project: "Le Mouton Noir"

455 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik denk niet dat er nog iemand aan twijfelt hoeveel uur je in Le Mouton Noir hebt zitten, want volgens mij kun je dat alleen nog maar omschrijven als "heel veel". Dus...kan ik je hierna inhuren om mijn Xantia te spuiten? angel

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat! Dat krijgen we hier vast te zien en ik hoop hem ook in werkelijkheid een keer te mogen bewonderen. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Even een vraag Tobias,

Jij hebt de silent blocks van de achteras vervangen. Die achterste,  moet je via de kofferruimte schroeven losdraaien.

Die voorste, hoe krijg je die uit het subframe?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Speciaal Gereedschap. wink

In de koffer voor de achter-as subframe zitten ook klossen / pulley-trekker achtig materiaal om die rubbers te vervangen.

De rubbers bestaan uit een stalen buitenbus, rubber er in en dan weer een stukje staal waar je bevestigingsbout doorheen zit. Aan die buitenbus zit ook nog een randje.

Die hele bus zit gewoon koud in 't subframe geperst. Van boven naar beneden. Dus in die zijn moet je 'm er ook uit trekken. Geen idee meer of dit ging zonder het hele rubber aan gort te trekken.
(Volgens mij zit er een schijf in de koffer die precies dezelfde buitendiameter heeft. Zodoende trek je niet aan het rubber maar aan de buitenrand van de bus.)

Let er sowieso op dat er een merkteken in het randje staat. Bij een Berline moet dit recht naar voren wijzen. Bij een Break dien je de bus zo te draaien dat het merkteken 30gr naar binnen wijst. 
(Dus bij berline beiden op 12u en bij de break links richting 1u en rechts richting 11u)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat van die 30gr had ik iid gezien, het waarom begrijp ik  niet. Ik heb die Citroen doos achteras, dus zal eens kijken.

Kon nergens in de manuals er iets over vinden?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Om topicvervuiling een beetje tegen te gaan heb ik 't antwoord even naar je eigen topic gezet. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Als 't een beetje meezit heb ik al 't kunststof van de Xm tegen die tijd ook klaar en kan dat nog snel in de primer voordat de 3e DAF aan de beurt is. 
Daarna is het weer ff rustig en kunnen zowel de kleuren als de blanke lak er op.

Getekend eind November 2023.  

De LMN stond wel best daar in die hoek en dan is er nog ff dit, en nog ff dat, en zo is is 't bijna eind maart.
Dus aan de slag...

Ik ben geëindigt bij het strak maken van de deurstrips. Hier zat namelijk een beetje verschil tussen.


Op de LMN horen ze zoals de bovenste. Glad en zonder structuur. 
Maar wegens eerder (budget) schade-herstel is zitten er een paar delen tussen die gewoon de originele structuur nog hebben en ff meegespoten zijn.

Niet zo'n drama natuurlijk, want zelf ff glad schuren en mooi plamuren is goed te doen.
Totdat je er even langs kijkt. Toen bleken  3 van de 4 strips allemaal zo krom als een wokkel te zijn. Dat werdt dus een gevalletje 'stucadooren' ipv plamuren.


Enfin, heel wat uur verder begint is 't spul vlak, zijn alle ronde randjes weer netjes in model en kun je langs de strip kijken zonder zee-ziek te worden.

(De bovenste is redelijk egaal zwart. Die heeft nooit schade gehad en laat dus mooi de originele primerlaag egaal zien.
Dat onderste mormel en die daarboven echter lijken wel een atlas-kaart met al die schuureilanden van de hoogteverschillen die er in zaten)

Rest ons nog een laagje vullende primer en een paar gebedjes dat wanneer ik deze uitschuur er niet alsnog 'defecten' aan het licht komen.


Daarnaast blijkt er nog een aardige collectie aan kunststof klein-materiaal op zo'n wagen te zitten.


Gelukkig is 't meeste daarvan ongelakt en hoef ik dat alleen nog maar even met P320 op te ruwen.
Waarbij blijkt dat de 'krassen' die op de spiegelkappen en paravaan-kapjes zitten ook gewoon weg te schuren zijn. Geen geklooi met plamuur dus. Jeej!


Dus dan blijft als laatste voor de komende dagen dit restantje over.


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

De deurstrips hadden dus toch nog wel een laagje of 2 vullende primer nodig voordat echt alle dingetjes er uit waren.

Gelukkig dat 't overige zwarte kunststof snel en makkelijk op te ruwen was, dus dat compenseert elkaar een beetje qua tijd.


Dan zit ik met een stapeltje sierstrips voor op de deuren.
Daar is 1. - Al zoveel aan geklooit qua lak en goedkoop bijwerken dat ik 't niet vertrouw, en 2. op sommige plekken bobbelt de lak van de bloemkolen die er onder zitten. 


Reden genoeg om ze helemaal kaal te halen om goed te zien wat we wel/niet hebben.


