Tja.., tegen de tijd dat ik doorhad hoeveel roest er aan die wagen zat had ik de helft al aangepakt. Op dat punt ga je toch ook niet meer al je werk naar de sloop brengen.
En dan moet je alsnog een vervangende Xm op de kop tikken waar of, ook de nodige verborgen roest aan zit, of een prijskaartje aan hangt wegens "garantie op roestvrij zijn".
Dus nee... Eigenlijk heb ik nooit echt het gevoel gehad van "Waar ben ik eigenlijk aan begonnen / mee bezig".
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Laat ik nog maar eens een kleine update er uit gooien.
Naja.., 'update'... Eigenlijk was de uitlaat al enkele weken geleden af, maar was ik er niet meer toe gekomen om dat hier neer te zetten.
Dus bij deze... Na aardig wat passen en meten, en urenlang bezig zijn om de eindstukken van de uitlaat netjes symetrisch onder de wagen vandaan te laten komen*, hebben we resultaat.
(*Dit was een behoorlijke klus omdat ik de 'originele' eindempers + eindstukken gebruik, welke niet symetrisch op de wagen zaten. Dus uiteindelijk heb ik de ophangbeugel van het rechter eindstuk moeten verplaatsen om het handeltje netjes te krijgen.)
Nu de hele uitlaat passend onder de wagen zat mocht het achterste spruitstuk ook weer los om net zoals het voorste gewikkeld te gaan worden met 'heatwrap'.
Dat demonteren gaf nog een klein momentje van 'paniek'. Want hoewel ik hier op 't forum had gelezen dat 't moest kunnen zonder het motorblok te verwijderen, duurde het een fors aantal pogingen totdat ik door had hoe je 't ding nu precies moest draaien en kantelen zodat ie via de rechter wielkast (na het demonteren/verschuifbaar maken van de nodige leidingen en aandrijfas) uit de wagen te toveren was.
Daarnaast was dit exemplaar net zoals het voorgaande exemplaar nog goed gescheurd. Dus ook dat moest nog even behandeld worden.
Iets wat niet geheel vlekkeloos ging.
De scheuren dichtlassen zodat het weer stevig is wil nog wel best gaan. Maar omdat de pijpen tegen elkaar liggen kan je de buitenzijde niet schoonmaken. Hetgeen resulteert in poreuze lassen. Niets van te zien, totdat je het spruitstuk afperst.
Nu heb ik eigenlijk geen idee hoeveel druk er in een uitlaatsysteem heerst en/of het venturi-effect heel veel valse lucht de uitlaat in zou kunnen zuigen.., maar wellicht is de poreusheid van de las niet heel dramatisch. Het is in ieder geval stukken beter dan een volle scheur.
Maar het zit natuurlijk ook wel eens mee. Wat inhoudt dat één van de twee spruitsukken die ik heb gelast geen last heeft van poreusheid. Uiteraard dus de kandidaat om op de LMN te worden gemonteerd.
Dus zodoende gaan we wikkelen.
En met het laatste restje 'heatwrap' dat er op de rol zat nog nét het uitlaatgedeelte wat onder het blok door loopt kunnen behandelen. (nog zo'n 'gelukje' :D)
Nu wilde het zo zijn dat de carterpanpakking nog lekte. Dat wist de vorige eigenaar en daarvoor had ik een mooie silicone pakking meegekregen bij het blok toen ik 'm kocht.
Maar om de carterpan los te halen, moet de uitlaatpijp die onder het blok door loopt aan de kant.
Dus laten we die pakking maar eerst eens vervangen voordat we de uitlaat monteren. En als je dan toch bezig bent.., even de carterpan mooi schoonmaken.
Oude vloeibare pakking er eerst eens afschrapen...
En dan na ook het bezinksel grondig uit alle hoekjes een gaatjes te hebben geveegd kan ze weer gemonteerd gaan worden.
Goed.., in al mijn wijsheid heb ik na het monteren en vullen met olie eerst maar eens 24 uur afgewacht of die pakking wel echt afdichtte. Bij montage leek het ding al niet heel lekker op maat en jawel..., de olie kwam er helaas langzaam langs gekropen.
Achja..., silicone pakking in de vuilbak en m'n eigen tube vloeibare pakking er maar bijgepakt. Die doet het namelijk wel. ;)
Na het spruitstuk weer behendig terug gehengeld te hebben naar z'n plek en de rest van de uitlaat ook gemonteerd te hebben kunnen we weer wat leuke plaatjes schieten. :D
Van voor naar achteren...
En wegens het 'uitlijnen' van de eindstukken zit de achterbumper er ook weer even op. Dat geeft met het zonnetje erbij dan weer gelegenheid voor een mooi 'sfeerplaatje'.
Ondanks het plaatsen van twee nieuwe lambda-sensors rookt ze nog als een ketter. Nu heeft het blok ook nog nooit sinds ik het heb fatsoenlijk warm kunnen draaien. Dus of dit dampen verdwijnt als ik er eens goed mee ga rijden moet ik nog zien.
En dat gaat misschien iets sneller gebeuren dan ik had gedacht.
Na verschillende bedrijven te hebben gecontacteerd of er iemand zin had om de LMN deukvrij te maken heb ik een adresje gevonden.
Eind november is er een gaatje vrij, en gezien de kosten/moeite om de LMN via een autotransporter daar te brengen leek het me vlotter om er een APK-keuring overheen te gooien en het ding zichzelf naar de uitdeuker te laten rijden.
Komende weken dus maar snel al het plaatwerk monteren, de bestuurders-stoel plus gordel vastzetten en het instrumentenpaneel 'deugdelijk' monteren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het hitteschild dat boven de achterste demper hoort moet er nog komen. Maar bij de LMN werd ie niet meegeleverd en de enige die ik in 't magazijn weet te zinden zit nog onder een wagen gemonteerd. Dus dat komt nog....
De reservewielbak dacht ik eigenlijk gewoon weg te laten. Voornamelijk omdat ik nog niet helemaal wist of ik die ruimte nodig ga/ging hebben voor andere einddempers. Wellicht dat als het hele project klaar is, en de ruimte nog beschikbaar is, dat ik de bak er weer onder zet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat hitteschild was bij mij helemaal vergaan; Chyparse heeft het er vakkundig voor me afgesloopt. De bodem van de achterbak wordt bij lange ritten wel lekker warm, maar denk dat het op zich geen kwaad kan om het zonder te doen?
Dat de bodem van de kofferbak warm wordt zal me een zorg zijn. Ik heb wel m'n twijfels over hoe fijn de hydractief-bol en de coating van het plaatwerk het vinden om langzaamaan gegrild te worden.
Zelf zo'n ding buigen is ook nog wel een optie. Maar toch liever een originele, die past gewoon in een keer.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo. Vanochtend dacht eens een lekker productief dagje te gaan maken en meerdere kleine puntjes af te gaan ronden.
