project: "Le Mouton Noir"

455 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Vanochtend na het stofvrij maken van de sideskirt waar ik gisteren mee was ge-eindigt zie ik toch wel erg veel 'pin-holes' in de plamuur.
Pinholes zijn putjes van luchtbellen in de plamuur die open geschuurd zijn en eigenlijk is 't niet de bedoeling dat die luchtbelletjes er überhaupt in zitten.

Gaan we lekker oplossen met fijn-plamuur.

Lekker met een dikke kwak aanbrenegn zodat de gaatjes goed gevuld worden en daarna lekker dun afsmeren. Niet helemaal vlak afstrijken, want je plamuur zakt altijd iets in.


Ruggetjes en echt uitstekende delen even met p220 weg schuren en daarna uitblokken met p320.
De witte puntjes waren de gaatjes. 


Door naar de andere sideskirt.

De laatste dikke laag plastic plamuur die in redelijke vorm is getrokken met een lange rechte liniaal.


Daar gaan we eerst met een lang blok en p80 overheen tot de toppen redelijk vlak zijn.


Goed genoeg zo, je moet er ook nog overheen met p120, 200 en 320. 
Zoals 't nu is, is 't behoorlijk in vorm. Hetgeen nog niet geraakt is ligt dieper door dat met het aanbrengen van de plamuur er strepen zijn getrokken. Die moeten dus gewoon opgevuld worden in plaats van doorschuren totdat je daar vlak mee bent. Want dan is er gewoon teveel af.

Dit is na de p120.


Tijd voor p220 dus.


En dan voor de laatste stap, p320, gaan we weer met controlepoeder werken om er zeker van te zijn dat het geheel netjes afgewerkt wordt.


Hierdoor zie je ook duidelijk dat de plamuur zich makkelijker laat wegschuren dan het PU waar de sideskirt van gemaakt is.
Om te voorkomen dat de plamuur alsnog tot dal uitschuurt gaat worden blijf je zoveel mogelijk op het kale PU steunen.

Je laat dus de helft van je schuurblok over de plamuur plek heen gaan. Maar je levert alleen druk met je hand op het gedeelte wat op het PU blijft liggen.
UIteraard ga je zo'n kwart van de tijd nog wel met het volledige blok over de plamuurplek, maar dan laat je 'm alleen glijden en lever je geen druk.


Et presto. Klaar om ook nog ff met fijn-plamuur nabewerkt te worden en dan kan het na grondig ontstoffen, schoonmaken en ontvetten de spuitcabine in.


Echt het laatste beetje primer uit de pot geschraapt, een tikje dunner gemaakt en zelfs maar de luchtkap met het meeste 'verf-overdrachts- efficiëntie' gepakt. (pure armoede... x) )
En precies. Tot op de laatste druppel de mengbeker leeg gespoten.




Deze lag al een tijdje op de reserve-stapel voor als ik tijd over heb. Vandaag dus...
Ook maar in de primer gezet om later nog ff zwart te spuiten.


Mocht ik dan nog eens de behoefte hebben om de Morrettes van de wagen te halen, dan kan dat gewoon.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Nou, daar gaan we weer.


Gelukkig ziet 't er nu niet meer zo uit, maar wat een taaie lak. Bijna niet doorheen te komen met normaal schuren.
Resultaat is dus dat ik ondanks dat ik 't voorzichtig, en dus tijdrovend, heb aangepakt toch uiteindelijk op sommige plekken door de blanke laag heb geschuurd.
Dus nu moet er nog eerst weer ff een laagje zwart op voordat ik blank er op kan zetten.

Volgende week de rest van de wagen matteren met schuurvlies zodat daar ook nog een extra laag blank overheen kan.

Maar eerst nog ff wat leuks.
Althans, ik wordt hier gelukkig van. Wellicht anderen 'iets' minder. 

Ik presenteer u....
De sideskirts gespoten in....
[tromgeroffel]
PXA Purple Fantasia van de hand van Hyundai!


 Een moeilijk kleurtje om te omschrijven maar afhankelijk van 't licht loopt 't lekker van diep paars in 't donker, naar bourgondisch rood. En met fel licht er op gaan zoals je ziet de roze metallics aardig naar voren komen.
Dit is trouwens de donkere variant. Bij de standaard PXA knalt 't helemaal en dat leek me net iets teveel van 't goede.

Maareh.., dikke blij. 
Ze zitten nu opgeborgen in een doos, maar ik kna niet wachten tot ik ze ga polijsten en monteren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Hmm, Hyundai op n XM. Misschien toch een principekwestie

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Tja, ik heb grondig door de Citroën kleurtjes gebladert. En toen maar de range verbreedt naar PSA / Frans.
Maar het enige wat ze dan aan paars daar produceerde was een soort van 'goedkoop' aubergine. (echt zo'n C1 / C2 kleurtje)
Dat werd zelfs hier thuis als 'kitscherig' en 'goedkoop' bestempelt.  
(m'n vriendin heeft over het algemeen niet zo'n uitgesproken mening over 'smaak-zaken'. Dus dat die kleuren werden afgebrand zei me wel genoeg)

Dus 't was ff kort slikken, maar principes zijn zaken waar je alleen maar last van hebt. Dus die gaan wat mij betreft snel overboord op het moment dat ze geen hoger doel dienen of goed onderbouwd zijn.  

