ik bang dat het gas er toch niet in blijft zitten.
Ze staat nu te rusten aan voet van de villa, waarvandaan dit uitzicht:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het perfecte plaatje
Fijne vakantie Marc, ik moet nog tot einde augustus......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's