project: "Le Mouton Noir"

454 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik snap in de wereld niet dat dat dan eerst gespoten moet worden voor dat het naar Oekraïne gaat? waarom? wat een geldverspilling.

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi hoor, ben heel benieuwd naar het eindresultaat! Durf je er straks nog wel mee te rijden? ;)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

@XM Liefhebber
Tja.., van ons zou het ook niet hoeven. Maar je mag nu eenmaal niet zomaar militair materieel de EU uit transporteren. Dus als zo'n bak militair groen is dan kom je er de grens niet mee over.
Daarnaast blijft 't doel van dit spul 'humanitaire hulp'. Dus dat moet dan ook niet leger-groen zijn. (Hoe ze dat 'humanitaire hulp' in Oekraïne interpreteren ga ik me niet mee bemoeien trouwens. Zal me niets verbazen als 't spul straks aan de frontlinies rondrijdt.)

Gelukkig valt het qua kosten nog wel mee. 't Is niet dat het materieel in showrow-staat wordt gespoten. Er gaat even een sopje over heen en dan een laagje industrie-lak. Zo'n DAF truck bijvoorbeeld heb ik nu in 4 uurtjes 'export-klaar'.

@Mark383
Als het uiteindelijke taxatie-rapport bij de verzekering ligt denk ik wel dat ik er af en toe een ommetje mee durf te maken. ;) Maar 't zal zeker de eerste tijd wel een beetje spannend zijn. 
Ik denk ook niet dat deze op straat geparkeerd gaat worden.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rus Junior
afbeelding van Rus Junior
  • Citroen XM V6 12v Exclusive van 1995
  • Citroen Xm 2.0i 16v van 1999
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat kan ik mij ergens ook wel voorstellen, ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

We zijn nog steeds aan het wachten op wat warmer weer voordat ik wil beginnen met het spuiten van de LMN.
(daarnaast ben ik het ook nog steeds niet helemaal met mezelf eens over de kleuren en ontwerp)

Maar geen nood. Een Xm heeft altijd wel wat en is nooit af.

En dus is het tijd om wat aan de lekke veerpootleiding te gaan doen.
Dat is..; er uit halen, weg brengen en weer monteren.

Vooral de demontage/montage was wel een dingetje.
Dit omdat de leidng onder de wagen moet zakken, maar helaas ligt deze over een motorsteun heen.
En dan denk je simpelweg de 'vork' (rood omlijnd) van de motorsteun te verwijderen...


Maar vette pech. Deze valt niet tussen het subframe en het allumium montagepunt uit te kantelen.
Ofwel het alluminium montagepunt moet ook los. 

Zo gedaan, want het zijn maar 4 bouten. Waarvan één...!
Ja.., één van de vier bouten kan alleen met de dopsleutel losgemaakt worden. Maar die dopsleutel gaat daar niet op komen dankzij de dynamo.
Dus ook die los.
En op dit magische ZPJ4 blok betekend dit dan ook dat even het front er af mag zodat je de radiateur naar voren kan trekken om ruimte te maken om bij die twee boutjes van de dynamo steun te komen. Tof man. 

Maar oké, met dat gedaan is het mogelijk om het stalen gedeelte van de leiding die over de voor- en zijkant van het subframe loopt er uit te laveren/forceren en daarna in z'n geheel onder de wagen uit te kantelen.


Onderweg kwam ik ook nog een stuk airco-leiding tegen waar ik langs moest. 
Die leiding loopt over de voorkant van het subframe en het volgende deel wat naar de airco-pomp toe loopt zit er nog niet aan vast. Daardoor kon ik er omheen. Ik vrees dan ook dat als het geval was geweest dat ik het airco-systeem wél volledig angesloten gehad had, dat ik dat ook nog leeg had mogen halen en ontkoppelen.

Maar goed, veerpootleiding weggebracht naar een vestiging van 'Fluiconnecto' welke in de buurt zit. Daar nog voor de zekerheid gepast of ze überhaupt wel de veerpootleiding met al z'n scherpe bochten in de de pers konden krijgen, wat net aan lukte, en toen een weekje op vakantie.

