<p>Hydractief 1 kun je herkennen door even te bukken bij de bijrijdersdeur. Zie je daar achteraan heb subframe een bundel hd leidingen en een oranjekleurige solenoide = HA1</p>
<p>Waarmee heb je de tellerkabel gesmeerd?</p>
Ik zal eens kijken als de mist hier is opgetrokken ;-)
Het blijven mooie en verrassende apparaten die XM's. Vanochtend even check of het nu F of C was op de temp-meter. En natuurlijk: heel even een hoog getal zichtbaar (flits van seconde) en toen gewoon 2 graden C. Self-healing cars!!
Veen: ook nog foto van de dakdragerbevestiging gemaakt:
Chris: zou ik hier iets moeten zien voor H1/H2? Lastig zo naast de auto...
Iemand nog een tip waar de snelheidsmeter mee te reinigen en smeren? Dat lijkt me een mooi binnenklusje voor komende koude avond ;-)
<p>Dat ziet eruit als de bestuurderszijde. Bijrijdrszijde en dan daar het achterste puntje van het subframe. Tsja, hoe leg ik dat duidelijk uit....</p>
foto, aanwijzen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit was dan ook geen foto voor het cruise control probleem, maar omdat Chris daarnaar vroeg n.a.v. de vraag H1 of H2. Denk zelf H2, want ook met de storing veert de XM niet als een plank.
Gisteren wel bezig geweest met de snelheidsmeter: zover mogelijk gedemonteerd. Helaas zit het laatste metalen kapje niet alleen geschroefd, maar ook vastgeklonken, dat was kleine tegenvaller:
Alles met perslucht schoongespoten. De naald bewoog heel soepel en viel ook zonder schokken/plakken terug. Toch geen probleem met de teller zelf?
Misschien zit het toch in de kabel: als ik hierboven naar de connector kijk, lijkt die niet helemaal fris meer. Of hoort die kern zo opgefrommeld eruit te zien? Na montage bleek tijdens proefrit ook geen verbetering. Alleen bij fiks optrekken/remmen heeft de meter door dat er iets gebeurt, bij kleine wijzigingen alleen na tik op de klokkenwinkel.
En de buitentemperatuur blijft creatief doen: tijdens de proefrit toch weer hoge waardes voor de tijd van het jaar. In graden Celsius toch echt
Klokje nu beter af te lezen: de drie oude W5W lampjes achter dit continu verlichte display waren behoorlijk zwart en eentje echt kaput.
Grappig dat jij weer met zo'n ouder model bezig bent. Ik rij inmiddels 14 jaar een een serie 2 maar ergens in de krochten van mijn hersenpan zit nog wat informatie over de serie 1 en alle klusjes die ik daar zelf ooit aan heb verricht.
Die tellerkabel bestaat uit 2 delen als ik mij dat goed herinner. Tellernaalden wiebelden of plakten door uitdroging inderdaad vaak. De vraag was altijd in welk deel zit de fout?
Nu je de boel toch open hebt liggen zou ik er eerst wat 'slotspray' in spuiten. Dat smeert wel maar is niet vet. Misschien heb je geluk
Die gatenkaas, ja er is iemand ooit heel modern geweest met Nokia carkits, Tomtom-houders etcetera. Daar moet ik nog eens iets op verzinnen. Het hele dash vervangen is ook weer zoiets
Gisteren bij het zoeken naar het juiste CC-relais gestuit op twee nogal zwarte relais:
Dit zijn de middelste twee van de vier boven de linkerkoplamp (bestuurderszijde dus). Weet iemand waar deze voor zijn? Ik meende verlichting maar die werkt allemaal 100%.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier
Koelfans inderdaad. Hier zou ik de hele voet vervangen of de kabeltjes voorzien van schoentjes en op een nieuwe relais plaatsen (2x).
En zo'n kabel voor serie 1 teller heb ik nog wel ergens liggen..................maar dan moet ik echt gaan graven in mijn voorraad. Als je hem echt nodig hebt, roep maar; dan doe ik moeite voor je, maar dan niet achteraf roepen: "laat maar".