Zie hier het resultaat van vandaag.
Eén, zielig, klein, airco-leidingkje toegevoegd aan de wagen.
Oké.., dat is niet het hele verhaal natuurlijk.
Dat ene stukje leiding ligt namelijk op een nogal moelijk plekje. Namelijk voor op de voorbalk van het voorste subframe.
Een plek met zeeën van ruimte voor een kabelboom, enkele hydrauliek-leidingen, een koelwaterslang en uiteraard ook nog een hydractief-regelblok.
"Daar tussendoor moet je toch zeker nog wel een vaste alluminium airco-leiding kunnen steken..": zo dachten onze vrienden bij Citroën.
En ja.., dat kan.
Moet je wel weer even een radiator verwijderen en meerdere malen die leiding heen en weer steken om het gevecht met de kabelboom te winnen. Maar dan zit ie wel.
Ziehier de voorste hoeken van een ZPJ4 subframe. Compleet afgevuld met leiding/bedradingswerk.
De rest van de tijd is op gegaan aan het verwijderen van de airco-pomp om zodoende;
- uit te proberen waarom de leiding met dempervat die van een ZPJ12v komt niet op een ZPJ4 past,
- (wat inhoudt dat je meerdere malen de pomp weer terug moet zetten en demonteren, want dat dempervat zit precies pas achter de pomp tegen het schutbord bevestig met bouten moeren die je net met je vingernagels aan kan raken.
(die leegte voor de rode circel is dus waar normaal de pomp zit )
- Maar uiteindelijk is de conclusie, zoals op voorgaande foto ook te zien valt, dat die ZPJ12v-leiding ook best wel past. Alleen de stand van het beugeltje komt niet uit bij het onderste boutgat. Maar dat is met een klein beetje laswerk best te verhelpen.
Morgen gaat het hele slangenpakket naar de lokale airco-boer.
Die gaf aan dat het geen enkel probleem is om al het rubber slangenwerk voor nieuw te vervangen en daarbij gewoon de oude, op maat gebogen, metalen leidingen/koppelingen te herbruiken.
Wel heb ik vandaag meerdere malen hardop uitgesproken dat áls ik in de volgende 10 jaar na afronding van dit project nog iets in de motorruimte moet uitvoeren.., dat de wagen subiet naar de sloop gaat.
Zojuist geconstateerd dat bij het achterste kleppendeksel de pakking wat olie zweet...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag maar eens aan de slag gegaan met het front.
Het originele plan was om het weer netjes op te lappen, maar bij nader inzien had het aardig wat werk nodig. Niets onmogelijks, maar als je dan langs een front loopt wat niet aan alle kanten gekraakt is en alleen wat poetswerk nodig heeft, dan is de keus snel gemaakt.
Dus even een stukje 'in memoriam' van het oude front.
En hierbij de voornaamste reden dat ik tegen het opknappen opzag. De garagekrik was er al een keer doorheen gegaan. (tenminste.., ik denk niet dat dit het werk van een stel muizen is geweest.)
Daarnaast zijn ook de onderste bevestigingsogen uitgescheurd en zijn er wat andere stukjes gekraakt.
Het vervangende front is van een ander type Xm en heeft dus helaas een kabelboom waar ik niets aan heb. Heel erg helaas, want die kabelboom was in perfecte staat.
Wat niet valt te zeggen over degeen die op de LMN zat. Ook hier was weer de hobby-elektriciën volledig op los gegaan.
"Om onbeduidende reden uw kabels iets te kort? Dan verlengen we die toch even?"
"Ah, hier ook te kort. Ik heb nog wel wat draadjes en krroonsteentjes..."
"En laten we de dimlichten ook maar nog even extra afzekeren met 30ampere."
Overigens zijn de andere drie relais ook op deze mnier aan de kabelboom gebonden. Inclusief een blok kit om de relaisvoetjes te imiteren en/of het hele handeltje vochtvast te maken.
Mooi dan dat ik nóg een kabelboom heb liggen. Die is een tijdje geleden meegekomen uit de opruiming van Garage van Bemmelen. Toendertijd wist ik nog niet wat ik er mee moest, maar nu wel.
Het blijkt namelijk precies de kabelboom te zijn die ik nodig heb. Alle stekkers en draadkleuren komen overeen en het enige werk wat er aan zit is een paar verbrande relaisvoetjes verwisselen en het montage-oog van de massakabel weer netjes terug veranderen naar de originele gele massa-stekker.
Dus na enig gepoets en gepuzzel. (hoe lagen die kabels ook alweer en waar zaten de kabelklemmen gemonteerd..)
Zelfs de ventilatiebuizen voor de Accu/ECU-bakken zijn nog intact. :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zeg me alsjeblieft dat er onder die krimpkous iets deugdelijks zat en dat die krimpkousen niet werden gebruikt om twee in elkaar gedraaide draadjes bij elkaar te houden . Dat front dat je nu hebt gemaakt ziet er wel heel mooi uit!
Exact.., gewoon voor het totaalplaatje even de fans gepoetst en de achterzijde bijgekleurd. Ik had de kwast toch nog in m'n handen.
Ik heb ze nog niet horen draaien, dus het zou zomaar kunnen dat er uiteindelijk toch nog nieuwe in mogen. Dat kan dan mooi gebeuren als ik de wagen ga spuiten. Dan moet het front er toch weer vanaf.
En inderdaad, die gele stekkers gaven problemen. Of beter gezegd, de corrosie van de contactpunten en corrosie tussen stekkerblok en chassis.
Dus zolang je dat allemaal netjes houdt is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat ze bij Citroën daar geen zin in hadden kan ik goed begrijpen, maar ik vind het wel een grappig 'originaliteits-puntje' dat ik wil behouden. (Ja, ik weet 't. Ik ben niet goed snik. :P )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het portier rechts-achter was binnen aan de onderzijde al aardig weggevroten door de roest. Dat wilde ik in eerste instantie nog gewoon dicht gaan lassen, maar bij wat beter kijken blijkt de onderzijde aan de buitenkant (zeg maar het vlak onder de stootstrip) één grote golfplaat te zijn.
Niet echt op foto vast te leggen, maar als je er langs beweegt is het behoorlijk duidelijk.
En ook de bovenrand is ietwat krom gebogen...
In dat geval is het dus sneller om er gewoon een ander portier in te hangen.
"Sneller" blijkt een relatief begrip te zijn. Want waar het oude portier er in een half uurtje af is, laat het vervangende portier zich niet op beide scharnieren tegelijk heen steken. Net alsof de afstand ten opzichte van elkaar niet helemaal klopt.
Uiteindelijk met toch iets meer fysieke overtuigingskracht wil het portier dan toch op z'n plek.
Nog wel even de slotvanger wat bijstellen, want daar valt de deur nu tegenaan ipv. overheen en we kunnne tevreden het portier sluiten.
Ah.
Dat is èhhm.., lichtelijk teleurstellend.