Zoals je ziet zijn er 2 koppen al echt afgeschreven. Die kan ik wel vlak schuren en dan overspuiten, maar dan kan je er vergif op innemen dat over een paar jaar de handel toch weer bol gaat staan.

Gelukkig kom ik onderop een stapel nog een goede voorportierstrip tegen. Als ik dan van de rotte variant de koppen zaag heb ik nog genoeg over om daarmee de rotte achterportiersierstrip te vervangen.

Uiteindelijk valt er op de overige strips ook nog wel wat op te merken. Kleine puntjes die nu nog geen probleem zijn, maar als de rot er eenmaal in zit ga ik 't er niet op wagen dat 't daar bij blijft.
Tijd dus om tand-artsje te gaan spelen.

Een van de patiënten...


Met de dremel en een diamantbolletje slijpen we een mooi dalletje in de buitenlaag en de oxidatie van het alluminium af. (In andere gevallen gaat het hele alluminium weg omdat er niets meer van over is gebleven.)


Mooi vullen met plamuur en weer vlak afschuren, en als er dan lak overheen zit gaat niemand er ooit wat van weten.


De overige korte stukjes zijn in zo'n staat dat ik ze niet eens kaal hoef te halen om te weten dat ik ze beter gewoon zelf uit een donorstrip kan halen. En die hebben we toevallig nog. (die rotte van 't achterportier)


Klaar. 
2 dagen later dan gepland, maar toch.

Naja..
Klaar...


Ik was ff vergeten dat ik de sideskirts opzij had gelegd omdat ik ff niet wist hoe ik de golvende bovenlijn opver die hele lengte strak en vlak moest gaan krijgen.
Over de gehele lengte van 2 meter zitten er zo'n 5 pieken/dalen. Da's heel wat smeerwerk met plamuur en geen referentiepunt qua vlakke lijn om op te richten. Dus dat wordt nog ff een nachtje slapen over hoe ik dit soort hoogtevershillen opgelost ga krijgen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Wel wel.., 

Uiteindelijk ben ik de bovenlijn van de sideskirts maar met een blok en korrel 80 te lijf gegaan. Of ze nu zuiver strak zijn durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Die dingen hebben al zodanig veel verbuigingen gezien, en zitten ook licht gebogen op de wagen, dat ik niet meer weet wat 'recht' is voor die dingen.

Ik ga ze gewoon spuiten en dan zie ik wel in de glans of 't wat is geworden. Als 't niks is zij ze zo overnieuw gedaan.

Dus nu lekker in de spuitloods op wezen ruimen om een wat beter werkplekje voor mezelf te creeëren.
Van deze 'ellende'...


Naar m'n eigen 'fortje'. Kan ik mooi in alle rust de primer gaan uitschuren als de tijd daar rijp voor is.


Maar eerst nog een 'foutje' herstellen. 
Met m'n blije hoofd kon ik toen de wagen in de primer ging maar niet besluiten wat ik met de decoratie-strips van de ruiten ging doen. Maar er moest/moet wel wat mee gebeuren. Want dit kan natuurlijk niet. (en die dunnere spijltjes waren al naar grijs verkleurt ipv zwart.)


Ik meen dat ze origineel ge-anodiseerd zijn en zodoende wilde ik ze eigenlijk ook weer ge-anodiseerd hebben. Helaas geen methode gevonden om dat met die dingen OP de wagen te kunnen doen. Dus dan toch maar in de primer om later weer mooi satijnglans zwart te spuiten.


Die mogen dus ook weer een week uitharden voor ik er mee verder kan. Wat niet erg is want in de tussentijd heb ik nog een stapel kunststof delen staan die in primer moeten.
En voordat dat kan moeten daar statieven voor gemaakt worden.
Kortom, pasen stond in het teken van wat geknutsel met hout.


De vorm is er. Dus nu is het een kwestie van alles stof vrij maken en intapen, al 't kunststof wassen en ontvetten en dan hoop ik vrijdagochtend de hele handel in de primer te kunnen zetten. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Spuitcabine stofvrij. 
Muren en vloer weer een vers laagje kleefcoating om over-spray af te vangen.
Alle statieven ingetaped zodat ook deze schoon en stof vrij zijn.
En zodoende de spuitcabine 'ingericht'.



We liggen op schema.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik ben benieuwd!

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Jij bent benieuwd en ik wat teleurgesteld... 't Wordt geen primer blazen morgenochtend. 

Viel 't toch weer tegen met al die kleine prulletjes schoon maken.
Al m'n eigen spul staat er dan weer wel in en hoeft dus morgen 'alleen nog maar' behandelt te worden met de silicone/wax verwijderaar en een tack-doekje.


Maar ik wil ook nog ff een bumper en grill voor m'n vaders Xm in dezelfde primer jassen. 
Daar moet alleen nog ook wat aan geschuurd worden voor 't acceptabel genoeg is. 
Dus zo sta je om 19.30u nog ff buiten.