Bij terugkomst lag de vers geperste leiding voor me klaar.


Ze hebben dus de originele perskoppelingen netjes open geslepen, nieuwe hydrauliek slangen geplaatst en met versen koppeling weer afgeperst. 


Daar kunnen we dus weer met een gerust hart een paar 100 bar op zetten zonder dat er LHM uit komt lekken. :D

Het terugmonteren was helaas weer het ge-ku.. euh... doe. Gedoe.
Met wat ondersteunend gevloek uiteraard...  

Maar het zit weer. Mevrouw komt weer netjes uit de benen zonder gezweet van LHM bij de veerschotel.

Wel lekt ze wéér bij een van de lekzakken van de achterste veercillinders.  Daar wordt ik nu wel een beetje hopeloos van. Dit is al de derde keer. Elke keer de klemmen strakker aangedraait en het lekken stopt.
Heeft mevrouw een tijd stil gestaan en je verplaatst haar een keer, dan wordt je weer verrast met een plasje LHM op de grond onder een van de achterste veercilinders.
Ik kan toch moeilijk die klemmen blijven aandraainen totdat ze door het rubber heen scheuren. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Of zijn het slechte klemmen die iedere keer weer zwakker gaan klemmen na verloop van tijd? Als je zulke dingen bij de Action haalt kom je dat wel eens tegen...

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik heb er even geen plaatje van, maar 't zijn klemmen zoals ze origineel op zitten. En je draait ze aan met een M8 bout. Ik denk serieus dat ik eerder die hoes er mee doorsnij dan dat de klem het begeeft bij het aandraaien ervan. :D

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: project: "Le Mouton Noir"

Net dit hele topic doorgenomen, wat een topwerk zeg! Enorm waardering voor en ik denk dat je hiermee zeker als inspiratie dient voor andere klussers. laugh

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tobias, heb je nu een metalen hydreauliekleiding door een (gedeeltelijk) rubberen vervangen?

Je hebt neem ik aan gecontroleerd of de 2 slangen van de lekzak open zijn, niet ergens afgekneld zitten? 

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

@Djidde
Complimenten zijn altijd welkom. ;) Bedankt daarvoor. :D

@JaapSt
De leiding heeft origineel al 2 rubberen stukken. Een van die koppelingen tussen staal en rubber begon aardig te zweten. Dus ik heb ze gewoon nieuwe stukken slang met verse koppelingen er tussen laten zetten.

Dat is denk ik ook al met de leiding aan de andere zijde van de wagen gedaan. Tenminste, dat neem ik aan omdat daarvan de koppelingen ook blank RVS zijn in plaats van zwart zoals Citroën ze normaal levert.

Van de lekzakken heb ik inderdaad al eerder de slangetjes gecontroleerd. Toen was het geval dat in de lekzak een slanopening nog doorgestoken moest worden.
Maar toen lekte er niks. Wel stond de lekzak bol als een gevulde ballon :D

Dus ik weet wel zeker dat het de afsluiting van het machet is waar de klem niet strak genoeg opzit. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Diep respect.

Lekzakken achter, been there done that. Zijn het nieuwe lekzakken? Zo ja, die passen niet echt heel lekker. Ik heb ze dicht gekregen door de rand in te smeren met wat vloeibare pakking. De ontluchtingsslangetjes die in de achterasbuis hangen zijn open? Want als die dichtgeslibt zitten blijft het ook lekken.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Het zijn inderdaad nieuwe (imitatie) lekzakken.

Alle slangetjes zijn gewoon open, dus dan zal de manchet inderdaad niet lekker passen. Toch wel bijzonder dat 't afdicht en dan spontaan weken later begint te lekken. Verder aandraaien en 't zit dicht. Weken later begint 't weer te lekken. 

