project: "Le Mouton Noir"

454 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Nu het zo'n beetje tijd wordt voor de opbouw heb ik gisteren alle delen die zwart hóren, maar dat niet meer geheel zijn, bij elkaar gesprokkeld.

Wegens het afgelopen weer was de 'straal-cabine' meer een zwembad geworden. Geen zin om dat allemaal op te ruimen, dus maar weer lekker ouderwets met de staalborstel de losse roest en afbladderende verf verwijdert. Volgens het blik Brantho zou 't spul zo over roest heen moeten kunnen, dus dat geloven we dan maar.





Ook de stabilisatorstang kon wel een likje gebruiken.




Helaas kreeg ik eind van de dag te horen dat ik toe ben aan een quarantaine. Dus dat wordt tot het eind van de week thuis zitten om af te wachten of ik ziek wordt. 

Kan ik nog eens gaan bedenken hoe ik dit ga oplossen.


De bekleding van de motorruimte. Die moet er als een van de eerste dingen in. Iemand enig idee wat voor stof dit is? 
Zelf zat ik al aan (niet synthetische) vilt te denken. Maar dat is nog best prijzig. Andere suggesties zijn dus welkom. :)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Met in gedachte, de voorkant eindelijk eens af te gaan bouwen, in het hoofd heb ik nog snel even wat orde op zaken willen stellen.

Te beginnen bij de hydrauliekleidingen. Die liggen nu nog relatief los/bereikbaar, dus ideaal om die even mooi op te poetsen. 
Na enig Tectyl wegkrabben werd als snel duidelijk dat de patiënte aan ernstige aderverkalking lijdt en zodoende werd snel de conclusie getrokken dat nu het moment was om het achterste subframe te laten zakken zodat het gehele leidingpakket de operatietafel op kon.

Bij de meeste leidingen was wat opschuren/ontroesten en daarna bijwerken met lak wel voeldoende. 
Maar bij twee stuks werd het me toch iets te gortig.



Nieuwe maken dus. Gelukkig had ik al een rolletje CuNiFer van 5 meter liggen dus daar konden we lekker mee aan de slag terwijl we op de bezorging van het volgende rolletje voor de tweede leiding wachtte.

Al met al toch nog wel een aardig gehannis om 5 meter leiding te hanteren bij het in vorm buigen naar origineel. Bij de tweede had ik bedacht dat het misschien wat handiger zou zijn om niet eerst de rol helemaal af te rollen, maar dat stukje bij beetje te doen tijdens het op maat buigen. Dat ging stukken makkelijker.





Likje Brantho er over heen (wat niet zo makkelijk gaat met kronkelige leidingen van 3,5 meter), maar het geeft wel resultaat.



Tip voor wie dit ook denkt te gaan doen. Label die leidingen! Ondanks dat ik de WPhandboeken heb en dacht voldoende foto's te hebben gemaakt, ben ik toch een goed uur aan het puzzelen geweest op de correcte volgorde/positie van de leidingen.

Voor de leidingen definitief weer vast gingen heb ik ze voor de zekerheid ook nog maar even met terpentine doorgespoeld.
Bleek ook niet zo'n slecht idee.



Goed, dit alles waren we begonnen omdat ik de motorruimte wat wilde opruimen zodat de opbouw wat lekkerder kan verlopen.



Dat heeft als resultaat gehad dat:
- Alle hydrauliek-leidingen een beurt hebben gehad
- Eindelijk de automaat-pook verwijderd is
- Het complete hitteschild onder de middentunnel verwijder is (met een 50/50 aantal afgebroken bevestigingspunten van de moeren)
- Dempingsmat schutbord van donorstof is voorzien en weer is gemonteerd.
- Alle kabelbundels afgewikkeld zijn en van verse textiel-tape zijn voorzien (Op enkele uitzonderingen na. Er is zo af en toe lustig in de draadboom afgetakt waarvan ik nog moet uitzoeken waar het voor dient en zoja, dat op een fatsoenlijke manier over doen).



XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi spul dat Cunifer. Hoe maak je die verdikkingen erin?

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Twee opties:
1 - Een nier verkopen en een stuk speciaal gereedschap kopen (zo'n 350eu)
2 - Zelf aan de knutsel -> http://www.schaalbouw.nl/citroen/flaring.htm

Uiteraard ben ik  voor optie 2 gegaan. 
Je hebt er wel een kolom-boormachine en een draaibank voor nodig om het voor elkaar te krijgen. En eigenlijk wil ik 't nog eens overnieuw doen dmv. frezen. Want om echt recht het kanaal te boren is zelfs in de kolom-boormachine nog een aardige truc. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Deze week is er weer tijd om me wat meer te concentreren op de LMN. Aan de slag dus.

Als eerste maar eens de draagarmen van nieuw rubber voorzien.


Torsie-rubber netjes op de gewenste 330mm (+-0.5mm) afstand geperst.


En dan kunnen we bussen in het scharnier persen.




Bij het monteren lijken de torsierubbers niet helemaal lekker in hun beugels te passen. Blijkt dat ik met het pakken van de mooiste beugels een set voor de hydropneumaat ipv van hydractief gepakt heb. Verschil staat er duidelijk op (als je er vanaf weet).
Hydropneumaat kantelt de draagarm met 4gr voorover, hydractief maar 1gr. Waarom,? Geen idee, maar 'Citroën says so...'


Draagarmen netjes in hun juiste neutrale stand gebracht (onderzijde punt, gelijk met onderzijde subframe ter hoogte van de scharnieren) en dan de beugels vastzetten.


Dan eens op zoek naar de overige zaken die zich ooit op het subframe bevonden.
Het eerste deel lag in ieder geval onder de stelling. :P


Na een beetje catagoriseren gaan we maar als eerste met al het hydrauliek spul beginnen.
Gewapend met ontvetter, terpentine en een staalborstel kunnen we aan de slag.

Een voor een gaan we de leidingen loshalen om de wartels te ontroesten, leidingen weer redelijk in vorm te buigen en meteen maar even doorspoelen.


Dit leuke koppelstukje blijkt een filter te bevatten. (zo kom je nog eens ergens achter)


En ook het 4-weg splitsblok van de Diravi is niet gewoon hol, maar bevat ook zo'n filtertje.


Hydractiefklep trekken we dan ook maar meteen even uit elkaar...


En de veiligheidsklep ook.


Veiligheidsklep zonder bagger er op.


Gedemonteerd...


Schoon en klaar om in elkaar gezet te worden.


Aan de shims te zien die achter de veer gemonteerd zitten valt ook hier weer iets af te stellen. Dat gaan we op een later tijdstip nog eens nameten.

Maar eerst eens voorgaand spul op het subframe monteren. Dan kunnen we gaandeweg uitpluizen waar alle klemmetjes zaten. 
Die koperen leiding is geen gezicht, maar kreeg ik er zo bij. Wordt op termijn nog bijgewerkt. ;)

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE: project: "Le Mouton Noir"

Gaaf man, je kunt er wel van eten zo schoon!   Heb je al ideëen over het interieur en de kleur van de buitenkant?  

Ben benieuwd.

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Brandschoon! 
't Kost wel aardig wat extra werk, maar de voldoening die het geeft is 't zeker waard.

Qua exterieur & interieur heb ik wel wat wilde ideeën, maar dat gaat nog alle kanten op.

Zo zou ik in 't interieur wel alle hout-decoratie  willen vervangen voor geborsteld allumium o.i.d. Anderzijds lijkt me dat doodzonde van de houtstrips.
Exterieur blijft ook lastig. Maar ik heb nu wel redelijk vast staan dat de basiskleur een relatief donkere grijs (tegen zwart aan) metallic in satijnglans gaat worden. Niet te donker, want ik wil toch wel een duidelijk contrast met de ruiten houden. Dat is iets wat ik toch wel mis aan de Blue Mauritius van de BB. 
De achterbumper en sideskirts krijgen hun eigen kleurtje en dan moet er nog iets spannends over de zijkant gaan gebeuren. 
Dat is dan ook hetgeen wat het lastigst is als niet-grafisch-aangelegd-rechtelijnen-denkend-persoon. 

