Bougiekabels zijn ook nog vervangen, daarna liep ze weer als een zonnetje.
Daarna rare tijd gehad.
Maar dit is het XM forum, en ben vastberadener dan ooit om deze XM weer in tiptop conditie te krijgen en houden.
In februari ook nog problemen gekregen met de besturing, lekken deed die al, nu kwam erbij dat het stuur in bochten even niet verder wilde, kon wel makkelijk erdoorheen drukken, maar toch..
Sommigen zeggen dat de te lage druk van de pomp zou zijn, ik weet het niet, slaat echt even vast, dan weer door.
In ieder is dat niet fijn rijden met mijn rijstijl, dus geschorst en een 407SW V6 gekocht.
Wat een ongelofelijk slecht doorontwikkelde ES9 heeft PSA daar ingelegd!
Vandaag die auto verkocht bij een garage die in ruil de motor en stuurhuis van de XM gaat verwijderen en alle overige werkzaamheden gaat uitvoeren.
Heb nog extra diravi stuurhuis liggen, nu zoeken naar iemand of bedrijf die me een volledig gereviseerd stuurhuis kan leveren, heb al een idee, tips welkom.
Als dan toch de motor eruit is, motorruimte schoon maken, alle bedrading goed nakijken, wat laswerk laten doen, hd leidingen checken en eventueel vervangen, zoveel mogelijk afdichtingen vervangen nu we er toch bij kunnen, koppeling zit er net 20000 in, dus die hoeft niet.
Airco weer werkend maken, dit alles hoop ik voor december af te hebben omdat de 2 GTI's niet meer buiten mogen tot maart, 1 niet tot 2-3 weken of langer na de laatste vorst :)
In december word de XM 25 jaar , kan dan op de oldtimer verzekering, en zal binnen gestald gaan worden, wachtend op clubdagen.
Mag nu na gaan denken wat dan als hoofdauto, om dagelijks in te rijden, nog geen idee.
Nee, het hele blok gaat eruit maandag, alles goed schoonmaken, kabelbomen nakijken en repareren, wat roest aanpakken.
En op zoek naar een oplossing voor die bumpersteunen..
Ligt er misschien nog een plastic kap voor om het inlaatspruitstuk in het magazijn ?
Ga de rode niet meer blootstellen aan de elementen, met de zwarte ZPJ de winter door, zien hoe dat bevalt..
Rustig de tijd nemen om de rode helemaal top te maken, de extra ZPJ4 uit Zwolle eerst eens goed bekijken van onderen, is waarschijnlijk net zo rot als mijne ooit..maar het interieur is werkelijk een plaatje !
Motor loopt ook goed, uitlaat wel gaar, motorruimte ziet er niet uit, wel compleet.
Ach, heb nu tijd
Stuurhuis schiet ook lekker op, ga er paar maanden voor uittrekken om de rode echt helemaal goed te maken,
wellicht expertise nodig van hier om dat te laten gebeuren, sleutelmiddag :)
En nee, geen verdere aankopen meer voorlopig, blauwe GTI nog paar dingen aan doen, dan mag die weg, moet niet..
De bedragen die nu gevraagd worden voor de 205 GTI's
Sluit niet uit dat de rode toch zwart weer de weg op gaat, mits de blauwe goed verkocht gaat worden :)
Goede investering geweest!
De "nieuwe" Rouge Griotte ZPJ4 staat inmiddels in de garage, maar krijgt de naam "6e", omdat ik de zwarte ZPJ eerder gtekocht heb, wordt dat de 5e
Vanmiddag uurtje de tijd om een nieuwe snaar op de HD pomp te leggen, niet gelukt, geen ruimte oftewel verkeer gereedschap..plaatjes uit Citrophile's topic werken niet meer, heb mini ratel nodig..
Snaar is onlangs gebroken, weinig van over, is bij een garage in Zwolle geweest die er 10w40 in heeft gegooid
Tijdens het knappen van de snaar is er ook een stukje kabelboom doormidden geslagen die vanaf bijrijderkant naar bestuurderskant loopt.
Zodra de snaar geplaatst is, het grote moment, de brug op, en zien hoe slecht of goed de bodem is, en of het de moeite waard is dit te herstellen.
Buiten en binnenkant zijn vrij netjes, poetsbeurtje en ze zal er geweldig uit zien..
Motorruimte is een ander verhaal, compleet maar roestig..
<p>Vanmiddag uurtje de tijd om een nieuwe snaar op de HD pomp te leggen, niet gelukt, geen ruimte oftewel verkeer gereedschap..plaatjes uit Citrophile's topic werken niet meer, heb mini ratel nodig..</p>
Heb jaren terug ook eens gedaan en is inderdaad vrij onmogelijk bij te kmen. 2 dagen spierpijn aan over gehouden maar was wel gelukt met huis tuin en keuken gereedschap.