Ik doe nog een poging met gewoon aandraaien. Als 't dan weer gaat lekken doe ik wat jij hebt gedaan. Goed ontvetten en een beetje vloeibare pakking er tussen. Dezelfde (silicone)pakking die ik voor klepdeksel gebruik moet ook wel tegen LHM kunnen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Niet dat er verder wat aan de LMN gedaan is in de afgelopen tijd, maar ik heb nog wel even naar de lekkage van de lekzakken gekeken.

Het waren niet de klemmen van de lekzakken, maar de nippels waar de retourslangen in worden gestoken sloten niet goed af rond de retourslangen. Alsof ze in de loop van tijd ruimer zijn geworden.

Oplossing..: Niet mooi, maar gewoon ff lekker strak aangetrokken door een Ty-Rap (kabelbundelbandje) om de rubberen nippel heen te trekken.

Voorlopig lekt daar niets meer. :P

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: project: "Le Mouton Noir"

yes voor het juist schrijven van "Ty-Rap"!  

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Hoeveel verschillende hoezen voor die veerpoten achter zijn er eigenlijk? En hoeveel verschillende veercilinders.

Heb net die dingen uit mijn reserve subframe gedraaid

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Euhh.., bedoel je hoeveel verschillende merken/fabrikanten? Want daar heb ik geen idee van.

Veercillinders komen in 2 varianten. Berline en Break. Beide zo overgeplakt van de CX.
Waarbij de Berline variant een 36mm piston heeft en de Break een 40mm. Dus ik ga er van uit dat ze dus ook beide hun eigen maat hoes hebben.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat laatste bedoel ik idd. 

Remschijven zijn er ook in soorten en maten geweest door de tijd. 

Maar dat subframe wat ik heb komt dus onder een berline vandaag, overigens heeft er geen beschermplaat onder de dwarse demper gezeten. Dat verbaasde me dan wel weer

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Om een of andere reden heb ik in m'n hoofd gehaald dat het Lustrum weekend van de club een mooie deadline is om de LMN af te hebben.
Compleet onrealistisch en krankzinnig, maar 't motiveert wel om weer ff goed door te pakken.

Technisch is de wagen klaar en is 't een kwestie van interieur opbouwen en lak aanbrengen. Waar we gan beginnen met het interieur opbouwen.
Dit gaat wel ietwat vervelend worden voor het afplakken om te spuiten, maar ik heb nog minder trek om bij een vers gespoten wagen nog even een paar stoelen naar binnen te moeten manouvreren. Een krasje is zo gemaakt en waar je bij bij hoogglans lak dan even de polijstmachine er op zet kan je dat bij Satijn/Mat afwerking dat wel vergeten.

Dus..... Tapijtje reinigen.

Want deze is een beetje 'smoezelig'.


Met dit soort vlekken die er niet uitgan met stofzuigen.


Dat wordt dus een emmertje hete soda en op de knietjes in het lentezonnetje schrobben.
Waarna we de HD-reiniger er op zetten en het handeltje lekker schoon spoelen.


Dit nog even uit laten druipen en met een waterzuiger zo goed als droog gezogen. Daarna lekker laten drogen in het zonnetje.
Klaar? Helaas niet.
Met wat kloppen op het tapijt stuift het droge zand in de rondte. Dat heeft uiteindelijk nog 2 uur gekost aan 'matten-kloppen' en stofzuigen voordat het er zo goed als uit was.

Een schone kofferbakmat kon ook niet ontbreken.
Nu had de oude wat verf-lekkage meegemaakt en de dempingsmat was ook niet alles.

Dus dan maar een ander exemplaar opknappen. Hoewel ik tijdens het schrobben mezelf begon af te vragen of ik niet sneller was geweest met een nieuw stuk stof bestellen. De vervanger had namelijk een mooie olievlek er in zitten.

Doordat ie al een tijdje in het zonnetje had liggen bakken kon ik mooi het loslatende vilt in z'n geheel van de dempingsmat af trekken.
Dat spoelt wat makkelijk door de stof heen en het dempingsmateriaal wordt niet zeiknat.