Wegens honger morgenochtend maar weer verder... 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Viel de prep-stage binnen de cabine nog best mee qua tijd. En dus met een tevreden gevoel op tijd thuis voor 't avondeten.

Morettes


Bumper V en Grill tbv Pa's Xm


Deurgrepen


Spiegelkap


Spoiler Zijstukken


Spoiler Musketier (Vestatec)


Voorbumper Musketier (Vestatec)


Hoodvents, Kappen achterlicht, deurbeslag, paravaan/spiegel delen, portier sierstrips


Achterlicht delen, kofferklep balk, stootstrips portieren


Achterbumper Musketier (Vestatec)


Sideskirt Musketier (Vestatec) 


Verzaagde grill tbv Morette lampen

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Oeh, dat wordt wel mooi allemaal Tobias. Leuk dat het spuitwerk nu is begonnen   

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

In 2 maanden tijd kan je een hoop doen. Zoals bijvoorbeeld vrachtwagens in een nieuw kleurtje spuiten, aan Xm's sleutelen, of op vakantie gaan. 
Plannen is ook een mogelijkheid, maar hoe effieciënter je alles in elkaar denkt te puzzelen, des te desastreuzer wordt het als de planning niet geheel klopt.

De plannning heb ik dus uiteindelijk nu maar losgelaten. Het is efficiënter om in in-efficiënte stapjes verder te komen, dan je halve dag te besteden aan het maken van planningen die toch niet gaan uitkomen en vragen om nog meer plannen.

Allrrright..., tijd voor een kort overzicht.

Lekker buiten in de lentezon je spatborden uitschuren...


Hier ga ik al snel erachter komen dat ik de primer iets 'droog' heb gespoten. Dit houdt in dat het oppervlakkte niet mooi glad uitgevloeit is maar als een soort van stoflaag er op ligt. 
Ofwel, extra werk. Er moet zodanig geschuurd worden dat deze schermen uiteindelijk weer in de spuitcabine belanden voor een extra laagje primer.

Dat geeft ook meteen de gelegenheid om de ruitenwisser-armen ook nog mee te pakken.


Dat die voorschermen niet lekker gespoten zijn is natuurlijk een voorbode voor de primer op het carrosserie zelf.

En als je dan bang bent door de primer heen te schuren, en zodoende met p400 begint, dan gaat het een lááánge dag worden.
*kuch*  Twee uur schuurwerk op het dak (achterste antenne gat wat geplamuurd is) 


Uiteraard ga je dan toch maar eens te rade bij de professionals op Facebook. 
Nu werkt dat daar blijkbaar net iets anders dan op een forum en het meest nuttige wat ik aan informatie kan inwinnen is "dat wordt niks".
Duidelijk. 
Dat betekent dus een paar stapjes terug en vol met de p220 erop. Het ergeste wat er kan gebeuren is dat ik door de primer heen ga en dat ik ook de body opnieuw mag gaan doen.

Geluk bij een ongeluk is dat ik de primer goed dik er op het zitten en dat er dus een hoop weg te schuren valt.
Uiteindelijk begint het dan toch allemaal mooi glad te worden en ook deze 'plek' wordt egaal glad en onzichtbaar.

Helaas pleurt er wel een ander lijk uit de kast.


Dit is nu een klassiek voorbeeldje van een 'high-spot'.
Een miniscuul uitstulpinkje in je plaatwerk wat je al tijdens het voorbewerken tegen komt en dan letterlijk de kop moet indrukken en plamuren.
Heb ik niet gedaan en ik dacht het met schuren vlak gekregen te hebben. Maar helaasch...

In dit stadium zie ik 't ff niet zitten om de hamer er bij te pakken met het risico op een deuk van een halve vierkante meter, dus besluit ik 't iets anders aan te pakken.
De stift-frees.


Dit werkt, maar qua tijd die deze subtiele operatie in beslag neemt was de hamer-oplossing een paar maanden geleden beter geweest.

Lijk nummer 2 komt later nog in de rechter portier-stijlen om de hoek kijken. En ik mag hier heel dankbaar zijn dat die wagen dus een half jaar op pauze heeft gestaan.
Voor de rest heb ik hier ook meteen van geleerd dat de volgende in de Epoxy-primer gaat. Dan kan het volgende namelijk niet gebeuren.

Vliegroest die ik door het schuren van de originele lak níet heb gezien en nu langzaam aan door de primer naar buiten komt. 


Gelukkig is dat nu op te lossen door de plek ruim blank te schuren en met een spuitbusje weer in de primer te zetten. Epoxy-primer meteen.


De rest van de carrosserie verloopt gelukkig een stuk makkelijker en we gebruiken de motorkap om een kleine demo van het werken met controle-poeder te geven.

Een fijne stof die je in de schuurkrassen wrijft, waardoor je ziet waar je wel hebt geschuurd en waar niet. En ook of je voldoende hebt geschuurd.


Het spul is niet afwasbaar, dus als je nog een groene zweem ziet, betekent dat dat je nog net iets langer door moet.




