<p>Doe jezelf een lol en doe een aanpassing. Deze houders en de relais op die plek is domweg ruk en geeft gegarandeerd ellende.</p>
<p>Ik had ooit een aanpassing gedaan met een dichte relaiskast. Maar daar ben ik alweer vanaf gestapt, bleek niet afdoende waterdicht. Ik heb nu waterdichte relais met waterdicht geintegreerde relaisvoet. Die ga ik ergens de komende maanden monteren, samen met Supersealstekkers. Dan weet ik zeker dat ik er geen gedoe meer mee heb.</p>
Inderdaad goed plan, openlaten kan maar dan ook echt open zodat vocht makkelijk eruit kan trekken, als je gaat sealen dan moet echt echt goed geseald zijn anders trekt het alleen maar vocht aan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De relais met de geblakerde voeten (bij degene die de fans op volle snelheid moet zetten zelfs een gat in behuizing!) vervangen door verse BOSCH exemplaren. Nu met iets meer geduld op zoek naar nieuwe originele relaisvoeten. Als die het weer 1,5 ton volhouden... ik rij nog geen 10.000km per jaar met de XM...
Daarnaast een kleine beurt gedaan. Motorolie, oliefilter (yuck toch weer olie over mijn arm bij het verwijderen, niet lang genoeg gewacht?) en natuurlijk ook de bakolie afgetapt. Bakolie kwam er nu mooi bruinrood uit, zeker niet zwart. Ook het magneetje had nauwelijks schraapsel eraan hangen. En na vullen met verse ATF-IId schakelt de bak nu ook bij lage belasting mooi van 3 naar 4.
Uit de bak kwam nu wel een restje van de oude kunststof peilstok:
Het gedeelte met MAX erop zit er wellicht nog steeds in, of is allang opgevreten door de stalen tandwielen.
Voorlopig lekker verder zweven. Misschien die RVS-uitlaat eens doen. En ooit de 7-polige stekker op subframe voor nog laten vervangen. Als het goed is, kan dan de voorste hydractiefklep weer aangestuurd worden, zo niet dan is er een kabelbreuk en moet die kabel maar vervangen. Hopelijk is het de beruchte stekker - en volgens mij loopt daar óók het signaal van de snelheidsopnemer door. Zouden we eens twee vliegen in één klap vangen?
Eerst kleine terugblik op vorig jaar dan eerst maar. Het roemruchte Diravi-stuurhuis is toen door Brian gereviseerd, het zweten was toch echt lekken geworden. Fijn dat er mensen zijn bij wie het slechts 1 rib uit je lijf kost, al blijft t toch een flinke hap.
Ook is de genoemde 7-polige stekker vervangen, helaas nog zonder resultaat: geen goede aansturing van de voorste hydractive-klep :-(
En ook nog steeds een wispelturige cruise control en boordcomputer, de snelheidsmeting lijkt bij beide roet in het eten te gooien.
Verder nog tot twee maal toe met lege accu gestaan. Ondanks nieuwe dynamo (2021) en Varta Silver accu (2021). Eerste keer thuis, na paar weken stilstand en daarvoor wat kortere ritten... Opgeladen en GO.
Later middenin Den Haag na paar korte ritten daar in natte omstandigheden: dus lampen aan, kachel vol aan (want beslagen), achterruitverwarming aan etcetera. Gewoon voor stoplicht uit (na daarvoor al een dansende toerenteller, ABS warning bij stationair en meer rariteiten die bij lege accu passen). ANWB erbij: dynamo zou kapot zijn want laadde met kachel aan niet genoeg bij (12.6V zonder verbruikers, 11.9V met kachel e.d. aan). Vreemd genoeg thuis na goed volladen met acculader: gewoon 14.3V zonder verbruikers, met nauwelijks minder. Uhhhh accu was te leeg om goed bij te laden?? Ik rij nog even door er mee...