Resultaatje is een mooie schone mat.


Dan hadden we nog een tweede antenne op dak welke afgebroken is.


Na even te hebben gekeken hoe een vervangend exemplaar staat wist ik vrij zeker dat ik 't niks vind. Niet alleen omdat 't een beetje de lijn van de wagen verstoort, maar ook omdat 't kreng jieteens in lijn met de voorste antenne staat. Die gaat er dus gewoon permanent vanaf.
Wat uiteraard een mooi gat met opstaande roestige randjes oplevert.


Als eerste maar eens met de frees de roest-randjes vlakken en glad schuren.
Ook is er in de glans van de lak te zien dat er een deuk rond de antenne-plek zit. Er zal al eens goed aan getrokken zijn. 
Dus ondanks dat ik niets met uitdeuken te maken durfde te hebben heb ik toch maar een plaatwerkhamertje en aanbeeldje gepakt en ben ik rustig aan gaat tikken op de plekken waar het plaatwerk naar buiten gebogen stond.


Niet dat alles nu vlak en strak is geworden.., maar de bult is weg. Voor zover het plaatwerk naar binnen gebogen is wordt het weggewerkt met een laagje plamuur.

Het gat zelf ga ik dichten met 2 componenten metaallijm (epoxy).

Vanaf de binnenzijde zet ik een van blik gemaakt pleister die ingesmeerd is met de lijm tegen het plafond.




Die pleister wordt op z'n plek gedrukt door magneetjes.


Dat levert dan een mooie ondergrond op om meteen de vullende laag op aan te brengen.




Tien uurtje uithardingstijd en het plekje kan glad worden geschuurd en de eerste laag metaalplamuur kan er op.
Helaas moet ik nog even wachten op m'n bestelling van een zacht schuurblokje. Dus dit verhaal wordt nog vervolgd.

Wel heb ik al besloten dat als ik dit goed strak glad weggewerkt krijg dat de voorste antenne ook komt te vervallen. Niet omdat ik die heel lelijk vindt staan, maar gewoon omdat het kan. 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Hé dit is interessant! Ik heb ook een tweede antenne die ik graag weg wil hebben. Kan ik ook wel zo oplossen. Ik was al bang dat er een cirkel met een diameter van een centimeter in m'n dak gelast moest worden. Ik kan daar in ieder geval niet mooi genoeg voor lassen 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

En nu we toch met onzalige ideën bezig zijn...

In de Blaueboot zit ik met een beetje leuk doorrijden in de stoel heen en weer te schuiven. Hetzelfde, als niet erger, geldt voor de passagier.

Nu komt de LMN met een stoel waarvan de wangkussens te verstellen zijn. Als je die lekker strak zet begin je, overdreven gezegd, redelijk in de buurt te komen van een kuipstoeltje. Dus ik heb 't in m'n kop gehaald dat ik ook een passagierstoel met verstelbare zijkussen wil.

In principe bestaan die niet, tenzij je een bestuurderstoel uit het VK over gaat laten komen. Mits ze überhaupt daar ooit verstelbare wangkussens hebben gehad.
In ieder geval lijkt me dat zoeken naar een speld in de hooiberg en leek het me best wel aardig om eens uit te pluizen in hoeverre het verstelbare systeem over is te zetten naar een gewone stoel.
En laat ik nu toevallig nog een stoel met verstelbare wangen hebben staan. Die gaat de operatietafel op.

Het mechanisme bestaat uit twee beugels die los in het frame gestoken zitten. Aan zo'n beugel zit een haak welke via een wormwiel de beugel naar binnen of naar buiten kantelt.


De wormwielen zijn onderling verbonden door een stalen kabel en worden gedraaid met de knop die je aan de middenconsole kant van de stoel hebt zitten.


Om het wormwiel uit het frame te schuiven zodat ook de beugel uit het frame kan moet er een lasje afgeslepen worden.




