Bonjour & Gutentag,
In een eerder draadje heb ik al navraag gedaan naar het genot van "toch weer een XM". Toen toch maar niet, het bedrijf vond een vergoeding voor een oud-niet-milieuzone-compliant-hok niet zo'n goed plan i.p.v. de leasebak. Maar: andere werkomstandigheid, geen leasebak meer én de hobby-968 weer verkocht...
De oplettende forummer had wellicht al gezien dat ik wat fanatieker was in het XMs-te-koop-draadje... Deze had ik nog niets eens kunnen posten want toen was ik al bezig transportvoorbereidingen te treffen en naar Hamburg af te reizen. Van een overleden "Werkplatzmeister" via een wazige tussenhandelaar nu bij mij terecht gekomen:
Wat hebben we hier?
- XM V6 van 03-1994
- Pallas uitvoering, het Duitse equivalent van de Exclusive
- Vert Véga - volgens sommigen hier fout geloof ik, maar op een Type-1 Exclusive vind ik deze aqua-kleur gewoon horen
- Interieur is het minder vaak gevonden Type-1 "Velours Alcantara Noir + Velours Diamant Gris-Noir"
- 158.000km op de teller, "Scheckheft gepflegt".
- Start direct, vering was soepel, automaat lijkt 't te doen (XM was abgemeldet dus alleen de lokale straat op en neer kunnen rijden).
- Één beetje verbogen kriksteun maar wel alles hard.
- Motor en bak lijken droog, enkel druppeltje onder de carterplug (keer oude afdichtring teruggeplaatst?).
- 4 Speedline velgen eronder én 4 Speedline velgen erbij, maar de banden zijn wel oud. Winterbanden met dotcode xx02... zomerbanden xx11 dacht ik. Denk dat ik de zomerbanden nog even op rij en dan voor Cross Climate+ ga, de tweede set velgen is dan voor hier of het magazijn (oh ja, nog even lid worden van de club natuurlijk!)
Voor, gezien de km-stand, "weinig" dus met de nodige te fixen gebreken:
- Drukregelaar tikte bijna continu. Maar: er lag al een nieuwe voorraadbol-in-doos in de kofferruimte. Ik denk dat iemand de klus te lastig vond bij de krappe V6. Na veel vloeken en tieren met een schroevendraaier en hamer 'm los kunnen tikken. Na nog veel meer vloeken en tieren de nieuwe bol er recht boven gekregen zodat 'ie in ene soepel het schroefdraad pakte. Met de nieuwe pakking nog recht ertussen ook geloof ik.
- Natuurlijk druppelt het uit één van de manchetten van de stuurinrichting. Dat wordt een Van-der-Laan-ingreep, maar dat was redelijk ingecalculeerd.
- Uitlaat is niet origineel, zie in elk geval het ronde eindstuk. En lekt in het midden op een aansluiting. Eens kijken of dit inderdaad alleen een aansluiting is, of dat we een RVS-investering moeten doen. Op zich liever nu, dan heb ik er zelf direct plezier van.
- Centrale vergrendeling: zekering was geknapt. Zekering vervangen en met de IR-afstandsbediening klik... maar meteen weer klik. Alles meteen afgesloten en weer open. Normaal zegt dat: één van de sloten doet niet mee, maar alle deuren, achterklep en ook tankklep doen braaf mee.
Als ik met de sleutel afsluit hetzelfde probleem. Maar: na 5-10x proberen blijft alles even dicht. Wil dan ook alleen nog met sleutel (niet meer AB) open, daarna weer van voren af aan.
Zou de CV-module op zijn eind lopen? Dan ga ik eens zo'n universele HF-vervanger regelen, had ik vroeger op de TurboD12 Ambiance ook naar alle tevredenheid. - Kofferbakmat was aan de kant van de bumper helemaal nat, maar ja de auto had ook ruim half jaar buiten gestaan (wel op stenen en niet op gras, gelukkig). Voorlopig eens het rubber van de kofferklep in de vaseline gezet, kijken of 't zo simpel is. Anders verder kijken.
- Zit een 2-DIN Kenwood in waarvan de mini-zekering aan de achterkant kaput ist. Eens kijken of die structureel springt, eerst eens zo'n mini-10A zien te vinden.