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hele voet vervangen --> hoe zitten die vast in de houder? De houder zelf zit natuurlijk gepopnageld dus je komt er zoals 't bij een XM hoort heerlijk bij
@Marc: ik zal ook bij het magazijn navragen voordat ik jou laat graven. Is irritant fenomeen maar met flitsmeister aan niet onoverkomelijk nog.
Wel opvallend dat 'ie ook "plakt" bij vertragen: dan kan de kabel toch nooit harder draaien dan de werkelijke snelheid, zou ik zeggen. Mythische krachten!
Ook niet echt een makkelijke plek om een stukje bekleding overheen te trekken. Compleet dashboard vervangen is geen moeilijke maar wel redelijk tijdrovende klus. Succes!
Ach ja, dat dash komt nog wel. Eerst technisch alles op orde hebben.
Gisteren de bakolie en motorolie "even" ververst:
Dekseltje los, magneetje lag netjes op het dekseltje. Bakolie eruit, even in P 5sec starten en hops nog een flinke scheut vanuit de koppelomvormer eruit. Filtertzeef er ook even uit.
Alles weer terug en via ontluchting een kleine 2 liter ATF-IID erin. Peilstok eruit, schoon vegen en terug. Motor starten, even door de bakstanden en heen weer en olie peilen: damnnnn waar is die onderkant van de peilstok met MIN-40GR-MAX en MIN-80GR-MAX nu gebleven!!!???!!!
Ik zal al allerhande ellende-scenarios voor me: afvoeren, automaatrevisie etc. Na lezen van CiFo (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/175256/) en belletje met Brian die regelmatig deze baken reviseert: dat onderste peilstukje is van kunststof en een klein risico, is zachter dan de metalen tandwielen. En het filtertje houdt 't als 't goed is uit het brein. Rijden dus en zien hoe het gaat. Wel langs Van Gompel gefietst voor een peilstok van het gemodificeerde type: gewoon uit 1 stuk metaal.
Daarna nog even vloeken bij de oliewissel van de motor om met een koude hand (buiten aan de klus) het verse oliefilter netjes op het schroefdraad te draaien, maar daarna alles weer nieuw.
Enige vraag hierbij: direct na vullen/draaien stond de ATF keurig tussen MIN en MAX (COLD). Na minuutje draaien in ene weer ruim onder COLD, dit kan ik me van mijn eerdere automaat niet herinneren. Kan het zijn dat het even duurt voordat alle ATF zich door de bak heeft verspreid (en er dus nog zeker een halve liter bij kan)?
Het bakoliepeil is inderdaad even pielen en zeker de eerste goed warmgereden kilometers onvoorspelbaar om de een of andere reden. Heb ook al gehad dat opeens bleek dat er teveel in zat en dat er weer wat uit moest. Diva...
en die volledig metalen peilstok, dat is OEM Citroen? Welke typen/bouwjaren? Want die wil ik ook wel.
OEM Citroën ja. Volgens CiFo - en ook Van Gompel wist direct wat ik bedoelde. Kan in het XM-boek van Thijs van der Zanden niets hierovervinden in de lijst van modificaties, te klein om te vermelden blijkbaar.
Binnenkort voor een verse APK, de Duitse TÜV is op 29-2 alweer twee jaar oud. Weinig kilometers in die tijd, nog geen 7.000. Maar toch wel wat euvels die verholpen moeten worden:
Uitlaat lekt, lijkt bij het middenstuk te zijn maar vind ik zonder brug lastig. Wil die zo goed en zo kwaad als 't kan dicht laten bakken - dat geeft mij de tijd om nog een OEM-uitlaat (weinig kans, ik weet 't...) of RVS-vervanging te vinden.
Diravi-lekkage lijkt mee te vallen, LHM staat nog op max, alleen zweten/druppels dus. Wil voor de O-ring vervanging gaan zonder uitbouwen van het hele stuurhuis. Dat kan altijd nog als motor en/of bak ook serieuze problemen zouden geven.
