Er valt even weinig te zweven met een defect dynamo :( Zag net het acculampje alweer oplichten.
Ik zit toch nog een beetje in dubio of ik er zelf aan wil beginnen of het Renard laat oplossen.
Twijfel een beetje of ik het wel zelf voor elkaar ga krijgen. Eenmaal uit elkaar op de brug is het 'point of no return'
Anderzijds als je enigszins je gezonde verstand gebruikt en niks forceert kan er weinig (gigantisch) misgaan. Bovendien ben ik niet afhankelijk van de XM.
Dat is een klusje wat best zelf te doen is, neem er de tijd voor en als je de beschikking over een brug hebt is het helemaal top.
Vorig jaar is bij mijn dame de startmotor er binnen 45 minuten onderuit gesleutelt zonder brug. En die is heel wat lastiger te bereiken dan een dynamo.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou we gaan het gewoon proberen! :)
Kan ik, als de auto eenmaal loopt, er gewoon (lees 50 km) mee rijden? Of is het dynamo nodig om de auto normaal te laten functioneren?
Al die storingen die je had kunnen best veroorzaakt zijn door de dynamo problemen... ff te weinig signaal terug en er staat een fout genoteerd. Dus zodra je dynamo gewisseld is gelijk weer ff alles uitlezen ;)
Ik zou niet gokken en de accu aan de lader hangen.
Ik zit net m'n eigen bericht te lezen en ik zie dat het onduidelijk is.
Wat ik bedoel is dat voordat je gaat rijden je de accu moet opladen. Omdat de dynamo (vrijwel) overleden is, zal de accu namelijk alle verbruikers moeten voeden.
Vandaag de solid state relais vervangen en de diodes geplaatst.
Na het terugplaatsen van de VC even getest. Contact aan: hydractive lampje uit. Storing dus.
VC uitgelezen: Hydractive storing op de elektroklep voor (fout 31)
Storing gereset en auto opnieuw op contact. Hydractive lampje aan.
Contact uit en weer opnieuw op contact: Lampje uit en dezelfde storing.
Is de zwakke accu het probleem (Moet t dynamo nog reviseren)? Stekkerverbinding? Klep zelf? Moet ik nog twijfelen aan het soldeerwerk? ;)
Naast bovengenoemde storing geeft hij geen andere storingen aan op het hydractive systeem.
Vage elektraklachten en -storingen zijn inderdaad voor het overgrote deel te wijten aan een slechte accu. Sarinora had vorig jaar ook allerlei onverklaarbare elektrische problemen. Nadat hij een nieuwe accu had geplaatst waren ze in een klap allemaal opgelost.
Gisteren het dynamo er onderuit gehaald. Ging best makkelijk nog. Alleen het oliefilter eraf en een paar bouten los. Maandag laat ik hem reviseren en kan t kreng er weer onder! :)
Nu de auto toch op de brug stond nog even gekeken naar de stekker van de voorste hydractiveklep ivm de storing.
Das deze toch?:
Heb de stekker los gehad en zag geen oxidatie of iets dergelijks. Een paar keer los en vast gemaakt om het wat op te ruwen. Hopelijk is de storing eruit met het nieuwe dynamo, maar vrees van niet. ;)
Verder zag ik nog een druppel LHM hangen aan de houder van de voorraadbol. Niet noemenswaardig:
Wat zijn al die slangetjes die hier bij elkaar gefrot zitten? Het is daar ook niet helemaal droog, maar eveneens niet dramatisch.
Aangezien het dynamo er zo onderuit was, gelijk maar even de GS uit de winterstalling getrokken. Bij het terugzetten van de accupolen zag ik dat een muizengezin had overwinterd in de hoek net achter de accu waar een hoop draden de motorruimte binnenkomt. De familie was gelukkig al vertrokken, maar ze hadden zitten knabbelen aan wat kabels. :evil: Met wat ducktape alles weer netjes gemaakt en na een paar startpogingen sloeg ze direct aan! :dans: In de zomer weer eens een tourtochtje gaan maken ermee.
Dynamo is gereviseerd en vervangen en werkt weer prima. Aircopaneel valt niet meer uit; het lijkt gelukt. :D
Storing hydractive zit er nog in, dus ik vermoed dat mijn soldeerwerk toch niet helemaal geweldig is gelukt. Klep achter hoor ik tikken bij het openen van de deur, maar de klep voor geeft nog steeds een storing met uitlezen en weigert alle dienst. Neig erna om bij Matthijs voor 5 tientjes een reeds gemodificeerd exemplaar te gaan halen. Dan weet ik zeker dat het daar niet meer aan kan liggen. (Als hij er nog heeft tenminste)
Een lek in de uitlaat was nog een fijne verrassing van vandaag. Volgens mij in een heel fijn stuk:
. Dat deel is ook flink geroest en de lek zit aan de bovenkant net bij de splitsing. Volgens mij een plekje waar precies een beetje water kan blijven staan tbv het roestmonster.