- Het interieur wemelt helaas van de gaten van oude carkits . Ook nog oude kabels en speaker ervan (onder middenarmsteun), pfff hele middenconsole maar eens los halen en alles goed verwijderen.
- Wang van bestuurdersstoel is versleten, andere Alcantara-delen natuurlijk met peeling. Eens kijken hoe 't er na de tondeuse uit ziet. Anders ooit misschien diepte-investering doen, of de afplaktruc van hier. Matzwart alcantara kan is vast ook makkelijk te krijgen per m2.
- Bestuurdersspiegel zit tape om, heb ik nog niet gedurfd te verwijderen. Elektrische verstelling werkt wel gewoon.
- Rugleuningsverstelling van passagier hapert wat: naar achteren prima, naar voren wil de schakelaar maar matig. Wisselen met de schakelaar van de andere stoel maakte duidelijk dat het echt in de schakelaar zit, eens vervangen voor een tweede goede dus.
- Achterklep is ontsierd door Duitse adelaar in het midden (eraf met fohn, maar lijmresten willen nog niet weg) en verkeerd V6-logo rechts. Kijken of ik die er wel af krijg. Anders wellicht vervangen door een cleane vanuit magazijn (zijn die er??).
TÜV/HU/AU moet "02-2020" weer, ben benieuwd wat de RDW daar maandag van maakt. APK tot keurdatum (6-2-2020) of dat ik ook hier heel februari erbij krijg. Dan APK inplannen en kijken wat ik er zelf nog voor kan doen. Anders Van der Laan bellen voor afspraak: stuurhuisklus en APK. Als de Dekra zijn werk goed gedaan heeft is er verder niks mis mee, want na laatste HU is er nog geen 8.000 km gereden. En dan veel rijden en genieten!
Wat een gave auto Rogier. Mooie km-stand ook. Hoezo zou er iets mis zijn met de kleur? Ik vind Vert Vega prachtig, helemaal in combinatie met de Speedlines.
Ik ben heel benieuwd naar je interieur want dat heb ik nog nooit gezien in een XM. Kun je daar eens wat goede foto's van maken?
__________
Crepuscule
Dank!
Las ergens hier "Vert Veganiste" omdat mensen het een té vaak voorkomende kleur voor de XM vinden. Maar ik vind het zo (Type1 in Véga + Speedlines) ook de mooiste.
Interieur zal ik morgen eens kijken of ik tijd kan vinden. In het XM-boek is het ook heel onduidelijk.
Clubaanmelding is gedaan via de site, kijken of dat werkt :-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Er was ooit de goedverkochte kleur Vert Triton. Die kwam je 20 jaar geleden bij de club heel veel tegen. Inmiddels zie je ze praktisch nooit meer. Maar Vert Vega is wat frisser, sprankelender. Niet voor niets werd het destijds allleen geleverd op Exclusives.
Trouwens, lekkage in de kofferbak komt heel vaak langs het achterlicht naar binnen.
__________
Crepuscule
Yep mijn TurboD12 was ook Triton, de Vega is inderdaad frisser en wat blauwer, meer aqua.
Lekkage bij achterlicht: de delen in de klep dan of de delen naast de klep? En is dat een kwestie van beter monteren (die hele driehoeken daar?) of is het meer/ander werk?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Nee de delen naast de klep. Het water van het dak wordt afgevoerd langs de achterlichten. Als de rubbers van deze achterlicht niet meer goed afsluiten dan loopt het daar zo naar binnen. De rubbers zijn vaak vervuild.
Lees dit maar even: https://xmclub.nl/forum/lekkage-de-kofferbak
Ik heb het zelf nogal rigoreus opgelost maar de boel is nu wel droog ;-)
__________
Crepuscule
Gefeliciteerd, mooie XM!
U vraagt, althans, er zijn twee kiekjes met een telefoon geschoten:
Damn, krijg eerste plaatje niet gedraaid. Staat hier op de Appel gewoon rechtop, maar hier wil 'ie niet draaien.
Jammer van het gaatje in de wang van de bestuurdersstoel. Maar verder heel blij: ik vond de stoffen Ambiance-stoelen ook na 340.000km nog erg fijn zitten. Geen geglij of geschuif over leer, geen compleet uitgescheurde GSA-stof maar mooi zacht en niet schuivend velours
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Mooi interieur hoor. Heb ik nog nooit gezien hier in Nederland.