De andere zijde is op dezelfde manier opgebouwd.






En zo heb je het systeem los om naar de volgende stoel te transporteren. (En meteen om te wisselen. Het wordt de passagierstoel, dus je wil de draaiknop nu links hebben zitten in plaats van rechts)




Op een van de voetjes van de beugels het het kunstof scharnier-dingetje (geen idee hoe ik dit ff moet noemen) z'n vleugeltjes kwijt geraakt.

Die gaan we door middel van 'lassen' met de soldeerbout weer er op zetten. De afgebroken vleugeltjes zijn kwijt. Maar het kunstoof van een bekledingsstrip is een goede donor om nieuwe vleugeltjes uit te knippen.




Mooi.., dan kan het hele handeltje in de passagiersstoel gebouwd worden...

Ware het niet dat de passagiersstoel niet de gaten/sleuven heeft voor dit systeem. 

Tja.., dan rest er niets dan een nachtje er over te slapen om te bezinnen of het volgende idee wel zo'n goed idee is.
Maar ach.., waarom ook niet.


Jup.., we hebben een slijptol en een las-apparaat. En dus heb ik maar de gehele rugleuning van de donor naar de passagierstoel getransplanteerd.


De lassen weer netjes afgewerkt met goede lak en het stoelframe de hoek in in afwachting van de stoelverwarmingsmatten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

@Feije
Je kan ook een afdicht-dop plaatsen. Want wat ik nu doe betekent natuurlijk wel dat er gespoten moet gaan worden.

Lassen durfde ik ook niet aan. Het dak is sowieso al licht gebold. Dus plamuren wordt 't toch wel.
Daarnaast loop je met lassen ook nog het risico dat de hele handel krom trekt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Dat dak is niet bepaald gemaakt van dik plaatstaal en er zitten ook geen vormen in die het nou echt verstevigen. 

blaueboot zegt:

...wat ik nu doe betekent natuurlijk wel dat er gespoten moet gaan worden.
 

Nou...je hebt mijn auto toch gezien? Dat spuiten moet toch gebeuren ​. 

Zo'n bijrijdersstoel met beweegbare wangen voegt wel wat toe! Ik heb zelden een bijrijder die de stoel op een andere manier wil verstellen dan naar voren of naar achteren, maar dat maakt niet uit. Citroën vond dit soort luxe altijd maar overbodig, behalve vreemd genoeg op luxe Xantia's vóórdat ze zij-airbags kregen. Daarbij is zelfs alles elektrisch bediend aan beide kanten, inclusief die wangkussens. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Naar mijn idee laat Citroën bij doorontwikkelingen wel eens bepaalde 'features' vallen omdat het nieuwe wat ze willen gewoon standaard te krijgen valt en ze het niet rond de uitzonderingen willen her-ontwerpen.
____________________________________________________

Afgelopen dagen met heel veel door elkaar heen bezig geweest. Dus veel verschillende dingen gedaan, maar nog niets echt af. Dus ik denk dat ik maar per ding dat ik af heb een post maak om 't wat overzichtelijk te houden.

Deze is nog wel leuk als tussendoortje (ook nog niet af x) ).

Bij het inbouwen van stoelverwarming in de passagiersstoel viel me op dat de gordelspanner al eens was afgegaan. Nu blijkt het dat de oudere stoelen nog een volledig mechanise spanner hebben. Dus geen elektronisch gaspatroon wat vervangen moet worden, maar gewoon een simpel 'inertia' systeem.
Die valt vast wel te 'resetten'.

Zoals je ziet heb ik al de weerhaak naar achteren gespannen zodat de spanner weer terug omhoog getrokken kan worden.
Het de grendel wordt door massatraagheid ontgrendelt en valt uit zichzelf weer in vergrendelde positie.


Gewoon een kwestie van de gesp omhoog trekken en de ty-wrap door knippen zou je zeggen.
Maar het valt (logischerwijs) tegen hoeveel kracht er voor nodig is. Maar daar denk ik spullen voor te hebben.
En zodoende snel even deze 'opstelling'.


