project: "Le Mouton Noir"

398 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik heb de silentblocks inmiddels binnen. Hier een paar bijna scherpe foto's van één van de blokken die ik binnenkreeg:

Ik kreeg inderdaad twee van zulke blokken en twee ronde blokken binnen. Gelukkig maar! Wat opvalt is dat, aan de datumcode te zien, deze blokken van 2009 zijn en de ronde blokken zelfs van 2007. Geen wonder dat dit de laatste waren... Ik heb inmiddels wat metingen verricht. Eens kijken of ik die semi-netjes in een tekening kan zetten. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat laatste doe ik even anders, want het is veel makkelijker om gewoon de foto's van mijn metingen te posten. Scherp zijn ze niet, leesbaar als het goed is wel. Ik zou mijn digitale schuifmaat trouwens niet tot op de honderdste millimeter vertrouwen. 



Voor de dikte van het totale blok kwam ik uit op 42,16mm en het ronde gat in het midden was 10,08mm (oftewel M10). Deze maten heb ik niet op de foto's. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

De silentblokken voor de Peugeot 405 (Febi 19048) zijn vandaag binnen gekomen. 




Lengte ('vleugel naar vleugel'): 141mm
Breedte: 107mm
Dikte: 41mm
Hart op hart afstand van de gaten waar de draadeindes horen: 122mm
Diameter gat midden: 11mm

Het middengat heeft GEEN schroefdraad en ik kan nu zo snel niet zien of die dat wel hoort te hebben.
De vakken om het middenblok een beetje te laten kantelen zitten een kwartslag verdraait gepositioneerd. Nu weet ik ook niet of dat veel uitmaakt.
En naar mijn geheugen zijn mijn oude gare blokken maar 35mm dik. Wellicht dat ze wat ingezakt zijn na 30 jaar.
Feije meet rond het blok zelf 85 en 90 mm. Bij het blok van de peugeot zijn die mate respectievelijk 90 en 95 mm.

Maar als ik het nu goed begrijp zijn deze blokken pas te maken. De maten zijn goed, alleen moet er een moer in het middengat gelegd + vastgelast worden én je moet 2 draadeindes/bouten toevoegen en vastlassen.

Niet slecht als het origineel niet meer te krijgen valt. 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Wat me nu  nog niet helemaal bevalt zijn is de plaatsing van de vakjes. Vakjes zorgen voor 'speling' ofwel over de 'as' van de vakjes kan het blok iets meer kantelen dan over de as die hier haaks opstaat. Nu kan ik slecht bepalen of er echt veel verschil qua speling is. 

Maar ik vind het wel weer toevallig dat dus de citroën en peugeot vakjes haaks op elkaar staan en dat ook de montagepositie van het gehele silentblok op de auto haaks is.

Ik bedoel dus dat het er op lijkt dat de vakjes/speling in de lengte/rijrichting van de wagen hoort te zitten. (Zo zit het iig op zowel de citroën als de peugeot)
Als ik het peugeotblok op m'n XM monteer dan zitten de vakje opeens aan de zijkanten. Het subframe krijgt dus wat meer zijdelingse speling/ruimte.
Zeg maar.., de legendarische/fabuleuze meesturende achteras wordt ietsje werkelijker. Maar of dit nu wel of niet wenselijk en wel of niet merkbaar is weet ik eigenlijk niet. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: project: "Le Mouton Noir"

Lekkere korte draaicirkel dan 

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: project: "Le Mouton Noir"

Misschien kun je er iets in stoppen of het volgieten om het wat stugger te maken?

xxxxxxm

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Het lijkt wel pas te maken, maar is wel een puistje werk. Fijn dat je de gok genomen hebt! Misschien nog maar eens verder neuzen naar alternatieven. Destijds heb ik nog wel meer kandidaten gevonden, maar ben het lijstje kwijt...

En anders maar eens zien wat er gedaan kan worden om opnieuw te vulkaniseren. De mijne zijn in matige staat en moeten eigenlijk vervangen worden.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Door de vakjes vol te gieten zal het rubber inderdaad minder bewegelijk worden, maar daarmee krijg ik niet de extra speling in de lengterichting terug.

Ik kan er gewoon niet over uit dat het puur toeval zou zijn dat de blokken zo zijn ontworpen dat ze bij beide merken net iets meer speling hebben in de lengterichting van de wagen. Iets wat ze ook consequent volhouden over het hele gamma aan modellen met zulke blokken voor zover ik nu heb gekeken. En ook de reproducties houden zich strak aan het ontwerp van peugeot/citroën.

Daarnaast.., als je kijkt in de boeken hoe de ronde rubbers op de voorhoeken van het achterste subframe geplaatst moeten worden, dan krijg je van Citroën ook strakke instructies over welke stand de vakjes die in de rubber zitten moeten hebben.