Als je nog een knappe set (voor)deurpanelen (over) hebt hou ik me aanbevolen (T1) en (nog) een compleet dashboard zeg ik ook geen nee tegen.
Uitlaat is lek bij de middendemper, in een pijp..morgen de brug op, bodem goed bekijken, er zitten wel wat rotte plekken hoor..
Maar deze auto verdiend het goed hersteld te worden, en gaat zaterdag naar een specialist.
Wat betreft de hoogteregeling, de messing busjes zijn niet meer leverbaar, eerst maar proberen de hoogte regelaar goed schoon te maken.
Dit topic even afstoffen, de rode XM vanmorgen op de brug, om te zien hoe ze erbij staat 1,5 jaar later..
Helaas, het is klaar met deze XM..
Echt teveel roest overal, heb de andere rode XM weer strak aan de onderkant, maar die blijft voorlopig in de opslag.
Deze gaat uit elkaar, het blok en de gereviseerde Diravi gaan een nieuwe plaats vinden in de zwarte XM, die ik in 2019 gekocht heb.
Dit exemplaar is in hele goed staat, oorspronkelijke plan was om deze te verkopen, aangezien deze zo traag is :)
Nu er een 24 klepper blok over is, zou deze de ZPJ kunnen vervangen.
Heb geen zin meer in sleutelen, dus moet een adres zoeken waar dat kan gebeuren.
Nog meer nieuws, de zwarte was XM 5, de rode XM 6, inmiddels ook XM 7 aanwezig, een gare TCT..
3x raden wat daat mee gaat gebeuren
Turbodruk is opgeschroefd naar 1,3 maar gaat terug naar 1 bar, wat is dat leuk bij het stoplicht, alleen snapt de automaatbak er niets van :)
Hier het "slachtoffer" die voorzien gaat worden van de ZPJ4 :)
Ook zal deze dame de voor en achter onderbumpers van de rode krijgen, net als de dak spoiler.
Goh.., dat ziet er bekend uit. En ik kan me voorstellen dat je er geen trek in hebt.
Mooie bumperset wel. Klopt het nu dat die voor de voorkant ook van Zender is? Want dan hebben ze dus voor de eerste en tweede neus een aparte onderbumper ontworpen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Geen idee welk merk spoiler er omheen zit, laat staan 1e of 2e type :)
Maandag ga ik beginnen de 4e uit elkaar te halen,
subframe goed bekijken, eventueel lassen en dan laten poedercoaten.
Blok liep als een zonnetje, wil deze wel droogijs laten stralen.
Vers Diravi stuurhuis erin, koppeling zit er net 10000 km in,
schotels van de 4e overzetten aangezien deze ook nieuw zijn.
Alleen nog even spannend of de kabelboom 1 op 1 past, iets met ronde en vierkante stekkers,
maar de bouwjaren liggen dicht bij elkaar, allebei Serie 2 interieur..
Bougiekabels zijn ook nog vervangen, daarna liep ze weer als een zonnetje.
Daarna rare tijd gehad.
Maar dit is het XM forum, en ben vastberadener dan ooit om deze XM weer in tiptop conditie te krijgen en houden.
In februari ook nog problemen gekregen met de besturing, lekken deed die al, nu kwam erbij dat het stuur in bochten even niet verder wilde, kon wel makkelijk erdoorheen drukken, maar toch..
Sommigen zeggen dat de te lage druk van de pomp zou zijn, ik weet het niet, slaat echt even vast, dan weer door.
In ieder is dat niet fijn rijden met mijn rijstijl, dus geschorst en een 407SW V6 gekocht.
Wat een ongelofelijk slecht doorontwikkelde ES9 heeft PSA daar ingelegd!
Vandaag die auto verkocht bij een garage die in ruil de motor en stuurhuis van de XM gaat verwijderen en alle overige werkzaamheden gaat uitvoeren.
Heb nog extra diravi stuurhuis liggen, nu zoeken naar iemand of bedrijf die me een volledig gereviseerd stuurhuis kan leveren, heb al een idee, tips welkom.
Als dan toch de motor eruit is, motorruimte schoon maken, alle bedrading goed nakijken, wat laswerk laten doen, hd leidingen checken en eventueel vervangen, zoveel mogelijk afdichtingen vervangen nu we er toch bij kunnen, koppeling zit er net 20000 in, dus die hoeft niet.