De elektroklep 31 laten checken/vervangen
Kijken of/hoe we de dorpelrot het beste kunnen aanpakken
Zelf ook nog bezig geweest om het rookglazen paneel van de achteruitrijlichten te vervangen door eentje van het magazijn zonder (epoxy?) lijmresten. Links twee moeren los, rechts twee moeren los, in het midden een moer los - als ik op de donor kijk is dat ook echt alles. Maar toch krijg ik het paneel er niet af, of ik moet echt gaan wrikken (met risico op barsten in het paneel of krassen in de lak erboven/onder). Is hier een truc voor, moet er nog iets anders af?
<p>Zelf ook nog bezig geweest om het rookglazen paneel van de achteruitrijlichten te vervangen door eentje van het magazijn zonder (epoxy?) lijmresten. Links twee moeren los, rechts twee moeren los, in het midden een moer los - als ik op de donor kijk is dat ook echt alles. Maar toch krijg ik het paneel er niet af, of ik moet echt gaan wrikken (met risico op barsten in het paneel of krassen in de lak erboven/onder). Is hier een truc voor, moet er nog iets anders af?</p>
<p> </p>
Dat zou, op de achteruitrij lichten na, die moet je er ook nog even uitpikken, goed moeten gaan.
De automaatolie zoals je die vervangen hebt zou ongeveer 3,4 tot 3,8 liter moeten zijn. Slimmer is om de volgende keer te meten wat er uitkomt, dan weet je sowieso ongeveer wat er weer in zou moeten. Dit natuurlijk alleen als die ook volgens de richtlijnen gevuld is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Achteruitrijlichten was ik vergeten te typen, die waren uiteraard er uitgedraaid. Misschien op een warmere dag nogmaals proberen, als het kunststof wat meer meegeeft dan bij 1 graad boven nul?
Voor de automaat: er was in 2x legen (iets met die peilstok...) een kleine 6 liter uitgekomen, de eerste lading was inderdaad 3,5 a 4 liter. De Vraagbaak meldde maar 2.0 liter (zonder de truc met de koppelomvormer, dus totaal 2.5-3.0 liter), dus vroeg me ook af of de vorige eigenaar er wellicht erg veel in had gedaan. 2,5 of 3,5 liter vind ik nogal een verschil!
Zo, de automaat lijkt inderdaad soepeler te schakelen nu na dubbel verversen en olie op peil zetten. Bij "twijfelsnelheden" blijft de overschakeling nog wat ruwer: wacht wacht wacht schakellll. Maar zeker bij het optrekken en afremmen merk je de schakelpunten amper. Volgens mijn herinnering niet anders/slechter meer dan de voorgaande 4HP18's die ik gereden heb.
Nog wat kleinere pijnpunten blijven er natuurlijk over.
De aanjager/ventilator vind ik nogal tam. Laatst met 4 man (en natte jassen) waren de ruiten niet vrij van condens te houden. Dus de paravan en een klein bosje natte bladeren verwijderd:
De fan draait, reageert ook op de instellingen van de climate control. Echt wild draait 'ie niet, maar weet niet meer hoe hard 't hoort te gaan in een XM. Alles schoongemaakt en ook het afdekrooster voorzien van een pantykous van mijn betere helft als iets fijner filter.
Daarna viel me op dat in elke stand van de CC er lucht in de voetenruimtes geblazen wordt. Ik hoor wel motoren/kleppen schakelen, maar altijd lucht bij de voetenruimte kan toch niet kloppen? Klep vast/dol gedraaid ergens?
Daarnaast een kleine verrassing: de nattigheid bij de bladeren was (niet alleen) regen, maar ook ruitensproeiervloeistof. Het koppelstukje met terugslagklep lekte. En niet raar, want het hulsje daarvan viel van ellende uit elkaar, helemaal bros. Nu even zonder dit klepje gemonteerd - zijn deze altijd gaar, of hebben we bv. in het magazijn nog goede exemplaren?