Verkrijgbaar in zwart of groen, waarbij dat groen dan bij een Citroën wat bedenkelijke situaties kan opleveren.


Gelukkig wordt je wel beloond voor je werk met af en toe een mooi plaatje. 
Zo glad al een spiegel valt goed te zien bij het uitschuren van de onderzijde van het portier.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ondertussen is de primer op de kunststof delen ook wel uitgehard en kan dat ook geschuurd worden.

Dit gaat een stuk beter aangezien deze delen wel correct zijn gespoten.

Tijdens het uitschuren van de voorbumper vallen me 2 krasjes in de primer op.
En na wat gepeuter...


Leuk. Daar heeft dus waarschijnlijk iemand tijdens mijn afwezigheid iets tegenaan geparkeerd.
De uiteindelijke schade heb ik verder niet meer op foto gezet en tussendoor ben ik gelukkig nog 2 weken in Frankrijk geweest. Want hier kreeg ik toch wel een moeilijke inzinker van.
Eind van het verhaal is dat ik er nog een lekkere anderhalve dag aan bezig ben geweest om alles wat gekraakt is en weg te schuren en opnieuw in de primer te zetten.

Voor het idee van de omvang nog wel een foto van vlak voordat ie weer de primer in kon.


Maar oké! We zijn vers terug van vakantie, nieuwe mentaliteit qua tijdsbesteding, dus we gaan weer op pakken.

Stap 1 is het spuiten van de sierlijsten van de ruiten. Eigenlijk moet dat ge-annodisseerd worden, maar niet zomaar demontabel of vervangbaar, dus spuiten. En het liefst als eerst omdat ze eenmaal gespoten het makkelijkst in te pakken zijn tegen andere verflagen.

De kleur is gewoon plat zwart en na wat proefjes lijkt de glansgraad zo in de buurt van 10 á 15 GU te zitten.
Met als resultaat...


De andere zijde is helaas verandert in een leer-momentje. Namelijk...;
Wees er heel zeker van dat je laklaag droog is voordat je de Tack-Rag er weer langs haalt.


Hmja. 
't Is 23.30u dus je kan ook wel wat foutjes verwachten.

De oplossing is natuurlijk om lekker naar huis te gaan, de volgende dag 't handeltje lichtjes te schuren en er wat lak op te zetten.
Wat ook kan, en dat is lekker zuinig want dan kunnen we de overgebleven lak in 't spuitpistool nog gebruiken, is om nu alvast te rommelen met een schuurpapiertje en te zien waar we eindigen.

Natte lak schuren... :')


En na een nieuw laagje...


Op zich niet heel slecht, maar natuurlijk niet acceptabel. 

Het is 01.00u en wel een tijd om de handdoek in de ring te gooien.

Nu, op dit moment van schrijven, zit ik te overwegen om nu nog ff te gaan en 't te doen. Anderzijds, 't is weekend. Die wagen kan nog wel een dagje wachten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Ja, dit zijn enorm bekende overwegingen. Alleen wel op een iets grotere schaal dan mijn eigen gebeun .

blaueboot zegt:

Daar heeft dus waarschijnlijk iemand tijdens mijn afwezigheid iets tegenaan geparkeerd.
 

Het blijft moeilijk voor sommigen .

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tja.., vrachtwagenmonteurs hè. Alles vet en niets kan kapot. In hun wereld dan... 

Maandag kreeg ik te horen dat ik tot eind deze maand de spuit-cabine voor mezelf heb. Dat betekend dus feest, want nu kan ik ff lekker doorpakken.

Na nog 2 pogingen heb ik nu wel zo'n beetje door hoe onvergeefelijk het spuiten van matte en zijdeglanzende lakken is. Naja, eigenlijk is het spuiten zelf natuurlijk doodsimpel, maar het hele secure schoonmaken en stofvrij houden is best wel een kunst.
Daarnaast helpt het niet mee dat ik een trage verharder gebruik, wat nodig is als je een volledige wagen spuit, maar voor zo'n klein plaatje als die sierstrips is 't gewoon veels te lang wachten voordat de lak uithard en je eventueel zou kunnen corrigeren.

In ieder geval, 3x is scheepsrecht en ik vind het resultaat acceptabel.


Maandag nog besteed aan experimenteren in hoeverre de overige strips die rond de ramen zitten op te hallen zijn met schuren en coaten. Maar al snel de conclusie getrokken dat ik beter af ben met alles is een goede plastische primer te zetten en in dezelfde kleur te spuiten als de alluminium sierstrips.
Het is allemaal demontabel, dus mocht het op korte termijn toch niet zo'n goed idee blijken te zijn geweest, dan kan het weer van de wagen af en vervangen worden voor een passende oplossing.

Dus bij deze alle strips rond de portieren en meteen ook maar de wisser-armen opgefrist.


En omdat ik toch wel wat leer van/over mijn omgeving...,
Alles meteen netjes verpakt.