Wel de XM echt in dagelijks gebruik - iets met een scheiding eind 2020/begin 2021 waardoor de XM en GSA nu "slechts" de enige auto's hier zijn. Daardoor serieus overwogen de XM aan de kant te zetten, zeker toen de brandstofprijzen de pan uitrezen. Idee was: XM er uit en gebruikte Lexus IS300h erin. Ik had technisch gezien al heel goede ervaringen met een Prius-III en wil dat prima eens in een mooier afgewerkte jas en met meer cilinderinhoud nogmaals doen. Wel afschrijving natuurlijk, maar geen zorgen of 'ie morgen weer start, het leek me wel wat (en de GSA is er natuurlijk nog voor de hobby!).
Maar ja, een XM waar veel werk in zit verkopen is en blijft lastig. En ik weet ook dat ik daar met deze nagenoeg unieke uitvoering (een echte Exclusive mét het zeldzame Velours i.p.v. het meestal gekozen leer) toch spijt van ga krijgen. Na CX, Xantia, XM en andere merken weet ik wel een beetje wat bij me past...
Precies Veen, ik heb dus maar flink geïnvesteerd om deze (goed!) rijdend te houden.
Allereerst de originele maar onderhand compleet rotte uitlaat bij Crooke laten vervangen voor RVS. Weer keurig luchtdicht, maar nog niet zo stil als ik hoopte en mij beloofd was. Vooral boven de 100 km/h is het gewoon irritant nu. Gelukkig keurige service daar: 1 maart ben ik aan de beurt voor een of meer "extra zware dempers". Al ga ik ze eerst vragen even samen proef te rijden, 't zou ook een of andere resonantie kunnen zijn - daar helpt geen demper tegen maar betere ophanging, lijkt mij.
Verder bij Brian weer beurt laten doen - zelf even geen ruimte in de garage, daar staat een kwartaalregeling-GSA nu in de weg. Olie en filters voor motor en bak, geen punt. Wel pijnlijker voor APK: CO te hoog >>> katalysator bleek van binnen alleen nog uit brokjes te bestaan >>> ivm de nieuwe RVS uitlaat op maat een ES94-kat er nu onder. CO was met brakke kat maar iets te hoog trouwens en nu erg laag, volgens Brian teken van kerngezonde motor.
Ook de hoogteregelaar voor vervangen door lekvrije gereviseerde. Op garantie, dit was nummer 3. En na proefrit door Brian... weer lekken, huh!? Bleek de retourleiding ooit zo klem gezet te zijn ergens dat dit niets door liet... nieuw slangetje goed monteren en weer lekvrij!
Daarnaast de nodige elektronische gremlins verholpen:
a. Storingen in veercomputer én boordcomputer bleken verholpen na vervangen van een zwart kastje onder dashboardkast - daar bleken na lang speuren de draden vanaf de snelheidsopnemer naar toe te gaan (dus niet direct naar de computerkast, zoals we dachten).
b. Cruise control haperde toen nog steeds - dat was pas na montage van gebruikte bedieningshendel verholpen. Dubbele fout dus daar, geen goede snelheidsmeting én pookje kaduuk!?
Ook nog de actuator van de hooglaagregeling van de verwarming moeten vervangen (die bleef hangen op de voetenstand) én de blower, want die deed niet heel hard zijn best.
De dynamo leek ondanks de eerdere klachten braaf 14V te leveren, niets aan gedaan dus.
Al met al een gezonde XM en een iets minder gezonde bankrekening nu...
Echter na de beurt kon ik vol trots enkele dagen met een werkend hydractieflampje (bij contact aanzetten, daarna keurig uit) rondtuffen. Na avondrit dit weekend: niet meer. Knipperkastje eraan: error 53 = power supply suspension computer. Dus een keer geen sensor, geen hydractiefklep maar ordinaire spanningsdip gehad.
Gelukkig blijft de vering bij error 53 in Normal, gaat niet in harde modus. Maar toch. Dit duidt op ellende.
Reset en doorrijden. Weer voor een paar dagen, gisteravond weer uit,. Wederom na avondrit... alsof de XM dus toch niet genoeg stroom heeft om alle systemen bij lampen/kachel/achterruitverwarming aan van voldoende prik te voorzien?