Daarnaast ook een nieuw luchtfilter en 6 verse Equiem bougies via De Graaf. Monteren was nog even leuk: mijn "lange" 16mm bougiedop was nog te kort en kreeg ik dus niet meer uit de kop, althans niet zonder de bougie er weer met kniestukje uit te draaien. Dus zo'n simpele flexibele bougiesleutel gehaald i.p.v. de dure doppenset te gebruik, had ik uiteraard wel al in 21mm maar nog niet in 16mm...
Oude bougies zagen er allemaal hetzelfde uit (dus verbranding evenredig): wittige tip, verder niets zwart, niets afgebrokkeld.
Oh ja, dat zwarte blokje lag tegen de bougiekabel van cilinder 6 aan. Geen idee waar dat vandaan komt...
Hi Marc, nog niet - al twijfel ik na wat feedback niet of het toch de lagers van de naald zijn (omdat de naald blijft "plakken" en juist niet trilt)??
Verdere update: de H-922-GB heeft een verse APK en meer. Bij Brian een inspectie laten doen:
Voor APK hoefde eigenlijk alleen de verwachtte dingen te gebeuren: uitlaat dichtsmeren bij flens middendemper (dacht ik al maar was zonder brug niet 100% vast te stellen) en nieuwe voorbanden i.v.m. droogtescheurtjes. Dat is voor de keuring verholpen door 2 tijdelijke banden, ik heb 4 nieuwe CrossClimate+ besteld maar die hebben weekje levertijd. Dan zijn er wel 4 nette Speedline velgen met wintersloffen over, iemand interesse toevallig?
De Diravi zweet enkel iets links, geen lekkage - voorlopig mee doorrijden was het devies.
Retourleidingen voorpoten en HD-regelaar zijn vervangen. Die bij de HD-regelaar bleek van benzineslang - niet LHM-bestending, oeps daar heeft ooit een niet Citro-monteur aan gewerkt duidelijk.
HD-snaar is vervangen.
Centrale vergrendeling bleek ook met andere Kiekert niet te werken (dicht en gelijk weer open). Wel met een HF-vervanger - blijkbaar een signaalstoring/kabelbreuk tussen de IR-ontvanger en de Kiekerts? Enfin, nu een HF-unit erin wel zo makkelijk.
Kriksteunen ontroest en in antiroest.
Cruise control hevel met rubber huls vastgezet. Nog wat afstellen want boven de 100 km/u blijft de CC soms nog haperen/afslaan.
Onderdelen: Radiovak i.v.m. overgang naar originele 1-DIN Clarion, niet verbrokkelde terugslagklep van ruitensproeier voor.
Nog te doen: fuseekogels voor (en dan gelijk uitlijnen en stuur recht zetten), elektroklep voor (lekt via stekker).
Zelf had ik afgelopen weken al alle olie, filters, bougies e.d. gedaan. Auto liep al mooi en nu ook stiller door de dichte uitlaat.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier
Rogier1975 zegt:
<p>Hi Marc, nog niet - al twijfel ik na wat feedback niet of het toch de lagers van de naald zijn (omdat de naald blijft "plakken" en juist niet trilt)??</p>
No problemo, ik heb ze nu in het vizier en berg ze zo op, dat ik ze snel weer kan terugvinden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
<p>Origineel zitten er geen boutjes in maar zijn de gaatjes afgeplakt door Citroen met tamelijk eenvoudige transparante 'plakbandjes'. Die worden op hun beurt weer afgedekt met rubbberflapjes die aan de dakrubbers zitten. </p>
<p>Normaal zou dat ook wel goed genoeg zijn denk ik, maar na 25 jaar liggen die dakrubbers vaak grotendeels los omdat de kit oud is geworden.</p>
Hier ben ik ook aan 't klooien met de gaten voor de dakdragers. De eerste eigenaar van de V6 heeft originele dakdragers gebruikt. Nu zit het (zonder dakdragers) op de auto zo:
1. Gat in (originele??) dikke tape voor de M8 torx-boutjes
2. Groot rechthoekig gat in het dakrubber waar de verdieping van het metalen plaatje in kan vallen --> Is dat origineel zo?
