project: "Le Mouton Noir"

450 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Lache.... je bent niet de eerste de de CC-bediening over het hoofd ziet.

Wel heel mooi zo op de spaak van het stuur... 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat van die CC bediening dat wil ik ook ooit nog gaan doen!

En over je coating en al dan niet nog vet erover. Ik heb wel een laag vet over coating gedaan. Mijn logica is dat elke coating wel ergens gaat scheuren of ietsje loslaten. Het vet pakt dan de bescherming over en zorgt er dan voor dat je geen verrassingen krijgt.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Hmm okay.., maar op het moment dat de onderliggende coating beschadigt raakt dan is op die plek het vet toch ook al weggesleten?

Ik ga met mijn redenatie er trouwens wel vanuit dat de wagen jaarlijks geïnspecteerd wordt op schade aan de coating. Dus dat 't ook bijgehouden wordt en niet zoals op de LMN er na 10 jaar eens wordt geconstateerd dat de coating lang geleden is gekraakt en de roest al jaren vrolijk er onder door aan het kruipen is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Elke coating scheurt altijd wel ergens op iets zoals een auto. Temperatuurverschillen, steenslag, verbuigingen, etc. Maar wat ook opgaat is dat bescherming buitenzijde minder belangrijk is dan inwendige bescherming en voorkomen van intredend water.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dan zitten we wel redelijk op dezelfde lijn. 

Alle holle ruimtes modder je vol met vet, zodat ook alle naden kieren goed vol zitten.
Bodem goed in de rubber/anti-steenslag coating en dan afhankelijk van hoe je in budget/zin zit kan daar nog een extra laag vet over heen.

De bodemplaat zelf maak ik me ook niet zozeer zorgen om. Wat er wel ook aan de bodem zit zijn verscheidene randen van plaatwerk dat bij elkaar komt (onderzijde dorpels bijvoorbeeld). Dat zijn prachtige ingangen voor vocht en hebben maar weinig nodig voordat daar de coating af ligt. 
Wellicht dat het vet daar dan weer in kruipt bij schaven van zo'n plek. Maar toch zou ik dan alsnog zo'n plek zo snel mogelijk weer bijwerken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Na zo'n 8 uurtjes op laag tempo sleutelen liggen de veerpoten naast de wagen, zijn de aandrijfassen (deels) verwijdert en is alles wat los moet om het rattennest motorblok te verwijderen los. Rest alleen nog om het blok in de takels te hangen en de 4 ophangpunten los te maken.



Tot nu toe lijkt de roest hier wel mee te gaan vallen. Niet vreemd aangezien er hier aan coating vet geen gebrek was.

Aanvullend nog wat plaatjes als 'sfeer-impressie'.







XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Niet heel spannend, maar toch even melden dat het blok er uit ligt.



Daarna het gevecht aangegaan met het subframe. Ondanks een poging een wat schonere werkruimte te creëren met de hogedrukreiniger zat ik constant tot aan m'n ellebogen in de bagger. 'Waarschijnlijk' lekte de wagen wat olie/LHM. kiss

Maar uiteindelijk ligt ie er naast. 


Volgende stap wordt aandelen Dasty kopen en daarna boenen. Véél boenen...







Wat betreft de Diravi... Ik heb 'm nog niet geïnspecteerd, maar gezien de gescheurde stuurstanghoezen denk ik dat dat een revisie wordt. En dan niet alleen even de keerringen vervangen...

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Na het subframe en de stapel vette delen te lijf te zijn gegaan met Dasty en de HDreiniger begint het er allemaal al wat frisser uit te zien.



Het subframe zelf toont wel wat oppervlakteroest en heeft een verkeerd geplaatste krik meegemaakt. Maar niets spannends eigenlijk. Voor het grootste gedeelte is die goed geconserveerd gebleven door al het vet. 

En dan de zuigerstang van de Diravi....



Dat ziet er naar mijn mening prachtig uit. Geen 'pitting' of iets dat er ook maar op lijkt. Dus dat scheelt weer in de kosten.
Nu nog uitzoeken of het raadzaam is dat ding uit elkaar te halen om preventief te reviseren ofdat het vervangen van de keerringen afdoende gaat zijn.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Wat is die rare rubberbol in de voorgrond?  Die ken ik niet. Is dat iets van de Diravi?

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat is een rubber hoes die bij een ZPJ V6 het motorsteunrubber aan bestuurderszijde afdekt. Zit onder het LHM vat verstopt, meestal onder een dikke laag drek.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ach so...

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Zo, dat is even een tijdje terug, maar de LMN is er nog en heeft ongepland een duurtest voor de stevigheid van de kriksteunen doorstaan. 
Tijd om het ding weer richting 'rollend'te gaan krijgen. Te beginnen bij het voorste subframe. 

