Das Blaue Boot

218 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Das Blaue Boot

Mijn garagist heeft mij ooit uitgelegd, dat de startmotor na verloop van (lange) tijd af en toe blijft hangen en dus niet ronddraait. Als zijnde een vorm van slijtage. Een andere startmotor erin loste het probleem altijd op.

En tijdelijk een tik op de startmotor met een hamer.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

De startmotor in de Xm van m'n vader is nu zo'n 3 jaar oud. Mag toch hopen dat die dingen een langer leven hebben.
(trouwens, volgens mij is het probleem na de startmotorwissel nooit echt verdwenen.)

Nu durf ik er helaas geen garantie op te geven dat het een nieuwe was of dat 't een ouwetje was die in de doos van de vervanger was gedaan.
Maar er moet wel gezegd worden dat ie er echt brandsschoon uit zag.
Dus witte schone labels en geen zweem van vuil zoals je gebruikelijk ziet op gemonteerde onderdelen.

Maar in het geval van mijn wagen heb ik geen idee hoe oud het geval is. Maar een half uurtje wat contactpunten opschonen vindt ik voor nu even een rendabeler experiment dan een nieuwe startmotor en/of accu.

De tik met de hamer ken ik. Die haalt in m'n vaders geval ook weinig uit.
Bij die van mij nooit geprobeert. Ik heb doorgaans geen hamer bij me in de auto. :P 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Das Blaue Boot

Een tik met de hamer helpt alleen als de koolborstel dusdanig  zijn versleten of vervuild en deze de collector niet meer raken.

Dit kan je aardig helpen tot dat deze echt niet meer naar buiten komen.

Deze oplossing heb ik meerdere malen toe gepast, ( dat is uitstellen van reparatie of vervangen helaas), het lukte echt niet meer.

Daar sta je dan met een type 1, inmiddels tot op de grond gezakt kompleet vast op de grond langs de weg.

Gelukkig  hebben twee mensen geholpen om hem weer op de weg te duwen zodat ik met een gangetje en met de koppeling op laten komen de wagen kon starten.

Zal je een automatische versnelling  hebben vergeet het maar dat word naar huis slepen.

Ooit wel een bedacht hoe dat gaat met een oprijwagen van de ANWB daar loopt die ook volledig op vast, mits dat je een boortol gebruik op de pomp om de wagen op druk te zetten.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Duss... 
De verdamper van je Airco is al een tijdje kapot, je moet naar Slowakije toe en de dagelijkse tempertuur ligt daar op dat moment zo rond de 35 graden.
Genoeg motivatie om enkele dagen voor vertrek dan maar die verdamper er uit te trekken.

(Leuke foto om danin een van die dagen naar je vriendin te sturen...)


Heel verbaasd over dit tafereel ben ik ook niet....


En na schoonmaken zie je heel mooi aan de groene donker vlek waar 't ding ongeveer lekt. Niet dat er iets aan te repareren valt...


Het vervangende exemplaar was de nacht ervoor al getest op lekkage en had de test doorstaan gelukkig.


Dus dat prachtige ding weer ingebouwd, heel de ratteplan weer netjes op z'n plek en af laten vullen.
Om te voorkomen dat dit over 10 jaar weer mag gebeuren gaat er een panty over het rooster van de luchtinlaat heen.

Naja, eigenlijk is 't een sokje. Als je 't rooster er zijdelings insteekt dan zit er zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde een 'filter'.
Lijkt mij afdoende.


De trip naar Slowakije zelf was ook zeer prettig.

Een paar prachtige trajecten zonder mede-weggebruikers gehad en met de vering in sport-stand eens goed gebruik gemaakt van de Pilot Sport 4's. In tegenstelling tot eerder vermeld.., ook deze krijg je aan het gillen. 

Op de terugweg de Autobahn via Frankfurt gereden. (De heenweg ging over Berlijn)
Je merkt duidelijk dat ze in 't zuiden een stuk prettiger rijden en ook meer berekent zijn op 'laagvliegers'. 
Op de weg via Berlijn zit het vol met volk dat gerust met 110 op de linkerbaan blijft hangen, met in geen velden of wegen iets op de rechterbaan te herkennen. Echt Bizar om mee te maken... 