Airco weer werkend maken, dit alles hoop ik voor december af te hebben omdat de 2 GTI's niet meer buiten mogen tot maart, 1 niet tot 2-3 weken of langer na de laatste vorst :)
In december word de XM 25 jaar , kan dan op de oldtimer verzekering, en zal binnen gestald gaan worden, wachtend op clubdagen.
Mag nu na gaan denken wat dan als hoofdauto, om dagelijks in te rijden, nog geen idee.
Toevalllig komt er in de komende AE een heel verhaal van Dr Emiel over het reviseren van Diravi's. Hij doet dit ook in opdracht.
Je kunt 'm bereiken op: rik@edusmart.eu
Hij heeft het hier beschreven: https://xmclub.nl/forum/revisie-diravi-stuurhuis
__________
Crepuscule
Al benaderd, volgende week bel ik hem
En vandaag contact gehad, komt goed, de demontage is ook in gang gezet :)
Zie het nu opas, maar dit is de Xm van voorheen Benie en daarvoor Rob broek.
Fijn, die krokante bumpersteunen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Laat je het subframe iets zakken om de Diravi er onderlangs uit te halen ?
__________
Crepuscule
Ja, die lijken toch bij elke XM te roesten. Hoe wordt dat doorgaans aangepakt?
Nee, het hele blok gaat eruit maandag, alles goed schoonmaken, kabelbomen nakijken en repareren, wat roest aanpakken.
En op zoek naar een oplossing voor die bumpersteunen..
Ligt er misschien nog een plastic kap voor om het inlaatspruitstuk in het magazijn ?
Bij de mijne heb ik door een goede plaatwerker nieuwe steunen laten maken en erop laten lassen.
Gisteren 2 stuurhuizen weggebracht :)
Zelf ook nog wat werk..
Gisteren een zwarte ZPJ gekocht, vandaag de rode uit dat andere topic :)
Oh echt? Is dat die wagen uit Zwolle? Mooie verzameling inmiddels.
Zou die Boonacker ook niet iets voor jou zijn? Is ook een ZPJ....
__________
Crepuscule
Ga de rode niet meer blootstellen aan de elementen, met de zwarte ZPJ de winter door, zien hoe dat bevalt..
Rustig de tijd nemen om de rode helemaal top te maken, de extra ZPJ4 uit Zwolle eerst eens goed bekijken van onderen, is waarschijnlijk net zo rot als mijne ooit..maar het interieur is werkelijk een plaatje !
Motor loopt ook goed, uitlaat wel gaar, motorruimte ziet er niet uit, wel compleet.
Ach, heb nu tijd
Stuurhuis schiet ook lekker op, ga er paar maanden voor uittrekken om de rode echt helemaal goed te maken,
wellicht expertise nodig van hier om dat te laten gebeuren, sleutelmiddag :)
En nee, geen verdere aankopen meer voorlopig, blauwe GTI nog paar dingen aan doen, dan mag die weg, moet niet..
De bedragen die nu gevraagd worden voor de 205 GTI's
Sluit niet uit dat de rode toch zwart weer de weg op gaat, mits de blauwe goed verkocht gaat worden :)
Goede investering geweest!
We hebben binnenkort een sleutelmeeting bij Stoebo in Dokkum. Denk alleen dat een stuurhuis dan misschien wat veel van het goede is.
En hoezo heb je nu weer tijd Rene?
__________
Crepuscule
De "nieuwe" Rouge Griotte ZPJ4 staat inmiddels in de garage, maar krijgt de naam "6e", omdat ik de zwarte ZPJ eerder gtekocht heb, wordt dat de 5e
Vanmiddag uurtje de tijd om een nieuwe snaar op de HD pomp te leggen, niet gelukt, geen ruimte oftewel verkeer gereedschap..plaatjes uit Citrophile's topic werken niet meer, heb mini ratel nodig..
Snaar is onlangs gebroken, weinig van over, is bij een garage in Zwolle geweest die er 10w40 in heeft gegooid
Tijdens het knappen van de snaar is er ook een stukje kabelboom doormidden geslagen die vanaf bijrijderkant naar bestuurderskant loopt.
Zodra de snaar geplaatst is, het grote moment, de brug op, en zien hoe slecht of goed de bodem is, en of het de moeite waard is dit te herstellen.
Buiten en binnenkant zijn vrij netjes, poetsbeurtje en ze zal er geweldig uit zien..
Motorruimte is een ander verhaal, compleet maar roestig..
Volgens mij ben jij hard op weg om de grootste ZPJ(4) XM - specialist van Nederland te worden
__________
Crepuscule
Ben er met nog 1 bezig, wel 100% slopen :)
Heb jaren terug ook eens gedaan en is inderdaad vrij onmogelijk bij te kmen. 2 dagen spierpijn aan over gehouden maar was wel gelukt met huis tuin en keuken gereedschap.