Volgende klus morgenochtend wordt dan de spuitcabine volledig schoonmaken en de filters vervangen.

Vanmiddag al bezig geweest de voorbumper deels voor te bereiden om morgen z'n eerste kleurtjes te ontvangen.
Netjes weer tot p600 uitgeschuurd en de eerste lijnen tape zitten er al weer op.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Met enige vertraging, want;

- We hebben opeens nog een idee en zodoende gaan we nog even terug naar de tekentafel.
- De lak die ik wil staat niet op voorraad en moet besteld worden. Tijd om uit te zoeken wat en hoeveel je wil.

Hoeveel ik wil is: Net iets meer dan voldoende. Nu is de grap dat ze in de 'lak-wereld' niet aan rendement doen zoals je potje latexverf bij de Gamma. Er zijn teveel variabelen die bepalen hoeveel je gebruikt.
M'n eigen schatting na een proefstukje komt uit van 2,5L tot 6L kleurlak en 4L tot 8L blanke lak.

Tja, en als je dan bedenkt dat de kleurlak 166eu/L kost en de  blanke 120eu/0,8L, dan krijg je toch wel even keuzestress.

En wat wil je dan...
Er is keuze uit vier smaakjes. (en ik denk dat je er op de foto geen bal van ziet aangezien het in het echt al moeilijk te zien was)

2 lades.
De bovenste is U91 Frozen Black Protonic van BMW.
De onderste is EXE(D) Perla Nera van Citroën.

De linkerzijdes in Matt Level 4
De rechterzijdes in Matt Level 6
De kaart rechts is hetzelfde gespoten als de raam sierlijsten.


Als je echt vlak over het vlak heen kijkt zie je het verschil van glansgraad.


Uiteindelijk komt de Citroën EXE(D) als winnaar uit de bus. 
Niet zozeer omdat 't van Citroën is, maar de BMW bevat wat meer of grovere metallics. Dit zorgt ervoor dat de lak in direct zonlicht veels te veels een zilveren waas over zich heen krijgt.
Wat me aan EXE(D) dan weer niet bevalt is de hoeveelheid glans. Ik ga er dus ML4 over heen zetten ipv de ML6 zoals volgens Citroën moet.

Dan zijn we aanbeland bij echte werk.

Terwijl ik dit schrijf gaat er een boterhammetje naar binnen en dan gaan we eens wat spuiten.
Want de bumpers staan er momenteel zo bij.


XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

"Als 't niet gaat zoals 't moet, dan moet 't zoals het gaat."

We zijn al weer een weekje verder en de LMN had de cabine uit moeten zijn. Glukkig is m'n werkgever ook niet gek en had ie al in gecalculeerd dat dat nog wel eens tegen zou kunnen vallen. 

Die bumpers zijn in ieder geval gespoten in de secundaire kleuren zoals de planning was.


De bumper heeft geen losse alluminiumstrip, maar werd 'gewoon' metallic rood gespoten door Cituning. Zelf heb ik daar iets andere ideeën over en zodoende eindigt die strip in een  witte parelmoer lak. Renault QXA, voor de detail-fanaat.
De bumperlip zelf gaat wel in een Citroën kleur. Een van mijn favorieten, en ook deels terug te vinden op de blaueboot, EYP Gris Fullminator. 

Omdat er natuurlijk genoeg ruimte in de cabine over is, pakken we de deurstrips van de voorportieren en voorschermen ook meteen mee.
Die zijn iets arbeidsintensiever om te spuiten aangezie deze niet een enkele kleur gaan worden.
Helaas laat de camera kwaliteit iets te wensen over en komt de parelmoer niet helemaal tot z'n recht. Maar betre dan dit krijg ik 't ff niet op beeld.


Met deze succesjes in de zak gaan we ff wat stressdagen in.

Want volgens plan wil ik nu de binnenzijdes van de portieren, motorkap, kofferklep en alle bijbehorende sponningen spuiten. Daarnaast ook nog enkele vlakken van de voorschermen. Namelijk de delen die niet meer bereikbaar zijn als z eenmaal op de wagen gemonteerd zijn tijdens het uiteindelijke spuiten van de buitenzijde.
Probleem is.., dat ik nog steeds niet een goed beeld heb van wat voor rendement ik nu precies met de lak haal en m'n bestelde lak laat ook maar op zich wachten.
Zwart heb ik zat staan, dat is het probleem niet. Maar zodra die er op zit moet hooguit 24 uur later ook de blanke lak er op zitten. Anders mag het schuurpapier er bij gehaald worden.

Ik besluit de gok te wagen dat ik nog net genoeg moet hebben wat ik wil doen, en houd een zodaninge volgorde aan dat de portieren en hun sponningen zeker gaan lukken. 
De rest mag allemaal wat dunner, en/of is niet geheel rampzalig als het toch even licht opgeschuurd moet worden.

Voor de gelegenheid, ofwel stofvrij werken, trekken we mevrouw een nieuw jasje aan.