3. De M8-boutjes zitten inclusief de metalen plaatjes terug op de auto --> of horen de plaatjes bij de dakdragers bewaard te worden?
De verdieping van het plaatje lijkt iets kleiner te zijn dan de dikte van het dakrubber daar. Ergo: de plaatjes zouden niet aan sluiten op de tape? Met potentiële lekkage tot gevolg? Of hoort dit dus zonder de plaatjes, enkel een M8-boutje direct tegen de tape aandraaien (zou waterdicht moeten zijn)?
Gezien het klamme tapijt rechtsachter lijkt dat wel zo te zijn. Heb daarom nu het rechthoekige gat opgevuld met een passend stukje rubber:
Eens kijken of het nu droog blijft met stortbuien (hmmm oftewel: de vuile XM weer eens wassen met het mooie weer).
Hoeveel mogen de originele dakdragers trouwens torsen, 75kg of zoiets? En steek je die echt tussen rubber en carrosserie, wauw, lijkt me inderdaad heftig qua beschadigingen/roest!!)? Of zoals de plaatjes nu bij mij zitten, tegen het rubber aan?
En de loslatende lijm/kit: waarmee deze vervangen? En dan het hele dakrubber opnieuw of enkel rond de openingen voor de dakdragers?
Ik had dezelfde storing heb toen de elecktromagneetklep laten vernieuwen daarna nooit geen probleem meer.
Ik zal eens kijken als de mist hier is opgetrokken ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Huh kan dat? Omrekening klopt niet helemaal (36F = 2C en het was 5C), maar wie weet! Staat niets over in mijn Type1 handleiding.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik meen dat ik dat eens had gelezen maar weet het niet zeker. Kan ook een ander model Citroën zijn geweest.
Ik kan het inderdaad ook niet vinden in de XM-documentatie.
__________
Crepuscule
Het blijven mooie en verrassende apparaten die XM's. Vanochtend even check of het nu F of C was op de temp-meter. En natuurlijk: heel even een hoog getal zichtbaar (flits van seconde) en toen gewoon 2 graden C. Self-healing cars!!
Veen: ook nog foto van de dakdragerbevestiging gemaakt:
Chris: zou ik hier iets moeten zien voor H1/H2? Lastig zo naast de auto...
Iemand nog een tip waar de snelheidsmeter mee te reinigen en smeren? Dat lijkt me een mooi binnenklusje voor komende koude avond ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Dat ziet eruit als de bestuurderszijde. Bijrijdrszijde en dan daar het achterste puntje van het subframe. Tsja, hoe leg ik dat duidelijk uit....
foto, aanwijzen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Was toch echt bij de deur van de passagier, van achter het voorwiel genomen.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
De kabel van de snelheid meter zit op de rechter aandrijfas net achter het motorblok.
de kabel op de foto is van de hand/voet rem
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Dit was dan ook geen foto voor het cruise control probleem, maar omdat Chris daarnaar vroeg n.a.v. de vraag H1 of H2. Denk zelf H2, want ook met de storing veert de XM niet als een plank.
Gisteren wel bezig geweest met de snelheidsmeter: zover mogelijk gedemonteerd. Helaas zit het laatste metalen kapje niet alleen geschroefd, maar ook vastgeklonken, dat was kleine tegenvaller:
Alles met perslucht schoongespoten. De naald bewoog heel soepel en viel ook zonder schokken/plakken terug. Toch geen probleem met de teller zelf?
Misschien zit het toch in de kabel: als ik hierboven naar de connector kijk, lijkt die niet helemaal fris meer. Of hoort die kern zo opgefrommeld eruit te zien? Na montage bleek tijdens proefrit ook geen verbetering. Alleen bij fiks optrekken/remmen heeft de meter door dat er iets gebeurt, bij kleine wijzigingen alleen na tik op de klokkenwinkel.