Als je nog een knappe set (voor)deurpanelen (over) hebt hou ik me aanbevolen (T1) en (nog) een compleet dashboard zeg ik ook geen nee tegen.
Ik heb ook nog wel een T1 dash liggen, Stoof. En misschien ook nog wel T1 panelen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En het is toch gelukt :)
Dame kwam prima omhoog, maar de voorkant staat naar mijn idee wel erg hoog..
Wel ABS storing, en Klantenbindingslampje die gaan branden..
Iemand ervaring met droogijs stralen van een motorruimte ?
Ook offerte opgevraagd voor een RVS uitlaat, en denk erover om de dwarsdemper weg te laten.
Uitlaat is wel lek ergens vooraan, hopelijk niet het spruitstuk..
Dwarse demper heb ik in eerste instantie ook weg gelaten, en daarna toch laten komen.
Geluid van RVS is beduidend anders (lees meer) dus zou dit nog eens overwegen.
Spruitstuk hoop ik ook voor je dat die het niet is.
Ok, dan toch met. dwarsdemper..
Uitlaat is lek bij de middendemper, in een pijp..morgen de brug op, bodem goed bekijken, er zitten wel wat rotte plekken hoor..
Maar deze auto verdiend het goed hersteld te worden, en gaat zaterdag naar een specialist.
Wat betreft de hoogteregeling, de messing busjes zijn niet meer leverbaar, eerst maar proberen de hoogte regelaar goed schoon te maken.
Motorruimte wel enigzins netjes gekregen :
Rene, lees dit! Heb jij niet nog een verdwaalde suboptimale 205 tussen je XM's staan?
Misschien willen ze er ook wel een Turbo-ct blok in hangen
__________
Crepuscule
Ben van alle kanten bestookt met dit nieuws :)
De zwarte is als nieuw, alhoewel, 35000 km in 2,5 jaar maakt hem niet beter :)
Helaas doet Peugeot dit niet gratis, zal me een best prijskaartje aan gaan hangen..
Dit topic even afstoffen, de rode XM vanmorgen op de brug, om te zien hoe ze erbij staat 1,5 jaar later..
Helaas, het is klaar met deze XM..
Echt teveel roest overal, heb de andere rode XM weer strak aan de onderkant, maar die blijft voorlopig in de opslag.
Deze gaat uit elkaar, het blok en de gereviseerde Diravi gaan een nieuwe plaats vinden in de zwarte XM, die ik in 2019 gekocht heb.
Dit exemplaar is in hele goed staat, oorspronkelijke plan was om deze te verkopen, aangezien deze zo traag is :)
Nu er een 24 klepper blok over is, zou deze de ZPJ kunnen vervangen.
Heb geen zin meer in sleutelen, dus moet een adres zoeken waar dat kan gebeuren.
Nog meer nieuws, de zwarte was XM 5, de rode XM 6, inmiddels ook XM 7 aanwezig, een gare TCT..
3x raden wat daat mee gaat gebeuren
Turbodruk is opgeschroefd naar 1,3 maar gaat terug naar 1 bar, wat is dat leuk bij het stoplicht, alleen snapt de automaatbak er niets van :)
Hier het "slachtoffer" die voorzien gaat worden van de ZPJ4 :)
Ook zal deze dame de voor en achter onderbumpers van de rode krijgen, net als de dak spoiler.
Goh.., dat ziet er bekend uit. En ik kan me voorstellen dat je er geen trek in hebt.
Mooie bumperset wel. Klopt het nu dat die voor de voorkant ook van Zender is? Want dan hebben ze dus voor de eerste en tweede neus een aparte onderbumper ontworpen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Daar nog wat aan doen is wel héééél veel werk. Wel een mooi voorraadje onderdelen.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Geen idee welk merk spoiler er omheen zit, laat staan 1e of 2e type :)
Maandag ga ik beginnen de 4e uit elkaar te halen,
subframe goed bekijken, eventueel lassen en dan laten poedercoaten.
Blok liep als een zonnetje, wil deze wel droogijs laten stralen.
Vers Diravi stuurhuis erin, koppeling zit er net 10000 km in,
schotels van de 4e overzetten aangezien deze ook nieuw zijn.
Alleen nog even spannend of de kabelboom 1 op 1 past, iets met ronde en vierkante stekkers,
maar de bouwjaren liggen dicht bij elkaar, allebei Serie 2 interieur..
Je bent denk ik de eerste die een subframe laat poedercoaten. Wel een goed idee
__________
Crepuscule
Pagina's