De terugweg was dus stukken ontpannender. Overal kon je wel lekker tussen de 160 en 180 blijven hangen en zolang je je aankomst op tijd kenbaar maakt zonder al te opdringerig te zijn, maakt men gewoon ruimte voor elkaar.
Daar bovenop was het een zondag wat er in resulteerde dat er op een gegevn moment voor een vrij lange periode tijd was om ook even lekker echt de katalysator schoon te fikken.

Ofwel,
Achter een BMW aanstuiven die als gangmaker mag dienen...
6000 toeren, een verbruik van 21L/100Km en een snelheidsmeter (GPS geverifieerd) die op de 231km/u blijft hangen.


Waar ik eerst trouwens bang was dat het ontbreken van de dwarsliggende uitlaatdemper tot irritant veel geluid zou lijden, ben ik nu behoorlijk verslaafd geraakt aan dat geluid. Het blijlt toch een best prettige doorbreking van het windgeruis te zijn.
Dus voor de liefhebber / geïnteresseerde een klein geluidsfragment.
Volume moet je ongeveer zo zetten dat iemand die naast je zit je alleen hoort als je je stem verheft.


Met een buitentemperatuur van 30grC komt het koelwater niet veel heter dan 100grC en de olie blijft net op het eerste rode streep (140grC) hangen.
Wel even een kleine hartverzakking na het verlaten van de Autobahn. Geen koude lucht meer uit de airco, maar gelukkig enkele minuten later weer wel.
Misschien was op de Autobahn zelf de airco al uitgeschakeld om extra koelcapaciteit vrij te maken, alleen had ik dat door de snelheid niet door, of kreeg de motor wegens rigoreus mindere rijwind het toch wel even benauwd op de 80km/u weg.

Ahwel.., bij thuiskomst nog een klein aandenken aan de Autobahn.
Het knipperlicht armatuurtje heeft de rijwind helaas niet doorstaan.
 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Das Blaue Boot

Ja, zo'n ES9J4 klinkt hééérlijk bij zulke snelheden....heb ik gehoord 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Das Blaue Boot

Nee, dat zal jij nog niet zelf hebben meegemaakt met de Xantia zeker ? 
't Mooist vind ik 'm als je ergens vanaf de 4000 toeren in z'n 5e vol het gas intrapt. Dan hoor je 'm echt lucht zuigen.

Heb nog op de Nederlandse snelwegen geprobeert om 't zelfde met 100/130 in 3 of 4 te doen, maar helaas. Dat klinkt gewoon niet hetzelfde als dat dat ding echt serieus vol-last aan de slag is.

Ahja.., toch maar iets vaker naar Duitsland dan.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Das Blaue Boot

blaueboot zegt:

Nee, dat zal jij nog niet zelf hebben meegemaakt met de Xantia zeker 

't Mooist vind ik 'm als je ergens vanaf de 4000 toeren in z'n 5e vol het gas intrapt. Dan hoor je 'm echt lucht zuigen.

Helemaal mee eens! In de Xantia klinkt 'ie normaal gesproken weer net wat anders dan in de XM vanwege een compleet ander in- en uitlaattraject, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe die in jouw XM nu precies klinkt (in het echt tenminste). Jij vond de uitlaat van m'n Xantia nog wel redelijk serieus, maar het ding is wel een stuk goedkoper geconstrueerd dan alle andere auto's die ik ken met een ES9 (XM/406/c5/c6/607). Dat maakt 'm wat grover. Ook het traject vóór het luchtfilter heeft bij mij weliswaar een soort zwanenhalsje, maar dempt lang niet zo erg als bij een XM. Dat is bij de 406 geloof ik dan weer wel nagenoeg identiek aan een Xantia. Ik moet alleen nog eens goed naar Renaults gaan kijken... De Clio v6 klinkt geheid woester dan alle Citroëns met ES9 . Misschien nog wel eens leuk om wat Clio v6-onderdelen op een XM te schroeven . De Xantia heeft er nauwelijks ruimte voor. 

Pagina's