Uit België... mijn 3e XM !

62 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE:

Zo'n radiator heeft me met de TCT ook al wel eens hoofdbrekers opgeleverd. Tijdens het rijden in zomer op de snelweg werd de wagen naar mijn smaak net wat te warm (zo'n 100 graden) en in de file steeg dat zomaar naar 110 graden. Al het electronische spul gecontroleerd, dat was prima. Bleek uiteindelijk dat er een niet originele (goedkope) radiator in zat met te weinig koelcapaciteit. De originele Valeo was NFP, dus ik moest het doen met een ander Autodoc vervangexemplaar. Echter, de radiator die ik kon krijgen met de juiste koelcapaciteit had weer niet de juiste (plastic) aansluitingen. Dit was overigens op geen enkele manier te zien op Autodoc, volgens die website had deze moeten passen. Kwam er dus pas achter bij levering. Uiteindelijk heb ik de al in de auto aanwezige radiator grondig gereinigd en teruggemonteerd. Daarmee was de koelcapaciteit ietsje beter.

Moraal van het verhaal: kan zijn dat de juiste radiator niet meer te vinden is. Is het geen idee om de NOS radiator van @blaueboot over te nemen (aangenomen dat ie de jusite koelcapaciteit heeft) en deze indien nodig passend te laten maken? Wellicht zou je de plastic kappen van je huidige radiator kunnen hergebruiken, als die nog goed zijn?

Edit: zie hier het topic. Chris B zegt daarin hij ook nog een NOS Valeo heeft liggen. Geen idee of die past, maar hij had volgens mij ook een V6 12v. Misschien heeft ie 'm nog?

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Bedankt voor de tip, Mark, en de verwijzing naar Chris B.

Ik heb de oude zonet opgehaald en die heeft het helemaal gehad, van opzij zie je de blubber zo tussen de koelribben zitten.

Ook is de plastic aansluiting van het thermocontact beschadigd, wat betekent dat ik al niet langs een radiatorboer moet gaan voor een revisie.

Ik heb eerst even blaueboot gecontacteerd ; die had  blijkbaar nog een gelijkaardige liggen.

En ja, heel wat gepuzzel, alle aansluitingen moeten correct zijn, niet altijd duidelijk bij al die aanbieders, anders lukt het niet.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Nee helaas. 
Die van mij heeft dus géén aansluiting voor de oliekoeler. (Dat pijpje bij het gat voor de temp-sensor)

Wel zit er in die van mij al een vorm waar misschien een slangpilaar geplaatst zou kunnen worden. Maar dan ben je al aardig aan het klooien en voor de moeite die het gaat kosten kan je dan net zo goed die 300 euro aftikken en een goede repro uit frankrijk halen.

En ik ben wel benieuwd eigenlijk naar dat adres/bedrijf.
Wat ik al zei.., Als je hier in NL zo'n radiator wil laten maken kost ie letterlijk 1000eu. Als dat voor 300eu kan dan is dat wat mij beterft een koopje, mits 't dan wel ook om de originele specificaties gaat.

Trouwens.., 
Diegeen die ik aanbiedt is degeen die bij ChrisB vandaan komt. Zijn schuur moest leeg en toen heb ik maar besloten dat ik de hele stapel wel van hem dufde over te nemen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik heb de radiator die ik bij Aventure Peugeot/Citroën besteld had (Valeo 133020), aangekregen.

Alleen heeft die hetzelfde mankement als die van Blaueboot/ChrisB : het teutje voor de oliekoeler is slechts een aanzet, dat ook nog eens dichtgemaakt is.

Op foto's online (frontaal) zie je het verschil natuurlijk niet. En ik had nog wel foto's van het oude exemplaar meegestuurd, ter controle.

Dat wordt dus prutswerk de volgende dagen, uitboren, koppelstuk plaatsen en zien of het houdt ...

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Verdorie... En dat voor dat bedrag.

Meet eens goed of de binnenmaat van dat tuutje niet heel toevallig geschikt is om een 1/2" draad te tappen? Of natuurlijk gewoon metrisch.