Dus dan ben ik toch bang dat het hele feest voor mij iig niet doorgaat. 

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Maar weer eens een update plaatsen over wat er de laatste tijd gebeurt is, anders gaat het allemaal een beetje onoverzichtelijk voor mezelf worden. 

- Het subframe staat momenteel in de wacht om gestraalt te worden. We hebben wel al de roest er vanaf gebikt en hebben kunen constateren dat er al eerder aan de zicht kant plaatjes over gaten zijn gelast om de APK te halen. Het resultaat daarvan is dat daar onder de roest leker zijn gang heeft kunnen gaan. Dat wordt dus uiteindelijk stukken wegslijpen en opnieuw opbouwen.

Terwijl we wachtten op de nodige spullen om het stralen wat aangenamer te maken ben ik alvast begonnen aan de plaats waar het rechter silent-bloc gemonteerd heeft gezeten. Op de volgende foto is de verstevgingsplaat van het montagepunt al verwijdert en rondom de pvc-coating ook al deels weg gehaald om te zien hoe roestig het is.



Welnu... Ik kan een rits foto's plaatsen van hoe ik stukje bij beetje wat weghaal om er achter te komen dat er toch nog wat meer roest zit dan ik dacht. Maar ik hou het ietsje korter...



En dan voelt het toch nog niet helemaal goed... Dus toch ook dat verstevigende overzetstuk er af.



Nu is dit alleen maar oppervlakkige roest die tussen de platen was gekropen. En omdat de uitgeboorde puntlassen nog steeds heel goed aangeven hoe alles ooit gepositioneerd zat gebruik ik liever de oude stukken dan een compleet nieuw stuk er in te maken.
Tijd om de vers binnengekomen straalketel met afzuigmond uit te gaan proberen.

Beginsituatie



Na het stralen



En zinkspray er over



Hetzelfde voor het overzetstuk.



Ook mijn vader heeft niet stil gezeten en had zich ondertussen toegelegd op het namaken van de koker waar het trekpunt (soort van) aan bevestigd zat. (ook de bevestigingspunten van het trekpunt naar de koker zelf moesten vervangen worden)

Zo zie je maar weer dat er onder die mooie beschermlaag een hoop ongemerkt kan gebeuren als deze niet meer helemaal intact is.

Als bonus nog een uitvouw die de binnenzijde van het silent-bloc ophangpunt laten zien.

 





 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: project: "Le Mouton Noir"

Wauw..... flink werk weer verzet... en dat met dat stralen een mooi resultaat als ik het zo zie.

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Kleine update weer.

Voor het gevoel niet veel verder gekomen de laatste tijd.

Het rechter ophangpunt voor het subframe ligt nog steeds uit elkaar. Wel zijn alle stukjes die er in gelast gaan worden klaar daar voor. Maar wegens wat roestige randjes toch weer wat extra's weg geslepen wat er uiteindelijk op neer kwam dat ik het straalapparaat er maar bij heb gepakt om alle opppervlakkige roest op de kofferbodem weg te blazen.

En dan steek je je kop in de wielkuip...



Da's niet best. Nauwelijks bij te komen, maar het zijscherm er af is gewoon een no-go. Gelukkig dat we sinds kort dus een 'mobiele' straalketel hebben. En aangezien de zijlen al rond de wagen hangen gaan we gewoon het straalpistool dan maar in de wielkuipen steken.
Veel gehengel, geklooi en zand in de ogen later is de roest zo goed en kwaad als 't kan verwijdert en kan er een mooi laagje zinkspray door de kuip worden gespoten.



Het plaatwerk was helaas al zodanig aangetast dat het door het stralen niet 'dicht' is gebleven. Vooral bij de rechter wielkuip is dit zichtbaar.

 

Voelt niet heel leuk, maar zoals gezegd, beide zijschermen er af is me net iets te veel.

De rest van de bodem is ook gestraald waar deze aangetast was en weer in de zinkspray gezet.



Morgen gaan de zwaar aangetaste hoeken van de achterplaat er af en vervangen worden voor vers plaatwerk. Kunnen we daarna alle delen en omliggende kokers van het rechter ophangpunt eindelijk op de wagen gaan lassen.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tja, nou met die kleine gaatjes is wel te leven toch? Je hebt het goed schoongemaakt en straks goed invetten maar

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik heb er uiteindelijk vrede mee. Maar 't voelde even zuur omdat ik tot nu toe tot op de vierkante centimeter rigoreus roest of slechte plaat heb vervangen voor nieuw. Dus zo'n hele lap krumelwerk moeten laten zitten ligt dan niet helemaal in lijn met wat ik tot nu toe heb gedaan.

