project: "Le Mouton Noir"

498 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ook vanochtend gen leven in de startmotor.

Dan maar eens direct 12V er op zetten. En zowaar, de motor gaat gewoon volle snelheid rond.
De Bendix bekrachtigen levert de tikken op op, maar de motor gaat niet draaien.
Dit een beetje afwisselen en uiteindelijk doet het spul wel wat het moet doen.

Bovenop het solenoid voel je dat behuizing ruw is. Dus ik denk dat de pluskabel daar goed op heeft lopen inbranden en het solenoid een goede opdonder heeft gegeven. 
Wat mij betreft is deze startmotor dus afgeschreven en gaat er vrijdag nog een nieuwe in.

Het slecht aanslaan is er ook weer.
Wat me opvalt is, dat als je het contact enkele malen aan/uit doet zodat de brandstof-pomp meerdere malen het systeem op druk zet, dat je dan hoort dat de pomp van geluid verandert. Hierna lijkt de motor wel in ene keer aan te slaan.
Nu heeft de brandstofpomp in het verleden vast gestaan. Dus ook die heeft nu het label 'twijfelachtig' gekregen.
Ook hier voor geld dus.., vrijdag een nieuwe er in.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Feije zegt:

<p>Ik vrees dat laatste als ik eerlijk ben. Tuurlijk, een accuspanning meet je eigenlijk het liefst belast, maar 12,6V onbelast&nbsp;lijkt me zeker niet leeg bij zo'n accu.&nbsp;</p>



Ik zag je reactie pas na m'n post.

12.6V moet okay zijn, maar liever natuurlijk gewoon 13.2V. Uiteindelijk was het natuurlijk gewoon wishfull thinking want de motor had inderdaad op z'n minst traag/langzaam moeten gaan draaien op dat voltage.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:


Wat me opvalt is, dat als je het contact enkele malen aan/uit doet zodat de brandstof-pomp meerdere malen het systeem op druk zet, dat je dan  hoort dat de pomp van geluid verandert. 

Dus je bouwt niet in één keer je volledige brandstofdruk op? Je zou eens kunnen kijken of er geen benzine meteen retour gaat. Maar die brandstofpomp klinkt inderdaad als de meest waarschijnlijke oorzaak 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Je hoort de toonhoogte lager worden. Letterlijk hetzelfde verschil dat je met elke elektromotor hoort als je deze zwaarder gaat belasten.
De frequentie wordt dus bij elke 'primer' ietsje lager. Vanaf de 4e maal verandert de toonhoogte niet meer en blijft het geluid elke keer hetzelfde.

Maar eigenlijk klopt het niet. Als de pomp al moeite heeft om het systeem op druk te zetten om te kunnen starten, dan moet dat als er seieus brandstof gevraagd wordt een nog groter probleem voor de pomp worden.
En dat probleem is er 'denk ik'* niet. In elk willekeurig toerengbied/versnelling kan ik volgas geven en de bak gáát en blijft gaan. Geen vage dingen die doen denken aan een brandstoftekort.
(*Hetgeen me een beetje aan de pomp doet twijfelen is dat de topsnelheid gewoon op de 235 ligt. Terwijl ik vaak genoeg 240 / 250 hoor. Anderzijds, de GPS zegt 235. De teller daarentegen liegt geeft aan dat er 250 gereden wordt.)

Wellicht morgen dan toch maar even tijd maken om gewoon te meten. Voor 't zelfde geld is de drukregelaar gewoon niet lekker meer.
Wat dan wel jammer is, want die is echt nergens meer te krijgen. Behalve AliExpress.. 

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Is er niet gewoon een andere standaard regelaar van Bosch die past? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Tot nu toe niet gevonden. 

Modernere types zijn niet op zichzelf staand en moet je in een behuizing steken. Oudere types zijn gewoon niet leverbaar.
Dus dan wordt 't gewoon lelijk beunwerk om iets er in te zetten wat niet lekker past. En dat vindt ik zonde.

En ach, een drukregelaar is ook niet veel meer dan een stuk blik, membraampje en een veertje. Dat zullen ze in China toch ook wel moeten kunnen.
Alleen dan meteen maar testen of 't ding ook echt de druk levert die ze adverteren. Of meteen eeen instelbare nemen. Die is ook te krijgen in de correcte 'formfactor'.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Hé maar dat laatste is ook wel grappig, want dan kun je de druk ook stiekem ietsje opvoeren. Er is een Brits draadje over de ES9 waar ze dat doen. Hij schijnt dan iets feller op het gas te reageren. Overigens beweren zij wel aan een drukregelaar van Bosch te kunnen komen. Eens zien of ik dat draadje terug kan vinden. 
 