Multimeter vanmiddag erop: bij starten braaf 14,3V, met blower vol aan nog 14V. Maar... na minuutje daalde niet alleen het toerental (logisch), maar kakte de spanning ook weer in. 12.5-13.0V zonder verbruikers, 11.9-12.5V met verbruikers. Wat gasgeven helpt maar paar tienden. En soms weer 13-14V, minuut later weer 12V. De XM vindt dit overigens géén reden om het acculampje/laadstroomlampje te laten branden. En de accu zelf is vol genoeg, de startmotor draait rappo rond.
Raarrrrr. Toch iets rond de dynamo lijkt het. Van 't weekend even tijd nemen om auto op bokjes te zetten en alle aansluitingen bij de dynamo te checken. Volgens Brian zou dit de dunne aansluiting daar kunnen zijn, die schuifstekker schijnt nog wel eens voor ellende te kunnen zorgen.
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Turbo CT gehad. Geen laadstroomlampje, wel behoorlijk lage laadspanning, vooral bij weinig toeren. Bij mij was dat gewoon een kwestie van versleten koolborstels. Niet per se spannend dus (haha ).
Tja de dynamo is nog geen 2 jaar / 15.000km jong... maar Brian verdenkt die zelf ook al. Even alle aansluitingen controleren dit weekend en als die netjes zitten, zet Brian er een nieuwe op.
Mooi exemplaar zeg - dat ga je inderdaad niet snel weer vinden. Maar wel weerbarstige problemen zeg, als ik dit topic zo doorlees. Hoewel een dynamo natuurlijk gewoon stuk kan gaan. Maar zo snel al? Was het een nieuw, gebruikt of gereviseerd exemplaar?
Ik ben benieuwd wat ik allemaal tegen ga komen als mijn S1 eenmaal rijdt...
Ik heb de dynamo van mijn Turbo CT toen laten reviseren. Een paar maanden later ging de spanningsbrug kapot en kreeg ik wéér vage problemen. Hij deed het altijd prima nadat ik vijf minuutjes gereden had. Daarvóór deed 'ie het bij koude start nooit. Behálve die keer dat hij het na vijf minuten toch niet besloot te gaan doen, toen stond ik met kokende accu langs de kant van de weg...
Bij de ZPJ V6 loopt de bekabeling van dynamo en startmotor akelig dicht langs het voorste uitlaatspruitstuk. Het is de moeite waard om je te vergewissen dat de bedrading nog goed is (niet alleen de buitenmantel checken, maar vooral ook checken of de draden zelf niet helemaal bros zijn geworden.)
Ook is het de moeite waard om op dat stuk kabelboom extra hitteisolatie toe te voegen, daar zijn speciale hoezen voor.
Dat klinkt niet onlogisch Chris, zou ook t wel-niet-gedrag (wel 14V, dip naar 12V, dan weer 14V) kunnen verklaren zo'n kabelbreuk. Of te hoge weerstand, zodat er niet wel aardig wat volts maar niet genoeg amperes getransporteerd worden bij hoge stroomvraag.
Maar ook dat kan aan een brakke dynamo zelf liggen begreep ik, als daar 1 vd windingen niet jofel is kan dat ook dit soort gedrag veroorzaken (zonder grote verbruiksvraag netjes 14V, maar instorten bij grote vraag).
Toch het automobiele hart laten huilen... de XM mag gaan. Spijt komt er, maar met oplopend kilometrage is het als dagelijkse auto geen verantwoorde keuze meer.
Grrr door foute overname van RDW-gegevens door Marktplaats stond de XM in categorie "Overige modellen". En nee dat kunnen ze bij MP dus niet corrigeren!!
Goed, bij gebrek aan belangstelling van particulieren en dramatisch inruilvoorstel mag de XM toch weer blijven. Geen Comfort met grote C én zekerheid van een stille Lexus (een GS300h naast de GSA leek me alleen taalkundig al iets :-) ).