Het portier hangt gewoon zo'n 2mm lager dan het originele portier. Wel recht in lijn..., maar 2mm lager.
Dan gaan we even in de plaatwerkboeken gluren of Citroën hier iets over te zeggen heeft. En ja, dat hebben ze. Men slijpt de scharnierdelen los van het carrosserie, spant het vervangende portier met behulp van klemmen in de juiste positie op het carrosserie op, bevestigt de losgeslepen scharnierdelen aan het portier en last ze weer vast aan het carrosserie.
Top. Maar daar heb ik even geen zin in. (de opspanklemmen heb ik niet, dus ik zie het zo gebeuren dat aan het eind van het kunstje het portier alsnog scheef er in zit).
Wel heb ik een ander ideetje...
En na wat zoekwerk in bakjes met vulringen heb ik er twee van de juiste dikte te pakken.
Stiftfrees er bij pakken en dan kunnen we het portier te lijf gaan.
(de reden dat ik 't portier aan pas en niet het veel toegangkelijkere scharnierpunt op 't carrosserie is omdat in dat punt er een bronzen bus is geplaatst. Daarvan zou ik dan de borst wegslijpen en zodoende de hele bus moeten vervangen. Ga die maar weer eens vinden in de juiste maten)
De bronzen bus nog even voor de duidelijkheid.
En 't portiergedeelte nadat ik op maat ben met het freeswerk.
En dan uiteraad het resultaat. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De kans is best aanwezig dat je die deur er nu mooier in hebt hangen dan menig Citroën uit die jaren af-fabriek had. Hoe het bij de XM zat weet ik niet, maar ik heb bij Xantia's toch regelmatig gezien dat de voordeuren gewoon een paar millimeter te hoog zitten. In het geval van mijn Turbo CT zit 'ie zelfs zo hoog dat de deur aan de bovenkant een klein stukje openwaait bij hoge snelheden en/of veel zijwind... Bij een c2 heb ik dat ook al eens meegemaakt.
Wat een project zeg! Elke keer komt er voor mijn gevoel weer iets nieuws bij... Ben je er nog niet zat van? In elk geval heb je straks wel een schitterend resultaat.
Trouwens, op foto 2 zie ik behoorlijk kleurverschil. Of lijkt dat maar zo? Of ga je de hele auto nog spuiten?
Ik vind 't 30 jaar na productie moeilijk te beoordelen hoe het plaatwerk 'af-fabriek' op de Xm zat. Wie weet wat er in de tussentijd al aan de wagen versleuteld is.
Wel zie ik nu dat bij m'n vaders bruine Xm het LA-portier ook net die paar mm te laag hangt. Maarja.., die wagen heeft wel de nodige schade gehad. Dus wellicht dat daar de deur al eens van vervangen is.
En nu ik heel nauwkeurig aan het kijken ben begint me op te vallen dat het LA-portier van de LMN toch ook nog wel een half mm'tje omhoog zou mogen.
@Mark
Dit soort kleine dingen zijn inderdaad wel vermoeiend. Zeker omdat je eigenlijk denkt simpel grote stappen te gaan maken. Maar onderweg kom je allerlei kleine details tegen die gewoon tijdrovend zijn. Gelukkig dat ik door m'n leven heen al aardig wat projectjes heb gedaan waarbij ik vanaf de grond af aan iets probeer te maken. Dus dat de eindfase zo verloopt ben ik wel gewend geraakt.
Dus om maar even in het thema 'geneuzel' te blijven... (want dat wilde ik jullie besparen)
We gaan de zijschermen aan de voorkant plaatsen.
Die hang je dus op de wagen, je zet de bovenste bouten alvast handvast, van boven naar beneden netjes uitlijnen met het portier en tada!
Van onderen sluit het niet aan op de kriksteun. Een goede centimeter verschil.
Veroorzaakt door een hoekje plaatwerk van de kriksteun, waarvan ik dacht toen ik het maakte, dat dat wel een mooie verstevigine was.
Daar mocht dus de slijptol in. (En later weer dus weer coaten, want we hebben weer blank metaal)
Dat hielp, want nu wilde het het zijscherm wel aansluiten, maar bij de dorpel bleef het toch nog open staan. Voor zover ik kon zien, kon het niets anders zijn dan dat de kriksteun nét wat dikker was geworden dan origineel.
Tja.., aan die kriksteun ga ik niets meer veranderen. Dus dan dat flapje van het zijscherm maar wat anders 'zetten'.
De zwarte lijn gaat de nieuwe plaats van de hoek worden.
Dit was aan beide zijdes hetzelfde geval. Maar het sluit nu wel netjes en ligt in lijn met de rest van het plaatwerk.
Dan moet er nog op een bumpersteun een montage-gat gemaakt worden om de bumper en het zijscherm aan op te hangen.
Omdat het bevestigings-flapje van het zijscherm verbogen is, en de bumpersteun ook niet origineel is, wil ik het zekere voor het onzekere nemen en niet zomaar de plaats van het montage-gat overnemen van het zijscherm of de andere bumpersteun.
Eerst wil ik de zijschermen goed uitgelijnd hebben aan de bovenkant en ten opzichte van het front.
Zodoende gaat het front er op, welke gelukkig niet uit te lijnen valt en dus zeker weten 'goed' zit.
Zo dus.
En ook dat ging niet vanzelf....
Want...
In deze kooi-moer (waarmee je het font aan de onderkant vastzet) zat een vastgerotte bout. Tijdens demontage was dat geen probleem aangezien het originele front daar als los gescheurd was.
Deze keer moest ie toch echt los en zodoende ben je weer even zoet met dat voor elkaar krijgen, en de roest-schade te herstellen.
Maar zoals je zag is dat uiteindelijk gelukt, kon het front op z'n plek en dacht ik maar meteen even de bumperkoker op z'n plek te zetten.
Daar zat ook nog een 'vergeten' afgebroken bout in die er even uit moest. Dat wil je toch niet voor later uitstellen als de bumper er op gaat.
Daarnaast waren ook de schakelaartjes die melden dat de motorkap open staat niet meer goed. Die moesten dus ook nog even uit elkaar om gered te worden.
Waar waren we? Ahja.., zijschermen uitlijnen aan de hand van de grill.
Dat zijn drie boutjes vastzetten en bij de derde steek je 'm in een leeg gat!?
Aan het nieuwe 'goede' front zat dus toch een mankement. Iemand had al eens de draadbus waarmee de gril vast zit uitgeboord.
Die moest dus vanuit het oude front getranspanteerd worden. Niet heel makkelijk aangezien het een soort van popnagel concept is. Niet gemaakt voor 're-cycling'
Wel gelukt uiteindelijk door 'm los te zagen en geduldig weer rond te knijpen zodat ie weer te monteren valt.
Dit ding...
Nice... Nu dus eindelijk de grill er op en de zijschermen uitlijnen zodat ik 't gat kan boren.