EDIT: gevonden, maar hij zegt helaas niet welke drukreelaar hij heeft en waar hij hem vandaan heeft. Wellicht zou je hem in facebookkringen eens kunnen porren, want daar is 'ie volgens mij ook actief. 
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?p=523585&sid=b9f8e6ee48f0fbf2e123a2ef9667a8e4#p523585

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ja, die ken ik. En jij mag raden in welke Xm die al zit. 
Bevalt me trouwens prima, hoewel ik me eigenlijk nu begin af te vragen of 't niet tussen de oren zit.
Want...

Hetzelfde geintje wil ik dus met de PRV doen.
Dus inmiddels heb ik in de correcte 'formfactor' de drukregelaar die 3.5bar geeft gevonden. Namelijk die van een Porsche 928 (s4 oid)
Het gaat dan om de Bosch 0 280 160 262. Uiteraard niet leverbaar, tenzij je 700eu wil lappen voo NOS, of 400 voor "original quality".
Die "original quality" ziet er wat mij betreft hetzelfde uit als degeen die ik voor 26eu op AliExpress zie staan.
Die heb ik dus gewoon besteld.

Nu zit ik dus ook voor een brandstofpomp te shoppen...
En dan krijg ik een aantal pompen aangeboden die een werkdruk van 3 bar hebben, maar ook 3,5 bar. Dus de vraag is nu eigenlijk of die originele pomp in de ES9 überhaupt wel meer dan 3 bar kan leveren.

Voor de PRV heb ik nu alsnog een andere pomp besteld. (die andere is er een met volledige behuizing, maar de stekkeraansluiting is niet correct, verder zou ie hebben gepast)
Deze keer zonder de behuizing, de Engitech ENT100017. Goed voor 100L/u @ 3,5bar. Dat moet grof gerekend genoeg zijn om en 250pk-blok op gang te houden.
Dus tegen de tijd dat de pomp niet meer voldoet, dan ben ik al zoveel geld aan het uitgeven dat een sterker modelletje er ook wel vanaf kan. (mocht het al ooit zover gaan komen)
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:

En dan krijg ik een aantal pompen aangeboden die een werkdruk van 3 bar hebben, maar ook 3,5 bar. Dus de vraag is nu eigenlijk of die originele pomp in de ES9 überhaupt wel meer dan bar kan leveren.

Vast wel, alleen niet met het debiet dat 'ie volgens fabrieksopgave hoort te leveren. Ik heb ook wel eens naar brandstofpompjes geshopt, maar ondanks de verschillende maximale werkdrukken kan ik me moeilijk voorstellen dat er heel veel verschil in het vermogen van die pompjes zit. Zelf heb ik al een aantal keer een pompje van Magneti Marelli gemonteerd. Dat pompje past netjes en is lekker stil, dus wat mij betreft is dat een aanrader. Bij m'n Xantia paste het zeefje er zelfs netjes op (nieuw besteld Airtex, leek identiek aan de originele), maar dat zeefje is bij een XM anders. Ik weet niet of die ook past. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Ja, zo ja. 
Dus je bedoelt dat ie, als het maximum debiet op 100L/u staat, dan tot 3 bar kan opbouwen. Maar als je er maar 50L/u uit trekt dat ie dan wel nog een hogere druk weet te leveren. 
En aangezien pompen fors overbemeten worden om te compenseren voor slijtage, is 't dus allemaal geen probleem zolang de pomp goed is.

De losse pomp die ik nu besteld heb, heb ik gevonden aan de hand van het nummer wat op de behuizing staat. Heeft ook echt dezelfde vorm en aansluiting, ook voor het zeefje. (Doet er voor mij niet toe, want een zeefje bijbestellen kostte 5eu extra. Doe mij maar een nieuw zeefje dan)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

blaueboot zegt:


Dus je bedoelt dat ie, als het maximum debiet op 100L/u staat, dan tot 3 bar kan opbouwen. Maar als je er maar 50L/u uit trekt dat ie dan wel nog een hogere druk weet te leveren.
En aangezien pompen fors overbemeten worden om te compenseren voor slijtage, is 't dus allemaal geen probleem zolang de pomp goed is. 

Daar ga ik van uit inderdaad. Sterker nog: P=p*qv, waarbij qv je debiet is, p je druk en P je vermogen. Uitgaande van een constant vermogen zit er dus een lineair verband tussen je druk en je debiet. 3*100/3,5 ≈ 86 liter per minuut bij 3,5 bar. 