Dan zou je er gewoon een slangpilaar in kunnen draaien en de draad insmeren met kit of een LocTite. Er komt als het goed is hooguit 1.4 bar op te staan. En in het slechtste geval 130grC.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Dat tuutje heeft als binnendiameter 16mm (en als buitendiameter 20mm) ;

1/2 duim is 21mm, en 3/8 duim is 16,7mm.  Het ene is dus te groot, het andere te klein. Er bestaan slangpilaren met metrische 18mm draad, maar ook daarvoor moet ik het tuutje uitfrezen. Zo'n grote frees zit er niet in mijn setje, dus ben ik nu kennissen aan het bellen.

Het kleine tuutje bovenaan was origineel ook dicht, dus dat heb ik al kunnen uitfrezen en met loctite en een boutje dichtgemaakt.

't Komt allemaal wel goed !

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Een slangpilaar en tap van M18x2 ergens vandaan toveren. Daarvoor moet je precies 16mm voorboren.

Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing. 

Sowieso leuk om alvast bedacht te hebben hoe het exemplaar wat hier op zolder staat een 'upgrade' kan krijgen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Dit geloof je niet :

De juiste radiator (dus met alle koppelingen, tuutjes en bellen op de juiste plaats) stond gewoon op mij te wachten bij de dichtsbijzijnde radiatorhandel !!

Na overleg met kameraden, bezoek aan de bouwmarkt (om het juiste koppelstuk uit te zoeken), toch maar even doorgereden naar de radiatorboer om zijn raad te vragen. Bleek de juiste radiator gewoon op het schap te staan - wel na enig zoekwerk want ze hadden hem onder Xantia geklasseerd.

Dus die snel gekocht. En toch weer, 1 tuutje moeten dichtmaken ; dat van het afwateringskraantje moeten openmaken en dan alles naar de Citroëngarage gebracht.

Toch vreemd wat dat ene tuutje invloed heeft op het referentienummer van Valeo :

Ref voor die zonder tuutje :

Ref voor die mét tuutje :

Epiloog : na 2 weken intensief speurwerk, een hoop chagrijn (hartfretterij zeggen wij hier), de oplossing op minder dan 15km van mijn deur gevonden, en een spiksplinternieuwe, aangepaste radiator op overschot. Iemand interesse ??

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Fijn dat je 'm alsnog gevonden hebt zeg! 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Gisteren de wagen terug opgehaald, nieuwe radiator en thermostaat werden geplaatst. 

Op de autostrade geeft hij nu 85°C, bij stilstand draaien, 100°C.

Vandaag naar Jan Van Gompel gereden om de voorraadbol te laten vervangen en gelijk de LHM en filters te verversen. Dat had dus die vorige (ondertussen 2e) garagehouder op de to-do list gezet, maar ik wou de wagen niet nog enkele weken langer bij hem laten.

Ondertussen heb ik er de voorbije maanden zoveel aan gewerkt en laten werken, dat ik hoop dat de betrouwbaarheid er nu is.

De module die achteruitrijlichten, cruisecontrol en boordcomputer aanstuurt (zie bericht #22) - dat blijft een probleem.

Binnenkort plan ik toch wel een buitenland tripje (ja, ik weet het, Eindhoven was voor mij vandaag ook buitenland wink)

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

100grC bij stilstand? 
Check eens de relais die van de koelventilatoren zijn. Bij de 96grC (of misschien zelfs 92) moeten die volle bak gaan draaien en dan moet ie toch echt voldoene koelen om terug te lopen richting de 90. Waarna de fans langzamer gaan draaien en het hele riedeltje weer overnieuw begint.  

Tenzij ik me vergis in de schakelmomenten. Daar ga ik dit weekend dan achter komen. Dan ga ik ook voor het eerst met +20grC met de PRV op pad.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Koelingsprobleem, aflevering elfentachtig :

Garagehouder nr. 2 had blijkbaar de plastic plug halverwege de radiator niet goed vastgezet waardoor garagehouder nr. 3 opmerkte dat die lekte. Koelwater gedeeltelijk langs die plug laten weglopen en opgevangen, en de plug met kit degelijk vastgezet. 36 kilometer gereden om bij die ene groothandel dezelfde kwaliteit koelmiddel te halen, in case of...