(niet dat dit heeft meegewogen in het nemen van de Hyundai kleur...)
 
Maar als vandaag gedwongen zou worden een andere wagen te halen dan is Hyundai met de Ioniq 5 / 6 / N74 toch echt wel een grote kanshebber. Die hebben 't wat mij betreft momenteel op de ontwerpafdeling echt wel een stuk beter begrepen dan wat ze bij PSA proberen

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: project: "Le Mouton Noir"

Goh, ik moest even wat inhalen maar je bent goed bezig geweest. Ik merk dat ik vreselijk ongeduldig word en wil graag het eindreslutaat zien.

Ik probeer steeds door te scrollen naar het einde maar dat lukt maar niet  

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Heb ik zelf ook een beetje last van. 
Ik sta ook bijna jankend dat dak uit te schuren. Alleen maar omdat ik enkele stofjes niet kon accepteren en/of overhaast dat dacht te corrigeren.
Maar leren kan je alleen door fouten te maken, daar probeer ik mezelf positief mee te houden.

In m'n enthousiasme over de sideskirt vergat ik ook nog wat overige dingetjes te posten, want ik ben ook nog bezig geweest met EPY Gris Fulminator.

Deurgrepen


Paravaan, kapjes, zij-spiegels...




XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Met het uitschuren van het dak ben ik helaas door de blanke lak heen gegaan.
Dat betekend bijspuiten van kleur en in m'n enthousiasme heb ik maar meteen het gehele dak weer in kleur gespoten alvorens weer blanke lak er op te zetten.

Met lekker wat rekenwerk weet ik nu wel vrij zeker mijn 'spuit-rendement' en heb ik nog genoeg blanke lak staan om de gehele wagen nog eens een goede laag te geven.
En nu ik er zo een weekje tegenaan heb gekeken zie ik dat de glansgraad nog wat terugloopt. Dus dat kunnen we dan ook mooi corrigeren naar iets meer glans.

En zodoende, het weekend van het IG-treffen in Duitsland...


...stond ik lekker een weekendje te schuren.

Uiteraard ben je een aap en ga je nogmaals door de blanke lak heen op de hoek van het achterscherm...


Maar ik ga toch echt niet weer de hele wagen in kleur zetten. 
Ik heb nog een klein beetje zwart en als ik 't goed begrijp kan je gewoon de doorgeschuurde plek daarmee dekken en als later dan weer een volledige laag blank over de auto ligt, zie je er niets van. Eigenlijk wat ze met schadeherstel ook doen. 

En zowaar...


En omdat alles zo goed en volledige stofvrij gaat deze ronde.., besluit ik op het laatst nog even op de spoiler te gaan zitten. 
('t Kreng stond achter me en ik moest hurken om de onderzijde va deurstrips te spuiten...)


Ervaring genoeg nu in ieder geval met schuren. En de volgende dag wilde ik nog laagje 2 van de blanke lak spuiten, dus dit was  relatief makkelijk op te lossen door de volgende ochtend nog even snel die zitvlek vlak te schuren alvorens te gaan spuiten.

Nou, dan willen we wel eens wat eind-resultaat zien denk ik?






(niet meer te zien waar ik heb gezeten hè? ;) )
















Wellicht ten overvloedde, maar ik heb er toch ook maar wat bewegend beeld van gemaakt.


Goed.., 
't Spul heeft een weekje kunnen uitharden in de spuitcabine terwijl ik andere leuke dingen heb gedaan (Toyota Landcruiser die over de kop de greppel in is gegaan in zodanige staat terugbeuken dat ie ge-exporteerd mag worden richting Liberia), en nu staat al m'n spul weer op de Rubavo.


Lekker aan de slag met raamrubber, deurbeslag en andere rommeltjes gaan terugbouwen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Het opbouwen wil nog niet echt van de grond komen. Helaas heb ik toch best nog wat andere dingen te doen en ook het op te bouwen spul ligt nog niet montage-gereed klaar.

Maar als eerste all ruiten schoon staan krabben. En met name de voorruit omdat er een zwakzinnige (moi) zo helder is geweest om de ruiten niet volledig af te plakken toen ik de sierlijstjes aan het spuiten was.
(links ziet u nog een mooie mist van blanke lak op de vooruit)


Ook heb ik de rest van de ontdreunings platen op geplakt.
Ofwel, de portieren zo'n beetje geheel bekleed aan de binnenzijde,
Achterschermen...