In werkelijkheid denk ik eigenlijk dat je vermogen iets stijgt als je meer druk vraagt omdat je elektromotortje zwaarder gaat lopen (spanning blijft (praktisch) gelijk, stroomsterkte stijgt), dus ligt je debiet zelfs nog iets hoger. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Als je een elektromotor zwaarder belast wordt ie niet in ene sterker lijkt mij. 

Dat ie meer stroom gaat trekken, en dus uiteindelijk meer Watts verbruikt, doet ie omdat ie  nu eenmaal een bepaalde druk/opbrengst gaat proberen te realiseren.
Da's hetzelfde al dat jij echt niet harder gaat lopen als ik een blok beton om je middel heen bint om voort te slepen.
Wel zal je een botorhammetje extra lusten als je eenmaal bij de eindstreep ge-arriveert bent.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

M'n rendement wordt zeker niet hoger, maar ik verricht (ook binnen een gestelde tijd) wellicht wel meer arbeid . Als ik tijd heb, duik ik hier vanavond even in (de elektromotor dan, niet in m'n eigen prestaties). 

Feije
afbeelding van Feije
RE: project: "Le Mouton Noir"

Zomaar even een grafiekje dat ik heb gejat van deze site. Naar mijn vermoeden kiezen ze de elektromotor in een brandstofpomp zodanig dat de belasting normaal gesproken bij je maximale rendement uitkomt. Dan wordt je pompje immers het minst warm.

Met een hogere brandstofdruk vraag je meer koppel van het motortje. Je zult dus iets naar rechts schuiven in de grafiek. Als mijn vermoeden klopt, wordt je rendement dus lager, maar levert het motortje in je pomp wel degelijk meer vermogen. In de link noemen ze dat de grafiek P over output power gaat, dus niet over je opgenomen vermogen (dat is bij je stall torque namelijk ook zeker niet nul). Omdat je rendement lager is, is je extra opgenomen vermogen wel méér dan je extra geleverde vermogen. 

Bovenstaande valt natuurlijk in elkaar op het moment dat de fabrikant al een motortje had gekozen dat op z'n maximale vermogen werkt in plaats van z'n maximale rendement, maar dat lijkt me matige engineering. Lang verhaal kort: ik denk dat je prima 3,5 bar van je brandstofpompje kunt vragen zolang je niet meer dan 86 L / min nodig hebt (en waarschijnlijk ook als je dat wel nodig hebt) . Alleen ja, je brandstofpomp wordt heter en je belast hem mechanisch ook zwaarder, dus in principe slijt 'ie sneller. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Dank voor het opzoeken. Helemaal volgen kan ik het nog niet, maar dat is wel vaker als ik te veel in m'n kop heb. :P
't Is in ieder geval anders dan ik dacht en op de ES9 ga ik 't nog wel eens nameten. Dat is dankzij het ventiel toch zo gedaan.
De PRV heeft voor zover ik zie helaas geen Schrader-ventiel op de brandstof-rail. Dan moet ik weer gaan werken met koppelingetjes en daar heb ik nu geen geen zin in. Dat komt over een paar weken wel als de drukregelaar binnen is.

Ondertussen heb ik weer en avond verpruts aan de nieuwe startmotor die vandaag binnen kwam.

Het modelletje zag er iets anders uit, maar de montage-gaten zaten op dezelfde plek. Dus die moest er gewoon in gaan.
Overigens stond er op beide een dikke sticker met hetzelfde StardaxNr. 


Al snel bleek dat het evrangende exemplaar M10 bouten ipv M8 bouten nodig had. En daar had ik toch serieus al nattigheid moeten voelen.
Maar nee, gewoon langere M8 bouten pakken zodat er moeren op kunnen, M10 past niet door het blok heen, en gaan met die handel.

Met een luid geraas start de motor.

*dat klonk niet best.., nog eens starten*

Alleen maar het geluid van schrapende tanden.

Toen ben ik eerst maar eens op m'n gemakje gaan gillen. Nog even de pool vervloeken die dat ding in dat doosje gestopt heeft en toen maar eens rustig 't ding gaan demonteren om te bevestigen wat ik vrees. (en wat ik verdorie van te voren had moeten doen)





Het tandwiel van de vervangende ligt dieper in de motor en grijpt zodoende niet in de starterkrans. 

Dus.., 
Die mag in ieder geval weer terug. 