Ah, en de nieuwe velgen liggen ook al een tijdje op de plank. 
(photo-edit)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Vandaag meer van hetzelfde. Namelijk hydraulische compnenten.

Diravi bol.


Sokkel van de bol gereinigd en later aflakken.


Hoogte-regelaar was aardig zwart van binnen.


En 't is er een van 't oude type waar de interne demper nog van te demonteren is. 
Lekker priegelen.., dat wel.




Hydractief-regelaar was ook aardig zwart van binnen. Maar nu schoon. ;)


Waar ik eerst nog altijd al dat soort componenten stond te spoelen/vegen met terpetine, mik ik de blokken zelf nu in een zakje terpetine in de ultrasoon-reiniger. Gaat een stuk beter dan zelf proberen al die mini-kanaaltjes schoon te vegen/spoelen.
Plunjers e.d. blijft wel handwerk. Die durf ik niet meer in 't mandje van de ultrasoon-reiniger te leggen nadat er een plunjer uit kwam met doffe plekken er op.

Rem-dosseur is ook volledig uit elkaar geweest, maar helaas vergeten foto's te maken.
Wel een foto van het heugelijke feit dat ik voor het eerst maar eens de PTFE-ring met bijbehorende o-ring heb vervangen.


En dan het resultaat van de dag. 


De Diravi staat er ook weer op omdat we die ook maar even wat lak hebben gegeven. Vond 't ding er in gevlekte staat maar een beetje sneu uitzien als al het andere wel strak schoon is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Het AD wordt ook altijd goed gebruikt zie ik.    Maar topwerk hoor.

Je kunt wel partner worden bij Q&K.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Q&T? 

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tobias, 

Is dat een nieuwe truc, onderdelen in terpentine in een plastic zakje in de ultrasoon?

 

"PTFE-ring met bijbehorende o-ring" nooit gezien, zitten daar 2 ringetjes achter elkaar?  

 

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

JaapSt zegt:

<p>Tobias,&nbsp;</p>

<p>Is dat een nieuwe truc, onderdelen in terpentine in een plastic zakje in de ultrasoon?</p>

<p>&nbsp;</p>



Dat zakje doe ik zodat je niet de hele ultra-soonreiniger hoeft vol te gieten met terpetine. Kost je anders 8 liter. 
Daarnaast is 't spul toch lichtelijk ontvlambaar, dus lijkt het me ook niet wenselijk dat er zo'n hoeveelheid lekker opgewarmd (van de trillingen) staat uit te dampen.

Technisch gezien zou het beter zijn om iets van een glazen bakje te gebruiken omdat de harde wanden van het glas de trillingen 
beter door zouden geven, waar het zachte kunstof van het zakje dempend werkt. 

Maar tot nu toe komt alles er brandschoon uit, dus vind ik werken met zakjes voordeliger. (zie anders maar weer aan een glas te komen wat in je reiniger past én waarin je component weer past.  

 

JaapSt zegt:

<p>"PTFE-ring met bijbehorende o-ring" nooit gezien, zitten daar 2 ringetjes achter elkaar?&nbsp;&nbsp;</p>

<p>&nbsp;</p>



Gestapeld in een groef.
De ptfe ring dicht af rond de plunjer die er doorheen moet kunnen schuiven. (vandaar een ptfe en geen rubber)
Daaronder in de groef (dus eigenlijk om de ptfe ring heen) ligt een rubber o-ring. Deze dient dan als vering/aandrukmiddel voor de ptfe ring.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Aha, kijk, ik heb een 3 liter trilbak, probleem is minder groot dan. Maar met de voorgeschreven vloeistoffen werd t niet schoon genoeg?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Met "voorgeschreven vloeistoffen" bedoel je wat er bij die 'trilbakken' verkocht wordt? Dat heb ik er niet bij gekocht of gebruikt.