(rood getekend)


en ook de voorschermen. (rood getekend)


En dan zijn er nog net genoeg rest-stukjes om de kleine stukjes enkplaats vlakken van de motorkap en kofferklep te beplakken.
(Denk bij de kofferklep aan het gedeelte waar de kentekenplaat op zit en wat grotere vlakjes achter de licht- en sierbalk)


Tjah.., en dan mogen we weer gaan poetsen.

Raamlikkers en het rubberen profiel wat langs de dakrand loopt.
Schrobben, 'polijsten' en dan coaten met Gyeon Q2 Trim.


Raam-mechanismes op werking controleren en meteen de kabel goed doorsmeren met PTFE-spray.


Vilten afdichstrips voor boven de deur-randen., iets wat de latere Xm's pas kregen, heb ik ook van een sloper af getoverd. 
Wel ff schoonmaken, oude lijmstrip er af schrapen/steken en een nieuw lintje 3M VHB tape er op.


Met stof beklede deurlijst rubbers en ook de portier-rubbers zelf.
Lekker schoon borstelen en de (mos-achtige) aanslag wegwassen zodat 't weer schoon en glad is.


De raamlijsten die aan de binnenkant van het portier zitten.
Ook reinigen uiteraard en daarnaast eens kritisch kijken naar de strookjes schuim-tape aan de binnenzijde.
Die dient er voor dat het plastic niet tegen het staal aan rammelt of piept tegen het raamrubber..
Ik vind het wat versleten/dun ogen en naar mijn smaak mag er meer van gebruikt worden.


En omdat de volgende dag magazijndag is, nog snel ff voor alle portieren controleren of alle schroefjes/klemmetjes/etc in goede staat aanwezig zijn. (Toen niet, nu op de foto wel naar huidig inzicht)


't Houdt je lekker van de straat in ieder geval.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:

Maar als eerste all ruiten schoon staan krabben. En met name de voorruit&nbsp;omdat er een zwakzinnige (moi) zo helder is geweest om de ruiten niet volledig af te plakken toen ik de sierlijstjes aan het spuiten was.
(links ziet u nog een mooie mist van blanke lak op de vooruit)

Oef, wat ziet dat eruit als pokkewerk zeg! Met een auto die je zo serieus aanpakt zou ik ook bang zijn om krassen in m'n voorruit te maken 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Valt op zich mee, 't zit allemaal niet heel vast.
Het hoofdstuk krassen wilde ik nog even overslaan. Maar shit..., dat is iets wat ik véél eerder had moeten controleren.
Je koopt zo'n ding vuil en dan valt 't allemaal niet op. En ik heb er ook nooit naar gekeken tot nu.
Kort gezegd.., ik heb nog wat te polijsten aan de ramen.

Maar niet nu.
We gaan naar Slowakijke met de Blaueboot en de airco doet 't nog steeds niet. Nu met zekerheid dat de verdamper lek is.
Ik mompelde thuis nog iets over met de raampjes open rijden... Het tegenwoord was dat het daar meer dan 30grC is en dat ze wel vliegtickets gaat zoeken. 
Maar ik wil met de Xm. Als ik vliegen zo prettig reizen had gevonden dan had ik wel een vliegtuig gekocht.., ofzo.
Enfin.., morgen gaat 't dashboard er uit. (er van uitgaande dat de vervangende verdamper vanavond niet lek blijkt te zijn)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Sterkte met t dashboard. Geen leuke klus

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dank u. Ik ben er inderdaad lichtelijk geïrriteerd over.
Had liever aan de LMN gewerkt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:

Als ik vliegen zo prettig reizen had gevonden dan had ik wel een vliegtuig gekocht.., ofzo.

Als dat een keer gebeurt, dan open je daar toch wel een draadje over hè? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Uiteraard! Maar eerst nog even sparen van een eigen Autbahn. 

Terug van weg geweest gaan we weer rustig aan opstarten. Niet keihard meters maken, maar met zorg en liefde het mooiste modelauto'tje (schaal 1:1) dat ik ooit heb gehad in elkaar zetten. 

Beginnende met de ruitenlikkers op de portieren. 
Met uitzondering van links achter gaan ze er met gemak op. Die links achter niet, omdat daar het kleine ruitje waarschijnlijk ooit van vervangen is. En zodoende is dat met ovematig veel kit vastgezet waardoor ook het rubber profiel wat er omheen zat deels aan de ruit vast is blijven zitten.
(De oude. Die hap die er uit is zit nog achter het ruitje vast.)


Hoewel het de bedoeling is om zo'n profiel van achter naar voor onder de ruit door te trekken is het me ook wel gelukt om 'm met wat montage-vet er onder door te kantelen.
Je zou dus zeggen dat als je uit de nieuwe dezelfde hap knipt, dat dat dan de oplossing is.

Helaas wil dat ook niet en gaan we stapsgewijs steeds meer van 't profiel afhalen tot ie wel een keer gaat passen...