Is dit deel goed gebruikt verkrijgbaar? Repareren is niet echt zinvol gezien de staat van de demper. Kan hem beter nu goed vervangen ipv te gaan frotten met pasta en slangenklemmen.
Verder viel het op dat ledje van het alarm constant brand. Ik denk dat het systeem over de pis is gegaan doordat de spanning er een paar dagen af is geweest. Iemand een idee om dit weer te resetten? Zag zo niks staan op de papieren van Malle Pietje om dit met de toverdoos op te lossen.
Dit weekend VC vervangen, de uitlaat repareren en op jacht naar nieuwe veerbollen. Als we dan toch bezig zijn... :)
Aangezien het dynamo er zo onderuit was, gelijk maar even de GS uit de winterstalling getrokken. Bij het terugzetten van de accupolen zag ik dat een muizengezin had overwinterd in de hoek net achter de accu waar een hoop draden de motorruimte binnenkomt. De familie was gelukkig al vertrokken, maar ze hadden zitten knabbelen aan wat kabels. :evil: Met wat ducktape alles weer netjes gemaakt en na een paar startpogingen sloeg ze direct aan! :dans: In de zomer weer eens een tourtochtje gaan maken ermee.
Is dit de niet de ex van Sjoerd? Fijne GS vond ik dat. 8) (Tilanus op het CiFo)!?
Via onderdelendirect.nl kan ik voor 130 euro een nieuwe, weliswaar imitatie, middendemper kopen. Is het wat of raden jullie dit af?
Link: http://www.onderdelendirect.nl/citroen/xm/30-12v__3143/uitlaten
Verder viel het op dat ledje van het alarm constant brand. Ik denk dat het systeem over de pis is gegaan doordat de spanning er een paar dagen af is geweest. Iemand een idee om dit weer te resetten? Zag zo niks staan op de papieren van Malle Pietje om dit met de toverdoos op te lossen.
Mooi dat je dynamo weer doet wat die doen moet :thumbup:
Voor wat betreft je alarm, auto ontgrendelen, instappen en het knopje voor het interieuralarm kortstondig indrukken dan zou het ledje moeten doven.:wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Via onderdelendirect.nl kan ik voor 130 euro een nieuwe, weliswaar imitatie, middendemper kopen. Is het wat of raden jullie dit af?
Link: http://www.onderdelendirect.nl/citroen/xm/30-12v__3143/uitlaten
Is de originele Bosal niet meer te krijgen?
Bosal zal best nog wel te krijgen zijn, maar wel via de Bosal verkooppunten. Goedkope uitlaten zijn vrijwel altijd van USN of Walker.
Of je die van goede of slechte kwaliteit vindt moet je zelf uitmaken. Ik zou er geen moeite mee hebben, zeker gezien het prijsverschil. :wink:
Mijn ervaring is juist dat Bosal veelal troep levert... Walker heeft zo gemiddeld een veel betere pasvorm!
Bij deze motoren blijft origineel het beste, maar dat is ook terug te vinden in de prijs!
Ik heb een Walker uitlaat onder mijn vorige en huidige XM gehad en daar was ik niet tevreden over :thumbdown:. De pasvorm vond ik net aan de krappe kant.
De dempers zijn reflectiedempers, na een tijdje hoor je de verroeste schotjes rammelen :roll:.
Na het vervangen door een originele uitlaat, midden als einddemper (absorbtiedempers) was mijn XM een stuk sneller en veel stiller. Ook de kwalteit van het materiaal is beduidend beter en gaat veel langer mee. Maar dan betaal je wel de hoofdprijs :wink:.
Had eigenlijk gehoopt dat mijn uitlaat vandaag geleverd zou worden, maar helaas. Volgende week beter hopelijk. Weet iemand of Matthijs nog heel actief is hier? Heb een PB gestuurd voor 1 van zijn onderdelen, maar krijg niks terug... :oops:
De prijs was ook dusdanig dat ik dit wel min of meer had verwacht. Ik vind het ook leuk om te doen! Totdat je alles gaat optellen... :silent:
Leeftijd hoeft overigens niet alles te zeggen. Mijn GS is grofweg 20 jaar ouder, maar doet het bijzonder goed. Uiteraard veel minder complexe techniek, maar er kan evengoed veel aan kapot.
Das mooi dat je gelijk het verschil ervan merkt. Het lijstje meldingen valt erg mee. Ieder geval veel zweefplezier.
Er valt even weinig te zweven met een defect dynamo :( Zag net het acculampje alweer oplichten.