Dacht het al vermeld te hebben, maar zie nu dat ik 't vergeten ben. 
Vanuit Citroën wordt er in de boeken gemeld dat je enkel terpentine mag gebruiken voor het reinigen van hydraulische componenten. Daar houdt ik me dus netjes aan. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Gestaag gaan we verder.

- Rem-doseur onder druk gezet om te zien hoe de interne lekkage nu is.
Van 170 bar naar 165 bar na 2 minuten. En na 20 minuten nog steeds op de 163 bar. 
Niets meer aan doen dus. 

- ABS blok een beetje opgeknapt. 




De rubberen bevestigings-buffers zijn nagenoeg doorgescheurd. Vervanging daarvoor komt vrijdag binnen. 
Dan spoelen we het blok nog even door, maar uit elkaar halen lijkt me niet nodig. Tenzij er natuurlijk LHM uit de retour komt zonder dat ik daar om vraag.

Dan als laatst maar eens het subframe ZPJ4 geschikt maken. Niet dat dat nu zo heel anders is, maar er zijn wat details.

Wegens het uitlaatspruitstuk en de dubbele katalysators was er voor de voorste hydractief-regelaar geen plek meer op z'n vaste stek. Zodoende heeft men besloten de regelaar dan maar vooraan op het subframe te plaatsen.
Met behulp van wat foto's met afmetingen die XM205 voor me gemaakt heeft konden we bepalen dat de juiste plek hier wordt.


Die omcirkelde opstaande rand is nu niet echt de montageplaat voor de regelaar en zit goed in de weg voor de montageplaat die ik wel wil hebben daar. Probleem?
Niet echt. Na wat graven in m'n geheugen en foto's kan ik concluderen dat die opstaande rand diende om de koeler van de automaat op te monteren. Welke dus goed overbodig is geworden.

Die opstaande rand is er ook maar later opgelast en kan er dus ook vrij makkelijk vanaf mbv. een slijptol.

Dan kunnen we eens uit proberen aan de hand van de gekregen maten en de ZPJ4 specifieke veerpootleiding waar exact we de nieuwe montageplaat willen hebben.


En welke afstand. Want we willen geen bol in de radiateur gedrukt hebben.


Daarna valt nog op dat de veerpootleiding drie beugels heeft die een beetje in de lucht zweven. 
Na XM205 nog eens raad te plegen en wat rond te neuzen op het internet wordt mijn vermoeden bevestigd. Gewoon een paar hoekijzertjes op maat buigen en op de juiste plaats op het subframe lassen. De leiding is leidend hierin. 

En zodoende zijn we een montageplaat en drie beugelsteuntjes rijker. 


Netjes aflakken en niemand die er ooit meer wat van gaat zien. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Qua foto's weining gedaan vandaag.
Beetje leidingklemmen schoonmaken, andere rand-onderdelen netjes maken, zoeken naar waar leidingen en klemmen  horen, en een paar nieuwe leidingen maken wegens de verplaatste hydractief-regelaar.
Toch weer zo'n 12 uur besteedt.  (dat benadruk ik maar omdat er in het 'Te Koop - Topic' werd gevraagd "wat-te-verwachten")

Maar het begint allemaal wel wat meer 'vorm' te krijgen.




Dat koper-kleurtje ziet er allemaal natuurlijk maar wat pauperig uit. 
Alle drie loshalen en in de lak.


Tip van T.
Eerst je leiding werk regelen, daarna pas je stabilisator-stang / draagarmen monteren. Scheelt je een hoop moeite met leidingen uitpuzzelen en plaatsen ;) )

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi werk!