En ook de voorschermen worden gemaskeerd zoals nodig. (Je kijkt hier dus tegen de binnenzijde van het passagiers voorscherm aan.)


En een uurtje of later is 't mooi zwart.


Geef 't nog een uurtje of 3 extra, want hele lange droogtijden tussen deze blanke laklaag, en we hebben een klein voorproefje van hoe het uieindelijke plaatje gaat zijn. 
(De foto's zijn een dag later genomen om zeker te zijn dat de uieteindelijke glansgraad bereikt is)




De lak moet nu een dagje of 2 uitharden voordat ik deze durf af te gaan plakken, maar er is genoeg te doen in de tussentijd.

Zo is het wel zo tactisch om de motorkap-ventilatie-sierstuk-dingen nu alvast te plaatsen en vast te zetten. Eerst dacht ik deze apart te spuiten en later te plaatsen, maar nu kan straks de lak netjes tussen de naadjes kruipen en zo een geheel vormen.

(boekdrukkunst)


Al doende komen we er achter dat hoe graag je ook wil, het blijft geklieder om met epoxy te werken. Op de primer kunnen we dat nog mooi wegschuren. Als dit was gedaan met de wagen strak in de lak, dan was het huilen geweest.

Over huilen gesproken.., niet alles gaat zoals gepland of verwacht.
Want die bumpers waar ik zo blij mee begon, die hadden een beetje sinaas-appelhuid.
Dat moeten we niet hebben natuurlijk en vol goede moed heb ik er vrijdag het schuurpapier op gezet.
Blijkt dat dat toch ook wel weer wat anders gaat dan vlak schuren.

Afijn.., eind van 't verhaal. Twee en een halve dag staan klootviolen met schuurpapier en de DAP-polijstmachine met vanochtend het verlossende antwoord.
Door de blanke laklaag heen op meerdere plekken. 

(op de foto leek 't heel wat, maar in 't zonlicht bleef je schuurkrassen zien)


Fuck it, dan maar. 

Meteen de P600 er weer bij gepakt en de hele reut spuitklaar geschuurd en opnieuw afgeplakt.
De Xm die vast staat in de spuitcabine maar ff helemaal ingepakt tegen overspray (heeft me eerder ook nog een dag schuren extra gekost wegens overspray van de raam-sierstijlen die ik heb gespoten).


Morgen de bumpers de cabine in bonjouren, schoonmaken en  spuiten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mooi hoor!
Boekdrukkunst :)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: project: "Le Mouton Noir"

Heel gaaf!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik begin zo onderdehand wel te begrijpen waarom een wagentje overspuiten klauwen vol met geld kost.
Want of je moet dik hebben geïnvesteerd in stapels gereedschap om je werk een beetje vlot te kunnen of je bent constant aan het goochelen met je rolletjes papier, maskeer-tape 1, maskeer-tape 2, etc. wat bij uurtje factuurtje ook aardig de prijs zal opdrijven.

Aan de inleiding zal je dus al kunnen zien dat de LMN nog steeds niet gespoten is. Eigenlijk was de planning om donderdag de kleur op te zetten en dan vandaag de blanke laag er overheen te spuiten, maar dinsdag voelde ik de bui al hangen en stond ik weer bij m'n werkgever. 
Maar gelukkig schieten de vrachtwagen-monteurs ook niet al te hard op, dus ik heb nog wat daagjes uitstel.

"De bui" die ik dinsdag voelde was dus het spuiten van de bumpers.
06.00u beginnen en om 13u klaar werd 07.00u beginnen en 00.30u klaar. Dus de energie voor de volgende dagen was al opgebruikt.
Maar de bumpers zitten weer deels in de lak en mogen na een kort polijstbeurtje (deze keer niet de de lak heen gaan) weer afgeplakt worden voor de volgende kleur.
Daar hoop ik morgen aan toe te komen, maar ik doe ze als laatst zodat ik desnoods het polijsten kan overslaan.

Dat betekent dus dat ik nu alweer 3 dagen de carrosserie aan het voorbereiden ben.

Als eerst de voorschermen weer gemonteerd op de wagen en daarna al het vuile maskeerpapier van de wagen verwijdert.
En vanaf dat punt is het weer aanbrengen van maskeer papier. Alleen dan nog strakker dan de voorgaande keren.
Duurt langer, maar hoe strakker 't zit, des te makkelijker het schoon te maken is. En dat is met mat/satijn-glans cruciaal aangezien je stofjes niet gaat kunnen uitpoetsen/polijsten.

En dat levert dan best wel een lekkere klerezooi op...


Zoals je ziet ligt er overal wel wat en bij gebrek aan tape/papier dispensers zoek je je het shompes naar waar je nu weer het rolletje hebt gelegd of ben je voor de 3e keer iets aan het oprapen omdat het weer van het dak af is gerold. 