Dat is dan ook gebeurt en alles zit er nu op ligt er weer af om na alle geboorde/bijgewerkte metalen delen weer van lak te voorzien.
Mijn goede voornemen is dat de volgende post die weer plaatjes bevat, plaatjes heeft van hoe ik de wagen buiten sta te wassen als voorbereiding op de uitdeuker.
Maar wie weet...
Ahja.., dat kleurverschil zie je goed. Dat is een blue mauritius portier.
De zijschermen zijn ook blauw en grijs. Die van de LMN waren aan de onderkant compleet weg-geroest. We gaan toch de hele wagen nog spuiten, dus dan liever goed plaatwerk dan zwaar opgelapt plaatwerk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De knelkoppeling van de dikke veerpootleiding blijkt goed te 'zweten' getuige het plasje LHM op m'n veerschotel.
Dus ik mag ook nog op zoek naar een goede perstang of een adresje die dat kan. Wellicht gewoon de airco-boer, maar een paar honderd bar is toch net wat anders dan die dertig die op een aircosysteem komt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik vind 't 30 jaar na productie moeilijk te beoordelen hoe het plaatwerk 'af-fabriek' op de Xm zat. Wie weet wat er in de tussentijd al aan de wagen versleuteld is.
Dat ben ik natuurlijk helemaal met je eens! Maar op het moment dat de helft van de Xantia's die je tegenkomt de beide voordeuren toch consequent op dezelfde manier een paar millimeter te hoog heeft zitten, dan kun je denk ik wel van een patroon spreken dat waarschijnlijk altijd al zo geweest is. Die deuren zakken immers niet naar boven toe met de jaren . Bij die Turbo CT van mij zat de linker voordeur wel nog hoger dan gebruikelijk. Ik kan me dan ook niet herinneren dat ik er bij mijn v6 ooit problemen mee heb gehad. Terwijl die toch nog wel een stukje harder loopt . Mijn verwachting is dat het bij Xantia's afhangt van de fabriek waar de betreffende Xantia uit komt. Bij breaks heb ik het namelijk nog nooit gezien. Maar ik denk dat XM's allemaal in Rennes of bij Heuliez geproduceerd zijn?
Los daarvan: lekker bezig! Dit zijn nou typisch van die dingen die heel snel hadden gekund als je het allemaal niet zo mooi zou willen maken . Maar ja, als je het niet mooi maakt blijf je je er ook aan storen...
:In deze kooi-moer (waarmee je het font aan de onderkant vastzet) zat een vastgerotte bout. Tijdens demontage was dat geen probleem aangezien het originele front daar als los gescheurd was"
Met wat voor bout zit dat subframe hier vast? Bij mij ontbreken ze nl al 20 jaar. Zijn dat gewone M8 x30 of iets bijzonders
De bout die het front aan het subframe vastzet is van origine een M8x1.25 van 30mm lang. Vanaf ORGAnr 4784 was de voorraad op en besloten ze een doosje Torx bouten open te trekken. Wel in vrijwel dezelfde maat. Namelijk M8x1.25 van 25mm lang.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk dat JaapSt doelt op het stuk bouwplastic wat je ziet.
Dat is het gat voor de luchthapper die er nog niet in gemonteerd zit. Dus even dicht getaped zodat tijdens het wassen de motorruimte niet vol vies water loopt. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Qua lak is mevrouw er niet bepaald op vooruit gegaan. Maar qua strakheid van 't plaatwerk.., oeh lala.
Het gros van al mijn markeringen bleek met simpelweg vlak schuren op te lossen (denk hierbij aan golvingen in de glans bij het voorbijlopen). De wat grotere dingen die overbleven waren of er zo uit te trekken en behoefde alleen nog wat nageschuurd te worden. Alleen de schade op de achterklep en bij de tank-openening hebben een klein vleugje plamuur meegekregen.
Maar dan echt flinterdun.
Omdat van alles een vergelijkingsfoto maken een beetje teveel van het goede is, doe ik even een paar overzichtplaatjes.
Als eerste de motorkap. Voornamelijk steenslag en een paar butsen bij de luchthapper.
Dan een vergelijkingsplaatje van het portier links-achter. Een flink vieze buts.
En compleet verfrommeld randje van de achterklep wat al een keer bewerkt is geweest en waarvan ik dacht dat dat een nieuwe klep zou moeten worden.
Het zijscherm rechts-achter. Daar was al eens schade aan gereden (getuige de plamuur die onder de lak vandaan kwam), maar later had er nog iemand even de schroevendraaier achter de tenkklep gezet in de hoop deze open te kunnen lepelen.
Het slotmechanisme was sterker dan het plaatwerk, gezien de schade.
Dan nog de linkerflank. Hier golfde, aan de onderzijde van het portier, de lak als een boeren sloot op een winderige dag.
En ook het achterscherm heeft blijkbaar meer aandacht nodig gehad dan alleen dat deukje bovenop.
Dan nog het voorscherm aan de rechterzijde. Toen ik die uitkoos als vervanger dacht ik iets te hebben wat recht was zonder al te grote schade.
Maar als je 'm dan oppoetst blijkt er toch al een keer een andere wagen mee aangetikt te zijn.
Alsnog was het scherm wel roestvrij en gelukkig hebben ze 'm ook weer mooi recht kunnen trekken.
En ook de rechterflank heeft zo nog z'n nodige correcties gehad.
Al met al is de wagen nu dus weer helemaal strak en is het een kwestie van wat schuren en het spuitfeest kan beginnen.
Niet dat ik dat ga doen, want het lijkt me bij nader inzien toch wel lekker om het interieur voor het grootste gedeelte in de wagen te hebben zitten voor ik dat ga doen.
Daarnaast is de spuitcabine voorlopig ook niet heel erg beschikbaar. Naast vrachtwagens blijken ze in Oekraïne ook nog wel interesse te hebben in generatoren (op leger-aanhanger). Dus daar staan er ook weer 20 van in de wachtrij.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tja.., tegen de tijd dat ik doorhad hoeveel roest er aan die wagen zat had ik de helft al aangepakt. Op dat punt ga je toch ook niet meer al je werk naar de sloop brengen.
En dan moet je alsnog een vervangende Xm op de kop tikken waar of, ook de nodige verborgen roest aan zit, of een prijskaartje aan hangt wegens "garantie op roestvrij zijn".
Dus nee... Eigenlijk heb ik nooit echt het gevoel gehad van "Waar ben ik eigenlijk aan begonnen / mee bezig".
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Laat ik nog maar eens een kleine update er uit gooien.
Naja.., 'update'... Eigenlijk was de uitlaat al enkele weken geleden af, maar was ik er niet meer toe gekomen om dat hier neer te zetten.
Dus bij deze... Na aardig wat passen en meten, en urenlang bezig zijn om de eindstukken van de uitlaat netjes symetrisch onder de wagen vandaan te laten komen*, hebben we resultaat.