Nog even kort een vergeten dingetje...


Die draagarm zat dus niet meer heel lekker vast aan het subframe. (Beugel/klem van het torsierubber was gebroken van de oxidatie)

Anyway.., subframe was al redelijk ontvet/schoongeborsteld, dus die kon zo de 'straalcabine' in.



Tijdens het stralen kom je er dan toch achter dat het ontvetten wel wat beter had gekund. Er zitten nog aardig wat plekken waar de vetklodders op het subframe zijn blijven zitten. En deze laten zich niet heel makkelijk weg stralen. 


Dat gaan we dus nog handmatig weg borstelen/krabben alvorens we doorgaan voor straalronde 2.

Maar voordat we daar aan beginnen hadden we nog een klein mankementje aan de hardheid van het subframe op te lossen.


Nu zien jullie al op de foto de geplande slijpstrepen staan. Maar om jullie enkele foto's (en een oud verhaal) te besparen slaan we er een paar over en gaan we door naar het eindpunt.


Nu zo gezien te hebben dat de roest onder de hele plat door getrokken is begint er een nieuwsgierig aagje in me op te komen. De plaat aan de andere zijde ziet er nog heel strak uit, maar toch hè...? 
Dus na een nachtje er over slapen.... Bingo.


Nog niet door, maar toch wel een roestfestijn.
(ik besef mij dat ik waarschijnlijk op deze manier het hele subframe wel kan gaan demonteren en laat het hierbij. We gaan wel zien in hoeverre de later aangebrachte 'conserveringsmiddelen' hun werk gaan doen.)

Dus na nog een rondje stralen...


De verstevigingsplaten weer terug geplaatst en hersteld te hebben...


Staat het subframe in z'n eerste laagje Brantho Korrux 3-1.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Hmmja... Dan dacht ik dat er in de voorste wielkuipen alleen wat roest weg geborsteld hoefde te worden en dat 't zaakje dan weer netjes gecoat kon gaan worden. Komt er toch wat extra werk onder de oude coating te voorschijn.

Wielkuip aan de bestuurderszijde richting het schutbord..


En richting voorzijde...


Zo.., dat is de 'goede' kant. Want aan de passagierszijde lijkt het iets beter...


Maar dat is 't niet.


Dat wordt aardig wat tijd doorbrengen in kleermakerszit. My favourite... 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Man o man, zit het wel eens mee met dit project?  Gelukkig heb je een positieve instelling én doorzettingsvermogen  

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ja hoor, 't zit altijd mee. Zolang je jezelf maar wijs blijft maken dat je 't allemaal leuk vindt. 

Ik zit er wel heel erg tegenaan te hikken hoe ik die 24klepper er in ga krijgen. Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er heel wat details zijn die ik over het hoofd zie/heb gezien. Maar daar gaan we gaandeweg wel achterkomen. Misschien stel ik me gewoon aan.
't Wordt gewwon een soort van uitdagend puzzeltje zullen we maar denken. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Aangezien ik nu stapsgewijs de hele voorkant eerst ontroest en daarna weer opbouw ipv. plekje voor plekje afwerken, lijkt het mij niet heel interressant om hier om de dag foto's van roest neer te gaan zetten. 
Maar ik wil jullie niet deze twee 'highlights' ontzeggen...

Dit is de huidige status van de plekken de ook op de laatste twee foto's van m'n voorgaande post zijn getoond.

Hoek onder de paravaan/veerschotel passagierszijde. (bestuurderszijde was zo'n beetje hetzelfde verhaal)
Na de slijptol...


Gestraald en in de zinkspray.

 
De koker achter het spatbord aan de passagierszijde. (Bestuurderszijde is beter (saaier ) )

Stukje ontleden...


Klaar met slijpen...


Gestraald en weer in de zinkspray.


Achja.., dan toch maar de roest samengevat...  

De bumpersteunen en al het wegesneden materiaal om na te maken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Toen ik zei dat de koker aan de bestuurderszijde beter leek, had ik me toch even verkeken. Om nog net het laatste beetje oppervlakkige roest te verwijderen was ik onder de wagen door aan het kruipen, met als resultaat dat mij een dikke roetklont opviel die zich tussen het plaatwerk bevond. 
Uiteindelijke resultaat was dus dat ook die koker nu een aardig stukje zijkant mist.

 

Met dan nu eindelijk de voorzijde ontdaan van roest en alles wat blank staal is weer in de zinkspray kunnen we door naar het volgende onderdeel.
De straalketel staat er nog en met nog genoeg stof aanwezig pakken we maar meteen door en gaan we eens kijken hoe het er onder de paravaan uit ziet.