Ik zie dat jouw stoel wel heel anders is samengesteld. Een hele lap Alacantara er overheen plakken ga je in dit geval denk ik zien. Misschien kun je voorzichtig een klein stukje Alcantara onder het gaatje duwen?
Is het slotvangertje van je codeklepje kapot?
__________
Crepuscule
Ik heb 3 breaks gehad in Vert Vega, alle niet Exclusive. Volgens mij was het net andersom: is de Triton nauwelijks geleverd en de Vega en masse. Er is overigens een (subtiel) verschil in de Vert Vega serie 1 en serie 2; is ook een andere kleurcode.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij haal jij beide kleuren door elkaar Mark. Ik heb jou groene break wel eens gezien vroeger. Ik had precies dezelfde en Winus trouwens ook. De kleur was Vert Triton.
Vert Vega is de eerste jaren alleen geleverd op Exclusives. Zie ook het boek van Thijs van der Zande.
__________
Crepuscule
Die manchetten van de stuurinrichting zou ik even leegknijpen voordat je naar de RDW / of voor de apk gaat.
xxxxxxm
Hier een filmpje hoe je die gaatjes weer dicht kunt maken. https://www.youtube.com/watch?v=z9qlwPMETY0
xxxxxxm
Mooie wagen Rogier. qwa lijmresten ben ik er onlangs achter gekomen dat zippo brandstof nagenoeg elke soort van lijmresten wegkrijgt. Doekje beetje vochtig maken en even deppen op de lijmresten en je veegt het er in no time af.
Probeer wel eerst even op een onzichtbaar stukje in de auto hoe de blanke lak zich houd, ik moest lijm van een stuk blank rvs afhalen dus daar had ik geen angst voor verdere schade.
Hoe is de pomp nu met de nieuwe voorraadbol?
En mooi 'echt houten' sierstrippen, die kun je weer mooi (diep) bruin krijgen met gekookte lijnolie. Met een doekje rustig inwrijven en in laten trekken en eventueel meerdere keren herhalen, het brengt weer leven in het hout.
Pas wel op met de doek nadien, gekookte lijnolie heeft de nijging te gaan broeien!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat lijkt me geen verkeerd plan, nee. Las op CiFo trouwens dat behalve Vd Laan ook Brian van Eenennaam zich gespecialiseerd heeft in Diravi-revisies, zal ik ook vast eens opzoeken en bij informeren.
Lijnolie, grappig dat ik ken ik vanuit de GSA-wereld... om de kleur van vervaagde bumpers weer mee op te halen naar diepgrijs of zwart.
Pomp sloeg nu in hoogste stand nog iedere 30s in, nog redelijk veel geloof ik?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Dr Emiel heeft zijn Diravi kunnen verwijderen zonder de motor eruit te halen. Zijn verslag staat hier: https://xmclub.nl/forum/revisie-diravi-stuurhuis
__________
Crepuscule
Zonder dit topic te willen kapen, maar I dare to disagree. Ik weet zeker dat er ERYCR onder de kap stond bij de eerste twee Breaks en KQHCR bij de laatste (serie 2). Zie ook mijn signature.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Je zult wel gelijk hebben Marc. Vert Vega was beschikbaar op andere modellen vanaf modeljaar 1995. In de praktijk is dat dan vanaf aug 1994? Kan dat kloppen met jouw kenteken ??
Vanaf nu maar weer over de wagen van Rogier ...
Ik zie helemaal geen barst in de automaatpook Rogier. Dat is best uniek
__________
Crepuscule
Geen barst in de pookknop, inderdaad. UV-degradatie normaal, neem ik aan?
Tja dan lijkt deze weinig UV gezien te hebben. Wel meer nattigheid kwam ik tijdens het poetsen voor de RDW-invoer tegen.... juist niet bij de gebogen kriksteun linksvoor, maar bij de kaarsrechte, keiharde kriksteun rechtsvoor is de dorpel toch wel tikkie rot:
Foto weer openen om recht te draaien, is vanaf onderzijde dorpel genomen.