Ik zit toch nog een beetje in dubio of ik er zelf aan wil beginnen of het Renard laat oplossen.
Twijfel een beetje of ik het wel zelf voor elkaar ga krijgen. Eenmaal uit elkaar op de brug is het 'point of no return'
Anderzijds als je enigszins je gezonde verstand gebruikt en niks forceert kan er weinig (gigantisch) misgaan. Bovendien ben ik niet afhankelijk van de XM.
Dat is een klusje wat best zelf te doen is, neem er de tijd voor en als je de beschikking over een brug hebt is het helemaal top.
Vorig jaar is bij mijn dame de startmotor er binnen 45 minuten onderuit gesleutelt zonder brug. En die is heel wat lastiger te bereiken dan een dynamo.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou we gaan het gewoon proberen! :)
Kan ik, als de auto eenmaal loopt, er gewoon (lees 50 km) mee rijden? Of is het dynamo nodig om de auto normaal te laten functioneren?
Als je een goede accu hebt en verder geen stroomverbruikers (airco licht radio etc etc) aanzet moet dat volgens mij wel lukken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik zou niet gokken en de accu aan de lader hangen.
Al die storingen die je had kunnen best veroorzaakt zijn door de dynamo problemen... ff te weinig signaal terug en er staat een fout genoteerd. Dus zodra je dynamo gewisseld is gelijk weer ff alles uitlezen ;)
En een handtekening!!!!
+1
Ik zit net m'n eigen bericht te lezen en ik zie dat het onduidelijk is.
Wat ik bedoel is dat voordat je gaat rijden je de accu moet opladen. Omdat de dynamo (vrijwel) overleden is, zal de accu namelijk alle verbruikers moeten voeden.
Vandaag de solid state relais vervangen en de diodes geplaatst.
Na het terugplaatsen van de VC even getest. Contact aan: hydractive lampje uit. Storing dus.
VC uitgelezen: Hydractive storing op de elektroklep voor (fout 31)
Storing gereset en auto opnieuw op contact. Hydractive lampje aan.
Contact uit en weer opnieuw op contact: Lampje uit en dezelfde storing.
Is de zwakke accu het probleem (Moet t dynamo nog reviseren)? Stekkerverbinding? Klep zelf? Moet ik nog twijfelen aan het soldeerwerk? ;)
Naast bovengenoemde storing geeft hij geen andere storingen aan op het hydractive systeem.
Vage elektraklachten en -storingen zijn inderdaad voor het overgrote deel te wijten aan een slechte accu. Sarinora had vorig jaar ook allerlei onverklaarbare elektrische problemen. Nadat hij een nieuwe accu had geplaatst waren ze in een klap allemaal opgelost.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Gisteren het dynamo er onderuit gehaald. Ging best makkelijk nog. Alleen het oliefilter eraf en een paar bouten los. Maandag laat ik hem reviseren en kan t kreng er weer onder! :)
Nu de auto toch op de brug stond nog even gekeken naar de stekker van de voorste hydractiveklep ivm de storing.
Das deze toch?:
Heb de stekker los gehad en zag geen oxidatie of iets dergelijks. Een paar keer los en vast gemaakt om het wat op te ruwen. Hopelijk is de storing eruit met het nieuwe dynamo, maar vrees van niet. ;)
Verder zag ik nog een druppel LHM hangen aan de houder van de voorraadbol. Niet noemenswaardig:
Wat zijn al die slangetjes die hier bij elkaar gefrot zitten? Het is daar ook niet helemaal droog, maar eveneens niet dramatisch.
Aangezien het dynamo er zo onderuit was, gelijk maar even de GS uit de winterstalling getrokken. Bij het terugzetten van de accupolen zag ik dat een muizengezin had overwinterd in de hoek net achter de accu waar een hoop draden de motorruimte binnenkomt. De familie was gelukkig al vertrokken, maar ze hadden zitten knabbelen aan wat kabels. :evil: Met wat ducktape alles weer netjes gemaakt en na een paar startpogingen sloeg ze direct aan! :dans: In de zomer weer eens een tourtochtje gaan maken ermee.
Tot zover weer ;)
Dat sprotje leidingen zijn retourleidingen. Dat het zweet zou kunnen omdat het rubber verdroogd is. Is inderdaad niet iets om je druk over te maken.
Mooi dat de dynamo vrij makkelijker te demonteren was. Mooie GS heb je trouwens :wink:.