Onder de hoeken van de voorruit...




En het middenvlak...




Een beetje rommelig, maar niet heel slecht. Daar zijn we mooi optijd bij.

Na het stralen en 'verzinken' staan we er dan zo bij.


Nu was eigenlijk het plan om weer eens wat op te gaan bouwen. Helaas viel dat plan een beetje in het water. 
Bij de hoeken in de wielkuipen was er zodanig veel plaat weg dat je via de gaten zo op de dempingsmat van het schutbord keek. Daar gaan lassen zou zeker tot een mooie fik achter het dashboard gaan leiden. Daarnaast zou het lassen zelf ook niet heel lekker gaan (of gewoon niet).

Na even hoopvol gekeken te hebben of de dempingsmat niet aan de kant te trekken valt zijn we maar met frisse tegenzin het gehele dashboard gaan verwijderen. 
Hoewel die tegenzin vrij snel omsloeg in 'zin' nadat ik de kabelspaggethi begon te ontwarren.

Hier is met veel 'kundigheid', knipwerk en tape een alarmsysteem 'ingebouwd'. 


Na de nodige moeren en stekkers los gehaald te hebben is dan eindelijk het frame van het dashboard los.
(Wat een baal draden en stekkers. Ik begrijp nu heel goed waarom ze MultiPlex systemen zijn gaan ontwikkelen)


Dempingsmat er uit en de stofzuiger er doorheen halen levert dan een net werkplekje op. Kunenn we de volgende keer met een gerust hart aan het lassen gaan.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Vanmiddag was er nog wat tijd over om aan de wagen te werken. Niet genoeg om even lekker te gaan lassen, wel genoeg om even de resterende dempingsmatten uit het interieur te trekken. Gisteren had ik namelijk een beetje het gevoel gekregen dat ik daar best wel even onder wilde kijken.

Niet onterecht, want er had zich toch wel wat rommel onder verzameld en blijkbaar was het er ook vochtig gezien de roestaanslag die er te vinden was.


Naast de in het oog springende plekken waren er ook wel aardig wat van dit soort plekjes te vinden.


Welke, zodra je zo licht raakte met de staalborstel, meteen hun waare aard lieten zien. 


Uitendelijk na toch een uurtje of twee lekker geborsteld te hebben kon dan de stofzuiger er doorheen...


Om daarna heerlijk de bus zinkspray weer ter hande te kunnen nemen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE:

Echt leuk de voortgang te lezen. Denk dat je ondertussen wel staat te trappelen om weer op te gaan bouwen....

Michael

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi werk, komt dik voor elkaar zo te zien. Tip, nu je zo ver bent, vervangen dan even de condensor van de airco. Dat is nu een eitje en als alles er weer in zit is het een drama.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

@matimmer Momenteel ben ik stukje bij beetje weer aan het opbouwen.  Dat levert zodanig veel foto's op dat ik eens ga kijken of ik door middel van *.gif'jes te maken aan het eind van deze week een 'gecomprimeerder' overzicht kan geven.

@ChrisB
Leuk dat je er over begint. Toevallig heb ik vanmiddag als 'tussendoortje' even het kachelhuis open gemaakt om te bekijken hoe het met de verdamper gesteld is. 

Het is in ieder geval zeker dat ik dat niet had moeten overslaan. Wat een bende...


Dikke laag stof/haar/whatever... Daar komt geen lucht meer doorheen.


Zo op zicht beoordeeld denk ik dat de verdamper nog wel dicht zal zijn. Hoewel de roest aan de kopse kanten niet heel geweldig is natuurlijk.




Als eerste heb ik de roest maar eens in een dikke laag ontroester gezet om te zien wat voor resultaat dat gaat geven. Mocht dat goed genoeg zijn dan pers ik 'm voor de zekerheid ook nog af voordat ie terug gemonteerd wordt.

Waarom die moeite? Voor zover ik nu zie zijn die dingen niet leverbaar. Of zoek ik verkeerd?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: project: "Le Mouton Noir"
Leuk om al die foto's te zien! Je gaat aardig grondig te werk :)
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Condensors slijten ook van binnen uit. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Niet om vervelend eigenwijs te zijn, maar hoe dan?

Voor zover ik zie is het niet meer dan een radiator opgebouwd uit koperen leidingen omgeven met alluminium vinnen en twee metalen kop-platen.
Dat de mix van staal, allu en koper niet al te best is valt te zien op de foto's, maar intern is dat ding puur koper.