Wel.., de uiteindelijke conclusie is dat ze 'r ruitje net een tikje te laag hebben geplaatst waardoor het hele rubber er niet meer onder te proppen valt.
Hetgeen wat achter de ruit haakt is volledig weg en hetgeen wat onder de ruit zit is uiteindelijk in dikte gehalveerd.
Dat het hier op uit kon lopen had ik al ingecalculeerd en de oplossing gaat zijn..., kit.
Maar dan wel een heel dun vlimmetje tussen de buitenzijde van het ruitje en de hoek van het profiel.
Zo is ie altijd nog makkelijk los te snijden mocht ie nog eens los moeten.

Het resulteert dus uiteindelijk in 4 strak gemonteerde raamlikkers.




Zoals je ziet zitten ook de overige raamlijstjes weer op de portieren en sluitde kleur/glansgraad perfect aan bij het rubber van het achterste zij-ruitje en kofferklep-ruit.
Dikke blij!

Portiergrepen beginnen nu toch ook wel handig te worden, dus daar mee aan de slag.
Dat houdt in dat ze mooi vlak geschuurd gaan worden met P2000 (Alleen de vlakken! Nooit Niet de randjes) en daarna in stappen weer naar hoogglans polijsten.
(links na P2000 / rechts na 't polijsten)


En dan mogen ze op de wagen....


Nu de deuren met stijl en gemak te openen zijn wordt het ook eens tijd om de slotvangers goed te stellen. Deze heb ik voor de rit naar huis maar gewoon ruim op de wagen gezet zodat de deuren sloten. Nu alle portier-rubbers weer er tussen zitten kan ik alles netjes strak laten sluiten.
Strak en vlak..


Dat schreeuwt natuurlijk om de montage van de deur-stoot-strips.

Uiteraard ook ff polijsten...


En na enkele uurtjes ligt het volgende pretpakket klaar....


 En nog wat later....




Ondertussen had ik al een tijdje op m'n verlanglijstje staan om de ZPJ > ZPJ4 conversie te voltooien met een bijbehorende toerenteller met olie-temperatuur meter. Klein maar belangrijk detail.., zwarte wijzerplaten.

Van Gompel had er gelukkig nog een ligggen.


Waar ik ook nog naarstig naar op zoek was, waren nette deurpanelen.
Degeen die in de LMN zaten waren goed afgeragd en ook andere bronnen hadden geen smetteloze set liggen.
Ook bij Van Gompel leek dat een moeilijke zaak te worden aangezien ik geen zin had om uren door stapels panelen te gaan zoeken. 
Maar terwijl ik de tellerbak sta af te rekenen we nog wat staan na te praten over het interieur wil Michel me toch iets laten zien.
Dit is er een van...


Die komen dus uit de Xm van Van Gompel zelf. Ze zijn nagelnieuw (2000km oud), omdat ze, toen ze die wagen ombouwde, het stoffen interieur meteen voor een leren interieur vervangen hebben.
Geen krassen, verkleuringen of wat dan ook en het stof kan ik vervangen met de lederen panelen en houtstrips die ik zelf nog heb.
't Spaarvarken begon ernstig te gillen.., en die heb ik dan ook maar snel de hersens ingeslagen voordat ik zelf begon te twijfelen. 
(A propos.., er is me geen poot uitgedraait en 't heeft gekost wat ik zelf ook al schatte. En toch nog iets van de prijs af omdat er op een paneel helaas toch iets van schade zit. Maar da's nog wel te redden.)

Dan nog de laatste zoektocht waar ook hun me niet bij konden helpen....
Een rechter achterlicht armutuur. Met zwarte richtingaanwijzer.

Geen roze.., en ook geen 'smoked'... (want die kleurt oranje onder een bepaalde hoek)


Maar echt zwart. (Rechts is de 'smoked', links de zwarte die ik dus in linker variant wel al heb)


We blijven zoeken / hopen.

Lang verhaal weer.. En ondertussen staat mevrouw klaar voor de volgende stap...


Frituurfeest!

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:

Klein maar belangrijk detail.., zwarte wijzerplaten.

Dat heeft toch iedere type 1? Of is er iets dat ik nog moet weten? ;)

Puik werk natuurlijk weer! Die knipperlichten (en de balk ertussen) zijn mij na al die jaren nog steeds een beetje een raadsel: ze zijn allemaal van Valeo bij een XM toch? Verkleuren die dingen nou gewoon met de jaren (onder invloed van UV-licht of zo)? Volgens mij is er maar één onderdeelnummer voor. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Die zwarte platen heeft iedere type 1, alleen weet ik niet tot welk bouwjaar.
Maar de combinatie zwart met olietemperatuur.., die ligt niet voor het oprapen. (of in ieder geval het afgelopen jaar niet)

Die knipperlichten/balk kleur zi inderdaad niet aan een onderdeelnr verbonden. Zelfs op de delen zelf kan je geen onderscheidend productienr vinden.
Maar het zijn echt verschillende kleuren, alleen geen idee waar 't verband mee houdt.