(*Dit was een behoorlijke klus omdat ik de 'originele' eindempers + eindstukken gebruik, welke niet symetrisch op de wagen zaten. Dus uiteindelijk heb ik de ophangbeugel van het rechter eindstuk moeten verplaatsen om het handeltje netjes te krijgen.)
Nu de hele uitlaat passend onder de wagen zat mocht het achterste spruitstuk ook weer los om net zoals het voorste gewikkeld te gaan worden met 'heatwrap'.
Dat demonteren gaf nog een klein momentje van 'paniek'. Want hoewel ik hier op 't forum had gelezen dat 't moest kunnen zonder het motorblok te verwijderen, duurde het een fors aantal pogingen totdat ik door had hoe je 't ding nu precies moest draaien en kantelen zodat ie via de rechter wielkast (na het demonteren/verschuifbaar maken van de nodige leidingen en aandrijfas) uit de wagen te toveren was.
Daarnaast was dit exemplaar net zoals het voorgaande exemplaar nog goed gescheurd. Dus ook dat moest nog even behandeld worden.
Iets wat niet geheel vlekkeloos ging.
De scheuren dichtlassen zodat het weer stevig is wil nog wel best gaan. Maar omdat de pijpen tegen elkaar liggen kan je de buitenzijde niet schoonmaken. Hetgeen resulteert in poreuze lassen. Niets van te zien, totdat je het spruitstuk afperst.
Nu heb ik eigenlijk geen idee hoeveel druk er in een uitlaatsysteem heerst en/of het venturi-effect heel veel valse lucht de uitlaat in zou kunnen zuigen.., maar wellicht is de poreusheid van de las niet heel dramatisch. Het is in ieder geval stukken beter dan een volle scheur.
Maar het zit natuurlijk ook wel eens mee. Wat inhoudt dat één van de twee spruitsukken die ik heb gelast geen last heeft van poreusheid. Uiteraard dus de kandidaat om op de LMN te worden gemonteerd.
Dus zodoende gaan we wikkelen.
En met het laatste restje 'heatwrap' dat er op de rol zat nog nét het uitlaatgedeelte wat onder het blok door loopt kunnen behandelen. (nog zo'n 'gelukje' :D)
Nu wilde het zo zijn dat de carterpanpakking nog lekte. Dat wist de vorige eigenaar en daarvoor had ik een mooie silicone pakking meegekregen bij het blok toen ik 'm kocht.
Maar om de carterpan los te halen, moet de uitlaatpijp die onder het blok door loopt aan de kant.
Dus laten we die pakking maar eerst eens vervangen voordat we de uitlaat monteren. En als je dan toch bezig bent.., even de carterpan mooi schoonmaken.
Oude vloeibare pakking er eerst eens afschrapen...
En dan na ook het bezinksel grondig uit alle hoekjes een gaatjes te hebben geveegd kan ze weer gemonteerd gaan worden.
Goed.., in al mijn wijsheid heb ik na het monteren en vullen met olie eerst maar eens 24 uur afgewacht of die pakking wel echt afdichtte. Bij montage leek het ding al niet heel lekker op maat en jawel..., de olie kwam er helaas langzaam langs gekropen.
Achja..., silicone pakking in de vuilbak en m'n eigen tube vloeibare pakking er maar bijgepakt. Die doet het namelijk wel. ;)
Na het spruitstuk weer behendig terug gehengeld te hebben naar z'n plek en de rest van de uitlaat ook gemonteerd te hebben kunnen we weer wat leuke plaatjes schieten. :D
Van voor naar achteren...
En wegens het 'uitlijnen' van de eindstukken zit de achterbumper er ook weer even op. Dat geeft met het zonnetje erbij dan weer gelegenheid voor een mooi 'sfeerplaatje'.
Ondanks het plaatsen van twee nieuwe lambda-sensors rookt ze nog als een ketter. Nu heeft het blok ook nog nooit sinds ik het heb fatsoenlijk warm kunnen draaien. Dus of dit dampen verdwijnt als ik er eens goed mee ga rijden moet ik nog zien.
En dat gaat misschien iets sneller gebeuren dan ik had gedacht.
Na verschillende bedrijven te hebben gecontacteerd of er iemand zin had om de LMN deukvrij te maken heb ik een adresje gevonden.
Eind november is er een gaatje vrij, en gezien de kosten/moeite om de LMN via een autotransporter daar te brengen leek het me vlotter om er een APK-keuring overheen te gooien en het ding zichzelf naar de uitdeuker te laten rijden.
Komende weken dus maar snel al het plaatwerk monteren, de bestuurders-stoel plus gordel vastzetten en het instrumentenpaneel 'deugdelijk' monteren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi hoor! Ziet er echt goed uit.
Ga je er nog een reservewiel onderhangen of laat je die achterwege?
Wauw dat ziet er wel mooi uit allemaal. Goeie foto's ook, zo recht van onderen.
Dit wordt wel een toppertje Tobias....
__________
Crepuscule
Tobias, mooie plaatjes. Vraag: beschermplaat boven de dwarse demper, aan t subframe vast. Moet die er nog tussen?
Jaap
Gefeliciteerd,dat ziet er heel goed uit. Het blinkt als nieuw !
Dank u allen voor de positieve reacties.
Het hitteschild dat boven de achterste demper hoort moet er nog komen. Maar bij de LMN werd ie niet meegeleverd en de enige die ik in 't magazijn weet te zinden zit nog onder een wagen gemonteerd. Dus dat komt nog....
De reservewielbak dacht ik eigenlijk gewoon weg te laten. Voornamelijk omdat ik nog niet helemaal wist of ik die ruimte nodig ga/ging hebben voor andere einddempers. Wellicht dat als het hele project klaar is, en de ruimte nog beschikbaar is, dat ik de bak er weer onder zet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat hitteschild was bij mij helemaal vergaan; Chyparse heeft het er vakkundig voor me afgesloopt. De bodem van de achterbak wordt bij lange ritten wel lekker warm, maar denk dat het op zich geen kwaad kan om het zonder te doen?
Mijn hitteschild is erg krokant. Zat er over te denken een RVS exemplaar zelf te maken. Beugeltjes moeten dan wel weer aangelast worden
Jaap
Dat de bodem van de kofferbak warm wordt zal me een zorg zijn. Ik heb wel m'n twijfels over hoe fijn de hydractief-bol en de coating van het plaatwerk het vinden om langzaamaan gegrild te worden.
Zelf zo'n ding buigen is ook nog wel een optie. Maar toch liever een originele, die past gewoon in een keer.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo. Vanochtend dacht eens een lekker productief dagje te gaan maken en meerdere kleine puntjes af te gaan ronden.
Zie hier het resultaat van vandaag.
Eén, zielig, klein, airco-leidingkje toegevoegd aan de wagen.
Oké.., dat is niet het hele verhaal natuurlijk.