Wel een XM die dan maar betrouwbaar moet blijken te zijn. Vandaag de zekeringenkast onder de motorkap geïnspecteerd, maar die lijkt bij Type1 niet weg te smelten i.t.t. bij Type 2 (zie https://xmclub.nl/comment/76286#comment-76286).
Dit nadat Brian er wederom een nieuwe dynamo in had geklust (iets met type met genoeg vermogen...), een retourleiding linksvoor nog vervangen mocht en de stekker van de ABS-sensor RA gereinigd mocht worden. Schakelaars van cruise control (hoofdknop) en ruitensproeier achter met perslucht stof- en kruimelvrij gemaakt. Ruitensproeiermondje linksvoor ontstopt. LHM bijgevuld (i.v.m. lekke retourleiding was er 0.2 liter of zoiets uit). Kijken of ons tijdens de vakantie naar l'Ardèche onheil bespaard kan blijven!
De V6 lijkt trouwens erg blij met de "nieuwe" ES9-kat: gemiddeld nu 1 op 11 met het drankorgel. Alsof de motor met de ouwe, verkruimelde kat continu moest bijregelen om de verbranding een beetje netjes qua lambda te krijgen - en nu pas weer écht ideaal aangestuurd kan worden?? Mooi stukje compensatie van het idee van zuiniger gaan rijden - al ben ik bang dat de XM de gewenste Lexus-degelijkheid toch niet echt waar gaat maken
Uiteindelijk is de XM toch een wereldreiziger geworden: zelf geïmporteerd uit Duitsland, zojuist opgehaald door een enthousiaste Vlaamse verzamelaar van Citroëns en zelfs Panhards.
Raar hoor, geen XM meer. Maar wel beter, want stond buiten in onbruik te raken sinds de komst van de Lexus. Nu dus door Met een GSA en een GSh!
Inderdaad goed plan, openlaten kan maar dan ook echt open zodat vocht makkelijk eruit kan trekken, als je gaat sealen dan moet echt echt goed geseald zijn anders trekt het alleen maar vocht aan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07TW8J4ZL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.nl/gp/product/B07TWC48QW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
Deze oplossing is nog niet toegepast/getest.
Kleine update:
De relais met de geblakerde voeten (bij degene die de fans op volle snelheid moet zetten zelfs een gat in behuizing!) vervangen door verse BOSCH exemplaren. Nu met iets meer geduld op zoek naar nieuwe originele relaisvoeten. Als die het weer 1,5 ton volhouden... ik rij nog geen 10.000km per jaar met de XM...
Daarnaast een kleine beurt gedaan. Motorolie, oliefilter (yuck toch weer olie over mijn arm bij het verwijderen, niet lang genoeg gewacht?) en natuurlijk ook de bakolie afgetapt. Bakolie kwam er nu mooi bruinrood uit, zeker niet zwart. Ook het magneetje had nauwelijks schraapsel eraan hangen. En na vullen met verse ATF-IId schakelt de bak nu ook bij lage belasting mooi van 3 naar 4.
Uit de bak kwam nu wel een restje van de oude kunststof peilstok:
Het gedeelte met MAX erop zit er wellicht nog steeds in, of is allang opgevreten door de stalen tandwielen.
Voorlopig lekker verder zweven. Misschien die RVS-uitlaat eens doen. En ooit de 7-polige stekker op subframe voor nog laten vervangen. Als het goed is, kan dan de voorste hydractiefklep weer aangestuurd worden, zo niet dan is er een kabelbreuk en moet die kabel maar vervangen. Hopelijk is het de beruchte stekker - en volgens mij loopt daar óók het signaal van de snelheidsopnemer door. Zouden we eens twee vliegen in één klap vangen?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Oeps das even afstoffen hier.
Eerst kleine terugblik op vorig jaar dan eerst maar. Het roemruchte Diravi-stuurhuis is toen door Brian gereviseerd, het zweten was toch echt lekken geworden. Fijn dat er mensen zijn bij wie het slechts 1 rib uit je lijf kost, al blijft t toch een flinke hap.