En de buitentemperatuur blijft creatief doen: tijdens de proefrit toch weer hoge waardes voor de tijd van het jaar. In graden Celsius toch echt
Klokje nu beter af te lezen: de drie oude W5W lampjes achter dit continu verlichte display waren behoorlijk zwart en eentje echt kaput.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Grappig dat jij weer met zo'n ouder model bezig bent. Ik rij inmiddels 14 jaar een een serie 2 maar ergens in de krochten van mijn hersenpan zit nog wat informatie over de serie 1 en alle klusjes die ik daar zelf ooit aan heb verricht.
Die tellerkabel bestaat uit 2 delen als ik mij dat goed herinner. Tellernaalden wiebelden of plakten door uitdroging inderdaad vaak. De vraag was altijd in welk deel zit de fout?
Nu je de boel toch open hebt liggen zou ik er eerst wat 'slotspray' in spuiten. Dat smeert wel maar is niet vet. Misschien heb je geluk
__________
Crepuscule
Ben bang dat je kabel is gaan rafelen en dat er daardoor frictie ontstaat die bij abrupt versnellen doorbroken wordt.
Wat is die gatenkaas op het handschoenvak deksel?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hmmm en laat me raden - die kabels zijn NFP
Die gatenkaas, ja er is iemand ooit heel modern geweest met Nokia carkits, Tomtom-houders etcetera. Daar moet ik nog eens iets op verzinnen. Het hele dash vervangen is ook weer zoiets
Gisteren bij het zoeken naar het juiste CC-relais gestuit op twee nogal zwarte relais:
Dit zijn de middelste twee van de vier boven de linkerkoplamp (bestuurderszijde dus). Weet iemand waar deze voor zijn? Ik meende verlichting maar die werkt allemaal 100%.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Zijn die niet voor de koelfans?
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Koelfans inderdaad. Hier zou ik de hele voet vervangen of de kabeltjes voorzien van schoentjes en op een nieuwe relais plaatsen (2x).
En zo'n kabel voor serie 1 teller heb ik nog wel ergens liggen..................maar dan moet ik echt gaan graven in mijn voorraad. Als je hem echt nodig hebt, roep maar; dan doe ik moeite voor je, maar dan niet achteraf roepen: "laat maar".
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hele voet vervangen --> hoe zitten die vast in de houder? De houder zelf zit natuurlijk gepopnageld dus je komt er zoals 't bij een XM hoort heerlijk bij
@Marc: ik zal ook bij het magazijn navragen voordat ik jou laat graven. Is irritant fenomeen maar met flitsmeister aan niet onoverkomelijk nog.
Wel opvallend dat 'ie ook "plakt" bij vertragen: dan kan de kabel toch nooit harder draaien dan de werkelijke snelheid, zou ik zeggen. Mythische krachten!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Die relais, zelf heb ik daar een spatwaterdichte relaishouder gemonteerd met nieuwe relais en nieuwe stekkers. Gegarandeerd storingsvrij.
https://www.rdae.nl/relh665-relaiskast-4-voudig.html
Voor het aankrimpen van de stekkers een goede tang gebruiken:
https://www.rdae.nl/ly-48b-krimptang-ong.html
jee wat een hork is dat geweest.
Ook niet echt een makkelijke plek om een stukje bekleding overheen te trekken. Compleet dashboard vervangen is geen moeilijke maar wel redelijk tijdrovende klus. Succes!
Ach ja, dat dash komt nog wel. Eerst technisch alles op orde hebben.
Gisteren de bakolie en motorolie "even" ververst:
Enige vraag hierbij: direct na vullen/draaien stond de ATF keurig tussen MIN en MAX (COLD). Na minuutje draaien in ene weer ruim onder COLD, dit kan ik me van mijn eerdere automaat niet herinneren. Kan het zijn dat het even duurt voordat alle ATF zich door de bak heeft verspreid (en er dus nog zeker een halve liter bij kan)?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Het bakoliepeil is inderdaad even pielen en zeker de eerste goed warmgereden kilometers onvoorspelbaar om de een of andere reden. Heb ook al gehad dat opeens bleek dat er teveel in zat en dat er weer wat uit moest. Diva...
en die volledig metalen peilstok, dat is OEM Citroen? Welke typen/bouwjaren? Want die wil ik ook wel.