Dat ene stukje leiding ligt namelijk op een nogal moelijk plekje. Namelijk voor op de voorbalk van het voorste subframe.
Een plek met zeeën van ruimte voor een kabelboom, enkele hydrauliek-leidingen, een koelwaterslang en uiteraard ook nog een hydractief-regelblok.
"Daar tussendoor moet je toch zeker nog wel een vaste alluminium airco-leiding kunnen steken..": zo dachten onze vrienden bij Citroën.
En ja.., dat kan.
Moet je wel weer even een radiator verwijderen en meerdere malen die leiding heen en weer steken om het gevecht met de kabelboom te winnen. Maar dan zit ie wel.
Ziehier de voorste hoeken van een ZPJ4 subframe. Compleet afgevuld met leiding/bedradingswerk.
De rest van de tijd is op gegaan aan het verwijderen van de airco-pomp om zodoende;
- uit te proberen waarom de leiding met dempervat die van een ZPJ12v komt niet op een ZPJ4 past,
- (wat inhoudt dat je meerdere malen de pomp weer terug moet zetten en demonteren, want dat dempervat zit precies pas achter de pomp tegen het schutbord bevestig met bouten moeren die je net met je vingernagels aan kan raken.
(die leegte voor de rode circel is dus waar normaal de pomp zit )
- Maar uiteindelijk is de conclusie, zoals op voorgaande foto ook te zien valt, dat die ZPJ12v-leiding ook best wel past. Alleen de stand van het beugeltje komt niet uit bij het onderste boutgat. Maar dat is met een klein beetje laswerk best te verhelpen.
Morgen gaat het hele slangenpakket naar de lokale airco-boer.
Die gaf aan dat het geen enkel probleem is om al het rubber slangenwerk voor nieuw te vervangen en daarbij gewoon de oude, op maat gebogen, metalen leidingen/koppelingen te herbruiken.
Wel heb ik vandaag meerdere malen hardop uitgesproken dat áls ik in de volgende 10 jaar na afronding van dit project nog iets in de motorruimte moet uitvoeren.., dat de wagen subiet naar de sloop gaat.
Zojuist geconstateerd dat bij het achterste kleppendeksel de pakking wat olie zweet...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag maar eens aan de slag gegaan met het front.
Het originele plan was om het weer netjes op te lappen, maar bij nader inzien had het aardig wat werk nodig. Niets onmogelijks, maar als je dan langs een front loopt wat niet aan alle kanten gekraakt is en alleen wat poetswerk nodig heeft, dan is de keus snel gemaakt.
Dus even een stukje 'in memoriam' van het oude front.
En hierbij de voornaamste reden dat ik tegen het opknappen opzag. De garagekrik was er al een keer doorheen gegaan. (tenminste.., ik denk niet dat dit het werk van een stel muizen is geweest.)
Daarnaast zijn ook de onderste bevestigingsogen uitgescheurd en zijn er wat andere stukjes gekraakt.
Het vervangende front is van een ander type Xm en heeft dus helaas een kabelboom waar ik niets aan heb. Heel erg helaas, want die kabelboom was in perfecte staat.
Wat niet valt te zeggen over degeen die op de LMN zat. Ook hier was weer de hobby-elektriciën volledig op los gegaan.
"Om onbeduidende reden uw kabels iets te kort? Dan verlengen we die toch even?"
"Ah, hier ook te kort. Ik heb nog wel wat draadjes en krroonsteentjes..."
"En laten we de dimlichten ook maar nog even extra afzekeren met 30ampere."
Overigens zijn de andere drie relais ook op deze mnier aan de kabelboom gebonden. Inclusief een blok kit om de relaisvoetjes te imiteren en/of het hele handeltje vochtvast te maken.
Mooi dan dat ik nóg een kabelboom heb liggen. Die is een tijdje geleden meegekomen uit de opruiming van Garage van Bemmelen. Toendertijd wist ik nog niet wat ik er mee moest, maar nu wel.
Het blijkt namelijk precies de kabelboom te zijn die ik nodig heb. Alle stekkers en draadkleuren komen overeen en het enige werk wat er aan zit is een paar verbrande relaisvoetjes verwisselen en het montage-oog van de massakabel weer netjes terug veranderen naar de originele gele massa-stekker.
Dus na enig gepoets en gepuzzel. (hoe lagen die kabels ook alweer en waar zaten de kabelklemmen gemonteerd..)
Zelfs de ventilatiebuizen voor de Accu/ECU-bakken zijn nog intact. :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zeg me alsjeblieft dat er onder die krimpkous iets deugdelijks zat en dat die krimpkousen niet werden gebruikt om twee in elkaar gedraaide draadjes bij elkaar te houden . Dat front dat je nu hebt gemaakt ziet er wel heel mooi uit!
"naar de originele gele massa-stekker"
Was dat niet een van de bekende elektrische problemen van de serie 1, die massa stekkers?
Heb je er nieuwe ventilatoren ingezet, of was dit een zgan?
Jaap
Nieuwe ventilatoren hebben geen zwarte motor, dus ik denk dat blaueboot ze zelf zgan gemaakt heeft .
Exact.., gewoon voor het totaalplaatje even de fans gepoetst en de achterzijde bijgekleurd. Ik had de kwast toch nog in m'n handen.
Ik heb ze nog niet horen draaien, dus het zou zomaar kunnen dat er uiteindelijk toch nog nieuwe in mogen. Dat kan dan mooi gebeuren als ik de wagen ga spuiten. Dan moet het front er toch weer vanaf.
En inderdaad, die gele stekkers gaven problemen. Of beter gezegd, de corrosie van de contactpunten en corrosie tussen stekkerblok en chassis.
Dus zolang je dat allemaal netjes houdt is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat ze bij Citroën daar geen zin in hadden kan ik goed begrijpen, maar ik vind het wel een grappig 'originaliteits-puntje' dat ik wil behouden. (Ja, ik weet 't. Ik ben niet goed snik. :P )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Jaja.., ook deze is weer leuk.
Het portier rechts-achter was binnen aan de onderzijde al aardig weggevroten door de roest. Dat wilde ik in eerste instantie nog gewoon dicht gaan lassen, maar bij wat beter kijken blijkt de onderzijde aan de buitenkant (zeg maar het vlak onder de stootstrip) één grote golfplaat te zijn.
Niet echt op foto vast te leggen, maar als je er langs beweegt is het behoorlijk duidelijk.
En ook de bovenrand is ietwat krom gebogen...
In dat geval is het dus sneller om er gewoon een ander portier in te hangen.
"Sneller" blijkt een relatief begrip te zijn. Want waar het oude portier er in een half uurtje af is, laat het vervangende portier zich niet op beide scharnieren tegelijk heen steken. Net alsof de afstand ten opzichte van elkaar niet helemaal klopt.
Uiteindelijk met toch iets meer fysieke overtuigingskracht wil het portier dan toch op z'n plek.