Dynamo is gereviseerd en vervangen en werkt weer prima. Aircopaneel valt niet meer uit; het lijkt gelukt. :D
Storing hydractive zit er nog in, dus ik vermoed dat mijn soldeerwerk toch niet helemaal geweldig is gelukt. Klep achter hoor ik tikken bij het openen van de deur, maar de klep voor geeft nog steeds een storing met uitlezen en weigert alle dienst. Neig erna om bij Matthijs voor 5 tientjes een reeds gemodificeerd exemplaar te gaan halen. Dan weet ik zeker dat het daar niet meer aan kan liggen. (Als hij er nog heeft tenminste)
Een lek in de uitlaat was nog een fijne verrassing van vandaag. Volgens mij in een heel fijn stuk:
. Dat deel is ook flink geroest en de lek zit aan de bovenkant net bij de splitsing. Volgens mij een plekje waar precies een beetje water kan blijven staan tbv het roestmonster.
Is dit deel goed gebruikt verkrijgbaar? Repareren is niet echt zinvol gezien de staat van de demper. Kan hem beter nu goed vervangen ipv te gaan frotten met pasta en slangenklemmen.
Verder viel het op dat ledje van het alarm constant brand. Ik denk dat het systeem over de pis is gegaan doordat de spanning er een paar dagen af is geweest. Iemand een idee om dit weer te resetten? Zag zo niks staan op de papieren van Malle Pietje om dit met de toverdoos op te lossen.
Dit weekend VC vervangen, de uitlaat repareren en op jacht naar nieuwe veerbollen. Als we dan toch bezig zijn... :)
Is dit de niet de ex van Sjoerd? Fijne GS vond ik dat. 8) (Tilanus op het CiFo)!?
Inderdaad overgekocht van Sjoerd ;) Goede koop geweest!
8)
Via onderdelendirect.nl kan ik voor 130 euro een nieuwe, weliswaar imitatie, middendemper kopen. Is het wat of raden jullie dit af?
Link: http://www.onderdelendirect.nl/citroen/xm/30-12v__3143/uitlaten
Is de originele Bosal niet meer te krijgen?
Mooi dat je dynamo weer doet wat die doen moet :thumbup:
Voor wat betreft je alarm, auto ontgrendelen, instappen en het knopje voor het interieuralarm kortstondig indrukken dan zou het ledje moeten doven.:wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bosal zal best nog wel te krijgen zijn, maar wel via de Bosal verkooppunten. Goedkope uitlaten zijn vrijwel altijd van USN of Walker.
Of je die van goede of slechte kwaliteit vindt moet je zelf uitmaken. Ik zou er geen moeite mee hebben, zeker gezien het prijsverschil. :wink:
Mijn ervaring is juist dat Bosal veelal troep levert... Walker heeft zo gemiddeld een veel betere pasvorm!
Bij deze motoren blijft origineel het beste, maar dat is ook terug te vinden in de prijs!
Ik heb een Walker uitlaat onder mijn vorige en huidige XM gehad en daar was ik niet tevreden over :thumbdown:. De pasvorm vond ik net aan de krappe kant.
De dempers zijn reflectiedempers, na een tijdje hoor je de verroeste schotjes rammelen :roll:.
Na het vervangen door een originele uitlaat, midden als einddemper (absorbtiedempers) was mijn XM een stuk sneller en veel stiller. Ook de kwalteit van het materiaal is beduidend beter en gaat veel langer mee. Maar dan betaal je wel de hoofdprijs :wink:.
Heb de USN maar besteld; we zien wel hoe lang het ding het houdt. Alles beter dan een demper die lek is. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Had eigenlijk gehoopt dat mijn uitlaat vandaag geleverd zou worden, maar helaas. Volgende week beter hopelijk. Weet iemand of Matthijs nog heel actief is hier? Heb een PB gestuurd voor 1 van zijn onderdelen, maar krijg niks terug... :oops:
Dat klopt, Matthijs is heel druk bezig met z'n verhuizing. :wink: Maar hij leest wel hoor. Ik denk dat 'ie nog 1 weekje druk is.
Aah zo. Bedankt! Dan wachten we even af ;)
Het 1e onderdeel voor de klusdag is binnen:
Nu de rest nog. :) Hoop deze week een 'nieuwe' VC en 8 nieuwe bollen te mogen ontvangen, zodat ze zaterdag weer helemaal stil en zacht is! :dans:
Het begint overigens weel een dure hobby te worden zo'n XM. Laten we hopen dat het zich slechts beperkt tot wat beginnersongeluk.
Laten we voor jou ook hopen dat het wat beginnersongeluk is :wink:, maar is niet zo vreemd met zulke oude auto's die je overneemt.
De prijs was ook dusdanig dat ik dit wel min of meer had verwacht. Ik vind het ook leuk om te doen! Totdat je alles gaat optellen... :silent:
Leeftijd hoeft overigens niet alles te zeggen. Mijn GS is grofweg 20 jaar ouder, maar doet het bijzonder goed. Uiteraard veel minder complexe techniek, maar er kan evengoed veel aan kapot.
Pagina's