Nu je die ABS unit nog enigzins bereikbaar hebt, bedenk dan even wat je wilt doen om toekomstige storingen te verhelpen. De solderingen op de printplaat, daar waar de stekkers erop gaan, krijgen allemaal eilandvorming. Dat geeft een weigerende ABS. Nu kun je erbij om ze opnieuw door te solderen. Het nadeel is wel dat het kunststof daarvoor opengesneden moet worden en dat het tamelijk onmogelijk is om dat weer netjes dicht te krijgen.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ah, goed om te weten dat dat ook iets is wat het kan begeven. Maar ik blijf er toch liever vanaf totdat 't echt kapot is. 
Naar mijn mening moet 't niet zo moeilijk zijn om het elektronische gedeelte te demonteren zondr het hele ABS-blok uit de wagen te halen.
Ten minste, in het geval van een handbak. De automaat zal er waarschijnlijk wel gruwelijk voor in de weg zitten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Kleine 're-cap', van wat er de afgelopen week gedaan kon worden.

Als eerste maar eens het ABS-Blok geheel doorgespoeld.


Waarna ik 'm op druk heb gebracht om te zien of ie niet stiekem een beetje door zou lekken over het 'aflaat'-kanaal.
Maar dat deed ie gelukkig niet. 


Ondertussen ook nieuwe ophang-rubbers er voor binnne gekregen waarvan alleen de draadeindes even moesten worden ingekort.
(correcte maat / aangekochte maat / versleten)


Dan door naar de retourslangen. Deze wil ik graag terug geplaatst hebben voor het subframe aan de wagen zit wegens praktische redenen.


Maar helaas, na een uurtje relaxed poetsen besluit er een slang gewoon lekker af te scheuren. 


Was al niet de eerste, maar toch wel zuur dat nu alles wel zo goed als afgeschreven is.
Omdat ik geen zin heb om nu dagen te gaan wachten op de correcte nieuwe slangen, en weer de nodige tijd kwijt zijn aan mallen maken, heb ik besloten om het spulletje alsnog op te lappen met wat kit-werk zodat ik in ieder geval verder kan met opbouwen. Dat hele slangenpakket gaan we dan wel op fatsoenlijke wijze reproduceren als de wagen weer op de brug staat. Tot die tijd zal de ouwe meuk het nog wel uithouden.

Dus na enig lapwerk en met het WPhandboek naast ons, ook al het retour-leidingwerk wat achter de Diravi zit aangesloten. 
En omdat dit zo ongeveer de laatste keer is dat het goed te zien valt zet ik 't letterlijk even in het zonnetje.


Ook dit aantal leidingen zo aan de zijkant van het subframe ga je alleen maar op een ZPJ4 tegenkomen. Past precies!


Het subframe zelf onder de wagen plaatsen was niet al te moeilijk. Netjes met de palletheffer op z'n plaats rollen, liften en uitlijnen op de pasnokken waarna de bouten in de voorgeschreven volgorde / methode aangedraait zijn.

Vanaf dat punt kan dan de rem-doseur aangesloten worden, ga je nog even onder de wagen liggen omdat je tóch vergeten bent een retourleiding aan te sluiten en kan je afsluiten met de positieve mededeling dat de motor-ruimte al weer echt het XM-gevoel begint te geven.
(wat een slangen-chaos)


Over dat XM-gevoel...
Als kers op de taart gaat bij het aansluiten van de retourslangen van de rem-doseur...,
Achja...


Morgen weer een nieuwe dag.. We prutsen wel ff eentje van nieuwe slangen in elkaar. 
Geeft meteen het voordeel dat de slangen dan wél soepel zijn. Wat het plaatsen aardig gaat versimpelen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi werk! Wel jammer van die slangen. Heb je genoeg slang op voorraad?

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

't Gaf vorige week toen de eerste het begaf nogal wat frustratie. Die van vandaag kon ik er gelukkig wel bij hebben. ;)

Op voorraad heb ik de slangen (nog) niet. De plaatselijke automaterialenzaak gelukkig wel. Kost dan alleen de hoofdprijs.
Zodra ik de malletjes heb, en kan bepalen in hoeverre het haalbaar is om te reproduceren zonder dat er wezenlijk verschil is met origineel, ga ik eens peilen hoeveel animo er voor is in de Xm-wereld. 