Nog wel even de slotvanger wat bijstellen, want daar valt de deur nu tegenaan ipv. overheen en we kunnne tevreden het portier sluiten.
Ah.
Dat is èhhm.., lichtelijk teleurstellend.
Het portier hangt gewoon zo'n 2mm lager dan het originele portier. Wel recht in lijn..., maar 2mm lager.
Dan gaan we even in de plaatwerkboeken gluren of Citroën hier iets over te zeggen heeft. En ja, dat hebben ze.
Men slijpt de scharnierdelen los van het carrosserie, spant het vervangende portier met behulp van klemmen in de juiste positie op het carrosserie op, bevestigt de losgeslepen scharnierdelen aan het portier en last ze weer vast aan het carrosserie.
Top. Maar daar heb ik even geen zin in. (de opspanklemmen heb ik niet, dus ik zie het zo gebeuren dat aan het eind van het kunstje het portier alsnog scheef er in zit).
Wel heb ik een ander ideetje...
En na wat zoekwerk in bakjes met vulringen heb ik er twee van de juiste dikte te pakken.
Stiftfrees er bij pakken en dan kunnen we het portier te lijf gaan.
(de reden dat ik 't portier aan pas en niet het veel toegangkelijkere scharnierpunt op 't carrosserie is omdat in dat punt er een bronzen bus is geplaatst. Daarvan zou ik dan de borst wegslijpen en zodoende de hele bus moeten vervangen. Ga die maar weer eens vinden in de juiste maten)
De bronzen bus nog even voor de duidelijkheid.
En 't portiergedeelte nadat ik op maat ben met het freeswerk.
En dan uiteraad het resultaat. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De kans is best aanwezig dat je die deur er nu mooier in hebt hangen dan menig Citroën uit die jaren af-fabriek had. Hoe het bij de XM zat weet ik niet, maar ik heb bij Xantia's toch regelmatig gezien dat de voordeuren gewoon een paar millimeter te hoog zitten. In het geval van mijn Turbo CT zit 'ie zelfs zo hoog dat de deur aan de bovenkant een klein stukje openwaait bij hoge snelheden en/of veel zijwind... Bij een c2 heb ik dat ook al eens meegemaakt.
Wat een project zeg! Elke keer komt er voor mijn gevoel weer iets nieuws bij... Ben je er nog niet zat van? In elk geval heb je straks wel een schitterend resultaat.
Trouwens, op foto 2 zie ik behoorlijk kleurverschil. Of lijkt dat maar zo? Of ga je de hele auto nog spuiten?
@Feije
Ik vind 't 30 jaar na productie moeilijk te beoordelen hoe het plaatwerk 'af-fabriek' op de Xm zat. Wie weet wat er in de tussentijd al aan de wagen versleuteld is.
Wel zie ik nu dat bij m'n vaders bruine Xm het LA-portier ook net die paar mm te laag hangt. Maarja.., die wagen heeft wel de nodige schade gehad. Dus wellicht dat daar de deur al eens van vervangen is.
En nu ik heel nauwkeurig aan het kijken ben begint me op te vallen dat het LA-portier van de LMN toch ook nog wel een half mm'tje omhoog zou mogen.
@Mark
Dit soort kleine dingen zijn inderdaad wel vermoeiend. Zeker omdat je eigenlijk denkt simpel grote stappen te gaan maken. Maar onderweg kom je allerlei kleine details tegen die gewoon tijdrovend zijn. Gelukkig dat ik door m'n leven heen al aardig wat projectjes heb gedaan waarbij ik vanaf de grond af aan iets probeer te maken. Dus dat de eindfase zo verloopt ben ik wel gewend geraakt.
Dus om maar even in het thema 'geneuzel' te blijven... (want dat wilde ik jullie besparen)
We gaan de zijschermen aan de voorkant plaatsen.
Die hang je dus op de wagen, je zet de bovenste bouten alvast handvast, van boven naar beneden netjes uitlijnen met het portier en tada!
Van onderen sluit het niet aan op de kriksteun. Een goede centimeter verschil.
Veroorzaakt door een hoekje plaatwerk van de kriksteun, waarvan ik dacht toen ik het maakte, dat dat wel een mooie verstevigine was.
Daar mocht dus de slijptol in. (En later weer dus weer coaten, want we hebben weer blank metaal)
Dat hielp, want nu wilde het het zijscherm wel aansluiten, maar bij de dorpel bleef het toch nog open staan. Voor zover ik kon zien, kon het niets anders zijn dan dat de kriksteun nét wat dikker was geworden dan origineel.
Tja.., aan die kriksteun ga ik niets meer veranderen. Dus dan dat flapje van het zijscherm maar wat anders 'zetten'.
De zwarte lijn gaat de nieuwe plaats van de hoek worden.
Dit was aan beide zijdes hetzelfde geval. Maar het sluit nu wel netjes en ligt in lijn met de rest van het plaatwerk.
Dan moet er nog op een bumpersteun een montage-gat gemaakt worden om de bumper en het zijscherm aan op te hangen.
Omdat het bevestigings-flapje van het zijscherm verbogen is, en de bumpersteun ook niet origineel is, wil ik het zekere voor het onzekere nemen en niet zomaar de plaats van het montage-gat overnemen van het zijscherm of de andere bumpersteun.
Eerst wil ik de zijschermen goed uitgelijnd hebben aan de bovenkant en ten opzichte van het front.
Zodoende gaat het front er op, welke gelukkig niet uit te lijnen valt en dus zeker weten 'goed' zit.
Zo dus.
En ook dat ging niet vanzelf....
Want...
In deze kooi-moer (waarmee je het font aan de onderkant vastzet) zat een vastgerotte bout. Tijdens demontage was dat geen probleem aangezien het originele front daar als los gescheurd was.
Deze keer moest ie toch echt los en zodoende ben je weer even zoet met dat voor elkaar krijgen, en de roest-schade te herstellen.
Maar zoals je zag is dat uiteindelijk gelukt, kon het front op z'n plek en dacht ik maar meteen even de bumperkoker op z'n plek te zetten.
Daar zat ook nog een 'vergeten' afgebroken bout in die er even uit moest. Dat wil je toch niet voor later uitstellen als de bumper er op gaat.
Daarnaast waren ook de schakelaartjes die melden dat de motorkap open staat niet meer goed. Die moesten dus ook nog even uit elkaar om gered te worden.
Waar waren we? Ahja.., zijschermen uitlijnen aan de hand van de grill.
Dat zijn drie boutjes vastzetten en bij de derde steek je 'm in een leeg gat!?
Aan het nieuwe 'goede' front zat dus toch een mankement. Iemand had al eens de draadbus waarmee de gril vast zit uitgeboord.
Die moest dus vanuit het oude front getranspanteerd worden. Niet heel makkelijk aangezien het een soort van popnagel concept is. Niet gemaakt voor 're-cycling'
Wel gelukt uiteindelijk door 'm los te zagen en geduldig weer rond te knijpen zodat ie weer te monteren valt.