Nieuw voor mij om te gebruiken is een schuim-tape waarmee je de naden tussen panelen afplakt.
Doordat deze (het witte schuim) voorbij het afgeronde randje van het plaatwerk steekt kan de lak hier mooi omheen kruipen en zo uitvloeien zonder een randje te vormen.
Het andere plaatdeel valt op het schuim en ook hier kan de lak mooi rond de rand van het plaatwerk kruipen.



Voor de raamrubbers heb ik een tape die je onder het rubber kan steken en zo het rubber iets optilt waardoor de lak er onder kan kruipen in plaats van er tegen aan.
Helaas zijn de rubbers van de C-Stijl ruitjes zo strak dat ik er nat aan een mesje onderdoor kan halen.
Hier ga ik dus maar hopen op FineLine Tape dit nét niet het plaatwerk raakt. Of er staat een heel klein randje lak tegen het rubber aan, of het kruipt er net onder. We gaan het zien.


Voor de rest kan je je lol op met paneel-gaten dichtplakken van binnen-uit. Zo uit m'n hoofd geteled iets van 50 á 60.




Maar dus eind deze dag de carrosserie volledig afgeplakt en de cabine ook weer aan kant gemaakt.


Nu ik de ventilatie-sleuven in de motrkap weer mooi zie zitten bedenk ik me dat dar ook nog wat tijd in is gaan zitten.
Er zaten wat (gemorste) epoxy lijmresten rondom die nog weeggeschuurd moesten worden.

Morgen weer verder met de overige delen (spoiler, bumpers, deurstrips, etc) in de cabine plaatsen en alles schoon gaan maken zodat het maandagochtend zo goed als klaar staat.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Gisteren alle zwart-gespoten-te-worden delen verzameld en  door de eerste schoonmaak-ronde gebracht.
Daarnaast ook de rekken / standaarden weer schoongemaakt en 't handeltje de spuitcabine in verplaatst nadat hiervan de vloer schoon gezogen is.

(nog niet de definitieve inrichting)


Omdat er ook nog een beetje geknutseld moest worden aan de rekken is 't al weer begin middag wanneer de bumpers aan de beurt zijn.

Nodeloos te zeggen dat 't polijsten van de lak wordt overgeslagen. Dat moet dan later maar met wat meer tact en tijd gebeuren.
Van een afstandje ziet 't er nochtans niet slecht uit.
 

Toen ik de fine-lining overnieuw moest doen ging dat lekker vlot omdat je heel mooi langs 't al eerder gespoten randje kan tapen. Dus niet zoals de eerste keer toen ik 't echt op eigen inzicht en schaduwval moest doen.
Dus ik verwachtte eigenlijk dat het tegenovergestelde maskeren ook wel vlot zou gaan.
Helaas valt dat ietwat tegen en moet er aardig gezocht worden naar houding en lichtval om goed te zien of je nu net wel op 't randje zit of net er over.

Maar uiteindelijk...


Helaas is dat wel 't eind van de dag.

Maar niet getreurd.

Vanochtend om 5 uur wakker, stilletjes het huis uit geslopen om toch nog ff de achterbumper te doen.

Niet helemaal afgekomen omdat ik 09.00u thuis moest zijn en de voorbumper ook nog ff schoongemaakt heb.
Maar het fijne maskeren is gedaan en morgen hoeft er alleen nog een groot vlak afgetaped te worden en de eerste schoonmaak ronde.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: project: "Le Mouton Noir"

Haha, je kan er niet van slapen ? :)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

In zekere zin niet nee. Uren vliegen voorbij, dus dan blijven er weinig over om te slapen.
Gelukkig kreeg ik vandaag te horen dat ik nog wel 2 weken m'n goddelijke gang mag gaan. En dat komt goed uit wat mij betreft.

Maar eerst...

Maandagochtend dus snel de geplande zaken uitgevoerd, maar uiteindelijk was 't alsnog 14u voordat ik m'n spuit-overall aanhad.
3 uur later is de hele meut mooi gedekt zwart en gaan we ff een hapje eten om daarna aan de slag te gaan met de afplak-tape.

Maar bij terugkomst slaat de twijfel toe. Gedekt is het zeker, maar het uitnevelen is niet heel egaal geworden. Gaat dat niet zichtbaar blijven..



Maar de zwart is op. Dus als ik erxtra wil nevelen moet ik de volgende ochtend zwart bijhalen en kan ik de rest van avond niet verder.
Na wat gekeuvel op Facebook is 't me na 2 uur wel zo'n beetje duidelijk. Gewoon proberen, want anders ga ik 't qua tijd toch niet halen om nog de blanke lak binnen 24 uur er op te hebben.

0.00u 's Nachts ben ik wel klaar met de plakband en lijntjes uitmeten. Beter vers in de ochtend verder, wat dus vanochtend is geweest.


Rond 11 uur was de wagen weer gemaskeerd naar behoeven en kan het volgende laagje kleur er op.


Vanaf dat punt is het weer rustig alle tape en papier verwijderen en kunnen we ons rond ongeveer 15u klaar maken om dan eens wat blanke lak er op te jassen.