Ondertussen gemerkt dat ik geen stroom meer kreeg : GH nr. 3 had gezegd dat de min-klem op de batterij niet goed was bevestigd (was gesoldeerd). Waarschijnlijk heeft hij daarmee wat aan frunniken geweest en is die uiteindelijk losgekomen, dus alweer de boer op, op zoek naar een batterijklem. Als je zoiets ziet, waarom vervang je dat dan niet meteen ??

Enfin, radiator dicht, nieuwe koelvloeistof erin en rijden. Temperatuur loopt op tot 100°C, en dan schiet de linkerventilator (als je vóór de wagen staat) in gang, tot die iets koelt tot 95°C en terug stilvalt. De rechterventilator doet niets.

Radiator, relais, sensor vervangen, alle stekkers nagelopen, wat kan nu nog de oorzaak zijn dat ie niet voldoende koelt ?? 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Je fans horen altijd allebei te draaien (of allebei niet). Ervan uitgaande dat al je relais en relaisvoetjes goed zijn, is je rechter fan dus stuk. Komt wel eens vaker voor. Op de lage stand worden je fans in serie geschakeld, maar als je rechter fan een open circuit is, gaat er dan dus niks draaien. Pas als je fans parallel worden aangestuurd, gaat je linker fan draaien. Dus een kwestie van op zoek gaan naar een andere rechter fan (nieuw is denk ik niet meer te krijgen) en je koeling zou weer goet moeten werken. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Even met een stokje of zo door de voorkant heen peuren, en kijken of er wat beweging in de fan zit. Ik heb ook al eens een vastloper gehad.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Marc Alsemgeest zegt:

<p>Even met een stokje of zo door de voorkant heen peuren, en kijken of er wat beweging in de fan zit. Ik heb ook al eens een vastloper gehad.</p>

Had ik al uitgetest ; aan die rechterfan kon ik zelf met mijn vingers aan, en die draaide vrij rond.

Misschien is er toch ergens een draadje los, dat de relais wel ok zijn, maar dat die geen stroom krijgt.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Toch nog even de stekker voor de fans gecheckt (onderdeelnr. 1338.55) :
Ik had al eens een nieuwe besteld, maar die bleek 2 contacten te hebben, terwijl de originele er slechts 1 had.

Ook passen de ribbels niet met de stekker ; dat ene draadje is zo fragiel dat het zo kan loskomen.

Kan je dat openwerken om het opnieuw te bevestigen of zijn dat soort stekkers nog te koop ?

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik denk dat het gegoten zit, maar is deze niet compatibel met de "Junior Power Timer"-stekker (de JPT) van AMP? Tweepins female. Lijkt enorm op wat op een XM type 2 (en hele late type 1) zit. Dan zou je er gewoon een nieuwe stekker op kunnen maken. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

@Feije : ik heb er wat zitten op googlen maar vind toch niets dat er op lijkt hoor.

Ik had nog 2 bedenkingen :

- Aangezien mijn airco toch niet werkt, heb ik de stekker uit dat ventilatortje in het dakpaneel getrokken. Het maakt alleen maar herrie, verslijt en heeft toch geen functie meer. Kan dit ervoor zorgen dat de koelventilatoren in de war zijn ?

- die (bij mij) blauwe stekker op het blok heeft slechts 1 aansluiting en er gaat 1 draadje naartoe. Kan ik dan niet gewoon een stekkertje op dat draadje knijpen en zo direct verbinden ?

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Ja, dat laatste kan, maar hou er dan wel rekening mee dat zomaar een stekkertje erop drukken ervoor zorgt dat 'ie geen enkele vorm van bescherming heeft. Ik ben bang dat dat gaat oxideren. 

Overigens bedoelde ik ook niet dat zo'n type stekker als ik stuurde gelijk is aan wat je nu op je auto hebt zitten. Volgens mij is het meer de opvolger van die stekker, maar hij past als het goed is gewoon op je sensor. Wellicht kan iemand met een type 2 (of een wat latere 93'er) eens een foto posten van zijn stekker. Ik heb momenteel even geen Xantia's of XM's bij de hand. 