Daar moet ik eens iets aan laten doen. Eerst naar de RDW: een hele vriendelijke dame aan de balie die me gauw gerust kon stellen dat alle papieren in orde leken. Daarna een even vrolijke keurmeester (invoermeester meer tegenwoordig) die helemaal enthousiast werd van een glanzende XM V6, leuk!
Onderweg naar de RDW toch maar even via het tankstation gereden, is in tijd stukje langer maar in km korter, ik vond dat 't mocht. En het was gewoon nodig zeiden zowel de brandstofmeter als de pomp. Ik wist dat er in een XM meer dan 80 liter kon, maar na 85 liter keek ik toch even angstig onder de tank, maar daar bleef het toch echt droog. Het viel zelfs de dame aan de kassa op "huh, een personenwagen waar ZO veel in kan!?!?":
Gelukkig krijg je bij V-Power dubbele Airmiles, zullen we maar zeggen
Na de RDW nog een minizekering voor de Kenwood 2-Din stereo gehaald, benieuwd of deze 't wel houdt (geen idee waarom de vorige gesprongen was). Gelijk het 2-DIN-frame beter gemonteerd en meer ruimte achter de radio gemaakt, zodat deze nu helemaal past. Ooit nog wel uitvogelen welke van de uhhhh 3? 4? antennekabels nog daadwerkelijk in gebruik zijn, na alle voormalige carkits en dergelijke. Alle ongebruikte meuk mag er van mij dan uit, behalve de originele CD-wisselaar kabel. Als iemand ooit de originele radio terug wil moet dat toch kunnen.
Ook de lekkage in de kofferbak aan het lokaliseren. Het lijkt vanuit de klep te komen, net links naast het slot. Daar is het schuim zeiknat:
Tja, dat druppelt dan vanzelf langs de slotvanger naar beneden natuurlijk. Vreemd genoeg heb ik na verwijderen van de hele plastieken kap nog niet gevonden waar 't nu echt vandaan komt. Gaatje van de kentekenplaathouder (terzijde: zijn er nog XM-club-kentekenplaathouders??)? Bevestiging van spoiler of achterwisser? Zoveel gaten zitten er toch niet in de klep, lijkt me. Misschien het raamrubber?
Andere verrassing was toen ik de winterwielen van de achterbank (lagen netjes op folie) haalde: natte vloer bij de voetenruimte rechtsachter, echt zeiknat. Met doeken gedroogd, muffe mat gewassen en nu buiten te luchten, daarna langggg een warme fohn op de vloer daar gericht. Was bijna droog tegen de avond. Nog geen idee waar dit vandaan kwam, zo nat, alsof iemand ooit een raam open gelaten heeft in een stortbui. Of dat er water in de wielen stond toen die ingeladen werden? Geen schuifdak, wel ooit dakdragers gebruikt, misschien dat 't daar vandaan komt (zit wel wat oppervlakkige roest bij de montagepunten zag ik al)?
Verder nog wat rondgebeld voor de Diravi. Van der Laan zei me geruststellend dat ze ook de linkerkant aan kunnen pakken met hun truc, dat is optie 1. Optie 2 is bij Brian (CiFo/Facebook) of Dr. Emiel een hele revisie laten doen. Ik kijk eerst aan hoe erg 't is, heb tot eind februari voor APK en dan besluit ik wat ik doe. Als bijvoorbeeld ook de automaat hapert (reed vandaag best goed, denk na paar oliewissels prima) ga ik voor een pijnlijke investering, anders wellicht nog even de "quick fix" voor zolang als 't duurt. Kan 't bij ooit komende automaat- of motorklachten altijd nog grondig in praktische combinatieklus. Het ritje Eindhoven-Veldhoven (15 km?) had in elk geval geen meetbaar verschil in LHM-niveau opgeleverd. Eerst kenteken en wat meer proefkilometers maken dus.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Kijk eens even onder de achterbank of het daar wel droog is. Bij mij stond dat vol met water ontdekte ik na de aanschaf.
Dat kwam allemaal uit de kofferbak / achterlichten.
__________
Crepuscule
Oei Veen dat ziet er niet lekker uit bij de jouwe nee
Vannacht had 't hier flink geregend dus ik was benieuwd:
1. Het tapijt bij de beenruimte rechtsachter was nog net zo vochtig/droog als gisteren. Na nog een uurtje fohn erboven hangen nu trouwens (bijna?) droog.