Denk sowieso van elk type een setje voor in het club-magazijn.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Zijn er veel verschillen tussen de diverse modellen?  Misschien door Dirass en Diravi ...

Zou wel mooi zijn als je dat voor mekaar kunt krijgen. Er is niemand anders die die handschoen zo goed kan oppakken als iemand met rubber in z'n bloed  

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Diravi zorgt inderdaad voor wat extra slangen, maar ook het verschil tussen hydractief en 'kaal' hydropneumaat geeft wat verschil op de koppelstukken.
Daarnaast heb ik al opgemerkt dat het er op lijkt dat bij serie2 wagens bepaalde details ook weer iets anders liggen.

Maar dat zou gewoon een kwestie zijn van de onderdelen-lijst er naast houden om in ieder geval aan de hand van onderdeelnr's te indexeren welke wagens overeenkomstige en afwijkende bundels hebben en daarna alle auto-slopen aflopen om betreffende bundels ter voorbeeld te pakken te krijgen.

Qua mallen maken zal het wel mee vallen. Voor zover ik nu zie zijn er zo'n vijf 'standaard' vertakkingsdelen. Zodra je die hebt wordt het gewoon een kwestie van de juiste slanglengtes weten en wel of niet bepaalde aftakkingen blind maken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Klinkt als een goed plan

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Eerst maar eens beginnen met de huishoudelijke mededelingen....

De 'quik-fix' voor de retourslang die bij de rem-doseur hoort. Visueel niet heel erg 'pleasing', maar wel degelijk.


Dan hadden we nog wat elektra 'aftakkingen' (je weet wel, met van die mooie knijpstekkertjes die gaan corroderen zodra ze geplaatst zijn).


Na wat doormeten en kijken op de elektrische schema's kunnen we concluderen dat deze draden zijn afgetakt van een contactslot geschakelde plus (voor de airco-pressostaat) en een 'min' die via het brandstofpeil-metertje op het dashboard loopt.
Oftwel.., leuk bedoelt om een geluidsversterker te schakelen, maar niet zo.
Weg er mee. 

Dan de motorsteunen. Want die aan de passagierszijde doet 't niet meer echt.
Al een tijdje, want die was al weer eens aan elkaar ge-kit. Geen kansloos idee.., maar aangezien hij aan de onderkant lekt wordt het toch tijd voor een nieuwe.


Na lang zoeken heb ik twee stuks gevonden. Die op de foto komt uit Litouwen. De ander...
Helaas.., een foutje in het voorraad beheer. Momenteel heb ik dus de laatste die online leverbaar was. 

Omdat we van automaat naar handbak gaan hebben we ook een andere beugel nodig voor de motorsteun van de versnellingsbak. 
Maar welke dan? 

Blijkt dus dat dat mooi ingeslagen staat op de beugel zelf voor welke bak die bedoelt is. 
En dat is maar goed ook, want optisch is het verschil nauwelijks te zien.
Links een beugel voor de BE3 bak en rechts voor mijn ME5T. Het enige verschil is de plaatsing van de gaten voor de motorsteun zelf.


En om in lijn te blijven met de voorgaand genoemde motorsteun, lijkt het er op dat ik de laatsts online vindbare te pakken had.

M​et dit geregeld kunnen we ons gaan richten op het brullende hart van deze XM. De motor zelf...