In eerste instantie lijkt dit te gaan werken. Tot ik halverwege ben. Dan gaat inplaats van de spanner gewoon de hele werkbank van rond de 100 kilo in beweging komen.
Daarnaast bevalt 't me niet al te best dat ik met m'n lichaam in de baan van de spanband staat. Gezien de kracht die er op komt te staan wil ik niet in de buurt zijn als er iets toch los mocht schieten.

Dus dat wordt een andere constructie verzinnen

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik vind het een geweldig idee om zo'n spanner te "resetten", maar moet toegeven dat ik je opstelling er ook wel een beetje sketchy uit vind zien . Kun je die gordelspanner niet gewoon ergens aan de grond vastmaken? Of maak ik het idee nu alleen maar erger? 

Is het een normale veer of een progressieve? Want als het een normale veer is, kun je volgens mij met de Wet van Hooke bepalen dat je dus pakweg 200kg op die spanner moet zetten om hem terug te krijgen. Zou toch te doen moeten zijn op één of andere manier. Een gewicht van 100kg op die werkbank leggen kan natuurlijk, maar dan sta je zelf wel nog steeds in de vuurlinie...

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Geen idee wat voor veer het is, maar hij lijkt progressief.

UIteindelijk is het op de 'sketchy' manier gelukt met een kleine aanpassing. Een paar houtdraadbouten om de tafel aan de vloer vast te zetten en niet met de spanband spannen maar hardhouten blokken er tussen meppen. De spanband doet dan alleen dienst als 'zekering' zodat je een je houten blok kan wisselen voor een dikkere maat.

Voor de lol ook nog maar even op het gespannen test exemplaar staan rammen met een hamer.
En 2 gaten gevonden waar paspennen in kunnen om te voorkomen dat de spanner af kan gaan. 



 Ondertussen zitten er nu in beide voorstoelen in de rugleuning de stoelverwamingsmatten. Dat viel qua tijd toch wel een beetje tegen. Ondanks dat het niet de eerste keer is dat ik 't doe ben ik toch snel zo'n 3 uur per leuning bezig geweest. Nog 2 leuningen en vier zittingen te gaan....

Maar toch ook nog even wat anders aan het interieur gedaan wat niet meer gaat lukken als het er eenmaal in zit. Gewoon omdat ik er even wat meer zin in had dan nog een leuning open werken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

 ik betwijfel of ik zo'n spanner ooit ga resetten, maar het is mooi om te zien dat het kan!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Ach ja.., ik vrees dat we voorlopig op een punt zitten dat als zo'n spanner is afgegaan dat er dan toch al te veel aan de wagen gedaan moet worden om nog aan de spanner toe te komen. 

Maar gezien de LMN geen airbags heeft was dit toch wel het minste wat ik m'n eventueele passagier gunde. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Absoluut! Maar we zitten ook op een punt waarop je bij een XM met schade nog wel gaat kijken welke onderdelen er nog bruikbaar zijn. Zeker een wat luxer interieur gooi je als liefhebber niet zomaar meer weg. Eigenlijk is ieder type 1-interieur inmiddels redelijk lastig te vinden vermoed ik zo. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Vandaag is eindelijk de hemel er ingegaan.
Niet in perfecte toestand, maar er zat al zoveel tijd in dat ik 't wel welletjes vond. Mocht ik me er nog aan gaan storen dan is ie er gelukkig ook zo weer uit.

Helaas ben ik de foto's van het hele proces kwijt. :/ 

Maar in 't kort kan ik vertellen dat de hemel uit 3 lagen bestaat. Namelijk:
- Het board (ondergrond)
- Een schuimlaag
- En de stof (dun rekbaar materiaal in zwart of grijs)

In mijn geval kwamen alle drie de lagen los van elkaar waardoor ik besloot alle drie de lagen los van elkaar te trekken en opnieuw te verlijmen.
Hiervoor had ik een bus spuitlijm van 3M gekocht. De dure variant aangziezien er werd gezegd dat deze beter bestand ging zijn tegen hoge temperaturen.
Met deze spuitbus á 30eu heb ik ongeveer het halve board kunnen inspuiten alvorens de schuimlaag er weer op te leggen. Waarbij deze helaas ook uiteindelijk weer net zo makkelijk er vanaf te trekken was.