EDIT: Ter verduidelijking: deze stekker zou volgens mij compatibel zijn. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Niet om heel vervelend te zijn en de pret te bederven...

Maar de blauwe sensor heeft niets met de fanregeling te maken en laat alleen de temperatuur op het dahboard zien.
Het blauwe stekkertje is te 'redden' door ff een likje kit rond dat blote stukje draad te smeren. 

-------------------------

De bruine sensor die je hebt gekocht en wil vevangen is inderdaad van de fansturing. De locatie daarvan ga je aan de andere kant van het blok vinden. Zo'n beetje achter/onder de verdeler-kap.

Dan de temperatuur-sensor in het plafond. Die is enkel voor de ClimateControl computer om de menging van koude/warme lucht in het interieur te regelen. Wat het exacte effect is als je deze lostrekt weet ik niet, maar ik ken een gevalletje 'defect' waarbij de kachel alleen nmog maar of bloedheet of ijskoud wilde blazen. 
Maar die heeft dus niets met de fanregeling van de motorkoeling te maken.

--------------------------

De zwarte stekker die Feije post is de correcte 'Universele'.
Door de 'halve maan' inkeping past ie op elk ander kleurtje van die 'formfactor'. Die onderste inkeping, het baantje in het midden,  zorgt er voor dat je 'm niet verkeerd om kan plaatsen. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Verder klopt wat Feije aangeeft over de fans zelf ook.

Dit is een paralellel / serie schakeling. Dus ik zou eens meten of beide fans nog dezelfde weerstand hebben, of simpelweg 12V op zo'n ding zetten. (En pas op je vingers. De randen van de bladen zijn smerig scherp heb ik ondervonden.)

NRF levert de losse motoren voor de ventilator. Dus dan moet je zelf de fanbladen overzetten. Maar die moet je eigenlijk toch wel los halen voordat je lekker zo'n motor van de front kan los schroeven.
Het nr is: NRF 47345

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Zitten die fanbladen ook vast met linkse draad bij een XM? Als je dat niet weet loop je lelijk te schelden op zo'n schroefje/boutje... Of is Citroën zo geniaal geweest om een klemmetje te gebruiken? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Klemmetje. 

En dan is Citroën weer niet zo geniaal geweest om eens een goede lik vet op het asje te doen. Dus je kan je voorbereiden op een lang gevecht en geweek met kruipolie om zo'n fanblad van de as geschoven te krijgen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Poelietrekker erop? Of heb je daar geen ruimte voor? Het ding is ook maar van plastic natuurlijk, dus misschien trek je hem dan ook wel stuk. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Weer eventjes een up-to-date cheeky :

@blaueboot   :  ik was in de war met dat schemaatje ; daar stond die blauwe-met-dat-iele-draadje (nr. 8) als dienende voor de fans

Maar ik heb die bruine nu wel degelijk vervangen daar rechts op het blok... zonder resultaat.

@feije  :  die fanbladen zitten inderdaad vast met linkse draad ! En ze zitten vastgeplamuurd op dat asje ! Dus ga ik er toch maar niet aan beginnen trekken. Ik wou ze er eigenlijk ook wel afhalen omdat ik merkte dat er nog heel wat troep zit achter die fans, vóór de (kapotte) condensor. Niet dat het zoveel uithaalt, maar toch. Heeft garagehouder nr. ... dus ook niet proper gemaakt, zoals gevraagd. En hij heeft eveneens de roest niet van die dwarsbalk gehaald, nu hij er toch bij kon.

En dan loop ik alweer tegen mijn technische grenzen aan (ondertussen sta ik wel psychisch ijzersterk wink), want hoe krijg ik stroom op die bovenste stekker ? ik heb geen enkele stekker die daar op past.

Gewoon 2 losse draadjes naar de + en de - ?  Ik bezit wel een multimeter, ja, ja, dus ik kan wel iets uitmeten !

Ondertussen ook de relaisvoeten nog eens bekeken ; daar is ook al wat mee gebroddeld.

En ik heb daar ook een los stekkertje slingeren waarvoor ik geen gezelschap vind. Komt dus uit een van die relaisvoeten. Curieus.