Eerst dacht ik nog carrosseriekleur, maar na door het magazijn graven lijkt dat niet zo te zijn.
Van Gompel meende dat 't alleen iets is wat op hele vroege Xm's zit. Maar dan vraag ik me af hoe ik meerdere zwarte balken met type 2 Xm logo's kan hebben gezien. Of hij moet alleen de echt doro en door zwarte hebben bedoeld.
Wat nog zou kunnen.., want dat zit toevallig wel op de Demo XM.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

blaueboot zegt:

Die zwarte platen heeft iedere type 1, alleen weet ik niet tot welk bouwjaar.

Volgens mij gewoon tot de type 2 kwam? Ik ken in ieder geval een XM type 2 uit mei '94 waar al grijze wijzerplaten in zitten. Het is alleen te lang geleden dat ik in een late type 1 zat om daar iets zinnigs over te zeggen, maar ik denk dat die gewoon tot het einde zwarte platen hadden?

Hoe dan ook, dat ze met olietemperatuurmeter zeldzaam zijn geloof ik graag: bij een type 1 kom je dan automatisch bij de zpj4 uit. Bij een type 2 kun je hem ook uit een ES9 halen. Ik durf eigenlijk niet te zeggen of die beter verkocht is? Naar verhouding zeker, want het ding was nog iets goedkoper dan de 12-klepper was, maar de verkopen van de XM als geheel liepen vast wel terug de latere jaren. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik denk eigenlijk ook wel dat zwart er in is gebleven tot er een nieuw dashboard kwam.

Bij type 2 heb je eigenlijk ook alleen maar 1 optie, namelijk dé 24-klepper. (ZPJ4 en ES9J4 waren niet tegelijkertijd leverbaar)
Maar goed, voordat je verzuipt in verkoop aantallen moet je eigenlijk ook nog meewegen dat sloop-aantallen belangrijker zijn. wink

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

o'kay...
Mike Sanders Fett. 
We gaan dus alle holle ruimtes vol baggeren met vet zodat 't daar allemaal goed geconserveerd wordt.

Zoals op voorgaande foto te zien was heb ik een grootverpakking van 24kg genomen en heb ik een leuke frituurpan van marktplaats getrokken.
Namelijk eentje die op 100 en 120 graden in te stellen is en nog belangrijker..., een aftapkraan.

Geen geknoei met een pannetje, trechter en alles om laten donderen tijdens het vullen van de onderbeker van 't spuitpistool.


Wel vergeten was ik de aanschaf van een goede schep, dus heb ik 't vet met 2 plamuurmessen uit 't vat staan lepelen.
Leuk als je de tijd hebt, maar niet heel praktisch.

Maar 't gaat en als de eerste brokken in de pan liggen gaan we ze smelten met de fohn.


Dit omdat het vet nauwelijks het verwarminselement van de pan aanraakt. Dus we moeten eerst een vloeibare laag creëeren die als warmte-geleidings medium kan gaan dienen voor de rest van de brokken.

Van te voren heb ik al bedacht dat, ondanks dat het vet ín de holle ruimtes wordt gespoten, een foutje snel gemaakt is en heb ik de LMN maar helemaal ingepakt in 't plastic.  




Een uitzondering wordt gemaakt voor de dorpel. Hier komt uieindelijk weer een sideskirt tegenaan, dus dat gedeelte beschouw ik dan toch ook maar weer als holle ruimte.


Zoals je ziet heb ik ook maar wat over de brug en de vloer heen gelegd. Geen idee hoeveel ik ga knoeien, maar ik heb al een beetje van 't vet op m'n vingers gehad en daaruit geconcludeert dat ik geen zin heb dit van de vloer te moeten schrapen.

Verder wordt aangeraden een volgelaatsmasker te dragen, leren handschoenen en lange mouwen. Je gaat spelen met vloeibaar vet wat 120grC is. Da's niet best om op je te krijgen
Aangezien ik verwacht dat m'n longen ook niet heel vrolijk worden van oliedamp draag ik op het gelaatsmasker P3 stoffilters. Maar alsnog probeer ik zoveel mogelijk de dampen te vermijden.
Allemaal een beetje overbodig...?

Mwah...


Ja, die bruine spetters op het masker is allemaal vet evenals al die zooi op de mouw.

En de remschijven...


Vloer...


En brug.


Geen gek idee dus om een uurtje extra te besteden aan iets meer voorbereiding.
En eigenlijk is dit een beetje hetzelfde verhaal als lak spuiten. 
Het spul zelf aanbrengen is zo gedaan, maar de voorbereiding en het opruimen kost meer tijd.

Maar het meeste zit dus en eigenlijk zie je er niet zoveel van.
Wat ook de bedoeling is, maar veel foto's met 'mooi' resultaat hou je er niet aan over. xD

Hooguit een shot zoals deze...