Dit ding...
Nice... Nu dus eindelijk de grill er op en de zijschermen uitlijnen zodat ik 't gat kan boren.
Dat is dan ook gebeurt en alles
zit er nu opligt er weer af om na alle geboorde/bijgewerkte metalen delen weer van lak te voorzien.Mijn goede voornemen is dat de volgende post die weer plaatjes bevat, plaatjes heeft van hoe ik de wagen buiten sta te wassen als voorbereiding op de uitdeuker.
Maar wie weet...
Ahja.., dat kleurverschil zie je goed. Dat is een blue mauritius portier.
De zijschermen zijn ook blauw en grijs. Die van de LMN waren aan de onderkant compleet weg-geroest. We gaan toch de hele wagen nog spuiten, dus dan liever goed plaatwerk dan zwaar opgelapt plaatwerk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
* Kuch*... Nog een 'klein' dingetje.
De knelkoppeling van de dikke veerpootleiding blijkt goed te 'zweten' getuige het plasje LHM op m'n veerschotel.
Dus ik mag ook nog op zoek naar een goede perstang of een adresje die dat kan. Wellicht gewoon de airco-boer, maar een paar honderd bar is toch net wat anders dan die dertig die op een aircosysteem komt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat ben ik natuurlijk helemaal met je eens! Maar op het moment dat de helft van de Xantia's die je tegenkomt de beide voordeuren toch consequent op dezelfde manier een paar millimeter te hoog heeft zitten, dan kun je denk ik wel van een patroon spreken dat waarschijnlijk altijd al zo geweest is. Die deuren zakken immers niet naar boven toe met de jaren . Bij die Turbo CT van mij zat de linker voordeur wel nog hoger dan gebruikelijk. Ik kan me dan ook niet herinneren dat ik er bij mijn v6 ooit problemen mee heb gehad. Terwijl die toch nog wel een stukje harder loopt . Mijn verwachting is dat het bij Xantia's afhangt van de fabriek waar de betreffende Xantia uit komt. Bij breaks heb ik het namelijk nog nooit gezien. Maar ik denk dat XM's allemaal in Rennes of bij Heuliez geproduceerd zijn?
Los daarvan: lekker bezig! Dit zijn nou typisch van die dingen die heel snel hadden gekund als je het allemaal niet zo mooi zou willen maken . Maar ja, als je het niet mooi maakt blijf je je er ook aan storen...
:In deze kooi-moer (waarmee je het font aan de onderkant vastzet) zat een vastgerotte bout. Tijdens demontage was dat geen probleem aangezien het originele front daar als los gescheurd was"
Met wat voor bout zit dat subframe hier vast? Bij mij ontbreken ze nl al 20 jaar. Zijn dat gewone M8 x30 of iets bijzonders
Jaap
De bout die het front aan het subframe vastzet is van origine een M8x1.25 van 30mm lang. Vanaf ORGAnr 4784 was de voorraad op en besloten ze een doosje Torx bouten open te trekken. Wel in vrijwel dezelfde maat. Namelijk M8x1.25 van 25mm lang.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die zag ik staan, met een "hoge"kop zeg maar
Jaap
01.30u in de nacht. Maar ze is er klaar voor.
Opgebouwd, gewassen en gepolijst (quick 'n dirty) zodat de uitdeuker morgen zichzelf helemaal kan uitleven.
Momenteel staan er zo'n 65 imperfecties tot grote deuken gemarkeerd. Mag hij bepalen wat noodzakelijk is en wat er gewoon weg te plamuren valt.
Nu maar eens de mand in. 't Wekkertje gaat weer om 6.00u.
Je zal maar een auto als hobby hebben gekozen...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zie ik er nou een motorkap op liggen die een veerpootaanval heeft gehad?
Jaap
Denk het niet, Jaap. Dat ziet er doorgaans een stuk heftiger uit. Been there (twice).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik denk dat JaapSt doelt op het stuk bouwplastic wat je ziet.
Dat is het gat voor de luchthapper die er nog niet in gemonteerd zit. Dus even dicht getaped zodat tijdens het wassen de motorruimte niet vol vies water loopt. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog even wat foto'tjes van het uitdeuk resultaat.
Qua lak is mevrouw er niet bepaald op vooruit gegaan. Maar qua strakheid van 't plaatwerk.., oeh lala.
Het gros van al mijn markeringen bleek met simpelweg vlak schuren op te lossen (denk hierbij aan golvingen in de glans bij het voorbijlopen). De wat grotere dingen die overbleven waren of er zo uit te trekken en behoefde alleen nog wat nageschuurd te worden. Alleen de schade op de achterklep en bij de tank-openening hebben een klein vleugje plamuur meegekregen.
Maar dan echt flinterdun.
Omdat van alles een vergelijkingsfoto maken een beetje teveel van het goede is, doe ik even een paar overzichtplaatjes.
Als eerste de motorkap. Voornamelijk steenslag en een paar butsen bij de luchthapper.
Dan een vergelijkingsplaatje van het portier links-achter. Een flink vieze buts.
En compleet verfrommeld randje van de achterklep wat al een keer bewerkt is geweest en waarvan ik dacht dat dat een nieuwe klep zou moeten worden.
Het zijscherm rechts-achter. Daar was al eens schade aan gereden (getuige de plamuur die onder de lak vandaan kwam), maar later had er nog iemand even de schroevendraaier achter de tenkklep gezet in de hoop deze open te kunnen lepelen.
Het slotmechanisme was sterker dan het plaatwerk, gezien de schade.
Dan nog de linkerflank. Hier golfde, aan de onderzijde van het portier, de lak als een boeren sloot op een winderige dag.
En ook het achterscherm heeft blijkbaar meer aandacht nodig gehad dan alleen dat deukje bovenop.
Dan nog het voorscherm aan de rechterzijde. Toen ik die uitkoos als vervanger dacht ik iets te hebben wat recht was zonder al te grote schade.
Maar als je 'm dan oppoetst blijkt er toch al een keer een andere wagen mee aangetikt te zijn.
Alsnog was het scherm wel roestvrij en gelukkig hebben ze 'm ook weer mooi recht kunnen trekken.
En ook de rechterflank heeft zo nog z'n nodige correcties gehad.
Al met al is de wagen nu dus weer helemaal strak en is het een kwestie van wat schuren en het spuitfeest kan beginnen.
Niet dat ik dat ga doen, want het lijkt me bij nader inzien toch wel lekker om het interieur voor het grootste gedeelte in de wagen te hebben zitten voor ik dat ga doen.
Daarnaast is de spuitcabine voorlopig ook niet heel erg beschikbaar. Naast vrachtwagens blijken ze in Oekraïne ook nog wel interesse te hebben in generatoren (op leger-aanhanger). Dus daar staan er ook weer 20 van in de wachtrij.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's