Ook is de genoemde 7-polige stekker vervangen, helaas nog zonder resultaat: geen goede aansturing van de voorste hydractive-klep :-(
En ook nog steeds een wispelturige cruise control en boordcomputer, de snelheidsmeting lijkt bij beide roet in het eten te gooien.
Verder nog tot twee maal toe met lege accu gestaan. Ondanks nieuwe dynamo (2021) en Varta Silver accu (2021). Eerste keer thuis, na paar weken stilstand en daarvoor wat kortere ritten... Opgeladen en GO.
Later middenin Den Haag na paar korte ritten daar in natte omstandigheden: dus lampen aan, kachel vol aan (want beslagen), achterruitverwarming aan etcetera. Gewoon voor stoplicht uit (na daarvoor al een dansende toerenteller, ABS warning bij stationair en meer rariteiten die bij lege accu passen). ANWB erbij: dynamo zou kapot zijn want laadde met kachel aan niet genoeg bij (12.6V zonder verbruikers, 11.9V met kachel e.d. aan). Vreemd genoeg thuis na goed volladen met acculader: gewoon 14.3V zonder verbruikers, met nauwelijks minder. Uhhhh accu was te leeg om goed bij te laden?? Ik rij nog even door er mee...
Wel de XM echt in dagelijks gebruik - iets met een scheiding eind 2020/begin 2021 waardoor de XM en GSA nu "slechts" de enige auto's hier zijn. Daardoor serieus overwogen de XM aan de kant te zetten, zeker toen de brandstofprijzen de pan uitrezen. Idee was: XM er uit en gebruikte Lexus IS300h erin. Ik had technisch gezien al heel goede ervaringen met een Prius-III en wil dat prima eens in een mooier afgewerkte jas en met meer cilinderinhoud nogmaals doen. Wel afschrijving natuurlijk, maar geen zorgen of 'ie morgen weer start, het leek me wel wat (en de GSA is er natuurlijk nog voor de hobby!).
Maar ja, een XM waar veel werk in zit verkopen is en blijft lastig. En ik weet ook dat ik daar met deze nagenoeg unieke uitvoering (een echte Exclusive mét het zeldzame Velours i.p.v. het meestal gekozen leer) toch spijt van ga krijgen. Na CX, Xantia, XM en andere merken weet ik wel een beetje wat bij me past...
To be continued met de 2023-beurt...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ja, dit is wel een toppertje Rogier. Die vind je nooit meer...
__________
Crepuscule
Precies Veen, ik heb dus maar flink geïnvesteerd om deze (goed!) rijdend te houden.
Allereerst de originele maar onderhand compleet rotte uitlaat bij Crooke laten vervangen voor RVS. Weer keurig luchtdicht, maar nog niet zo stil als ik hoopte en mij beloofd was. Vooral boven de 100 km/h is het gewoon irritant nu. Gelukkig keurige service daar: 1 maart ben ik aan de beurt voor een of meer "extra zware dempers". Al ga ik ze eerst vragen even samen proef te rijden, 't zou ook een of andere resonantie kunnen zijn - daar helpt geen demper tegen maar betere ophanging, lijkt mij.
Verder bij Brian weer beurt laten doen - zelf even geen ruimte in de garage, daar staat een kwartaalregeling-GSA nu in de weg. Olie en filters voor motor en bak, geen punt. Wel pijnlijker voor APK: CO te hoog >>> katalysator bleek van binnen alleen nog uit brokjes te bestaan >>> ivm de nieuwe RVS uitlaat op maat een ES94-kat er nu onder. CO was met brakke kat maar iets te hoog trouwens en nu erg laag, volgens Brian teken van kerngezonde motor.
Ook de hoogteregelaar voor vervangen door lekvrije gereviseerde. Op garantie, dit was nummer 3. En na proefrit door Brian... weer lekken, huh!? Bleek de retourleiding ooit zo klem gezet te zijn ergens dat dit niets door liet... nieuw slangetje goed monteren en weer lekvrij!