Voor vandaag is 't in ieder geval klaar.
Morgen nog de binnenkokers in de B-stijl doen en de binnenzijdes van de portieren.

En ik twijfel nog over de buis van het achterste subframe.
Makkelijk vol te spuiten, maar ik twijfel nog of 't echt nut heeft. Daarnaast wil ik er nog in zijn om die rubber aanslag blokken aan te passen.
Dan heb ik ook weinig zin om in 't vet te zitten graaien.


Voor de geïnteresseerden komt er nog een apart topic met foto's van alle punten waar de applicatie-slang naar binnen moet en hoever deze dan in welke koker gestoken zit.
Maar dat zijn iets van 100 foto's plus dat ik van de koker in de voorste wielkast nog niet helemaal zeker ben hoe die volledig gedaan moetb worden.
Maar 't overzicht komt er wel. 



 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat lijkt me een bijzonder nuttig overzicht! Roest kan alleen maar een steeds groter probleem worden voor XM's. Ik verwacht dat steeds meer eigenaren erop zullen gaan letten en dus ook dat steeds meer eigenaren wel iets aan roestpreventie willen doen. Zo'n draadje kan dan een hoop uitzoekwerk schelen én het zorgt ervoor dat XM's in de toekomst wat grondiger tegen roest behandeld worden. Je kunt immers zomaar een stukje over het hoofd zien als je zoiets doet, en het is toch lullig als je XM daar dan begint te roesten...

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Grappig, stapels fotos over vet op de plek waar het niet terecht had moeten komen. Maar de doelen zelf.. :)

Ken t gevoel. Ik heb die hole balk subrame achter wel volgespoten. Al voor montage. Af en toe graai je in t vet.

Jaap

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: project: "Le Mouton Noir"

Had hier lange tijd niet gekeken, maar wauw, wat heb jij doorgezet. 

Die laatste foto van het MS-vet verhaal, je schrijft niet dat je t gedaan hebt, dus voor de zekerheid... Van het subframe achter, de holle ruimte voor de ronde dwarskoker, dus rondom het voorste ophangpunt, dat wil graag rotten van binnenuit. Mocht je die niet gedaan hebben, het is de moeite waard om een gaatje te boren en dat ook vol te spuiten.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Feije zegt:

<p>Dat lijkt me ..... begint te roesten...</p>



Denk dat ik de helft ongeveer gedaan heb. Zeg maar, de onderste helft.
De bovenste helft zou ik alleen doen als het hele interieur uit de wagen is.Tenzij je er geen probleem mee hebt om in een rijdende frituurpan te zitten.
Zie hier het resultaat van de bumperkoker. Even niet over nagedacht dat die gewoon open uitkomt achter de bekleding. En ik mag héél blij zijn dat de kunsstof afdekking daar wel zat tijdens het spuiten.

Het spul in 'geharde' staat is zeer vergelijkbaar met 'bak&braad'-boter. Zelfs met remmenreiniger is het lastig te verwijderen.

 

Al je kokers langs de dakrand en ramen staan open richting interieur. Daar wil je geen vloeibaar vet uit hebben druipen.  

JaapSt zegt:

<p>Grappig, stapels fotos over vet op de plek waar het niet terecht had moeten komen. Maar de doelen zelf.. :)</p>



Speciaal voor jou dan... 

Achterklep


Insteekgat ophangpijp front


Plaatwerk achter kunstof bumper-stootblokken


In totaal is er zo'n 14 kg vet de wagen in gegaan. 

Chris B zegt:

<p>Had hier lange ... ook vol te spuiten.</p>

Hartelijk dank! We zijn nu écht aan de laaste loodjes bezig en ik doel er op om aankomende club-rit toch echt wel hiermee op te komen dagen.

Eerlijk gezegd moet ik dat nog even nacontroleren nu ik aan de hand van jouw vraag foto's bekijk.
Wat ik heb gedaan is, onderlangs de spuitslang insteken in de kanalen die er zitten.



Dat kan richting links en richting rechts.
(rode lijnen geven de lans aan met mooi 'spuit-effect' :') )


Volgens mij moet dan gezien de bende die er per seconde uit kwam spuiten ook wel de bovenzijde van die ruimte vol gebaggert zitten.

Het gebied in de rode cirkel in ieder geval.
Dat in de groene twijfel ik nu aan, maar moet al onder de Brantho zitten want dat is gewoon ook weer langs de veercillinder bovenlangs bereikbaar.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tobias,

Als het subframe nou rechtop zet, en je spuit dat spul zeg maar langs de veercilinders naar binnen. Komt het dan in de groene regio terecht?

 

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Heb ff gekeken.

Je hoeft 't subframe niet eens overeind te zetten.