Over krumelwerk gesproken..., 
Op voorgaande foto's was al aardig gezien dat de plaat waar de achterbumer op wordt bevestigd goed aangevreten was op de hoeken.

Na enig geslijp,




...wat laswerk,




...ben ik weer helemaal tevreden.


XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: project: "Le Mouton Noir"

Poeh wat een klus - goed werk!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ziet er goed uit.... veel werk maar ook wel weer bevredigend als je het resultaat zo ziet.

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Wat ook heel lekker was..
Toen we de witte kunstof binnendelen van de bumper er tegen aanhielden vielen deze netjes op hun plaats. Dat had ook anders kunnen lopen aangezien we ongeveer de helft van de gaten en draadpennen die de uitlijning van deze delen bepalen zelf opnieuw uitgemeten en aangebracht hebben. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

blaueboot zegt:

<p>Wat me nu&nbsp; nog niet helemaal bevalt zijn is de plaatsing van de vakjes. Vakjes zorgen&nbsp;voor 'speling' ofwel over de 'as' van de vakjes kan het blok iets meer kantelen dan over de as die hier haaks opstaat. Nu kan ik slecht bepalen of er echt veel verschil qua speling is.&nbsp;<br />

 

Op Facebook staat nu een filmpje over Hydractive 2 waarin de wijziging in de silentblocs ook ter sprake komt.

https://www.facebook.com/142068649170915/videos/252326633283783

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ja! Gezien!
Ik vindt 't helemaal geweldig. 't Is dus heel erg de bedoeling dat het subframe in de lengterichting van de wagen kan bewegen. En dat van de meesturende achteras is dus toch net ietsje meer is dan alleen een marketingpraatje.  

Aangezien die blokken van mij compleet solide geperst zijn met de jaren ben ik benieuwd hoe die wagen met nieuwe blokken gaat rijden. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

We waren gebeleven bij het rechter ophangpunt van het achterste subframe. Dit was nog niet af omdat het logischer was eerst de montageplaat van de achterbumper af te werken.

Verstevigend u-profiel om de draagbalk heen klemmen.


Uiteraard hebben we die helaas iets te krap gebogen, dus vandaar ook het moeten vastklemmen. Dan ga ik 'm stapsgewijs vastzetten, bijkloppen, stukje vastzetten, bijkloppen... Net zolang totdat ie mooi pas om de balk heen eindigt.

(past dus net niet)


Maar dus uiteindelijk zit ie mooi. En ook meteen de draagbalk die naar voren toe loopt weer dicht kunnen maken aan laten aansluiten op de dwarse steunbalk.


Dan kunnen we eindelijk dat stukje plaat in de wielkuip gaan dichtmaken. Hét stukje plaat waarmee dit alles begon toen ik nog dacht dat 't in een dagje wel klaar zou zijn.

Eerst nog even het onderste stukje van de/een (ik denk de c-)stijl in ere herstellen....


Waarna het netjes afgedekt kan worden.


Dat onderste stukje van de stijl was trouwens ook nog wel een kunstig stukje 'smeedwerk'...




 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Welnu.., een week verder in de tijd en we hebben soort van een déja-vu.



Voor de goede orde. Ik sta hier niet het subframe te monteren, maar te demonteren. Weer...

En waarom?
De exM van furriegurrie is al een tijdje in mijn bezit en stond ook al een tijdje te koop. Daar is dan vorige week een geïnteresseerde voor langs geweest die 'm wel zag zitten. Wel graag nieuwe bollen en banden. En voor enkele bollen heb ik de wagen toch liever op de brug staan.

Dus achterste subframe onder de LMN gemonteerd en van de brug af dat ding. Dat dat allemaal minder vlot gaat dan ik 't voor me zag heeft als resultaat dat ik dan vandaag eindelijk weer het subframe er onder vandaan kon halen.

En dan gaan we ook meteen maar dat als eerste nu echt afwerken. 

Er is al eens wat aan 'bijgewerkt'. Maar dat heeft z'n beste tijd gehad aangezien het roestige plaatwerk niet is vervangen maar gewoon afgedekt met een nieuw stukje plaat.






Klaar om een nieuw stukje plaatwerk te ontvangen.


Dit was dan nog de betere zijde. De ander kant, zelfde plaats, verbergt nog wat meer puin onder het lapwerk. 
Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit sunframe niet meer roetsvrij te krijgen valt. Daarvoor zit het allemaal veels te veel tussen het plaatwerk gekropen. 
Het doel nu is om het zo schoon mogelijk / APK waardig te maken en dan kan er altijd nog gewisselt worden voor een echt goed subframe.
Per slot van rekening is dat, zodra bij dit subframe alles weer gangbaar gemaakt is, een koud kunstje.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: project: "Le Mouton Noir"

Lekker bezig weer!  