OEM Citroën ja. Volgens CiFo - en ook Van Gompel wist direct wat ik bedoelde. Kan in het XM-boek van Thijs van der Zanden niets hierovervinden in de lijst van modificaties, te klein om te vermelden blijkbaar.
Zal binnenkort nogmaals ATF peil in de gaten houden, koud en warm dan! Vandaag vooral blij geworden dat ik het Cruise Control euvel eindelijk gevonden heb.
Binnenkort voor een verse APK, de Duitse TÜV is op 29-2 alweer twee jaar oud. Weinig kilometers in die tijd, nog geen 7.000. Maar toch wel wat euvels die verholpen moeten worden:
Zelf ook nog bezig geweest om het rookglazen paneel van de achteruitrijlichten te vervangen door eentje van het magazijn zonder (epoxy?) lijmresten. Links twee moeren los, rechts twee moeren los, in het midden een moer los - als ik op de donor kijk is dat ook echt alles. Maar toch krijg ik het paneel er niet af, of ik moet echt gaan wrikken (met risico op barsten in het paneel of krassen in de lak erboven/onder). Is hier een truc voor, moet er nog iets anders af?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Dat zou, op de achteruitrij lichten na, die moet je er ook nog even uitpikken, goed moeten gaan.
De automaatolie zoals je die vervangen hebt zou ongeveer 3,4 tot 3,8 liter moeten zijn. Slimmer is om de volgende keer te meten wat er uitkomt, dan weet je sowieso ongeveer wat er weer in zou moeten. Dit natuurlijk alleen als die ook volgens de richtlijnen gevuld is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je Mark,
Achteruitrijlichten was ik vergeten te typen, die waren uiteraard er uitgedraaid. Misschien op een warmere dag nogmaals proberen, als het kunststof wat meer meegeeft dan bij 1 graad boven nul?
Voor de automaat: er was in 2x legen (iets met die peilstok...) een kleine 6 liter uitgekomen, de eerste lading was inderdaad 3,5 a 4 liter. De Vraagbaak meldde maar 2.0 liter (zonder de truc met de koppelomvormer, dus totaal 2.5-3.0 liter), dus vroeg me ook af of de vorige eigenaar er wellicht erg veel in had gedaan. 2,5 of 3,5 liter vind ik nogal een verschil!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Legen met 5 seconden in de P laten draaien geeft inderdaad zo'n 3,4 tot 3,8 liter.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo, de automaat lijkt inderdaad soepeler te schakelen nu na dubbel verversen en olie op peil zetten. Bij "twijfelsnelheden" blijft de overschakeling nog wat ruwer: wacht wacht wacht schakellll. Maar zeker bij het optrekken en afremmen merk je de schakelpunten amper. Volgens mijn herinnering niet anders/slechter meer dan de voorgaande 4HP18's die ik gereden heb.
Nog wat kleinere pijnpunten blijven er natuurlijk over.
De aanjager/ventilator vind ik nogal tam. Laatst met 4 man (en natte jassen) waren de ruiten niet vrij van condens te houden. Dus de paravan en een klein bosje natte bladeren verwijderd:
De fan draait, reageert ook op de instellingen van de climate control. Echt wild draait 'ie niet, maar weet niet meer hoe hard 't hoort te gaan in een XM. Alles schoongemaakt en ook het afdekrooster voorzien van een pantykous van mijn betere helft als iets fijner filter.
Daarna viel me op dat in elke stand van de CC er lucht in de voetenruimtes geblazen wordt. Ik hoor wel motoren/kleppen schakelen, maar altijd lucht bij de voetenruimte kan toch niet kloppen? Klep vast/dol gedraaid ergens?