Daarnaast de nodige elektronische gremlins verholpen:
a. Storingen in veercomputer én boordcomputer bleken verholpen na vervangen van een zwart kastje onder dashboardkast - daar bleken na lang speuren de draden vanaf de snelheidsopnemer naar toe te gaan (dus niet direct naar de computerkast, zoals we dachten).
b. Cruise control haperde toen nog steeds - dat was pas na montage van gebruikte bedieningshendel verholpen. Dubbele fout dus daar, geen goede snelheidsmeting én pookje kaduuk!?
Ook nog de actuator van de hooglaagregeling van de verwarming moeten vervangen (die bleef hangen op de voetenstand) én de blower, want die deed niet heel hard zijn best.
De dynamo leek ondanks de eerdere klachten braaf 14V te leveren, niets aan gedaan dus.
Al met al een gezonde XM en een iets minder gezonde bankrekening nu...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Echter na de beurt kon ik vol trots enkele dagen met een werkend hydractieflampje (bij contact aanzetten, daarna keurig uit) rondtuffen. Na avondrit dit weekend: niet meer. Knipperkastje eraan: error 53 = power supply suspension computer. Dus een keer geen sensor, geen hydractiefklep maar ordinaire spanningsdip gehad.
Gelukkig blijft de vering bij error 53 in Normal, gaat niet in harde modus. Maar toch. Dit duidt op ellende.
Reset en doorrijden. Weer voor een paar dagen, gisteravond weer uit,. Wederom na avondrit... alsof de XM dus toch niet genoeg stroom heeft om alle systemen bij lampen/kachel/achterruitverwarming aan van voldoende prik te voorzien?
Multimeter vanmiddag erop: bij starten braaf 14,3V, met blower vol aan nog 14V. Maar... na minuutje daalde niet alleen het toerental (logisch), maar kakte de spanning ook weer in. 12.5-13.0V zonder verbruikers, 11.9-12.5V met verbruikers. Wat gasgeven helpt maar paar tienden. En soms weer 13-14V, minuut later weer 12V. De XM vindt dit overigens géén reden om het acculampje/laadstroomlampje te laten branden. En de accu zelf is vol genoeg, de startmotor draait rappo rond.
Raarrrrr. Toch iets rond de dynamo lijkt het. Van 't weekend even tijd nemen om auto op bokjes te zetten en alle aansluitingen bij de dynamo te checken. Volgens Brian zou dit de dunne aansluiting daar kunnen zijn, die schuifstekker schijnt nog wel eens voor ellende te kunnen zorgen.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Turbo CT gehad. Geen laadstroomlampje, wel behoorlijk lage laadspanning, vooral bij weinig toeren. Bij mij was dat gewoon een kwestie van versleten koolborstels. Niet per se spannend dus (haha ).
Tja de dynamo is nog geen 2 jaar / 15.000km jong... maar Brian verdenkt die zelf ook al. Even alle aansluitingen controleren dit weekend en als die netjes zitten, zet Brian er een nieuwe op.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Mooi exemplaar zeg - dat ga je inderdaad niet snel weer vinden. Maar wel weerbarstige problemen zeg, als ik dit topic zo doorlees. Hoewel een dynamo natuurlijk gewoon stuk kan gaan. Maar zo snel al? Was het een nieuw, gebruikt of gereviseerd exemplaar?
Ik ben benieuwd wat ik allemaal tegen ga komen als mijn S1 eenmaal rijdt...
Ik heb de dynamo van mijn Turbo CT toen laten reviseren. Een paar maanden later ging de spanningsbrug kapot en kreeg ik wéér vage problemen. Hij deed het altijd prima nadat ik vijf minuutjes gereden had. Daarvóór deed 'ie het bij koude start nooit. Behálve die keer dat hij het na vijf minuten toch niet besloot te gaan doen, toen stond ik met kokende accu langs de kant van de weg...