2. De ruimte onder de achterbank: kurkdroog.
3. Zit er dan water in de achterklep? Die omhoog en uh ja handige Rogier, dan stroomt er sowieso water af. Of er dan ook water uit kwam is natuurlijk niet meer te zien dan...
Vanmiddag nog wel de binnenkant van de achterklep bestudeert: geen spoor van vocht/roest, nergens. Ik heb nu toch het vermoeden dat het rubber niet goed zit (zat, heb 'm groot stuk losgehaald en opnieuw vastgeduwd) of zoiets? Dat het water onder de klep door naar binnen kroop, en dan direct tussen het staal en de kunststof binnenplaat door liep??
Verder nog begonnen de overdadige kabelspaghetti van voormalige carkits te verwijderen, dat geeft mij altijd ruimte en overzicht bij storingen. Daarbij stootte ik ook op onderstaande IR-sensor (?????) achter het contactslot.
Kabel liep naar achterzijde van radio om daar te eindigen in... een loze geel-groene stekker. Iemand zoiets ooit eerder gezien, iets van aanwezigheidsdetectie van een alarm wellicht??
Ook een Nokia carkit aangetroffen, de veelgebruikte CK-7 of zoiets (had mijn E91 uit 2005 zelfs nog, voor bellen op zich prima ding) onder het dashboardkastje. Speakerkabel zat lekker vast vanaf daar achter radio langs, onder middenconsole-delen door naar de voorkant van de middenarmsteun. Creatieve plek, na veel peuren had ik de kabel netjes los en kon dat lelijke speakertje er weer uit. De PHONE-kabel bleek al doorgeknipt, denk bij het verwijderen van de bedieningsunit door vorige eigenaar lomp gedaan. Nu is het hele Nokia-kastje eruit incl. die kabel. Alleen de microfoonkabel ben ik nog mee aan 't worstelen, ik krijg bijna het gevoel dat de mic voor het stuur gewoon hier van is. En de mic van de Kenwood niet aangesloten, moet ik nog checken.
Verder lag naast de Nokia onderstaande Bitron-module los (wel elektrisch aangesloten, fysiek los). Bitron Video 12V IND.VE. Google/eBay zeggen een relais voor de ventilator, die zit daar wel vlakbij. Weet iemand waar ik deze netjes vast behoor te schroeven/klikken?
So far for today, iedereen bedankt voor het actieve meedenken
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Is die Bitron niet van de ventilatoren bij bij de radiator? Deze bepaalt of en hoe hard de ventilatoren draaien. Geen idee hoe je die vast moet zetten.
Wat betreft de natte kofferbak zou ik toch eerst even naar de achterlichten kijken. Dat is een eenvoudig klusje. Als je wagen geparkeerd wat achterover leunt, loopt het water zo naar het midden onder de achterklep en in het slotgat. Als de wagen later op rijhoogte komt, loopt het zo over de hele breedte de kofferbak in. Ik heb destijds de vloerbekleding eruit gehaald en kon het prima bestuderen.
Verder kun je even de rubbers langs het dak kitten en boutjes in de gaten van de dakdragers draaien. Die zijn af fabriek dichtgeplakt maar misschien ooit gebruikt.
__________
Crepuscule
Het kenteken kan ik digitaal inzien, dat is stap 1. Pasje komt dus zsm op de mat.
Ook na een natte nacht via de neerklapbare achterbank gezien dat er weer een (klein, 4-5cm) plasje water midden achterin stond. Heel voorzichtig nu de klep opengemaakt om geen waterballet te krijgen. Et voila: subtiele druppels vanaf de motor en slang van de achterwisser. Hmmm inderdaad nergens watersporen op de lak te zien: het druppelt vanaf daar direct op het slot naar beneden.
Dat wordt dus de motor demonteren en monteren. Zijn daar nog verse rubbers voor? Of met een bepaalde elastische kit terugplaatsen?
De rubbers van het dak kunnen inderdaad ook opnieuw ingekit worden. Zal nog foto maken hoe er nu boutjes in de gaten van de dakdragers zitten, geen idee of dat origineel is of niet. Gebruikt zijn ze zeker, de dakdragers lagen nog in de kofferbak
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Mooi! Misschien is er een jonger / beter rubbertje te vinden in het magazijn?