Lijkt mij toch toch de gebruikte koudemiddelen wel zo slim gekozen zijn om koper en alluminium aan te tasten als je bedenkt dat deze in alle warmtepomp systemen aanwezig zijn.
Dan blijft er naar mijn idee alleen galvanische corrosie over. Daarvoor zou dan het koudemiddel wel elektrisch geleidend moeten zijn en zou in dat geval juist het alluminium verderop in het systeem er aan moeten gaan. Niet de koperen leidingen van de verdamper.

Maar goed.., als ik voor 150 euro een gloednieuwe verdamper in kan bouwen dan zou ik dat zo doen. Het is geen wereldramp om dat ding later te moeten vervangen, maar kost wel weer een vulling en twee dagen sleutelen. 

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Bij gebrek aan een nieuwe verdamper hebben we de huidige maar 'opgelapt'. 

Dat houdt in dat we 'm onder druk hebben gezet (zo'n 3 bar) en in een bak water hebben gezet. Geen ontsnappende lucht te zien en na twee dagen stond de druk er nog op. 

Of 't volgende heel zinvol is weet ik niet, maar...

De kopplaten voorzichtig gestraald...


...en dan in de zinkspray.


In ieder geval líjkt 't weer wat. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Vandaag zo goed als al het laswerk aan de voorzijde van de wagen afgerond. Man.., wat een ellende om op de grond in kleermakerszit daar mee bezig te zijn.
Van alle kanten wordt je belaagd door een vonkenregen van het slijpen of lasspetters die uiteraard zo onder je kont rollen. Uitzonderlijk lastig waren de hoeken onder de paravaan. Daar moet je bijna blind aan lassen omdat je met geen mogelijkheid er lekker voor komt. De wagen staat te laag om onder de wielkuip te gaan zitten, er onder gaan liggen is geen optie omdat het dan te hoog zit en klaag zo maar verder. 
Dat moet een volgende keer anders.

Maar voor nu, klaar!  

Het maken van *.gifjes levert een iets ander resultaat op dan verwacht (dia-show ipv 'presentatie'), maar mooier dan dit krijg ik 't even niet in beeld. (opklikken om ze bewegend te zien).

Beginnend bij de paravaanhoek en balk aan de passagierszijde.




Zelfde plekken, alleen dan aan de bestuurderszijde...




Daarnaast waren er nog wat ander plekjes. Helaas te veel foto's vergeten te maken van de stappen om daar wat van te bakken.
Maar die plekken zaten voornamelijk binnen de motorruimte. Een mooie set voor en na foto's moet wel volstaan denk ik. 









Het volgende wat nu op het programma staat zijn de bumpersteunen oplappen. Zodra dat gedaan is kan ik ze terugplaatsen en de wielkuipen volledig gaan afwerken met de Bitumen Underbody Coating.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Je hebt weer een hoop goed werk verzet!  Maar waarom doe je dit niet op de brug die je hebt staan? Lijkt me beter voor je gestel.

Dat werkt trouwens goed die geanimeerde foto's.    Je moet er wel even op klikken inderdaad.

 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: project: "Le Mouton Noir"

Je zou bijna zeggen, als je de carrosserie zo grondig hebt gerenoveerd, leg er een electrische motor in en je kan 20 jaar of langer plezier houden van de auto.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

@Veen 
Ik heb er bewust voor gekozen dit niet op de brug te doen omdat ik ook wel eens wat aan een andere wagen wil kunnen doen. Uiteindelijk staat de LMN nu toch ook al weer een paar maanden in een onverplaatsbare staat. En ach.., het grootste gedeelte van wat ik er nu aan doe gaat gelukkig prinma zo. 

@Marc 
Bijna... En ik heb er serieus heel kort even over gedacht. Het zou uiteindelijk nog beter bij de wagen gaan passen ook, alleen de eisen die ik dan stel (~600km bereik en toch wel op z'n minst wat betere vermogensprestaties dan een ZPJ4) zijn toch nog wel wat lastig.
Maar wie weet... De ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan door, dus wellicht dat er in de nabije toekomst opties beschikbaar komen die mijn eisen haalbaar maken.
Maar voorlopig wil ik gewoon een dikke V6 horen brullen. Heb dat blok toch ook niet voor niets helemaal vanuit Polen hierheen gesleept.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE:

Wat een fijne topic, helemaal nu ik lees dat er een ZPJ4 in komt !

Heb ook nog een blok reserve liggen, en alles er omheen.
De huidige rode ZPJ4 rijdt lekker (reed), hoop haar klaar te krijgen voor de toerrit op 7 november, daarna naar binnen voor de winter.
Heb wel het idee/gevoel dat de eerdere ZPJ4, de JSGZ97 sneller was, alsof de klepjes op het inlaatspruitstuk eerder schakelden :)

Pagina's