Bij de ZPJ V6 loopt de bekabeling van dynamo en startmotor akelig dicht langs het voorste uitlaatspruitstuk. Het is de moeite waard om je te vergewissen dat de bedrading nog goed is (niet alleen de buitenmantel checken, maar vooral ook checken of de draden zelf niet helemaal bros zijn geworden.)
Ook is het de moeite waard om op dat stuk kabelboom extra hitteisolatie toe te voegen, daar zijn speciale hoezen voor.
Dat klinkt niet onlogisch Chris, zou ook t wel-niet-gedrag (wel 14V, dip naar 12V, dan weer 14V) kunnen verklaren zo'n kabelbreuk. Of te hoge weerstand, zodat er niet wel aardig wat volts maar niet genoeg amperes getransporteerd worden bij hoge stroomvraag.
Maar ook dat kan aan een brakke dynamo zelf liggen begreep ik, als daar 1 vd windingen niet jofel is kan dat ook dit soort gedrag veroorzaken (zonder grote verbruiksvraag netjes 14V, maar instorten bij grote vraag).
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Toch het automobiele hart laten huilen... de XM mag gaan. Spijt komt er, maar met oplopend kilometrage is het als dagelijkse auto geen verantwoorde keuze meer.
Zie MP: https://link.marktplaats.nl/m1958672220
Liefst een mede-liefhebber van hier natuurlijk, dan komen we er bij die bak koffie samen wel uit.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Grrr door foute overname van RDW-gegevens door Marktplaats stond de XM in categorie "Overige modellen". En nee dat kunnen ze bij MP dus niet corrigeren!!
Nieuwe link:
https://link.marktplaats.nl/m1958821980
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Goed, bij gebrek aan belangstelling van particulieren en dramatisch inruilvoorstel mag de XM toch weer blijven. Geen Comfort met grote C én zekerheid van een stille Lexus (een GS300h naast de GSA leek me alleen taalkundig al iets :-) ).
Wel een XM die dan maar betrouwbaar moet blijken te zijn. Vandaag de zekeringenkast onder de motorkap geïnspecteerd, maar die lijkt bij Type1 niet weg te smelten i.t.t. bij Type 2 (zie https://xmclub.nl/comment/76286#comment-76286).
Daarnaast ook in 't interieur wezen pielen: die talloze boorgaatjes als erfenis van de vorige eigenaar proberen te camoufleren met https://www.nonpaints.com/nl/blufixx-dashboard-reparatieset-led-lamp. Niet perfect maar wel stukken beter!
Oud:
Nieuw:
Dit nadat Brian er wederom een nieuwe dynamo in had geklust (iets met type met genoeg vermogen...), een retourleiding linksvoor nog vervangen mocht en de stekker van de ABS-sensor RA gereinigd mocht worden. Schakelaars van cruise control (hoofdknop) en ruitensproeier achter met perslucht stof- en kruimelvrij gemaakt. Ruitensproeiermondje linksvoor ontstopt. LHM bijgevuld (i.v.m. lekke retourleiding was er 0.2 liter of zoiets uit). Kijken of ons tijdens de vakantie naar l'Ardèche onheil bespaard kan blijven!
De V6 lijkt trouwens erg blij met de "nieuwe" ES9-kat: gemiddeld nu 1 op 11 met het drankorgel. Alsof de motor met de ouwe, verkruimelde kat continu moest bijregelen om de verbranding een beetje netjes qua lambda te krijgen - en nu pas weer écht ideaal aangestuurd kan worden?? Mooi stukje compensatie van het idee van zuiniger gaan rijden - al ben ik bang dat de XM de gewenste Lexus-degelijkheid toch niet echt waar gaat maken
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Uiteindelijk is de XM toch een wereldreiziger geworden: zelf geïmporteerd uit Duitsland, zojuist opgehaald door een enthousiaste Vlaamse verzamelaar van Citroëns en zelfs Panhards.
Raar hoor, geen XM meer. Maar wel beter, want stond buiten in onbruik te raken sinds de komst van de Lexus. Nu dus door Met een GSA en een GSh!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Pagina's