Daarnaast een kleine verrassing: de nattigheid bij de bladeren was (niet alleen) regen, maar ook ruitensproeiervloeistof. Het koppelstukje met terugslagklep lekte. En niet raar, want het hulsje daarvan viel van ellende uit elkaar, helemaal bros. Nu even zonder dit klepje gemonteerd - zijn deze altijd gaar, of hebben we bv. in het magazijn nog goede exemplaren?
Daarnaast ook een nieuw luchtfilter en 6 verse Equiem bougies via De Graaf. Monteren was nog even leuk: mijn "lange" 16mm bougiedop was nog te kort en kreeg ik dus niet meer uit de kop, althans niet zonder de bougie er weer met kniestukje uit te draaien. Dus zo'n simpele flexibele bougiesleutel gehaald i.p.v. de dure doppenset te gebruik, had ik uiteraard wel al in 21mm maar nog niet in 16mm...
Oude bougies zagen er allemaal hetzelfde uit (dus verbranding evenredig): wittige tip, verder niets zwart, niets afgebrokkeld.
Oh ja, dat zwarte blokje lag tegen de bougiekabel van cilinder 6 aan. Geen idee waar dat vandaan komt...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
De aanjager hoort niet 'tam' te zijn maar moet ook op standje 'code rood' kunnen.
Maar vier mensen met natte jassen is altijd wel een serieuze uitdaging. Dan moet je vaak ook de airco ff aanzetten anders lukt dat niet.
__________
Crepuscule
Rogier,
Had jij al een nieuwe kabel voor je snelheidsmeter. Ik was vandaag aan het struinen en kwam er 3 tegen; in 2 verschillende smaken, zie foto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hi Marc, nog niet - al twijfel ik na wat feedback niet of het toch de lagers van de naald zijn (omdat de naald blijft "plakken" en juist niet trilt)??
Verdere update: de H-922-GB heeft een verse APK en meer. Bij Brian een inspectie laten doen:
Zelf had ik afgelopen weken al alle olie, filters, bougies e.d. gedaan. Auto liep al mooi en nu ook stiller door de dichte uitlaat.
Tevreden XM-rijder!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
No problemo, ik heb ze nu in het vizier en berg ze zo op, dat ik ze snel weer kan terugvinden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hier ben ik ook aan 't klooien met de gaten voor de dakdragers. De eerste eigenaar van de V6 heeft originele dakdragers gebruikt. Nu zit het (zonder dakdragers) op de auto zo:
1. Gat in (originele??) dikke tape voor de M8 torx-boutjes
2. Groot rechthoekig gat in het dakrubber waar de verdieping van het metalen plaatje in kan vallen --> Is dat origineel zo?
3. De M8-boutjes zitten inclusief de metalen plaatjes terug op de auto --> of horen de plaatjes bij de dakdragers bewaard te worden?
De verdieping van het plaatje lijkt iets kleiner te zijn dan de dikte van het dakrubber daar. Ergo: de plaatjes zouden niet aan sluiten op de tape? Met potentiële lekkage tot gevolg? Of hoort dit dus zonder de plaatjes, enkel een M8-boutje direct tegen de tape aandraaien (zou waterdicht moeten zijn)?
Gezien het klamme tapijt rechtsachter lijkt dat wel zo te zijn. Heb daarom nu het rechthoekige gat opgevuld met een passend stukje rubber:
Eens kijken of het nu droog blijft met stortbuien (hmmm oftewel: de vuile XM weer eens wassen met het mooie weer).
Hoeveel mogen de originele dakdragers trouwens torsen, 75kg of zoiets? En steek je die echt tussen rubber en carrosserie, wauw, lijkt me inderdaad heftig qua beschadigingen/roest!!)? Of zoals de plaatjes nu bij mij zitten, tegen het rubber aan?
En de loslatende lijm/kit: waarmee deze vervangen? En dan het hele dakrubber opnieuw of enkel rond de openingen voor de dakdragers?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Pagina's