Overigens was het vandaag weer ideaal weer om niet in een spuitcabine te staan, dus binnen een uur drijf je bijna je overall uit. 

Maar goed, je moet gewoon door en dus rond een uur of 19u.








En dan hierbij de wijze les..., foto's liegen. Ze liegen dat ze barsten. 

Het resultaat is niet dramatisch slecht, maar absoluut niet naar wens.

Zo zit er het nodige stof in, ondanks dat ik mezelf lam loop te stoffen...


En heb ik geprobeerd van dat stof af te komen door dat vlak te schuren tussen de eerste en tweede laag blanke lak.
En al die schuurplekjes zijn nog zichtbaar bij de juiste lichtval, hieronder zie je er twee (doffe plekjes) tussen de 2 lichtreflecties in.


Niet getreurd, ik heb nog voldoende blanke staan om nog een keer over de gehele wagen te gaan. En dus sinds vandaag te horen gekregen dat de tijd ook nog niet op is.

Morgen eens op een proef-staal een vlekje vlakker schuren en kijken of dat dan met een extra laag lak onzichtbaar wordt.
Zo niet ben ik aan de beurt, want dan mag ik de hele wagen egaal op gaan schuren met p600, ipv alleen de vlekjes.

Dat zou dan wel weer resulteren in een nog strakker eindresultaat. Hmmm...

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Vandaag heb ik 't nog ff aangekeken., soort van...

't Dak opgeschuurd met P600, maar dat ging niet mooi egaal wegens nog niet volledig uitgeharde lak.
De motorkap met ultrafijne Scotchbrite gematteerd en ook dat trucje op een plekje op de spoiler.

Dat alles gespoten met een enkele laag lak.

Resultaat is best okay op de motorkap en spoiler, maar op 't dak zie je nog de schuurkrassen van 't slechte schuurbeeld.

Dus ik vind 't wel ff mooi met 't gepruts.

Ik laat de handel de komende dagen uitharden en dan ga ik voor de 'flowcoat'.
Ofwel, de hele reut met P600 of P800 gladschuren en dan een afsluitende dekkende laag blank er op.

Voordeel hiervan is dat ik dan maar een laag hoef te spuiten, want ik begin het idee te krijgen dat dat stof voornamelijk begint op te spelen bij de latere lagen wanneer er overal spuitnevel ligt en er stof uit hoekjes en gaatjes geblazen is.
Tweede voordeel is dat ik dan de wagen nog 'strakker kan afplakken, dus ook geen hoekjes en gaatjes meer.

Kan ik in de tussentijd alle overige delen alvast spuitklaar maken en de cabine weer eens overnieuw ontstoffen.

U hoort volgende week hier weer wat van me. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik ben heel benieuwd! Succes alvast!

tom
afbeelding van tom
RE: project: "Le Mouton Noir"

Geef je bevindingen uit in boekvorm, geweldig gedocumenteerd en ik lees ze graag

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Haha! Een soort van "Memoires" schrijven. 

Ik kijk nog heel ff aan wat ik ga doen met de carrosserie. Hoe langer ik er naar kijk, des te tevredener ik wordt met het resultaat. (Uitgezonderd het dak dan.)

Om even wat anders te doen had ik eigenlijk in gedachten om vandaag de paravaan / zijspiegel / portiergrepen en sideskirts te gaan spuiten.

Daar heb ik dan ook verf voor gehaald, maar bij het afrekenen mocht ik weer zo'n bedrag op de balie leggen dat ik een beetje begon te twijfelen over het spuiten van de sideskirts.
Daar had ik van gezegd dat ik ze gewoon ging spuiten en monteren en dan later nog wel een keer overnieuw doen, maarja 100eu aan verf ergens op spuiten om het later weer weg te schuren is ook zowat.

En tijdens schuren kan je lekker tot bezinnen, dus de sideskirts gaan op de werktafel.

Nu de prime er op zat zag je in de glans dat ze nog lang niet glad waren en dat er in het midden een dikke knik zat van de zijdelingse aanrijdingen.

Deze keer nog wijzer ben ik gewoon als een malle met een lang blok en p80 echt goed gaan uitblokken. 
De knik in het midden met een lekkere kwak plastic-plamuur opgevuld, iets wat in de winter niet lukte wegens een te lage temperatuur in de werkplaats voor fatsoelijk uitharden.

(De grote grijze vlek in 't midden is de toegevoegde plamuur. Een deuk van zo'n 35 cm lang.)


Maarrr...
Wel recht nu.


De andere zijde had een iets minder dramatische knik. Alsnog zit daar ook de nodige plamuur op.
Die gaan we morgen verder afwerken zodat ze maandag weer in de primer kunnen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Oeh, zou ik bijna nog vergeten...

Eergisteren deze ge-scored.


Zaten bij een partijtje zpj4-spruitstukken en wat hydrauliekspul wat ik ergens ging ophalen.
Wist niet dat dit er ook bij zat.
Een hele leuke verassing dus.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's