Gefeliciteerd met de verkoop van die blauwe.  Daar heeft de nieuwe eigenaar een mooie XM aan.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Veen zegt:

<p>Gefeliciteerd met de verkoop van die blauwe. &nbsp;Daar heeft de nieuwe eigenaar een mooie XM aan.</p>



Zeker... en ik heb weer ruimte om een andere xm neer te zetten 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: project: "Le Mouton Noir"

dat is een hoop  (structureel ) plaatwerk dat je hebt aangenomen! knap 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Op zoek naar een subframe wat mooier is zou ook een hoop gedoe zijn. Dus ik ga gewoon kijken hoe ver ik hier mee kom. Bruikbaar zal ie sowieso wel zijn. :)

En op zich valt het gelukkig wel mee met 'structureel'. Dit zijn net de plekjes die de stevigheid geven aan het frame, maar nog niet de echt de hoofddelen zijn.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

De renovatie van het subframe loopt wat minder vlot dan gepland.

Niet alleen omdat er wat meer weggeslepen moet worden dan gedacht.




Maar ook omdat het dankzij het weer iets te 'vochtig' in de 'straalcabine' is (dak lekt, vochtig grit verstopt de straal-apparatuur).
En daar bovenop, het gaat gewoon traaagg.... Iets met moelijk bereikbare plekjes en dikke roest.

Dus zodoende wordt er ook verder gewerkt aan de bodem van de kofferbak.
En daar waren we gebeleven bij het linker ophangpunt voor het subframe. Wat er een stuk beter uitziet dan z'n rechter broertje er uit zag.


Na wat wikken en wegen besloten dat alleen stukje plaat met roestgat vervangen hoeft te worden. De verstevigende koker netjes opschuren en klaar.
Enkele uren later heb je dan bijna alle puntlassen los, op enkele na die moeilijk bereikbaar zijn en vraag je je af waarom je toch zo eigenwijs bent.
Hierom dus...


Zat toch best nog wat roest tussen gekropen al.

Van krom getrokken plaat weer naar een net bruikbaar deel...






En dan na nog de overige delen ontroesten, een stukje lassen en weer netjes in de zink zetten ziet het er weer lekker uit.


Kunnen we eindelijk de steunkokers van de trek-ogen weer terugplaatsen en de bodem in z'n geheel afwerken met zink en anti-steenslag coating.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Chris B zegt:

Misschien nog maar eens verder neuzen naar alternatieven [voor de silentblocs achter]. Destijds heb ik nog wel meer kandidaten gevonden, maar ben het lijstje kwijt...

Ik kwam toevallig zojuist in mijn favorieten een linkje tegen naar een alternatief dat nog leverbaar lijkt: https://www.mister-auto.nl/achteraslager/metalcaucho/02979/
Niet bepaald goedkoop als dit de prijs per stuk is, maar het is tenminste nog beschikbaar. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ohw, dat is nice... :D Ondanks de wat hogere prijs toch maar besteld. Voor dat geld ga ik ze zelf toch ook nog niet kunnen maken.
Ik ben ondertussen tot het besef en de ervaring gekomen dat er wel een verschilletje is tussen de blokken voor serie 1 en 2.

Die van serie 2 hebben dus de 'speling' om het subframe 'meesturend' te maken. Een verbetering dus.
Daarnaast moet je als je deze 'upgrade' wil doen wel 2 bouten M12x1.75 95mm regelenen. Serie 1 gebruikt namelijk M10 bouten.
De nieuwe M12's passen wel door het gat van het subframe. Dus daar hoef je niets aan aan te passen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Nou strikt genomen werd hydractief 2 met meesturende achteras al vanaf februari 1993 gemonteerd.  Dat was ook te zien in het eerder genoemde filmpje. Er zijn dus ook Serie 1 XM's met dit systeem. (en rubbers)

Het wordt vaak gedacht dat dit pas bij Serie 2 werd ingevoerd. Maar er werd pas bij de introductie van S2 wat meer aandacht aan gegeven als extra verkoop-argument.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Oké, dan is de onderdelenlijst daar nioet heel duidelijk in. Zie nu inderdaad dat voor serie 1 ook al de M12 bout vermeldt staat. Maar niet vanaf welke OrgaNr. 
Dus wanneer 't dan exact verandert weet ik niet, maar ik zou in geval van een vroege serie 1 even in het achetrhoofd houden dat bij vervanging van de silentblocs je wellicht achter een setje bouten aanmoet. :)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: project: "Le Mouton Noir"

Volgens het verhaal op basis van organummers is het vanaf  'Modeljaar 1994 (en dat begint in sept 1993  ) en Organummer 6031'

Maar volgens het nieuwe XM-boek van Citrovisie was het zelfs al vanaf feb. 1993

__________
Crepuscule

Pagina's