Tot in den draai ! - betekent zoveel als 'tot ziens'

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Stop de persen !   Opgelost !

De zekeringen waren blijkbaar de boosdoeners :

In dat bakje onder de motorkap zitten de zekeringen voor de fans. Er zijn 6 plaatsen, voor 2 stuks, de plaatsen zijn niet genummerd en bij mij waren er 4 plaatsen bezet.  Zekeringen OK, geen gesmolten plastic.

Heb de zekeringen er uit gehaald en het bakje volgepropt met 6 stuks van 30A . En dan met de moed der wanhoop nog maar eens toertje gedaan.

Joepie ! Temp. komt niet boven de +/- 92°C, rechter fan draait vrolijk mee.

Wat een gedoe voor zoiets onnozel. Bedankt voor al het meedenken aleszins. Ik val jullie niet meer lastig en probeer in de toekomst iets leuks te posten, beloofd !

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Gruwelijk...,  Zo iets onverwachts...

Maar nu zit overal 30A in gepropt? Da's ook niet best.

De nummering staat in het dekseltje als je 't openklapt. En dan is de nummering van de zekeringen precies zoals je in het dekseltje leest. Dus geen spiegelbeeld of andere fratsen. En da's maar goed ook, want uit m'n hoofd is de nummering iets van:

3 - 1 - reserve - 5
4 - 2 - reserve - 6

Echt.., daar zijn een paar flessen wijn doorheen gegaan op de ontwerp-afdeling alvorens iemand dat mocht opschrijven. 

Maar in ieder geval fijn dat het weer werkt. 

Heeft u trouwens Cruise Control? Ik meen dat die gele relais-voet daarvan is. Aan dat losse stekkertje komt dan een enkel draadje dat via het front naar de andere zijde loopt om daar via een bruine of zwarte 5 polige stekker doorverbonden te worden naar de 15-polige van de Cruise Control module. (Zilver, ter grote van een sigarettenpakje, blauw opschrift)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Hoe oud is deze XM? Bij nieuwere modellen zitten er 2 grote 40A zekeringen net naast de kleine zekeringkast

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Iets van 1991. (Heb 'm al bij het magazijn gezien. ;) )

De correcte layout van het zekeringenkastje in de motorruimte. Zoals je er op kijkt als je er voor de wagen staat.

* neemt een slok wijn*

F6 - F2 - R - F4
F5 - F1 - R - F3

F1 = 30A (ABS)
F2 = 20A/30A (Ongebruikt)
F3 = 30A/40A (R. Ventilator (hoge snelheid))
F4 = 30A/40A (L. + R. Ventilator (lage snelheid) óf Linker Ventilator (hoge snelheid)) (ik denk dat de tweede optie van toepassing is als de rechter ventilator niet aanwezig is. Zoals op simpele 2.0L blokken zonder airco)
F5 = 30A (Airconditioning)
F6 = 30A (EGR.)

Ik zou zelf dan voor de fans de 30A blijven gebruiken. Liever dat die zekering doorgaat dan dat er 40A over die kast mag lopen.

Beter gezegd. Je kan eigenlijk alles laten zoals het is. Maar je weet nu wel welke van de 6 er als reserve te gebruiken zijn. xD

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik heb de zekeringen op deze manier erin gestoken en inderdaad, het schema staat op de binnenzijde - niet eerder gezien ; ik werk in een garagebox zonder electriciteit (maar met een arsenaal aan heroplaadbare ledlampen) zodat sommige details me wel eens ontgaan.

Het blijft toch gek dat zekeringen die er onbeschadigd uitzien de oorzaak waren. Uiteindelijk heb ik ze er gewoon eens uitgenomen en ad random met wat andere er terug ingestoken.

Cruise Controle heb ik wel, maar werkt niet - zie berichtje #22 waarom - en mijn airco evenmin (kapotte condensor) dus dat is nu even mijn zorg niet.

Ik ben al blij dat mijn koeling- en electriciteitsproblemen lijken opgelost, dus ga ik de volgende weken eens volop genieten van wat uitstapjes !

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Pagina's