Boven de ronde buis langs zit er ook nog een koker waardoorheen ik het MSfett zie zitten. (het komt er bovenlangs zo goed als al weer uit.)
Bij mij zit dat bovenste gedeelte al dik in de Brantho die dus weer overlapt wordt door het MSfett.

Maar voor de volledigheid zou je ook nog bovenlangs de spuitlans in kunnen brengen.
Dat is met het wiel er af goed bereikbaar vanuit de wielkast. ​

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

douwez
afbeelding van douwez
RE: project: "Le Mouton Noir"

Wat een heerlijk topic om door te lezen - fantastisch werk, en chapeau dat je dit allemaal hebt vastgelegd, een bron van waardevolle informatie! En wat een project. Die bodykit geeft de XM zo'n totaal andere uitstraling

Ik ben enorm benieuwd naar het eindresultaat! 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ik heb dat subframe voor montage bevettigd. Als ik t zo begrijp zit dat vet daar ook wel. Bij mij zat er RX 5 en 10 onder

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dat waren weer 3 turbulente weken. Wegens de komende toerrit wil ik de LMN af hebben en zodoende moest ie de 1ste oktober bij de taxateur staan. Een latere datum was niet mogelijk, dus ik heb als een malle de wagen staan opbouwen tot een staat dat ie er goed uit zag, maar nog niet was natuurlijk. Maar de taxateur vond 'm mooi zat, dus die gaat een leuk rapportje voor me produceren.

Probleem is dus dat ik niet veel foto's heb genomen, maar toch een kleine vogelvlucht door wat er gedaan is.

-Deurschakelaartjes deden het niet meer en zijn volledig uit elkaar geweest om schoon te maken.


- Polijsten van alle kunstofdelen/lampglazen kofferklep.

Beginstaat (emblemen zelf afgestoken)


Schoongemaakt een alle krassen en grove defecten weg geschuurd met p2000.


En dan de polijster er op loslaten. 


Zelfde geintje met de achterlichten...
(links onbewerkt, rechts klaar)


Correcte kapjes er op voor de showfoto. 


En dan de echte nijd...


Verschil in de reflector op de kofferklep en de lampunit.
Dit omdat ik alleen maar serie 2 lampunits heb met een donker knipperlicht. Maar op de kofferklep zitten serie 1 lampen. Dit omdat serie 1 lampen net wat mooier donkerrood zijn.
Dus nu moét ik echt specifiek serie 1 lampunits met zwárt knipperlicht vinden. 'Restpuntje', zullen we maar denken.  

Dan iets waar ik echt bang van was. Lang omheen gewerkt, maar nu moest het toch echt.

Spoiler kitten.
De kofferklep was relatief makkelijk omdat de schroefgaten geen speling gaven en ik zodoende de spoiler niet scheef kon plaatsen. Het enige spannende is dat je 't ding wel in ene keer op de juiste plek moet zetten. Een milimeterje verschuiven kan nog, maar veel meer niet.
En je wil al helemaal niet 'ff per ongeluk' iets aantikken met de kit.

Maar hij zit. Een dag later de vleugels op de flanken geplakt. Geen paspennen of andere schroeven, maar de pasvorm is zodanig dat als je ze rustig in lijn met de klepspoiler op de wagen plaatst, dat je met wat beweging 'voelt' dat ze echt op hun plek komen.

De aanhechtingssterkte van de kit (Kelfort Hybrikit) was zodaning dat ik ze na een minuut al los kon laten.
Alsnog wat tapejes om te voorkomen dat ze toch overnachts weg zouden zakken. 


Sideskirts heeft ook een volle dag gekost.

Uiteraard eerst 3 keer 'oefenen' zonder kit hoe je zo'n lengte op de wagen steekt zonder krassen of kitsporen te trekken.
Dan de positie van de montage-clipjes uitmeten en exact op de ophangrail plaatsen.


Normaal gesproken is 't idee dat je die clipjes gewoon een beetje netjes verdeeld. Maar wellicht weten jullie nog dat ik de bovenzijde van de sideskirts vlak heb staan schaven? 
Dat golven is veroorzaakt door die clipjes. Die hebben in de loop van de tijd het kunststof van de sideskirt uitgedrukt waardoor de bovenlijn van al deze sideskirts golft. 
Door zo secuur uit te meten wat de originele plek van de clipjes is geweest, komen ze weer op de plek waar ze al ruimte voor zichzelf hebben gemaakt en gaat deze set sideskirts als het goed is wel vlak blijven. 

Dan het kitwerk zelf.
Van te voren heb ik zowel de sideskirt als de dorpel strak afgeplakt. (Dat is ook weer een extra keertje de sideskirts plaatsen en verwijderen.)
Niet alleen beschermd dat tegen ongewenste uitvloeiertjes van de kit.., maar kan je met een spateltje het ietwat openstaande naadje strak afsmeren zodat er geen vocht in kan komen te staan.