Toen maar weer overgegaan op de BisonKit Contactlijm. (Hier had ik 't al eerder mee gedaan voor een klein stukje)
Ook dit was maar een haf succes. Het spul is zo dun dat het sneller in het board trekt dan dat je smeren kan. Maar toch, uiteindelijk zit de schuimlaag weer op het board.

Nu nog de stof op de schuimlaag. Met de BisonKit Contactlijm is dat een drama. 't Spul trekt zo snel 't schuim in dat 't droog is voordat je de stof er op legt, of 't is nog zo nat dat 't door de stof heen komt.
Wat beter werkt is de Bison'TIX' contactlijm. Deze is wat dikker waardoor deze makkelijker smeert. Alsnog droogt ook deze vrij vlot in en moet je de stof stukje voor stukje (dus strookje smeren, strookje plakken) op de plaat brengen.

Hierbij komt het volgende probleem aan 't licht. De stof is, in tegenstelling tot de schuimlaag, gerekt over het board aangebracht.
Dit houdt dus in dat je de stof moet 'spannen' maar niet te hard mag aandrukken omdat anders de lijm er doorheen komt. Daarnaast moet je 't spannen om ook weer de originele passing te krijgen qua uitsnedes van de handgrepen/armaturen.

Kortom.., zo'n 8 uur arbeid, 90 euro aan lijm en een resultaat waarvan ik denk: "'t kan net-an." De plekken waar de lijm door de stof heen kwam heb ik kunnen bijlkleuren met zwarte leerverf waardor je 't allemaal niet ziet als de hemel in de wagen zit.
De plooien vallen gelukkig onder de zonnekleppen en dat er een randje niet bedekt is valt weg achter de zwarte rand van de voorruit.

Zoals JaapSt enkele weken geleden van zijn hemelreparatie zei: "Ligt bij een stoffeerder, je moet geen dingen doen waar anderen beter in zijn."
Daar ben ik 't volledig mee eens geraakt. xD

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

En nu we toch bij JaapSt z'n hemel zijn aanbeland..., aangezien hij ontdreuningsplaten tegen het dak heeft geplaatst leek het mij ook wel wat om dat te doen.
Na wat experimenteren qua hoeveelheid en plaatsing kwam ik op het volgende uit. (Uiteraard aan de binnenzijde geplakt)


En wat een verschil! 
Als je nu een tik op het dak geeft hoor niet je niet meer een 'gong' en ook bij het dichtgooien van de deuren klinkt er alleen maar een doffe klap.
Zelfs zonder hemel in de wagen is dit al beter dan een Xm waarbij wel de hemel er in zit.

De platen zijn 2 mm dik en dat geeft verder geen problemen bij het plaatsen van de hemel. Het plaatsen van de hemel geeft een nog doffer effect qua geluid.

Dus bij deze.., de hemel zit. 


Omdat ik er rekening mee houdt dat ik deze in de toekomst mischien er nog uit wil halen heb ik een minimum aan plakspul gebruikt. En zodoende heb ik gemerkt dat de hemel in een berline allleen aan het dak geplakt zit om de montage makkelijker te maken. In principe oeft deze alleen geplakt te worden zodat er tijd is om 'm verder te fixeren door middel van de handgrepen, armaturen, zonnekleppen en stijlen.

En ik ben weer even herinnerd aan een serie 1 'Exclusive' "exclusief" detail...
De kledinghanger-haak!


Helemaal mooi.., nu nog ff snel de rest van het interieur er in trappen.., (en poetsen/opknappen/reperaren/enz..)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's