Nu de eerste nieuwe op de werkbank ligt is vrij duidelijk wat de schade is.
De kortsluitstroom heeft via de behuizing van het solenoid gelopen en heeft goed in de behuizing gebrand.


Dat zou dus betekenen dat de startmotor zelf gewoon gespaard is gebleven en er in principe alleen een nieuw solenoid op hoeft.
Alleen ff uitvogelen of het een Bosch of Valeo is. En dan hopen op Valeo, want die is verkrijgbaar, die van Bosch niet. En dat scheelt toch 100eu ten opzichte van een compleet nieuwe startmotor.

Voor nu maar het glij-gedeelte van het solenoid van de oude startmotor goed opgepoets. Die monteer ik dan morgen in plaats van het afgefikte solenoid. Dan heb ik als het goed is een werkende startmotor voor nu.
In het ergste geval blijkt het solenoid zelf te zijn wat bij warmte dienst weigert. Dan moeten we weer een uurtje gedult hebben.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: project: "Le Mouton Noir"

Nou, duidelijk. 

Het is echt het solenoid wat er bij warmte geen zin meer in heeft. Was ook ergens wel al duidelijk aangezien de oude startmotor ook echt geen klik liet horen als ie niet wilde starten.

De brandstofpomp lijkt ook te lijden onder warmte. Waar ie eerst een seconde weg viel, heeft ie nu een aanval gehad dat ik echt richting de kant van de weg mocht uitrollen.
Daar startte de handel wel weer.., maar ik ben linea recta naar huis gereden.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Op het laatste moment toch nog van gedachte verandert qua brandstofpomp. Uit de LMN komt een iets dikkere dan degeen die ik eerst als referentie had gebruikt.
En inderdaad.., Als vervanger voor degeen die uit de ZPJ komt krijg ik een nog iets sterkere pomp als standaard. Blijkt dat die dingen dus al van zichtzelf met een pomp van 120L/uur @ 3.5bar worden geleverd. Het gaat dan om een Meat & Doria 76403.
Zal ik in eerste instantie wel een pomp van een 2.0L in m'n hand hebben gehad.

Daarnaast komt er nog een euveltje aan het licht.


Is de slang gewoon op 2 plaatsen ingescheurd. Niet gek dat er elke keer bij het starten dan een paar keer druk opgebouwd moet worden.
Niettemin mag de pomp naar de bak. 
In m'n vorige post ben ik vergeten te vermelden dat na de langdurige pomp-weigering de motor echt merkbaar vermogen tekort kwam. 

Dan de startmotor.
Het blijkt dus een Bosch te zijn. Jammer, want zoekend op het Citroënnr is daar dus geen Solenoid meer voor leverbaar. En toch hebben die gasten van Stardax er een nieuwe op weten te zetten. Hm...

Goed. Een hoop cross-reference nummers later kom ik op ebay uit bij een solenoid voor een Xantia serie 2 diesel oid. Met een geheel ander Citroënnr uiteraard. 
Maar de maten lijken te kloppen en 't ding is via de lokale onderdelenboer gewoon met een dag te leveren.

Gokje van 50eu wagen? Ik kan natuurlijk nóg een startmotor bestellen en hopen deze keer weer wel de goede te krijgen... Maarja, 100eu en een week wachttijd.
Dus...
Van het Franse merk Meat & Doria de 46019 / ZM4973 Made in Brazil


Het enkele verschil is dat de draadpen voor de schakeldraad dunner is dan de poolse (wel weer even dik als de originele die in de LMN zat) en dat de draadpen voor de Accu/Dynamokabel korter is. Wat absoluut geen probleem geeft.

Om de startmotor te kunne wisselen moet de voorraadbol los, wat dus enkele malen gebeurt is afgelopen dagen, en heb ik de hydractiefbol ook per abuis een keer losgehaald. Genoeg redenen dus om het systeem even lekker te ontluchten.
Tijdens dit proces de motor goed heet laten draaien (echt de olie-temperatuur naar de 90grC) en regelmatig opnieuw starten. Zeker zo'n 20 maal.
Tot nu toe elke keer vlekkeloos starten en in de 2 uur die ik bezig ben geweest geen geur van verbrande kabelmantel.
Dus ik denk dat het wel goed zit.

(Gaat er toch de eerstkomende tijd / rit nog een doosje achterin mee met daarin een injectie/brandstof relais, bobine en ontstekingsmodule. Hoewel ik me nu meen te herinneren dat die bobine en ontstekingsmodule nieuw zijn geplaatst tijdens die blokrevisie)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's