Dan het plaatsen van de bumpers en grill waar helaas geen foto's van zijn.
En ik zou zweren dat ik een mooi plaatje had van de parafaan met spiegels / ruitenwissers, maar waarschijnlijk heb ik alleen mar minutenlang vanuit een bepaalde hoek 't spul staan bewonderen en nooit de camera er bij gepakt. 

Naja, van het 'sportificeren' van de grill heb ik dan nog wel wat.




(En natuurlijk zijn er al wat plaatjes van de wagen in z'n geheel, maar dat wil ik nog even voor mezelf houden.  )

Ahja.., vlak voor de taxatie het stuurwiel nog een beetje opgelapt met een spuitbus vinyl/lederverf van Motip.
Voor 't oog okay, maar de beschadigde structuur blijft en had eerst geplamuurd moeten worden.




Dan de Morettes...
Daar heb ik een partij ruzie mee.  

Na een dag geklooi met uitlijnen en 'reverse engineeren' waar beugeltjes en andere ophangpunten horen te zitten heb ik ze maar gewoon vast gebout. Maar de grill ligt er los oveerheen (wel vast aan het front) en de verbinding tussen de zijschermen en lampen moet ook nog gemaakt worden. Daarnaast valleen die dingen 'te smal'. 
Dus voor de taxatie vond ik 't wel ff best, maar hier ga ik nog wel een aparte post aan kunnen wijden.

Maar voor nu... (toch nog een stukje bumper)


En dan het laatste struikelblok. DE APK.

De Morettes sporen dus nog niet en de mistlichten mogen er ook weer uit om af te stellen.
Er komen wat lijken uit de kast ivm met de voorwielophanging, namelijk wat slijtagedelen die ik gewoon terug had gemonteerd onder het mom van, vervang ik later wel als het project rijdend is..
En de voorwielllagers zijn afgekeurd.
Gloednieuw, 70 km mee gereden maar ze gonzen en links kantelt ie zelfs. 

Daarnaast nog de opmerking dat het voelde alsof de rem bleef hangen. Blijkt dus het lager van de rechter-aandrijfas zo goed als vast te staan.
Wanneer is 't ook alweer zondag en is ie klaar?


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: project: "Le Mouton Noir"

Mischien klaarmaken voor t 1e evenement in t voorjaar?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Van uitstel komt afstel, zeggen ze. Dus zoals meerdere hebben gezien stond de LMN er wel afgelopen rit.

De APK dus uiteraard gewoon gehaald na het vervangen van dat aandrijfas-lager en 's ochtends nog ff snel een set NOS orisjinele Citroën veerbollen er op de hoeken geschroefd. De middenbollen zijn op leeftijd maar nog goed genoeg.
En terwijl we de wagen ff een paar keer op en neer laten gaan om de lucht uit de veercillinders te werken.., poefff!!...

Uit het voorraadvat ontstijgt een hoop gesis en een dikke olie-walm-wolk. Snel weer de dop er op drukken om de vettigheid binnen te houden, maar de dop plopt er vrolijk weer vanaf.
Duss.., 't duurt een paar seconden.., maar langzaam besef ik me dat ik 'live' het levens-einde van een veerbol mee heb gemaakt. 
Bagger.., maar met een defecte middenbol is prima te rijden dus daar gaan we niet voor thuis blijven.

Bij de eerste drempel is 't trouwens meteen duidelijk dat 't geen middenbol is geweest. Nope.., vers uit de ongeopende doos, zonder een meter afgelegd te hebben is zo'n NOS bol geklapt. Dus dat was rustig aan rijden de gehele rit zodat de vering niet op 'stug' zou springen en de vering voor desbetreffende hoek nog uit de rest van de bollen ontleent kon worden.
Later in die week na vervanging van de defecte bol op de vooras bleek dat er ook eentje op de achter-as het had begeven.
Ghehe.., mooi spul, dat New Old Stock. xD

Maar goed, bij deze is Project: LMN dus verandert in een 'Rijdende Restauratie' zoals ze dat mooi noemen.


Nu is het wel zo dat 't ding zo goed als af is, dus van echt restaureren valt niet meer te spreken.., eerder kunnen we het beter over 'rest-puntjes' hebben.
Iets wat ik zelf liever de 'shit-list' noem. ;)

Zaken zoals een brandstofpeil wat 't niet deed wegens een losse draad op de stekker (range indicator doet 't nog steeds niet); Meldingen-display moet vervangen worden want ik heb er een ingezet die geen Nederlands kent. x), Centrale deurvergendeling die nog niet matched met de sleutels; en meer van dat geneuzel.

Wel belangrijk om te doen uiteindelijk, maar dat kan mooi in 't winterseizoen, nu wilde ik toch nog ff genieten van 't apparaat.

En genieten was wel ff ehh.., schrikken? 

De eerste rondjes maasvlakte reed 't hok zo'n 1 op 5 á 6, maar shiiiitt.... 't Is toch wel ff een tikje ruiger dan een ES9j4 en wat een sfeer.



XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's