Er is inderdaad ook een kruip door - sluip door route vanaf de dakdrager-gaatjes. Bij mij kwam er dan water uit een tuitje in de D-stijl. Om het te zien moest ik wel ff de binnen / zijschermen in de kofferbak loshalen.
__________
Crepuscule
Zo.
Dashboardverlichting werkt weer allemaal.
En van de achterwisser bleek de grote montagemoer nauwelijks aangedraaid, alleen de twee boutjes aan de binnenzijde en de topmoer van de wisserarm zelf. Tja, 't zal toch niet eens mee zitten bij een XM!?!?
Alles even gelost, aanlegvlak schoongemaakt en in vaseline gezet, rubber er weer goed op en nu alles mooi vast gezet. De kleine boutjes redelijk strak (staal op staal), de grote moer vast maar niet té vast (dan vervorm je het rubber alleen maar). Na enkele liters water lijkt 't droog te blijven binnen, vanmiddag regent 't hier dus dan zien we verder. Nog geen foto's van de dagdrageropeningen gemaakt, damn, en nu regent 't.... ;-)
Uitlaatlek heb ik nog niet goed kunnen traceren, eens rustig op een brug bekijken dan.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Waarom draai je er niet direct even een boutje in? Een korte M8 als ik mij niet vergis.
Dan is dat ook weer dicht...
__________
Crepuscule
Blijven opletten he er zitten al boutjes (Torx) in, weet alleen niet of 't precies goed zit zo ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Excuses, had ik overheen gelezen.
Origineel zitten er geen boutjes in maar zijn de gaatjes afgeplakt door Citroen met tamelijk eenvoudige transparante 'plakbandjes'. Die worden op hun beurt weer afgedekt met rubbberflapjes die aan de dakrubbers zitten.
Normaal zou dat ook wel goed genoeg zijn denk ik, maar na 25 jaar liggen die dakrubbers vaak grotendeels los omdat de kit oud is geworden.
__________
Crepuscule
En we zijn met dank aan het magazijn weer wat verder.
Knipperkastje op de veercomputer aangesloten: allerlei oude foutmeldingen gewist en hops het veringslampje gaat keurig aan bij contact. Helaas was de lol van korte duur: de rit erna al niet meer. Foutcode 31 (Electrovalve firm/soft suspension) blijft terug komen na iedere start. Het is een H4-computer, orga nr = 6091 (dacht ik). Is net aan al Hydractive2 met 2 kleppen dan, boven orga 6000 toch?
Verder is ook de cruise control er gisteren spontaan mee op. 's Morgens nog prima, 's middags in ene niks meer. Hmmm. Het rempedaal al open gemaakt en het nokje opgehoogd, maar dat heeft niet geholpen nog. Ook het koppelstukje in de snelheidsmeterkabel ziet er netjes uit. Een oud draadje (https://xmclub.nl/forum/cruise-control-werkt-niet-0) rept over een groen en een zwart relais aan de bijrijderskant... maar da's Type 2 geloof ik. Bij mij zitten daar boven de koplamp 2 groene relais...
Volgens mij bij Type 1 niet verwant: de snelheidsmeter "plakt" nogal. Bij snel optrekken/afremmen gaat 'ie prima, bij langzamere acties blijft 'ie op dezelfde snelheid plakken. Snelheidsmeterkabels al gesmeerd, helpt nog niet. Zit denk ik ook in de meter want een klapje op het dashboard laat de meter steeds "wakker schrikken" naar de juiste snelheid. Is het een beetje te doen om zo'n meter open te maken en te reinigen?
Daarnaast zojuist na de tweede uitleespoging (en het los- en vastzetten van alle relais bij de koplampen om eventuele corrosie te breken) zag ik dat de buitentemperatuurmeter op hol is geslagen: liep langzaam op van de werkelijke 5 graden naar 30... 31... tot 36 aan toe. Sensor spontaan overleden? Vind ik wel raar...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Hydractief 1 kun je herkennen door even te bukken bij de bijrijdersdeur. Zie je daar achteraan heb subframe een bundel hd leidingen en een oranjekleurige solenoide = HA1
Waarmee heb je de tellerkabel gesmeerd?
Heb je misschien abusievelijk de temperatuur omgezet van Celsius naar Fahrenheit?
__________
Crepuscule
Pagina's