Twee jaar na aankoop nog eens de vorige eigenaar gevraagd wat er ook alweer precies aan gedaan was. Met als resultaat hetzelfde lijstje.
- Nieuwe Distributie/Olie-pomp kettingen
- Nieuwe zuigerveren
- Nieuwe bougie-kabels
- Nieuwe bobine en verdeler
- Nieuwe Bosch injectoren
- Nieuwe keerringen uiteraard

Je ziet 't er alleen niet helemaal aan af. (op de bougie-kabels en vloeistoffen die er uit komen na dan)


Daar gaan we dus even een 'finishing touch' aan toevoegen. 
Door naar de volgende post... ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Met dezelfde 'naïve' insteek die ik had toen ik aan dit project begon dacht ik dat "een motorblok opkalefateren" wel zo gedaan zou zijn.
Een krappe twee weken verder gaat het er eindelijk op lijken dat ik richting het moment van opbouwen kom.

De tientallen foto's ga ik de forum-server besparen, maar wel even een kleine greep uit van hoe het was en nu is.
Ideaal was geweest om het blok écht uit elkaar te trekken en te stralen. Maar aangezien deze 1500km geleden zo goed als gereviseerd is, lijkt me dat iets te veel van het goede. 
Dat maakt zaken wel wat lastiger en heb ik ervoor gekozen om een paar bussen hittebestendige allu-kleurige en zwarte lak te kopen.

Maar dan moet je toch eerst van al het vet en oxidatie afkomen.
(ff een 'impressie close-up' van de beginstaat)


Dat vet lukt wel aardig, de oxidatie iets minder. Na intensief borstelen met ontvetters is dit het resultaat.


Trouwens.., dat witte vloeibare pakkingspul bij de inlaten liet ook wat te wensen over. Dat was waarschijnlijk gedaan om de oude o-ringen te kunnen herbruiken. Ik doe wel nieuwe. En uiteraad zijn die ook.., eehhhh.., schaars.

Nu bevat zo'n blok blok wel wat 'omliggende' onderdeeltjes die een ander kleurtje hebben. En niet het gewenste kleurtje.
Zoals bijvoorlbeelde de schakelhevels van het ACAV-systeem...



Of de KVSbuizen die over het blok liggen...


Wat ons er toe brengt om te zeggen dat je een grote hoeveelheid delen mag demonteren, ontroesten, ontvetten, verzinken, en uiteindelijk in de gewenste kleur kan spuiten.

Maarrrr... dat geeft wel resultaat! 


Ga me nu niet vragen of ik nog weet waar elk onderdeeltje thuis hoort. Dat dacht ik wel, maar ben ik momenteel na het zien hiervan allen nog maar aan het hopen. x)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE: project: "Le Mouton Noir"

Heel mooi zo. Als zo'n blok van binnen nieuw is wil je dat ook aan de buitenkant zien. 

Persoonlijk vind ik de kleur van de bougiekabels wel wat jammer. Was dat origineel niet Citroen-rood?

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ziet er weer fris uit Tobias. Top!   

Ben benieuwd hoe het blok eruit ziet als alles er weer op zit. 

__________
Crepuscule

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Tobias, je weet dat t ook allemaal weer in elkaar moet? :)

Ik zie dat je de dynamo uit elkaar gehaald hebt. Gaat dat makkelijk, is de vrijloop los te vervangen?

 

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

@Mica
Originele kleur is inderdaad gelijk aan het Citroën rood. Zelf weet ik ook nog niet helemaal of de kleur blijft. Maar bij de vert-vega waar het uit komt stond het wel lekker en ik vermoed dat 't ook wel in mijn kleuren-schema gaat passen.

@Jaap
We gaan het hopen. ;)
Vrijloop heb ik niet gezien. Maar ik heb niet heel aandachtig gekeken omdat het mij er alleen om ging dat ik de buitenkant kon spuiten. 
Heeft me wel 2 koolborstels gekost helaas. Daar moet ik volgende week achteraan.

@Veen
Ik ook.., heel erg benieuwd en ik hoop dat 't de moeite waard is geweest. 

Vandaag in ieder geval de finishing touch gedaan. Oké, de echte finishing touch wordt de carterpan opnieuw spuiten. Maar dat gaat pas gebeuren als de wagen op een brug staat.



 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's